14) Valtioneuvoston selonteko valtiontalouden kehyksistä vuosille
2014—2017
jatkui
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys kehyksistä on
sukua aiemmin tänään käsitellylle
kuntajakolain uudistukselle, ja se sukulaisuus tulee vähintäänkin
siitä, että nämä kaksi asiaa
olivat erittäin voimakkaasti esillä reilu kuukausi
sitten, kun täällä keskustan toimesta
tivattiin hallitukselta, mitkä ovat ne keinot, joilla talouden
alamäki saadaan taitettua, työllisyys kohennettua,
vaihtotaseen vajetta korjattua ja kestävyysvaje oikaistua.
Silloin pääministeri Katainen ilmoitti, että kaikki
nämä asiat ratkaistaan kehysriihessä samoin
kuin myös kuntauudistus, sosiaali- ja terveydenhuollon
uudistus, että älkää, keskusta,
hätäilkö, kyllä nämä ratkaisut
tulevat, ja nimenomaan kehysriihi oli se paikka, jossa näiden
piti tulla.
No, nyt voi esittää kysymyksen, tuliko ratkaisut
näihin edellä mainitsemiini asioihin, ja vastaan
itse: ei muuten tullut, erittäin moni asia on edelleenkin
auki. Hallitus ei ole pystynyt ratkaisuja tuottamaan, vaan hyvin
monilta osin ollaan edelleenkin siinä samaisessa lähtöpisteessä,
ja kun vielä otetaan huomioon ne erityiset ratkaisut, joita
vaikkapa verotuksen osalta kehysriihessä tehtiin, niin
tältäkin osin tilanne oli erittäin epäselvä,
ja hallitus joutui korjaamaan tehtyjä päätöksiään.
Silloin kun ne esiteltiin, täällä hallituspuolueet
laidasta laitaan kehuivat niiden oikeudenmukaisuutta, reiluutta
ja sitä, että ne luovat Suomeen työtä,
investointeja ja hyvinvointia, ja hetken kuluttua nämä kyseiset
puheet peruttiin. Tämä ei ole omiaan vahvistamaan
sitä luottamusta, jota myös pääministeri
on hakenut Suomen kansalta siihen, että kyllä hallitus
nämä asiat hoitaa, voitte olla huoletta. Siksi
ei ole mikään ihme, että hallituksen
kannatus ja sen harjoittaman linjan kannatus on romahtanut suomalaisten
keskuudessa, ja siihen on yhtenä syynä se päättämättömyys,
joka on ollut vallalla, se johtamisen puute, joka hallituksesta
näkyy ulospäin hyvin selvästi ja varmasti
tuntuu myöskin sisälläpäin,
ja ne tehdyt ratkaisut ja niistä syntyneet epäselvyydet,
myös hallituksen sisäiset kiistat.
Puhemies! Muutama asia, jotka haluan nostaa tässä yhteydessä vielä esille.
Lähdetään verotuksesta liikkeelle.
Yhteisöverouudistuksen ja siihen tulleen veronalennuksen
osalta: Se oli varmasti järkevä toimenpide, ja
sillä todennäköisesti tulee olemaan dynaamisia
vaikutuksia. Se taloudellinen hyvä on varmastikin tulossa,
mutta se ei tule vuoden päästä, aikaisintaan
kahden vuoden päästä näemme,
oliko tällä todellisia vaikutuksia vai ei. Elikkä lähiajan
talouteen tällä ei kyllä merkitystä ole eikä myöskään
työllisyyteen, vaan sen vaikutus näkyy paljon,
paljon pidemmällä aikavälillä.
Osinkoverouudistuksen sekamelska oli kyllä erittäin
valitettava, ja siinä moni yrittäjä,
varsinkin sellaiset yrittäjät — joita
valtaosa suomalaisista yrityksistä ja yrittäjistä on — jotka
toimivat henkilöyhtiöiden puitteissa, katsoivat
kyllä hämmästyksissään
sitä hehkutusta, joka tämän osinkoverouudistuksen
myötä tehtiin. Todellisuudessa henkilöyhtiöiden
osalta verotus kiristyy, ei helpotu, vaan kiristyy, ja se kiristys
tulee sitä kautta, että pääomaveron
progressiota kiristettiin, ja tätä ei saa mitenkään
veronalennukseksi, vaan se on veronkorotus. Siinä mielessä tämä eriytyminen,
joka osakeyhtiömallisten yritysten ja henkilöyhtiöiden
välillä muodostuu, tulee erittäin suureksi,
10—12 prosenttiyksiköksi.
Täällä valtiovarainministeri Urpilainen
totesi, että vähennysjärjestelmää tullaan
myöskin virtaviivaistamaan ja sitä suoraviivaistetaan
ja vähennyksiä pienennetään.
Siis koskeeko tämä myös henkilöyhtiöitä?
Jos se koskee myös henkilöyhtiöitä,
että yritysten vähennysoikeuksiin puututaan, merkitsee
se vielä suurempaa eroa henkilöyhtiöiden
ja osakeyhtiömuotoisten yritysten väliseen verokohteluun,
ja se ei ole reilua, se ei ole oikeudenmukaista eikä vähäisemmässäkään määrin
kannustavaa, vaan toimii aivan päinvastoin, ja siksi ihmettelenkin
sitä hehkutusta, jonka hallitus sai tästä aikaan.
Puhemies! On myöskin asia, jota moneen otteeseen aivan
oikein hallitus on alleviivannut, ja se on vaihtotaseen kehittyminen.
Meillä on kaksoisvaje tällä hetkellä tässä maassa
olemassa, ja meidän vaihtotaseemme yskii pahasti miinuksen puolella.
Sen vaihtotaseen toinen puoli — sen lisäksi, että vienti
on vähentynyt — on se, minkä verran me
tuomme tavaroita, tuotteita tähän maahan, ja aivan
erityisesti se liittyy energia-asiaan. Me tuomme noin 7 miljardin
euron arvosta vuosittain energiaa tähän maahan,
ja kuitenkin meidän oma maamme pursuaa erilaista uusiutuvaa energiaa
ja muuta energiaa, jota näillä valtioneuvoston
kehyspäätöksillä ei kyllä saada
liikkeelle yhtään sen enempää kuin
nytkään, päinvastoin tulee tapahtumaan,
ja tästä jo osoituksena on se, että hiilikasat
kasvavat voimaloiden pihamailla. Tämä ei meidän
vaihtotaseemme, meidän taloutemme kannalta eikä työllisyytemme
kannalta eikä ilmastovaikutusten kannalta ole järkevää.
Ihmettelen, että kun kehyspäätöksessä mainitaan,
että hallitus tällä kehysratkaisullaan
toteuttaa Kansallisen metsäohjelman tavoitteita, miten pystytään
toteuttamaan Kansallisen metsäohjelman tavoitteita, jos
sieltä nipistetään määrärahoja
ja minkäänlaisia helpotuksia lainsäädäntöön
ei muutoin tehdä. Tämä on tullut esille
niin valiokunnan asiantuntijakuulemisessa kuin monessa muussakin
kohdassa eli se, että ei pystytä noudattamaan
sitä Kansallisen metsäohjelman tavoitetta, johon
liittyy myöskin vahvasti uusiutuvan energian lisäämistavoite.
Siksi olisi reilumpaa, että ilmoitettaisiin suoraan, että metsäohjelma
ei toteudu, tai — toinen vaihtoehto, joka olisi vielä parempi — että se
ohjelma toteutuisi, mutta sitten tehtyjen toimenpiteiden pitäisi
olla samansuuntaisia.
Puhemies! Vielä luettelonomaisesti muutama asia: Vihreän
kasvun mahdollisuus on Suomessa erittäin valtava. Siihen
sisältyy tuhansien työpaikkojen ja satojen uusien
yritysten perustamismahdollisuus, mutta tällä menolla,
mitä nyt tehdään, näitä tavoitteita
ei muuten saavuteta. Polttoaineveron palautus, jota leikataan 18
miljoonalla eurolla, oli osa sitä viljelijöiden,
maaseudun ja maatalouden tupoa, joka tehtiin viime kauden lopulla.
