2) Pohjoismainen yhteistyö ja sen tulevaisuus
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies, ärade talman! Pohjoismaiden neuvoston
perustamisesta ja virallisen parlamentaarisen yhteistyön
alkamisesta on tänä vuonna kulunut 50 vuotta.
Tätä vuosijuhlaa vietetään pitkin
vuotta kaikissa Pohjoismaissa. Juhlallisuudet huipentuvat ensi syksynä lokakuun
viimeisinä päivinä täällä eduskunnassa
järjestettävään Pohjoismaiden
neuvoston juhlaistuntoon ja 50-vuotisjuhlaan. Näitä kunnioittavat
läsnäolollaan kaikki pohjoismaiset valtionpäämiehet,
jotka kokoontuvat silloin tänne eduskuntaan ensimmäistä kertaa
kaikki yhdellä kertaa.
Ajankohtaiskeskustelu pohjoismaisesta yhteistyöstä on
valtuuskuntamme mielestä paras tapa eduskunnan juhlistaa
Pohjolan päivää ja 50- vuotiasta Pohjoismaiden
neuvostoa. Erityisen mielekkääksi keskustelun
tekee myös tämän kautta suotu mahdollisuus
eduskunnan ja hallituksen väliseen vuoropuheluun. Mielestäni
jatkossakin tulisi pyrkiä siihen, että hallitukselle järjestyisi
tilaisuus raportoida eduskunnalle hallitustenvälisestä yhteistyöstä eli
Pohjoismaiden ministerineuvoston toiminnasta. Olen hyvin iloinen
siitä, että meillä on tänään
tilaisuus kuulla pääministerin puheenvuoro Suomen
viimevuotisesta ministerineuvoston puheenjohtajuudesta.
Nordiska rådet godkände vid sin session i
Köpenhamn i höstas en ny så kallad nordisk
dagordning innehållande en strategi för det framtida nordiska
samarbetet. Ur Nordiska rådets synvinkel är den
nya strukturen med fem nya utskott av synnerligen stor betydelse.
Omorganiseringen hör till rådets viktigaste utmaningar
just nu.
Avsikten med den nya utskottsstrukturen som inte längre
följer den geografiska trepelarsmodellen, utan baserar
sig på politiska fackområden, är dels
en bättre förankring av det nordiska samarbetet
i de nationella parlamenten och i deras utskott, dels en effektivering
av samspelet mellan Nordiska rådet och nordiska ministerrådet
genom att strukturerna bättre motsvarar varandra och dessutom
ger bättre möjligheter att utveckla samarbetet
med till exempel Baltiska församlingen även på uskottsnivå.
Neuvoston uudet valiokunnat ovat siis kulttuuri- ja koulutusvaliokunta,
hyvinvointivaliokunta, kansalais- ja kuluttajavaliokunta, ympäristö-
ja luonnonvarainvaliokunta sekä elinkeinovaliokunta. Uusi
rakenne on omiaan parantamaan neuvoston yhteistoimintaa niin ministerineuvoston
organisaation kuin kansallisten parlamenttien valiokuntienkin kanssa.
Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunta pyrkii aktiivisesti
siihen, että yhteistoiminta neuvoston ja eduskunnan valiokuntien
kesken kehittyisi. Tämä niin sanottu kansallinen
ankkurointi edellyttää molemminpuolista sitoutumista
yhteistyöhön. Toivon ja uskon kovasti, että onnistumme siinä.
Toinen hyvin keskeinen aihe, jonka haluan ottaa esille tässä puheenvuorossa,
ovat pohjoismaalaisten oikeudet, vielä olemassa olevat
rajaesteet sekä pohjoismaista liikkuvuutta rajoittavat tekijät.
Näitä kysymyksiähän on selvitetty
Pohjoismaiden ministerineuvoston aloitteesta entisen pitkäaikaisen
yhteistyöministerin, suurlähettiläs Ole
Norrbackin johtamassa projektissa, joka antoi väliraporttinsa
viime syksynä. Selvitys osoittaa, että huolimatta
50 vuotta jatkuneesta työstä kansalaisten oikeuksien
yhdenmukaistamiseksi ja laajentamiseksi yli rajojen sekä liikkumista
rajoittavien rajaesteiden poistamiseksi on vielä paljon
paljon tekemättä. Asuminen, työssäkäynti
ja opiskelu muissa Pohjoismaissa kohtaavat edelleen monenlaisia
vaikeuksia ja esteitä. Pohjoismaiden neuvosto on ottanut
selvityksen seurannan ja siinä esille tuotujen epäkohtien poistamisen
yhdeksi juhlavuotensa keskeiseksi päätavoitteeksi.
Pohjoismaiden neuvosto tulee pohtimaan myös omien päätöstensä ja
suositustensa seurannan tehostamista. Yhtenä tavoitteena
on ollut esillä ministerineuvoston ja kansallisten hallitusten
parempi raportointi suositusten käsittelystä eri
Pohjoismaissa. Myös meillä Suomessa olisi mielestäni
harkittava hallituksen raportointia joko neuvoston Suomen valtuuskunnalle
tai eduskunnalle.
Arvoisa puhemies! Lähialueyhteistyö ja Pohjoismaiden
neuvoston kansainvälisen toiminnan kehittäminen
ovat edelleen priorisoitavia asioita ja varsin korkealle. Baltian
neuvoston kanssa jatkuvan jo hyvin aktiivisen yhteistoiminnan lisäksi
olisi mielestäni kehitettävä suhteita
ja yhteistyötä muun muassa Venäjän
valtionduuman ja liittoneuvoston ja Euroopan parlamentin kanssa.
Myös Benelux-maiden parlamentaarinen yleiskokous tarjoaa
mielenkiintoisia yhteistyömahdollisuuksia, vaikka se ei
nyt sijaitsekaan Pohjolan lähialueilla. Olin pari viikkoa
sitten tämän järjestön istunnossa,
jossa muun muassa painotettiin Baltian, Beneluxin ja Pohjoismaiden yhteistyömahdollisuuksia
tulevassa laajentuneessa Euroopan unionissa. Pohjoismaiden neuvostolla
on ja tulee jatkossakin olemaan oma tärkeä roolinsa
myös pohjoisen ulottuvuuden ja sen parlamentaarisen dimension
kehittämisessä ja siihen liittyen parlamentaarisessa
Itämeri-, Arktis- ja Barents-yhteistyössä.
Nordiska rådets 50-årsjubileum, den nya strukturen
och den nationella förankringen kommer att vara centrala
uppgifter under detta år. Problematiken kring nordbons
rättigheter, existerande gränshinder och utvecklandet
av rådets internationella verksamhet och samarbete kommer
också att prägla årets verksamhet. Det är
viktigt att vi samtidigt också slår vakt om andra
viktiga nordiska samarbetsområden. Kultursamarbetet och
frivilligsektorns verksamhet med dess förankring i medborgarsamhället
utgör alltjämt en viktig grund för hela
det nordiska samarbetet, en grund som saknar motstycke och kanske
gör oss unika i hela världen. Också miljösamarbetet och
arbetet för en hållbar utveckling både
inom Norden, i våra närområden och globalt
kräver fortsatta nordiska insatser.
Rouva puhemies! Tätä ajankohtaiskeskustelua
ja tämän jälkeen pidettävää seminaaria
voidaan nyt seurata suoraan Internetin kautta, ja olen iloinen,
että puhemies tänään tulee vihkimään
myöskin uudet Pohjoismaiden neuvoston Internet-sivut.
