1) Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
Suomen valtuuskunnan kertomus ETYJ:n parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta
vuonna 2001
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on käsittelyssä Euroopan
turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön parlamentaarisen
yleiskokouksen katsaus vuodelta 2001.
Arvoisa puhemies! Aivan ensimmäiseksi haluan kiittää teitä Suomen
Etyj-valtuuskunnan puheenjohtajana. Erinomaisella tavalla olette
jouhevasti onnistunut viimekin vuonna tuossa tehtävässä ja
luonut hyvän hengen, jolla suomalaiset ovat työskennelleet
Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen puitteissa. Roolinne vuoksi
täällä ette voi käyttää tätä puheenvuoroa,
ja Etyj-valtuuskunnan varapuheenjohtajana minulla lienee tehtävänä esitellä tuo
kertomus.
Parlamentaarinen yleiskokous piti tämänvuotisen
istuntonsa Pariisissa kesällä. Kokouksen perusteemana
oli konfliktien ennaltaehkäisy. Kokous pidettiin heinäkuun
alussa, jolloin 11.9. tapahtumat (Hälinää — Puhemies
koputtaa) eivät vielä vaikuttaneet parlamentaarisen
yleiskokouksen työskentelyyn. Sen heijastumat
kyllä näkyivät hyvin selvästi
sitten, kun parlamentaarisella yleiskokouksella oli ensimmäinen
talvi-istunto, joka järjestettiin Wienissä tammikuun
lopulla. Tämä olikin selkeä uusi innovaatio
yleiskokouksen toiminnassa, jossa pyritään pidempijänteiseen
yhteistyöhön ennen kaikkea Etyjin sihteeristön
suhteen Wienissä, jolloin talvi-istunnosta tullee ja tuleekin
nyt tehtyjen päätösten jälkeen
pysyvä elementti Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen
toiminnassa. (Hälinää — Puhemies
koputtaa)
Itse Pariisin kokouksessa, kuten totesin, suomalaiset olivat
hyvin vahvasti ja aktiivisesti mukana monessakin mielessä.
Keskustelu, kuten sanoin, keskittyi pitkälti konfliktien
ehkäisytyöhön.
Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnoissa kuitenkin
hyvin keskeinen osa-alue on konkreettinen yhteistyö Etyj-missioiden
kanssa, Etyj-toimistojen kanssa, joka parhaiten näkyy eri tyyppisten
työryhmien työskentelyssä.
Tällä hetkellä parlamentaarisella
yleiskokouksella on useampikin työryhmä. Meillä suomalaisilla
on ollut keskeinen rooli myöskin näissä työryhmissä.
Itse vedän Moldova-työryhmää.
Olen ollut myöskin mukana Valko-Venäjä-työryhmässä.
Ed. Paula Kokkonen on ollut mukana Abhasia-työryhmässä.
Sen lisäksi on olemassa työryhmä, joka
keskittyy nimenomaan Kosovoon ja Välimeren alueen yhteistyöhön.
Nämä työryhmät ovat ehkä keskeisin
tapa, jolla parlamentaarikot ovat voineet päästä mukaan myöskin
operatiiviseen toimintaan, missä Etyj on hyvin keskeisesti
ennen kaikkea Itä-Euroopan alueella. Moldova-työryhmän
osalta myöskin meillä suomalaisilla on ollut ilo
isännöidä toukokuussa eduskunnan toimesta
neuvottelukokousta, joka pidettiin osin täällä Helsingissä, osittain
Ahvenanmaalla. Tänne Suomeen kutsuttiin Moldovan sisäisen
kiistan eri osapuolet keskustelemaan ja ennen kaikkea seuraamaan
ja havainnoimaan Ahvenanmaan itsehallintomallin toimivuutta.
Tuo kokous oli sikäli palkitseva, että selkeästi näki,
että Moldovan kiistan osapuolet suhtautuivat hyvin vakavasti
siihen työhön, jota me Moldova-työryhmässä olemme
tehneet, ja vierailu ei ollut vain parlamenttiturismia, vaan hyvin
konkreettisesti paneuduttiin itsehallintolain yksityiskohtiin. Ja
mikä olennaisinta, tuohon parlamentaarisen yleiskokouksen
järjestämään prosessiin osallistuivat
myöskin kaikki Moldovan kiistan pääneuvottelijat.
Tässä selkeästi nähdään
parlamentaarisen työn ja hallitustenvälisen yhteistyön merkitys.
