4) Laki käräjäoikeuslain 6 §:n
muuttamisesta
Pekka Vilkuna /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todella minusta tätä kohtaa tässä laissa
on syytä muuttaa useastakin syystä. Yksi perustavaa
laatua oleva syy on se, että hallituksen tavoite on pidentää ihmisten
aktiivityöikää molemmista päistä:
nopeammin opiskella valmiiksi ja pitempään työelämässä pysyä.
Siinä mielessä 63 vuotta on hyvin alhainen ikä.
Tämmöinen jäykkä ikäraja
tänne ihmisen kokemuksen parhaisiin vuosiin on hyvin kyseenalainen. Käräjäoikeuden
uskottu mieshän voi sitä asiantuntemustaan jakaa
hyvin pitkään, mitä hän on elämänkokemuksen
aikana saanut. Tässä tämä meidän
yhteiskuntamme iän myötä tulevien oikeuksien
ja mahdollisuuksien ristiriita ihmetyttää.
Meillä on eduskunnassa kaksi puhemiestä. Toinen
ei enää tänä päivänä kelpaisi
edes käräjäoikeuden uskotuksi mieheksi,
ja ed. Sirkka-Liisa Anttilallakin täyttyy jouluna semmoinen
ikä, että ensi vuonna hänkään
ei enää sitten kävisi, vaikka kuitenkin
he pystyvät erittäin menestyksekkäästi hoitamaan
tätä meidän yhteiskuntamme toiseksi korkeinta
virkaa. Siinä mielessä, jos ei käräjäoikeuden
uskotuksi mieheksi voi enää ruveta sen jälkeen,
niin ei ole mitään perusteluja semmoisella ikärajalla.
Pyydän vielä huomauttaa, että tässä allekirjoittajien
joukossa nimeni jälkeen kuusi seuraavaa allekirjoittajaa
ovat iältään siinä luokassa, että he
eivät henkilökohtaisesti kelpaisi käräjäoikeuden
uskotuiksi miehiksi, ja kuitenkin he ovat mitä erinomaisimpia
ja aktiivisimpia kansalaisia ja kansanedustajia. Näin ollen
toivon ja uskon, että tämmöinen pieni
mutta merkityksellinen epäkohta suomalaisesta lainsäädännöstä oikaistaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vilkuna esitteli lakialoitteensa
kovin vaatimattomin sanoin päättäen siihen,
että pieni ja vaatimaton muutos tulisi huomioida ja tehdä. Asia
ei suinkaan ole pieni eikä muutos ole vaatimaton, vaan
tässä ed. Vilkunan kertomien perusteiden mukaan
se elämänkokemus, mikä on yli 63-vuotiailla
olemassa, on useinkin sellainen, mikä antaa mahdollisuuden
katsella lautamiehen asemaa vähän toisestakin
rintamasta kuin vain niin, että sitä katsotaan
jostakin koulutytön taikka postitytön näkökulmasta,
mikä on poliittisin lievin perustein tullut valittua, katsottua
sinne sopivaksi, jolloin sitä elämänkokemusta
ei ole ollenkaan, ja uskon niin, että myöskään
niitten ammattituomareitten kanssa keskustellessa ei pysty tuomaan
sitä maallikkonäkemystä pintaan, mikä lautamiehen
tehtävänä olisi olemassa.
