Täysistunnon pöytäkirja 34/2006 vp

PTK 34/2006 vp

34. TIISTAINA 4. HUHTIKUUTA 2006 kello 14 (14.13)

Tarkistettu versio 2.0

2) Hallituksen esitys laeiksi tieliikennelain muuttamisesta ja Tiehallinnosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta

 

Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):

Puhemies! Meillähän kävelykatu on tähän saakka ollut sellainen kummajainen, että tieliikennelainsäädäntö ei tunne kävelykatua lainkaan. Sillä ei ole mitään omaa liikennemerkkiä. Kaupungeilla toisaalta on erittäin paljon haluja lisätä kävelykatujen määrää, ja siksi tämä tieliikennelain muutosesitys on tehty, jonka valiokunta on käsitellyt ja katsoo tämän lain hyvin tarpeelliseksi ja vielä niin, että tälle voidaan osoittaa myöskin oma liikennemerkki, joka tämän kävelykadun sitten osoittaa. Eli kävelykatu tulee tämän lain myötä tarkoittamaan käytännössä sitä, että se on selvästi jalankulkuun ja polkupyöräliikenteelle tarkoitettu tie, joka osoitetaan sille kuuluvalla uudella liikennemerkillä. Jalankulkija saisi kulkea kadun kaikilla osilla, polkupyöräilijän olisi sovitettava ajonsa jalankulun mukaan ja moottoriajoneuvoliikenne rajoitetaan, niin kuin tänäkin päivänä, kadun varrella oleviin kiinteistöihin. Kävelykadulla moottorikäyttöisten ajoneuvojen pysäyttäminen ja pysäköinti tulisi olemaan kiellettyä ja vielä niin, että kävelykadulta tielle tulevan ajoneuvon kuljettajan olisi väistettävä muuta liikennettä.

Arvoisa puhemies! Samalla tässä saatetaan Suomen lainsäädäntö vastaamaan myöskin tieliikennettä koskevan yleissopimuksen tunnelimääräyksiä, mikä on ollut myöskin direktiivin vaatimus. Tämä valiokunnan mietintö asiasta on yksimielinen.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja jo esitteli tämän lakimuutoksen sisällön, mutta kiinnittäisin huomiota siihen asiaan, että on aika ihmeellistä, että tämän laatuinen lainmuutos ei ole tullut eduskuntaan jo ajat sitten, kun näitä kävelykatuja on ollut pilvin pimein, suuremmissa kaupungeissa lähes kaikissa, ja sitten niitä ollaan laajentamassa koko joukolla tästä eteenpäin, niin kuin tämän aamun lehdetkin ovat kuvanneet. Aivan raflaavaa oli nähdä valokuvia tällaisesta niin sanotusta kävelykadusta, kuinka monta liikennemerkkiä siihen on tarvittu kertomaan, että tässä on nyt kyse sellaisesta, elikkä katsomalla viisi kuusi liikennemerkkiä kansalainen on voinut tehdä johtopäätöksen, että jaa, tämä on siis kävelykatu, elikkä se on täytynyt lehdistä lukea, koska niistä liikennemerkeistä ei saa yhtään mitään selvää.

Arvoisa puhemies! Minä häpeän sitä, että Lipposen hallitukset eivät jo tehneet tätä koskevaa ehdotusta.

Mikko Alatalo /kesk:

Arvoisa puhemies! Todellakin näin se taisi olla, että sieltä ed. Pulliaisen kotikaupungista rotuaareilta lähti tämä kävelykatukulttuuri Suomeenkin leviämään. On todella hyvä, että tämä laki on nyt saatu käsittelyyn ja ihmiset tietävät, miten kävelykadulla saa liikkua. Herroja ovat nimenomaan jalankulkijat, ja kaikkien muiden on heitä väistettävä. Polkupyöräilijät eivät saa ajaa kävelykadulla yli kahtakymppiä.

