7) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sotilaskurinpidosta
ja rikostorjunnasta puolustusvoimissa sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa herra puhemies! Arvon edustajat! Tosiaan esittelyssä kolmatta
kertaa täällä salissa on kokonaisuus,
joka on hyvin keskeinen, ja kerron lyhyesti teille meidän
näkökulmastamme tärkeimpiä asioita
ja muutoksia, joihin eduskunnan tulee ottaa kantaa.
Tosiaan kyseessä on puolustusvoimien rikostorjunnasta
ja sotilaskurinpidosta lakiuudistus, joka korvaisi nykyisen lain
puolustusvoimien sisäisestä kurista ja järjestyksestä sekä sotilaskurinpitolain
ja puolustusvoimien poliisitehtävistä säädetyn
lain. Niin kuin mainitsin, tämä on aikaisemmin
jo käynyt eduskunnassa, mutta se raukesi, koska sitä ei
ehditty käsitellä edellisen eduskunnan aikana.
Sittemmin se tuotiin tänne, mutta puolustusvoimauudistuksen
johdosta jouduttiin teknisistä syistä vetämään
se toistamiseen pois, joten kolmas kerta toden sanoo.
Tämä kokonaisuus perustuu vuosina 2009 ja 2010
tehtyyn työryhmätyöhön. Tämä on
monella tavalla keskeinen kokonaisuus, joka niin koskettaa Puolustusvoimien
arkea kuin samalla on keskeinen väline ennalta ehkäistä hyvin
vakaviakin rikoksia tarvittaessa. Puolustusvoimien rikostorjunta
on rajattu sotilaallisen maanpuolustuksen alla Suomeen kohdistuvaan
tiedustelutoimintaan ja sotilaallisen maanpuolustuksen tarkoitusta
vaarantavaan toimintaan ja siihen kuuluu niihin liittyvien rikosten
ennalta estäminen ja paljastaminen. Tämä toimivalta
on siis jo tänään olemassa oleva toiminta,
ja tämä uusi lakikokonaisuus tältä osin
tarkentaisi sitä ja tältä osin olisi
rinnakkainen poliisin toimivallalle näissä asioissa.
Moni asia, joka on tässä kokonaisuudessa,
on nykykäytäntöä, mutta tässä pyritään
tarkentamaan nykykäytäntöjä ja
tuomaan niitä lain tasolle. Samalla sitten tätä kautta
pyritään myös siihen, että voimme
parantaa niin meidän henkilökunnan kuin etenkin
asevelvollisten oikeusturvaa, koska tänä päivänä monet
meillä vakiintuneet käytännöt
eivät ole täsmällisesti nykylainsäädännössä määriteltyjä,
ja tämän myötä tämä on
myös hyvin tervetullut kokonaisuus.
Keskeisenä näiden vakavien mahdollisten rikosten
ohella on tämä niin sanottu sotilaskurinpito,
jossa siis on kyse pääosin sotilaiden tekemiksi
epäillyistä sotilasrikoksista ja niiden tutkinnasta
mutta myös kurinpidosta, joka tietenkin on aika tavanomaista
ja samalla luonteeltaan ei niin vakavaa. Puhutaan siis varusmiesten
tekemistä pienistä puolustusvoimien sisäisten
järjestysmääräysten rikkomisista,
poissaolorikkomuksista ym., jotka varmasti ovat monelle täällä tuttuja, ja
millä tavalla sitten näihin puututaan vastaisuudessa.
Näitä ilmenee vuosittain tietenkin jonkun verran
enemmän kuin näitä vakavampia rikoksia.
Esityksen tavoitteena on luoda kokonaisuus, jossa olemme johdonmukaisia,
mutta joka etenkin on ajan tasalla nykylainsäädännön
kautta ja etenkin myös niin, että tämä vahvistaisi
ja paremmin vastaisi perustuslain asettamia vaatimuksia tämäntyyppiselle
lainsäädännölle, ja tästäkin
näkökulmasta tämä on erittäin
hyvä kokonaisuus. Pidän tätä niin
tärkeänä, että tulin tänne kuuntelemaan
teidän terveisiänne, ja toivon mukaan sitten valiokuntakäsittelyssä saadaan
tämä, nyt kun tämä kolmatta
kertaa täällä on, myös eduskunnasta
läpi.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On lähtökohtaisesti hienoa,
että hallituksen lakiesityksessä sotilaskurinpidosta
ja rikoksentorjunnasta puolustusvoimissa tehdään
tarkennuksia ja päivityksiä. Haluaisin nostaa
tästä yhden esimerkin, mikä on mielestäni
hyvä muutos.