Nyt se tupo on raskaasti petetty, kun tuo energiaveron palautus
oli keskeinen osa tätä lupausta. Energiaveron
palautus osuu juuri niihin tiloihin, juuri niihin maaseutuyrityksiin, jotka
kaikkein intensiivisimmin ovat investoineet ja satsanneet siihen,
että uusia työpaikkoja syntyy ja investointeja
syntyy, ja nyt hallitus leikkaa juuri tähän ryhmään
kuuluvilta tahoilta erittäin merkittävällä tavalla.
Aikooko se muuten pettää samalla tavalla muutkin
tupolupauksensa kuin tämän? Samoin sähköveroa
korotetaan, pienpuun energiatukeen tehdään leikkauksia
jne. Elikkä se ristiriita, joka hallituksen toimenpiteissä,
tavoitteissa ja käytännön toimenpiteissä,
on, jatkaa vain sitä samaa linjaa, niin kuin koko kaksi
vuotta ollaan nähty. Eli teot ja tavoitteet ovat eri linjassa,
ja näin ei voi jatkaa, ja siksi keskusta tulee käyttämään
näissä asioissa järeitäkin keinoja
siihen, että jompikumpi toteutuu: joko tavoitteista luovutaan
tai niitä pienennetään tai käytännön
toimenpiteet vastaavat tavoitteita.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nykyinen hallitus jatkaa kuntien kyykyttämistä tässäkin
asiassa, kuten tuossa kuntajakolain muutoksestakin jo monesti todettiin.
Kehysriihessä päätettiin, että kuntien
valtionosuuksia leikataan jo päätettyjen yli 1,1
miljardin euron lisäksi ensi vuonna 237 miljoonaa euroa.
Sama tahti jatkuu koko kehyskauden ajan niin, että leikkauksen
taso vuonna 2017 on 265 miljoonaa euroa tähän
vuoteen verrattuna.
Suuri menoerä kunnille on myös pitkäaikaistyöttömien
aktivoiminen jo 300 päivän jälkeen. Raja
oli ennen 500 päivää. Tämä hallituksen
päätös tehtiin tilanteessa, jossa työttömien
määrä kasvaa huolestuttavaa vauhtia.
Kyseessä on hallituksen mukaan 150 miljoonan euron siirto
valtion menoista kuntien menoiksi. Kuntaliiton arvioiden mukaan
esitetty summa ei vastaa niitä kustannuksia, jotka esitetystä rahoitusvastuun siirrosta
kunnille seuraisivat. Myös nuorisotakuun toteuttaminen
käy kuntien kukkarolle.
Tämän kaiken maksavat tietysti veronmaksajat.
Paineet kuntien veroprosenttien korotukseen ovat kovat, kuten myös
kiinteistöverojen korotuksiin. Nykyinen hallitus siis jatkaa
edeltäjiensä tiellä. Kuntatalouden menot
ovat lähes 20-kertaistuneet neljässä vuosikymmenessä,
ja tämä ei ole mikään ihme,
kun tiedetään, että kuntien lakisääteiset
tehtävät ovat samassa ajassa lähes viisinkertaistuneet.
Edellisten toimien lisäksi hallitus kurittaa eläkeläisiä ja
ikääntyneitä ihmisiä nostamalla
Kelan matkakorvausten omavastuuta toisen kerran peräkkäin.
Tämän vuoden alussa matkojen omavastuut nousivat
yli 50 prosenttia, ja kehysriihessä hallitus päätti
saman kokoluokan leikkauksesta matkakorvauksiin. Näinkö tämä nyt
sitten taas menee, että pienituloiset maksavat sen, mikä jää saamatta
verotuloina yhteisöveron alennuksen vuoksi? Ja kun muistetaan,
että Suomessa on Tilastokeskuksen mukaan 688 000
pienituloista eli lähes 700 000 suomalaista kitkuttaa
tonnilla kuukaudessa.
Epävarmuutta maakunnissa lisää myös
se, että hallitus pyyhki kehysriihen pöytää sote-selvitysryhmän
raportilla, jonka mukaan Suomeen olisi muodostettu 34 sote-aluetta.
Tarkkaa määrää ei taida tietää kukaan,
ja jos tietääkin, ei sitä kerrota meille.
Pääministeri Katainen sanoi kehysriihen jälkeen,
että alueita on vähemmän kuin 34. Vastaavasti
valtiovarainministeri Urpilainen on antanut ymmärtää,
että luku on lähempänä 20:tä kuin
30:tä. Muut hallituspuolueet eivät juurikaan ole
kommentoineet koko sote-sekoilua, josta on viime päivinä muodostunut
farssi.
Arvoisa puhemies! Kuntarakennelain piti alun perin tulla voimaan
vuodenvaihteessa, sitten vappuna ja viimeisen tiedon mukaan heinäkuun alusta.
Eivät hallituksen toimet tässäkään
asiassa kovinkaan vakuuttavilta ole vaikuttaneet.
Samanlainen kompurointi jatkuu, kun hallitus päätti
kehysriihessä toteuttaa omasta mielestään nerokkaan
verouudistuksen. Pääministeri Kataisen suosikkisanoja
käyttäen osinkoveromalli on fantastinen ja reilu.
Kehysriihen tiedotustilaisuudesta tuli farssi, kun ilmeni, että kaikki
ministerit eivät tienneet, mitä on tullut päätettyä.
Onneksi hallituksen apupuolueesta löytyi kuiskaaja, joka herätti
ministeri Arhinmäen. Valtiovarainministeri Urpilaisenkin
on pakko myöntää, että osinkoverouudistuksesta
löytyi valuvika.
Valtiosihteeri Martti Hetemäen mukaan kehysriihessä päätettiin
yhteensä noin 590 miljoonan euron veronkiristyksistä ja
menoleikkauksista vuoden 2015 tasolla. Lukuun sisältyvät
uudet kiristykset osinkoverotuksesta. Hetemäki on todennut
Helsingin Sanomissa 7.4.: "Jos tästä mekaanisesti
vähennettäisiin yhteisöveron dynaamiset
vaikutukset, niin päädyttäisiin noin
200 miljoonan euron sopeutukseen". Hallitus siis toivoo, että yhteisöveron
alentamisella, joka on sinänsä hyvä asia,
saadaan kerättyä noin 390 miljoonaa euroa lisää verotuloja
valtion kassaan.
Paineet valtiontalouden tasapainotuksesta on nyt siirretty yrittäjien
ja pienituloisten niskaan. Näin se menee. Ja vappuna taas
näemme, onko ministeri Arhinmäki edelleen suurkapitalistisen osinkoverolinjauksen
takana.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriön
hallinnonalalla on onnistuttu tekemään kohtuullisen toimivia
ratkaisuja, kun ajattelee tätä hallinnonalalle
kohdistettua mittavaa säästötavoitetta. Olennaista
on, että ihmisten päivittäistä toimeentuloa
ei heikennetä, eli sosiaaliturvaa ei leikata eikä indeksejä jäädytetä.
Tämä on tärkeä linjaus.
Sen sijaan osa leikkauksista kyllä tulee kohdistumaan
pienituloisiin ihmisiin. Tarkoitan tässä etenkin
sairausvakuutuskorvausten 50 miljoonan euron vähennystä.
Sinänsä on hyvä, että tavoittelemme
yksikanavaista rahoitusjärjestelmää,
ja siltä osin yksityislääkärikorvausten
vähentäminen on askel oikeaan suuntaan, mutta
me emme saa tehdä supistusta yksityisellä puolella lisäämättä satsauksia
julkiselle puolelle. Jos emme vahvista julkista terveydenhuoltoa,
olemme entistä vaikeammassa tilanteessa terveydenhuollon
jonojen kanssa. Siksi tämä korvausleikkaus pitää valmistella
huolellisesti ja arvioida tarkasti sen vaikutus kansalaisten asemaan.
Sairausvakuutuskorvausten toinen ja vielä vaikeampi
puoli on matkakorvausten leikkaaminen. Niihin on jo tällä kaudella
kohdennettu suuri leikkaus, kun matkojen omavastuuta nostettiin 5
eurolla. Jo tuolloin me sosialidemokraatit olimme todella huolissamme
siitä, mikä on vaikutus haja-asutusalueilla asuvien
pienituloisten ihmisten asemaan. Valiokunta edellytti mietinnössään,
että esityksen vaikutuksia kansalaisten yhdenvertaisuuteen
ja mahdolliseen toimeentulotukimenojen kasvuun arvioidaan.
