1) Hallituksen esitys laeiksi lääketieteellisestä tutkimuksesta
annetun lain ja lääkelain muuttamisesta
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä on
siis hallituksen esitys eduskunnalle kahdeksi laiksi: laiksi lääketieteellisestä tutkimuksesta
annetun lain muuttamisesta ja laiksi lääkelain
muuttamisesta. En pidä varsinaista esittelypuheenvuoroa
siitä, mitä valiokunnassa tapahtui, mutta kommentoin
kuitenkin vähän siitä näkökulmasta
tätä lakia. Ehdotukseen liittyy myöskin
pykälävastalause.
Esityksessähän ehdotetaan muutettavaksi lääketieteellisestä tutkimuksesta
annettua lakia ja lääkelakia. Ehdotetuilla muutoksilla
pantaisiin täytäntöön Euroopan
parlamentin ja neuvoston direktiivit kliinisistä lääketutkimuksista.
Näinhän hallituksen esitys alkaa, ja asiaan vihkiytymättömästä saattaa
tuntua, että kyseessä on pelkkä tekninen
asia eikä mitään niin sanotusti sen kummempaa.
Tämän takana on kuitenkin tiettyjä asioita,
jotka on syytä lyhyesti kerrata.
Tämä ehdotus on kahta kautta lähtenyt
liikkeelle, ja toinen niistä on se, että eduskunnan
oikeusasiamiehelle on tullut muutamia kanteluita, jotka ovat lähinnä kohdistuneet
lääkelakiin. Ensimmäiset näistä ovat
tulleet jo kuusi vuotta sitten vuonna 98 ja myöskin osin
vuonna 99, ja asiasta tehtiin kirjallinen kysely vuoden 2001 valtiopäivillä.
Siinä yhteydessä eduskunnan oikeusasiamies siis
joutui puuttumaan tähän keskusteluun, mikä oli
lääketeollisuuden lääkäreihin
kohdistuvaa kestitystä ja ulkomaanmatkojen kustantamista.
(Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän salia rauhoittumaan, jotta puhuja saa puherauhan. — Olkaa
hyvä!
Kiitoksia, arvoisa puhemies! — Lopputuloksena tästä selvityksestään
eduskunnan oikeusasiamies totesi, että lainsäädännössä ja
markkinoinnin valvonnassa on tiettyjä puutteita, joita hän
käsittelee tässä lausunnossaan. Ennen
kaikkea hän kiinnittää huomiota siihen,
että viranomaisten valvontakeinot ja valvonnassa käytettävät
seuraamukset näyttävät kohdistuvan yksipuolisesti
lääkkeitä markkinoiviin yrityksiin, vaikka
vuoden 2003 alussa voimaan tuleva lääkelain muutos
koskee myös terveydenhuollon ammattihenkilöitä jne.
Tämä kyseinen lausuntohan on saatavissa eduskunnan
oikeusasiamiehen kansliasta.
Sen lisäksi tähän liittyy toisena
asiana se, että kysymyksessä on Euroopan parlamentin
ja neuvoston direktiivi. Jos lakiin halutaan tehdä muutosehdotuksia,
niin tuoreen selvityksen mukaan, jonka ministeriö meille
antoi, vaikka muutosehdotukset olisivat aika perusteltujakin, niitä ei
juurikaan voida ottaa huomioon, koska ne koskevat direktiivillä säädeltyjä asioita.
Euroopan unionin säännökset nimittäin
edellyttävät, että direktiivit toimeenpannaan
täsmällisesti ja selvästi, ja niin ollen
ministeriö lähtökohtaisesti lähti
siitä, että niihin muutosehdotuksiin, joita valiokunnalle esimerkiksi
esiteltiin, tulisi suhtautua kielteisesti eikä tähän
hallituksen ehdotukseen tulisi tehdä muutoksia, jotka ovat
ristiriidassa direktiivin nimenomaisten säännösten
kanssa. Arvoisa puhemies! Tämä oli siis lähtökohta,
kun näitä kahta seikkaa lähdettiin selvittämään.
