Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa herra puhemies! VR:n kuljetusyhtiö VR Transpoint on ilmoittanut alihankkijoilleen sopimushintojen alentamisesta. Sopimushintoja lasketaan peräti 6,8 prosenttia. Yrittäjille on annettu aikaa käsittämättömät kaksi viikkoa reagoida muutokseen. Alihankkijat ovat valtaosin pieniä kuljetusyrityksiä, jotka työllistävät suomalaisia miehiä ja naisia. Nämä yritykset kamppailevat olemassaolostaan ohuilla katteilla.
Ministeri Hautala, miten suhtaudutte omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä siihen, että VR käyttää monopoliasemaansa kuljetusmarkkinoilla hyväkseen ja painaa hinnat keinotekoisen alas ilman, että sen täytyy ottaa huomioon kilpailupaineita, ja edelleen, mitä voitte ministerinä tehdä, etteivät kuljetusyrittäjät ajaudu konkurssikierteeseen VR:n monopoliaseman väärinkäytön vuoksi ja ettei ministerikolleganne Ihalainen joudu kasvavan työttömyyden eteen?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Pitää paikkansa, että VR Transpoint on lähestynyt alihankkijoitaan, joita on 300 kappaletta, pieniä, keskisuuria ja suuria, kirjeitse ja ilmoittanut, että sen tulisi saavuttaa muistaakseni 6,8 prosentin sopimushintojen alennus. Taustalla on yksinkertaisesti se, että VR Transpointin toiminta on hyvin suurissa taloudellisissa vaikeuksissa ja sen täytyy pystyä parantamaan toimintansa kannattavuutta. Siihen saattaa löytyä muitakin keinoja. Esimerkiksi VR Transpoint ja Itella neuvottelevat yhteistyöstä, koettavat löytää mallia, voitaisiinko sillä tavalla saada kustannushyötyjä, mutta näistä ei ole toistaiseksi vielä mitään tuloksia.
Joka tapauksessa tilanne on se, että jokaisessa tapauksessa alihankkijan kanssa neuvotellaan, ja on odotettavissa, että osa heistä varmasti haluaa todellakin neuvotella. Osa ehkä haluaa luopua ja osa hyväksyy nämä. Todellakin kyse on siitä, että firman täytyy alentaa kustannuksia, ja varmaankaan vaihtoehto ei ole se, että valtio tulee siihen pääomittamaan.
Arvoisa puhemies! On hieman käsittämätöntä, että tämä neuvotteluavaus tehdään VR Transpointin puolesta yksipuolisella kirjeellä ja siihen annetaan aikaa kaksi viikkoa vastata. Normaaliin neuvottelukulttuuriin kuuluu hieman erilainen lähestymistapa. Kysymykseni on: miten tähän erikoiseen neuvottelukulttuuriin voitte vaikuttaa? Viime syksynä törmäsin tilanteeseen, jossa VR uhkasi Valkeakosken ja Akaan isoja teollisuusyrityksiä kuljetusten kertakaikkisella lopettamisella ja aikaa annettiin kolme kuukautta.
Arvoisa puhemies! Korostan sitä, että saamieni tietojen mukaan tämä lähestyminen näitä 300:aa alihankkijaa kohtaan on kuitenkin ollut luonteeltaan sellainen, että siinä pyydetään vastauksia, eli se on neuvotteluehdotus. Mutta pyydän edustajaa myös ymmärtämään sen, että firma, joka on huonossa taloudellisessa tilanteessa, joutuu katsomaan kustannusrakennettaan. Toivottavasti tähän löytyy muunkinlaisia ratkaisuja, esimerkiksi tämä mahdollinen yhteistyö kappaletavarakuljetuksissa Itellan kanssa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kysymys on loppuun käsitelty.
Kyselytunti on päättynyt.