Nyt uudet leikkaukset uhkaavat edelleen heikentää matkakorvauksia
käyttävien pienituloisten asemaa. Meidän
hallitusohjelmamme yksi keskeisimpiä tavoitteita on tasata
kansalaisten välisiä terveyseroja. Nyt näyttää siltä,
että olemme menossa väärään
suuntaan. Matkakustannuksia maksettiin vuonna 2011 yhteensä noin
275 miljoonaa euroa, ja kulut ovat olleet kasvussa monista eri syistä johtuen.
Sairausvakuutuksen roolia arvioinut työryhmä,
joka luovutti mietintönsä ministeri Risikolle helmikuun
puolivälissä, nosti esiin esimerkiksi kuntien
vastuun laajentamisen matkakorvauksissa, jotta osaoptimointia voidaan
välttää. Se voisi olla kokeilemisen arvoinen
ratkaisu, jolla kuluja voidaan hillitä.
Toinen tapa hillitä matkakulujen nousua on yhteiskunnan
tukemien matkojen yhteensovittaminen. Eli joukkoliikenteen ja muiden
julkisin varoin toteutettavien henkilökuljetusten, kuten koululaiskuljetusten,
sosiaali- ja terveystoimen kuljetusten sekä Kelan korvaamien
kuljetusten, yhdistäminen. Muitakin rakenteellisia ratkaisuja varmasti
löytyy, ja niitten eteen täytyy tehdä tiukasti
töitä.
Toivon todella, että saamme matkojen korvaamiseen aikaan
kestävän ratkaisun, siis sellaisen, joka on kestävä sekä talouden
että terveyden ja ihmisten hyvinvoinnin näkökulmasta.
Se tarkoittaa, että haemme säästön
nimenomaan näitä rakenteita ja käytäntöjä muuttamalla
sen sijaan, että menemme sinne asiakkaan kukkarolle tai tiukennamme
korvauksen ehtoja. Haluan vielä muistuttaa, että monesti
perusterveydenhuollossa nipistetty euro muuttuukin erikoissairaanhoidon
moninkertaiseksi kustannukseksi. Eli säästöjä ei
pidä tehdä väärässä paikassa.
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveydenhuollon kehyksissä meillä on
myös erinomaisia uusia asioita nimenomaan työllisyyteen
panostaen. Osatyökykyisten työntekoon on luvassa helpotuksia
ja uusia satsauksia. Näitä toimia on odotettu,
ja hienoa, jos viimein etenemme niissä. Pitää muistaa,
että monella osatyökykyisellä olisi työkykyä ja -halua,
jos vain järjestelmä joustaisi heidän
kohdallaan.
Vammaispoliittisessa selonteossa muutama vuosi sitten arvioitiin,
että noin 200 000 vammaista tai pitkäaikaissairasta
henkilöä voisi toisenlaisissa olosuhteissa liittyä työvoimaan.
Silloin julkaistun selvityksen mukaan verotuksen invalidivähennykseen
oikeutettujen joukossa oli jopa 30 000 potentiaalista työvoimaan
kuuluvaan henkilöä. Valtakunnallisen vammaisneuvoston
mukaan työvoiman ulkopuolella oli noin 1 000 korkeakoulutuksen
saanutta vammaista henkilöä. Eli nämä osatyökykyisten
työllisyyteen tähtäävät
satsaukset eivät ole mitään marginaalisia
asioita.
Myös jo aiemmin tänä keväänä runsaasti
esillä ollut alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmille maksettava
joustava hoitoraha on erinomainen työllisyyttä tukeva
uusi innovaatio sosiaaliturvan alalla. Se helpottaa pienten lasten
vanhempien työn ja perhe-elämän yhteensovittamista
ja toivottavasti lisää myös heikommassa
työmarkkina-asemassa olevien naisten osallistumista työelämään.
Tiedämme, että äidin asema ennustaa myös
lasten kouluttautumista ja kiinnittymistä työelämään,
joten tällä ratkaisulla voi olla myöhemmin
suuriakin yhteiskunnallisia vaikutuksia.
Nyt on tietysti olennaista, että myös työelämässä huomioidaan
entistä paremmin perheiden tarpeet ja elämäntilanteet.
Maassamme osa-aikaisen työn markkinat ovat vajavaiset.
On tärkeää, että palkalla tulee
toimeen eikä osa-aikatyöhön pakoteta.
Osa-aikatyö ei saa myöskään
johtaa siihen, että muut tekevät entistä enemmän
tai osa-aikainen tekee kokonaiset työt aiempaa pienemmällä palkalla.
Tarvitsemme aitoja mahdollisuuksia osa-aikatyöhön,
ja se edellyttää myös työnjohdolta
ja työnantajilta hyvää organisointikykyä.
Tähän joustavaan hoitorahaan liittyen on tarkoitus
siirtyä päivähoidon maksuissa tuntiperusteiseen
järjestelmään. Se on hyvä ratkaisu,
jota me sosialidemokraatit esitimme jo viime kaudella. Tämän
osalta kustannusarvio on vuositasolla 36 miljoonaa euroa. On todella
tärkeää, että kunnissa varaudutaan
nouseviin kustannuksiin. Turvallinen ja laadukas päivähoito
on perheille ja lapsille yksi tärkeimmistä kunnan
peruspalveluista, ja sen laatu on säilytettävä korkealla
tasolla.
Tämä pitää huomioida myös
valmisteilla olevassa varhaiskasvatuslaissa. Pitää todeta,
että lapsissa on tämän yhteiskunnan tulevaisuus. Meidän
pitää kaikin tavoin turvata heille hyvä kasvuympäristö.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Hallituksen
kehysriihen jälkeen käydyn keskustelun perusteella
voisi helposti luulla, että riihessä päätettiin
vain osinkoverotuksesta. Mediakohu ja kiihkoilu peittävät
kuitenkin alleen tasapainoisen kokonaisuuden, jossa on monia tärkeitä yksityiskohtia
ja merkittäviä linjapäätöksiä.
Ainakin osa kehyspäätösten kritiikistä on
kohdistunut päätösten sellaisiin yksityiskohtiin,
joista ei vielä ole edes päätetty. Nyt on
tehty päätöksiä isoista linjoista,
ja asiat tarkentuvat normaalin valmistelun kautta aikanaan eduskunnan
päätettäväksi tulevien esitysten myötä.
Rehellisyyden nimissä on myönnettävä,
että kehysriihen päätösten tiedottaminen
ja viestiminen kansalaisille ontui tällä kertaa
pahemman kerran, eikä ole tietenkään
toivottavaa, että tuoreita päätöksiä joudutaan
heti korjaamaan. Silti on nostettava hattua hallitukselle siitä,
että havaitut puutteet laitettiin nopeasti kuntoon.
Oppositio lienee valmistautunut rökittämään hallitusta
veronkorotuksista ja leikkauksista. Kun niitä ei tullut,
vaan tuli tasapainoinen ja harkittu kokonaisuus, pettymys jouduttiin
kanavoimaan osin perusteettomaankin kritiikkiin. Se, että noilta
hankalimmilta päätöksiltä, perusturvan
leikkaamiselta ja verojen korottamiselta, vältyttiin, kannattaa
huomata tässä kehyspäätöksessä.
Talouden sopeuttamisen tarve on suuri, ja toimenpiteitä sen
eteen tehdään koko ajan. Silti kotitalouksien
tilannetta ei lähdetä merkittävästi heikentämään
ja pienituloisten tilannetta parannetaan monin eri tavoin, muun
muassa verotusta keventämällä ja asumistuen
tasoa nostamalla.
Hallituksen pääviesti on nyt, että meidän
on panostettava kasvuun ja työllisyyteen. Hankalaan tilanteeseen
on reagoitava päättäväisesti. Tällä hallituksella
ei ole varaa lykätä vaikeita päätöksiä eteenpäin.