Yleisesti ottaen itse tässä asiassa näyttää siltä, että ehdotetut
muutokset ja tarkennukset lakiin lääketieteellisestä tutkimuksesta
pohjautuvat suurelta osin EU:n lääketutkimusdirektiiviin
ja tuntuvat aivan asiallisilta. Eettisten toimikuntien aseman ja
tutkittavan oikeuksien täsmentäminen tuntuu myöskin
kaikin puolin kannatettavalta asialta, ja lakimuutokset edellyttävät
myös täsmentävää ohjeistusta,
jonka valmistelu jää paljon Lääkelaitoksen
tehtäväksi. Kuitenkin tässä sivujuonteena
voidaan hivenen aistia sitä, että raskaaksi mitoitettu
ilmoitus- ja valvontabyrokratia voi näiden lakien voimaantulon
jälkeen helposti johtaa valmistajista riippumattoman lääketutkimuksen
vähenemiseen. Se ei suoranaisesti estä sitä,
mutta se saattaa sen verran vaikeuttaa, että Suomessa saatamme
tämänlaista vähenemistä kuitenkin
nähdä.
Arvoisa puhemies! Itse tästä lakiehdotuksen sisällöstä.
Siellä on kaksi pykälää, joista
ensimmäiseksi käsittelen 6 §:ää.
Siihen liittyy vastalauseen muutosehdotus, joka on teille kaikille
jaettu valiokunnan lausunnon liitteenä. Tämä koskee kliinistä lääketutkimusta
siltä osin kuin kyseessä on tajuttomaan potilaaseen
kohdistuva tutkimus. Tarkoitus on, että tajuttomalla potilaalla
ei tutkimuksia saa tehdä ilman hänen omaa suostumustaan.
Tajuton potilas ei itse tätä suostumusta voi ilmoittaa,
jolloin on ehdotettu, että joku hänen puolestaan
voisi antaa tämän suostumuksen, toisin sanoen
lähiomainen tai vaikkapa hoitohenkilökuntaan kuuluva,
joka tuntee potilaan senhetkisen sairauden tilanteen.
Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista nykyisen lain
mukaan — tosin tässä on tiettyä tulkintaa — ja
sen takia tämä vastalauseen muutosehdotus pitää sisällään
sen, että potilaan hoito, joka kuitenkin on tärkeätä,
totta kai voidaan aloittaa huolimatta siitä, mitä direktiivit
sanovat, mutta ne tiedot voitaisiin jälkikäteen
ottaa lääketieteelliseen tutkimukseen mukaan,
jos hoidon jälkeen potilaan tajunnantason palattua hän
antaa siihen suullisen luvan tai hänen edustajaltaan saadaan tähän
jälkikäteen suostumus, koska esimerkiksi hätätilanteissa
ei aina ole kyseistä omaista saatavissa niin nopeasti paikalle
kuin ehkä tilanne vaatii.
Toinen mielenkiintoinen yksityiskohta koskee sitten lääkelain
92 §:ään tehtävää muutosta siltä osin,
että Terveydenhuollon oikeusturvakeskus Teo katsoo kantanaan,
että sillä ei tällä hetkellä ole
resursseja ja voimavaroja siihen, että se voisi valvoa
lääkäreiden osalta tätä lääkelain muuttamisesitystä.
Tämä on mielenkiintoinen tilanne sikäli,
että ministeriö on hallituksen esityksen kannalla
ja Teo on sitä vastaan.
Tästä asiasta valiokunnassa keskusteltiin, mutta
koska direktiivi on sen luonteinen, että se ei tätä muutosta
hyväksy, niin valiokunta on kuitenkin päätynyt
tältä osin hallituksen esityksen kannalle.
Merikukka Forsius /vihr:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävässä laissa
säädellään muun muassa lääketieteellistä tutkimusta.
Uusia hoitomenetelmiä ja uusia lääkkeitä on
tutkittava ennen kuin ne otetaan laajempaan käyttöön.
Ennen potilailla tehtäviä tutkimuksia tutkittavat
lääkkeet ja hoitomenetelmät ovat käyneet
läpi mittavan tutkimusohjelman, jossa niiden turvallisuutta
on pyritty selvittämään.
Tutkimukseen osallistumisen on oltava potilaalle vapaaehtoista.
Tämä on lähtökohtana tässäkin
laissa. Tähän ilmiselvään eettiseen
periaatteeseen liittyy eräs ongelma. Mitä tehdä,
jos potilas on tajuton eikä voi antaa suostumustaan? Miten
tutkitaan esimerkiksi aivoinfarktin liuotushoitoa? Tajuton potilas
ei pysty itse lupaa antamaan, eikä hoidon aloittamisessa
voida viivytellä hetkeäkään,
joten omaisiinkaan ei ole aina aikaa ottaa yhteyttä. Tähän
asti nämä niin sanotut hätätilatutkimukset
ovat muodostaneet poikkeuksen. Niihin ei ole tarvittu potilaan suostumusta,
kunhan muuten on varmistettu, että tutkimukseen osallistumisesta
on potilaalle odotettavissa hyötyä.
