10) Laki toimeentulotuesta annetun lain 7 §:n
muuttamisesta
Erkki Virtanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka lainsäädäntönä ilmenevää kansan
tahtoa ei oikeastaan jälkikäteen tältä paikalta
pitäisi arvostella, niin on tässä tapauksessa
pakko sanoa, että aikanaan Lipposen ykköshallituksen
toimesta tapahtunut toimeentulotuesta annetun lain 7 §:n
muuttaminen nykyiseen muotoonsa eli asumismenojen omavastuun lisääminen
sinne oli ja on yksi maan ja maailman joutavanpäiväisimmistä asioista.
Perustelen väitettäni sillä, että kumpikaan
kyseisen lainmuutoksen julkilausutuista tavoitteista ei ole toteutunut. Toimeentulotuen
asumismenojen 7 prosentin omavastuu ei käytännössä ole
sen paremmin kannustanut toimeentulotukea saavia työhön kuin
myöskään muuttamaan halvempaan tai pienempään
asuntoon. Tämä todennäköisesti
oli selvää jo ennen lainmuutostakin siitä yksinkertaisesta
syystä, että sen kohteena oleville henkilöille
ei työtä ollut silloin eikä ole juuri
nytkään tarjolla, halvemmista asunnoista nyt puhumattakaan.
Sen sijaan jos lain tavoitteeksi olisi ilmoitettu köyhyyden
ja syrjääntymisen lisääntyminen, köyhien
kyykyttäminen yleisemminkin, olisi lainmuutos komeasti
täyttänyt tehtävänsä.
Tuskin mikään muu laki tässä maassa
on viime vuosina lisännyt ihmisten kaikkein perimmäistä taloudellista
ahdinkoa ja kodin menettämisen pelkoa sekä teoriassa
että käytännössä siinä määrin kuin
tämä muutama vuosi sitten voimaan tullut lainmuutos.
Tekisi oikeastaan mieli sanoa, että kyseinen muutos, joka
tässä aloitteessa nyt esitetään
poistettavaksi, oli Lipposen hallitusten saavutuksista yksi murheellisimmista,
ellei kaikkein murheellisin. Nyt kun Lipposen hallituksia ei enää ole,
vaan Jäätteenmäen hallitus, mielelläni
mittaisin tämän uuden hallituksen halukkuutta pitää heikommistaan
huolta, erityisesti tämän asian korjaamisen katsannossa.
Toimeentulotuen omavastuun olemassaolo, kuten aloitteeni perusteluissa
esitän, on saanut, sanoisinko, varsin laajan yhteisen tuomion.
Erityisesti se on saanut sen sosiaalityöntekijöiltä, jotka
joutuvat jatkuvasti painiskelemaan sen ongelman kanssa, mitä tehdään
perheille, joitten tulot eivät riitä jatkuvasti
kohoaviin vuokriin, millä tavalla estetään,
että kyseiset perheet eivät joudu häädetyiksi
sen vuoksi, että heillä ei ole riittävästi
toimeentuloa.
Kun olen itse edustajanuraani edeltävässä elävässä elämässä toiminut
lähes 11 000 ihmisen vuokranantajana, olen ollut
tilanteessa, jossa tämän toimeentulotukilain pykälän
perusteella vuokralaiset ovat joutuneet tilanteeseen, jossa kylmästi
ja normaalisti toimiva vuokranantaja olisi joutunut häätämään
heidät siitä yksinkertaisesta syystä,
että he eivät ole pystyneet selviytymään
vuokransa siitä 7 prosentin osuudesta, jonka tämä pykälä heiltä pois
vie. Kun tietysti oma omatunto esti kyseiset häädöt
toimeenpanemasta, niin se käytännössä tarkoitti
sitä aravavuokra-asunnoissa, että syntyneet rästit
tulivat sitten muitten vuokralaisten maksettaviksi.