Varusmiespalvelun suorittajan oikeusturva paranee esimerkiksi
sillä tavoin, että poistumiskiellon täytäntöönpano
muuttuu. Täällä esityksessä sivulla
73 sanotaan näin: "Enintään kolmen vuorokauden
poistumiskieltoa ei saisi 1 momentin mukaan panna täytäntöön
poistumiskieltoon määrätyn viikko-ohjelman
mukaisen viikonloppuvapaan, juhlapyhän tai vastaavan vapaan
aikana. Säännös olisi uusi." "Ei ole yhdenvertaista,
että lyhyeen poistumiskieltoon määrätytkin
voivat menettää vapaansa sattumanvaraisesta rangaistuksen
täytäntöönpanon ajoittumisesta
johtuen."
Käytännössä tämähän
on niin, että kun tulee näitä poistumiskieltoja,
niin ne yleensä armeijassa on määrätty
juuri ennen lomien alkamista. Kun maanpuolustuskurssilla olin, juttelin
tästä joidenkin varusmiesten kanssa, ja monet
eivät oikein tahtoneet kestää sitä,
että lomat paloivat useasti. Tämä poistumiskieltomääräys
koskee yli 2 000 tapausta vuosittain tämän
esityksen mukaan. Tuolta eräältä sivulta
löysin sen.
Nyt tiedetään, että varusmiespalveluksessa kutsunnoissa
vapautetaan jo 16 prosenttia varusmiespalvelukseen kutsutuista nuorista.
Se tarkoittaa, että 5 600 nuorta miestä ei
aloita lainkaan varusmiespalvelusta. Tämä oli
vuoden 2011 tilasto. Lisäksi varusmiespalveluksen keskeytti
vuonna 2011 kaikkiaan 19 prosenttia sen aloittaneista, mikä tarkoittaa
noin 5 000:ta varusmiestä. Elikkä käytännössä vuosittain
10 600 varusmiesikäistä ei mene armeijaan
tai keskeyttää sen. Tämän lisäksi
vielä noin 2 600 aloittaa siviilipalveluksen vuosittain.
Varusmiespalveluksen aloittaneitahan on vuositasolla noin 26 000.
Tämä on merkittävä määrä,
jos meidän nykynuoret eivät enää halua
mennä armeijaan tai lopettavat sen kesken. Nythän tämä on
aika yksioikoisesti niin sanotusti diagnosoitu niin, että ongelmina
ovat mielenterveysongelmat tai liikalihavuus tai muu käyttäytymisen
oire.
Minä ymmärrän niitä käyttäytymisoireita,
jos lomat palavat sen takia, että alikersantti tai joku muu
haluaa puuttua hyvinkin pieneen asiaan ja saa sen loman palamaan.
Olen huomannut, että nykyajan nuorten toleranssi on vähän
erilainen kuin aikaisemmin ja he eivät enää näe
ikävä kyllä tätä varusmiespalvelusta,
monetkaan, semmoisena niin sanotusti miehen kouluna, jollaisena sitä ennen
pidettiin. Kuitenkin, kun varusmiespalvelus ehkäisee syrjäytymistä,
lisää fyysistä ja psyykkistä kuntoa
ja elämän valmiuksia tulevia vuosia varten, tämä olisi
erittäin tärkeä kaikille maamme nuorille.
Mehän tiedämme, että jos meillä on
noin 50 000 syrjäytymisriskissä olevaa
nuorta, jotka eivät ole koulutuksen tai työelämän
piirissä, ja siellä on useita kymmeniätuhansia
sellaisia nuoria, jotka eivät missään
rekistereissä ole, niin kysymyshän on vakavasta
yhteiskunnallisesta ongelmasta. Jos kutsuntaikäisistä 16
prosenttia on kykenemättömiä aloittamaan
varusmiespalveluksen ja 19 prosenttia tippuu sieltä pois,
niin meillä on syntymässä erittäin
suuri kansanterveydellinen ja kansantaloudellinen ongelma. Toivoisin,
että esimerkiksi tasavallan presidentti Sauli Niinistö voisi
Puolustusvoimien ylipäällikkönä keksiä tähän
jotain konkretiaa nuorten syrjäytymistyöryhmän
nimeämisen lisäksi. Toki, arvoisa ministeri, tämä on
varmasti teidänkin vastuualuettanne.
Me emme voi pelkästään sääntöjä hiukan
viilata uusiksi, vaan meidän pitää löytää isompi,
rakenteellinen ratkaisu siihen, että Suomen nuoret miehet
eivät syrjäydy tästä yhteiskunnasta.
Armeija on merkittävä osallinen, koska se on lakisääteinen
paikka, minne kaikkien kuuluisi mennä. Se on merkittävä osatekijä,
joka pystyy ehkäisemään nuorten miesten
syrjäytymisen kehityksen ja alkamisen.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! On hyvä, että ministeri Haglund
on täällä paikalla. Esitän kysymyksen
siitä näkökulmasta, että meillä on muutettu
uuden perustuslain voimaan tullessa monet monet lait, joiden muutosta
perustuslaki on edellyttänyt.