Se, että näiden vaikeiden aikojen kehyspäätökseen
saadaan sisällytettyä kaivattuja uudistuksiakin,
on merkittävä saavutus. Yksi esimerkki on itsenäisesti
asuvien 18—19-vuotiaiden toisen asteen opiskelijoiden opintorahaa
leikkaavien vanhempien tulorajojen korotus 30 prosentilla. Haluan
nähdä, jotta nyt otetaan merkittävä askel
siihen suuntaan, että nämä tulorajat
poistuvat joskus myös kokonaan. Tämä on jälleen
merkittävä uudistus kansalaisten oikeudenmukaisuuden
kannalta.
Oikeudenmukaisuuden näkökulmasta on myös
hyvä muistaa, että yhteisöveron alentamisesta
huolimatta yritysverotuksen kokonaisuus kaventaa tuloeroja. Lisäksi
kun huomioidaan se tärkeä päätös,
että tästedes kaikki osingot saadaan verolle,
voidaan kehyspäätöksiä hyvin
mielin pitää oikeudenmukaisina.
Oli äärimmäisen tärkeä linjaus
kehysriihessä päättää,
että käynnissä olevat liikennehankkeet etenevät
ja että kaikki liikennepoliittisessa selonteossa nimetyt
hankkeet päästään aloittamaan tällä hallituskaudella.
Eli hyviä uutisia myös meille Varsinais-Suomeen — vt
8 etenee vihdosta viimein.
Arvoisa herra puhemies! Kehysriihen poliittinen päälinjaus
on työllisyyden tukeminen. Yksityisen sektorin työllistämisedellytyksiä parannetaan
tuntuvalla yhteisöveron alennuksella. Nyt pallo on todellakin
suomalaisilla yrityksillä ja suomalaisella elinkeinoelämällä.
Valtio ei juuri tämän enempää voi
tulla vastaan. Nyt on työnantajilla vuoro tehdä tekoja
yhteiskunnan rakentamiseksi, ja se tarkoittaa työpaikkojen
lisäämistä ja nykyisistä työpaikoista,
erityisesti teollisuudessa, kiinni pitämistä.
Se, että työpaikkoja on saatavilla, on tärkeintä.
Sen lisäksi on huolehdittava siitä, että meillä on
työkykyistä työvoimaa, jolla on tahto,
motivaatio ja ennen kaikkea tilaisuus työllistyä.
Kehysriihi sisältääkin monia satsauksia
työllisyyshankkeisiin.
Vuoden alussa voimaan tulleen nuorisotakuun toimeenpanoon lisättiin
10 miljoonaa euroa. Nuorisotakuuta tuetaan myös panostamalla lisärahaa
oppisopimuskoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen. Oppisopimuskoulutukseen ja
työssäoppimisen kehittämiseen osoitetaan
lisärahoitusta kehyskaudella yhteensä 81 miljoonaa
euroa. Osatyökykyisten työllistymistä tuetaan
muun muassa pidentämällä osasairauspäivärahakauden
kestoa, lieventämällä ammatillisen kuntoutuksen
kriteerejä ja jatkamalla työkyvyttömyyseläkkeen
lepäämäänjättämislakia.
Lisäksi satsataan uuteen pilottihankkeeseen, joka tarttuu
osatyökykyisten työssä jatkamisen ja
työllistymisen haasteisiin. Mielestäni varsin
tärkeitä asioita.
Myös harmaan talouden torjuntaan lisätään jälleen
toimenpiteitä tämän hallituksen toimesta. Monet
meistä muistavat, miten viime hallituskaudella harmaasta
taloudesta puhuttiin paljon, mutta ensimmäistäkään
toimenpidettä ei saatu aikaan. Nyt tapahtuu. Esimerkiksi
työntekijätietojen raportoinnissa siirrytään
palkanmaksukausittaiseen raportointiin, ja rakennusalan urakkatietojen
raportointivelvollisuutta laajennetaan myös muiden toimialojen
palvelujen ostajille. Paremmat tiedot ja tarkempi seuranta mahdollistavat, että mahdollisiin
väärinkäytöksiin päästään
oikeasti puuttumaan.
Lopuksi vielä kerran se kehysriihen tärkein viesti,
joka välillä meinaa jäädä opposition
kritiikin varjoon: tarvitsemme nyt ennen kaikkea henkisen käänteen.
Negatiivisten kierteiden sijaan on vahvistettava myönteisiä mahdollisuuksia
ja sitä myöten Suomen kilpailukykyä ja
teollisuuden toimintaedellytyksiä. Tätä kautta
syntyy työpaikkoja ja sen myötä hyvinvointipalvelumme pystytään
turvaamaan myös tulevaisuudessa. Luulen, että tämä on
kuitenkin tämän salin yhteinen toive.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Työ on suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan
perusta. Kokoomuksen usko suomalaiseen työhön
heijastuu vahvasti koko hallituksen politiikkaan. Kehyspäätöksen
tärkein tavoite on: lisää työtä, jotta
maan suunta muuttuu. Kuvaavaa on se, että opposition kritiikki
on kohdistunut prosessiin ja siitä tiedottamiseen. Vaikka
prosessista tyylipisteitä ei kieltämättä heru,
tulos ratkaisee. Ei ole helppoa oppositiolla, kun vastoin kaikkia
herkullisia ennakkospekulaatioita hallitus onnistui jälleen
tekemään vaikeassa paikassa hyviä, vastuullisia
päätöksiä. Hallitus keskittyy
linjauksiin, joilla Suomeen saadaan synnytettyä positiivinen käänne
ja talous takaisin kasvu-uralle samalla, kun taloutta sopeutetaan.
Oppositio sen sijaan ei ole kyennyt esittämään
omaa vaihtoehtoaan, vaikka riihestä on kohta kulunut jo
kuukauden päivät.
Arvoisa puhemies! Kehysriihessä hallitus päätti
toteuttaa kasvua ja kilpailukykyä parantavan vuosikymmenen
yritysverouudistuksen. Hallituksen päätös
alentaa yritysten yhteisöverokantaa 4,5 prosentilla 20
prosenttiin on erinomainen. Se vahvistaa suomalaisten yritysten
kasvupotentiaalia, vauhdittaa investointeja sekä luo edellytyksiä työpaikkojen
syntymiselle. Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan etu on se, että yrittäjyyden
ja työllistämisen kannalta haitallisimpia veroja
kevennetään ja väistämättömiä veronkorotuksia
kohdistetaan niin, että ne haittaavat mahdollisimman vähän
kasvua, työtä ja toimeliaisuutta. Verotuksen painopisteen
siirtyminen tuloksen verotuksesta ulos jaetun voiton verotukseen
on kasvun kannalta kestävä suunta. Työllistävä verouudistus
välittää suomalaisille yrityksille ja
ulkomaalaisille investoijille viestin siitä, että Suomessa
kannattaa kasvaa, investoida ja työllistää.
Myös kotitaloudet ovat tervetulleita mukaan työllistämään.
Kotitalousvähennyksen enimmäismäärän
korottaminen 2 400 euroon edistää suomalaisten
kotitalouksien kotona teettämää työtä ja
vähentää harmaata taloutta.
Viime viikolla kehyksen verouudistusta parannettiin entisestään.
Riihen jälkeen saimme paljon palautetta osakesäästäjiltä.
Kokoomus kuunteli palautteen, ja saimme neuvoteltua merkittävän
kevennyksen suunniteltuihin pörssiyhtiöiden osinkojen
veronkorotuksiin. Uudelleentarkastelun myötä pörssiyhtiöiden
maksamien osinkojen verotukseen suunniteltu korotus onnistuttiin
puolittamaan. Se on hyvä uutinen piensijoittajille. Se
kannustaa sinivalkoiseen omistajuuteen ja sijoittamiseen. Osinkojen
verotus kiristyy maltillisesti, mutta kun katsotaan kokonaisuutta ja
sen kokonaisuuden vaikutuksia, yhteisöveron alennus hyödyttää myös
osakkeenomistajia. Kokoomuksen pitkäaikainen tavoite on
edelleen saattaa pienet osinkotulot kokonaan verovapaiksi. Tämä kannustaisi
edelleensijoittamiseen ja edesauttaisi suomalaisten yritysten rahoituksen saamista.
Yritysten kasvua ja työpaikkojen syntyä tukemaan
hallitus myös perustaa yhteensä miljardiluokkaan
nousevat siemen- ja kasvuvaiheen rahastot.