En tiedä, mitä lakia aikanaan säädettäessä pohdittiin
täällä äsken korostetuista suomalaisen perusperheen
arvoista. Minä olen aina kuvitellut, että yksi
niistä perusarvoista on koti. Siis koti, joka on koti eikä jonkinlainen
sosiaalipolitiikan väline, jollaiseksi sen tämä kyseinen
pykälä alentaa, koska tämähän
tarkoittaa sitä, että se kannustavuus, joka tähän
liittyi asuntojen osalta, toteutuisi vain siinä tapauksessa,
että ihmiset ikään kuin pakotettaisiin
muuttamaan omista kodeistaan pois.
Siinäkin mielessä on mielenkiintoista, että tässä salissa
on hyväksytty muun muassa aravalaki, jonka lähtökohtana
on selkeästi se, että ihmisten, kaikkien suomalaisten,
pitäisi asua mahdollisimman hyvin, asua sekä edullisesti
että myöskin oman perheensä koon kannalta
tarkoituksenmukaisen kokoisissa asunnoissa. Tämä pykälä toimeentulotukilaissa
merkitsee käytännössä juuri vastakkaista
tälle. Sehän tarkoittaa sitä, että ihmisten
riippumatta siitä, että perhe olisi suuri ja kenties
jo asuisi ahtaasti, pitäisi muuttaa vielä ahtaammin
asumaan, koska yleensä pienemmissä asunnoissa
vuokrat ovat matalammat. Mutta tämäkään
ei tietysti toimi: erityisesti Pääkaupunkiseudulla
ja muuallakin vuokrat ovat jo niin korkeita, että halpoja
pienempiäkään asuntoja ei enää ole
löydettävissä.
Lopulta tietysti päädytään
perimmäisimpiin ihmisoikeuskysymyksiin, onko oikein vaikeuttaa
sellaisten ihmisten edes kohtuullista asumista, jotka useimmiten
ilman omaa syytään eivät pysty huolehtimaan
omista asumiskustannuksistaan, jotka ilman heidän syytään
ovat kohonneet heidän tulotasoonsa nähden liian
korkealle. Tästä katsannosta yhdistyneenä todellakin
siihen, että tämä pykälä tällaisessa
muodossaan on johtanut ei suinkaan kannustavuuteen vaan köyhtymiseen
ja syrjäytymiseen, se tulisi korjata.
Tässä katsannossa olen varsin iloinen tuoreen,
uuden sosiaali- ja terveysvaliokunnan näkemyksestä toimeentulotukea
vähentävän lapsilisäsidonnaisuuden
poistamisesta ja haluankin lukea, mitä valiokunta lausui
tästä asiasta, mihin ed. Esa Lahtela omassa puheenvuorossaan
jo viittasikin: "Valiokunta on lausumassaan edellyttänyt
toimeentulotukea saavien aseman parantamista. Valiokunta pitää myönteisenä niitä toimia,
joilla toimeentulotukijärjestelmää viime vuosina
on kehitetty. Valiokunta pitää edelleen tarpeellisena
toimeentulotukea saavien aseman parantamista, jolloin esimerkiksi
tulisi tarkastella toimeentulotuen määrään
alentavasti vaikuttavan asumiskustannusten omavastuun asianmukaisuutta."
Tämänkin lausuman valiokunta hyväksyi
yksimielisesti.
Toivon, että tämä aloite joko aloitteen
muodossa tai sitten mielellään jopa hallituksen
esityksenä, vaikka se nyt ei hallitusohjelmassa tietysti
näy olevankaan, mutta kun sille näyttää olevan
erittäin laajaa kannatusta myöskin hallituspuolueiden
keskuudessa, voisi edetä niin, ettei se lainsäädäntö,
jossa ei oikeastaan ole minkäänlaista järkeä ja
jota kukaan ymmärtääkseni, ehkä nyt
muutamaa kiihkeämpää kokoomuslaista lukuun
ottamatta, ei pidä hyvänä, edelleen jatkuisi. Tästä syystä olen
tämän aloitteen tehnyt ja toivon, että se
myöskin ripeästi etenee.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Lakialoite puuttuu, niin kuin ed. Virtanen
totesi, yhteen pahaan ongelmaan maassamme. Asumistukea saavien 7
prosentin omavastuu on kohtuuton ja yksi keskeinen syy köyhyyteen
ja sen esiintymiseen maassa. Sen ovat tutkijatkin todenneet. Sen
takia vasemmistoliitto on vastustanut sitä koko ajan Lipposen
ykköshallituksesta lähtien ja sen keräämistä.