EU:n parlamentti poisti lääketutkimusta koskevassa
direktiivissä kuitenkin tämän mahdollisuuden.
On syntymässä tilanne, jossa EU-maissa ei voitaisi
kehittää lainkaan lääkkeitä tajuttoman potilaan
tarvitsemaan akuuttihoitoon. Teoriassa olisi mahdollista rajoittaa
tutkimukset niihin potilaisiin, joiden mukana sairaalaan tulee lähiomainen,
mutta tämä on vain teoriaa. Kelvollista tutkimusasetelmaa
on vaikea näin valikoiduista potilaista rakentaa.
Siihen, onko lääketieteellistä tutkimusta
eettisesti oikein suorittaa nopeata hoitoa vaativissa tapauksissa
tajuttomilla potilailla, on valiokunnan hyväksymässä lakiesityksessä otettu
kantaa. 6 §:n 1 momentissa todetaan, että näin
voidaan tehdä. Tämä siksi, että kyseinen
direktiivi ei koske kuin kliinistä lääketutkimusta,
ei muiden hoitojen tutkimusta. Saman pykälän 2
momentissa kuitenkin tutkimuksen tekeminen kielletään
kategorisesti silloin, kun tutkitaan lääkeaineen
vaikuttavuutta.
Eettiseltä kannalta molemmat tapaukset ovat samanarvoisia,
joten nyt käsiteltävänä oleva
lakiehdotus on eettisesti sisällöltään
ristiriitainen. Jos on väärin kokeilla uutta hoitoa
tajuttomaan potilaaseen, se on väärin, on kyse
lääkkeellisestä hoidosta tai muusta hoidosta.
Jos taas katsotaan, että tietyin varauksin uutta, paremmaksi
oletettua hoitoa voi kokeilla potilaaseen, kunhan kyse ei ole uuden
lääkkeen kokeilusta, on vaikea ymmärtää,
miksi näin ei voisi tehdä myös uuden lääkkeen
kohdalla.
Suomi on yhdessä Ruotsin kanssa ottamassa direktiiviin
hyvin tiukkapipoisen asenteen. Esimerkiksi Belgia ja Iso-Britannia
soveltavat sitä vapaamielisemmin. Näin ehdotetaan
tehtäväksi myös vastalauseen mukaisessa
lakiesityksessä.
Hoidosta päätettäessä joudutaan
aina punnitsemaan riskejä toisiinsa nähden. Uusi,
kokeiltava hoitomuoto voi olla parempi, mutta koska sitä tunnetaan
huonommin, siihen saattaa liittyä tuntemattomia riskejä.
Joskus on kuitenkin ilmeistä, että potilaan kannalta
on parempi vaihtoehto pienellä riskilläkin soveltaa
uutta, parempaa hoitomuotoa kuin tyytyä vanhaan, huonosti
toimivaan. Valiokunnan mietinnön perustelujen mukaan uutta,
paremmaksi oletettua hoitoa voidaan potilaaseen kyllä soveltaa,
mutta tästä koituvaa tietoa ei saa käyttää hyväksi
tutkimuksessa.
Vastalause yhtyy valiokunnan mietinnössä esitettyyn
kantaan, että uutta, kokeiltavaa lääkettä saa
potilaalle antaa ilman hänen suostumustaan silloin, kun
potilaan mielipidettä ei ole saatavissa selville, mikäli
voidaan olettaa tämän olevan potilaan edun mukaista.
Valiokunta kirjasi tämän mietinnön perusteisiin,
mutta vastalauseessa tämä on kirjattu lakiin.
Vastalauseessa esitetään, että tästä syntyvää tietoa
voidaan käyttää tutkimuksessa hyväksi,
jos siihen saadaan jälkikäteen lupa potilaalta
itseltään tai hänen omaisiltaan.
Vaikka valiokunta mietinnössään sanoo,
että lakiesitys ei ole parhaan mahdollisen hoidon esteenä,
asia ei välttämättä ole näin.
Uusia, vailla rekisteröintiä olevia lääkkeitä ei
ole yleisesti saatavilla. Lääketehtaat
antavat ne käyttöön yleensä ilmaiseksi
niihin sairaaloihin, jotka osallistuvat lääketutkimukseen.