Pääministeri Paavo Lipponen
Arvoisa puhemies! On hyvä tietää,
että tämä menee suoraan nettiin, täytyy
olla sitä tarkempi. Tämä on todellakin
juhlavuosi. Suomi on juuri päättänyt
puheenjohtajuutensa Pohjoismaiden neuvostossa, ja otimme puheenjohtajakautemme
tehtäväksi, kun siihen ryhdyimme, pohjoismaisen
yhteistyön tavoitteiden uudelleen määrittelyn
Ole Norrbackin johtaman Viisaiden raportin pohjalta, jossa tarkasteltiin
globalisaation vaikutuksia pohjoismaiseen toimintaympäristöön
ja yhteistyöhön. Teimme kansalaisten oikeuksien
kartoituksen, joka sekin perustui raportin suosituksiin.
De nordiska regeringarna arbetar för att sådana
gräns-, administrativa och övriga byrokratiska
hinder mellan länderna, som besvärar både enskilda
medborgare och nordiska företag, skall avskaffas. Detta
behövs för att vi skall ha framgång i
den globala konkurrensen. Ökad öppenhet och offenlighet
i det nordiska samarbetet är en annan av framgångarna
under vårt ordförandeskap. Finland gjorde en insats
för att sprida kännedomen om samarbetet bland
annat med hjälp av ordförandeskapets webbplats,
som var en nyhet i det nordiska samarbetet. På Finlands initiativ
inleddes också en reform av samarbetsorganens offentlighetsregler.
Det centrala temat under Finlands ordförandeskap var Nordbon. Norge
fortsätter under detta år med teman som likaså ligger
medborgarna nära, såsom barn och ungdom, livsmedelssäkerhet
och hållbar utveckling.
Pohjoismaat sopivat Suomen puheenjohtajuuskaudella yhteisestä kestävän
kehityksen strategiasta, joka on maailmanlaajuisestikin uraa uurtava.
Se on viittä maata sitova poikkihallinnollinen strategia,
johon kuuluu seuranta- ja evaluointijärjestelmät.
Strategia on pitkäjänteinen ja ulottuu vuoteen
2020 asti. Pohjoismaiden yhteinen kestävän kehityksen
strategia kelpaa esimerkiksi sekä Euroopan unionille että tulevalle
YK:n Johannesburgin huippukokoukselle. Pohjoismaat ovat kestävän
kehityksen edelläkävijöitä,
ja me aiomme pysyäkin etulinjassa tässä asiassa myös
tulevaisuudessa. On hyvä tässäkin panna merkille,
että tammikuussa julkaistussa World Economic Forumin kestävän
kehityksen vertailussa Suomi sijoittui ensimmäiseksi maailman maiden
joukossa ja muut Pohjoismaat melkein kaikki heti Suomen jälkeen.
Det nordiska samarbetets styrka ligger i dess förmåga
att anpassa sig till nya omständigheter. Samarbetet utvecklades
och fungerade bra under det kalla krigets tider, trots att man i
Nordiska rådet då inte diskuterade säkerhets-
och utrikespolitiska frågor. Vi utvecklade samarbetet på andra områden
och vi hade en synnerligen aktiv och synlig roll som grupp i FN.
Norden fortsatte att utvecklas under den europeiska ekonomiska gemenskapens
tid trots att Danmark drog sig ur Efta och anslöt sig till
EEC.
Norden är starkt också i dag även
om de nordiska ländernas relationer till EU inte är
identiska. Till en av de stora framgångarna under fjolåret
hörde att den nordiska passunionen inkorporerades i Schengen.
Den nordiska samhörighetens symbol, den fria rörligheten,
som varit i kraft i över 45 år, är nu
en del av EU:s system.
De nordiska länderna har sedan början av
90-talet stött det mångsidiga återuppbyggnadsarbetet
i de baltiska länderna. Vi stöder kraftigt de baltiska
ländernas medlemskap i Europeiska unionen. Vi är
beredda att fortsätta ett jämbördigt
8-landssamarbete med Estland, Lettland och Litauen också efter
det att de har anslutit sig till Europeiska unionen. Lika viktigt är
det att fortsätta och befästa närområdessamarbetet
med nordvästra Ryssland. Detta ingår i EU:s politik
för den nordliga dimensionen som de nordiska länderna
gemensamt har byggt upp och fört framåt.
Arvoisa puhemies! Pohjoismaat ovat viime syksystä lähtien
vahvistaneet yhteistyötään entisestään,
niin kuin sovimme Imatran pääministerikokouksessa.
Ruotsin ja Tanskan pääministerit yhdessä Suomen
kanssa ovat valmistelleet EU:n huippukokouksia, Islantia ja Norjaa
pidetään tästä neuvonpidosta
informoituina. Niinpä kokoonnuimme ennen Barcelonan huippukokousta
täällä Helsingissä, kolmen maan
pääministerit, ja lähetimme yhteisen
kirjeen pääministeri Aznarille, jossa toimme esiin
omia painotuksiamme. Huomattava osa näistä näkyi
myöskin Barcelonan päätöksissä.
Yhdessä toimien Pohjoismaat voivat Euroopan unionissa ja
muilla foorumeilla vaikuttaa aloitteentekijöinä ja
positiivisena voimana. Me haluamme ajaa unionin yhteistä etua
ja tuoda esille myös meille tärkeitä kysymyksiä. Sitä varten
me haemme aloitteillemme tukea kaikista unionimaista ja laajemminkin.
Tulokset osoittavat, että pohjoismaisella yhteistyöllä on juuri
nyt tilausta niin eurooppalaisesti kuin yleismaailmallisestikin.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Edeltävä puhe oli siis SDP:n
eduskuntaryhmän rivijäsenen kannanotto. Nyt tulee
varsinainen virallinen puheenvuoro siitä ryhmästä.
(Naurua)
Geografialle emme mahda mitään. Pohjoismaiden
yhteistyö on selvää kuin puhdas vesi.
Poliittisesti harva on siitä sen vuoksi enää kiinnostunut,
kun aiemmasta välttämättömyydestä on tullut
itsestäänselvyys. Havaitsemmeko siellä lehterillä intoa
hehkuvia, Kavakun käyneitä ulkoministeriön
nuoria prospektiivisia virkamiehiä viemässä liekkiä eteenpäin
pohjoismaisessa yhteistoiminnassa?
Viimeksi eduskunnan ajankohtaiskeskustelu aiheesta järjestettiin
vuosi sitten. Mihin operatiivisiin toimenpiteisiin se johti? Vakavasti:
kuinka monta ystävää tai reaalista yhteistyökumppania
200 kansanedustajalla on parhaillaan kussakin Pohjoismaassa henkilökohtaisesti?
Pamfletteja ja innostavia tulevaisuuden visioita Pohjoismaiden
yhteistyön syventämisestä ei ilmesty.
Selvitysmiesten raporteissa tai harvalukuisissa mietinnöissä ei
ole kuvauksia naapurimaidemme sosiaalisista keksinnöistä.
Virkamiehet usein eivät täsmällisesti
tiedä, mikä on kehityksen suunta kussakin massa,
kuten ennen tiesivät. Laajamittaisen ystävyyskuntatoiminnan sisällä ei
ole elävää koulujen, työpaikkojen,
urheiluseurojen, kansalaisjärjestöjen, harjoittelijoiden
tai kielikurssilaisten vaihtoa, saati perheystävyyksiä.