Onko nyt varmasti niin, ministeri Haglund, että tämän
lainmuutoksen myötä Puolustusvoimissa ei käy
samanlaista kehitystä kuin on koulumaailmassa tapahtunut?
Nyt meillä on mittavat ongelmat tuolla koulupuolella järjestyksen, kurin,
työrauhan, opiskelurauhan osalta, niin onko nyt varmasti
niin, että Puolustusvoimissa varusmiespalveluksessa ei
tämä samanlainen kehityksen kulku tämän
myötä ole tapahtumassa? Mielestäni varusmiespalveluksen — vaikka
se on, niin kuin täällä äsken
todettiin, lakisääteinen, se on niin sanotusti
pakollinen myöskin, ja on hyvä, että nuoret
miehet ja myös nuoret naiset sen käyvät — merkitys
on kuitenkin niin iso suomalaiselle yhteiskunnalle, että se
myöskin jotakin vaatii, ettei tässä nyt
mennä sitten siltä osin liian pitkälle,
niin kuin on tapahtunut muualla.
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvon puhemies! Kiitän erittäin hyvistä huomioista. Tosiaan,
tämä ensimmäinen asia, jonka edustaja Niikko
toi esille: tässä on tosiaan haluttu yhtenäistää näitä seuraamuskäytäntöjä ja
sitä kautta lisätä oikeusturvaa meidän
nuorille miehille, kun he suorittavat tätä palvelusta.
Tämä on yksi niistä asioista, mistä on
kyllä todettava, että tästä on oltu
vähän montaa mieltä tämän
valmisteluprosessin aikana, joten tämä ei ole
mikään ihan helppo asia. Voin kuvitella, että tämä herättää keskustelua
tuolla valiokunnissa, mutta pidän silti tätä esitystä perusteltuna,
ja tässä muodossa se on ollut tosiaan kaksi kertaa
aikaisemminkin täällä, ja se on kyllä aika
tarkkaan mietitty ratkaisu.
Tässä on edellytykset tietenkin vastaisuudessakin
pidempiinkin poistumiskieltoihin eli neljän päivän
poistumiskieltoihin ja pidempiin, jos koetaan, että oikeasti
on tarvetta esimerkiksi ajoittaa se viikonlopulle. Jos halutaan
oikeasti, että se rangaistus sitten kirpaisee, jos koetaan, että on
niin vakavasta asiasta kysymys, että tämä on
tarpeen, niin tämmöinen mahdollisuus toki löytyy.
Tämä vie minut sitten tähän
edustaja Lepän kysymykseen siitä, voidaanko varmistua
siitä, että kuri pysyy Puolustusvoimissa. Kyllä minä uskon,
että kaikki te, jotka tunnette Puolustusvoimat, tiedätte,
että siellä kyllä tämän
tyyppiset asiat ovat perinteisesti erittäin hyvin kunnossa.
Ja se arvostus niitä kohtaan, jotka sitten siellä tekevät päätöksiä,
vastaavat niin varusmiesten turvallisuudesta kuin myös
siitä toiminnasta ja siitä, että kaikilla
on kohtuulliset ja hyvät olosuhteet suorittaa sitä palvelua,
uskon, että se kunnioitus jatkossakin tulee varmistumaan,
vaikka tämä laki muuttuu. Tämä käytännössä vain
vakiinnuttaa suurelta osin nykykäytännöt,
että oikeastaan se suurin muutos just tähän
kurinpitopuoleen on tämä viikonloppupoistumiskiellon
muutos, joka käytännössä tarkoittaa
sitä, että jos sitä halutaan käyttää,
niin se edellyttää sitä neljän
päivän poistumiskieltoa. Sitä tullaan
tietenkin varmasti seuraamaan, ja tärkeätä on
se, että tähän löytyy hyvä järjestely,
joten en ole tästä huolestunut, mutta sen sijaan
olen kyllä huolestunut tästä koulupuolen
asiasta, mutta se nyt ei ole minun asiani täällä tänään.