Jos tutkimus on kokonaan kiellettyä, ei ole mitään
uutta lääkettä myöskään
saatavilla. Vaikka lääkettä kehitettäisiinkin
muissa maissa, ei sitä saada Suomeen, jos kyseinen tutkimus
on Suomessa kiellettyä.
Arvoisa puhemies! Saamme olla onnellisia, ettei tämä laki
ollut voimassa, kun liuotushoitoa kehitettiin aivoveritulppiin.
Enää sitä ei voisi kehittää,
ei ainakaan Suomessa, eikä uusia parempia lääkkeitä tähänkään
tarkoitukseen voi enää kehittää.
Jos EU-direktiivin tarkoituksena on, että uusien lääkkeiden
kehittäminen siirtyy Euroopasta kehitysmaihin, ei tätä ainakaan
eettisin perustein pysty perustelemaan.
Arvoisa puhemies! Ehdotan, että pykälän
2 momentti hyväksytään vastalauseen mukaisesti.
Ensimmäinen varapuhemies:
Pyydän tekemään pykäläkohtaiset
ehdotukset yksityiskohtaisen käsittelyn yhteydessä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnalta on tullut
kohtuullisen lyhyt mietintö, kun ottaa huomioon, miten merkittävästä ja
laajasta asiasta on kysymys. Lääketieteellisen
tutkimuksen kohdalla edellisissä puheenvuoroissa mainittu
vastalause on varsin viisaasti tehty. Siinähän
todetaan, että tutkittavaa hoitoa voidaan potilaalle antaa.
Tässä on tajuttoman potilaan näkökulmasta
kysymys myös hänen terveytensä pelastamisesta
ja hoitamisesta. Myöskin, jos mennään
tiukasti direktiivin näkökulman mukaan, niin tutkimuksenalaista
hoitoa voi olla vaikeata antaa potilaalle.
Ei ole ehkä kysymys vain siitä, onko mahdollisuus
käyttää myöhemmin osana tutkimusta
näitä tuloksia, vaan myös siitä,
saako potilas kehitteillä olevaa tehokasta hoitoa, ehkä muutama vuosi
sitten nimenomaan mainitunlaista liuotushoitoa ja tällaista
streptokokkikinaasihoitoa, joka on pelastanut nyttemmin tuhansien
ihmisten terveyden, kun aivoverenkiertotukoksia on voitu liuottaa
akuutissa vaiheessa. Akuuttivaihe on siis pisimmillään
pari tuntia, eli siinä on ihan oikeasti minuuteista kysymys
sen hoidon aloittamisen suhteen. Näin ollen tätä asiaa
pitää myös tuota kautta katsoa.
Toinen, opettava puoli tässä koko käsittelyssä on
se, miten tärkeää olisi aikanaan aina
aktiivisesti ottaa kantaa direktiiviesityksiin ja miten tärkeätä on
nimenomaan niiden yksityiskohtainen käsittely. Tässä meillä on
varmasti paljon tekemistä.
Ed. Satu Hassi merkitään
läsnä olevaksi.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämän hallituksen
esityksen ja lakiesityksen kohdalla käytiin hyvin mielenkiintoinen keskustelu.
Aivan kuten ed. Tiusanen totesi, aika lyhyt
on tämä itse kannanotto ja mietintö,
vaikka asia on sinänsä valtavan tärkeä.
Tiedoksi, että me kuitenkin kävimme valiokunnassa
hyvin pitkällisen keskustelun ja mielenkiintoisia olivat
eettiset keskustelut, joita tämän lakiesityksen
yhteydessä käytiin. Keskustelimme myös
eettisten toimikuntien, eettisten neuvottelukuntien ja työryhmien
tehtävistä ja mahdollisesta tehtävien
lisääntymisestä tämän lain
mukanaan tuomana. Myös lääkemarkkinointia
koskeva keskustelu oli mielenkiintoinen. Siitä ehkä olisi
voinut tarkemmin tässä todeta.
Arvoisa herra puhemies! Totean, että on tärkeää,
että varmistetaan potilaan tarvitsema hoito myös
hätätilassa, mutta mahdollistetaan myös lääketutkimus.
Kannatan tehtyä vastalausetta.
Ed. Heidi Hautala merkitään
läsnä olevaksi.
Yleiskeskustelu päättyy.