Monissa tapauksissa vuokralainen joutuu hakemaan toiselta luukulta
rahaa, että voi maksaa omavastuun. Tässä on
tällaista asioiden pyörittelyäkin. Työttömät,
pätkätyöläiset ja pientä eläkettä saavat
ovat vaikeuksissa omavastuun maksamisessa. Toivoisi, että Jäätteenmäen hallitus
pitäisi köyhistä entistä parempaa
huolta.
Huomioin senkin, että muun muassa tasavallan presidentti
muutama päivä sitten puhuessaan kiinnitti huomiota
köyhyyden lisääntymiseen ja esiintymiseen
maassamme ja siihen, että siihen pitäisi puuttua.
Presidentin ajatuksiin on helppo yhtyä. Toivottavasti valiokunta
ja eduskunta ottaa tämän presidentinkin huolen
huomioon.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Erkki Virtasen ensimmäisenä allekirjoittama
lakialoite on todella tarpeellinen ja puuttuu voimakkaasti sellaiseen
epäkohtaan, mikä on todellinen. Olen tähän
itsekin törmännyt. Meillä Espoossa on
Espoonkruunu-niminen kaupungin omistama yhtiö, ja siellä on
aivan samanlaisia ongelmia kuin ne, mihin ed. Virtanen viittasi, kun
hän tuntee Niiralan kulman asiat Kuopion puolessa oikein
hyvin.
Meillä Suomessa tämä on tavallaan
aika järkyttävä osoitus siitä,
että meillä oli seitsemän lihavaa vuotta,
jolloin talouden kasvu oli voimakasta mutta köyhyys ei
poistunut. Samaan aikaan, kun kasvu oli voimakasta, tehtiin tällainen laki.
Se oli köyhien kyykytyslaki, aivan niin kuin ed. Virtanen
totesi. Tätä ei hallitusohjelmaan saatu. Tietojeni
ja käsitykseni mukaan sitä kyllä sinne
yritettiin eri ihmisten toimesta. Tämä vaan jotenkin
konkretisoi sen, kuinka vaikea on sitä korjata, jos joku
asia lähtee väärin menemään. Tätä asiaa
täytyy pitää jatkuvasti esillä,
ja se tulee esille. Olen täällä perussuomalaisen
eduskuntaryhmän kanslian puolesta ollut ainakin kolmena
neljänä vuotena ottamassa vastaan niin sanotun
Totu-ryhmän lähetystöä, ja he
ovat luvanneet tulla tänne eduskuntaan näissä asioissa
niin kauan kuin asumistuen omavastuuosuus on olemassa. On hyvin
todennäköistä, että jos eivät tänä keväänä ole
täällä, niin sitten kuitenkin ensi syksynä ovat.
Muutenkin meidän kannattaisi muistaa Santeri Alkion
sanat: "Älä unohda köyhän asiaa."
Samoin Georges Bernanos mainiossa Maalaispapin päiväkirjassaan
julisti köyhän lähes pyhäksi. Köyhät
ovat juuri meidän muiden ihmisarvon mitta. Se, miten me
yhteiskunnassa köyhiä ja heikompiosaisia ja muuten
vaikeuksissa olevia kohtelemme, on meidän ihmisarvomme
mitta. Köyhyys ei ole Suomesta mihinkään
kadonnut. EU:n ruokapaketit, vaikka jyrsivät kuulemma Suomen imagoa
EU:ssa, ovat edelleen tarpeen ja menevät kuin kuumille
kiville.
