Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies, ärade talman! Studentskrivningarna är
inte mera ett sådant spöke som de var när
jag själv skrev, då måste man skriva
alla ämnen på en gång. Nu kan man dela
upp dem på flera olika etapper.
Haluaisin kysyä ministeri Haataiselta: Kun ajatellaan
tasa-arvoa ja tulevaisuuden valintamahdollisuuksia, jos nyt näyttää käyvän
niin, että pojat kirjoittavat vähemmän
ruotsin kieltä kuin tytöt ylioppilaskirjoituksissa,
jos rakennekokeilu menee läpi näin kuin olette
ajatellut, niin voiko sitten käydä niin, että vaikkapa
juristikoulutukseen ei enää pääse
näinkään paljon kuin tänä päivänä poikia
opiskelemaan vaan vielä enemmän sisäänpääsytulokset
vinoutuvat? Onko silloin riski, että meillä menee
tasa-arvo tässä mukana?
Minister Wideroos, jag skulle vilja fråga er: Anser
ni att man inom regeringen tillräckligt mycket har diskuterat
de allmänbildande aspekterna när det gäller
studenskrivningarna?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Ed. Anderssonin kysymykseen koskien
rakennekokeilua haluan vastata, että tässähän
nyt rakennekokeilun mukaista mallia ollaan esittämässä,
jossa vakinaistetaan käytäntö, joka on
ollut kokeilussa 57 lukiossa vuodesta 95 alkaen. Nämä tulokset,
jotka kokeilusta on saatu, osoittavat sen, että itse asiassa
toista kotimaista kieltä kirjoitetaan kuitenkin hyvin yleisesti.
Keskiarvo on 88 prosenttia, jotka kirjoittavat toisen kotimaisen
kielen.
Kun tämä kokeilu on näin pitkään
ollut käytössä, nyt on pakko valita näistä vaihtoehdoista: joko
palata siihen vanhaan järjestelmään tai
sitten ottaa tämä rakennekokeilu vakinaistettuna käyttöön
kaikkiin lukioihin. Olen päätynyt nyt esittämään
tämän rakennekokeilun vakinaistamista, koska siitä on
hyvät kokemukset olemassa. Yliopistot järjestävät
yliopistoihin pääsykokeet, ja oikeustieteelliseen
tiedekuntaan (Puhemies koputtaa) ei ole erillistä pääsyvaatimusta ruotsin
ylioppilaskokeesta.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä varmasti aika laajasti
herättää kiinnostusta, mutta jo nyt tässä kokeilussa
25 prosenttia pojista jätti ruotsin kirjoittamatta. Ainakin
viidessä ryhmässä olemme huolissamme
siitä, että jakautuma on niin, että tytöt
valitsevat enemmän kieliä, pojat enemmän
matematiikkaa, ja tämä "tasa-arvo" jatkuu sitten
opiskelussa eteenkinpäin. Tämähän
ei koske nyt pelkästään ruotsin kieltä vaan myös
matematiikkaa muun muassa.
Oletteko huolissanne siitä, että tämä tulee
jakamaan työmarkkinoita aika hassulla tavalla?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Keskiarvo tästä koko
kokeilusta kaiken kaikkiaan on, että pojista 80 prosenttia
kirjoittaa toisen kotimaisen kielen. Tyttöjen osalta on
selvästi näkyvissä, että matematiikan kirjoittaminen
on puolestaan lisääntynyt, mikä on hyvä asia.
Olen käynnistänyt muun muassa Erilaiset oppijat
-hankkeet, joilla haluan vahvistaa sitä, että poikien
osaamista niin äidinkielessä kuin muissakin kielissä voitaisiin
vahvistaa, koska siinä on selvästi tutkimusten
mukaan ongelmia, ja vastaavasti tytöt valitsevat matematiikkaa
vähemmän. Uskon, että tämä uudistus
ei ainakaan tule lisäämään sukupuolten
välistä eriarvoisuutta, tulokset voivat olla päinvastoin.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on erittäin tärkeää,
että ylioppilaskirjoituksissa on laaja kontrolli, niin
että koe todella tarkastaa sen, että on riittävä yleissivistävä osaaminen
oppilailla, ja se edellyttää sitä, että riittävän
moni aine on pakollinen. Erityisen tärkeä on ruotsin
kielen asema ja se, että myös ruotsin kieli kuuluu
pakollisten aineiden joukkoon. Kysyisinkin Rkp:n ministeriltä:
Aikooko Rkp tehdä tästä kysymyksestä hallituskysymyksen?
Tänker svenska folkpartiet göra den obligatoriska
svenskan i studentskrivningarna till en regeringsfråga
eller tänker ni svälja ministerns förslag?
Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos
Arvoisa puhemies, ärade talman! Jag tror att frågan
om det är en regeringsfråga diskuterar vi kanske
internt i svenska folkpartiets riksdagsgrupp och inte på en
frågetimme. Jag hoppas att riksdagsledamot Sasi kan acceptera
den situationen.
Toivon, että silloin, kun ja jos joskus keskustellaan
hallituskysymyksistä, ainakin meidän puoleltamme
voimme keskustella siitä kaikessa rauhassa meidän
omassa eduskuntaryhmässämme.
Henrik Lax /r:
Herr talman! Det är inte bara minister Tuula Haatainen,
som nu har framlagt det här förslaget, också statsministern
har sagt i offentligheten att studentexamen skall ändras
så att bara modersmålet är ett obligatoriskt ämne. Är
det här nu inte en ganska klar signal till ungdomen i det
här landet, att det svenska språket inte är
viktigt?
