6) Hallituksen esitys laiksi valtion korvauksesta eräille
Neuvostoliiton partisaani-iskujen kohteeksi joutuneille henkilöille
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! On erinomaista, että tämä partisaani-iskujen
kohteeksi joutuneiden henkilöiden asia nyt on saamassa
positiivisen ratkaisun eduskunnan toimesta. Tämän
asian tapahtumathan kumpuavat 60 vuoden takaa, ja ne, jotka teistä istuivat viime
kaudella eduskunnassa ja todennäköisesti vähän
aikaisemminkin, tietävät, miten monta yritystä tämän
pienen kohderyhmän ympäriltä on tehty,
jotta jonkinlainen asiallinen korvaus heidän kokemastaan
hyvin poikkeuksellisesta järkytyksestä ja vastaavasta
tulisi hyväksytyksi. En halua niihin yksityiskohtiin mennä sen
pitemmälle, mutta se ryhmähän on nykyisin
kooltaan tiettävästi noin 1 500 henkilöä kaikkinensa,
joka asui näissä kylissä. Korvauksen
piiriin on arvioitu eräiden selvitysten mukaan kuuluvan
nyt noin 600—700 ihmistä, toisin sanoen hyvin
pieni minoriteetti.
Tämä hallituksen esitys lähtee siitä,
että se on kertakorvaus, 1 500 euroa jokaiselle,
joka on näiden attentaattimaisten yritysten kohteeksi joutunut.
Kuntoutustahan tähän ei saatu nivottua mukaan,
se on tietynlainen harmi, mutta tämä on poliittinen
kompromissi ja sinänsä kyllä hyväksyttävissä ja
suhteellisen hyvänlainen.
Arvoisa puhemies! Tulin puhumaan korokkeelle sen takia, että itse
lakiehdotuksen sisältöön minusta liittyy
semmoista byrokraattista ajattelua, jonka olisin suonut tässä kohtaa
jäävän noudattamatta. Itse yleisperustelut
ja muut ovat niin hyvät, että niihin en puutu.
Pyydän teitä lukemaan ne hallituksen esityksestä,
lukumäärät ja muut vastaavat.
Ensinnäkin käsittelen 1 §:ää,
jossa lähtökohta on se, että tässä suoritetaan
korvausta henkilölle sairauden johdosta, jonka hän
on saanut mahdollisesti näiden partisaaniosaston hyökkäysten
aiheuttamien jälkiseurausten takia. Toisin sanoen jonkun
pitää osoittaa, että on tullut joku sairaus, ei
pelkästään oire, vaan sairaus, eli on
tehtävä jonkinlainen diagnoosi, ja Suomessahan
diagnoosia ei voi tehdä kukaan muu kuin lääketieteellisen
koulutuksen saanut henkilö. Tämä johtaa sitten
siihen, että jokainen tästä pienestä ryhmästä,
joka on joutunut näiden ankarien toimenpiteiden kohteeksi
60 vuotta sitten, joutuu nyt menemään lääkäriin
ja pyytämään todistusta, että on sillä lailla
tai tällä lailla sairas, sen tai tämän
diagnoosin mukaisesti, jotta hän olisi oikeutettu tähän
kertakorvaukseen. Minusta tämä on turhaa, kun
kysymyksessä on näin pieni ryhmittymä. Heidän
identifikaationsa on selvä, heidän kotikylänsä ovat
selvät, kaikki tapahtumat ovat selviä. Henkilökohtaisesti
en ymmärrä sitä, että tässä ei olisi
riittänyt se, että jokainen näistä ihmisistä anoo
Valtiokonttorilta tätä summaa, joka heille ehdotetaan.
Jos pystytään todentamaan se, että he ovat
asuneet näissä kylissä ja todennäköisesti joutuneet
näiden toimenpiteiden kohteeksi, niin sen pitäisi
riittää.
