Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Monille iäkkäille, sairaille
ja vammaisille omaishoidon tuki mahdollistaa kotona asumisen parhaalla mahdollisella
tavalla, oman läheisen auttamana. Omaishoidon tuen saatavuus,
määrä ja laatu kuitenkin vaihtelevat
suuresti kunnittain. Tuen siirtäminen Kelan maksettavaksi
yhdenmukaistaisi käytäntöjä ja
edistäisi siten hoidettavien ja omaishoitajien tasa-arvoa.
Myös Kela on ilmoittanut olevansa valmis ottamaan kyseisen
tuen hoidettavakseen. Hallitusohjelmassa todetaan, että omaishoidon
tukea ja kattavuutta lisätään. Kysynkin
asianomaiselta ministeriltä: aikooko hallitus siirtää omaishoidon
tuen Kelan vastuulle ja näin ratkaista omaishoidon tuen
saatavuuteen ja kattavuuteen liittyvät ongelmat?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Tämä on todella tärkeä kysymys,
ja kiitän siitä, nimittäin aikaisemminkin
täällä kyselytunnilla on tästä asiasta
tiedusteltu. Silloin olen jo kertonut ja kerron edelleen, että meillä on
nyt omaishoidon tukea kehittämässä työryhmä ja
me katsomme sitä huomattavasti laajempana kokonaisuutena
kuin pelkästään sinä rahallisena
etuna, josta niin usein puhutaan omaishoidon tuen yhteydessä.
Omaishoidon tärkeää työtä tekeviä pitää tukea
myös muulla tavalla kuin vain rahallisesti: millä tavalla
heidän vapaapäivänsä järjestyvät, minkälaista
apua sinne kotiin tuodaan, millä tavalla pystytään
vahvistamaan ja parantamaan esimerkiksi iäkkään
pariskunnan, jossa toinen on sairaampi kuin toinen, kotona asumisen
edellytyksiä myös muilla tavoilla. Eli tämä on
hyvin laaja ja hyvin tärkeä kysymys.
Tässä tilanteessa, kun me tiedämme,
millä tavalla taloudellisesti olemme juuri joutuneet kehysriihessäkin
tekemään hyvin vaikeita ratkaisuja, tiedämme
myöskin, että taloustilanne on sellainen, että tässä vaiheessa
ei ole pystytty tekemään sellaista päätöstä,
että omaishoidon tuki (Puhemies: Arvoisa ministeri, minuutti!)
pystyttäisiin yksiselitteisesti siirtämään
tuonne Kelaan.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Omaishoitajat tekevät arvokasta
työtä. Myös heidän omasta jaksamisestaan
tulee huolehtia. Erään tutkimuksen mukaan lähes
30 prosenttia omaishoidon tuen hakijoista koki itsensä uupuneeksi.
Tämä kertoo siitä, että tukitoimet
eivät toimi niin kuin pitäisi. Lisäksi
on syytä huomioida, että suuri osa omaishoitajista
on eläkeläisiä, jotka huolehtivat puolisostaan.
Omaa puolisoaan hoitavien hoitotaakan on kansainvälisessä tutkimuksessa
todettu olevan suurempi, joten heillä myös on
suuremmat terveysriskit. Mitä hallitus aikoo tehdä kehittääkseen
omaishoitajien tukipalveluita?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Omais-hoitajien tukemiseksi on suunnitteilla
monia erilaisia toimia, muun muassa se, millä tavalla omaishoitajien
terveystarkastukset saataisiin kaikkialla maassa tasa-arvoisesti
järjestettyä. Tästä asiasta
hallituksen keskuudessa on jo viety pyöriä eteenpäin.
Samoin sitten se muu, millä tavalla eri kunnissa eri tavalla
on pystytty näitä asioita järjestämään:
Monessa kunnassa omaishoitajien arvo tiedostetaan. Sitten meillä on
kuntia, joissa ei ole ehkä ymmärretty riittävän
hyvin, millä tavalla se omaishoitajien työpanos
itse asiassa avittaa sitä kunnan omaakin taloudenpitoa. Nimittäin
jos näitä omaishoidettavia siirtyisi sinne laitospuolelle
hoidettavaksi sankoin joukoin, se tarkoittaisi kunnille todella
kasvavia kustannuksia. Tämän vuoksi nyt, kun kunnallisvaalitkin
ovat lähestymässä, vetoan, että monet
niistä, jotka lähtevät ehdolle vaaleissa,
ottaisivat tämän teeman myöskin siellä kuntavaaleissa
omakseen ja siellä kunnissa myöskin lähdettäisiin
viemään näitä asioita eteenpäin.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Te väistelette erittäin
taitavasti tässä omaishoidon kysymyksessä.