Tämän pohjalta allekirjoittanut oli Yhdysvaltain
kongressissa Washingtonissa kuultavana ja myöskin olen
ollut Wienissä pysyvän neuvoston kuultavana Moldova-työn
osalta.
Toinen keskeinen osa-alue parlamentaarisen yleiskokouksen konkreettisissa
toiminnoissa on vaalitarkkailu. Etyjin parlamentaarinen yleiskokous
on se johtava poliittinen vaalitarkkailuelin, kun kansainvälistä vaalitarkkailua
on tehty. Pidempijänteinen vaalitarkkailuhan
tapahtuu Etyjin ihmisoikeuskomitean Odihrin kautta, mutta nimenomaan
kansanedustajat osallistuvat lyhytaikaiseen vaalitarkkailuun. Suomalaisilla tässäkin
suhteessa vaalitarkkailun osalta on viime vuonna ollut hyvinkin
keskeinen rooli. Ed. Paula Kokkonen muun muassa veti Etyjin vaalitarkkailuryhmän,
itse asiassa veti kansainvälistä vaalitarkkailua
Azerbaidzanin vaaleissa, jotka pidettiin viime vuoden alkupuolella.
Itselläni oli vastaava tehtävä Moldovan
vaalien osalta maaliskuussa viime vuonna. Ehkä kaikkein
merkittävimpänä sain myöskin
vetää Etyjin vaalitarkkailun ja kansainvälisen
vaalitarkkailun Valko-Venäjällä viime
vuoden syyskuussa. Näissa kaikissa vaaleissa, joissa me
suomalaiset olimme siis keskeisesti mukana, oli omia ongelmakohtiaan. Azerbaidzanin
vaaleissa jouduttiin suorittamaan täydennyskierros. Siellä oli
selkeästi sellaisia ongelmia, jotka pakottivat uusintakierrosten
toteuttamiseen. Moldovan vaalien, jotka sinänsä suoritettiin
lain mukaisesti vapaina ja oikeudenmukaisina vaaleina, suurempana
ongelmana oli se, että Transnistrian separatistisella alueella
näitä vaaleja ei voitu toteuttaa ja toimeenpanna.
Valko-Venäjän vaalit ovat historia sinänsä.
Valitettavasti kansainväliset vaalitarkkailijat joutuivat
toteamaan, että Valko-Venäjän presidentinvaalit
eivät täyttäneet Etyjin sen kummemmin
kuin Euroopan neuvostonkaan oikeudenmukaisille vaaleille annettuja
kriteereitä. Jouduttiin kuitenkin toteamaan se myöskin,
että demokraattisille pluralistisille instituutioille kuitenkin
oli jonkin verran liikkumatilaa Valko-Venäjälle
syntynyt. Siltä pohjalta päädyttiin siihen,
että kansainvälisen yhteisön ei tulisi
kuitenkaan eristää Valko-Venäjää.
Kiistahan on edelleenkin auki, ja monessa mielessä Valko-Venäjän
kehitys on ongelmallinen ja myöskin Etyjin seurannan alla.
Myöskin muissa vaalitarkkailuissa suomalaiset olivat
vahvasti mukana. Oli Kosovossa vaalit. Ed. Liisa Hyssälä osallistui
Kosovon vaaleihin. Albaniassa oli myöskin vaalit, joissa
ed. Anni Sinnemäki oli Suomesta mukana. Sen lisäksi
vaalitarkkailu oli myöskin Montenegrossa. Tässä näkyy
hyvin selvästi se, että parlamentaarikot ovat
saaneet yhä merkittävämmän,
kasvavamman roolin tämän tyyppisessä demokraattisten
instituutioiden kehittämisessä ja vahvistamistyössä.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, minulla on se tunne, että se
työ, mitä me suomalaiset ja laajemmin parlamentaarikot
olemme voineet tehdä Etyjin piirissä, on ollut
arvokas tuki sille toiminnalle, mitä nimenomaan hallitustenvälisesti
luonnollisesti Etyj primäärisesti edesauttaa. Keskeisenä tehtävänä on
tietysti ollut konfliktien ennaltaehkäiseminen,
mutta myöskin hyvin keskeisenä työnä on
demokraattisten yhteiskuntien jälleenrakennus, oikeusvaltioiden
prinsiippien ylösrakennus konfliktien jälkeisessä tilanteessa.