No, hyvä on, tämä ei tuntunut muille
oikein sopivan. Yritin ehdottaa 1 §:ään
muutosta niin, että sairaus-sana olisi korvattu sanalla
kärsimys eli korvaus olisi annettu silloin todettujen kärsimysten
johdosta, jota sanaa myöskin kansainvälisesti
käytetään. Esimerkiksi Saksassa puhutaan kärsimyksestä,
ja suurimmalle osalle vastaavissa tapauksissa on riittänyt
heidän oma kertomuksensa ilman lääketieteellistä lopullista
verifiointia. Me käsittelimme aivan asiallisesti tätä asiaa valiokunnassa,
ja hyvin selkeällä enemmistöllä hallituksen
esitys voitti tässä asiassa. Meitä taisi olla
kolme kansanedustajaa, jotka olimme sitä mieltä,
että sairausperusteista diagnoosia tässä ei tarvittaisi.
Samalla analogialla yritimme ehdottaa, että 3 §:ssä kohta
varsinaisesta lääkärinlausunnosta, 2 momentti,
olisi kokonaan poistettu ja sillä lailla helpotettu näiden
ihmisten asiaa. Se ei saanut riittävää kannatusta
taakseen, ja sen takia emme tästä mitään
varsinaista vastalausetta myöskään ole
jättämässä.
Tässä on semmoinenkin pieni lisäpiirre
vielä, arvoisa puhemies, jonka tähän
loppuun haluan sanoa, että tämähän
nyt työllistää kyseisten paikkakuntien
terveyskeskuslääkäreitä itse
asiassa aika kyseenalaisella, mutta vähän turhallakin
tavalla. Jos siellä on jo muutenkin puutetta palveluista
ja halutaan turhia lääkärinlausuntoja
välttää, tässä olisi
ollut oivallinen paikka siihen, että ei olisi vaadittu
lääkärinlausuntoa, vaan pelkän anomuksen
perusteella myönnetty kertakorvaus, joka onneksi näille
ihmisille nyt lopultakin saadaan. Heistä suurin osa on
jo yli 80-vuotiaita.
Ed. Heikki A. Ollila merkitään
läsnä olevaksi.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Yhdyn kiitoksiin siitä, että tämä asia
on nyt saatu pois päiväjärjestyksestä.
Tätä on myös valtiovarojen sosiaali-
ja terveysjaostossa useana vuonna käsitelty, ja joko rahan
puutteesta tai selkeiden säädösten määrittämisen
vaikeuden vuoksi se on jäänyt toteutumatta.
Pahoittelen samoin kuin ed. Akaan-Penttilä sitä,
että lakiin on kirjattu sana "sairaus". Sairaus todella
edellyttää diagnoosia. Ymmärrän
toisin päin, että lainsäädännöllisesti
ei voida ilman sairautta antaa korvausta, mutta tosiasia on se,
että niillä lakeuksilla, joilla näitä korvauksia
nyt jaetaan, ei ole psykiatreja eikä muitakaan lääkäreitä.
Suuri vaara on se, että jos näitä vuosikymmenten
takaisia asioita ruvetaan analysoimaan uudelleen, psykiatrin tarve
todella kasvaa.
Oikeampaa olisi ollut tietysti antaa kuntoutusta ja korvata
kuntoutus. Se ei kuitenkaan näille henkilöille
käynyt, vaan he halusivat kertakorvauksen. Pelkään,
että he tarvitsevat lisäksi myös kuntoutusta,
mutta jaostossa kirjasimme valtiovarain mietintöön,
että toivomme järjen käyttöä, kun
näitä päätöksiä tehdään.
Tämän voi tehdä ilman lääkäriäkin.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Valiokunta kävi täällä äsken
käytetyissä puheenvuoroissa kuvattujen asioiden
johdosta aika syvällisen keskustelun siitä, miten
tätä lakia pitäisi käytännössä soveltaa.
