20) Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun
lain 4 ja 13 §:n muuttamisesta
Sari Essayah /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Myös tämä kristillisdemokraattien
lakialoite liittyy ryhmämme tekemään
sosiaalisesti oikeudenmukaisempaan varjolisäbudjettiin.
Yhteiskuntamme lähivuosien suurin haaste tulee olemaan
väestön ikääntyminen. Huoltosuhteen
säilyttäminen ja parantaminen edellyttää lasten
ja perheiden aseman nykyistä parempaa huomioon ottamista
yhteiskuntapolitiikassa. Väestöliiton tuoreen
perhebarometrin mukaan suomalaiset haluaisivat enemmän
lapsia kuin todellisuudessa saavat. Yksi keskeinen syy lasten saamisen
siirtämiseen on taloudellinen epävarmuus. Lapset
halutaan myöhäisemmässä ja toiveiden
mukaan taloudellisesti vakaammassa elämäntilanteessa,
mutta samalla saatetaan jäädä iän myötä lisääntyvän
hedelmättömyyden takia kokonaan lapsettomiksi.
Toisaalta työllisyysasteemme kaipaa kohennusta eli tarvitsemme
työmarkkinoilla myös isien ja äitien
työpanosta.
Tulemme siis tähän ansiotyön ja perhe-elämän
yhteensovittamisen problematiikkaan. Työura ja perhe-elämä koetaan
liian usein joko—tai-kysymyksenä, kun sen pitäisi
olla terveen yhteiskuntarakenteen säilymisen kannalta sekä—että-mahdollisuus.
Yhteiskunnan tukitoimista tärkeimpinä työn
ja perhe-elämän yhteensovittajina pidetään
edelleen kotihoidon tukea, osittaista hoitorahaa ja yksityisen hoidon
tukea. Perheille tulee taata todellinen mahdollisuus valita omaan elämäntilanteeseen
sopiva tapa hoitaa alle kouluikäistä lastaan.
Lasten kotihoidon tuen tarkoituksena on ollut antaa perheille
mahdollisuus jäädä hoitamaan alle kolmivuotiasta
lasta kotiin, mutta nykyisen tasoisena se ei tarjoa todellista valinnan
mahdollisuutta pieni- ja keskituloisille perheille. Lapsiperheet
ovat erilaisista perhepoliittisista etuuksista tyytymättömimpiä juuri
kotihoidon tuen heikkoon tasoon. Kotihoito on nykyistä tehokkaamman
tukemisen arvoinen hoitomuoto tietenkin lapsen kasvun ja kehityksen
kannalta, mutta myös julkisen talouden ja työn
jakamisen kannalta. Hallitus on linjannut, että se haluaa
tukea työn ja perhe-elämän yhteensovittamista,
ja on ajoittanut hoitorahan 42 euron lisäyksen vuodelle
2005.
Me kristillisdemokraatit haluamme kuitenkin kiirehtiä perhetukien
nostamista sosiaalisesti oikeudenmukaisemmassa varjolisäbudjetissamme.
Viimeisen vuosikymmenen aikana lapsiperheiden köyhyysaste
on kaksinkertaistunut ja perheissä, joissa on alle kolmivuotiaita
lapsia ja joita tämä kotihoidon tukikin juuri
koskettaa, köyhyysaste on kolminkertaistunut.
Näiden perheiden tukeminen tarvitsisi välittömiä toimenpiteitä.
Kotihoidon tuen leikkauksen jälkeen osa kunnista on
ottanut käyttöön kuntalisät
niin kotihoidon kuin yksityisen hoidon tukeenkin tarjotakseen vaihtoehdon
kunnalliselle päivähoidolle. Niin on käynyt,
että esimerkiksi naapurikuntien lapsiperheet ovat joutuneet
eriarvoiseen asemaan lasten kotona hoitamisen mahdollisuuksien suhteen.
Osittainen hoitoraha puolestaan helpottaa taloudellisesti vanhempien
mahdollisuutta lyhyemmän työajan tekemiseen ja
antaa vanhemmalle enemmän aikaa olla lastensa kanssa. Osittaisen
hoitorahan laajennus elokuussa 2004 koskemaan myös ensimmäisen
ja toisen luokan oppilaiden vanhempia parantaa mahdollisuuksia lyhentää lasten
yksinäisiä iltapäiviä. Yksityisen hoidon
tuki puolestaan parantaa kotitalouden mahdollisuuksia joko palkata
hoitaja kotiin tai ostaa palvelu yksityiseltä päivähoidon
tuottajalta.
Arvoisa puhemies! Tällä lakialoitteella halutaan
siis pikaisesti nostaa niitä perhepoliittisia tukia, jotka
eniten helpottavat työn ja perhe-elämän
yhteensovittamista. Uskon, että sekä hallitus
että oppositio näkevät tämän
asian tarpeellisuuden ja lapsiperheiden taloudellisen aseman heikentymisestä nousevan
kiireellisyyden. Vuoden 1997 tason tavoitteleminen on lisäksi
mielestäni tasoltaan vastuullista talouspolitiikkaa tässä heikentyneessä taloudellisessa
tilanteessa.
Ed. Tarja Cronberg merkitään
läsnä olevaksi.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on aivan oikein,
mitä ed. Essayah sanoi. Kysymys on valinnan vapaudesta,
kysymys on humaanisuudesta, kysymys on siitä, että lapsiperheille
luodaan valinnan mahdollisuus eli että he saavat itse päättää,
hoitavatko lapsensa kotona vai hoidetaanko ne kunnallisessa päivähoidossa.