Pohjoismainen hyvinvointivaltio on silti käsite, vauraat
valtiot, jotka ovat pyrkineet myös jakamaan vaurautta kohtalaisen
tasaisesti. Ne ylläpitävät maksutonta
opetusta yliopistoihin asti, liki maksutonta perusterveydenhoitoa,
kattavaa päivähoitoa, halvahkoa joukkoliikennettä,
laajaa yhteiskunnan omistamaa asuntopoolia ja yhteiskuntaa, jossa
naisten asemaa vahvistetaan yhä ja kaikilla tasoilla miestenkin
tuella. Ne sijoittavat tieteeseen ja taiteeseen enemmän
kuin renessanssiajan ruhtinaat aikanaan.
Tämä historiallisesti vapaan talonpojan, kapitalismin
protestanttisen etiikan omaksuneen kaupunkiporvarin ja järjestäytyneen
työläisen muodostaman kolmikannan varaan ajautuva
valtiomuoto on säilytettävä, kun esimerkiksi
Aasian suuret kansat etsivät tapaa, jolla hoitaa suurperheidensä murtumisen
jälkeen jäävät vanhuksensa,
lapsensa, vammaisensa ja sairaansa. Sieltä he tulevat katsomaan
sekä Yhdysvaltojen yksityisiä järjestelmiä,
Saksan sosiaalivakuutukseen nojaavaa järjestelmää että Pohjoismaiden
hyvinvointivaltiota, joka on kaikkein kilpailukykyisin ja tasa-arvoisin.
Toiseksi, maidemme välillä on vallinnut kohta
200-vuotinen rauha. Se maailmansodan jälkeinen 50-vuotinen
yhteistyö, jota Pohjoismaiden neuvosto edustaa, on oleva
esimerkki Itämeren alueen maiden tulevalle rauhanomaiselle
yhteistyölle. Se ei ole enää saksalaisten
kalparitarien, ruotsalaisten huovien tai Neuvostoliiton ohjuksin
yksinvaltiudella hallittu, ulkopuolisilta suljettu meri. Euroopan
yhteisössä se tulee olemaan renessanssin ja valistuksen
meri, jossa huolehditaan tieteen, taiteen ja köyhän
kansan kukoistuksesta.
Pohjoismaiden on uudelleen rohjettava toimia yhdessä.
Ruotsin kielestä on pidettävä huolta. Norjan
kaasun on voitava virrata ympäriinsä, niin kuin
Tanskan kinkut ovat rekoittain kulkeneet lävitsemme Muurmanskiin
asti. (Naurua) Autonomiset alueet — Ahvenanmaa,
Färsaaret, Grönlanti, kuten myös Huippuvuoret — ovat maailmanlaajuisia
esimerkkejä nousevista korkeakulttuureista ja tunnettuja
aboriginaalien oikeuksia korostavista piirteistään.
Meidän on yhteisesti suunnattava pohjoismaiset voimat
lähialueillemme Kaliningradista Arkangeliin, Novgorodista
ja Pietarista Muurmanskiin, vahvistettava yliopistojen yhteistyötä,
turismia, henkilökohtaisten ystävyyssuhteiden
kehittymistä eikä vain pohdittava öljy-
ja kaasukenttiä, metsänhakkuita, timantteja tai
muita kaivannaisia. Geografian vuoksi ystävät
on haettava läheltä eikä yksinomaan kanaalin
tai Atlantin takaa.
Arvoisa puhemies! Sosiaalisia innovaatioita on tuettava. Emme
nyt pyri tuhatvuotisiin päätöksiin. Yhdessä voisimme
vahvistaa hyvinvointivaltiotamme, esimerkiksi yhteistoimin päättää asunnottomuuden
poistamisesta Pohjoismaissa kymmenessä vuodessa, ryhtyä huolehtimaan
yksin asuvista, pitkäaikaistyöttömistä,
tarpeettomiksi itsensä kokevista ihmisistä, puolittamaan itsemurhamme,
kantamaan huolta peräkamarin pojista, tukemaan pitkiä avioliittoja
ja yksinhuoltajia. Niin, me sosialidemokraatit ajattelemme, että olisi
hyvä päästä pois protestanttisesta
kapitalismista, ei protestantismista eikä protestista mutta äärikapitalismista
ja liberalismista, eli hyväksyisimme työnteon
mutta poistaisimme siihen liittyvän jatkuvan syyllisyyden
tunteen.
Toivoisin teiltä ruotsinkielisiltä rohkeampaa ja
innovatiivisempaa otetta pohjoismaiseen yhteistyöhön
ja myös ruotsin kielen asemaan Suomessa. Ainakin koulutetun
väen piirissä tulisi luoda tilanne Harri Nevanlinnan
ehdottamaan tapaan, jossa kukin puhuisi omaa äidinkieltään
yhteisissä kokouksissa, mutta kykenisimme kuuntelemaan
toisen äidinkieltä. Eli: Puhukaa rohkeammin ruotsia
meidän kanssamme. Yritämme sitten jotenkin ymmärtää paremmin
teitä ja asemaanne.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Perinteemme ja yhteinen arvomaailmamme
sitovat meidät edelleen vahvasti pohjoismaisiin naapureihimme.
Pohjoismaisten parlamenttien välistä virallista
yhteistyötä on harjoitettu 50 vuotta. Niin sanotussa
Helsinki-sopimuksessa vuodelta 62 on kirjattu yhteistyön
perimmäiseksi tavoitteeksi pohjoismaisten kansojen kulttuurin
sekä oikeus- ja sisäasioiden yhteisyyden edistäminen.
Näin juhlavuonna voimme todeta, että Helsinki-sopimukseen
kirjatut tavoitteet ovat edelleen ajankohtaisia. Näin on,
vaikka kansainvälistyminen on avannut jäsenmaille
koko maailman ja lähiympäristössämmekin
Baltiassa ja Venäjällä tapahtuneet muutokset
ovat tuoneet toiminnalle aivan uudenlaisia haasteita. Läheinen
yhteydenpito Baltian neuvoston kanssa on jatkossakin tärkeää,
mutta molemmilla neuvostoilla on myös erityisroolinsa
yhteiskunnallisten ja poliittisten perinteiden pohjalta. Pohjoismaiden
neuvoston ja Baltian neuvoston yhteistyön on jatkuttava, mutta
neuvostojen yhdistäminen ei voi tulla kysymykseen.
Pohjoismaisen yhteistyön jo vuosikymmenten takaiset
merkittävimmät saavutukset, passivapaus ja vapaa
työvoiman liikkuvuus sekä avoin hallintokäytäntö,
ottavat vasta ensiaskeleitaan Euroopan unionissa. Siksi hyviä kokemuksiamme
on tilaisuuden tullen soveltuvin osin markkinoitava myös
EU:n suuntaan.
Suomi toimi viime vuonna Pohjoismaiden hallitustenvälisen
yhteistyön puheenjohtajamaana. Puheenjohtajakauden pääteemana
oli Pohjolan kansalainen. Tavoitteena oli toteuttaa mahdollisimman
selkeästi yksittäisiä kansalaisia palvelevaa
politiikkaa. Vaikka me täällä puhumme parlamenttien
ja hallitusten välisestä yhteistyöstä,
täytyy toimintamme koitua kansalaisen jokapäiväistä elämää hyödyttäväksi.
