Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Sekä YK:n että Suomen turvallisuuspoliittisessa selonteossa äärimmäinen
köyhyys on tunnistettu keskeiseksi turvallisuuttamme uhkaavaksi
tekijäksi. Kehitysyhteistyön kautta voidaan vähentää epidemioita,
ympäristötuhoja, huumeiden yleistymistä,
rikollisuutta ja hallitsemattomia muuttoliikkeitä. On siis
loogista olettaa, että hallitusohjelmaankin kirjattua tavoitetta
mahdollistaa kehitysavun nosto 0,7 prosenttiin vuoteen 2010 mennessä tukevat
jo pelkästään turvallisuusnäkökulmasta
pääministeri, sisä-, puolustus-,
sosiaali- ja terveys-, peruspalvelu-, ulko- sekä ulkomaankauppa-
ja kehitysministeri. Hyvät ministerit, te edustatte lähes
puolta hallituksesta:
Miten on mahdollista, että hallitusohjelman kehitysapusitoumus
on rikkoutumassa?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Istuva hallitus pyrkii oman toimikautensa
aikana luomaan mahdollisimman hyvän pohjan sille, että myös tämän
vuosikymmenen loppupuolella kehitysyhteistyömäärärahoja
voidaan määrätietoisesti kasvattaa ja
että Suomi saavuttaisi tämän 0,7 prosentin
tavoitteen. Tietysti pari viikkoa takaperin tehdyn kehyspäätöksen
valossa tämän tavoitteen saavuttaminen vuoteen
2010 mennessä on erittäin haastavaa, mutta on
tärkeää muistaa se, että määrärahojen
kasvu joka vuosi näinäkin vuosina on erittäin
huomattavaa, yli 50 miljoonaa euroa vuosittain.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Tällä viikolla kehitysyhteistyöstä huolestuneet kansalaisjärjestöt
jättivät kakun 99,3 prosenttia -kampanjassaan.
Suomen hallitus on kehityspoliittisessa ohjelmassaan sitoutunut
edelleenkin kasvattamaan kehitysyhteistyömäärärahoja
0,44 prosenttiin bruttokansantuotteesta vuoteen 2007 mennessä ja
mahdollistamaan nousun 0,7 prosentin tasolle vuonna 2010. Hallituksen
viimeisimmän kehyspäätöksen
mukaan kuitenkaan kumpaakaan näistä sitoumuksista
ei täytetä. Tällä hetkellä myös
EU:ssa keskustellaan unionin jäsenten kehitysaputavoitteista.
Mahdollisiksi minimitasoiksi vuoteen 2010 mennessä on ajateltu
joko 0,51 tai 0,56 prosenttia. Nykyaikataululla Suomi jää myös
kummastakin näistä.
Onko hallitus tarkoittanut sysätä vastuun
asian korjaamiseksi eduskunnalle vai suoraan seuraavalle hallitukselle?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki
Puhemies! Hallituksen tarkoituksena ei ole sysätä vastuuta
kenellekään muulle, vaan se kantaa määrätietoisesti
vastuuta myös näinä tämän
hallituskauden vuosina. Nyt tämänhetkisten arvioiden
mukaan me kehyspäätöksen pohjalta tulemme
0,43:n tasoon tämän vaalikauden viimeisenä vuotena,
ja tietysti kehyspäätöskin ulottuu vain
vuoteen 2009 asti, joten mahdollisuuksia siihen, että ne
luvut muuttuvat vielä vuosikymmenen lopulla, toki on olemassa.
Suomella ei pitäisi olla tämän kehyspäätöksenkään valossa
vaikeuksia saavuttaa näitä unionissa mahdollisesti
tehtäviä minimitavoitteita. Unionin piirissä tätä päätöstä ei
ole vielä tehty, vaan on tarkoitus, että huhtikuun
neuvoston kokouksen yhteydessä unionissakin tästä keskustellaan ja
mahdollisesti poliittisia sitoumuksia tehdään.
Mitä tulee tähän kakkuun, niin juuri äsken
sitä maistoin kahvilassa, ja hyvältä se
maistui.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus on nostanut kehitysyhteistyömäärärahoja,
aivan kuten ministeri Lehtomäki kertoi, tuntuvasti jokaisena
tämän vaalikauden vuotena. Kehyspäätöksessä,
jonka teimme ja joka ulottuu vuoteen 2009 eli tämän
vaalikauden ylitse, päädytään
vuoteen 2009 mennessä muistaakseni yli 190 miljoonaa euroa
korkeammalle tasolle kuin tällä hetkellä on.
