Täysistunnon pöytäkirja 34/2008 vp

PTK 34/2008 vp

34. TIISTAINA 8. HUHTIKUUTA 2008 kello 14

Tarkistettu versio 2.0

5) Hallituksen esitys huumausainelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

 

Sirpa Asko-Seljavaara /kok:

Arvoisa puhemies! Suomi on nyt saamassa uuden huumausainelain, ja sen vuoksi haluan vielä tässä toisen käsittelyn yhteydessä hieman valottaa sen lain sisältöä sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintöä. Kyseinen lakiehdotushan nimittäin raukesi viime vaalikaudella, ja nyt se on tullut meille uudestaan käsittelyyn.

Laissa säädettäisiin huumausaineen määritelmästä, joka edelleenkin perustuisi kansainvälisiin sopimuksiin. Esityksen mukaan huumausaineen valmistus, tuonti, kuljetus, kauppa, hallussapito, käyttö olisi kielletty, mutta tästä kiellosta voitaisiin poiketa lääkinnällisissä, tutkimuksellisissa ja valvonnallisissa tarkoituksissa. Laissa säädetään myös tutkimuksen ja valvonnan lupahallintoon liittyvät säännökset. Lain johdosta muutettaisiin rikoslakia huumausainerikosten osalta sekä yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain ja työterveyshuoltolain viittaussäännöksiä.

Laki ei sisällä mitään periaatteellisia muutoksia voimassa olevaan huumausainelainsäädäntöön, mutta se yhdenmukaistaa meidän huumausainelainsäädäntömme EU:n mukaiseksi. Huumausainelain tavoitteiden toteuttamisessa myös huumausaineiksi luokiteltujen lääkkeiden väärinkäytön ja levittämisen ehkäiseminen ja myöskin lääkeaineiden määräämiskäytännön valvonta on tärkeää.

Voimassa olevan huumausainelain mukaisesti huumausaineeksi luetaan ehdotuksen 3 §:ssä ne aineet ja valmisteet, jotka on kansainvälisesti hyväksytty huumausaineiksi tai psykotrooppisiksi aineiksi. Tällaisia ovat esimerkiksi kat-kasvi, Psilosybe-sieni, oopiumi, meskaliini jne. Lakiehdotuksessa huumausaineeksi katsotaan myös Euroopan yhteisön neuvoston päätösten nojalla valvontaan otettavat uudet psykoaktiiviset aineet, joita on tällä hetkellä kuusi.

Aineiden luokittelussa huumausaineeksi nojaudutaan siten edelleen kansainvälisiin sopimuksiin. Valvonnallisesti ongelmallisia ovat uudet, kansainvälisiin sopimuksiin sisältymättömät lähinnä synteettiset aineet, niin sanotut design-huumeet, joilla on psykoaktiivisia vaikutuksia ja joita hankitaan ja tuodaan Suomeen huumaantumistarkoituksessa. Valiokunta pitää kansainvälisten sopimusten mukaista luokittelua siihen liittyvistä puutteista huolimatta tarkoituksenmukaisimpana ja katsoo, että kansainvälisten sopimusten huumausaineluetteloita on tarpeen pyrkiä jatkuvasti täydentämään.

Sosiaali- ja terveysvaliokunta on tehnyt huumausainelain osalta hallituksen esitykseen joitakin pykälämuutoksia, joista suurin osa on lähinnä teknisiä. Kaikki tehdyt muutokset on hyväksytty oikeusministeriössä. Kerron niistä muutamia.

Huumausaineeksi luokiteltujen lääkkeiden väärinkäytön estämiseksi ja potilasturvallisuuden edistämiseksi on tarpeen, että Lääkelaitos voi toimittaa myös Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle huumausaineiden seuranta- ja kirjanpitotietoja terveydenhuollon ammatinharjoittamisen valvontaa varten. 40 §:ää on muutettu niin, että viittaukset muihin lakeihin on poistettu ja Lääkelaitos voi suoraan pykälässä annetun oikeuden nojalla omasta aloitteestaan luovuttaa tietoja asiaankuuluvalle virkamiehelle.

