Pirkko Peltomo /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käytän vähän
pidemmän puheenvuoron esitelläkseni Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen
toimintakertomusta vuodelta 2002. Olin viime vuonna ja olen edelleenkin
Kelan valtuutettujen varapuheenjohtaja.
Kelalla oli kuluneena vuotena 2002 totuttuun tapaan kädet
täynnä töitä. Toimeentuloturvan erilaisina
etuuksina jaettiin lähes 10 miljardia euroa, ja erilaisia
asiakaskontakteja oli peräti 18 miljoonaa. Tavanomaisten
etuustöiden eli uusien lakien, aikaisempien lakien muutosten
ja niiden edellyttämien atk-töiden, koulutuksen
ja ohjeistuksen lisäksi vuotta 2002 leimasi uuden hallintojärjestelmän
sisäänajo. Viime kaudella täällä olleet
edustajat muistavat hyvin tämän lain käsittelyn
täällä eduskunnassa.
Vuoden 2002 alusta tuli niin sanottu kelalaki voimaan. Siihen
koottiin hallintoa koskevat keskeiset säännökset.
Kela määriteltiin itsenäiseksi julkisoikeudelliseksi
laitokseksi, jonka hallintoa ja toimintaa valvovat eduskunnan valitsemat kaksitoista
valtuutettua, kuten laitoksen perustamisesta lähtien asia
on ollut, ja se on myös uudella Suomen perustuslailla vahvistettu.
Lisätty hallitus lakkautettiin ja yleistoimivalta Kelan
toiminnan kehittämisessä ja johtamisessa osoitettiin
pääosin Kelan ulkopuolisista henkilöistä koostuvalle
hallitukselle, jonka jäsenet Kansaneläkelaitoksen
valtuutetut määräävät.
Pääjohtajalle ja johtajille määriteltiin
omat toimialavastuunsa, samalla kun johtajisto organisoitui Kelan johtoryhmäksi.
Lain myötä asetettiin myös erityinen
Kelan neuvottelukunta. Vaikka matkan varrelle mahtui hankaliakin
keskusteluja, on paikallaan korostaa, että läpi
prosessin kaikki keskeiset pykälät säädettiin
ja nimitykset sekä muut päätökset
tehtiin yksimielisesti. Tällä tavoin huolehdittiin
muun muassa myös siitä, että Kansaneläkelaitoksen
imagoa ei vahingoiteta.
Kelan tehtävistä säädetään
nyt keskitetysti kelalaissa. Sosiaaliturvan eri muotojen toimeenpanosta
säädetään kuitenkin entiseen
tapaan eri etuuslaeissa. Kelalaissa on otettu huomioon se, että laitos
voi sopimusten perusteella hoitaa muutakin sosiaaliturvan toimeenpanoa
ja muita palveluja. Tällä mahdollisuudella saattaa
vastaisuudessa olla käyttöarvoa. Tiedotus-, tutkimus-, tilastointi-
ja aktuaarityö säädettiin Kelan velvollisuudeksi
lain tasolla ja yleisesti, mikä korostaa näiden
toimintojen tähdellisyyttä. Myös ehdotusten
tekeminen Kelan toimialaa koskevan lainsäädännön
kehittämiseksi on vastaavalla tavoin määritelty
Kelan lakisääteiseksi tehtäväksi.
Tätä velvollisuutta aloitteellisuuteen on pidettävä merkittävänä,
vaikka Kela toki aikaisemminkin on tehnyt monia ehdotuksia havaitsemiensa puutteiden
ja ongelmien korjaamiseksi.
Meidän Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen tehtävät
pysyivät pääosin ennallaan. Niitä kuitenkin
täsmennettiin niin, että valtuutettujen tulee
hallinnon ja toiminnan yleisen valvonnan ohella kiinnittää erityistä huomiota
Kelan palvelujen laatuun ja saatavuuteen. Tämän
vuoksi valtuutetut ovat aikaisempaa aktiivisemmin perehtyneet kansaneläkelaitoksen
alue- ja paikallishallinnon olosuhteisiin sekä ottaneet
selvää esimerkiksi toimistojen asiakaspalvelun
laadusta, käsittelyajoista, työskentelyolosuhteista
ja muista vastaavista tekijöistä. Keskusteluja
on käyty suoraan myös toimistojen käytännön
asiakaspalvelusta vastaavien toimihenkilöiden kanssa eikä vain
esimiesten tai alue- ja keskushallinnon välityksellä.
Valtuutetuille annettiin tehtäväksi vahvistaa
Kelan työjärjestys sen jälkeen, kun hallitus
oli sen laatinut. Työjärjestys vahvistettiin kesäkuussa,
ja samoin kesäkuussa hallitus teki oman päätöksensä pääjohtajan
ja johtajien välisestä työnjaosta sekä elokuussa
päätöksen toimivallasta hallinnollisissa
asioissa. Nämä päätökset
tulivat voimaan viime syyskuun alusta. Eduskunta hyväksyi
kesäkuussa Kelan valtuutettujen uuden johtosäännön,
joka tuli voimaan elokuun alusta.
