2) Hallituksen esitys laiksi merilain 6 luvun 1 §:n
muuttamisesta
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessähän
ehdotetaan muutettavaksi merilakia niin, että suomalaisen
kauppa-aluksen päällikkönä voisi
toimia Euroopan unionin jäsenvaltion tai Euroopan talousalueeseen
kuuluvan valtion kansalainen. Nykyisin suomalaisen kauppa-aluksen
päällikkönä saa toimia vain
Suomen kansalainen. Tässä mennään
nyt samalle linjalle kuin Euroopan yhteisössä yleisesti
lainsäädännössä.
Valiokunta katsoi, että tässä on
tiettyjä ongelmakohtia. Valiokuntakäsittelyssä esitettiin,
että merilaissa pitää informatiivisista
syistä näkyä vaatimus kelpoisuustodistuksen
omaavan päällikön Suomen merenkulun lainsäädännön
tuntemuksesta. Silloin kun liikutaan täällä Suomen aluevesillä,
ihan turvallisuussyistäkin monessa tapauksessa näin
on, että meidän arat meremme vaativat, että tämän
asiantuntemuksen ja lainsäädännön
tuntemuksen täytyy olla hyvä. Kauppa-alusliikenteen
turvallisuuden kannalta nimenomaan tämä laivaväen
pätevyyttä koskeva asia katsotaan tärkeäksi.
Valmisteilla on, todettakoon se, alusturvallisuuslaki, johon kaikki
alusten miehitystä ja laivaväen pätevyyttä koskevat säännökset
on tarkoitus koota eli kansallinen merenkulun lainsäädäntö,
jolla on merkitystä aluksella hoidettavien tehtävien
kannalta. Tästä on kysymys, ja tietysti myös
se, että laivan päälliköllähän,
kapteenilla, on suuret valtuudet laivallaan toimia järjestyksen
ylläpitäjänä.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen vaan tietysti vanhasta mielenkiinnosta
johtuen seurannut tämänkin vaalikauden liikenne-
ja viestintäpolitiikan asioita siinä katsannossa,
että näitä merenkulkuun liittyviä lakeja
on ollut aika paljon täällä nyt käsittelyssä.
Niiden yhteisen nimittäjän pitää olla
todellakin tämä merenkulun turvallisuus. Tässähän
oli myöskin tämä lippukäytäntöihin
liittyvä laki vastikään käsittelyssä.
Tässä on ihan samasta asiasta kyse, ja sen yhteisen
nimittäjän meidän politiikan muodostumiselle
pitää olla Itämeri ja Suomenlahti. Ne
ovat nimittäin niin dramaattisessa kasvussa, nämä Venäjän öljykuljetukset,
ja toisaalta sitten me tiedämme taas Helsingin ja Tallinnan
välisen poikittaisliikenteen, Koiviston väylien
erittäin haasteellisen navigointitilanteen ja myöskin
sen, minkä kuntoisia aluksia huolimatta kaksoispohja-asetuksesta,
huolimatta lippukäytännöistä edelleenkin
Suomenlahdella liikkuu.
Sen takia niistä vanhoista säädöksistä,
joissa jo kahden aikaisemmankin valiokunnan linjausten mukaan korostetaan
ennen muuta kielen osaamista, siis suomen kielen osaamista, myöskin
päällikkötasolla ja luotsaustoiminnassa,
ei vaan pidä tinkiä. Tämä olkoon
nyt minusta vielä tällainen salikeskusteluviesti
myöskin liikenne- ja viestintävaliokunnalle ja
sen jäsenille, kun näitä asioita käsitellään.
Silloin leikitään erittäin vakavien turvallisuuskysymysten äärellä merenkulussa,
ja niistä ei Suomen kannalta ole tinkiminen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kahden edellisen vaalikauden aikana olemme ed.
Laukkasen kanssa vaalineet tätä puolta asiasta,
minkä hän juuri toi esille, niin paljon kuin sitä vaalimista
nyt valiokunnan puheenjohtajan paikalta voi harjoittaa. Tässä on
hirmuisen isosta asiasta kysymys. Kun otetaan huomioon liikennetiheys,
aluksien rakenteelliset tekijät ja se seikka, että olosuhteet
saattavat yhtäkkiä muuttua juuri näistä mainituista
tekijöistä johtuen aivan radikaalisti huonompaan
suuntaan, niin jos silloin vielä klikkaa pätevyys,
niin siinä on sitten tilanne se, ettei sille vaan sitten
kohta voi yhtään mitään. Hinta,
joka siitä maksetaan, on uskomattoman suuri. Tässä katsannossa
minä toivon kyllä, että nykyinen liikenne-
ja viestintävaliokunta on valppaana näissä asioissa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Itämeren ja erityisesti Suomenlahden
talviolosuhteet normaalitalvena ovat sellaiset, että moni täällä purjehtivan
aluksen päällikkö ei ole sellaisia koskaan
tavannut. Tämä koskee myös Euroopan unionin
jäsenvaltion tai Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion
kansalaisia, jotka toimivat kauppa-aluksen päällikkönä.