Viime joulukuussa budjettikeskustelussa te lupasitte, että kehysriihessä ratkaistaan
tämä omaishoitajien verotuskysymys. Ei ole ratkaistu.
Nyt te sanotte, että te kehitätte monia toimia
ja teillä on tämä työryhmä,
jonka työ päättyy 2013. No, nyt täällä on
käsiteltävänä valtiontalouden
kehykset, eli te olette päättäneet tämän
vaalikauden rahoista, ja nyt kun te sanotte, että kehitätte,
niin kysyn teiltä: paljonko tässä kehyksessä on
varattu erityisesti omaishoidon tuen kehittämiseen, ja
miksi te ette toteuttanut omaishoitajien verovähennystä tässä kehysratkaisussa?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! En minä väistele, vaikka
edustaja nyt näin haluaa siinä uskotella. Kehysriihessä tehtiin
paljon hyvin vaikeita päätöksiä,
ja näistä vaikeista päätöksistä voin
sen verran sanoa, että esimerkiksi vanhuspalvelulaista
ei tämä hallitus tule laistamaan ja se astuu voimaan
vuonna 2013. Siinä on parannuksia myöskin omaishoitajien
asemaan liittyviin asioihin. Tämä lakiluonnos
tullaan minulle luovuttamaan virallisesti ensi viikolla, ja sen
jälkeen se on myöskin avoimessa keskustelussa.
Uskoakseni molemmat oppositiopuolueet tulevat toteamaan tämän
kyseisen lakiesityksen hyväksi, ja kun se eduskuntaan aikanaan
tulee, (Välihuutoja) niin toivottavasti eduskunta vie sen
ripeällä aikataululla eteenpäin.
Mutta, arvoisa puhemies, sen haluan tässä todeta,
että esimerkiksi omaishoitajien terveystarkastuksiin on
budjetissa rahaa. Se kuuluu siihen isoon pakettiin, joka on 125
miljoonaa euroa tälle kehyskaudelle, ja vuodesta 2014 omaishoitajille
tullaan nämä laajat terveystarkastukset tekemään.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt on puhuttu vanhusten omaishoidosta. On
syytä kiinnittää huomiota myös
vammaisten ja sairaiden lasten omaishoitoon. Vammaisten tai vaikeasti sairaiden
lasten kotihoidossa ja hoidon tukemisessa on suuria kunnallisia
eroja. Hallitus leikkaa kuntien valtionosuuksia, mikä tullee
näkymään myös lasten ja vammaisten
hoidossa. Onko syytä pelätä, että vammaisten
ja sairaiden lasten hoivapalveluja aletaan ajaa alas? Kysyn vastaavalta
ministeriltä: kuinka hallitus aikoo taata, että myös
sairaiden ja vammaisten lasten turvallinen kotihoito turvataan?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Palveluiden kehittäminen on
tämän hallituksen yksi kärkiprioriteeteista,
se, millä tavalla esimerkiksi Kaste-rahoituksen turvin
eri kunnissa pystymään parantamaan juuri lasten,
perheiden — mukaan lukien myöskin vammaiset — palveluita. Tämä on äärimmäisen
tärkeä asia. Myöskin kunta- ja palvelurakenneuudistuksella
pyritään parantamaan kuntien edellytyksiä turvata
näiden palveluiden toimivuus, ei ainoastaan tänä päivänä,
vaan myöskin pitkälle tulevaisuuteen.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! Omaishoitajat tekevät äärettömän
tärkeää työtä, ja on
hyvä, että pääministeri Kataisen
ohjelmaan on omaishoitajien aseman parantaminen vahvasti kirjoitettu.
Täällä ministeri avasikin vähän
sitä, mitä tällä vaalikaudella
on tarkoitus tehdä. Nostitte esille tuon vanhuspalvelulain,
jota erinomaisesti ministeri Risikko viime vaalikaudella vei eteenpäin.
