Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa puhemies! Kansalaisten pitää voida luottaa valtionhallinnon riippumattomuuteen. Ei ole sinänsä ilmennyt syitä epäillä yksittäisten virkahenkilöiden toimia, mutta riippumattomuus tai ainakin kansalaisten luottamus tähän riippumattomuuteen voi vaarantua, jos johtava virkahenkilö värvätään suoraan valvottavan alan yrityksestä tai vaihtoehtoisesti jos valvova virkahenkilö siirtyy suoraan tehtävästään tämän valvottavan alan firman palkkalistoille. Suomessa tämä pyöröovi valtionhallinnon johtavien virkahenkilöiden ja yritysten välillä on käynyt aika tiuhaan. Meillä on siirrytty valtionhallinnon ja kaivosteollisuuden, ydinvoimateollisuuden välillä hyvin ahkerasti. Pitäisikö Suomeen saada tiukemmat säännöt siirtymiselle valtionhallinnon johtopaikkojen ja valvottavien yritysten välillä?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Valtion henkilöstöpolitiikan yleisenä linjana on kyllä se, että meillä on tavoitteena saada enemmänkin liikkuvuutta nimenomaan valtionhallinnon tehtävien ja yksityisen sektorin välille. Siinä mielessä on ihan tervetullutta, että voisimme rekrytoida enemmän yksityiseltä sektorilta väkeä valtionhallintoon ja saisimme tällä tavalla liikkuvuutta aikaan. Meillä ei ole johtaville viranhaltijoille yleistä karenssia siinä, että ei voisi siirtyä valtion sektorilta toisiin tehtäviin. Mutta meillä on mahdollista tapauskohtaisesti sopia maksimissaan vuoden mittaisesta ajasta, niin sanotusta karenssista, mikäli henkilö työskentelee sellaisissa tehtävissä, että hän käsittelee valtionsalaisuuksia tai joitain yrityssalaisuuksia omassa työssään. Mutta tämä on aina tapauskohtainen asia ja se arvioidaan erikseen. Suomessa erityisesti on pantu painoa sille, että meillähän lainsäädäntö lähtee siitä, että viranhaltijoiden salassapitovelvollisuus sinänsä säilyy, vaikka työnantaja vaihtuisikin, ja siihen liittyy myös tietojen hyväksikäyttökielto.
Arvoisa puhemies! Tuoreimmassa tapauksessa työ- ja elinkeinoministeriön kaivosylitarkastaja siirtyi kaivosteollisuuden lobbariksi. Aiemmin Säteilyturvakeskuksen pääjohtaja Jukka Laaksonen siirtyi venäläisen ydinvoimayhtiön Rosatomin palvelukseen. Isossa-Britanniassa johtavien viranhaltijoiden siirtymistä firmojen palkkalistoille on asetettu valvomaan erillinen komitea, joka toivottavasti tuo siihen läpinäkyvyyttä. Joissakin maissa on otettu käyttöön näitä ministerin mainitsemia karenssiaikoja, muun muassa Ranskassa ja Yhdysvalloissa. Sain teidän vastauksestanne, ministeri Virkkunen, sellaisen käsityksen, että suhtaudutte vähän epäillen näihin jäähdyttelyaikoihin, mutta voisiko tällainen Ison-Britannian mallin mukainen valvova komitea tuoda enemmän läpinäkyvyyttä tähän käytäntöön?
Arvoisa puhemies! Todellakin meillä tälläkin hetkellä on mahdollisuus tapauskohtaisesti sopia maksimissaan vuoden mittaisesta karenssista, mikäli kyse on tämäntyyppisestä tehtävästä, mutta se arvioidaan aina tapauskohtaisesti erikseen. Kuitenkin koska tällaisia tapauksia jatkossa saattaa tulla enemmän, olemme Valtion työmarkkinalaitoksen kanssa sopineet siitä, että analysoimme nyt tarkemmin tätä tilannetta ja myös näitä tarpeita eli sitä, onko meillä tässä suhteessa joitain ohjeistuksen tarkistuksen tarpeita yleisemminkin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämä kysymys on tällä erää loppuun käsitelty.