Ehdotetun 41 §:n mukaan siinä mainitut viranomaiset ovat velvollisia luovuttamaan Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskukselle ja Lääkelaitokselle tietoja, joita nämä voivat edelleen luovuttaa kansainvälisille valvontaviranomaisille. Kerättävät ja välitettävät tiedot ovat koontitietoja, jotka eivät sisällä henkilötietoja tai salassa pidettäviä tietoja. Valiokunta täsmensi pykälän tekstiä niin, ettei salassa pidettävää tietoa voida luovuttaa kansainvälisille viranomaisille.

42 §:ssä on tehty selvyyttä lisäävä täsmennys poliisi-, tulli- ja rajavartioviranomaisten toimintavaltuuksien osalta. 44 §:ää on muutettu niin, että se koskee huumausaineen hävittämistä yleensä eikä vain 43 §:n osalta. Näin se koskee myös pakkokeinolain perusteella hävitettäviä huumausaineita. 46 § puolestaan koskee uhkasakkoa ja keskeyttämisuhkaa. Siinä säädetään hallinnollisista pakkokeinoista, joita Lääkelaitos voi käyttää tilanteissa, joissa huumausainelakia tai lähtöaineita koskevia asetuksia rikotaan tai niissä säädettyjä velvollisuuksia laiminlyödään. Valiokunta on täsmentänyt pykälää niin, että siinä säädetään myös tilanteista, joissa Lääkelaitos voi kieltää toimijaa jatkamasta toimintaansa.

Arvoisa herra puhemies! Valiokunta on mietinnössään yksimielinen ja edellä olevien yksityiskohtien perusteella esittää siis, että tämä lakiehdotus hyväksytään näillä muutoksilla, joita on runsas määrä tässä ensimmäisessä laissa.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Kiitoksia valiokunnan varapuheenjohtajalle ed. Asko-Seljavaaralle tästä puheenvuorosta. Me kävimme ensimmäisen käsittelyn yhteydessä laajan keskustelun täällä, ja silloin syntyi joidenkin kansanedustajien puolella käsitys, ettei tämä siis liity mitenkään lääkkeisiin. (Ed. Asko-Seljavaara: Kyllä liittyy!) — Ja niin kuin nyt totesitte selkeästi, niin siihen tämä liittyy. — Tästähän olimme täällä kyllä ed. Nurmen kanssa vakaasti sitä mieltä, että se on myös tätä koskeva laki. Samalla myös tässä kohdin täytyy viitata siihen, että käytännössä lääkärikunta on ollut yleensä hyvin passiivinen viime vuosina määräämään kipulääkkeitä, nimenomaan opiaatteja, vaikeisiin kipuihin, kuten syöpäkipuihin.

Siinä on taustalla ollut juuri pelko väärinkäytösten mahdollisuudesta, ei niin, että syöpäsairas itse käyttäisi, vaan ehkä niin, että yleensäkin tämä lääkkeen kirjoittaminen saattaa johtaa sitten lääkkeen joutumiseen vääriin käsiin. Yleensä tämä suhtautuminen on ollut hyvin varovaista ehkä johtuen yleisestä mielipiteestä ja tuollaisesta asenneilmastosta. Siihen kiinnitimme huomiota silloin, että tämä suhtautuminen pitää tietysti muuttaa. Se on toisen kokouksen ja esityksen asioita, mutta kaiken kaikkiaan kiitoksia hyvästä työstä siellä valiokunnassa. Olette muuttaneet tätä esitystä paremmaksi.

Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Todella ed. Tiusanen on oikeassa siinä, että kyllä tämä koskee myös lääkkeitä. Suomessa valitettavasti oopiumin ja sen johdannaisten kipulääkkeenä käyttö on ehkä alimitoitettu. Me osaamme kyllä käyttää näitä lääkkeitä, mutta jostakin syystä niitä pelätään. Nyt on selkeät säännökset, miten niitä säilytetään ja miten kirjanpitoa ylläpidetään jne. Kyllä minä uskon, että uusi lainsäädäntökin jonkin verran helpottaa tässä ongelmassa.