Nimenomaan keskustelua käytiin siitä, pitäisikö 1 § ja
3 § siltä osin, mitä ed. Akaan-Penttilä täällä totesi,
muuttaa. Saatiin sitten ministeriön vastaus ja päädyttiin
selvitysten jälkeen siihen, että hallituksen tekemä lakiesitys
on perusteiltaan kestävä, ja päädyttiin
nimenomaan valiokunnan kannanottona sitten tähän,
että tämän vaihtoehtoisen valmistelun
pohjalta tehty esitys otetaan valiokunnan kannaksi.
On myös todettava, että hallituksen esityksen perusteluissahan
todetaan, että sen lisäksi että partisaaniosastojen
suorittamat tuhotyöt ovat korvauksen aiheuttajia, myöskin
vastaavien aseellisten erikoisjoukkojen hyökkäyksen
kohteeksi joutuneet ihmiset tulee tässä tapauksessa ottaa
huomioon.
Mitä sitten tulee tähän muuhun perusteluun, niin
kuten valiokunnan mietintöön on kirjattu, valiokunta
halusi kiinnittää huomiota siihen, että lain
täytäntöönpanoaika jää melko
lyhyeksi johtuen rahoituksen järjestämisestä kolmen
vuoden siirtomäärärahalla. Tästä syystä valiokunta
piti tärkeänä, että lain täytäntöönpano
pyritään joustavasti toteuttamaan ja vältetään
tällaisia työläitä muotoja,
joita tähän tulee. Sen lisäksi valiokunta esitti,
että ministeriö laatii tällaiset sovellutusohjeet,
joidenka toivotaan sitten joustavoittavan päätöksentekoa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn niihin kiitoksiin, joita toisetkin
edustajat ovat heitelleet ja todenneet. Tämä epäkohta,
mistä ed. Akaan-Penttilä totesi, on minusta ihan
todellinen, sillä kun lakiin kirjataan, että pitää olla sairauden
johdosta, se tarkoittaa lääkärintarkastusta,
ja silloin vaikka millaisia ohjeita tehdään ministeriön
toimesta tai järjen käyttöön
kehotetaan jossakin muussa mietinnössä, se ei
välttämättä muuta tätä.
Epäilen, jotta kun meillä kuitenkin virkamieskunta
on aika pilkunviilaajia, niin lukevat tätä lakia
juuri näin, jotta pitää jonkin tyyppinen
sairaus todeta. Se diagnoosin vetäminen sitten on aika
kova juttu. Sen takia tässä vähän
hämärtyy se hyvä ajatus, mikä tässä on
takana.
Tiedän, että eduskunnassa tämän
muuttaminen on ongelma, mutta toivon sillä tavalla, kun tämä lähtee
nyt käytäntöön, jotta jos tulee
nyt semmoinen ongelma, jotta hyvin vaikea on tätä diagnoosia
näiden saada, jotka ovat tämän uhriksi
joutuneet, tämä otettaisiin nopeasti uudelleen eduskunnassa
käsittelyyn. Saksassahan näiltä, jotka
joutuivat natsi-Saksan aikaan vankileireillä olemaan, ei
vaadita tämän tyyppistä diagnoosia, siellä vain
täytetään kaavake. Muun muassa jotkut
suomalaiset ovat sieltä saaneet. Itse olen toimittanut
heille niitä kaavakkeita, ja he ovat saaneet korvauksia
Saksasta sillä perusteella, että kuvataan, missä on
milloinkin oltu, ja siellä korvaus on himpun isompi, mutta
ilman mitään tämmöisiä erinäköisiä diagnooseja,
lääkärissäkäyntejä tai
tutkimuksia jossakin muualla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen toiminut 36 vuotta Sallassa tutkimuslaitoksen
johtajana. Tämä on ollut aika mielenkiintoinen
aika sikäli, että silloin 36 vuotta sitten tästä 60
vuoden takaisesta kukaan ei puhunut mitään, vaikka
meillä tutkimuslaitoksen palveluksessa on näitä henkilöitä,
myöskin se henkilö työnjohtajana, joka
on keskeinen toimija siinä, että tämä esitys
on ylipäätään syntynyt ja aloite
syntynyt. Sitten vasta ihan vähitellen tuli rohkeus ryhtyä puhumaan
tästä asiasta. Sitten vihdoin oli aika kypsä sille,
että tehtiin tämä selvitys ja eräänlainen
muistio, mietintö, näistä asioista, mitä on
tapahtunut, ja sitten vihdoin tämä tuli osaksi
lainsäädäntöä niin,
että tämmöinen korvaus voidaan maksaa.
