19) Laki kansaneläkelain 24 §:n muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kristillisdemokraattien eduskuntaryhmä laati tässä talossa
käsittelyssä olevalle lisäbudjetille vaihtoehtoisen
lisäbudjettiesityksen. Sen ehkä oleellisin osa
on se, että haluamme ottaa velkaa vähemmän
ja toisaalta antaa veronkevennyksen tuntuvimmin ruuan arvonlisäveroa
alentamalla. Se on se pääsisältö,
mutta sen lisäksi vaihtoehtobudjettimme sisältää muutamia
erittäin tärkeitä kysymyksiä sosiaalisen
oikeudenmukaisuuden lisäämiseksi yhteiskunnassa.
Hallituksen valitsema linja on lisäbudjetin osalta ja siihen
liittyvien veroratkaisujen osalta hyvin epäsosiaalinen,
suorastaan hämmästyttävä, kun
ajatellaan käytyjä vaaleja ja niissä annettuja
lupauksia. Tämä lisäbudjetti ja veroratkaisut
ovat kaukana niistä.
Arvoisa puhemies! Yhtenä keskeisenä osana vaihtoehtoista
malliamme on nyt käsittelyssä oleva kansaneläkelain
24 §:n muuttamista koskeva lakiesitys. Se on siis kristillisdemokraattien ryhmälakiesitys,
jolla haluamme avata mahdollisuuden ja toteuttaa alimpien kansaneläkkeiden nostamisen
välittömästi 1. heinäkuuta 2003
alkaen.
Hallitushan antaa veronkevennykset ansiotuloihin 1.7.2003 alkaen,
mutta eläkeläiset eivät tätä alennusta
saa, käsittämätöntä kyllä,
eivät saa. Vasta ensi vuonna saavat ne, jotka ovat hyväosaisia
eläkeläisiä tai ainakin sen verran hyväosaisia,
että ovat verotettavan tulon piirissä. Silloin
hekin saavat siitä pienen, tai tietysti jotkut suuren eläkkeen
varassa elävät suurenkin, verohelpotuksen. Hallitushan
on perustellut, että on mahdotonta antaa eläkeläisille
verokevennyksiä kesken vuoden. Tämähän
ei sinänsä varmaan pidä paikkaansa. Olisihan
se mahdollista. Niin kuin taisi alue- ja kuntaministeri Manninen
jossakin puheenvuorossaan eilen todeta, se on kyllä mahdollista.
Varmaan voisi olla syytä hallituksen tähän
asiaan vielä paneutua hieman paremmin kuin on tapahtunut.
Mutta yksi tavattoman suuri epäkohta hallituksen linjassa
on se, että kaikkein pienimmän eläkkeen
varassa elävät äitimme ja isämme
eivät saa minkäänlaista hyötyä hallituksen
ratkaisuista tässä vaiheessa. Hallitusohjelman
mukaankin täällä kohdassa 4.7 todetaan,
että "Vuonna 2006 kansaneläkettä korotetaan
ja kustannusvaikutuksissa otetaan huomioon, että myös
siihen kytköksissä olevat sosiaalietuudet nousevat".
Eli joidenkin sosiaaliturvan parannusten listan kaikkein viimeisimpänä kohtana
vaalikauden lopulla on kansaneläkkeiden korottaminen eli
niiden ihmisten muistaminen, jotka ovat kaikkein heikoimmassa asemassa
tässä yhteiskunnassa. Heistä useat ovat
kuitenkin tehneet äärimmäisen arvokasta
työtä, kasvattaneet lapsia, olleet pientilojen
emäntiä jne. ja miksei isäntiäkin
ja ovat kuitenkin jääneet vain kansaneläkkeen
varaan meidän eläkejärjestelmämme
takia. Heitä ei muisteta tässä vaiheessa,
kun jaetaan suuria määriä velkarahaa
Suomen kansalle ja hyväosaiset saavat siitä kaikkein
suurimmat osuudet.
Me emme tätä linjaa ole halunneet tukea, vaan esitämme,
että kansaneläkelain 24 §:ää muutettaisiin
sillä tavalla, että 1.7.2003 alkaen minimieläkkeitä nostettaisiin
17 eurolla kuukaudessa. Se on se 100 vanhaa mummonrahaa suunnilleen, ei
valtavan suuri, mutta tietysti kun se kerrotaan 12:lla, vuositasolla
se on tuntuva, koska meidän pienimmät eläkkeemme
ovat niin tavattoman pieniä. Suhteessa tämä on
varsin hyvä korotus. Me katsomme, että tähän
on suomalaisella yhteiskunnalla varaa. Hallituskin tunnustaa, että varaa
on, mutta hallitus haluaa antaa sen varan muille kuin näille
kaikkein heikoimmassa asemassa oleville. Heitä lienee maassa
noin 115 000, ja he todellakin ovat nyt jäämässä kaiken
ulkopuolelle. Heillä on asumiskulut, heillä on
monilla sairautta, ja he eivät pääse
senkään takia elämään
sellaista ihmisarvoista elämää, joka heille
kuitenkin kuuluisi.