Nyt on paljon ollut puhetta näistä rullaluistelijoista ja rullalautailijoista ja heidän oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan yleisönosastoissa. Itse lähtisin sellaisesta vapauden periaatteesta. Ei tulisi rajata mitään kaavamaisia kaistoja erikseen pyöräilijöille, rullalautailijoille ja kävelijöille. Pahinta, mitä kaupungin kävelykaduille voi tapahtua, on semmoinen massiivinen, kuollut kävelykatu. Välillä tuolla Tampereellakin keskellä talvea kävelykatu on kuin Siperian aapaa. Kyllä nuorilla täytyy olla myös mahdollisuus olla tietysti keskustoissa.

Yksi asia, johon kiinnitän huomiota, on myös nämä huoltoajot ja tavaroiden kuljetukset. Tietysti välillä tuntuu, että niissä voitaisiin varovaisuutta vähän enemmän noudattaa. Mutta on hyvä, että tämä laki on kirjattu. Jos haluatte mennä katsomaan hyvää kävelykatua, niin menkää Heidelbergiin. Siellä on hieno kävelykatu, jonka alla menee tie. Välttämättä kävelykadut ja autoliikenne eivät ole toistensa vastakohtia. Ne voivat täydentää toinen toisiaan.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Tarvitsimme siis Matti Vanhasen hallituksen, että saimme liikennemerkin kävelykadulle. Tämä on yksi tuon hallituksen saavutuksista. Mutta edelleen kävelykatu ja yleensäkin autoliikenteen tukkimat keskustat ovat asia, josta sopii keskustella. Meillä täällä Pääkaupunkiseudulla Helsingissä nimenomaan on sellainen keskusta, joka tukkiutuu henkilöautoista ennen muuta, ja näin ollen myös Suomessa pitäisi päästä ratkaisuihin, joita on tehty esimerkiksi Tukholmassa ja Lontoossa ja joilla voidaan vähentää henkilöautoliikennettä ahtailla keskusta-alueilla. Tämä on tietysti myös ympäristökysymys. Henkilöautoliikenteen osuus hiilidioksidipäästöistä kasvaa voimakkaasti. Autot ovat yhä suurempia moottoritilavuudeltaan, ja keskustassa hitaasti ajaminen, pysähtyminen ja jälleen kiihdyttäminen lisäävät erityisesti polttoaineen käyttöä.

Raimo  Vistbacka /ps:

Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys tietysti on perusteltu ja asianmukainen ja, niin kuin ed. Pulliainen totesi, kun valiokunnassa kiersi valokuvia siitä, millä tavoin tällä hetkellä kävelykadut on merkitty, voi sanoa, että ne merkit ovat ikään kuin joulukuusia. Siellä oli toistakymmentä merkkiä päällekkäin. Ei siinä tietenkään tavallinen jalankulkija ja autonkuljettaja oikein pysty sitä hahmottamaan, mitä kaikkea niissä on.

Mutta on eräs asia, jonka toivoisin otettavan käytännön elämässä huomioon, eli kun on todettu, että kävelykadulla moottorikäyttöistä ajoneuvoa ei voi edes pysäyttää, saati pysäköidä, niin kuitenkin kävelykadun varressa on liikkeitä, ja kun kuitenkin taas moottoriajoneuvolla ajo liikkeisiin on sallittua eli tavaranpurku ja mahdollinen lastaus mahdollistettaisiin, niin ei kirjaimellisesti tulkittaisi tätä pysäköinti-sanaa.

Ahti Vielma /kok:

Arvoisa puhemies! Kävelykaturatkaisu on kaupunkisuunnittelullisesti aivan erinomainen ratkaisu, ja Jyväskylässä on tällainen avattu vuonna 95 ja ilmeisesti on niitä Suomen parhaimpia ja viihtyisimpiä kävelykeskustoja. Mutta eräs asia siellä on ollut ongelma ja se on nimenomaan se, miten pyöräilijät ja jalankulkijat ja sitten ajoneuvoliikenne sopivat sille kävelykadulle. Minusta se on hyvä asia, että tässä juuri pistetään asiat oikeaan järjestykseen, eli jalankulkijat ovat etusijalla ja sitten pyöräilijät ja tiukan paikan tullen ajoneuvoliikenne väistää jalankulkijoita.