Tässä työssä parlamentaarikot
ovat voineet oivalla tavalla antaa panoksensa hallitustenväliselle
yhteistyölle, jota Etyj, Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö,
elimenä edustaa.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Ed. Kiljunen esitteli hyvin Euroopan
turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön parlamentaarisen
yleiskokouksen toimintakertomuksen. Haluaisin omalta osaltani
lisätä tähän muutaman huomion,
jotka koskevat parlamentaarisen yleiskokouksen ja Euroopan neuvoston
parlamentaarisen yleiskokouksen välistä yhteistyötä.
Yhteistyö näiden kahden järjestön
välillä sujuu hyvin, mutta yhteistyössä on
vielä parantamisen varaa. Sekä Euroopan turvallisuus-
ja yhteistyöjärjestön parlamentaarikot
että myöskin Euroopan neuvoston parlamentaarikot
ovat ennen kaikkea yhteistyössä vaalitarkkailijoina
sellaisissa maissa, joissa saattaa tulla ongelmia itse vaalitapahtuman
ja vaalikampanjan toteutuksessa. Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö on
tässä suhteessa tehnyt merkittävää,
myönteistä ja hyvää työtä.
Se on omalta osaltaan juurruttanut parlamentaarisen demokratian,
ihmisoikeus- ja oikeusvaltioperiaatteita uusiin demokratioihin.
Tässä yhteydessä on kuitenkin todettava
se, että monissakin eri maissa, joissa Etyjin ja Euroopan
neuvoston tarkkailijat osallistuvat vaalitarkkailuun, on selvä tendenssi
joko poliittisen johdon tai opposition taholta pyrkiä käyttämään näiden
järjestöjen erilaisuutta myös hyväksi
ja saada näiden järjestöjen, yhden järjestön
tuki esimerkiksi poliittiselle johdolle tai oppositiolle.
Viime vuosien aikana tällainen kansainvälisen
yhteisön eriyttäminen ei enää ole
ollut kovin menestyksekästä. Mutta vielä takavuosina
esimerkiksi Albanian vaalien yhteydessä silloinen presidentti
Berisha käytti valitettavan onnistuneella tavalla hyväkseen
kansainvälisen yhteisön eri järjestöjen
välisiä näkemyseroja omassa politiikassaan.
Se yhteistyön tiivistyminen, joka viime vuosina on tapahtunut
Etyjin ja Euroopan neuvoston välillä, on omalta
osaltaan ehkäissyt tämän kaltaisen eriyttämisen.
Meillä on aivan lähitulevaisuudessa sellaisia uusia
haasteita, joissa molemmat järjestöt ovat mukana
ja joissa myös meidän täytyy estää se, että ei
tapahdu kantojen eriytymistä. Tarkoitan tässä yhteydessä ennen
kaikkea Valko-Venäjän tilannetta. Olen ymmärtänyt
niin, että Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
parlamentti on valmis hyväksymään Valko-Venäjän
parlamentin edustuksen ensi kesänä pidettävässä yleiskokouksessa.
Eli Valko-Venäjä ottaa paikkansa, josta se Valko-Venäjän
sisäisen tilanteen takia on ollut pitkään
ulkopuolella. Valko-Venäjällähän
oli pitkään tilanne, jossa oli tosiasiallisesti kaksi
kilpailevaa parlamenttia. Tällä hetkellä tämä tilanne
ei enää ole näin yksiselitteinen.
Euroopan neuvosto omalta osaltaan katsoo, että se politiikka,
mitä Valko-Venäjällä on harjoitettu
viimeisten kuuden seitsemän vuoden ajan, kymmenenkin vuoden
ajan, eli eristämisen ja ei-yhteistyön politiikka,
ei ole tuonut sellaisia tuloksia, joita Etyj ja Euroopan neuvosto
ovat toivoneet. On myönteistä se, että molemmat
järjestöt ovat nyt astumassa tällaisen
yhteistyön ja dialogin tielle. Me emme vielä tässä yhteydessä voi
tietää, tuoko tämä yhteistyön
ja dialogin tie parempia tuloksia kuin Valko-Venäjän
parlamentin kansainvälisen eristämisen tie. Euroopan neuvosto
on asettanut omalta osaltaan tiettyjä ehtoja sille, että Valko-Venäjä voisi
palata ehdokasjäseneksi. Olemme edellyttäneet
muun muassa poliittisten vankien vapauttamista ja sitä,
että parlamentin asemaa päätöksenteossa
Valko-Venäjällä vahvistetaan.
