8) Laki vakuutetun sairausvakuutusmaksun, työnantajan
sairausvakuutusmaksun ja työnantajan kansaneläkemaksun
suuruudesta annetun lain muuttamisesta
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Lakialoitteessani on kysymys eläketuloa saavien
vakuutettujen korotetusta sairausvakuutusmaksusta sekä työnantajan
kansaneläkemaksun poistamisesta nimenomaan ensimmäisessä maksuluokassa
ja sitten muutoksesta kolmanteen maksuluokkaan.
Verotuksellahan on monenlaisia tehtäviä. Näen,
että hyvä verotusjärjestelmä kannustaa
työn tekemiseen ja työllistämiseen, samalla
kun sen tulee olla sosiaalisesti oikeudenmukainen. Näen myös,
että verotuksella, kun se on oikein kohdennettu ja laadittu,
voidaan estää eriarvoistumiskehitystä.
Tässä lakialoitteessani sosiaalinen oikeudenmukaisuus
tarkoittaa nimenomaan sitä, että pienituloisen
asemaa suhteessa suurituloiseen vahvistetaan. Se näkyy
siinä, että työantajien kansaneläkemaksu
maksuluokassa 1 olisi 0 prosenttia ja sitten maksuluokassa 3 se
nousisi jonkin verran. Näen, että korotus siihen
kolmanteen luokkaan on hyvin pieni ja se tasoittaisi kuitenkin näitä eroja.
Toivon, että lakialoitteeni saisi etenemisen valiokunnassa.
Jouni Lehtimäki /kok:
Puhemies! Ed. Rauhala on ihan oikealla asialla siinä,
että hän pyrkii edistämään
työllistämistä ja työllistymistä.
Näen kuitenkin itse sillä tavalla, että ensimmäisen maksuluokan
yleinen poisto ei ole oikea tapa tukea työllistämistä.
Järkevämpää olisi miettiä ne alat
tai alueet, joista hallitus teki päätöksen
viime viikolla eli lähti miettimään Kainuun
tilannetta. Ilmeisesti työllistävämpää olisi
se, että täsmäharkinnalla kohdistettaisiin
alennukset tiettyyn sektoriin, tietyn tyyppiseen työllistämiseen tai
tietyille alueille. Poliitikon pitää olla sen
verran realisti, että tämän tyyppinen
yleinen alennus tuskin menee läpi, vaikka asia on hyvä ja
asialle pitää jotakin tehdä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On mahdollista ja jopa todennäköistä,
että eräs osa ed. Rauhalan tekemästä lakialoitteesta tulee
olemaan kuluvan vuoden poliittisen keskustelun runsaimmin huomiota
saava asia. Puheet, lupaukset ja teot eläkeläisten
ylimääräisen sairausvakuutusmaksun poistamisesta
eivät ole kulkeneet yhtä jalkaa asian käsittelyn
eri vaiheissa. Sekin on jopa todennäköistä,
että ed. Rauhalan jättämä aloite
0,4 pennistä ei tule olemaan tänä vuonna
ainoa. On mielenkiintoista nähdä, kenen allekirjoittamana
ja kuinka monien nimien saattelemana vielä tullaan liikkeellä olemaan, kun
muistelee esimerkiksi viime syksyä, jolloin sosialidemokraattinen
ryhmä likipitäen korkeinta johtoa myöten
oli asian tiimoilta liikkeellä.
Hallitus on kuitenkin yksimielisesti ollut budjettiriihessä 0,4
pennin osalta jotakin mieltä. Toivoa sopii, että kyseinen
0,4 penniä ei olisi pelkkä poliittinen show, joka
ei ole arvokasta ja arvostukseksi meille kenellekään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Varmasti tämä 0,4
penniä tulee olemaan vielä kova juttu. Ainakin
meidän ryhmämme lienee ottanut siitä hyvin
selkeän kannan. Toivon mukaan siitä löytyy
sopuisa ratkaisu loppujen lopuksi.
Mutta työnantajan kansaneläkemaksun osalta ensimmäisen
maksuluokan kokonaan poistamisesta olen samaa mieltä kuin
ed. Lehtimäki siinä mielessä, jotta välttämättä sokea
alentaminen kaikille ei takaa sitä, että alennus
siirtyy automaattisesti työllisyyteen. Minusta pitäisi
kyllä katsoa hyvin tarkasti, millä tavalla tehdään
joitakin asioita, jotta etua ei valu vain joillekin ja tarkoitusperä,
jos tässä haetaan työllistyvyyttä ja
lisää työpaikkoja, häviä.