Kohua nousi siitä, että aikaisemmissa päätöksissä tuo
korotus olisi ollut 5 miljoonaa korkeampi eli 194:n sijasta 199 miljoonaa,
ja me tämän 5 miljoonaa säästimme, mutta
se ei ole säästöä nykytilanteeseen,
vaan määrärahat tulevat nousemaan tämän
kehyspäätöksen mukaan merkittävästi,
ja pala palalta myös tätä YK-tavoitetta
saavutetaan.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Kehitysyhteistyömäärärahojen
taso on saamassa lisämerkitystä globaalilla ja
YK:n tasolla. YK:n pääsihteerin asettama paneeli
suositteli joulukuussa, että kehitysavun nostaminen 0,7
prosenttiin bkt:stä otetaan turvallisuusneuvoston jäsenyyskriteeriksi.
Ainakin Saksassa tämä suositus on otettu todesta
ja jopa Saksan pääministeri on ottanut julkisesti
kantaa kehitysavun nopean nostamisen puolesta.
Eikö hallitus ole rekisteröinyt sitä tosiasiaa, että Suomen
kansainvälinen arvovalta on valitettavasti kärsinyt
ja kärsii edelleen, ellei Suomen kehitysavun tasoa nosteta
ripeämmin kuin kehyspäätös ehdottaa?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Kyllä tietysti varsinkin YK:n piirissä tällä kehitysyhteistyön tasolla
on merkitystä silloin, kun ajatellaan myös imagollisia
asioita. Mutta Suomi on tällä hetkellä noin
Euroopan unionin keskitasoa, niin että emme me siihen heikoimpaankaan
kastiin tässä kuulu, ja kyllä me suhtaudumme
hyvin vakavasti myöskin siihen Suomen kansainväliseen
maineeseen.
Mitä tulee sitten muiden maiden tekemiin sitoumuksiin,
mehän näemme vasta sitä myöten, kun
tehdään konkreettisia rahapäätöksiä,
miten ne etenevät. Kyllä tällä hallituksella
on ainakin ne konkreettiset päätökset
tästä myönteisestä kehityksestä jo
olemassa ja niitä tullaan seuraamaan, ja tietysti me katsomme,
miten muu Eurooppa myös tässä etenee.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, ministrar! Snart har vi Världsbankens årsmöte
och där kommer sannolikt att beröras skuldbetalningsdeadlinerna
för de fattigaste länderna. Vi vet att tyvärr
har det så kallade Hipc-initiativet, dvs. Heavily Indebted
Poor Countries Initiative, inte varit så effektivt som
man kanske skulle ha önskat. Däremot säger
regeringen i det utvecklingspolitiska programmet att vi stöder
just utvecklingsländernas skuldnedsättningsprogram
och att det skall verkställas effektivt. Vad tänker
Finland göra, vilken linje kommer Finland att ha i samband
med Världsbankens årsmöte om några veckor?
Det här är en fråga till minister Kalliomäki.
Jos saan yrittää sanoa suomeksi: Erityisesti nyt
on keskusteltu paljon erilaisista velkahelpotusaloitteista. Tiedämme,
että Maailmanpankki kokoontuu vuosikokoukseen muutaman
viikon kuluttua ja silloin varmaan keskustellaan myöskin
Britannian aloitteesta. Toisaalta kehityspoliittisessa ohjelmassa
todetaan, että Suomi tukee kehitysmaiden velanhoito-ohjelmien
tehokasta toimeenpanoa.
Miten Suomi tulee suhtautumaan aloitteisiin Maailmanpankin vuosikokouksessa?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Kysyjä viittasi Britannian aloitteeseen.
Oikeastaan Britannialla on kahdenlaistakin aloitteellisuutta: on
niin sanottu iff-aloite, johon Suomi suhtautuu hyvin varauksellisesti,
mutta toisaalta sitten britit ovat myöskin puhuneet laajemmasta,
ennen kaikkea Afrikkaan kohdistuvasta velkahelpotusjärjestelystä,
joka meidän mielestämme on mahdollisempi. Kaikki
kuitenkin pitäisi saada siihenkin mukaan. Näkymä on se,
että tämä viimeksi mainittu voisi olla
se tie, jolla löydettäisiin ehkä yhteisiä ratkaisuja.
Euroopan ja Yhdysvaltojen pitäisi olla, ennen kaikkea näiden,
aktiivisesti mukana, mutta sitten pitää muistaa,
että tämä liittyy laajempaan kokonaisuuteen,
jossa on sellaista ilmapiiriä myöskin, että tällä YK:n
suositukseen etenevällä tiellä pyritään
vastuita vähentämään ja siirtämään
sitten panostuksia tähän velkahelpotussuuntaan, mikä minusta
ei ole oikea tapa. Suomen kohdalta pitää muistaa
se, että jos meidän bkt:mme kasvu olisi 0,5 (Puhemies
koputtaa) niin kuin esimerkiksi Saksassa, me saisimme paljon näyttävämpiä lukemia.