Valko-Venäjän parlamentaarikot, sekä presidentti
Lukashenkaa tukevat että myöskin opposition edustajat,
ovat nykyisin säännöllisesti läsnä Euroopan
neuvoston kokouksissa, joskaan Valko-Venäjällä ei
ole virallista asemaa. Haluan vielä todeta sen, että tässä Valko-Venäjän
kysymyksessä on välttämätöntä se,
että Etyjin ja Euroopan neuvoston ohella myös
europarlamentti kulkee käsi kädessä yhteistyössä sopien
keskenään uusista askelista muun muassa Valko-Venäjän suuntaan.
Rouva puhemies! Me, jotka toimimme kansainvälisissä järjestöissä,
käytämme varsin paljon Ahvenanmaan myönteistä itsehallintoesimerkkiä ja
tarjoamme tätä esimerkkiä myös
monille sellaisille alueille, joilla tällä hetkellä on
ongelmia esimerkiksi kansallisten tai uskonnollistenkin vähemmistöjen
kanssa. Mielestäni tässä suhteessa tarvitsisimme
vähän kättä pidempää. Ongelma
on se, että meillä kyllä on käytössämme
erilaisia tutkimuksia ja selvityksiä Ahvenanmaan itsehallintomallista,
mutta mielestäni esimerkiksi eduskunta voisi valmistuttaa
yhteistyössä Ahvenanmaan itsehallintoelimen kanssa selkeän
selvityksen siitä, mikä on Ahvenanmaan oman parlamentin
asema ja toisaalta suhde Suomen parlamenttiin ja miten tämä on
osa sitä itsehallintoa, joka perustuu myös Suomen
perustuslakeihin. Luulen, että me tarvitsisimme tällaisen selkeän
aineiston, jota voisimme välittää monillekin
eri alueille.
Ed. Kiljunen mainitsi tässä yhteydessä Moldovan
johdon ongelmat Transnistrian kanssa, joka on osa Moldovaa. Myöskin
Nagorno-Karabahissa on vastaavan kaltainen tilanne, Abhasiassa
ja monilla muilla alueilla. Mutta, rouva puhemies, me tarvitsisimme
tällaisen aineiston, joka olisi selkeä, yksinkertainen,
joka selvittäisi vähän historiaa ja taustoja
sekä nykyistä tilannetta. Toivon, että tältä osin
eduskunta voisi olla aloitteellinen.
Katja Syvärinen /vas:
Arvoisa puhemies! Puhun lyhyesti paikaltani. Haluaisin yhtyä ed. Kiljusen
kiitoksiin ensinnäkin puhemiehen roolista valtuuskunnan
puheenjohtajana. Myöskin muun valtuuskunnan aktiivisuus
on ollut erittäin hyvä, ja se on huomattu myös
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestössä.
Esimerkiksi ed. Kiljunenhan viime kesänä Pariisin
kokouksessa valittiin järjestön varapresidentiksi,
joka ei ole mikään vähäpätöinen
tehtävä. Se kannattaa panna merkille. Vaikka se
ei kuulukaan viime vuoden toimintakertomukseen, tämän
vuoden puolellahan ed. Kokkonen on valittu Etyjin gender-raportoijaksi,
joka varmasti on yksi näitä merkittäviä tehtäviä,
joista vielä suomalaiset muistetaan. Vielä haluaisin
kiittää myöskin virkamiehiä,
jotka meitä tässä työssä avustavat.
Se on erittäin mielenkiintoinen tehtävä.
Tämän tyyppiset tehtäväthän
ovat niitä epäkiitollisia tehtäviä,
jotka aiheuttavat myöskin poissaoloja eduskuntatyöstä.
Joskus kyseenalaistetaan, onko Suomen kansan edustajien tehtävä edustaa
Suomea maailmalla, mutta kysymyshän on nimenomaan rauhan
ja vakauden edistämisestä maailmalla, ja siinä me
suomalaiset olemme erinomaisia demokratian lähettiläitä.
Sen tähden pidän tämän kaltaista
työtä hyvin voimakkaasti Suomen etujen mukaisena
ja sellaisena, jossa Suomen eduskunnan tulee mukana olla.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Toteaisin edellä käytettyjen
puheenvuorojen johdosta, että Etyjin ja Euroopan neuvoston välinen
yhteistyö on mielestäni myöskin sujunut aivan
kohtuullisen hyvin. Näyttää siltä,
että erityisesti virkamiesten välillä on
toisinaan jännitteitä, mutta ne ovat olleet kaikki
voitettavissa, ja hyvää yhteistyötä on
kyetty tekemään.