Näin ollen yllätykset, kokemuksen puute ja kielitaitokysymykset
myös, puhemies, saattavat olla todellakin ongelma verraten
siihen tilanteeseen, että kauppa-aluksen päällikkönä toimii
Suomen kansalainen. Tässä tapauksessa siis kysymyksessä on
suomalainen kauppa-alus, jonka päällikkyys voi
nyt tämän esityksen mukaan olla muullakin päälliköllä kuin
Suomen kansalaisella.
Edelleen tässä lisääntyvä liikenne,
joka nyt viimeisten käsitysten mukaan tulee ensi vuosikymmenen
alussa olemaan jo 240—250 miljoonan öljytonnin
luokkaa Suomenlahdella, on todellakin erittäin suuri ongelma.
Nämä aluksethan kulkevat molempiin suuntiin, jotenka
se kuljetustiheys, alustiheys, on todellakin suuri. Tämä meriturvallisuuskysymys,
alusturvallisuuskysymys, tulisi uudella tavalla vielä käsitellä,
ja ehkä juuri Itämeri-ajokortti olisi yksi mahdollisuus.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin se täytyy sanoa, että Euroopan
talousalueen ulkopuolisille ei ovea avata tässä kauppa-aluksen
päällikkyydessä. Se täytyy muistaa,
että tässä on nimenomaan unionin jäsenvaltion
kansalaisesta kysymys. Mutta kuitenkin tarkastelisin tätä vähän
laajemmin siinä mielessä, että kun varustamotukia
tehtiin, olin sitä mieltä, että olisi voinut
vaatia tällaista sekamiehistöä, että puolet olisi
ollut kotimaista miehistöä edes, joka tuntee Suomen
vedet, mutta näin ei kuitenkaan käynyt, vaan hallituksen
päätös oli se, että voidaan
myös ulkomaalaista miehistöä käyttää kokonaan
ja silti tuet tulevat. Mekin sitten tietysti asetuimme tämän
päätöksen taakse. Mutta tähän
näkökulmaan nähden on erittäin
tärkeää, että nimenomaan aluksen
päällikkö on henkilö, joka tuntee Suomen
alueen ja Suomen lainsäädännön
ja ennen kaikkea nämä turvallisuusasiat näissä vesistöissä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kun nyt keskustelu käy meriturvallisuudesta,
niin todellakin monessa yhteydessä on puhuttu Itämeren
ja Suomenlahden alusten luotsipakosta. Eli nyt pitäisi
taas muistuttaa siitä, että se olisi yksi ratkaisu
siihen, että meillä olisi turvallisemmat öljykuljetukset.
Mutta Imo on ankara säännöksissään,
ja kun siellä on kapeat kannakset kansainvälisiä vesiä,
niin he eivät ole vielä sitä hyväksyneet,
mutta kyllä Suomen pitäisi sitä nyt ehdottomasti
vaatia.
Markku Laukkanen /kesk:
Puhemies! Tässähän on kyse myöskin
todellakin Euroopan unionin kompetenssista suhteessa taas kansalliseen kompetenssiin,
ja sen takia tämä on nyt tietysti mielenkiintoista,
että nyt tavallaan Suomen lainsäädäntö tältä osin
katsotaan Euroopan yhteisön lainsäädännön
mukaiseksi. Mutta ne soveltamiskohdathan voidaan sitten avata taas
meidän oman alusturvallisuuslakimme kautta, jossa määritellään
sitten täsmällisesti nämä kelpoisuusehdot,
ja tässä on nyt oikeastaan ne ed. Pulliaisen terveiset
tavallaan valiokunnalle, minun mielestäni niiden ydin,
että silloin kun säädetään päällikön
kelpoisuusvaatimuksista, niin siitä säädetään
sitten sillä tavalla, että aluksen miehitys ja miehistön
pätevyys pitävät sisällään
myöskin niitä kansallisia elementtejä,
niin kuin tähän asti on ollut, ja siinä on
juuri tämä kielitaitokysymys yksi keskeinen.
Tietysti on näin, että kun ed. Asko-Seljavaara viittaatte
tähän Imoon, niin on aivan selvää,
että jos Imon ja toisaalta taas EU:n kompetenssiin kuuluvan
direktiivin kautta voidaan sopia eurooppalaisesta käytännöstä,
niin minä luotan siihen. Silloin kaikki ovat samalla viivalla,
jopa kreikkalaiset ja kyproslaiset, maltalaiset alukset, ja heidän
pitää sitoutua siihen. Mutta ongelmana on se,
että Kreikassa on paljon laivanvarustajia, joiden alukset
seilaavat mukavuuslipun alla, ja he tulevat tänne milloin
milläkin kalustoilla, ja ne ongelmat tulevat siitä.
Valiokunnan mietinnöstä käy selkeästi
ilmi, että ministeriö on ilmoittanut antavansa
alusturvallisuuslakia koskevan hallituksen esityksen tämän
vuoden aikana, niin kyllä valiokunnan tässä täytyy
nyt olla aika huolellinen, että nämä pätevyysehdot
tulevat kansalliselta kannalta ja meidän omien merenkulun
turvallisuuden kannalta keskeisten asioidemme kannalta kirjoitettua
oikein.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä mitä ed.