Tämä lakiehdotus on hyvin perusteltu. Siinä on
konkreettisesti kuvattu tämä tilanne. Tietysti, jos
nyt hieman haluaa piikitellä, onhan se näin, että vasemmistoliittokin
oli niissä molemmissa Lipposen hallituksissa ja täällä ovat
painaneet vihreätä nappia sitten, kun köyhiä on
rusikoitu. Mutta se tässä ed. Virtasen aloitteen
perusteluosassa rehellisesti tunnustetaan. Ei siinä nyt
suorastaan sanota, että vasemmistoliitto on ollut pääsyyllinen,
päinvastoin sanotaan, että heidän toimintansa
johdosta ei ole ollut kyyti niin kylmää kuin oli.
Kysymys on kuitenkin periaatteesta, että ministerisalkut
ja -paikat olivat kuitenkin tätäkin asiaa tärkeämpiä.
Mutta nyt eletään tätä päivää ja
pidetään painetta yllä.
Olen siitä hyvin iloinen, että kun lakialoitteita tehdään
ja yleensä aloitteita, niiden tasoon täytyy kiinnittää huomiota.
Tämä on harvinaisen hyvin perusteltu aloite ja
johdonmukainen.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi käsiteltävänä olevaa
aloitetta toimeentulotuen asumismenojen 7 prosentin omavastuuosuuden
poistamisesta. Mielestäni 7 prosentin omavastuuosuus on
kohtuuton. 7 prosentin omavastuuosuutta perusteltiin aikoinaan sillä,
että se ehkäisisi toimeentulotuen saajien hakeutumista
liian kalliisiin vuokra-asuntoihin. Todellisuudessa toimeentulotuen
saajilla on hyvin harvoin tänä päivänä mahdollisuus
valita asuntojen välillä vaan on otettava se kohtuuhintainen asunto,
minkä vain saa.
Toimeentulotuen saaja joutuu nipistämään asumismenojen
7 prosentin osuuden pienestä perusosastaan, mikä on
tarkoitettu päivittäisiin välttämättömimpiin
menoihin, kuten ruokaan. Toimeentulotuen saajat ovat taloudellisesti
kaikkein heikoimmassa asemassa. Mielestäni meidän
pitää kantaa erityisesti vastuu kaikkein heikoimmassa
asemassa olevista. Mielestäni on nurinkurista ajatella,
että ihminen, joka on oikeutettu viimesijaisimpaan tukimuotoon,
toimeentulotukeen, pystyisi kuitenkin jostakin maksamaan tämän
omavastuuosuutensa. Tästä 7 prosentin omavastuuosuudesta
luopuminen auttaisi merkittävästi taloudellisesti
kaikkein heikoimmassa asemassa olevia. Se ohjautuisi varmasti suoraan kulutukseen
perheen kaikkein välttämättömimpiin
menoihin.
Kannatan siis lämpimästi esitystä ja
toivon, että resurssit ovat löydettävissä tähän
välttämättömään
uudistukseen. Toimeentulotukilaissa on kaiken kaikkiaan paljon kehitettävää,
mutta tämä 7 prosentin omavastuuosuuden poistaminen
on mielestäni kaikkein tärkein.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on lähes
kaikki sanottu, ja itse olen sitä mieltä, että tämä lakialoite
toivon mukaan nyt otetaan käsittelyyn eduskunnassa, koska
semmoinen laaja tahto, kuten ed. Virtanen totesi, on olemassa. Ymmärrän
sillä tavalla, kun tämä menee sosiaali-
ja terveysvaliokuntaan, että toivon mukaan siellä nyt
sitten terästetysti todetaan nuo asiat, jos tätä lakialoitetta
ei oteta suoraan käsittelyyn. Tuossa lausunnossa, minkä sosiaali-
ja terveysvaliokunta tästäkin aiheesta on ottanut
ja antanut valtiovarainvaliokunnalle, on pikkasen jätetty
sillä tavalla vähän pyöreyttä vielä sinne
rivien väliin, vähän semmoista tutkailua
ja selvityksen oloa, joka hallitusohjelmassakin on monesti mainittu.