Keskustan eduskuntaryhmä pitää hyvänä sitä, että Pohjolan
kansalainen -teemaan liittyen käynnistettiin Suomen aloitteesta
selvitys niistä käytännön ongelmista,
joihin kansalaiset törmäävät asuessaan,
työskennellessään ja opiskellessaan toisessa
Pohjoismaassa. Me kansanedustajat olemme vuosien mittaan saaneet
kuulla muun muassa paluumuuttajaeläkeläisten verotukseen liittyvistä epäkohdista,
jotka saattavat estää koko paluumuuton. Selvitysmies
Ole Norrback totesi julkistamassaan väliraportissa jo viime
vuoden lopulla näiden käytännön
ongelmien runsauden. Myös viime keväänä käynnistyneeseen
Haloo Pohjola -neuvontapuhelimeen on tullut paljon kysymyksiä ja
valituksia. Työtä siis pienissä, mutta
tärkeissä kansalaisia koskevissa asioissa riittää.
Merkittävä yhteinen haaste on myös
ympäristö- ja muun turvallisuuden edistäminen
sekä Pohjolassa että varsinkin lähialueillamme.
Yhä tärkeämmäksi on nousemassa
myös kansainväliseen huumekauppaan liittyvän
rikollisuuden torjunta. Kaikissa Pohjoismaissa koetaan sisäisen turvallisuuden
puutetta. Tämä tuli ilmi kansalais- ja kuluttajavaliokunnan
kansainvälisen rikollisuuden uhkakuvia käsitelleessä kokouksessa
viime viikolla Oslossa. Yksi tarvittavan yhteistyön muoto
rikollisuuden torjunnassa on yhteinen todistajansuojeluohjelma,
josta muun muassa keskiryhmät ovat tehneet aloitteita.
Pohjoismaisen yhteistyön perinteisesti tärkeä osa-alue
on kulttuuri. Se on myös keskustan mielestä tulevaisuudessa
säilytettävä keskeisellä sijalla.
Nordjobb, joka sinänsä on nuorisokulttuurin alueella
hyvä keino tulla tuntemaan toisia Pohjoismaita, ei yksin
riitä. Olennaista on, että Pohjoismaiden neuvosto
voi luoda yhteyksiä niin, että myös muiden
kanavien kautta jatkuvasti harjoitettavalle yhteispohjoismaiselle
kulttuuritoiminnalle syntyy tilausta ja edellytyksiä. Pohjoismaisen
kulttuurirahaston rooli on syytä muistaa tässä yhteydessä.
Pohjoismaiden neuvoston nykyisellä valiokuntajaolla
pyritään vastaamaan entistä paremmin
kansallisten parlamenttien valiokuntajakoon. Hyvä työn
tehostamiskeino voisi myös olla entistä laajempi
teemakokousten järjestäminen. Niihin voitaisiin
kutsua niitä edustajia kansallisten parlamenttien vastaavista
valiokunnista, jotka eivät kuulu Pohjoismaiden neuvoston
valtuuskuntaan. Samoin myös ulkopuolisille asiantuntijoille
voitaisiin teemakokousten ovet avata. Uskon, että näin
vahvistettaisiin nimenomaan asioiden hoitamista sen sijaan, että energiaa
ja aikaa kuluisi hallinnollisten rakenteiden itseisarvoiseen luomiseen.
Keskustan eduskuntaryhmän puolesta voin erityisellä ylpeydellä todeta,
että keskustapoliitikot ovat aina olleet aktiivisia pohjoismaisessa yhteistyössä.
Näistä keskustalaisista ja yhteispohjoismaisista
arvoista, mukaan lukien ruotsin kielen asema maassamme, emme halua
jatkossakaan luopua. Keskustan eduskuntaryhmän näkemys
on, että EU:n laajentuessa on entistä tärkeämpää säilyttää nykyiset
olemassa olevat luontevat yhteydet muihin Pohjoismaihin ja asioiden käytännön
toteuttamisen kautta niitä entisestään vahvistaa.
Ärade fru talman! Jag vill till sist säga
några ord på svenska.
Centerns riksdagsgrupp anser att i och med att Europeiska unionen
utvidgas blir det ännu viktigare att bibehålla
de naturliga kontakterna till de andra nordiska länderna
och förstärka dem ytterligare genom praktisk handling.
Våra traditioner, vår gemensamma värdegrund
och öppna förvaltningskultur duger bra som förebild
för samarbetet både med Baltiska församlingen
och Europeiska unionen. Dessa utgångspunkter, som även
innefattar svenska språkets erkända ställning
i vårt land, är viktiga för centerpartisterna och
något som vi i fortsättningen vill hålla
fast vid.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Pohjoismainen yhteistyö ei
elä omaa eristettyä elämää.
Näin totesi viime vuonna pohjoismaiden yhteistyön
uudistumista pohtinut niin sanottu Viisasten paneeli.
Elämme kasvavan kansainvälisen riippuvuuden
aikaa, eikä pohjoismaista kumppanuutta ja sen merkitystä voi
kansainvälisestä yhteistyöstä puhuttaessa
väheksyä. Pohjoismainen yhteistyö saa
kansalaisten vankan tuen. Ajankohtaiskeskustelut pohjoismaisesta
yhteistyöstä eduskunnassa osoittavat, että pohjoismaiselle
yhteistyölle on myös poliittinen tuki.
Pohjoismaalaiset ovat pitkään nauttineet monista
eduista ja vapaasta liikkuvuudesta tavalla, jota Euroopan unionissa
vasta tavoitellaan. Voimme olla ylpeitä yhteisistä työ-
ja koulutusmarkkinoista, passivapaudesta, ympäristöyhteistyöstä ja
monesta muusta seikasta. Nämä saavutukset ovat
olleet osaltaan luomassa pohjoismaista hyvinvointia ja kilpailukykyä,
luoneet alueen, jolla yksilöllä on vapaus valita
asuinpaikkansa, kouluttautua ja tehdä työtä vapaasti.
Vuosikymmenten työn jälkeen onkin nyt syytä pysähtyä arvioimaan
saavutuksia ja kysyä, onko Pohjola nyt niin sanotusti valmis.
Selvitysmies Norrbackin antama raportti antaa tähän
vastauksen. Käytännön ongelmia on hämmästyttävän
runsaasti. Ihmiset ovat maasta toiseen muuttaessaan törmänneet
ongelmiin niin henkilötunnuksissa, virkojen täytössä,
pankkitiliasioissa kuin eläkkeissään.
Vuosittain Pohjoismaiden välillä liikkuu siirtolaisina
maasta toiseen noin 40 000 ihmistä. Ongelma ei
siis ole vähäinen, vaan koskettaa lukuisia kansalaisia,
kahta suomalaista keskikokoista kaupunkia väestöpohjaltaan.
Vuosien aikana pohjoismainen yhteistyö on konkretisoitunut
monin sopimuksin ja suosituksin. Selvityksen mukaan kuitenkin sopimukset
ja oikeudet tunnetaan ja niitä myös toteutetaan
huonosti, siis huom. huonosti tämän selvityksen
mukaan, ei hyvin, niin kuin sopisi olettaa. Hyvä tarkoitus
on usein jäänyt toteutumatta tehtyjen päätösten
seurannan ja aikataulujen puutteellisuuden vuoksi. On tärkeää,
että tiedotusta ja koulutusta kansalaisten oikeuksista
ja sopimuksista lisätään. Päätösten
toteuttaminen ja seuranta eivät voi jäädä ilmaan.