Lyly Rajala /kok:

Arvoisa puhemies! Ensimmäinen suomalainen kävelykatu avattiin todellakin kotikaupunkiini Ouluun vuonna 87, ja siellä on edelleen suuri murhe huoltoajo. Yksi murhe esiintyy: myöskin tuolla ministeriön esittelyssä liikenne- ja viestintävaliokunnassa, eli tuo liikennemerkki on hyvinkin paljon saman näköinen, kaikki ne esitetyt vaihtoehdot ovat lähestulkoon saman näköisiä kuin jalkakäytävän merkki. Eli pientä vinkkiä sinne ministeriön suuntaan, että piirtäkää paremmin.

Jan Vapaavuori /kok:

Arvoisa puhemies! Minäkin haluan iloita tästä hyvästä lakiesityksestä ja kiittää hallitusta tästä suuresta aikaansaannoksesta. Helsinki on ajanut tätä asiaa jo monta vuotta ja tehnyt useita aloitteita liikenneministeriölle. Nykyinen tilanne, jossa kävelykadulla ei ole ollut omaa liikennemerkkiä, on ollut erittäin ongelmallinen. On hyvä, että tämä saadaan korjatuksi.

Sen sijaan en malta olla ihmettelemättä sitä, kuinka pitkään tällaisten kohtuullisen pienten asioitten eteenpäinvienti tässä yhteiskunnassa kestää. Tämäkin on asia, joka on liikenneministeriössä maannut useita vuosia, ja on omituista, että tällaisen kuitenkin mokoman asian selvittäminen kestää niin pitkään. Sen takia olisi hyvä ottaa mallia eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnasta, joka käsitteli tämän hyvin ripeästi.

Tuija Nurmi /kok:

Arvoisa puhemies! Kyllä asia on niin, että selkeät ohjeet auttavat myös selkeään käytökseen tuolla kaduilla, ja toivottavasti tämä nyt sitten selkeyttää sitä toimintaviidakkoa, mikä siellä liikenteessä tällä hetkellä on osittain ollut. Tietenkin kävelykatu on hyvä ajatus sinänsä ja varsinkin väkirikkailla paikoilla, mutta täytyy muistaa, että myös autot kuuluvat kaupunkiin ja autoilla pitää päästä liikennöimään, varsinkin ikäihmisten, joiden on vaikea ehkä käyttää julkisia kulkuneuvoja, tai sitten niiden henkilöiden, jotka käyttävät taksien palveluja. Mutta ne ovat tietenkin pois suljettu tästä tavallisesta liikenteestä.

Tulee vaan mieleen, että on mukava nähdä, että tässä tulee uusi liikennemerkki, koska oma kirjallinen kysymykseni aikanaan, kun Olli-Pekka Heinonen oli ministerinä, lapsiperheiden parkkipaikasta hymyilytti, mutta niin vaan näyttää löytäneen sekin merkki paikkansa tuonne markettien pihoihin, että lapsiperheet voivat parkkeerata lähemmäksi sisäänkulkua marketeissa. Kyllä ne hyvät ajatukset menevät läpi, kun niitä vie vaan sinnikkäästi eteenpäin.

Matti Kauppila /vas:

Arvoisa puhemies! Tietysti asia on sinänsä hyvä, että tulee selkeät liikennemerkit, minkä mukaan eletään, mutta jos ei kaupunki-infra muutu eli ne olosuhteet, missä liikenne kulkee osittain päällekkäin, niin ei siinä kovin suurta muutosta noin asiallisesti tapahdu. Eli meillä pitäisi pystyä muuttamaan sitten myöskin esimerkiksi kävelykatujen käytäntöjä. Siellä kulkevat, ainakin Lahdessa, tavaraliikenne, polkupyörät, mopot, nuoriso lautailee jne., joten ei pelkällä merkillä tämä homma hoidu.