Kun kerroitte, että siinä on tulossa parannuksia
omaishoitajien asemaan, niin voisitteko vielä vähän
tarkentaa sitä, mitä on tulossa ja missä aikataulussa
eduskunta saa vanhuspalvelulain käsiteltäväkseen,
koska se on yksi tämän vaalikauden tärkeimpiä asioita?
Täällä nousi esille vammaiset lapset,
heidän omaishoitajansa. Kun tässä vanhuspalvelulaissa tulee
vanhusten osalta parannuksia, niin mitä voimme odottaa
sitten vammaisten lasten perheiden osalta tässä omaishoitaja-asiassa?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Edustaja Sarkomaa hyvin huomasi tuossa, että muutakin
lainsäädäntöä ollaan
kehittämässä, ei ainoastaan tätä vanhuspalvelulakia.
Nimittäin sosiaalihuoltolainsäädäntöä ollaan
viemässä tällä hallituskaudella
eteenpäin, ja siihen kuuluu myöskin vammaisten
asioiden lainsäädäntöön
puuttuminen niin, että sosiaalihuoltolain piiriin saadaan
yhä enemmän myöskin näitä erityislakeja,
sinne yleislain piiriin.
Mutta tästä vanhuspalvelulaista haluaisin
kertoa, että siitä on todellakin tulossa upea
laki. Se on tulossa eduskunnan käsittelyyn nyt syksyn aikana,
sen on määrä astua voimaan 2013. Se tulee koskettamaan
kaikkia meidän iäkkäitä ihmisiämme.
Virallisestihan se laki luovutetaan minulle vasta ensi viikolla,
ja olemme sopineet, että etupainotteisesti ei kukaan meistä tällä hetkellä lain sisällöstä
tietävistä tule
siitä sen yksityiskohtaisemmin kertomaan. Mutta sen voin
sanoa, että siinä painopisteenä on esimerkiksi
se, millä tavalla hoitopolut toimivat, (Puhemies: Ja minuutti,
ministeri!) millä tavalla meillä ennaltaehkäisyyn
panostetaan, ja myöskin kunnille tulee tämän
lain puitteissa lisävelvoitteita.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tutkimusten mukaan omaiset tarvitsevat psykososiaalista
tukea vähintään yhtä paljon
kuin taloudellistakin tukea, kuten ministerikin totesi. Tärkeää ovat
muun muassa erilaiset vuorohoidon järjestelyt. Uusina toimintamuotoina
joissakin kunnissa on kokeiltu kotiin annettavaa vuorohoitoa ja
toisaalta vuorohoitoa perhehoitona toteutettuna. Onko näitä vuorohoidon muotoja
tarkoitus kehittää jatkossa enemmänkin?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Kyllä meidän kaikkia
tapojamme toteuttaa palveluita ollaan kehittämässä.
Kun tänä päivänä meillä painopiste
on hyvin vahvasti siellä korjaavissa palveluissa, nyt ollaan
painopistettä siirtämässä ennaltaehkäisyyn,
oikea-aikaisuuteen, siihen että hoitopolut toimivat, niin
että inhimillisyys näissä meidän
kaikissa palveluissamme tulisi toteutumaan paremmin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ajattelin kyllä olla ehdolla kunnallisvaaleissa, mutta
kun en voi olla onneksi kuin yhdessä kunnassa, niin mielelläni
hoitaisin tätä vanhuspalveluasiaa täällä eduskunnassakin
ja erityisesti siksi, että hallitushan kirjasi hallitusohjelmaansa kirjauksen
siitä, että omaishoidon tuen määräytymisperusteet
yhdenmukaistetaan. Haluaisin nyt kuulla, onko tämä työ erityisesti
tämän työryhmän agendalla ja
jos on, niin millä tavalla se aikoo sitä lähestyä.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Lyhyt vastaus: kyllä on. Tätä kyseistä työryhmää johtaa
Elli Aaltonen, joka ansiokkaasti on aikaisemminkin omaishoitajien
asiaan puuttunut tässä maassa, ja luotan siihen,
että hänellä on hyvin asiantunteva joukko
siinä työryhmässä. He tekevät
hyvin laajaa toimenpidekokonaisuutta, lainsäädäntökokonaisuutta,
jolla aidosti pureudutaan niihin asioihin, joita meillä omaishoidon tuen
kehittämisessä on jäänyt tekemättä,