Sen takia näkisin, että se pitäisi katsoa
aloittain, täsmäkohdentaa se asia ja olla porkkanapalkintalinja,
jotta jos työllistää, silloin saa helpotusta.
Olen miettinyt sitäkin, voiko etukäteen sitä antaa
jollekin alalle vai voisiko sitten, kun on työllistynyt,
vaikka palautusjärjestelmän (Puhemies koputtaa)
muodossa maksaa takaisin, kun on syntynyt työpaikka.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Aloitteen tekijä on varmasti ajatellut
asian niin, että näillä ratkaisuilla
päästään sellaiseen tilanteeseen,
että saataisiin säästöä yhteiskunnassa
ja saataisiin todella työllistettyä ihmisiä.
Pohjoismaiden neuvoston työskentelyssä kun olemme
käyneet läpi Norjan ja Ruotsin kokeilumalleja — meillähän
nyt vasta kokeilumalli Lapissa alkaa, että saamme itse
kokemuksia, miten tämä vaikuttaa — oikein
harmistuksekseni huomaan, kuinka tulokset kuitenkin muissa Pohjoismaissa
maksujen osalta ovat olleet todella huonot. Jopa muuttoliikekin
alueella, missä on lainat kokonaan vapautettu koron maksusta
ja työnantajamaksut poistettu, väen liikkuminen
keskuksiin on edelleen kiihtynyt, ja tämä osoittaa
sen, että ne ovat aika vaikeasti hallittavia asioita.
Toisekseen tässä on haettu myöskin
lisää tuloja ja ajateltu, että ympäristöä säästävien
energiamuotojen verotuksen korotuksella niitä sitten kerättäisiin,
mutta ei ole yksilöity, mitä ne muodot tavallaan
olisivat. Olisi kiva tietää tämän
paperin kääntöpuolellakin oleva asia,
kun se on tyhjä näiden osalta, mitä nämä uudet
verotusmuodot olisivat, joilla verotettaisiin.
Sen verran kuitenkin sanon pienyrittäjän poikana
ja yrittäjiä kuunnelleena, että kaikki
nämä prosentit, mistä me nyt puhumme,
lasketaan jostakin prosentista, joka kehittyy vuosittain jonkin tietyn
politiikan ansiosta. Jos meillä on maltilliset palkankorotukset,
hyvä finanssipolitiikka, hyvä talouskehitys, se
tarkoittaa sitä, että prosentit, mitkä lasketaan
bruttomäärästä, eivät
kokonaisuutena kasva hallitsemattomasti, kun toinen vaihtoehto on
se, että päästämme tulokehityksen karkaamaan,
valtiontalouden huonoksi, mikä johtaa siihen, että alennettu
maksukin saattaa maksaa enemmän yrittäjälle,
kun bruttoluku kasvaa, mistä lasketaan. Tästä me
(Puhemies koputtaa) hyvin vähän keskustelemme
tässä salissa. Tämä hallitus
on keskittynyt nimenomaan bruttomäärän
pitämiseen, josta prosentit lasketaan, maltillisena ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Salo, jos haluatte jatkaa, pitäisi siirtyä puhujakorokkeelle.
... ja se on maltillisempi kuin kahdenkymmenen viime vuoden
aikana.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeää,
mitä ed. Lehtimäki ja E. Lahtela toivat esille.
Totta kai tietyt sektorit ja tietyt alueet on otettava arviointiin
ja todella tarkistettava, mikä on niitten merkitys ja minkälaiseen
kehitykseen niissä voidaan mennä, jotta päästään
aina uusiin, parempiin tuloksiin. Näen kuitenkin tämänkin
keskustelun perusteella, että joka tapauksessa maksuluokat
ja prosentuaaliset osuudet ovat jossakin vaiheessa tulleet, ja toivon
ainakin, että nämä ovat sellaisia, että niitä voidaan
arvioida ja tarkastella niitten vaikutusta, mitkä ne ovat. Välttämättähän
ei, mitä tässä on tullut esille ... niin,
totta kai asioilla on monta eri puolta. Tässä lakialoitteessa
on tietysti kaksi osaa, ja erityisesti korotettu sairausvakuutusmaksu
olisi ensisijainen. Toisaalta näen tämän,
mistä on kyllä palautetta tullut, että sosiaalisen
oikeudenmukaisuuden kannalta, kun katsotaan työntekijää,
pienituloista, se on myönteinen.
Keskustelu päättyy.