Jos kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjetti kokonaisuudessaan
hyväksytään, niin eläkeläiset
saisivat myös, kuten myös lapsiperheet, työttömät
ja muut vähävaraiset, osuuden sitä kautta, että ruoan
arvonlisäveroa olisimme halunneet ja haluaisimme alentaa
välittömästi. Se olisi voitu toteuttaa
kesken vuotta, ja me uskomme, että Suomessa elintarvikepuolella
on sen verran vahva kilpailu, että tuo veronalennus olisi
myös mennyt hintoihin. (Ed. Pulliainen: Tehän
olette uskovaisia!) — Me uskomme tähän,
ja se on sellainen usko, johon varmaan ed. Pulliaisenkin on syytä kääntyä. — Kyllä
se
on tosiasia, että kilpailua meillä tänä päivänä tässä suhteessa
on, ja kauppaketjut ovat jopa tehneet yhteisen päätöksen
ja lupauksen, että ne siirtävät koko
ruoan arvonlisäveron alentamisen hintoihin.
Mutta kun hallitus ei tätä linjaa ole valinnut vaan
on valinnut suurituloisten suosiolinjan ansiotulojen verotuksen
keventämisen suuntaan, niin meidän tämä aloitteemme
on sellainen, jonka pitäisi jokaisen omaatuntoa kolkutella
niin, että tämä tulisi hyväksytyksi
ja antaisimme näihin kaikkein pienimpiin eläkkeisiin
tämän 17 euron kuukausikorotuksen välittömästi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kun ostovoimaa halutaan yhteiskuntaan
lisätä, on luonnollisista syistä syntynyt
keskustelua juuri niistä ryhmistä, joiden ostovoimaa
lisätalousarvion kautta ei paranneta. Siihen ryhmään kuuluvat
tietenkin eläkeläiset ja varsinkin ne eläkeläiset,
jotka saavat ainoastaan minimieläkkeen. Eilen jaettiin
pöydälle valtiovarainvaliokunnan mietintö tuloveronalennuksista,
ja siinä todetaan, että kaikkein pienimpien eläkkeiden osalta
ratkaisua tulee hakea sosiaalipoliittisin keinoin. Tämähän
ei ole mitään uutta. Ei voi niiden veroja keventää,
jotka maksavat vähän veroa tai eivät
maksa ollenkaan, mutta juuri se ryhmä on siinä kaikkein
vaikeimmassa asemassa.
Ed. Kankaanniemi mainitsi tämän määrän, joita
tähän kuuluu: 115 000 eläkeläistä.
Hän mainitsi myöskin, miten paljon se 100 markkaa
vanhaa rahaa eli 17 euroa merkitsisi, ja tähän
voi tietenkin lisätä, että valtiontalouden
kannalta tällä ei olisi kyllä kovin suurta
merkitystä. Puhutaan 12,5 miljoonan euron summasta puolelta
vuodelta ja koko vuodelta 25 miljoonasta eurosta. Eli aivan varmasti
löytyy rahaa, jos vain tahtoa löytyisi. Tämä lakialoite
on varsin hyvä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsiteltävä asia
on aivan oikea. Pienimpiä eläkkeitä on
voitava korottaa. Olen sitä mieltä, olen ollut
sitä mieltä oppositiossa ja olen sitä mieltä nyt
ryhmän edustajana, joka on hallituksessa. Tämä on
oikeudenmukaisuuskysymys, joka on arvovalinta. Siinä suhteessa
katson, että tämä aloite tarjoaa tilaisuuden
tuoda jälleen esille sen ongelman, joka meillä on
kaikkein pienintä eläkettä saavien kohdalla.
Aivan kuten edellisissä puheenvuoroissa sanottiin,
veronalennukset eivät tätä ryhmää kohtaa,
koska kaikkein pienimpiä eläkkeitä saavat eivät
maksa veroja. Ja keitä tähän ryhmään
kuuluu: siellä on arvokkaan, kunniakkaan elämäntyön
tehneitä ihmisiä. Pääosa siellä on
talonemäntiä, lapsiperheitten kasvattajia, kotiäitejä; siellä on
isäntiä; siellä on omaa työtään
tehneitä, jotka ovat pudonneet väliin korkean
ikänsä vuoksi näistä eri yrittäjäeläkkeistä tai
työeläkkeistä, siellä on ryhmä,
joka korkean iän vuoksi ei enää monta
vuotta jaksa odottaa, että oikeudenmukaisempaa eläkepolitiikkaa
tulee; siellä on ennen kaikkea viime sotien veteraaneja,
kotirintamanaisia.
Eli tässä on tietty arvovalinta kyseessä,
halutaanko näille ryhmille oikeudenmukaista taloudellista
vanhuutta siellä vanhuuden kaikkein korkeimmissa ikävuosissa.
Nythän jo nuoremmat eläkeläiset ovat
sikäli onnellisemmassa asemassa, että työeläkkeet
ja yrittäjäeläkkeet jo hiukan paremmin,
vaikkakaan ei vielä täysimääräisesti, mutta
kuitenkin hiukan paremmin kuin kaikkein iäkkäimpien
kohdalla, jo tuovat tätä eläkettä.