On luotava näköjään selkeä aikataulu
päätösten toteuttamiselle ja nimettävä seurantavastuut.
Suomen Pohjoismaiden ministerineuvoston puheenjohtajuuskaudella
käynnistetty selvitystyö antaa avaimet uudistaa
pohjoismaista yhteistyötä kaikkien kansalaisten
eduksi. Pohjoismaisen yhteistyön on siirryttävä juhlapuheista
konkreettiseksi pohjoismaalaisten elämää ja
liikkumista helpottavaksi toiminnaksi.
Pohjoismaiden neuvoston toimintaa on lähdetty uudistamaan
viime vuonna Viisaiden miesten raportin pohjalta. Osana uudistusta
on palattu sektorikohtaisiin valiokuntiin tavoitteena tiivistää yhteistyötä ministerineuvoston
ja kansallisten parlamenttien valiokuntien kanssa, siis myös tämän
talon valiokuntien kanssa. On vielä liian aikaista arvioida,
miten uudistus tehoaa, mutta tehostamiseen on kuitenkin pyrittävä.
Kaikki Pohjoismaathan ovat tunnetusti valinneet oman tiensä Nato-,
EU- ja Emu-poluilla. Tästä eri seuroihin kuulumisesta
aiheutuu pohjoismaiden yhteistyölle haasteita, jotka aikaa myöten
voidaan voittaa. Euroopan unionin ja Naton laajeneminen eivät
vähennä, vaan päinvastoin lisäävät
pohjoismaisen yhteistyön tarvetta. Pohjoismailla on monia
yhteisiä etuja valvottavanaan unionissa, avoimuuden lisäksi
myös Suomen aloite pohjoisesta ulottuvuudesta. EU:n pohjoinen
ulottuvuus vahvistaa pohjoisen alueemme yhteistyötä.
Se edellyttää kaikkien, myös unioniin
kuulumattomien maiden sitoutumista hankkeeseen. Alueellinen yhteistyö ei
voi rajoittua kuitenkaan vain Pohjoismaiden kesken tehtävään
yhteistyöhön. Pohjoismaiden neuvoston konservatiiviryhmä on
aktiivisti edistänyt Baltian maiden osallistumista pohjoismaiseen
yhteistyöhön.
Viimeaikainen maailman tilanteen kehitys on nostanut myös
ulko- ja turvallisuuspolitiikan, kriisinhallinnan ja terrorismin
vastaisen työn entistä kiinteämmäksi
osaksi päivänpolitiikkaa. Turvallisuuspolitiikasta
ja kriisinhallinnasta on kasvamassa keskeinen osa EU-toimintaa.
Ulko- ja turvallisuuspolitiikka tulee ottaa entistä kiinteämmäksi
osaksi myös pohjoismaista yhteistyötä.
Katja Syvärinen /vas:
Arvoisa puhemies, ärade talman! Monen mielestä pohjoismaisen
yhteistyön merkitys väheni, kun Suomi ja Ruotsi liittyivät
Euroopan unioniin. Ja totta on, että EU-maiden
kattava ja tiivis yhteistyö vaikuttaa toimintaan myös
muilla foorumeilla. Silti vasemmistoliiton mielestä ei
kuitenkaan voida sanoa, että pohjoismaisen yhteistyön
tarve olisi vähentynyt. Pohjola on luonteva ja ehkäpä vähän
arkinen sekä usein myös ruohonjuuritasolla toimiva arvoyhteisö,
jonka puitteissa voimme oppia toisiltamme ja hyödyttää toisiamme.
Pohjoismaiden yhteistyö ja pohjoismaalaisuus eivät
ole ylhäältä annettua vain virkamiesten,
järjestöjen tai päättäjien
kokoustamista ja papereiden vaihtoa, vaan se on kansalaisille jokapäiväistä arkea.
Eikä Pohjoismaiden yhteistyö rajoitu vain aikuisten
toimintaan, vaan siinä on tilaa myös nuorille.
EU:n laajentuessa ja suurten jäsenmaiden nähtävästi
liittoutuessa entistä useammin edistämään
omia painotuksiaan on selvää, että myös pienten
maiden kannattaa etsiä uusia yhteistyömuotoja.
Pohjoismaiden yhteistyö EU:n sisällä on
meille mahdollisuus, eikä siitä ole syytä tehdä mitään
kiinteää ja rajoittavaa blokkia. Yhteistyö on
parhaimmillaan normaalia pohjoismaisten visioiden ja yhteisistä arvoista
ja arjesta tulevien asioiden yhdessä ajamista.
Pohjoismainen hyvinvointivaltio on kansainvälisestikin
tunnettu tavaramerkki, ja siitä meidän kannattaa
pitää kiinni. Eikä kyse ole vain etuuksista
tai hyvinvointipalveluista, vaan Pohjoismaat ovat vapaaehtoisesti
myös harmonisoineet lainsäädäntöään
oikeus- ja sisäasioissa. Näin laajassa
mielessä ymmärretyn pohjoismaisen mallin me olemme
luoneet yhteisen historiallisen kokemuksen varaan toisiltamme oppia
ottaen. Monelta osin keski- tai eteläeurooppalaiset mallit
eivät sovikaan meille, ja siksi harmonisointiin EU:n puitteissa
tulee suhtautua varoen.
Ärade talman! Även om man kommer från
en ort i Finland, där man till vardags knappast har att göra
med språk som talas i de övriga nordiska länderna,
kan man ändå säga att förutom
vår finländska och europeiska identitet — och
i framtiden allt mer globala medborgarskap — så har
vi alla en nordisk identitet. Vi uppskattar och är stolta över
samma saker — vår tillsvidare ganska rena natur,
vår goda grundutbildning, våra samhällens
relativa säkerhet och jämlikheten som är en
grundsten i de nordiska länderna.
Därför skakade fallet Fadime oss alla och
inte bara i Sverige. Fadime, en ung flicka, miste sitt liv när
hon höll fast vid sina nordiska rättigheter. Alla är ännu
inte lika jämlika, alla går ännu inte lika
säkra, inte ens här i Norden. Och detta gäller
inte bara invandrarkvinnorna, utan kvinnornas ställning överhuvudtaget.
För mycket våld förekommer bakom låsta
dörrar i det privata. Fadime påminde oss om att
jämlikhet och säkerhet inte är rättigheter
som hålls vid liv bara genom att nämnas i festtal,
man måste hela tiden jobba för dem.
Pohjoismaisia oikeuksiaan puolustaneen Fadimen surma järkytti
meitä kaikkia. Oikeuksien puute ei koske vain maahanmuuttajanaisia,
vaan kotiväkivalta koskettaa valitettavasti edelleenkin
liian monia naisia aivan taustasta riippumatta. Me emme saa antaa
Fadimen tapausta välineeksi niille oikeistopopulistisille
liikkeille, jotka viime aikoina ovat nostaneet päätään
Pohjoismaissa.
Vuosittain noin 40 000 ihmistä muuttaa Pohjoismaiden
sisällä. Siten monet joutuvat käytännössä kokemaan,
miten hyvin tai huonosti pohjoismainen yhteistyö koulutuksen,
työelämän, eläke- ym. asioiden
hoidon tasolla toimii. Lähettiläs Ole Norrback
sai viime vuonna Pohjoismaiden neuvostolta tehtäväksi
selvittää, miten erilaiset pohjoismaiset sopimukset
käytännössä toimivat. Raportista
voi todeta, että puutteita on monien päätösten
käytännön toteutuksen suhteen.