Arvoisa puhemies! Yrittäjäjärjestöjenkin
kiittelemän yhteisöveron laskun ja yritysverotuksen uudistamisen
lisäksi kehyspäätös sisältää suuren joukon
lisää mainitsemisen arvoisia asioita. Vastuullista
politiikkaa on, että velkaantuminen on määrä taittaa
ja kehyspäätöksessä talouden
nettosopeutus vuoden 2015 tasolla on 600 miljoonaa. Huomiota on
myös kiinnitetty työurien pidentämiseen
ja työn ja perheen yhteensovittamiseen sekä osatyökykyisten
nuorten sekä pitkäaikaistyöttömien
työllistämiseen ja nuorten oppisopimusmahdollisuuksiin.
Kuten tiedetään, Suomessa sosiaaliturvan ja palkkatyön
yhdistämisen joustamattomuus on luonut kannustinloukkuja.
Nyt otetaan askelia siihen suuntaan, että jatkossa työn
vastaanottaminen olisi aina kannattavampaa kuin tukien varassa eläminen.
Pienimpien tulojen palkkaveron kevennys osoittaa, että kaikki
työ on arvokasta ja pienikin pätkätyö kannattaa
ottaa vastaan. Työ on parasta sosiaaliturvaa ja myös
tehokkain keino ehkäistä syrjäytymistä.
Hallitus pyrkii edistämään osatyökykyisten
osallistumista työelämään muun
muassa pidentämällä sairauspäivärahan
kestoa 72 päivästä 150 päivään,
mikä on hyvä uutinen kaikille niille kymmenilletuhansille
työkyvyttömyyseläkkeellä oleville,
jotka omien voimiensa ja mahdollisuuksiensa mukaisesti haluaisivat
päästä osallisiksi työelämään.
Arvoisa puhemies! Hallitus ansaitsee kiitoksen siitä,
että se toimillaan edesauttaa ja joustavoittaa nuorten
työllistymistä yrityksiin. Nuorisotakuun vahvistamiseksi
oppisopimuskoulutukseen otetaan kokoomuksen linjan mukaisesti uutta
vauhtia. Hallituksen ehdottama ennakkojakso, jonka aikana nuorella
on mahdollisuus tutustua työpaikkaan ja työnantajalla
nuoreen ilman työsopimussuhdetta, motivoi sekä opiskelijoita
että yrityksiä käyttämään
enemmän oppisopimuksen mahdollisuuksia. Oppisopimuskoulutukseen
ohjataan kaikkiaan 22,7 miljoonaa euroa lisärahoitusta.
Arvoisa puhemies! Meillä Suomessa pienten lasten äitien
työllisyys on selvästi alhaisempi kuin muissa
Pohjoismaissa. Yksi syy siihen on se, että suhtaudumme
työhön kovin mustavalkoisesti. Työelämän
asenteet kaipaavat päivitystä. Joko työelämässä tai
sen ulkopuolella -ajattelusta on päästävä eroon.
Osa-aikaisen työn vastaanottamisesta ja työssäkäynnin
ja perheen yhdistämisestä pitää tehdä nykyistä helpompaa.
Puolivälitarkastelussa päätettiin porrastaa
päivähoitomaksut palveluiden käytön
mukaan sekä ottaa käyttöön uusi
joustava hoitoraha alle kolmevuotiaiden lasten vanhemmille. Motiivina
oli pienten lasten vanhempien työmahdollisuuksien parantaminen
ja vanhempien vastuun korostaminen.
Työn ja perheen yhdistäminen on myös
tasa-arvokysymys. Tutkimusten mukaan pitkään työelämän
ulkopuolella olevien äitien asema työmarkkinoilla
on heikko. Osa-aikatyön mahdollistaminen nykyistä joustavammin
tarjoaisi hyvän mahdollisuuden ylläpitää verkostoja
ja palata vaiheittain työelämään.
Erityisesti nuorten naisten asemaa työmarkkinoilla tulevaisuudessa parantaisi
vanhemmuuden kustannusten riskin poistaminen yksin äitien
työnantajilta.
Tulevaisuudessa on myös uskallettava tarkastella subjektiivista
päivähoito-oikeutta. Se voitaisiin esimerkiksi
rajata puolipäiväiseksi, jos toinen vanhemmista
on kotona, pois lukien sosiaaliset syyt, ja samalla jakaa kotihoidon
tuki puoliksi vanhempien kesken, mikä parantaisi tasa-arvon
toteutumista työelämässä.
Arvoisa puhemies! Taloudellisesti haastavina aikoina meidän
on uskallettava investoida tulevaisuuteen, ja hallituksen myöntämä 40
miljoonan euron rahoitusosuus uuden lastensairaalan rakentamiseen
on tärkeä investointi apua tarvitsevien lasten
hyvinvointiin. Pienet potilaat ja heitä hoitava huipputaitava
henkilökunta tarvitsevat uuden sairaalan.
Tässä edellisessä muutamia esimerkkejä siitä, että vaikka
tyylipisteissä ei olisi täydellisesti onnistuttu,
niin se ei tarkoita sitä, että sisältö olisi jollakin
tavalla epäonnistunut. Päinvastoin, hallitus todellakin
osoitti jälleen toimintakykynsä. Lisäksi
on tietysti niin, että myös tuleville vuosille jäi
työsarkaa ja tehtävää jäljelle,
mutta tulevaisuudessakaan tekemättä ei voi jättää.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Paljon täällä on
tänään kuultu taas sitä moittimista,
että oppositiolla ei ole muka vaihtoehtoja ja ei ole muka
mitään todellista sanottavaa näihin hallituksen
esityksiin ja muihin. Äskeinen edustaja Vikmanin esityskin
oli aika virheellinen joiltain osin, ja kiinnitin huomiota esimerkiksi
siihen asiaan, kun mainitsit, että hallitus haluaa parantaa pienten
lasten äitien töissäkäyntimahdollisuuksia
muuttamalla näitä päivähoitosäädöksiä.
Tiesittekö te sen, että jo kaksi kolmesta alle
3-vuotiaitten lasten äideistä käy töissä Tilastokeskuksen mukaan
elikkä 68,8 prosenttia? Elikkä se työllisyysaste
on lähes sama kuin kaikkien naisten työllisyysaste
yhteensä. Toki sitten näitten 3—6-vuotiaitten
lasten äideillä työllisyysaste on 80,7 prosenttia.
Tämä on tuorein Tilastokeskuksen tulos.
Mutta kuitenkin olen sitä mieltä, että eikö äidin
kuulu olla nimenomaan kotona, kun lapsi on alle 3 vuotta. Miksi
yhteiskuntamme ei tukisi äitejä hoitamaan lapsia
siellä, missä näiden kuuluu olla varhaisessa
kehitysiässä? Mielestäni juuri tämänkaltainen
politiikka vieroittaa meidän lapsemme perheestä ja
synnyttää myös näitä nykyisen
kaltaisia ongelmia, joissa vanhemmuus jää vähemmälle.
Siksi en kannata tämänkaltaista politiikkaa, että me
lähetämme pienten lasten äidit töihin
keinolla millä hyvänsä.
Arvoisa puhemies! Eilen en saanut mahdollisuutta puhua ministeri
Urpilaisen ja ministeri Kataisen puheenvuoroista, joissa he peräänkuuluttivat
erityisesti sitä, että tässä hallituksen
esityksessä on kysymys ennen kaikkea työllisyyden
puolustamisesta. Toinen asia, mitä hehkutettiin täällä hyvin
paljon myös tänään, on perusturvan
korotus, joka oli suuri, mahtava hallituksen aikaansaannos. Ja kolmantena
asiana on hyvin paljon kuultu nuorisotakuu. Näihin kolmeen
asiaan haluaisin muutaman sanan ja näkökulman nostaa
esille.
Miten työllisyyttä ja ostovoimaa kasvatetaan, jos
hallitus korottaa pankkiveroa, jäteveroa, kiinteistöveroa,
sähköveroa, polttoaineveroa ja monia muita maksuja?
Nämähän ovat tasamaksuja, tasaveroja.
Elikkä käytännössä sehän
heikentää ostovoimaa ja vie perheiltä ja
muilta ihmisiltä sitä kulutusta ja taloudellista
pohjaa, jotka työllisyyttä lisäisivät.