viime hallituksen aikana esimerkiksi. Silloin taloudenpito olisi
sallinut monia sellaisia toimenpiteitä, joita nyt tässä tiukassa
tilanteessa ei voida saada aikaiseksi, mutta siitä huolimatta
me viemme tätä lainsäädäntöhanketta
eteenpäin ja pyrimme parantamaan tilannetta niiltä osin,
kuin se vain on tässä taloudellisessa tilanteessa
mahdollista.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Me eduskunnan tarkastusvaliokunnassa
olemme käynnistäneet selvityksen omaishoidon tuesta niin
ikään, ja on, niin kuin täällä on
moneen kertaan sanottu, sekä inhimillisesti että valtion
ja kuntien talouden kannalta monin verroin perustellumpaa — silloin,
kun tilanne muutenkin sen sallii — tukea omaishoitoa kuin
laitoshoitoa. Mutta kun tarkastusvaliokunnassa aloitimme tämän
selvityksen, niin törmäsimme siihen mielestäni
aika hälyttävään tosiasiaan,
että julkisista tilastoista ei myöskään
ministeriöltä saatu vastausta siihen perustavanlaatuiseen
kysymykseen, paljonko Suomessa on omaishoitajia. Ne omaishoitajat,
jotka saavat jotain julkista apua, ovat murto-osa koko omaishoitajajoukosta,
ja jotta tätä asiaa voitaisiin millään
tavalla tarkastuksen logiikan ja hyvän hallinnon näkökulmasta
tarkastella, meillä täytyisi tietoisesti tässä maassa,
jossa on tuhansia virkamiehiä keräämässä tietoja
ja tilastoja yhteensä, olla tieto siitä, paljonko
Suomessa on omaishoitajia ja kuinka moni heistä saa jotakin
tukea. Koska, ministeri, uskotte, että tarkastusvaliokunta
saa tähän keskeiseen kysymykseen vastauksen?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Kyllä se näin on,
että tietoon perustuva päätöksenteko
on se paras päätöksentekotapa. Otan tästä nyt
edustajan heitosta kopin, ehdottomasti, ja lähden ministeriössä viemään
tätä asiaa eteenpäin. Tässä voisi
hyvänä toimijana olla THL, jolla on kattavasti
lonkerot ympäri maata ja joka pystyy myöskin patistamaan
kuntia tilastoimaan paremmin sitä, kuinka paljon niillä näitä omaishoitajia
on. Mutta varmasti se todellisuus on sitä, että me emme
koskaan pysty saamaan tilastoitua joka ikistä omaishoitajaa,
joka siis varsinaisesti sitä työtä tekee,
koska monet tekevät sitä työtä hiljaa,
eivätkä pidä edes kovin paljon meteliä,
jolloin meidänkin pitää olla aktiivisia
heidän suuntaansa ja kertoa, mitkä heidän
oikeutensa ovat.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen huolissani omaishoitajien lakisääteisten
vapaapäivien hoivapaikoista, kuinka ne toteutuvat ja toteutuvatko
ne, koska ihmiset ottavat yhteyttä ja kertovat, että hoivapaikkaa
läheiselle ei löydy, ja hoito ei saa olla pelkkää säilöönottoa.
Eli miten konkreettisesti te parannatte omaishoitajien hoidettavien
hoivapaikkojen tilannetta, onko niitä saatavilla? Valtionavustukset
laskevat entisestään taas 20 miljoonaa, ja kannan
suurta huolta siitä, kun täällä vanhuslaistakin
vähän puhutaan, että kuinka me oikeasti
toteutamme tätä upeaa vanhuslakia tulevaisuudessa.
Se on hyvin suuri huoli, kun rahoja vähennetään
ja rahalla ainoastaan voidaan parantaa vanhusten asemaa Suomessa.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Mitä tulee valtionosuuksiin:
tänä päivänähän
valtionosuudet, kun ne sälytetään sinne
ikäihmisten palveluiden piiriin, maksetaan sen 30 prosentin
mukaan. Kun vanhuspalvelulaki astuu voimaan, niin ne velvoitteet
saavat enemmän rahaa tuekseen, nimittäin silloin
maksetaan 50 prosentin mukaan, joten siinä mielessä voisin
ajatella, että kunnissakin ollaan tyytyväisiä,
että sitä rahaa on nyt tulossa tämän
lain implementointiin enemmän.