Timo Heinonen /kok:

Arvoisa puhemies! Kiitokset ed. Asko-Seljavaaralle erittäin hyvästä puheenvuorosta asian käsittelyn alussa. Itse en ole asiantuntija, niin kuin ed. Asko-Seljavaara on, lääkepuolella ja näissä kysymyksissä. He ovat tehneet perusteellista työtä.

Mutta näin entisenä opettajana, kasvatustieteilijänä, erityisesti haluan tässä antaa kiitosta valiokunnalle siitä, että kun tässä käydään perusteellisesti läpi tätä huumausainelain uudistamista ja yhtenäistämistä ja viranomaisten välisen yhteistyön kehittämistä, joka on, niin kuin täällä mainitaan, pitkäjänteistä huumeaineiden vastaista työtä, niin samalla he nostavat esille myös sen, että keskeisimpiä toimenpiteitä huumausaineiden käytön vähentämisessä ovat kuitenkin ehkäisevän työn ja varhaisen puuttumisen tehostaminen sekä huumausaineriippuvaisten hoitopalvelujen kehittäminen ja hoidon tarjonnan lisääminen. Itse pidän tätä erityisen tärkeänä ja edelleen toivon, että myös opetusministeri ottaa tämän asian esille uudistettaessa koulujen opetussuunnitelmia. Tämä vaatii tulevaisuudessa entistä suurempaa aktiivisuutta myös alakoulusta lähtien.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa puhemies! On hyvä, että hallitus on antanut tämän esityksen huumausainelaiksi, johon valiokunta on sitten käsittelyssään tehnyt mietintöön tulleet tekstit. On tarpeen, että meillä on selkeä laki, joka määrittelee huumeet ja jonka pohjalta voidaan toimia, sisältäen myöskin ne lääkeaineet, joilla voi olla huumaavaa käyttötarkoitusta. Viranomaiset tarvitsevat tämän lain, jotta kaikki voitava huumeitten käytön ennalta ehkäisemiseksi ja käytön estämiseksi voidaan tässä maassa tehdä. Huumeet ovat muuten tulossa pahaksi ongelmaksi, jos meillä ei olisi selkeää lainsäädäntöä viranomaismenettelyn pohjana.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Kompetenssi ei ulotu pohdiskelemaan niitä asioita, jotka tässä äsken tulivat esille, mutta sen sijaan erääseen muodolliseen puoleen haluan kiinnittää huomiota. Se on se, että hyvän hallituksen tuntee siitä, että se mahdollistaa eduskunnassa lakien viilaamisen sellaisiksi, että ne ovat käytäntöön soveltuvia, ja minä olen ymmärtänyt nämä runsaat muutokset sillä tavalla, että ne ovat hyvin perusteltuja ja hallitus ei ole ottanut nokkiinsa siitä, että nämä muutokset on nyt hyväksytty jo ensimmäisessä käsittelyssä ja nyt siunataan toisessa.

Sirpa Asko-Seljavaara /kok:

Arvoisa puhemies! Kiitän arvoisia edustajakollegoja kannustavista puheenvuoroista. Suomalaisen huumelainsäädännön hyvä puolihan on se, että meillä on myöskin nämä niin sanotut miedot huumeet eli kannabis myöskin kielletty tässä maassa ja tämä käytäntö tulee säilymään.

Ed. Heinoselle sanoisin, että todella ennalta ehkäisevä työhän on kaikista tärkein huumeongelmien estämiseksi, mutta myöskin jos siirrytään suonensisäisiin huumeisiin, niin on erittäin hyvä, että on ruiskujen ja neulojen jakelupisteitä. Sillä me ehkäisemme hiviä, joka muuten leviäisi meillä huumeiden käyttäjien keskuudessa, ja tämmöisiä keskuksia nyt Suomessa on aika paljon.

Keskustelu päättyi.