Mielestäni ennen kaikkea nuorisotyöttömyys
ja syrjäytyneisyys kasvavat, vaikka hallituksella on nuorisotakuun
kaltainen, voisiko sanoa, lievästi sanottuna päivähoito-ohjelma,
päivähoitopaikkaohjelma vaikka. Tällä nimellä sitä voisi
kutsua jossain määrin.
Nimittäin nuorten työttömyyshän
on kasvussa jatkuvasti. Tilastokeskuksen helmikuun selvityksen mukaan
nuorisotyöttömiä oli 64 000.
Toki tätä lukua me emme lehdistä lue,
koska heistä työ- ja elinkeinotoimiston kirjoilla
on 38 000. Elikkä kysymys on 15—24-vuotiaista
nuorista. Mutta jos 64 000 on aidosti työttömiä,
niin se tarkoittaa sitä, että 10 prosenttia sen
ikäisistä nuorista on työttömiä.
Ja työvoimasta, joka on noin 300 000 sen ikäisistä,
jotka ovat vapailla työmarkkinoilla olevia henkilöitä,
siitä luvusta työttömyysprosentti on
jo 21,5 prosenttia. Elikkä tämä on oikea
luku nuorisotyöttömyydestä. Meidän
nuoristamme, joiden pitäisi olla töissä,
on työttöminä 21,5 prosenttia. Tämä on
erittäin suuri prosenttimäärä.
Noin 26 000 nuorta on laitettu jonkinnäköisille
kursseille ja nuorisotakuun piirissä oleviin toimenpiteisiin.
Sinänsä hyvä, että heidän
eteensä tehdään töitä,
mutta aito hallituksen temppu olisi se, että se loisi nuorille
työpaikkoja. No, kuinka hallitus voi luoda nuorille työpaikkoja,
jos se samanaikaisesti leikkaa vuoteen 2016 mennessä 7 000
toisen asteen ammattioppipaikkaa? Jos 7 000 oppipaikkaa
leikataan, niin kuinka hallitus voi väittää,
että se on mukamas tekemässä kaikkensa
nuorten hyväksi, että he saisivat koulutuksen
ja työpaikan? Mehän tiedämme, että jo
lähes 120 000 alle 30-vuotiasta nuorta ja aikuista
on täysin ilman toisen asteen koulutusta. Jos meillä on
näin iso määrä nuoria aikuisia,
joilla ei ole minkäännäköistä koulutusta,
niin on hyvin epäjohdonmukaista leikata samanaikaisesti
koulutuspaikkoja, eikö totta?
Täällä on moni hallituksen jäsen
puhunut kovasti siitä perusturvan korotuksesta. Todellisuudessa
tämä perusturvan 100 euron korotus ja 6 prosentin
toimeentulotukitason korotus ei tuo kuin vain kaikkein köyhimmille
25—30 euroa lisää ostovoimaa kuukaudessa.
Valtiovarainministeriltä on unohtunut sanoa se, että nämä kaikkein köyhimmät
yleensä ovat myös toimeentulotuen piirissä,
ja jos olet toimeentulotulen piirissä, vaikka olet työtön,
saat sen korotuksen, niin käytännössä toimeentulotukea,
esimerkiksi vuokratukea, haettaessa tämä sinun
etuisuutesi leikataan pois. Elikkä todellisuudessa hallitus
on korottanut perusturvaa 25—30 eurolla, vaikka tässä salissa
on jo yli vuoden puhuttu kovaan ääneen siitä,
että tämä hallitus toi 100 euron lisäansion
kaikkein heikoimmassa asemassa oleville.
Arvoisa puhemies! Muistin virkistämiseksi täytyy
kertoa se, että meillä Suomessa 700 000 suomalaista
elää ja kärsii köyhyydestä.
Lisäksi 650 kotitaloutta, mikä vastaa 1,3:a miljoonaa henkilöä,
kärsii toimeentulovaikeuksista, elikkä toimeentulovaikeuksia
on 1,3 miljoonalla henkilöllä. Se on valtava luku
näin pienessä kansakunnassa, joten nämä ihmiset,
joilla on toimeentulovaikeuksia, tarvitsisivat aidosti hallitukselta
edes sen 100 euroa, mutta nythän sitä ei saada.
Tällaisia hattutemppuja me heitämme täältä hyvin
useasti, jotka toisaalta loukkaavat niitä ihmisiä,
jotka osaavat sen matikan ja saavat sen rahan kotiinsa. He eivät
pärjää näillä hallituksen
hattutempuilla.
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä sen asian nostaa
esille, että meillä on lapsiköyhyys Suomessa
kasvanut huolestuttavasti. Pelkästään
jo 12 vuoden aikana, vuosien 1995—2007 välisenä aikana,
meillä köyhien lapsien määrä perheissä oli
kasvanut 52 000:sta noin 152 000:een. Elikkä se
oli kolminkertaistunut jo edellisten hallitusten aikana. Tämä köyhien
lasten määrä on tullut vakioksi. Tätä ei
ole saatu tippumaan mihinkään, vaan päinvastoin.
Me tiedämme sen, että Suomi on OECD-maissa eriarvoistuvin
ryhmä tulojen suhteen. Meillä on ollut tämä kipuilu
jo aikaisempina vuosina monta kertaa, toki sitä on yritetty
kirittää kiinni, mutta todellisesti me olemme monen
kansanryhmän osalta Suomessa hyvin eriarvoisessa asemassa.
Arvoisa puhemies! Olisin toivonut, että hallituksella
olisi ollut rohkeutta kertoa nämä tosiasiat kansalaisille.
Me emme ole pystyneet antamaan nuorille niitä työpaikkoja,
mitä me olemme luvanneet. Me olemme siivonneet useita nuoria
tilastojen ulkopuolelle kursseille ja erilaisiin toimenpiteisiin,
jotka toisaalta ovat joillekin ihan hyviä asioita. Mutta
hyvin suuri osa nuorista jää edelleenkin ilman
toisen asteen koulutusta, ellei hallitus muuta linjaansa ja peruuta
näitä 7 000 koulutuspaikan leikkauksia.
Arvoisa puhemies! Olen ylittänyt jo aikani, joten tässä vaiheessa
en mitään muuta aio sanoa.
Sofia Vikman /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Niikko ilmoitti, että ei
kannata valinnan mahdollisuuksia äideille ja perheille,
ja ilmoitti myös, että pienten lasten äitien
paikka on kotona. Minä kyllä viimeiseen asti kannatan
perheiden valinnan mahdollisuuksia. Perheet ovat oman elämäntilanteensa
parhaita asiantuntijoita.
Työelämän tasa-arvon näkökulmasta
huolestuttava fakta on se, että meillä pienten
lasten äitien työllisyys on muita Pohjoismaita
jäljessä. Tämänkin valossa kaikki
toimet työn ja perheen joustavan yhdistämisen
mahdollistamiseksi ja perheille valinnan mahdollisuuksien luomiseksi ovat
enemmän kuin todella tervetulleita ja oikea suunta.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvä, että osinkoverotusta
on korjattu ja asia on keskusteltu tehokkaasti läpi. Voimme
hyvällä omallatunnolla tarkastella myös
muita kehysriihessä tehtyjä merkittäviä päätöksiä,
jotka ovat meinanneet jäädä vähemmälle
huomiolle.
Ensinnäkin harmaan talouden torjunnan näkökulmasta
pidän erittäin hyvänä, että kehysriihessä nostettiin
kotitalousvähennyksen enimmäismäärää nykyisestä 2 000
eurosta 2 400 euroon. Kotitalousvähennys on tehokas
väline luoda uutta työtä erityisesti
palvelualalle. On hyvä muistaa, että kotitalousvähennyksen
saa myös tavanomaisesta kotona suoritetusta hoiva- ja hoitotyöstä.
Pidän tervetulleena, että Verohallinnon resursseja
lisätään harmaan talouden torjuntaan. Verohallinnon
toimintamenoihin kullekin kehysvuodelle osoitetut 2,2 miljoonan
euron lisäykset harmaan talouden torjumiseksi tulevat kyllä todelliseen
tarpeeseen. Täytyy myöskin kiitellä rahanpesun
ja terrorismin valvonnan lisäämiseksi aluehallintovirastoille
osoitettuja määrärahoja.