Sen vuoksi minä toivon, että hallitus tulevia ratkaisuja
tehdessään voisi arvovalintana nähdä tämän
kysymyksen. Eivät nämä rahat yhteiskunnasta
minnekään katoa. Kyllä ne rahat kiertäisivät
siellä kotikylän ja kotipitäjän
palveluissa ja yrityksissä. Suurista rahoista ei ole edes
kyse, ei niillä kovin paljon työllistetä,
mutta kyllä niillä positiivinen vaikutus olisi.
Ja nämä rahat osaltaan palvelisivat myöskin
aluepolitiikkaa. Nämä useimmat pientä eläkettä saavat
ihmiset asuvat muuttotappioalueilla, missä kylätaksi
on siinä tilanteessa, kannattaako yrittää,
missä kyläkauppa on samassa tilanteessa. Tämä toisi
pienen lisän, ei valitettavasti kovin suurta, mutta olisi
kuitenkin oikean suuntainen ratkaisu.
Minä toivon, että tätä tällä tavalla,
jota tässäkin aloitteessa on haluttu esittää,
voitaisiin hallituksen toimesta nopeasti päästä toteuttamaan. Tämä on
oikeudenmukaisuuden ja arvovalinnan näkökulmasta
tehtävä ratkaisu. Todellakaan nämä iäkkäimmät
eläkeläiset eivät jaksa kovin monta vuotta
odottaa, niin että pian olemme myöhässä tässä suhteessa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä kristillisdemokraattien
aloite on oikea ja hyvä. Viikonloppuna Lappeenrannan torilla
nimenomaan eläkeläisten asiat ja pieneläkeläisten asiat
kiinnostivat kovasti, ja tämä kohdentuu oikeaan
kohderyhmään. Näitä tosiaan
on vielä hieman toistasataatuhatta, pelkän kansaneläkkeen varassa
olevia.
Tämän asian tunnen sikälikin hyvin,
että oma äitini on yksi tällainen. En
puhu tässä sukuni puolesta, mutta tiedän,
mimmoisen elämäntarinan kautta tämmöisellä peruskansaneläkkeellä ollaan.
Sillä ollaan, jos on tehnyt 26-vuotiaaksi töitä pientilalla,
sitten lähtenyt hoitamaan lapsia. 1960-luvun alussa tehtiin
työeläkejärjestelmä, jolloin
tavallaan sitä vanhemmat tienestit eläkkeen suhteen
nollautuivat, ja siitä eteenpäin, jos hoiti lapsia,
mitään ei ole kertynyt.
Tämä on nyt yksi tarina. Näitä on
paljon, niin kuin ed. Oinonen tässä ryhdikkäästi
toi esiin. He ovat niitä maan hiljaisia henkilöitä,
jotka eivät itseään tuo esille eivätkä pidä suurta
meteliä itsestään. Silloin täytyy
yhteiskunnan vahvojen ja sellaisten henkilöiden, joilla
näistä asioista on valta päättää,
tarttua toimeen ja edistää näitä asioita. Näiden
pienten ihmisten puolesta harvoin etujärjestöt
ja muut maan mahtavat puhuvat. Se on hyvä, että edes
täällä eduskunnassa pidetään
asiaa esillä ja puhutaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuuntelin äsken herkällä korvalla
ed. Oinosen kaunista puhetta. Täytyy sanoa, että hänellä on erittäin
hyvin kehittynyt sosiaalinen omatunto ja humaani mielenlaatu. Mutta
tuo puhe oli aika lennokas, kun ottaa huomioon, minkälaisessa hallituksessa
hän on mukana. Minä olisinkin odottanut, että nyt
kun ed. Halmeella näyttää olevan tuo
seuraava puheenvuoro, niin sen jälkeen tuonne taululle
ilmestyy ed. Oinosen puheenvuoropyyntö ja puhemies ystävällisesti
myöntää hänelle tuon anotun
puheenvuoron ja ed. Oinonen ilmoittaisi meille kaikille nyt, kuinka
hän tulee äänestämään
näissä lähitulevissa äänestyksissä, koska
niissähän mitataan, millä tavalla tuo
loistava humaanisuus tulee käytännön
politiikaksi.
Tony Halme /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olin samalla torilla kuin perussuomalaisten
puheenjohtaja ed. Soini, ja minulla onkin tässä suoraan
esitys, mihinkä varmaan ed. Pulliainen vastaa. Eli kun
vihreät haluavat nostaa bruttokansantulosta kehitysavun
tuplasti elikkä 0,37:stä 1 prosenttiin, niin haluankin
siirtää tämän kehitysavun suoraan
Kansaneläkelaitokselle. Hoidetaan ensiksi meidän
oman maamme eläkeläiset ja työntekijät
kuntoon, annetaan heille kunnon kansaneläkepalkka, ja sen
jälkeen vasta siirretään kehitysapu muualle
kuin Suomeen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä käsitellään
kansaneläkelain 24 §:n muuttamista. Mutta jos
arvoisa puhemies sallii, niin ed. Halmeelle vastaan vain lyhyesti,
että meidän humaani suhtautumisemme kattaa koko
maapallon.
Keskustelu päättyy.