Toinen aloite, jonka tarkoitus on ollut selvittää,
miten pohjoismaalaisuus toimii käytännössä,
on Haloo Pohjola, joka on pohjoismaisen ministerineuvoston projekti,
jota tehdään yhdessä Pohjola—Norden-yhdistysten
kanssa ja jonka puitteissa kansalaiset voivat ottaa itse yhteyttä, kertoa
ongelmistaan ja esittää parannuksia. Tämän
tyyppiset aloitteet ja projektit pitävät osaltaan
huolta siitä, että pohjoismainen yhteistyö tulevaisuudessakin
on ankkuroitu ihmisten arkeen ja se kehittyy edelleen uusien tarpeiden
myötä.
Arvoisa puhemies! Pohjoismaisella yhteistyöllä on
vastakin elävä sisältö, jos
me sitä haluamme.
Pehr Löv /r:
Värderade fru talman! Jag kommer att tala endast svenska
och det beslutet tog jag redan innan riksdagsledamot Taipale höll
sitt goda och uppiggande anförande. Jag kan lova att vår
riksdagsgrupp bjuder på gratis språkbad åt alla
som så önskar i det här huset.
Vi hedrar i dag Nordens dag med en aktualitetsdebatt i riksdagen.
Vi kunde samtidigt fira välfärdssamhällets
dag och de öppna gränsernas dag, så pass
typiskt nordiska är också de fenomenen.
Men hur är det med gränslösheten
för den enskilda nordenmedborgaren? Vi har ju konventioner
som skall trygga nordbornas rättigheter vid flyttning mellan
länderna. Det gäller sociala förmåner,
arbetsmarknad, utbildning och annat. Tyvärr har det visat
sig att medborgarna har blivit besvikna när de flyttat.
Ländernas myndigheter har inte känt till gällande
bestämmelser eller så har de annars varit ovilliga
att hjälpa. 40 000 nordbor flyttar årligen
mellan våra länder, så det är
en skam att beslutsfattarnas goda vilja att skapa ett gränslöst
Norden inte i verkligheten har gått i uppfyllelse. Missnöjet
har gällt studiestödet, beskattningen av pensioner, överföringen
av pensionsrätt, personnummeranvändningen över gränserna,
ambulanssamarbetet, de handikappades rättigheter i annat
nordiskt land, gireringen av pengar mellan länderna som
förorsakar stora kostnader, yrkesbehörigheten,
bilskattens stora variaton och tullbestämmelserna som leder
till att bilar inte kan tas med vid flyttning från land
till land. Listan kunde göras mycket längre.
Signalerna har fångats upp av Finlands regering och
Finlands orförandeprogram 2001 i Nordiska ministerrådet
tog upp nordbornas rättigheter som ett centralt tema. Utredningsmannen
och ambassadören Ole Norrback kunde i sin mellanrapport
visa på stora brister i kunskap och praktisk implementering
av våra samarbetsavtal. I mellanrapporten ger han en serie
förslag för att förbättra uppföljningen
av besluten i Nordiska rådet och Nordiska ministerrådet
så att de i framtiden leder till fungerande konventioner.
Norrback kommer med i grunden enkla förslag, såsom
att fastställa en tidtabell för verkställigheten och
en årlig rapport från Nordiska ministerrådet till
parlamentarikerna om resultaten.
Svenska riksdagsgruppen påminner om att vi har tillsynsmyndigheter
i Finland, justitiekanslern och justitieombudsmannen, som har haft
för lite arbete när det gäller nordbornas
rättigheter. Detta skall vi alla tänka på vid
rådgivningen för våra klienter.
Ett superexempel på de frivilliga organisationernas
effektiva arbete i Norden är Hallå Norden-telefonservicen.
Det här är en serviceform för dem som är
i beråd att flytta eller har flyttat från ett
nordiskt land till ett annat. Servicen upprätthålls
för tillfället av Pohjola-Norden och har rönt
mycken uppskattning och används livligt. Vi måste
se till att de ekonomiska ramarna för Hallå Norden
tryggas och kan utvecklas till en informationscentral som är
vida känd över hela Norden.
Det nordiska samarbetet upplevde en renässans när
de nordiska statsministrarna i fjol samlades i Imatra och kom överens
om att träffas före varje EU-toppmöte.
Norge och Island inbjuds också till de här träffarna.
På det här sättet kan de nordiska värderingarna
försvaras mera kraftfullt i EU.
Höstens rådssession i Köpenhamn
utgjorde en manifestation för det återuppvaknande
nordiska samarbetet. Majoriteten av de nordiska ländernas
ministrar fanns på plats. Finlands ministrar hade ordförandeposten
och Finland fick mycket beröm för sitt agerande.
Vi levde under sessionen i dyningarna efter katastrofen den 11 september
och alla kände trots terroristhotet i världen
en liten lyckokänsla över att bo i Norden och
kunde ta konstruktiva beslut för att befästa vår
fortsatta välfärd.
Ett sådant beslut skall jag speciellt plocka fram.
Sebarheten av grannlandsteve i den digitala världen i Norden.
Svenska riksdagsgruppen har konsekvent arbetat för att
trygga överföringen av Sveriges teve till Finland.
Denna sebarhet har stor betydelse för livskvaliteten och
befäster en nordisk kulturgemenskap. Frågan har
varit svår att föra vidare i myndighetsmaskineriet
på grund av tekniska och upphovsrättsliga problem. Nu
har vi de principiella lösningarna och kunde vid ett möte
under mitt personliga ordförandeskap mellan ansvariga ministrar
och parlamentariker fatta ett politiskt beslut om förverkligande. Enligt överenskommelsen
skall avtalen gällande public service-kanalernas sebarhet
vara avklarade två år innan de digitala signalerna
slocknar och de bilaterala förhandlingarna förs
så att framför allt Finland och Sverige skall
kunna trygga den nuvarande sebarheten för public service-kanalerna.
Det här var ett exempel på resultatpolitik i Nordiska
rådets arbete. Finland har nu också en helsvensk
tv-kanal som med säkerhet skulle bli ett intressant och
unikt fönster mot Norden om den ingick som public service
i de nordiska ländernas tv-utbud.
Talman! I år handhar Finland presidentskapet för
Nordiska rådet, det år när vi firar 50-årsjubileumet
av Nordiska rådets grundande. Vi får orsak att
både fira och analytiskt belysa det nordiska samarbetet
under 50 års tid. Vi skall också se till att göra
det nordiska mera känt under ledning av vår entusiastiska
president Outi Ojala. Mycket talar för att vi får
uppleva ett framgångsrikt och synligt år av nordiskt
samarbete.
Rauha-Maria Mertjärvi /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Suomi toimi viime vuonna Pohjoismaiden
hallitustenvälisen yhteistyön puheenjohtajana.
Puheenjohtajuuskauden pääteemana oli Pohjolan
kansalainen. Vihreän eduskuntaryhmän mielestä pohjoismaisessa
yhteistyössä ja Pohjoismaiden neuvoston työssä pohjoismaalaisen
kansalaisuuden tosiasiallisen toteuttamisen tukeminen on edelleen
tärkeä tavoite. Vapaa muutto- ja työoikeus
ovat olleet kirjattuina sopimuksiin jo 50 vuoden ajan eli koko Pohjoismaiden
neuvoston olemassaolon ajan, mutta ne eivät ole toteutuneet
käytännön esteiden vuoksi.