Puhemies! Valtuutettujen näkemyksen mukaan siirtyminen
uuteen hallintojärjestelmään on sujunut
hyvin. Ratkaisujen vaikutukset sisäisen toiminnan organisointiin
kaikilla hallinnon alueilla toteutuvat asteittain. Erityisiä sellaisia
ongelmia, joihin esimerkiksi valtuutettujen olisi ollut tarpeen
puuttua, ei ole ilmennyt. Kelan sisäinen kehitystyö onkin
voinut jatkua ilman häiriöitä.
Etuustoiminnassa on Kelassa panostettu käsittelyaikoihin,
ratkaisujen lainmukaisuuteen ja valtakunnalliseen yhdenmukaisuuteen.
Näiden laatutekijöiden tärkeyttä valtuutetutkin
ovat toistuvasti korostaneet. Kelassa ollaan kehittämässä mittareita,
joiden avulla voidaan seurata ratkaisutoiminnan oikeellisuutta.
Tehtävä ei ole helppo, koska valmiita malleja
ei ole muista organisaatioista saatavissa ja Kelan etuusvalikoima
on poikkeuksellisen mittava ja lainsäädäntö vaikeasti
hallittavaa.
Tässä yhteydessä on todettava tyydytyksellä se,
että Kela on vahvasti avustanut lainsäädännön
selkeyttämiseen tähtäävää hanketta,
joka on vuonna 2002 ollut käynnissä ja jatkuu
edelleen. Työttömyysturvan kokonaisuus tuli voimaan vuoden
2003 alusta, ja eläkelakien sekä sairausvakuutuksen
valmistelutyö etenee. Vaikka järjestelmät
eivät sisällöllisesti yksinkertaistuisikaan, on
ehkä sitäkin tärkeämpää,
että lait ovat teknisesti ymmärrettäviä,
nykyaikaisia ja niiden rakenne looginen. Tämä helpottaa
toimeenpanon ohella myös lakien valmistelua vastaisuudessa
ja niiden käsittelyä täällä eduskunnassa.
Keskeisiä muita kehittämiskohteita ovat olleet
muun muassa johtamiskäytännöt ja toiminnan
suunnittelujärjestelmät, sähköistä asiakirjahallintaa,
niin sanottua Sahaa, ja työntasausta, kelaslangilla Tasaa,
on rakennettu asteittain. Nämä tärkeät
apuvälineet tukevat sitä valtuutettujen omaksumaa
linjaa, että Kelan palveluverkko tulee säilyttää kattavana
ja palvelujen saatavuus on varmistettava. Kuormituksia voidaan siirtää suurista
ja ruuhkaisista Kelan toimistoista sinne, missä resursseja
on tarjottavana ja taloudellisten mittareiden mukaan olisi ehkä muutoin harkittava
jopa toimiston lakkauttamista.
Kelan julkisuuskuva ja asiakaspalvelun taso, mukaan lukien käsittelyajat,
on viimeaikaisten selvitysten mukaan kehittynyt suotuisasti. Asiakaskirjeiden
ja etuuspäätösten ymmärrettävyyttä samoin
kuin Kelan tiedotusta koskevat palautteet ovat parantuneet. Näitä tuloksia
on syytä pitää erityisen positiivisina.
Joulukuussa 2002 tuli kuluneeksi 65 vuotta Kelan toiminnan alkamisesta.
Saman ajan myös Kelan Sanomat on ilmestynyt. Tuolloin 65
vuotta sitten perustettiin Kansanvakuutuslehti Kelan silloisen hallituksen
päätöksellä ja sen tehtäväksi
määriteltiin, että "lehden tulee antaa
tärkeitä informaatioita vanhusten eläke-eduista
ja Kansaneläkelaitoksen monitahoisesta toiminnasta ihmisten
hyväksi".
Tänä päivänä vanhusten
määrä on tunnetusti kasvamaan päin,
mutta Kelan toiminnan nykyisestä monitahoisuudesta suomalaisen
sosiaaliturvan toimeenpanon keskeisimpänä toteuttajana, eräänlaisena
suurtavaratalona, ei kenelläkään voinut
olla tuolloin aavistustakaan. Kela on kuitenkin selvinnyt koko ajan
laajentuneesta tehtäväkentästään
ja vuosittain yhä kovenevista haasteistaan erinomaisesti.
Kelan toiminnan onnistuminen on ratkaisevan tärkeä asia
monille tavallisille ihmisille ja perheille sekä yhteiskunnallemme
yleensäkin. Uuden hallituksen tehtävänä on nyt
arvioida sosiaaliturvan sisällöllisten muutosten
tarpeet sekä Kelan näkökulmasta äärimmäisen
tärkeänä asiana aikaansaada sellaiset
järjestelyt, joilla Kelan hoitaman sosiaaliturvan, ennen kaikkea
sairausvakuutuksen, rahoitus pitkäjänteisesti
turvataan.