Tämä ei kokonaiskustannuksia lisää,
päinvastoin, sillä jos yhä enemmän
lapsia hoidetaan kotona, päiväkotirakentaminen
ja investoinnit vähenevät. Tämän
me Espoon kaupungissa hyvin konkreettisesti olemme huomanneet. Se
ei ole pelkästään hoito vaan myös
investoinnit, kun joudutaan tekemään päiväkoteja
lisää.
Minulla ei ole mitään kunnallista perhepäivähoitoa
vastaan tai kunnallista hoitoa vastaan, päinvastoin. Haluan
vain sitä, että luodaan taloudelliset puitteet,
jotta perheet voivat valita, miten tämä hoidetaan.
Mielestäni on kohtuullisen mieletöntä,
että talvipakkasessa lapsia revitään,
alle vuoden ikäisiä, kuudelta ylös, että lähdetään
päiväkotiin. Auton hurinassa ne uudestaan nukahtavat,
ja taas kun ollaan päiväkodin pihassa, revitään
ylös. Ei se ole oikea tapa. Kyllä tässä on
voitava mennä eteenpäin.
Sen vielä haluan sanoa, että kyllä lapsiperheillä oli
jälleen edunajajia vaalien alla. Tuli kirjeitä kotiin,
ja luvattiin yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista.
Toivottavasti keskusta nyt edes tässä asiassa
pistäisi sosialistit kuriin ja tämän
tärkeysjärjestyksen toisin päin: Ensin
satsataan lapsiperheisiin ja kotihoidon tukeen ja sitten vasta mennään
sosialistien yhden lapsen Kiinan-mallin mukaan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Lipposen hallitusten pitkän hallituskauden
yksi suurimpia häpeätahroja oli se, että vahvan,
poikkeuksellisen vahvan, talouskasvun aikana kotihoidon tukea, niin
kuin muitakin lapsiperheiden etuja, leikattiin. Kotihoidon tuki
oli vuosina 96—97 kaikkein suurimman prosentuaalisen leikkauksen
kohteena. Yli 20 prosenttia oli leikkaus, ja sitä ei ole
palautettu näihin päiviin mennessä.
Nyt Jäätteenmäen hallituksen hallitusohjelmakin
on tältä osin aika epäselvä.
Siinä luvataan, että ensi vuonna nostetaan kotihoidon
tuen tasoa, mutta ei puhuta määrästä.
Määrää tietysti voidaan erikseen
miettiä ja päättääkin,
mutta hitaasti tapahtuu. Toisaalta kuitenkin, kun ajatellaan näitä muutamaa
vuotta tai pitempääkin aikaa, juuri kotihoidon
tuesta on puhuttu nykyistenkin hallituspuolueiden taholta enemmän
kuin ehkä mistään muusta perhepoliittisesta
etuudesta. Kuitenkaan asia ei pääse eteenpäin
vauhdilla, niin kuin sen pitäisi.
Kotihoito on lapsiystävällisin hoitomuoto,
se on perheystävällisin ja se on taloudellisin
hoitomuoto. Me kristillisdemokraatit emme halua nostaa sitä mitenkään
erityisesti muiden muotojen yläpuolelle, vaan haluamme
siitä tehdä tasavertaisen vaihtoehdon. Kun siitä tehdään
tasavertainen vaihtoehto taloudellisesti perheille, niin se on myös
yhteiskunnalle senkin jälkeen kaikkein edullisin, ja se
on lasten kannalta paras muoto. Tämä lakialoite
on todella tärkeä, ja se on syytä viedä eteenpäin
jo tänä vuonna.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on erittäin
hyvä siinä mielessä, että se
ottaa kotihoito-sanan esille. Koen vähän puutteena
sen, että puhutaan pelkästään
rahasta ja annetaan se kuva, että kaikki järjestyy, kun
rahaa annetaan lisää. Täällä olemme
kuulleet perusteluita, miten siinäkin on omat hyvät puolensa.
Mutta erityisesti kiinnittäisin perusteluiden neljänteen
kappaleeseen huomiota, jossa näitä perusasioita
on tavallaan ehkä aika rohkeastikin mutta hyvin sanottu
niin, kuin ne ovatkin. Lasten edunhan tässä pitäisi
olla ensimmäisenä asiana, ja silloin on muitakin
keinoja kuin pelkkä rahan nostaminen tähän
mukaan. Perheverotuksen muuttaminen on yksi tämmöinen
keino.
Mielenkiintoista on myöskin se, että vaikka kotihoitoa
näin kovasti halutaan tukea, niin ei haluta ottaa esille
subjektiivista oikeutta päivähoitoon ja siihen
mahdollisesti tulevia tarkistuksia. Tästähän
meillä julkisessa sanassa keskustellaan. On varmasti korkea
aika miettiä, mitkä ovat Suomessa ne ryhmät,
jotka erityisesti subjektiivisia oikeuksia tarvitsevat. Terveet
lapset eivät varmasti kyllä ole silloin ensimmäinen
ryhmä, jos sitä asiapohjalta mietitään
eikä poliittiselta pohjalta. Perheiden omasta valinnastahan
pitäisi aina mahdollisimman pitkälle olla kysymys.
Keskustelu päättyy.