Laukkanen totesi siitä, että kelpoisuusvaatimuksia
päällikön tehtäviin voidaan
säätää kansallisesti, on hyvä huomio.
Se on tärkeätä, että siihen
kiinnitetään huomiota. Mutta tämä ei
poissulje tietenkään, ed. Alatalo, sitä tosiasiaa, että kreikkalainen
merikapteeni, aluksen päällikkö, vähemmän
on seilannut jääolosuhteissa tai italialainen,
ja näin ollen tämä kysymys tästä Suomen
lipun alla purjehtivasta, usein linjaliikenteessä läpi
vuoden Itämerellä ajavasta aluksesta on tällainen
esimerkkitapaus. Jos siinä päällikkö tulee
Välimereltä, Kyprokselta, Maltalta, Kreikasta,
Italiasta, niin siinä voi olla ongelmia huolimatta siitä,
että näihin pätevyysvaatimuksiin kiinnitetään
huomiota. Silloin voi tulla myös tämä ajokorttivaihtoehto
mukaan. Yleensäkin, kun puhumme Itämerestä,
tiedämme, että se on pssa-alue, jonka käsitteen
sisältö kuitenkin on auki, ja silloin luotsaus
on yksi käypä malli, jota pitää ajaa
ja edistää, mutta sitten myös nämä henkilökohtaisen
osaamisen huomiot ovat tärkeitä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Laukkanen ehti
jo kertoa, mikä on se villakoiran ydin tässä koko
jutussa. Ja kun tämä nyt on tulossa tänne,
niin minä ensin ajattelin äsken sanoa sen, mitä minä nyt
sanon kuitenkin sitten varmuuden vuoksi. Minä olisin odottanut, että juuri
näistä syistä tähän
olisi jonkunlainen lausuma liitetty valiokunnan toimesta, jolla
olisi silloin niin kuin viestitetty eduskunnan tahdon mukaisesti
valmistelijoille, että olkaapa nyt tarkkoja.
Ja sitten toinen liittyy, arvoisa puhemies, tässä siihen,
että kun me olemme halunneet, että huoltovarmuussyistä meillä olisi
oman lipun alla semmoiset vähintään 55—60
rahtialusta, plus sitten ne saaristotankkerit päälle,
niin niitten kohdalla se tulee aivan erikoiseen merkitykseen, että tämä asia
on nyt hallinnassa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Me elämme markkinataloudessa, ja
varustamot itse valitsevat linjansa, mihin lähtevät,
ehkä sitten pois Suomesta, jos pitäisi vaatia,
että pitää olla Suomen kansalainen päällikkönä.
Tuo mitä ed. Tiusanen esitti tästä jonkinlaisesta
ajokortista, niin ehkä jotain kriteeriä voitaisiin luoda.
Kielitaidon suhteen on aika vaikea luoda kriteeriä tässä unionin
alueella, mutta se, että nämä erikoisolosuhteet
tunnetaan ja nimenomaan tämä lainsäädäntö erityisesti.
Kyllä minä uskon, että tähän
asiaan ehkä voidaan eduskuntakäsittelyssä vielä kiinnittää tarkemmin
huomiota. Näitä asioita kyllä käsiteltiin
valiokuntakäsittelyssä aika tarkkaan, mutta todettiin
myös se, että kyllä tässä unioni
kovasti meitä päälle painaa. Ja tietysti
myös siellä laivalinjojen omista-jien puolella
on tiettyä intressiä, että käytetään, jos
ei nyt ihan kreikkalaisia, niin kuitenkin muualta Euroopan unionin
alueelta olevaa päällystöä nyt,
kun miehistöllekin on annettu siihen mahdollisuus. Ja minkä jo
totesin äsken, niin suhtaudun siihen kriittisesti.
Markku Laukkanen /kesk:
Puhemies! Lopuksi vaan totean, että vaikka tämä saattaa
tuntua pienehköltä asialta, niin kyllä tämän
asian merkittävyyden takia minusta olisi edelleenkin hyvä tapa,
että erikoisvaliokuntien puheenjohtajat suorittavat aina
täällä salissa asianmukaisen mietinnön
esittelyn, joka toimii sitten pohjana myöskin sille keskustelulle,
joka täällä käydään. Se
antaa niin kuin vähän ryhtiä tälle
touhulle. Olen samaa mieltä ed. Pulliaisen kanssa, että tässä olisi
voinut olla hyvät ainekset tavallaan tällaiseen
hallitukselle suunnattuun evästykseen ponnen muodossa koskien
sitä alusturvallisuuslakia ja näitä pelisääntöjä,
jolta pohjalta sitten, Suomen pohjalta, tässä päällikkökysymyksessä jatkossa
toimitaan. (Eduskunnasta: Vielä ehtii toisessa käsittelyssä!)
Yleiskeskustelu päättyi.