Arvoisa puhemies! Kelan valtuutetut ovat ottaneet kantaa kertomusvuonna
muun muassa seuraaviin asioihin: Sosiaaliturvaa koskevan lainsäädännön
selkeyttäminen, päätösten perusteiden
ja asiakaskirjeiden selkeyden kehittäminen, asiakaspalautteen
systemaattinen hyödyntäminen ovat oleellinen osa
palvelujen kehittämistä. Nämä kaikki
löytyvät Kelan kertomuksesta, ja siellä tarkemmin
määritellään näiden
sisällöt, lisäksi tulee työkyvyttömyyseläkkeiden
hylkäämistä koskevan selvityksen hyödyntäminen,
Kelan hoitaman sosiaaliturvan rahoitus, Kelan tietojenkäsittelyn
kehittäminen, Kelan palveluverkon kehittäminen,
henkilökorttilain muutokset, suuret lääkekustannukset
ja apteekkikuitit ja lopulta vielä yleisen asumistuen keskiarvotulon selkeyttäminen;
kaikki ovat olleet tärkeitä asioita.
Tämän jälkeenhän Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen toimintakertomus vuodelta 2002 menee arvioitavaksi
sosiaali- ja terveysvaliokuntaan, joka antaa asiasta mietinnön.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Varapuheenjohtaja ed. Peltomo toi kattavasti
esille ne kysymykset, joita valtuutetut viime vuoden aikana ovat
käsitelleet, ja tästä todella uusille
valtuutetuille riittää hyvin runsaasti työsarkaa.
Haluan erityisesti korostaa ensinnäkin sairausvakuutuslain
uudistamisprosessin tärkeyttä juuri siitä näkökulmasta,
että se on sekä toimeenpanijan että käyttäjän
näkökulmasta selkeämpi.
Toinen tärkeä asia on palvelun laatu ja sisältö, ja
todella työntasauksen ja sähköisten järjestelmien
kautta tähän on jo saatu ja saadaan jatkossa parannusta.
Kolmas asia, jota korostan ja johon valtuutettujen on syytä paneutua,
on se, mikä on Kelan osuus pitkäaikaistyöttömien
elämäntilanteen parantamisessa, mahdollisesti
kuntouttamisessa, mikä on tämä yhteinen
palveluketju ja sen nopeus.
Neljäntenä asiana korostaisin sitä,
että Kansaneläkelaitoksen ja sen koko organisaation
pitäisi olla vielä nykyistäkin aktiivisempi
tuomassa esille niitä kysymyksiä, joihin kaivataan
parannusta, jotka eivät toimi tai toimivat epätoivottavalla
tavalla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuoppa puhui semmoisesta asiasta,
mikä tulee jatkuvasti meillä esille tässä salissa
ja ihmisten yhteydenotoissa.
Mutta itse ajattelin tässä ihan paikaltani
yhteen asiaan puuttua: suuret lääkekustannukset
ja apteekkikuitit. Minusta tässä on jotenkin semmoinen
hyvin omituinen homma olemassa siinä mielessä,
että Kelaanhan tulee tieto, joka tietokoneelta näkyy
atk:sta, paljonko henkilölle on maksettu korvauksia. Sitten
Kelalta tulee kirje tälle asianomaiselle henkilölle,
että nyt suurten kustannusten raja eli 594 euroa 2 senttiä on
tullut täyteen, ja asiakas joutuu viemään
sitten sinne Kelaan ne kuitit.
Kelan kertomuksessahan tätä on käsitelty
ja perusteltu, miksi sitä ei ole voitu poistaa, ja on todettu,
että voisi tapahtua sillä tavalla, että henkilö hakee
kaksi kertaa näitä korvauksia eli voisi saada
joltakin toiselta luukulta korvauksen. Mutta itse ihan teknisesti
olen nähnyt, miten tämä homma tapahtuu.
Muun muassa on vanhuksia, joille kodinhoitajat tai ketkä hakevatkin
apteekista näitä lääkkeitä.
Siinähän tulee tämmöinen A4-liuska,
missä ostot on vain kirjattu, ei siinä mitään
apteekin leimaa ole. Jos käydään ihan
saivartelemaan näitä asioita, siitä voisi
yhtä hyvin ottaa valokopion ja jostakin toisesta laitoksesta hakea
sillä valokopiolla korvausta.
Sen takia minusta tämä selitys ei tässä kelpaa, koska
kyllä meidän pitää luottaa niihin
ihmisiin joka tapauksessa. Tässä on takerruttu
tämmöiseen juttuun; tietysti aina voidaan epäillä ihmistä epärehellisyydestä,
mutta kun meillä on tietojärjestelmät
olemassa ja sinne menee kaikki tiedot, koska lääkkeestä maksetaan
myös korvaus, minusta ilman tämmöistä eri
kuittisotaa ja lappujen säilyttämistä,
joka vanhoille ihmisille ennen kaikkea tuntuu aika vaikealta, tämän
pitäisi hoitua. Toivon mukaan tämä viesti
menee nyt Kelan valtuutettujen kautta sillä tavalla, jotta
tämä korjataan ja tämmöisestä kuittisodasta
päästään.
Keskustelu päättyy.