Arvoisa herra puhemies! Kiinnitin huomiota siihen, että koulunkäynnin
keskeyttämistä ja syrjäytymistä ehkäistään
kokeilemalla joustavampaa siirtymistä oppilaitosmuotoisesta
ammatillisesta koulutuksesta oppisopimuskoulutukseen. Juuri tällaista
joustavuutta tarvitsemme koulumaailmaan. Maalaisjärjellä ajatellen
kokeilun luulisi onnistuvan. Poliisin roolissa toimiessani huomasin
usein, että paras lääke nuorelle siihen, kun
koulun penkillä istuminen ei kiinnosta, on päästä käytännön
hommiin ja oppimaan ammatti tätä kautta. Luulen,
että kokeilun kautta voidaan siirtyä vakiintuneeseen
käytäntöön, jolla nuorten syrjäytymistä ehkäistään
käytännön toiminnan avulla. Jäädään
mielenkiinnolla odottelemaan tämän kokeilun tuloksia.
Arvoisa herra puhemies! Oppisopimusjärjestelmääkin
voidaan vielä kehittää enemmän
sellaiseksi, että se tukee nuoren yksilöllistä oppimista
ja siirtymistä vakituiseen työelämään. Oppisopimuskoulutusjärjestelmän
parantamisen varjolla ei kuitenkaan voida ajaa alas ammatillisen
koulutuksen määrärahoja tai aloituspaikkoja,
vaan on pidettävä mielessä se, että maassamme
tulee kouluttaa osaavaa työvoimaa niin elinkeinoelämän
kuin julkisen puolenkin tarpeisiin.
Nuorisotyöttömyys on ollut nousussa jo toista vuotta.
Tämän vuoden helmikuun lopussa alle 25-vuotiaita
työttömiä työnhakijoita oli
lähes 38 000, joka on siis 6 200 työtöntä enemmän kuin
edellisen vuoden helmikuussa. Nuorisotakuu on ollut voimassa nyt
kolme kuukautta, ja sen käytännön toteuttamisesta
on tullut paljon palautetta. Tietysti nuorten tulee olla itse aktiivisia,
mutta käytännössä työ-
ja elinkeinotoimistot eivät ole kyenneet kaikkialla Suomessa
aloittamaan nuorisotakuun toteuttamista aikataulussa. Nuorisotakuu
on hieno hanke, ja nyt on sen eteen tehtävä aktiivisesti
töitä, että nuorisotakuun lupaukset myöskin
täyttyvät.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensin muutama kommentti menneiden kolmen neljän
viikon tapahtumiin.
On ollut mielenkiintoista kuunneltavaa se, miten hallituspuolueitten
kansanedustajat ovat selittäneet sitä, että ensin
kehysriihi valmistui, pidettiin kiireen vilkkaa tiedotustilaisuus,
jossa jaettiin tikkukaramelleja, tuli kiire lähteä parlamentarismia
kunnioittaen eduskuntaan, toimittajille ei annettu mahdollisuuksia
lisäkysymyksiin. Eduskunnan kyselytunnilla hallitus esiintyi hyvin
itsevarmasti, voisi jopa sanoa ylimielisesti, heitellen erilaisia
herjoja, ihan henkilöön meneviä herjoja
edustajille. Tuolloin luvattiin kyseisen torstaipäivän
iltaan mennessä tarkat luvut siitä, mitä on
päätetty.
Meni useita päiviä, saatiin luvut, jotka kertoivat
tuolloin virallisen tiedon mukaan, että on tehty talouden
sopeuttamispäätöksiä 600 miljoonan euron
edestä. Ymmärrän, että laskelmat
tarkentuvat, ja niitä sitten seliteltiin, että kun
luku olikin vähän yli 500 miljoonaa euroa, että nyt
ne ovat tarkentuneet ja nyt ne ovat kohdallaan, ja sitten kun me
saimme päivää ennen kehyskeskustelun alkua
hallituksen lopulliset luvut, niin oltiinkin takaisin 600:ssa.
Tämä vain lukujen valossa, mutta se tapa,
jolla hallitus on esiintynyt, ja se, mikä minusta on ollut
mielenkiintoista, miten tätä tilannetta on yritetty
selittää jopa uudella poliittisella kulttuurilla
siitä, miten asioita julkisuuden kautta käsitellään
ja hoidetaan — onhan tämä aika erikoista.
On viitattu menneisiin aikoihin, jolloin valmistelu oli täysin
toisentyyppistä, ja on kysytty, että kumpi on
parempi: se, että tullaan valmiilla esityksillä,
yksimielisillä hallituksen esityksillä eduskuntasaliin,
puolustetaan niitä ja pidetään niistä kiinni,
tehdään muutokset, jos aihetta on, vai sitten
tämä, toistan aiemmin sanomaani, jopa uudeksi
toimintakulttuuriksi, Twitter-aikakauden toimintakulttuuriksi nimetty
toimintatapa. Kumpi on parempi?
Nyt on keskusteltu yritysverotuksesta, osinkojen verottamisesta.
Eilen ryhmäpuheenvuorokierroksella tuli mieleen, olemmeko
jo vaalienalusajassa. Täällä nimittäin
tilanteessa, jossa minun käsittääkseni
on kolme oppositiopuolueryhmää, pidettiin viisi
oppositiopuolueen ryhmäpuheenvuoroa. Kyllä vasemmistoliiton
ja vihreitten ryhmäpuheenvuorot olivat senkaltaisia, että ei
taida vieläkään olla ihan homma kuosissaan.
Toinen näkökulma tähän on
se, että kun asioita valmistellaan, ymmärrän
sen, että on erilaisia näkemyksiä, mutta
erityisesti yritystoimintaan liittyen, jos elinkeinoelämä jotakin
on odottanut, jos joku on ollut suomalaisen yhteiskunnan vahvuus,
se on ollut se, että asioita on voinut ennakoida. On kiitoksen
maininta, että hallitus nuo muutokset, jotka se osinkoverotuksen
osalta teki, teki jo tässä vaiheessa, ettei käynyt
niin kuin erään toisen suuren hankkeen osalta,
johon myöhemmin puheenvuorossani palaan, jossa on määräeräpäiviä ollut
matkan varrella useita ja vieläkään emme
oikein tiedä, mihin tässä ollaan menossa.
Tämä on yksi episodi, ja kyllä toivon
itse, että on tulevien vaalien jälkeen hallituksessa
ketä tahansa, niin se hallitus kunnioittaisi aidosti parlamentarismia.
Ja asia, joka on yksi osa, jossa pidän pääministeri
Jyrki Kataisesta: hän on useita kertoja puhunut siitä,
miten meillä on taloudellisesti vaikeat ajat ja pitää tehdä vastuullisia,
pitkäjänteisiä päätöksiä.
Tämä menneitten viikkojen hulabaloo on kaikkea
muuta kuin uskoa ja vakautta luovaa.
Tämän yritysverouudistuksen, osinkoverouudistuksen
alle ovat hautautuneet kehyspäätöksestä hyvin,
hyvin monet asiat. Ensinnäkin pääministeri
lupasi eduskunnan kyselytunnilla noin kuukausi sitten, että riippumatta
työmarkkinaratkaisusta hallituksella on ja tulee olemaan
päätökset työurien pidentämiseen
liittyen. On ollut kumman hiljaista niin keskusteluissa kuin tuossa kehysasiakirjassa.
En löydä sieltä noita hallituksen linjauksia
ja niitä omia päätöksiä,
mitä työurien pidentämisen osalta ihan
oikeasti tapahtuu. Siellä on oppisopimuskoulutuksen parantamista
ja siellä on osatyökykyisyyteen liittyviä asioita,
joilla työtunteja tähän maahan lisää saadaan,
mutta ne työurapäätökset, jotka
esimerkiksi eläkepolitiikan osalta ovat ihan välttämättömiä — missä nuo
päätökset ovat?