Ongelmana on todellakin se, minkälaisia nämä hoitopaikat
ovat omaishoitajien vapaiden aikana. Tämä on aidosti
vakava ongelma, ja sen vuoksi kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa täytyy
panostaa juuri siihen, millä tavalla ne meidän
palvelumme ihan aidosti toimivat ja minkälaista henkilöstöä meidän
palveluidemme piirissä on, niin että osaaminen,
mitoitukset ja muut sellaiset seikat, jotka vaikuttavat siihen hoivan inhimillisyyteen,
ovat kunnossa.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Niinhän siinä sitten kävi.
Olemme aiemminkin käyneet täällä salissa
keskustelua. Keskusta on toistuvasti nostanut esiin omaishoitajien
aseman ja peräänkuuluttanut erityisesti katetta
lupaukselle omaishoidon tuen verovapaudesta, jota emme nyt kehyspäätöksestä seuraaville
vuosille löytäneet. Vähintäänkin
voi kysyä, miksi, ministeri, näin.
Mutta, arvoisa hallitus, laajemminkin olisin tiedustellut sitä,
millä tavoin olette varautuneet kokonaisuudessa, ehkä niin
kehyspäätöksen puitteissa kuin laajemminkin,
siihen, että Suomi ikääntyy. Meillä on
yhteinen lupaus pitää huolta ikääntyvistä suomalaisista.
Kaikki tiedämme, kuten edustaja Brax ansiokkaasti totesi,
omaishoidon olevan siihen niin inhimillisesti kuin taloudellisestikin
kestävä keino. Miten muuten katsotte tätä ikääntyvän
Suomen kokonaisuutta? Miten siihen varaudutte?
Ministeri Guzenina-Richardson, kaikki me tiedämme,
että työryhmät ovat hienoja ja ansiokkaita.
Hyvä, että sellaisia perustetaan, mutta aika usein
ne tarvitsevat myös rahaa toimiakseen.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Ehkä edustaja hieman yritti provosoida
omalla puheenvuorollaan, mutta tässä voisi heittää koppia
takaisin sinne keskustan piiriin. Nimittäin, kun keskusta
hallituksessaoloaikanaan ei tätä verovapausasiaa hoitanut,
minkä takia te yhtäkkiä olette muuttaneet
mielipidettänne ja nyt lähteneet ajamaan sitä niin
tiuhasti?
Minä nyt tässä haluaisin sen vain
todeta, että omaishoitajien asema ja sen parantaminen ei
ole pelkästään verovapauskysymys. Kyllä siinä on kysymys
huomattavasti laajemmasta asiasta, siitä, että meillä esimerkiksi
juuri vammaisten lasten vanhemmat pystyvät omaa omaishoitajuuttaan
toteuttamaan paremmin ja iäkkäät ihmiset saavat
tueksi palveluita, jotta pystyisivät sitä työtä ihan
aidosti tekemään, ja tätä varten
se, että on perustettu työryhmä, on vain
ja ainoastaan hyvä asia. Vielä senkin kysyisin,
että ei kai sitten keskustan piirissä (Puhemies:
Ministeri, vastataan, ei kysytä!) muuten vain näitä asioita
heitellä ilmaan, kyllä kai teilläkin
on työryhmiä näiden asioiden tueksi.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kunnilla on paljon tehtäviä,
eivätkä ne ole viime vuosina vähentyneet,
ja niin kuin tässä nyt on huomattu, kuntien ja
kuntatalouden sopeuttamistoimenpiteet jatkuvat — selonteossa
se on todettu — ja sopeuttamistoimenpiteet ovat rajallisia,
niin kuin esimerkiksi siinä, että kunnilla määrärahat
kerta kaikkiaan loppuvat tai niitä ei voida resursoida
tarpeeksi. Tässä tuli jo kysymys siitä,
että käynnistetään toimenpiteitä omaishoidon
tuen myöntämisperusteitten yhtenäistämiseksi,
mutta minä haluan kysyä arvon ministeriltä,
mitä toimenpiteitä aiotaan tehdä tuen
myöntämisperusteitten yhtenäistämiseksi.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Niin, ehkä edustaja tuossa itse vastasi jo tähän
kysymykseen. Silloin, kun yhtenäistetään,
se tarkoittaa juuri yhtenäistämistä,
sitä, että ihmisillä on tasa-arvoisesti
ympäri Suomen samoilla edellytyksillä mahdollisuus
päästä omaishoitajaksi.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten ministeri totesi, tasa-arvoisuus on
tärkeä kriteeri, ja sitä pitää erityisesti
parantaa omais-hoitajien ja hoidettavien osalta.