Mutta tässä ed. Vilkunan ensimmäisenä allekirjoittajana
tekemässä aloitteessa mainitaan myöskin
se, että ei ole syytä valita asianajajaa, ulosottomiestä ja
niin edelleen tähän tehtävään. Tästä asiasta
rohkenisin esittää, kun tässä tilaisuus
siihen on olemassa, että kyllä ymmärrän
tietenkin, että perusteena käytetään
tätä jääviyskysymystä,
ammattitaitokysymystä tai jotain muuta. Ammattitaitohan
heillä on monesti liiankin hyvä, jääviyskysymys
voi tulla esille, mutta sama jääviyskysymys tulee
myöskin esille siinä, että ei sitten
voitaisi valita, jos tunnetusti suvussa on esiintynyt taipumusta
vilppiin ja muuhun rikollisuuteen, koska sekin olisi jo sitten samalla lailla
estävä peruste. Näin katsottuna kyllä siinä valintatilanteessa
varmaan osataan miettiä ja pohtia, keitä on syytä valita,
mutta erityisesti silloin, kun näitä asioita käsitellään
siellä käräjäoikeudessa, kun
tämä lautamies tähän oikeuden
istuntoon nimetään, niin tulee selville se, että lautamiehen,
tuntiessaan itsensä jääviksi taikka tuntiessaan,
että käsittelee oman sukulaisuutensa taikka jonkin
muun syyn perusteella näitä asioita, tulee muutenkin
jäävätä itsensä.
Mitä tulee sitten tunnetun asianajajan ja juristin
nimeämättömyyteen tähän
lautamiestehtävään, niin he kyllä jyrkästi
kieltäytyvät jo alun perin muutenkin, koska nämä asianajajat
ja juristit, jotka ovat tunnettuja ja laillisia, niin sanotusti ovat
tottuneet hyväpalkkaiseen toimintaan, nopeaan tempoon ja
suureen laskutukseen ja tämä lautamiestoimi ei
sitä heille suo, se on tyhjän istumista erittäin
pienellä päivärahalla. Luulen, että se
jo yksinkertaisesti karsii sen homman ulkopuolelle, niin että sen
takia siellä ei yhtään juristia kyllä tultaisi
näkemäänkään.
Mutta vielä palaan ed. Vilkunan junailemaan ajatusmaailmaan
siitä, että kun ihmiselle elämänsä kautta
on syntynyt sellaista elämänkokemusta, mitä nimenomaan
tässä lautamiestehtävässä voidaan
käyttää ja hyväksikäyttää,
niin siinä tulee myöskin se maallikkojäsenen
oikea panos sitä tuomiota ja päätöstä tehtäessä huomioon
otetuksi. Saattaapi olla niin, että se nuori tyttötuomari
istuessaan siellä oikeuden tuomarina on vain pelkän
kirjaviisauden varassa, ja silloin tulisi paremmin tämä yhteiskunnallinen
asema huomioitua siellä, mitä varten käsittääkseni
lautamiehet ovat tähän peliin kuuluneet ja peliin
liittyvät ja minkä takia heidät oikeuden
jäseninä on haluttu pitää matkassa,
vaikka niitäkin joukkoja tässä eduskunta-
ja virkamies- ja lainsäädäntörakenteessa
on olemassa, mitkä ovat sitä mieltä, että koko
lautamiesjärjestelmä pitäisi romuttaa, mikä minusta
on aivan väärä käsitys, aivan
väärä käsitys siitä,
että oikeudenkäynti ja oikeuden tuomitseminen
menisivät vain ammatti-ihmisten käsin, koska kaikki
ammatti-ihmisetkään eivät ole täydellisiä.
Eikä tämä puheenvuoroni tarkoita sitä,
että kaikki lautamiehetkään olisivat,
mutta kyllä heistä varmaan pitkän ajan
kuluttua myöskin siihen työhön kykeneviä kehittyy
ja se ammattitaito koulitsee ja myöhemmällä iällä se
erityisesti tulee sitten paremmin pintaan vielä kuin mitä se
nuorempana tulisikaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vilkuna on puuttunut tärkeään
asiaan. Tässähän on kyse siitä,
mitä edelliset puhujat ovat puhuneet, tässä on
syrjinnästä kyse. Itse kun olen työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan jäsen ja pyrkinyt katsomaan näitä asioita
sillä silmällä, onko näissä laeissa
ja asetuksissa ja käytännöissä ja
ohjeistuksissa semmoisia elementtejä, joiden voisi katsoa
olevan syrjintää, niin tässä on
sitä olemassa.