(Puhemies: Aika!) Todellisuudessa kuitenkin rahat vähenisivät.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Lisäyksenä vielä,
että Suomi on osallistunut tähän Hipc-ohjelmaan
viime vuosien aikana noin 40 miljoonan euron edestä, ja
me seuraamme kyllä hyvin tarkasti, miten G8:n piirissä tämä Britannian
velkahelpotusaloite myöskin etenee. Sehän ei ole
mikään kaikki anteeksi kaikille heti -aloite,
vaan siihen liittyy aika paljonkin erilaisia ehtoja. Meillä on
kyllä kohtuulliset valmiudet myöskin yhtyä tähän
uuteen velkaohjelmaan kehitysyhteistyön puitteissa, mikäli
tämä kansainvälisesti lähtee etenemään.
Suvi-Anne Siimes /vas:
Arvoisa puhemies! Kehitysyhteistyössä toki
kaikkein olennaisinta on se, kuinka paljon rahaa kehitysyhteistyöhön annetaan,
ja se, että bkt-osuus ei kehity tavoitteena olevalla tavalla,
tarkoittaa sitä, että vähemmän
lisää rahaa laitetaan kuin olisi tarpeen.
Arvoisa puhemies! Kirkon ulkomaanapu teki tällä viikolla
tärkeän päätöksen antaa
lisäapua unohdetuille köyhille alueille, erityisesti
Afrikkaan, joka on varsinkin Aasian hyökyaaltokatastrofin
jälkeen jäänyt kehitysapua koskevissa keskusteluissa
taustalle. Se, miten nimenomaan Afrikka voidaan pitää mukana
maailman kehityksessä, on keskeinen kysymys paitsi maailman turvallisuuden
myös YK:n vuosituhattavoitteitten saavuttamisen kannalta,
sillä esimerkiksi äärimmäinen
köyhyys on viime vuosina lisääntynyt Saharan
etelänpuoleisessa Afrikassa eikä vähentynyt.
Miten siis Suomi aikoo kantaa oman vastuunsa siitä,
että Afrikka voitaisiin myös saada mukaan maailman
kehittyvien alueiden joukkoon?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Tämä Afrikan kysymyksen
esille nostaminen on hyvin tärkeä asia, koska
on selvästi huomattavissa, että kansainvälisellä avunantajayhteisölläkin
on jonkin verran taipumusta aina sännätä sinne,
minne televisiokameroiden valokeilat osoittavat. Me pyrimme omassa
kehitysyhteistyössämme ja myös Euroopan
unionin yhteistyössä lisäämään ensinnäkin
osuutta kaikkein köyhimmille maille, ja toki merkittävä osa
Suomen kahdenvälisen avun kohdemaista on nimenomaan eteläisen
Afrikan maita, ja niiden kehitysavun volyymia kasvatetaan näinä vuosina.
On tärkeää myös muistaa
se, että vaikka raha on hyvin olennainen tekijä köyhyysongelman ratkaisemiseksi,
niin se ei ole ainut tekijä, vaan hyvin tärkeä merkitys
on myös sillä, minkälaisia politiikkavalintoja
näissä kehitysmaissa itsessään
tehdään.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Millenniumtavoitteet ovat upeita, mutta tiedämme, että näistä kahdeksasta
tavoitteesta puuttuu yksi olennainen eli lisääntymis-
ja seksuaaliterveystiedon jakaminen kaikille maailman sitä tarvitseville.
Kun YK:n väestökokous Kairossa 1994 asetti tavoitteen,
että nämä palvelut ovat kaikille saatavilla,
niin millenniumtavoitteista nämä jäivät
pois katolisen kirkon ja Amerikan uskonnollisen oikeiston painostuksesta.