Suomen Oslon-suurlähettilään Ole
Norrbackin johdolla on tehty tutkimusta, jossa on kartoitettu pohjoismaalaisen
kansalaisuuden käytännön ja normitason
esteitä ja puutteita. Pääasiassa nämä esteet
liittyvät tutkimuksen mukaan sosiaalilainsäädäntöön,
verotukseen ja eläkkeisiin. Lisäksi pohjoismaisille
kansalaisille aiheutuu ongelmia koulutusjärjestelmien ja
tutkintovaatimusten vastaamattomuudesta. Vihreä eduskuntaryhmä uskoo
pohjoismaisen kansalaisuuden tiellä olevien käytännön
esteiden poistuvan tiedottamisen, virkamiesten kouluttamisen ja
sopimusten toteutumisen systemaattisen seurannan kautta.
Toinen ajankohtainen Pohjoismaita yhdistävä huoli
on Sellafieldin ydinvoimalan radioaktiiviset päästöt
Pohjanmereen. Päästöissä on
kysymys erittäin radioaktiivisesta aineesta, jonka puoliintumisaika
on huomattavan pitkä. Päästöistä on
havaittu merkkejä Barentsinmerellä ja Islannin
merialueilla asti. Rannikkoseudun asukkaat ovat aivan aiheellisesti
huolissaan asuinympäristönsä tilasta.
Pohjoismaiden ympäristöministerit ovat yhdessä viime
syksynä ilmaisseet huolensa Britannian hallitukselle. Vihreä eduskuntaryhmä toivoo
Pohjoismaiden jatkavan yhteistyössä neuvotteluja
Britannian hallituksen kanssa ja pitävän asiaa
esillä tapaamisissaan.
Rasismin ja muukalaisvastaisuuden vastainen työryhmä on
työssään pitkällä,
ja tarkoitus on päästä yhtenäiseen
korkeaan ihmisoikeuksien kunnioittamisen tasoon. Tällä hetkellä on
kuitenkin alue, jolla ihmisoikeuksia enenevässä määrin loukataan.
Tarkoitan Pohjoismaissa ja muualla lähialueillamme tapahtuvaa
nais- ja lapsikauppaa. Ihmiskauppa on tämän päivän
orjuutta. Uhrit joutuvat käytännössä prostituoiduiksi
ja seksuaalisen hyväksikäytön kohteiksi.
Suurimmassa vaarassa joutua ihmiskaupan uhreiksi ovat työttömät,
köyhät ja eri tavoin muuten syrjäytyneet
naiset ja nuoret tytöt. Naiskauppa on heti ase- ja huumekaupan
jälkeen maailman suurin järjestäytyneen
rikollisuuden muoto.
Kuluvana vuonna Pohjoismaat ja Baltian maat toteuttavat yhteistyössä naiskaupanvastaisen
tiedotuskampanjan. Kampanja on suunnattu kolmeen Baltian maahan
ja myös Pohjoismaihin. Kampanjaa koordinoi balttilais-pohjoismainen työryhmä,
ja se rahoitetaan yhteispohjoismaisesta budjetista. Kampanja pitää sisällään
väestölle suunnattua tiedottamista, Pohjoismaiden
poliisien välistä tiedonvaihtoa sekä asian
etenemisen seurantaa poliittisella tasolla. Kampanjan valmistelussa
keskeinen osa on ollut pohjoismaisten oikeusministerien yhteistyöllä.
Yhtenä asiaa eteenpäinvievänä tekijänä on
ollut myös Pohjoismaiden neuvoston sosiaalidemokraattisen
ryhmän viime kesänä asiasta tekemä jäsenehdotus.
YK:n arvion mukaan jopa 4 miljoonaa naista joutuu vuosittain
naiskaupan uhreiksi ja joka vuosi puoli miljoonaa heistä ajautuu
Länsi-Eurooppaan. Naiskaupan arvioidaan kasvavan koko ajan
sekä Euroopassa että muualla maailmassa. Kansainvälisen
siirtolaisjärjestön tutkimusten mukaan noin 2 000
Baltian maiden asukasta päätyy vuodessa ihmiskaupan
uhreiksi. Erityinen ongelma siirtolaisjärjestön
Iom:n mukaan on ihmiskaupan lisääntyminen Baltiasta
Pohjoismaihin, erityisesti Suomeen ja Ruotsiin. Nämä tiedot
osoittavat, että tällä alueella tarvitaan
vielä tiiviimpää ja konkreettisempaa
yhteistyötä.
Arvoisa rouva puhemies! Jo meneillään oleva Pohjoismaiden
ja Baltian maiden yhteinen kampanjointi naiskauppaa vastaan on pohjoismaista yhteistyötä
parhaimmillaan.
Ongelma on yhteinen, koskee perusihmisoikeuksien toteutumista ja
vaatii eri maiden viranomaisten tietojenvaihtoa ja yhteistyötä sekä lainsäädännön
yhtenäistämistä.
Muita vastaavia vihreää eduskuntaryhmää ilahduttavia
yhteispohjoismaisia, liikkeelle lähdössä olevia
hankkeita ovat lapsipornon Internet-levityksen estämiseen
tähtäävien toimien sekä siirtolaisnaisiin
kohdistuvan väkivallanvastaisten toimien yhteispohjoismainen
koordinointi.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Yksilöt, perheet ja maat viettävät
juhlapäiviä ja juhlavuosia. Pohjoismaat juhlistavat
tänä vuonna Pohjoismaiden neuvoston kautta tehdyn
yhteistyön 50-vuotista taivalta. Neuvoston juhlaistunto
järjestetään lokakuussa Helsingissä.
Juhlien väliin mahtuu kuitenkin arki. Tätä arjen
elämää me Pohjoismaiden kansalaiset olemme
vuosikymmenten ajan jakaneet.
Ymmärrämme toisiamme, koska olemme juurtuneet
saman kaltaiseen historialliseen maaperään. Demokratiaa
on puolustettu ja laajennettu, ihmisoikeuksista on haluttu pitää kiinni
vaikeissakin olosuhteissa sekä korostettu tasa-arvoisuuden
ja ympäristönsuojelun tärkeyttä.
Hyvinvointiyhteiskunnan luominen ja puolustaminen on keskeinen
osa pohjoismaista elämää ja yhteenkuuluvuutta.
Tämä malli on edelleen osittaisesta rapautumisesta
huolimatta hyvä vientituote ja esimerkki monelle muulle
maalle.
Pohjoismaissa on myös onnistuttu hyvin hoitamaan erilaisten
vähemmistöjen asiat. Kotoisen Ahvenanmaamme itsehallintomalli
soveltuisi monen kriisipesäkkeen ratkaisuun.
Pohjoismailla, myös Suomella, on ollut tärkeä rooli
rauhanturvaamisessa maailmalla, ja monet poliitikot ovat sovitelleet
ansiokkaasti kriisipesäkkeiden tilannetta. Näitä ongelmia
tuntuu edelleen riittävän, ja siksi aktiivista
tarjontaa näihin haastaviin tehtäviin kannattaa
jatkaa. Suomestakin löytyy kokeneita sovittelun ja diplomatian ammattilaisia.
Pohjoismaathan ovat edelleen hyvässä maineessa
maailmalla.
Ärade fru talman! Finland har utgående från egna
perspektiv och genom samarbete befäst den samhälleliga
välfärdsmodellen, Nordiska rådets nya
struktur utgör ett svar på dagens nya utmaningar
som bland annat globaliseringen för med sig. Växelverkan
mellan de nationella parlamenten och Nordiska rådet kan
förbättras genom att samarbetet intensifieras.