Silloin aikanaan, kun tämä leikkaus tuli,
minusta se on juuri sillä tavalla, kuin ed. Virtanen totesi,
niitä pahimpia tekoja, koska siinä rokotettiin
ja mentiin leipärahan puolelle elikkä juuri köyhimmiltä perheiltä leikattiin
sitä leipänormia, jolla ostettiin tarvikkeita
elämiseen. Sen takia se on jollakin tavalla hyvin törkeä temppu, mutta
se on siinä mielessä ollut kanssa aika törkeä,
kun sitä ei ole vuosien varrella saatu korjattua. Vaikka
täällä on yritetty monien demarien ja vasemmistoliiton
edustajien toimesta pitkin matkaa Lipposen ykkös- ja kakkoshallituksen
aikaan korjatakin tätä, sitä ei ole onnistuttu
korjaamaan. Voisi katsoa oikealle päin, jotta jostain syystä niitä köyhiä ei
ole ymmärretty. Toivon mukaan tämä nyt,
kun tämä punamultahallitus on kuitenkin osoittanut
inhimillisempiä asenteita ja askelia nyt alkutaipaleella,
vietäisiin läpi ja korjattaisiin kertaheitolla
ilman mitään mukinoita. Tällä hetkellä ei
olla enää siinä lamatilanteessa, vaikka
ollaankin sillä tavalla matalasuhdanteessa, jossa silloin
vuonna 95 oltiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Täällä jo
todettiin, että tämä lakialoite on varsin
hyvin perusteltu, ja siihen näkemykseen voi ilman muuta
yhtyä. Juuri niillä perusteilla, jotka tähän
lakialoitteeseen on kirjattu ja jotka ed. Virtanen puhujakorokkeelta äsken kävi
esittelemässä, voidaan todeta, että tästä Lipposen
hallituksen laintekoyrityksestä tuli kokeilulaki, joka
tuotti tulokseksi sen, että tämä ohjausmekanismi
ei kerta kaikkiaan toiminut. Yritys oli hyvä varmastikin
ja vilpitön, mutta se ei nyt vain toiminut. Jos koe epäonnistuu,
silloin täytyy menetellä niin kuin tässä lakialoitteessa
on todettu.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteen perusteluosaa olen yrittänyt
lukea ja muistan hyvin Lipposen kakkoshallituksen aikana, kun tätä muutosta
tehtiin. Jotenkin aika paradoksaalista oli myöskin se,
että sinä aikana, kun tämä muutos
tehtiin, tällainen ratkaisu saatiin aikaan, molemmat vasemmistopuolueet
muun muassa olivat hallituksessa mukana.
Lakiesityksen perusteluissa puhutaan myöskin siitä,
että jos asumiskustannukseksi on hyväksytty 500
euroa kuukaudessa, omavastuu pienentää toimeentulotukea
35 eurolla kuukaudessa. Nyt en ole tässä asiassa
niin asiantuntija, mutta minulla on kyllä sellainen käsitys,
että ennen kuin tämä viimekätinen
toimeentulotuki otetaan käsittelyyn ja tämä omavastuuosuus,
silloin on kyllä yleensä otettu myöskin
käyttöön se Kelan maksama asumistuki,
jota yleensä vähävaraiset ja vähätuloiset
ihmiset saavat joko peruspäivärahan tai pienen
ansiosidonnaisen päivärahan lisäksi.