Ed. Akaan-Penttilä toi nyt sitten yhden osa-alueen
esille, mitä tässä olisi pitänyt
ehkä voida tehdä lisäksi. Lisäksi
juuri nämä kaksi puuhahenkilöä ovat
julkisuuteen tulleet mielipidekirjoituksella ja todenneet, että tämä on
nyt pettymys, että on nyt sitten tällä asteella
tämä korvausmenettely. Itse henkilökohtaisesti,
arvoisa puhemies, pidän hyvänä, että tämä asia
on nyt kuitenkin saatu tähän vaiheeseen ja tässä pystytään
nyt ratkaisu yksimielisesti tekemään.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen juuri pitämässään
puheenvuorossa valotti näköalaa siitä,
kuinka vuosikymmeniä väki on ollut hiljaa eikä ole
puhunut tästä mitään. Sehän
voidaan nähdä niin, että vuosikymmenet
ajoittuvat juuri sinne 60—70-lukuun, kun tämä kova
neuvostohuuma oli Suomessa levinnyt joka paikkaan. Kukaan ei uskaltanut
leimautua sen järjestelmän vastustajaksi, ja sen
takia jouduttiin olemaan hiljaa. Nyt kun tämä neuvostoharha
on kaatunut ja on siirrytty vapaan Suomen aikaan, on löytynyt
tarve tähän asiaan, että tämä ilmeisen
suuri epäkohta pitää saada kuntoon ja
järjestykseen. Kun eduskunnan tahto on tässä usein
ilmaistu, nyt näyttää, että on
jonkin näköinen järjestys syntynyt ja
tullut.
Mutta tähän ed. Akaan-Penttilän esille
ottamaan ongelmaan siitä, onko kyseessä sairaus
vai ei, liittyy myöskin sellainen näköala,
minkä ed. Akaan-Penttilä huomautti tässä aiheessa,
että valitettavasti tässä ei ole syntynyt
kuntoutusmahdollisuutta tähän matkaan. Sitä pidän
todella valitettavana asiana, että ei mahtunut, ei esitykseen eikä mietintöön,
sitä, että niille henkilöille, jotka todella
ovat nämä henkiset kärsimykset niin kokeneet,
että heitä vielä tänäkin
päivänä se asia vaivaa ja riivaa, tämä kuntoutus
joko toistuvana taikka tarpeen mukaan katsottuna olisi saatu tähän
mukaan. Silloin tämä esitys vasta olisi kaikkine
mietintöineen ollut täydellinen. Mutta hyvä näinkin,
parempi näin kuin ettei mitään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Eduskunta on sosiaali- ja terveyslainsäädännössä monta
kertaa säätänyt byrokraattisia lakeja, jotka
estävät itse asian toteutumisen, hyvän
tahdon toteutumisen. Mielestäni nyt näin tapahtuu. Kun
lukee sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön perusteluja,
niin terveysvaliokunta toteaa aivan selkeästi sen, että pitää olla
sairaus, joka johtuu poikkeuksellisesta järkytyksestä,
eli pitää olla psykiatrinen diagnoosi. Se merkitsee
sitä, että nämä henkilöt
joutuvat hakeutumaan käytännössä lääkärin,
yleislääkärinkin, tutkimukseen, jossa
tämä diagnoosi sitten tehdään.