Den nationella förankringen skall förbättras
så att de nationella utskottens arbete beaktas på den
nordiska agendan.
Utredningen om medborgarnas rättigheter har visat
att det i praktiken finns många problem och hinder och
att de nordiska avtalen och besluten inte alla gånger förverkligas
i praktiken. Därför välkomnar kristdemokratiska
riksdagsgruppen den av ambassadör Norrback ledda utredningen om
medborgarnas rättigheter. Det politiska samarbetet i Norden
har möjlighet till en mera central roll om vi så vill.
Pohjoismaiden neuvostonkin on seurattava tarkoin aikaansa. Tästä osoituksena
on uudistus viiden sektorivaliokunnan suuntaan. Toiminnan tuleekin
keskittyä Pohjolan kansalaisten jokapäiväiseen
elämään liittyviin kysymyksiin. Niitä ovat
työllisyysasiat, sosiaaliturvakysymykset, opiskelu- ja
verotusasiat. Myös saumaton yhteistyö yritysten
välillä ja sitä kautta työtilaisuuksien
luominen ja pitäminen Pohjoismaissa on hyvinvointimme ja
peruspalveluittemme kannalta välttämätöntä.
Lisäarvo yhteistyöstä koituu kansalaisten
hyväksi ponnistaen yhteisestä kulttuurista, koulutuksesta,
kieliyhteydestä ja tasa-arvosta.
Erilaisista turvallisuus- ja EU-ratkaisuista huolimatta kaikki
Pohjoismaat ovat sitoutuneet yhteistyöhön. Uuden
mausteen tähän perheyhteyteen tuo kolmen
Baltian maan hakeutuminen Pohjoismaiden ja EU:n suuntaan. Tämä nostaa
esiin kysymyksen yhteisestä kielestä. Tulokkaat
tulee ottaa myönteisesti vastaan, mutta perinteisessä pohjoismaisessa
yhteistyössä tulee kuitenkin säilyttää yhdistävä kielemme.
Itämeri liittää yhteistyöhön
myös suurvalta Venäjän, Saksan ja Puolan.
Itämeren suojelu on edelleen suuri haaste kaikille alueen
maille.
EU:n näköpiirissä olevan laajentumisen
merkitystä korostaa myös Imatralla tehty päätös
yhteistyön tiivistämisestä kolmen unioniin
kuuluvan Pohjoismaan kanssa. Suomen, Ruotsin ja Tanskan pääministerit
pitävät toisensa ajan tasalla aina ennen Eurooppa-neuvoston
kokouksia. Tämä ei ole blokkiutumista vaan perheneuvotteluun
verrattava tapaaminen. Jatkukoon pohjoismainen yhteistyö Pohjolan
kansalaisten ja koko Euroopan hyväksi. Toivotan voimia
ja viisautta työssä mukana oleville kollegoille
ja virkamiehille.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Pohjoismainen yhteistyö on vuosikymmenten
aikana tarjonnut Suomelle kanavan kansainväliseen rajattomaan
kanssakäymiseen pohjoismaisten naapuriemme kesken. Mittavin
osoitus tästä rajattomuudesta ovat olleet sadattuhannet
Ruotsista 1950-luvulta lähtien työtä ja
parempaa elintasoa hakeneet siirtolaiset.
Suomalaisille poliitikoille Pohjoismaiden neuvoston kokoukset
antoivat mahdollisuuden vaihtaa mielipiteitä ja keskustella.
Tosin ulko- ja turvallisuuspolitiikan tullessa keskustelunaiheeksi
suomalaisedustajilta niin sanotusti kissa varasti kielen.
Pohjoismainen yhteistyö on selvästi kärsinyt siitä,
että osa Pohjoismaista kuuluu EU:hun ja osa on sen ulkopuolella.
Suomen, Ruotsin ja Tanskan kesken ei ole valitettavasti päästy
riittävän kiinteään yhteistyöhön
Euroopan unionin toiminnassa, ja ainakin Suomen poliittinen johto on
käsitykseni mukaan tyrmännyt ajatukset pohjoismaisesta
blokista EU:ssa. Millä toisilla unionin jäsenmailla
voisi olla yhtä paljon yhteistä Suomen kanssa
kuin muilla Pohjoismailla? Perussuomalaisten mielestä Suomen
tulisi ottaa aktiivinen rooli tämän niin sanotun
blokin luomiseksi ja laajentumisen toteuduttua sitä voitaisiin laajentaa
Itämeren alueen blokiksi, johon voisivat Pohjoismaiden
lisäksi kuulua Baltian maat ja mahdollisesti Puola. Tämä olisi
mielestämme todellinen pohjoinen ulottuvuus.
Selvitysmies Ole Norrbackin johtama, Pohjoismaiden ministerineuvoston
nimittämä työryhmä julkaisi
jokin aika sitten väliraporttinsa pohjoismaisen yhteistyön
käytännön ongelmista ja niiden korjaustarpeista.
Toiminnassa oli ollut suurena apuna Norden-yhdistysten ylläpitämä Haloo
Pohjola -puhelin, johon useissa puheenvuoroissa on viitattu. Tähän
eri maiden kansalaiset saivat ilmoittaa havaitsemistaan ja kokemistaan
ongelmista pohjoismaisen yhteistyön toimivuudessa. Ongelmia
löytyikin rutkasti. Niitä löytyi jopa
itsestäänselvyytenä pidetyn vapaan liikkuvuuden
lisäksi muuttotiedotuksesta, pankkiasioinnista, tuloverotuksesta,
eläkeasioista, sosiaalivakuutuksen toimivuudesta ja työnhausta,
muutamia yleisimpiä mainitakseni.
Olen itsekin joutunut lukuisia kertoja auttamaan ihmisiä,
jotka ovat kokeneet vääryyttä tai jääneet
vaille oikeutta paluumuuton jälkeisissä eläkejärjestelyissä tai
sosiaalietuusasioissa. Pahimpana itse olen kokenut eläkkeiden
verotuskäytännön eriarvoisuuden Suomen
ja Ruotsin välillä silloin, kun eläkettä maksetaan
molemmista maista. Sama ongelma näyttää olevan
myös Norjan ja Tanskan välillä. Myös
pankkien maksuliikennerahastus tuntuu käsittämättömältä,
varsinkin kun sitä usein hoitaa Pohjoismaat kattava pankki
Nordea.
Perussuomalaisten mielestä puitteet ja mahdollisuudet
poliittisen yhteistyön laajentamiselle ja vahvistamiselle
Pohjoismaiden välillä lisääntyvät
jatkuvasti. Kun myös Norja ja Islanti soveltavat laajasti
EU-normeja kansallisissa säädöksissään,
ei Euroopan unionin jäsenyys tai sen puute voi olla todellinen
este pohjoismaisen yhteistyön syventämiselle ja
toimivuuden parantamiselle. Tarvitaan kaikkien jäsenmaiden
poliittinen sitoutuminen siihen, että maiden keskushallinnot
puuttuvat havaittuihin ongelmiin ja myös viipymättä ryhtyvät
niitä korjaamaan. Tällöin pohjoismainen
yhteistyö voidaan palauttaa jälleen arvoonsa ja
luoda siitä esimerkki muullekin Euroopalle.
Puhemies:
Keskustelu päättyy. Aiheen käsittely jatkuu
seminaarissa auditoriossa.