Jään miettimään vain sitä,
jääkö viimekätiseen toimeentulotukeen
vielä kattamattomia asumiskustannuksia jossakin tapauksessa
500 euroa, kun ottaa huomioon, että Kelan asumiskustannuksia
korvataan vähätuloisille muiden lakien kuin tämän
lain perusteella. Täällä viitattiin puheenvuoroissa
siihen, että tämä olisi ikään kuin
Kelan asumistuki. Siitähän nyt ei ole tässä laissa
kysymys, vaan nyt puhutaan toimeentulolaista ja siinä huomioon
otettavista asumiskustannuksista. Toivoisin ainakin lakialoitteen
tekijältä jonkinlaista täsmennystä,
että täällä ymmärretään
oikein, mistä tässä nyt on sitten kysymys.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Aivan oikein, niin kuin täällä edellinen
ed. Petri Salo totesi, vasemmistopuolueet olivat hallituksessa,
joka tämän sääti, myös
vihreät, olimme kaikki, jotka tätä nyt
tietysti kritisoivat, ja toivon mukaan kokoomuskin kritisoi, vaikka
tämä asia oli hyvin kokoomuslähtöinen.
Kuten lakialoitteen perusteluissa todetaan, 20 prosenttia alun perin
esitettiin omavastuuosuudeksi ja silloin sitten, kun torjuntataisteluita
käytiin, se saatiin 7 prosenttiin. Se oli tietysti laiha
lohtu, että se pieneni, kun se kuitenkin jäi sinne
ja vaikuttaa toimeentuloon.
Mutta, puhemies, tämä on tietysti asia, joka
on tapahtunut. Nyt pitäisi saada paremmaksi. Kyllä tämä on
keskeisimpiä asioita, mihin esimerkiksi sosiaalityöntekijät
Pääkaupunkiseudulla, kun vetosivat eduskuntaan,
ovat kiinnittäneet huomiota. Nimenomaan tämä olisi
nopea apu kaikkein vaikeimmassa asemassa oleville ihmisille, kun tämä poistettaisiin.
Tässä mielessä toivon, että löytyisi
hallituksesta, jonka laajoja joukkoja nyt yksi kansanedustaja salissa
edustaa, tukea tälle, ed. Haapoja.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin siihen, että vasemmistoliittokin
oli mukana tässä hallituksessa: Itselleni asian
seurauksen hyvin tuntien se oli todellakin karvas pala. Toisaalta
jos arvioi sitä, mitä vasemmistoliitto kuitenkin
esimerkiksi tässä asiassa — 13 prosenttia — ja
esimerkiksi asumistuen ylimmistä hyväksyttävistä tasoista
päätettäessä on saanut aikaan,
niin lopputulos on kuitenkin parempi kuin olisi ollut, jos olisi
lähdetty hallituksesta, jolloin omavastuuosuus olisi ollut
20 prosenttia ja asumistuissa matalammat katot.
Ed. Salolle selvennyksenä se, kun tässä viitataan
500 euroon, että toimeentulotuessa huomioon otettava asumiskustannus
on nettomääräinen eli siitä vähennetään
asumistuki pois jo sitä ennen eli ei toimeentulotukea makseta
siitä bruttomääräisestä vuokrasta,
vaan toki siinä otetaan nämä muualta
tulevat tuet ensin huomioon.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Me toki myönnämme sen, että Lipposen
hallituksen aikana tehtiin virhe tämän asian kohdalla,
kun tämä omavastuu tuli, mutta asioita pitää katsoa tulevaisuuteen
päin ja tämmöinen omavastuuosuus on poistettava.
Toivoisin myös, että kokoomus katsoisi eteenpäin
tämän asian suhteen. Kun näyttää siltäkin,
että demarit ainakin pääosin edelleen
ovat sitä mieltä, että tässä on
virhe tapahtunut ja se pitää korjata, niin eihän
tässä mitään hätää ole.
Tämähän menee silloin läpi.