Sitten haluaisin viimeiseksi kiittää edustaja Niikkoa
tästä puheenvuorosta, mikä liittyy nuorten
miesten syrjäytymiseen. Tämä on erittäin
vakava asia, niin kuin totesitte, ja tämä on semmoinen
asia, missä Puolustusvoimat kyllä haluaa tehdä kaikkensa
sen eteen, että voidaan, siltä osin kuin saadaan
näitä nuoria miehitä astumaan palvelukseen,
pitää heistä huolta. Niin kuin totesitte,
tämä on monelle miehelle erittäin hyvä kokemus,
joka osaltaan vaikuttaa siihen, että heidän elämäntilanteensa
yleensä paranee, varsinkin niillä, joilla on ollut
tällaista syrjäytymisen uhkaa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Olisin halunnut edustaja Lepälle
vielä ihan itsekin omalta puoleltani vastata. Tätähän
nyt ei voida millään tavalla verrata koulurauhaongelmiin
tai koulukurin heltymiseen sen vuoksi, että opettajat eivät
pysty puuttumaan asioihin tai eivät uskalla puuttua, jos
me suomme sen, että varusmiehiä ei niin sanotusti
simputeta turhaan. Kyllä armeijassa ja varusmiespalveluksessa
on hyvä kuri, ja kuri kuuluu ollakin ja saada ryhdissä pysymään,
mutta jonkin näköinen rakenteellinen ongelma on
myös olemassa, jos kolmannes nuorista ei enää mene
armeijaan tai keskeyttää sen. Mielestäni
silloin on kysymys osittain myös siitä, että heikoimpien
niska katkaistaan tai se katkeaa.
Elikkä kyllä me voimme armeijassa kuitenkin olla
inhimillisempiä siinä suhteessa, että kun kaikki
eivät ole samalla motoriikalla varustettuja henkilöitä,
niin pyrittäisiin siihen, että pidettäisiin
kiinni kaikista niistä heikoimmistakin henkilöistä,
jotka eivät välttämättä siedä sitä samaa prässiä kuin
toiset. Tässähän on kysymys siitä, että rauhan
aikana meillä on varaa vähän joustaa joissain
asioissa, jotta me saamme nuoret miehet mukaan yhteiskuntaan.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Lakiehdotuksen myötä joukko-osaston
komentajan ja häntä ylempien kurinpitoesimiesten
päätöksistä voi valittaa suoraan
tuomioistuimeen. Oikeusturvan vahvistaminen on tietysti tärkeä suunta, mutta
kysyisin ministeriltä, onko tässä sellaista vaaraa
tai onko nähtävissä sellaista muutosta
entiseen, että muutenkin ruuhkaisten tuomioistuimiemme
työtaakka lisääntyy tämän
lain myötä entisestään.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuossa 28 §:ssä kun
puhutaan näistä esitutkinnan toimittavista virkamiehistä,
niin täällä kerrotaan lähinnä siitä siirtämisestä eli
esitutkinnan siirtämisestä poliisille. Mitä mieltä ministeri on
siitä, onko tässä takana se, että poliisilla
löytyy sitä keinovalikoimaa enemmän,
kontra se, että kun kyse on vakavammasta rikoksesta, niin se
siirrettäisiin poliisille? Tuossa pykälän
lakitekstissä aikaisemmin puhutaan, että voitaisiin antaa
poliisille, ja nyt on tarkoitus muuttaa sitä niin, että olisi
siirrettävä määrätyt
vakavammat rikokset. Mikä tässä on niin
kuin takana?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Haluaako ministeri vastata?
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Tämä edustaja Vikmanin
kysymys oli niitä ensimmäisiä kysymyksiä,
mitä myös itse kysyin valmistelijoilta, kun lähdin
tutustumaan tähän. On todettu, että lähtökohtana
on, että Puolustusvoimien toteuttama esitutkinta toteutetaan laadukkaasti
ja päätökset esimerkiksi kurinpidon osalta
ovat tämän lain mukaisia ja hyvin perusteltuja,
jolloin tarvetta valittamiselle tästä tarjotusta mahdollisuudesta
huolimatta ei pitäisi olla. Tämä nykyinen
laki ei mahdollista muutoksenhakua kurinpito-ojennuksista, mutta
niidenkin osalta on ollut jo tänä päivänä mahdollista
tehdä kantelu joukko-osaston komentajalle. Mutta tästä huolimatta
näitä kanteluita on erittäin, erittäin
vähän, missä on kanneltu joukko-osaston
komentajalle, kun on esimerkiksi viikonloppuvapaita evätty
tai muuta, joten tätä kautta meidän arviomme
on ja Puolustusvoimien arvio on, että tämä ei
aiheuta tämmöistä valitussumaa. Joten
tältä osin minulla on se käsitys, että tämä tulee
toimimaan, mutta tietenkin tätä pitää seurata,
ja jos tähän päädytään,
niin sitten tietenkin tätä on syytä arvioida, mutta
meidän hallintomme ja myös Puolustusvoimien sisäinen
arvio on, että tämä ei ole suuri riski.
Mitä tulee sitten tähän edustaja
Mäntymaan kysymykseen, niin joissain vakavissa rikoksissa on
kyllä yksiselitteisesti niin, että poliisilla
on laajempi kompetenssi ja myös paremmat resurssit hoitaa
näitä asioita, ja siltä osin koen, että on ihan
järkevää, että näitä siirretään
poliisille, ja uskon, että se on siinä tapauksessa
kaikkien osapuolten kannalta parempi ratkaisu.
Keskustelu päättyi.