On myöskin ihan selvää, että tämä estää joidenkin
korvaukseen oikeutettujen korvauksen saamisen, koska siinä tapahtuu
myös tietyllä tavalla leimautumista pienessä yhteisössä ja
näin ollen jää koko prosessin positiivinen
puoli saamatta eli tämä korvaus. Näin
ollen tässä kyllä olisi odottanut, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta olisi pystynyt tekemään sellaisen
muutoksen tähän hallituksen sinänsä hyvään
esitykseen — tämä asia siis menee eteenpäin — joka
olisi poistanut tämän uhkan, mikä tässä nyt
on tullut useissa puheenvuoroissa esille.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Akaan-Penttilän lausunnot
ja perustelut olivat humaanit, järkevät ja oikein
ja perustuvat nimenomaan lääkärin pätevyyteen,
myöskin siihen, mitä tämä käytännön
tasolla sitten terveyskeskuksissa tulee merkitsemään.
Totean senkin, että on arvokasta ja hyvää,
että tällä asialla ei elämöidä ja
osoitetaan kunnioitusta, mutta oli paikallaan todeta, että kun
nämä puutteet olisi vielä korjattu, tästä olisi
tullut vieläkin parempi. Mutta on hyvä, että tämä kipeä asia
saadaan nyt päätökseen ja ihmisille oikeutta.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Sodat aiheuttavat kärsimyksiä siviileille,
ja tämä tilannehan on vielä sellainen,
että näin tapahtuu kasvavassa määrin.
Mutta tapahtui jo silloin aikoinaan näin, että siviilit
kärsivät. On siis oikein, että lähdetään
korvaamaan niitä kärsimyksiä.
Se, mitä minä en ymmärrä,
on se, miksi tähän piti tehdä tämä vaikeutettu
menettely saada niitä korvauksia. Minulle ei aukea nyt
tämä asia ollenkaan. En ymmärtänyt,
herra sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, mikä pani
teidät tekemään näin vaikean
järjestelmän, joka tuottaa pettymyksen siellä itärajan
pinnassa eläville. Hyvä asia, mutta tulee tietty
pettymys sen vuoksi, että tehtiin näin monimutkainen
ja kankea menettely.
Vielä vähemmän minä ymmärrän
ed. Akaan-Penttilän puhetta. Te olette siellä valiokunnassa ollut
päättämässä. Ei täällä näy
vastalausetta, jotta täällä eduskunnassa
olisi vielä voitu korjata tämä turha
monimutkaisuus, joka tähän nyt kuitenkin jää.
Miksi näin?
Eero Lankia /kesk:
Arvoisa puhemies! Pidän hyvänä, että tämä asia
on tässä pisteessä, mutta toivon myös,
että ministeriö antaisi sovellutusohjeet niin,
että näitten olosuhteitten uhrien ei tarvitsisi
millään tavalla nöyrtyä lääkärintarkastuksiin.
Kysymyshän ei ole sairaudesta vaan kärsimyksestä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Samoin kiinnittäisin huomiota henkisiin
kärsimyksiin ja pelkoihin, mitä näillä ihmisillä on
ollut. Niitä on aika vaikea todeta. Jos sitten terveyskeskuslääkäri
vielä ne toteaa, joka ei ole alan erikoislääkäri,
niin tuleeko ne sitten todettua? Mieluummin olisi tälle
pienelle joukolle maksettu nämä korvaukset kaikille,
jotka siellä ovat olleet siihen aikaan. Se olisi ollut
parempi ja järkevämpi ratkaisu.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Pidän erittäin hyvänä,
että pitkään esillä ollutta
sodassa kärsineitten kohtaa nyt korjataan, ja ennen kaikkea
sitä, että hallitus toi tämän
lakiesityksen. Pitää varmasti paikkansa, että tässä ei
tarvittaisi mitään turhaa byrokratiaa vaan hyvin
joustava korvausmenettely. Mielestäni täällä kuitenkin nyt
valiokunnan mietinnössä todetaan: "- - lain täytäntöönpanossa
pyritään joustavuuteen ja vältetään
työläitä ja raskaita menettelytapoja."