Matti Kangas /vas:

Arvoisa puhemies! Ed. Rajala totesi, että Oulussa oli ensimmäinen kävelykatu. Minä toteaisin, että Jyväskylässä on tämän maan paras kävelykatu. Tämä valiokunnan esitys selkeyttää kumminkin kävelykadulla liikkumista, kuka ketäkin väistää ja muuta. Tokihan siellä täytyy huoltoajot ja sellaiset sallia, mutta kyllä tämä selvä parannus on siihen. Tietenkin kävelykadulla pitää olla elämää ja siellä pitää olla nuoriakin lautoineen jnp. ja pyöriäkin, mutta selkeyttää tämä ja tulee omat liikennemerkit. Sen mukaan sitten voi poliisi valvoa tuota, niin kuin muutenkin valvoo kaupungissa liikennettä.

Petri Salo /kok:

Arvoisa herra puhemies! Se, mitä ed. Vapaavuori tässä äsken totesi tämän lainsäädännön hitaudesta, pitää tältäkin osin paikkansa ja liikenne- ja viestintävaliokunta hoiti tämän asian pois päiväjärjestyksestä. Kiinnitän vaan huomiota siihen, että kevyen liikenteen määrien lisääntyminen ja uusien ajoneuvojen tulo mukaan liikenteeseen aiheuttaa uusia haasteita myös muilla liikenneväylillä kuin kävelykaduilla.

Esimerkiksi ed. Rajala on tehnyt aloitteen, jonka mukaan pitäisi säännöksiä tarkistaa myöskin pyöräteillä ja muilla kevyen liikenteen väylillä, joilla liikkuu tänä päivänä mitä ihmeellisimpiä vekotuksia, ja aina ei ole tiedossa se, mikä on jalankulkijan tai tavallisen pyöräilijän paikka enää täällä ja voiko hän turvallisesti liikkua samanaikaisesti, kun mopojen nopeudet ovat lisääntyneet ja väistämisvelvollisuudet ovat epäselvät ym. ym.

Toivon ja kannustan liikenne- ja viestintävaliokuntaa siihen, että nostakaa myöskin nämä kevyen liikenteen väylien turvallisuus- ja käyttäytymismallit esille liikenneministerin kanssa ja pyytäkää pikaista lainsäädäntöä tältä osin.

Markku Laukkanen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Todellakin on hieno kuulla, että tässä palautekeskustelussa tämän vastaanotto on ollut erinomaisen hyvä. Tarvetta ilmiselvästi tälle kävelykadun tarkemmalle määrittelylle, oman statuksen antamiselle, on ollut.

Ed. Kauppilaa lohdutan, että kyllä tässä selvästi asetetaan jalankulkijan ensisijaisuus suhteessa moottoriajoneuvoihin. Totta kai on selvää, että emme me voi kiinteistöjen välttämätöntä huoltoajoa estää, mutta tämä luo kuitenkin selkeät pelisäännöt myöskin sille.

Olennaista on se, että ed. Vapaavuoren johtama Helsingin kaupunki esimerkiksi tulee saamaan tavallaan nyt lisää välineitä kaupunkisuunnitteluun ja tavallaan välineitä myöskin tämän julkisen tilan rakentamiseen. Sitähän, julkista tilaa, tämä kävelykatu mitä suurimmassa määrin on ja siinä mielessä se liittyy hyvin tärkeällä tavalla myöskin kaupunkikulttuurin kehittämiseen.

Matti  Kauppila /vas:

Arvoisa puhemies! Tarkoitin juuri sitä, että näillä pelkillä merkeillähän ei asiaa hoideta vaan sillä liikennemoraalilla, mikä sitten on kaupungeissa. Kyllä minä näen aika usein, että vaikka on rinnakkain kävelytie ja pyörätie ja autotie, niin kumminkin moni miettii, kuinka päin tässä pitäisi mennä, kun tulee vastaan joku vääränlainen vehje.

Yleiskeskustelu päättyy.