Toinen asia, josta on oltu yllättävän
hiljaa ja joka on niin ikään hautautunut tuon
julkisuudessa käydyn vellovan keskustelun alle, on se,
että pääministeri totesi tuolloin tikkarienjakotilaisuudessa
Säätytalolla, että päätökset
ovat sen kaltaiset, että kuntien rahoitusvastuu lisääntyy
90 miljoonalla eurolla. Tuo luku voi olla totta, ja se voi olla
jonkun kaavan mukaan laskettu. Vielä en ole löytänyt
toista tahoa, joka olisi päätynyt näitten kehyspäätösten
jälkeen tuohon samaan lukuun. Pikemminkin tuohon 90:een
voi lisätä nollan. Mutta tässä vielä se
olennaisempi asia on se, missä ovat hallitusohjelmassa
luvatut uudistuksiin käytettävät rahat
kehyskaudella. Laaja sosiaalihuoltolain valmistelutyö on
menossa. Vaikka se tehtäisiin minkälaisella nollabudjetilla,
se tulee vaatimaan myös lisää euroja.
Toisekseen, iso periaatteellinen kysymys on se, millä tavalla
tässä maassa omaishoitoa jatkossa toteutetaan.
Yhtenäiset kriteerit: hallitusohjelman mukaan ne luodaan.
Hallitusohjelman mukaan kunnat jatkossakin toteuttavat omaishoidon tuen
maksatuksen ilman, että Kela-siirto omaishoidon tuen maksatuksen
osalta tehdään. Meillä ei ikinä tule
olemaan yhtenäisiä kriteereitä, ja yhtenäiset
kriteerit tulevat vääjäämättä edellyttämään
myös jonkun muutaman kymmenen miljoonan, vähintään
muutaman kymmenen miljoonan, lisäresursointitarpeen.
Arvoisa herra puhemies! Sitten se iso asia, jossa kehyspäiväpäivänkin
jälkeen ovat tilanteet ja nuo eräpäivät
siitä, milloin me tietoa saamme, mitä tulevaisuus
tullessaan tuo, muuttuneet, on tämä sosiaali-
ja terveydenhuollon hallinnon rakenteiden uudistaminen. Onpahan
varsinainen sote-sotkujen soppa.
Tuo kehyspäätöksen muka-linjaus on
sen kaltainen, että siinä on paljon ihan ymmärrettäviä asioita,
mutta itsekin luulin, että kun hallituksen ja ministerin
asettamat selvitysmiehet saavat työnsä tehtyä,
selvitysmiehet tekevät esityksen, joka on toteuttamiskelpoinen
ja toteuttamiskelpoinen niin, että sitä kun parantaa,
niin eteenpäin päästään,
mutta pohja olisi tuo ollut, mikä esitys tuli. Tuollaista
esitystä odotin. Siinä on muutama isokin periaatteellinen
ongelma, mutta lähtökohtaisesti oltaisiin päästy
eteenpäin. Meni kaksi päivää,
ja hallitus kehysriihessään sotki tämän homman
taas kertaalleen, käytännössä palautti lähtöruutuun.
Tänään olemme itse asiassa noin tunti
sitten saaneet tiedon, että työryhmää — jonka
ministeri ensinnäkin nimitti 4.4. viime viikolla, antoi
sille nimityspäätöksessään
määräajan 30.6., siinä oli henkilöitä noin
tusinan verran, viisitoista — on täydennetty,
porukkaa on yli kolmenkymmenen. On hyvä, että asiantuntijuutta
on lisätty, mutta sen, mitä tässä lopputuloksena
tuleekaan, taas kerran aika näyttää.
Hallitus on ihan itse osannut sotkea tämän alun
alkaen miljardiluokan uudistukseksi mainostetun asian.
Sitten, arvoisa herra puhemies, aivan loppuun näistä luvuista.
Ymmärrän, että kiireessä 500
ja 600 miljoonaa saattavat mennä ristiin, mutta tässä kehysratkaisussa
tasapainotus on tehty niin, että niin sanotuille dynaamisille
vaikutuksille on annettu euromääräinen
lukuarvo, mikä tarkoittaa sitä, että kehys
on enemmän tai vähemmän uskon ja toivon
varassa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Vikman tässä epäili
sitä, että minä haluan jättää äidit
kotiin, pakottaa kotiin hoitamaan lapsia enkä päästää työelämään.
Tämä on aivan väärä tulkinta
siitä, mitä sanoin. Minä haluan suoda
sen mahdollisuuden, että äidit saavat edelleenkin
valita sen, että saavat hoitaa lapsiaan vaikka kolmeen
ikävuoteen asti, jos siihen on haluja.
Mutta todellisuudessa hallitus heikentää tätä mahdollisuutta.
Esimerkiksi nämä jatkuvat valtionosuusleikkaukset,
miljardiluokan leikkaukset, jotka nettovaikutuksenakin ovat vähintään
satoja miljoonia euroja, heikentävät kuntien mahdollisuutta
esimerkiksi tukea äidin kotona olemista lasten kanssa.
Meillä esimerkiksi Vantaalla ollaan päätetty
niin, että tämän vuoden alusta ei enää makseta
tätä kuntalisää kuin puoleentoista ikävuoteen
saakka — ja se on merkittävä tuki, 215
euroa kuukaudessa, se on poissa siitä perheen taloudesta.
Elikkä käytännössähän
näillä toimenpiteillä, mitä hallitus
tekee, me pakotamme äidit töihin. Emme me anna
heille todellista vaihtoehtoa, että sinä voit
mennä töihin. Eivät perheet selviä ilman
yhteiskunnan tukea lasten kanssa kotona, mikä olisi suotavaa
silloin, kun lapset ovat pieniä.
Toki me voimme myös kannustaa heitä tekemään
osa-aikatyötä, ei siinä mitään
pahaa ole, en minä sitä vastaan ole. Henkilöille,
joilla on siihen resursseja ja haluja, se on ihan hieno asia, mutta
toinen asia on se, että jos me pakotamme heidät
töihin tukia leikkaamalla, niin se linja ei ole mielestäni
oikea.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Muutama ihan yksittäinen kommentti
vielä siihen, mitä tuolta kehyspäätöksestä löytyy asioista,
jotka ovat hautautuneet tämän yritysvero-, osinkovero-uudistuksen
alle.
Ensinnäkin, pitkään odotettiin sitä,
että pelastushelikopterit tulevat valtion rahoituksen piiriin Raha-automaattiyhdistyksen
rahoituksesta. Nyt hallitus esittää, että vuonna
2017, johon toki on vielä aikaa ja jota ennen ehtii tapahtua
monenlaisia asioita, summa, jonka valtio pelastushelikopterien ylläpitämiseen
käyttää, siirrettäisiin kuntien
sosiaalitoimen valtionosuuksiin. Tasan tarkkaan tietää,
miten näille rahoille sen jälkeen käy.
Toinen asia, josta on ollut mielenkiintoista kuunnella erityisesti
sosialidemokraattien puheenvuoroja, liittyy sairausvakuutukseen
kohdennettuun 50 miljoonan euron säästöön — sarjassa,
jossa hallitus julistaa pitkän linjan päätöksiä,
sarjassa, jossa on kerrottu, että tässä on
vasta linjaukset ja asiat selviävät yksityiskohtaisemmin
myöhemmin, mihin tämä 50 miljoonaa euroa
kohdentuu.
Kolmas, voi sanoa, megaluokankin asia on se, että meillä on
tulossa potilaitten liikkuvuusdirektiivi voimaan 1.1.2014. Sen implementointi
on siinä tilanteessa, että laki tulee syksyllä eduskuntaan.
Tämän kevään aikana on käyty
vähintäänkin kabineteissa kovaa vääntöä siitä,
miten tuon liikkuvuusdirektiivin menot rahoitetaan. Hallitus on
käsittääkseni ottanut kehyspäätöksessään kannan,
että edetään sairausvakuutuskorvauksen kautta.
Haluan kuulla sen, onko tämä totta, meneekö megaluokan
asia läpi niin, että siitä ei juurikaan
puhuta.
Ja sitten viimeiseksi: Kyllähän budjetin tasapainoon
saa, kun siirtää pitkäaikaistyöttömien työmarkkinatuen
150 miljoonaa kuntien niskaan. Tässä yksi esimerkki
siitä, että peittoa jatketaan päästä toiseen.
Keskustelu päättyi.