Jos nyt sitten tähän vedoten uskoisi, että ministeriö pystyisi
antamaan sitten semmoiset säännökset, että tämä mahdollisimman
joustavasti tapahtuisi, ettei tarvittaisi mitään
lisäbyrokratiaa. Uskon, että nämä ihmiset,
jotka nyt ovat oikeutettuja tähän korvaukseen,
jos ketkä, kokevat, että byrokratia on heille
erittäin ikävää. He tarvitsevat
nopeasti tämän päätöksen
ilman turhia viivyttelyjä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan enemmistön muodostaneet
edustajat tietysti voivat vastata siihen, miksi näitä muutoksia
ei siellä tehty. Itse kannatin ed. Akaan-Penttilän
tekemää muutosesitystä. Nähdäkseni
perusteluita oli kaksi.
Toinen oli se, että lisäbudjettiin, jossa
tämä asia nyt toivon mukaan saadaan todellakin
ratkaistua ja myöskin varat osoitettua, oli osoitettu varat
korvausten maksamiseksi noin 700 uhrille, kun heitä on,
kuten täällä todettiin, 1 500.
Toinen syy oli sitten juridisesti vähän laajempi,
eli perusteluna esitettiin, että jos kärsimyksen mukaan
ottaminen olisi tässä hyväksytty, niin
se tulisi sitä myötä koko rikoslakiin.
Nythän itse asiassa vasta muutaman vuoden ovat voineet
vakavien rikosten uhrit saada korvausta kärsimyksestä.
Aiemmin on edellytetty, että sitä saa vain vammasta
tai sairaudesta. Tähän tilanteeseen sovellettuna,
kun on kysymys 60 vuoden takaisista tapahtumista, jos tutkitaan,
tuleeko 60 vuoden takaisesta kärsimyksestä nyt
sitten vatsa kipeäksi, mikä lääkärin
pitäisi todeta, jotta tämä korvaus voidaan
maksaa, tällainen kytkös johtaa naurettavaan tilanteeseen,
kun turhan byrokratian takia nämä ihmiset joutuvat
menemään lääkäriin.
Parasta olisi, jos ministeriö tutkisi ensiksi, ketkä kaikki
ovat tähän oikeutettuja, ja lähettäisi valmiiksi
täytetyn lomakkeen kuntiin. Jos lääkärin
nyt pitää siihen nimensä laittaa, niin
lääkäri sitten potilaan tavattuaan laittaa
sen nimen, koska on ihan selvää, että kliinisesti
näitä oireita ei voida enää osoittaa
sodanaikaisista kärsimyksistä johtuviksi.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan nyt korostaa, että tämä laki
on erittäin tarpeellinen ja on hyvä, että tämä on
nyt tähän muotoon saatu vihdoin viimein, tämä asia
saadaan ratkaistua. Niille, jotka nyt niin suuresti epäilevät,
että todistuksen hankkiminen tämän hakemuksen
perusteeksi aiheuttaisi kohtuutonta vaivaa näille ihmisille,
haluan nyt todeta, että ensinnäkin siellä oli
sellaisiakin ajatuksia joidenkin taholta, että tätä korvausta
ei olisi pitänyt ollenkaan tällaisena yhtenä summana
tehdä, vaan jokainen näistä 600—700:sta
korvauksen saajasta olisi pitänyt henkilökohtaisesti
tarkastaa ja sitten tämän vahingon taikka tämän
kärsimyksen, miksi sitä nyt nimitetäänkään,
perusteella määritellä henkilökohtainen
korvaustaso. Sen takia ymmärrän, että ministeriö on
lainvalmistelussa valinnut tällaisen tien, jota sitten
vielä kontrolloitiin sosiaali- ja terveysvaliokunnan kautta
ja tultiin vakuuttuneeksi siitä, että tämä voidaan
niin joustavasti järjestää, että nämä ihmiset
eivät enää joudu kohtuuttoman byrokratian
kohteeksi.