Täällähän alkaa olla enemmistö tämän
asian kannalla, kun vielä ed. Salokin tulee tästä toivon
mukaan vakuuttuneeksi, että tämä epäoikeudenmukaisuus
pitää korjata.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusasen puheenvuoron jälkeen
joudun nyt käyttämään saman
puheenvuoron vähän niin kuin uudestaan.
Arvoisa puhemies! Minä tähdennän
ed. Tiusasellekin sitä, että niin kuin äsken
sanoin, ihan vilpittömässä mielessä tuolloin
hallituksessa kai yritettiin tehdä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Nyt vaan on käynyt niin, että kun nyt tehdään
välitilinpäätös, se osoittaa,
että pieleen meni. Se on sillä tavalla, että tunnustetaan,
että pieleen meni, ilman sen enempää tuhkaa
päälle ripottelematta, ja kun pieleen meni, niin
sitten korjataan, koska sitä ohjausvaikutusta ei ollut,
ed. Tiusanen. Ei tämä sen ihmeellisempää ole.
Petri Salo /kok:
Herra puhemies! En halua vääntää puukkoa
vasemmistopuolueitten kropan sisällä yhtään
enenevästi, kun ne ovat aikanaan tätä lakia
säätäneet, mutta edelleen minulla jäi vastaus
saamatta. Ed. Virtanen kertoi, että asumistuki otetaan
huomioon eli kysymys on siitä nettomäärästä,
mikä jää mahdollisesti jollakin toimeentulotukeen.
Itse pitäisin parempana sitä vaihtoehtoa, että asumistuki
kattaisi paremmin ne todelliset asumiskustannukset, jo Kelan asumistuki.
Sillä olisi mielestäni merkittävämpi merkitys,
koska käytännössä jokainen vähätuloinen
tai pientä ansiosidonnaista tai muuta päivärahaa
saava henkilö saa yleensä asumistukea. Tämä toimeentulotukilaki,
josta nyt puhutaan, on se viimekätinen. Kuten kerroitte äsken,
siitä vähennetään jo tämä Kelan
asumistuki, ja jäänkin kysymään,
missä vaiheessa sinne jää vielä nettomääräiseksi
500 euron suuruinen osuus niiltä henkilöiltä,
joilla jo Kelan asumistuki on otettu huomioon. Se tuntui jotenkin
elävälle elämälle vieraalta,
vaan puhutaan ihan toisenlaisista luvuista ja toisenlaisista markoista
ja toisenlaisista kustannusvaikutuksista.
Niin kuin tiedätte, jos jollakin on 500 euron vuokramenot,
niin Kelan asumistukikaan ei korvaa 500:aa euroa vaan joitakin prosentteja
siitä. Nyt ei puhuta tästä asiasta, vaan
nyt puhutaan toimeentulotuesta asumismenoihin, jotka ovat enää sitten
neton netto, mistä on kysymys. Ymmärränkö nyt
asian oikein?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella, minä olen samaa mieltä kuin
ed. Pulliainen: Ihmeet ovat muualla. Tässä ei
ole mistään ihmeistä kysymys.
Toteaisin vain sen, että silloin 97 kyllä oli
erittäin vahva keskustelu argumenttien pohjalta, että tällä ei
ole ohjaavaa vaikutusta muun muassa johtuen Helsingin asuntotilanteesta
ja mahdollisuudesta saada niin sanotusti halvempia asuntoja. Tässähän
haluttiin ohjata siis halvempaan asumismuotoon, pienempiin asuntoihin
tai muuta sellaista. Tällöin realiteetit olivat
tiedossa. Niihin vetosivat sekä asukkaiden edustajat että myöskin
sosiaalityöntekijät varsin laajasti. Täällä käytiin
aika kova keskustelu tässä talossa myös
silloin. Tällöin oli tavallaan tiedossa — jotkut
luulivat tietävänsä ja toiset ajattelivat
toisella tavalla. Kyllä minä näitä perusteluja
myös pidän hyvinä ja arvokkaina, että katsotaan,
että okei, se ei nyt johtanut toivottuun tulokseen, ja
tehdään ikään kuin asia uudelleen
ja päätetään uudelleen asiasta.