Vi vet att behovet av kunskaper i svenska är stort
både i näringslivet och inom den statliga och
kommunala sektorn. Det här skrev också Ilta-Sanomat
om i sin ledare här för några dagar sedan
under rubriken "Viisaat valitsevat vapaaehtoisen ruotsin". Det här
föranleder mig att fråga regeringen:
Om man går ut med den här signalen, så vad tänker
regeringen göra för att ungdomen i det här landet
faktiskt skall förstå att de har lättare
att få arbete, lättare att göra karriär,
om de förutom allt annat de också behöver
kunna, kan svenska?
Mitä hallitus aikoo tehdä tämmöisen
signaalin jälkeen, jotta meidän koulunuorisomme
todellakin tajuaisi, että pääsy työmarkkinoille
työhön kiinni samoin kuin myös ura helpommin
urkenee, jos hallitsee myös toisen kotimaisen kielen?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Jo tämä rakennekokeilu,
joka on siis kahdeksan vuotta kestänyt, on osoittanut sen,
että valintatilanteessakin abiturientit valitsevat toisen
kotimaisen kielen hyvin laajasti. 88 prosenttia kirjoittaa sen ja
katsoo sen itselleen juuri tarpeelliseksi. Ruotsin kielen asemaa
tässä ei heikennetä eikä siihen
ole pyrkimyskään. Ruotsin kieli kouluaineena säilyy
perusopetuksessa ja lukiossa edelleen pakollisena ja on tärkeä.
Monin tavoin suomalaisessa yhteiskunnassa on vaalittu sitä,
että olemme kaksikielinen maa.
Aivan oikein, kuten edustaja kysyi, syytä onkin kiinnittää huomiota
siihen, miten voimme motivoida, aktivoida nuoria opiskelemaan kieliä,
näkemään sen mahdollisuutena ja suorittamaan
myös tutkinnon ilman, että siihen on viritetty
sellaista pakonomaisuuden mainetta. Minusta tämä keskustelu
on äärimmäisen tärkeä,
ja sitä haluan olla myös puolustamassa, että nuoria kannustetaan
opiskelemaan ja suorittamaan kielissä tutkinto.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen linja on täysin
oikea, että vapaaehtoisuutta lisätään.
Kun tämä on sellainen kehitys, että poliittisen
lehmänkaupan tuotoksena ylipäätään
luotiin Suomen koululaitokseen niin sanottu pakkoruotsi, koska hallitus
avaa tämän poliittisen takalukon ja tuo tämän
valinnanvapauden myös peruskouluihin?
Sitten voisin sanoa, että Rkp:n osalta sellaista kynnystä ei
tietysti ole olemassakaan, että se hallituksesta lähtisi.
(Naurua)
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Ed. Soinille vastaukseksi, että tällaista
esitystä ei ole tulossa, että ruotsin opetus lopetettaisiin
tai että siitä tehtäisiin vapaaehtoinen.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Voin vakuuttaa hallituksen puolesta, että molempien
kotimaisten opiskelu säilyy pakollisena.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Haluaisin palata kysymykseen lukion yleissivistävästä asemasta
ja itse asiassa siitä, miten ylioppilaskirjoitukset vastaavat
niitä kursseja ja aineita, joita lukiossa opetetaan. Ihmettelenkin
ministeri Haataisen vastausta. Eikö hän ole huolissaan
reaaliaineiden kirjoittamisesta, matematiikan kirjoittamisesta,
kun vastasitte, että kyllä nämä yliopistojen
pääsykokeet sitten asian paikkaavat? Olen itse
ymmärtänyt hallituksen ja ministerin aikaisemmista
puheista, että pikemminkin pyrkimyksenä olisi
se, että nimenomaan ylioppilaskirjoitukset mittaisivat
tätä sisäänpääsyn
tasoa ja sen lisäksi lähdettäisiin vähentämään
päällekkäisiä kokeita.
Vielä olisin ihmetellyt sitä, että muun
muassa ammattikorkeakoulujen rehtorit ovat vastustaneet tämän
rakennekokeilun vakinaistamista. Olisikohan siinä syynä juuri
(Puhemies koputtaa) se, että he näkevät
tämän eron, mikä on lukion vaatimuksilla
ja laajalla kurssivalikoimalla?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Kerrataan vielä tämä rakennekokeilun
sisältö. Tässähän äidinkieli
on ainoa kaikille pakollinen aine. Sen lisäksi kaikki kirjoittavat
kolme ainetta, jotka valitaan neljästä aineesta
eli toisen kotimaisen, vieraan kielen, matematiikan ja reaalin joukosta.
Tämä ei millään tavalla näin
ollen heikennä ylioppilaskirjoitusten yleissivistävyyttä,
vaan päinvastoin tämähän mahdollistaa
nyt sen, että abiturientti voi kirjoittaa matematiikan
ja reaalin siitä huolimatta, että hän
valitsisi pelkästään nämä neljä pakollista. Kuten
sanoin, valtaosa kuitenkin kirjoittaa enemmän kuin neljä ainetta.
Siinä suhteessa en usko, että kauheasti muutosta
tapahtuu.
Lukio-opintojen laajuus on 75 kurssia, ja yo-tutkinto mittaa
tänäkin päivänä ainoastaan
noin 30 kurssin osaamista, eli se ei kata kokonaisuudessaan sitä,
mitä opiskellaan. Lukion yleissivistävyys perustuu
siihen, mitä lukiossa opiskellaan ja opitaan, (Puhemies
koputtaa) ja se kurssivalikoima on hyvin laaja. Siitä tulee
yleissivistävyys.