Etyj on mielestäni demokratian oppituoli. Demokratiaa
pyritään siellä harjoittelemaan ja erityisesti
opastamaan näitä niin sanottuja uusia demokratioita
pöytätavoille, jos niin voisi sanoa. Kun meillä ensi
vuonna on vaalit, toivoisin, että me voisimme nyt vuorostamme
kutsua näistä niin sanotuista uusista demokratioista
ihmisiä tänne tarkkailemaan meidän vaalejamme.
Mehän olemme yleensä kertomassa heille, miten heidän
pitäisi menetellä, ja kertomassa, mitä erityisesti
ei pitäisi tehdä. Toivoisin, että me
voisimme näyttää, miten vaalit voidaan
hoitaa niin sanotusti sivistyneesti ja pyrkimättä haittaamaan toisten
vaalityötä. Voisimme myöskin osoittaa sen,
miten vaalien teemat ovat tärkeitä eikä pelkästään
se, että saadaan valtaa kahmituksi, koska aika monissa
niin sanotuissa uusissa demokratioissa näyttää valta
itsessään olevan tärkeämpää kuin
ne ajatukset ja ideat, joita ollaan ajamassa.
Sitten toivoisin, että Etyj olisi aktiivinen myöskin
Lähi-idän kriisissä. Nimittäin
Välimeren alueen yhteistyökumppaneina ovat muun muassa
Israel ja Egypti jne. Tästä syystä minusta Etyjin
olisi hyvä tässä yhteydessä olla
aktiivinen.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Kuten jo käytetyissä puheenvuoroissa
on käynyt ilmi, suomalaiset kansanedustajat ovat aktiivisia
sekä Etyjissä että Euroopan neuvostossa.
Tämä saattaa ehkä tuntua vähän
itsekehulta, kun me kaikki itse olemme mukana näissä järjestöissä,
mutta kukapa sen kissanhännän nostaa, jos ei kissa
itse.
Puhemies! Vaalitarkkailusta olemme aikaisempinakin vuosina puhuneet
Etyjin kertomuksen yhteydessä ja todenneet sen, että yhteistyö Euroopan
neuvoston kanssa toimii varsin hyvin pienistä puutteista
huolimatta. Se, kummalla järjestöllä on
johtava rooli, ei mielestäni ehkä sittenkään
ole niin tärkeä asia kuin se, mitä saadaan aikaan
vaalitarkkailun osalta. Siitä olemme varmasti kaikki samaa
mieltä, että vaalitarkkailua uusissa demokratioissa
tarvitaan. Demokratia ei synny hetkessä. Siihen tarvitaan
vuosia, siihen saatetaan tarvita vuosikymmeniä, jotta demokratia
juurtuu, koska se on myöskin ihmisten mielissä,
se ei ole pelkästään menetelmissä.
Ed. Laakso puhui Valko-Venäjästä.
Haluaisin ihan viimeisimmästä vaalitarkkailusta
eli Ukrainasta sanoa muutaman sanan. Valitettavasti myöskin
Ukrainan osalta jouduttiin toteamaan, että vaalit eivät
kaikissa suhteissa toimineet odotetulla ja toivotulla tavalla vaan
ilmeistä on, että vaalirikkeitä tapahtui
siellä. Se, mikä on sekä Etyjin että Euroopan
neuvoston vaalitarkkailussa hyvin oleellista, on se, että myöskin
kampanjan aikana kiinnitetään huomiota siihen,
että kaikilla ryhmillä on oikeus ainakin suhteellisesti
samaan määrään mediahuomiota.
Puhemies! Etyj yhtä hyvin kuin Euroopan neuvosto tekee
työtä demokratian ja ihmisoikeuksien
hyväksi ja tässä mielessä erittäin
tärkeätä työtä myöskin
Suomen parlamentin näkökulmasta.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Muutama vastaus huomioiden käytettyjä puheenvuoroja,
ensinnäkin ed. Laaksolle ja myöskin ed. Elolle,
jotka pohdiskelivat Euroopan neuvoston ja Etyjin välistä yhteistyötä vaalitarkkailussa.
Kieltämättä jossain määrin
murheellisten Albania-kokemusten jälkeen, joissa oli tarpeetonta
kissanhännän vetoa, vaalitarkkailuyhteistyö on
sittemmin sujunut melkoisen mutkattomasti ja hyvin ja molemmille
järjestöille on selkeä oma roolinsa tuossa
kansainvälisessä vaalitarkkailussa syntynyt. Siinähän
on myöskin usein mukana europarlamentaarikko eli Euroopan
parlamentti, eli tämä on se, voisiko sanoa keskeisin
vaalitarkkailuryhmä, joka on vastannut tästä kansainvälisestä vaalitarkkailusta.