Toivon, että tätä asiaa nyt sitten
paikallisesti seurataan ja tarkastellaan, miten käytännössä tulee
käymään. Uskon kuitenkin, että tämä menettely,
joka nyt valiokunnankin mielipiteenä tänne on
vahvistettu, tulee hyvin joustavasti hoitamaan tämän
asian.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Tässä on kysymys tietysti
tästä kunniavelasta, sarjasta avoimia kysymyksiä,
ja näin ollen pitäisi olla erityisen joustava.
Tässä on kuitenkin nyt puhuttu sairaudesta. Sitä,
mitä ed. Akaan-Penttilä viittasi sairauden luonteesta,
en käy toistamaan, mutta totean kuitenkin sen, että tämä poikkeuksellinen
järkytys on voinut aiheuttaa sodan aikana myös
muun kuin varsinaisesti sairauden. Tämä liittyy
myöskin siihen ajatukseen, että esimerkiksi neuroosit
eivät ole sairauksia, tai siihen, kun täällä joku
puhui vähän niin kuin psykosomaattisesta oireyhtymästä.
Sekään ei ole sairaus, mutta se voi olla vaivalloinen
ja hankala ja liittyy tähän henkilön
kokemaan 30-luvun lopulla tai 40-luvulla.
Näin ollen tämä tilanne ei ole tämän
mietinnönkään pohjalta hyvä eli
tehdään kuitenkin lainsäädäntöä,
joka on vähän keskeneräistä.
Tässä mielessä olisi voinut todella toivoa,
että olisi tehty kerralla sitten kunnollisesti, täysin
sitä epäämättä, että on
hyvä, että asiassa on liikuttu.
Edustajat Kari Rajamäki ja Eero
Reijonen merkitään läsnä oleviksi.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Tässä on erittäin
tärkeä ja iso asia tekeillä ainakin alueellisesti,
ja ihan periaatteellisesti se on koko maata koskeva iso asia. Tässä on
nyt menossa ihan liian pienellä itse asiassa hyvä periaatteellinen
iso ratkaisu huonompaan suuntaan, ja minä ehdotan, että tämä jätetään
pöydälle huomenna kello 18 alkavaan istuntoon,
jotta ehditään korjata vielä tämä yksi
ongelma, mikä tässä on, eli sairaus muutetaan
kärsimykseksi, jonka perusteella näitä korvauksia
saa. Se ei ole, ed. Valto Koski, niin pieni asia kuin te annoitte
ymmärtää, käyttää lääkärissä tuhannen
ihmistä. Siellä on sitten jo esimerkiksi kunnan
terveyskeskusten resurssit tiukalla ja koetteella meidän perällä,
jos tämmöinen byrokratia pyöräytetään. Eli
huomenna sitten päätetään tämä asia.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Tennilän tekemää pöydällepanoehdotusta.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Tähän asiaan on yritetty
löytää toimivaa ratkaisua jo pitkään.
Tässähän on ennen kaikkea kysymys siitä,
että tämän ryhmän olemassaolo
tunnustetaan, tunnustetaan se, että nämä kärsimykset, nämä kokemukset,
joiden kohteena he ovat olleet, ovat todellisia, ovat vakavia ja
ansaitsevat tulla huomioon otetuiksi. Yhdyn niihin käsityksiin,
jotka tämän lain täytäntöönpanon
ongelmallisuudesta ovat olemassa, mutta tätä on
joka tapauksessa hyvin huolellisesti mietitty, mikä tämä ratkaisu
saattaisi olla. Toivon, että tähän löytyy mahdollisimman
kevyt menettelytapa, niin että muutenkin niukkoja psykiatriresursseja
tähän ei tarvitsisi käyttää,
vaan että mahdollisimman paljon nämä tutkimukset
ja selvitykset voidaan tehdä perusterveydenhuollossa.
Puhemies:
Kun on tehty ehdotus asian pöydällepanosta
ja ehdotusta on kannatettu, asia jää työjärjestyksen
57 §:n mukaisesti pöydälle. Kehotan seuraavia
puhujia käyttämään puheenvuoron pöydällepanon
ajankohdasta.
Keskustelu pöydällepanosta päättyy.