Nimittäin eihän se ikä tee ihmistä sellaiseksi, että tulee
kykenemättömäksi johonkin tehtävään.
Niin kuin täällä on todettu aikaisemmissa puheissa,
meillä on puhemiehiä ja kohta jopa presidenttikin
olisi kyvytön tekemään päätöksiä. Minusta
elämänkokemus kuitenkin tässä lautamiestehtävässä on
hyvin tärkeä. Sillä tavalla ajatellen,
jos sattuu olemaan eläkeiässä, sehän
jopa on taloudellinen kysymyskin. Ei tarvitse maksaa ansionmenetyksiä ja
joutaa istumaan, karjottamaan pitkiäkin käräjäistuntoja
siellä ja pohtimaan enemmän vielä asioita
kuin nuorempana, ja tuommoista vakautta on olemassa siinä asiassa eikä hötkyillä turhan
takia ja tehdä mahdollisesti vääriä päätöksiäkin
jopa, koska kiire on aina pahasta.
Ed. Seppo Lahtela pohti näitä kysymyksiä, kuka
on kelvollinen lautamieheksi. Meidän kylän seppä on
kyllä semmoinen aatteellinen kaveri, tämmöinen
helluntaiherätyksen saarnamies, ja hän määritteli,
kuka pääsee taivaaseen, ja sanoi, että se
kylän kauppias on pärjännyt kohtuullisen hyvin
ja siinä pitää olla kyllä jotain
vilppiä. Siinä mielessä pohdin sitä,
voisiko kauppias olla kelvollinen lautamies, jos sitä määritelmää lähtee tarkemmin
pohtimaan. Mutta se on vaan sepän näkemys tästä asiasta,
ei laajemmin. Mutta yleensä kun kauppaa tekee, niin jos
siinä totuuden kertoo, niin välttämättä ei
hirveän hyvästi käteen jää.
Itse asiassa koko tästä filosofiasta. Kun
ihmiset kuitenkin noin keskimäärin tilastollisesti
väittävät tässä, jotta
se keski-ikä kasvaa — tosin jossakin vaiheessa
kuulemma, kun nämä jotkut lintuinfluenssat ja
kaikki iskevät, niin väitetään,
jotta kävisi myös keski-ikä lyhenemään,
mutta tämänhetkisen näkemyksen mukaan
se on vähän kasvussa — silloinhan lainsäädäntö pitäisi
linjata sen mukaan, että näin myös tapahtuu.
Otetaan siitä ihmisestä niin kuin vanhastakin
otetaan irti kaikki mikä saadaan. Niin tässäkin
tapauksessa, jos on järki päässä,
sitähän sitä tarvitaan, eihän sitä tarvitse
kuin vaikka pyörätuolilla sinne käräjäistuntoon
köijäytyä, kun se järki vaan
toimii, niin eihän tämmöisiä keinotekoisia
rajoituksia pidä tehdä. Ja tehdään
luiskat sitten, jotta pääsee sinne istuntosaliin
menemään, jos sattuu olemaan, ettei ole esteetön
kulku. Sen takia ehdottomasti kannatan tätä, jotta
poistetaan nämä kaikki ikärasismiin viittaavatkin,
mitä kaikkea näissä laeissa on olemassa,
niin kuin tässäkin tapauksessa.