Mutta silloin vain tämä oli niin keskeinen asia
pitkään, että siinä mielessä se,
mitä ed. Virtanen täällä on
puhunut, pitää vahvasti paikkansa, ja ed. Salokin
vahvisti, että kovin oli agendalla.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Salo oli itse asiassa kanssani aivan
samaa mieltä siitä, että asumiskustannusten
tuen pitäisi tulla asumistuen kautta mieluummin kuin viimesijaisen
tuen kautta. Itse asiassa asumiskustannuksia ei pitäisi
päästää hoidettavaksi toimeentulotuella,
vaan joko vuokrat pitäisi pystyä pitämään
riittävän matalina tai sitten asumistuen pitäisi
olla riittävän hyvä, mutta valitettavasti
voimassa olevassa asumistukijärjestelmässä on
parannusten jälkeenkin edelleen aukkoja, jotka johtavat
siihen, että joudutaan menemään toimeentulotukeen.
Itse asiassa 20 prosentin omavastuu on rakennettu koko asumistukijärjestelmään.
Jos vuokra on tarpeeksi korkea, silloin päädytään
sitten isoihinkin toimeentulotukitarpeisiin.
Tässä esimerkissä käytetyistä luvuista
totean, että ed. Salo on kohtuullisen oikeassa. Jos en
tästä muuta opi, niin sen, että jatkossa
kirjoitan kaikilta osin aloitteeni itse.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Oli aika mielenkiintoinen tunnustus ed. Virtaselta
heti näin kansanedustajakauden alkuun, mistä suuri
ihailumme ja kunnioituksemme. Häneen voi luottaa näköjään
myöskin, ja se on erittäin hyvä tulos
jo heti näin alkuvaiheessa.
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle viimeisen kerran tämän
keskustelun aikana tässä asiakohdassa: Politiikkakin
etenee väitteen ja vastaväitteen tietä,
ed. Tiusanen. Oli olemassa väite, ja oli olemassa vastaväite.
Nyt teidän esille tuomanne näkökohta
on osoittautunut kokeellisesti oikeaksi, ja nyt kaikki voivat yhtyä kokeellisen
tuloksen kautta siihen, että ohjaavaa vaikutusta ei nyt kerta
kaikkiaan tällä tavalla pystytä saamaan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Annan tunnustusta ed. Virtaselle ihan rehellisyydestä tässä salissa
ja suhtaudun jatkossakin vakavasti kaikkiin tekemiinne lakialoitteisiin.
Mutta huomasin vain tämän epäkohdan ja
jäin tätä asiaa oikein fundeeraamaan.
Näyttää siltä, että olemme ihan
samaa mieltä siitä, että tämä ei
ehkä ole kaikkein pahin probleema kuitenkaan tässä maailmassa,
vaan vielä pahemmat probleemat liittyvät meidän
asumistukijärjestelmäämme ja sen korjaamiseen.
Mehän tiedämme, että asumistukea ei myöskään
makseta vain sellaisille henkilöille, jotka asuvat vuokralla,
vaan sitä maksetaan tietyissä tilanteissa myöskin
omistusasuntoihin silloin, kun tulotaso sitä edellyttää.
Mutta näin on aikoinaan päätetty
vuonna 97, ja haluanpa vaan nähdä sen hallituksen,
joka vakavasti tämän asian ottaa, kun siitä ei
hallitusohjelmassa kuitenkaan puoltakaan sanaa mainittu. Luultavasti
me menemme tämän lain kanssa neljä vuotta
eteenpäin. En suhtaudu tähän mitenkään
välinpitämättömästi,
vaan luulen, että Anneli Jäätteenmäen
hallituksen aikana tätä epäkohtaa ei
tulla korjaamaan.
Keskustelu päättyy.