Tästä syystä valistuneella Pohjois-Euroopalla,
erityisesti Pohjoismailla ja siten myös Suomella, on erityinen vastuu,
että ihmiskunnan suurin nuoriso, noin miljardi nuorta ja äidit
ja naiset saavat tätä peruspalvelua eli oikeutta
päättää (Puhemies: Saammeko
kysymyksen?) omasta kehostaan. Kysyisin:
Miten Suomi aikoo edistää tätä omassa
kehitystyössään Euroopan unionissa, että seksuaali- ja
lisääntymisterveyteen liittyvät asiat,
jotka ovat poliittisesti kiistanalaisia, saavat sen painoarvon?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Kyllä näissä maailmanlaajuisissa
kehitystavoitteissa sekä äitikuolleisuuden että lapsikuolleisuuden
vähentäminen on tietysti tärkeänä osana
mukana. Paitsi että tällaiset tasa-arvoon ja naisten
asemaan liittyvät kysymykset, joista tässäkin
on kyse, ovat meidän kehitysyhteistyössämme
läpileikkaavana teemana, meillä on erittäin
paljon myöskin kahdenvälisiä hankkeita
eri maissa, jotka painottuvat nimenomaan tähän
sektoriin.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Meidän kehitysapumme, vaikka se on
vähäinen, on tarkoitettu köyhyyden puolittamiseen
Egyptissä, Mosambikissa ja kaikkialla muualla. Se on vähäinen
sen vuoksi, että haluamme kehittää omaa maata
sillä muulla osalla. Hallitus on kuitenkin allekirjoittanut
YK:n vetoomuksen, että köyhyys on maailmasta puolitettava.
Se tarkoittaa, että köyhyys pitää puolittaa
myös Suomessa vuoteen 2015.
Mihin toimenpiteisiin hallitus on aikonut ryhtyä, jotta
Suomeen jäävä kehitysyhteistyöosuus käytettäisiin
suomalaisen äärimmäisen köyhyyden
ja kurjuuden vähentämiseen, jolloin meidän yhteiskuntarauhamme
korjautuu vähintään yhtä paljon
kuin korjautuisi Yhdysvalloissa, jos se päättäisi
sattumalta vähentää köyhyytensä puoleen?
Minä pyydän pääministeriä ja
sitten mielellään valtiovarainministeriä vastaamaan,
joka kantaa minun ohellani huolta maamme kilpailukyvyn ykköspaikasta,
mutta me haluamme myös tämän Suomen köyhyyden
puolittaa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallituksen koko ohjelman keskeinen valtavirta
liittyy hyvinvointiyhteiskunnan kehittämiseen, ja osa sellaista
yhteiskuntaa on se, että yhteiskunta pitää myös
kaikkein heikoimmistaan huolta. Se on koko hallituksen tavoite ja
ohjaa hallituksen politiikkaa kaikessa toiminnassamme. Tämän
mukaan tullaan toimimaan.
Ed. Aulis Ranta-Muotio merkitään
läsnä olevaksi.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Vastaan ed. Krohnin kysymykseen, että meillä suomalaiset
kansalaisjärjestöt yhdessä kattojärjestöjensä kanssa
työskentelevät kehitysmaissa nimenomaan seksuaaliterveyden hyväksi,
esimerkiksi Väestöliitto. Näistä on
saatu erittäin hyviä kokemuksia, koska siellä käytetään
paikallista henkilöstöä, henkilökuntaa
koulutetaan, mennään pienimpiinkin kyliin ja tehdään
tätä työtä. Minä uskon
kansalaisjärjestöjen voimaan myöskin
tässä asiassa.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Köyhyyttä voitaisiin poistaa
myös kaupan rakenteita oikeudenmukaistamalla. Suomi tekee
kauppapolitiikkaansa osana EU:ta. Käynnissä olevalla
Dohan neuvottelukierroksella EU vaatii voimakkaasti kehitysmaita
tekemään myönnytyksiä teollisuustuotteiden
ja palveluiden kaupan avaamisessa. Palveluiden saralla kehitysmaita
painostetaan yksityistämään ja avaamaan
kansainvälisille markkinavoimille muun muassa vesihuolto-
ja terveyspalvelut. Vastaantulona EU markkinoi vähittäistä maatalouden
vientitukien poistamista.
Mitä Suomi tekee EU:ssa lopettaakseen vastavuoroisuudella
painostamisen kaupan avaamisessa?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Dohan neuvottelukierroksella kehitysmaita
varten on olemassa tämä erillis- ja erityiskohtelu,
jota Euroopan unioni pyrkii viemään voimakkaasti
eteenpäin ja vielä niin, että niin sanottujen
kehitysmaiden ryhmän sisällä voitaisiin
nykyistä enemmän eriyttää tätä kohtelua,
koska termin kehitysmaa alle kuuluu kyllä kauppaneuvottelukierroksellakin
erittäin eri kehitystasolla olevia maita. Sen vuoksi nämä vaatimukset,
jotka kierroksella noin yleisesti ovat esillä, ovat paljon
pehmeämmät köyhimmille kehitysmaille.
Puhemies! Haluaisin hetkeksi palata vielä ed. Taipaleen
esille nostamaan äärimmäiseen köyhyyteen,
jonka nujertaminen on kehitysyhteistyön tavoite. Ed. Taipale
varmasti tietää, että äärimmäinen
köyhyys mustassa Afrikassa ja täällä kotimaassa
on vielä aika paljon eri asia.