Ihan lopuksi, nimittäin kun meistä miehistä sanotaan,
että me olemme ikuisia poikia, ja se kyllä pitää paikkansa,
niin kyllä tuossa 63:n iän jälkeen jo
alkaa se enin penikkatauti olla jo hävinnyt ja minusta
sekin pitäisi ottaa huomioon tässä, jotta
silloin alkaa vakautta olla eikä enää semmoisia
koiranleukoja eikä tämmöisiä joutavia
kujeita ole enää olemassa.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Aloite on siinä mielessä mielenkiintoinen,
että meikäläisen historiassa joskus 90-luvulla,
kun kunnallisjärjestöhommissa olin ja kun tämä laki muutettiin
ja tuli tämä ikäraja, niin oli ilo saksia nimiä pois,
jos oli yli 63-vuotias, ja silloin oltiin ilmeisesti tuossa viidenkympin
pinnassa. Silloin pidettiin tätä lakia hyvänä,
mutta kyllähän ihan käytännön
olosuhteet ovat tänä päivänä tehneet sen,
että itse asiassa nuorisolla ilmeisesti on kaikennäköistä muuta
merkintää milloin missäkin, niin että yllättäen,
kun valitaan käräjäoikeuteen, niin tuleekin
sieltä viesti, että so, so, ei käy. Ja sitä kautta
uskon, että tämän ikärajan poisto
tekee ainakin näille kunnallisjärjestöille
helpommaksi nimetä näitä sitoutumattomia
käräjäoikeusihmisiä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olemme hyväksyneet lainsäädännön,
jonka mukaan eläkkeelle voi mennä 64 vuoden ikäisenä, mutta
työssä voi jatkaa aina 68-vuotiaaksi asti, ja se
sopii työnantajalle. Tätä taustaa vastaan
tuntuu vähintäänkin kummalliselta, että lautamiehen
yläikäraja on 63 vuodessa, kun sen nykylainsäädännön
mukaan pitäisi olla vähintään
68:ssa. Yli 68-vuotiaitten joukossa on ja tulee olemaan paljon hyvää,
osaavaa, halukasta väkeä, jotka sekä elämän-
että työkokemukseltaan sopisivat aivan erinomaisesti
lautamiehiksi. Olen allekirjoittanut aloitteen ja olen sitä mieltä,
että monet muutkin ikäihmisiä syrjivät
säännöt on poistettava lainsäädännöstä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Laxell osui siihen asian ytimeen. Siis
nythän on käynyt sillä tavalla meillä lainsäädännön
sisällä, että juuri niin kun ed. Laxell
sanoi, nyt siis suositaan sitä, että eläkeikä käytännössä on
siellä 65 ja 68 ikävuoden välisenä aikana.
Nyt sitten tämä 63 vuoden ikäraja, joka
tuli muuten aika äskettäin, on niin kuin eräällä tavalla
tästä uudesta eläketodellisuudesta ulkona.
Erittäin tärkeä havainto tässä on
se, että juuri nyt ollaan karsimassa se ikäluokka
pois, joka nimenomaan pystyy elämänkokemuksensa
perusteella erittäin laaja-alaiseen asioitten arviointiin,
joka olisi opetukseksi myöskin nuoremmille lautamiehille,
elikkä tässä suhteessa tämä aloite
on erinomaisen paikallaan. On aika hämmästyttävää,
että oikeusministeriössä ei ole pysytty
tässä asiassa mukana.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä ed.
Vilkunan ensimmäisenä allekirjoittajana tekemää aloitetta
erittäin hyvänä ja viittaan tässä ed.
Laxellin ja ed. Pulliaisen puheenvuoroihin. Uskon myös,
että kun tämä yläikäraja
poistuu, ja toivottavasti poistuu, ei myöskään
sitä vaaraa ole, että siellä kaikki lautamiehet
olisivat sitten yli 63 vuoden ikäisiä. Mutta niin
kuin näissä puheenvuoroissa on todettu, keski-ikä erittäin voimakkaasti
koko ajan kasvaa. Tavoite, että työssä ollaan
entistä pitempään, myös toteutuu. Todella
varmasti tässäkin luottamustehtävässä ei ole
pahitteeksi, että on paitsi sitä työkokemusta myös
elämänkokemusta, ja voi sanoa, että kun näitä päätöksiä sitten
tehdään näistä lautamiehistä,
niin varmasti valinnanvaraa tämän myötä,
kun tämä lakiesitys toteutuu, on huomattavasti
enemmän.
Keskustelu päättyy.