Välillä tuntuu kuitenkin siltä, että maksatuksen
siirto Kelaan ratkaisisi yksin kaikki omaishoitoa koskevat ongelmat.
Omaishoitajilla on kuitenkin paljon muitakin tarpeita. Hoitajien jaksamista
ei tueta rahalla tai muutamalla vapaapäivällä,
ja siksi onkin tärkeää, että nyt
selvitetään kaikki toimenpiteet, joilla omaishoitoa
voitaisiin kehittää. Erityisen tärkeää on,
että tehdään palvelutarpeen arviointi
ja se tehdään ammattilaisten toimin. Palvelutarvetta
ei voida arvioida yksin kaavakkeella, vaan esimerkiksi kotikäynnit
ovat siinä tärkeä asia.
Minulta on kysytty, että jos omaishoidon tuen maksatus
siirtyisi Kelaan, miten käy omaishoidon maksujen kanssa
niissä kunnissa, joissa nyt maksetaan enemmän
tukea, kuin minimirajat ovat ja joissa arvostetaan omaishoitoa korkealle. Käykö niin,
että tasa-arvotavoitteesta huolimatta joihinkin kuntiin
syntyy kotihoidon tuen kuntalisän kaltainen erillismaksujärjestelmä?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Kyllä se näin on, että monissa
kunnissa on ymmärretty omais-hoitajien tärkeän
työn arvo, ja juuri siitä syystä näissä kunnissa
on ymmärretty, että panostamalla omaishoitajien
tukeen voidaan saada aikaan paitsi inhimillisestä näkökulmasta
hyviä tuloksia myöskin säästöjä kunnan
budjettiin, ja kyllä se näin on, että kun
meillä monin paikoin, esimerkiksi keskustalaisissa kunnissa,
päättäjät ovat avainasemassa
tätäkin asiaa viemässä eteenpäin, ehkä otatte
kopin ja nyt sitten omissa kunnissanne myöskin katsotte
tätä asiaa nimenomaan inhimillisestä näkökulmasta
ja myöskin kunnan taloudenpidon näkökulmasta.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri viittasi tuossa äskeisessä puheessaan
vanhuspalvelulakiin ja siihen, että siitä aiheutuu
kunnille lisävelvoitteita — ymmärsin, että myös
taloudellisia velvoitteita. Nyt kysyisin ministeriltä:
Kun edessämme on kuntauudistus ja istuu työryhmä,
joka laskeskelee velvoitteita kuntien ja valtion välillä,
niin minkähänlaisia ratkaisuja ministeri arvelee
näistä työryhmistä tulevan,
minkälaisia maksuvelvoitteita? Ja eikö tässä yhteydessä olisi
järkevää tarkastella tätä omaishoidon
tuen siirtoa Kelalle, jolloin kaikki kunnat pääsisivät
tasa-arvoiseen asemaan?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Kyllä varmasti on paikallaan pohtia
erilaisia vaihtoehtoja siinä, millä tavalla me
kehitämme tätä koko omaishoidon tuen
suurta palettia. Toivottavasti edustaja Kerolan puheenvuoro ei tarkoittanut
sitä, että te ette halua sellaisia lisävelvoitteita
kunnille, joilla parannetaan nimenomaan iäkkäiden
ihmisten asemaa, koska nyt kun hallitus on varannut tälle oman
määrärahansa, jossa se valtionosuus maksetaan
50 prosentin mukaan sen nykyisen 30 prosentin sijaan, niin sehän
tarkoittaa sitä, että kunnat saavat myöskin
lisää rahaa näiden velvoitteiden toteuttamiseen.
Ja eikö se ole vain ja ainoastaan hyvä asia, että meille
on tulossa nyt laki, joka vahvistaa iäkkäiden
ihmisten asemaa meidän yhteiskunnassamme myös
lainsäädännön tasolla?