Ed. Laakso mielenkiintoisella tavalla pohdiskeli Valko-Venäjän
tilannetta ja oli ymmärtävinään,
niin kuin hän sanoi, että on saanut itsensä ymmärretyksi
niin, että Etyjin parlamentaarinen yleiskokous olisi hyväksymässä Valko-Venäjän delegaation
kansalliskokouksen edustajat tulevassa Berliinin yleiskokouksessa
Valko-Venäjän edustajiksi. Tässä ed.
Laakso on jossain määrin ennenaikaisesti liikkeellä spekuloimassa
tätä asiaa, mutta kieltämättä on
aivan totta, että meillä Etyjin parlamentin yleiskokouksessa
on Valko-Venäjän paikka ollut jo usean vuoden
tyhjänä. Vuonna 2000 pidettiin parlamenttivaalit
koko Valko-Venäjällä, joita Etyj myöskin
seurasi — ei systemaattisesti, mutta seurasi — ja
todettiin, että ne vaalit eivät täyttäneet
kriteereitä, jotka oikeudenmukaisille parlamenttivaaleille
tulisi asettaa. Olemme silti tilanteessa, että 13. korkein Supreme
Soviet, jonka edustajat ovat olleet myöskin mukana aikaisemmassa
vaiheessa nimenomaan Etyjin parlamentaarisessa yleiskokouksessa,
on jo menettänyt mandaattinsa. Näin ollen paikka
on ollut pidempään sitten tyhjänä,
ja kieltämättä olemme siinä tilanteessa
parlamentaarisen yleiskokouksen puitteissa, että joudumme
pohtimaan Valko-Venäjän paikan asemaa.
Ehkä erona Euroopan neuvoston ja Etyjin parlamentaarisen
yleiskokouksen tai Etyjin välillä on se, että Euroopan
neuvosto on primäärisesti ihmisoikeusjärjestö.
Se kiinnittää ensisijaisesti huomionsa oikeusvaltioperiaatteisiin,
ihmisoikeuksiin, demokratian toteutumiseen. Etyj on primäärisesti
sittenkin turvallisuusyhteistyöelin. Luonnollisesti Etyjissä nähdään,
että toimiva demokratiaoikeusvaltio on olennaisimpia osatekijöitä,
ehkä jopa olennaisin, joka luo vakautta ja turvallisuutta,
mutta juuri tämän tyyppisessä hyvin delikaatissa
tilanteessa, kuten Valko-Venäjän tilanne, voi
olla niin, että Etyjin parlamentaarisessa yleiskokouksessa
on aavistuksen verran enemmän valmiutta tämän
turvallisuuden, vakauden ylläpitämisfunktion vuoksi
tunnistaa se, että Valko-Venäjän paikka
parlamentaarisessa yleiskokouksessa ehkä tulisi täyttää kuin
konsanaan Euroopan neuvostossa, jossa ollaan sittenkin pilkun tarkempia
sen suhteen, miten ihmisoikeudet ja demokratia toteutuvat. Tämä on
ehkä se nyanssiero, johon ed. Laakso puheenvuorossaan viittasi.
En kuitenkaan voi tässä vaiheessa sanoa sitä,
että Valko-Venäjän paikka Berliinin kokouksessa
annettaisiin Valko-Venäjän kansalliskokoukselle,
mutta tämän suuntaista pohdiskelua tästä aiheesta
on kieltämättä ollut.
Arvoisa puhemies! Ahvenanmaan osalta minusta oli mielenkiintoinen
ehdotus, jonka ed. Laakso teki koskien yhden selkeän asiakirjan
aikaansaamista, jossa selkeästi määriteltäisiin
Ahvenanmaan itsehallinnon periaatteet, myöskin demilitarisoinnin
periaatteet. Ahvenanmaallahan on runsaasti tähän
liittyvää materiaalia toimitettu ja tuotettu kansainvälisen
yhteisön käyttöön. Mutta tämä ajatus
siitä, että nimenomaan meidän parlamentaariselle
työllemme tehtäisiin tällainen asiakirja,
saattaisi olla harkitsemisen arvoinen.
Arvoisa puhemies! Ehdottaisinkin, että ihan Etyj-valtuuskunnan
puitteissa tätä vielä pohtisimme ja esittäisimme
tästä mahdollisesti myöskin pyynnön.
Ed. Syvärisen puheenvuoro oli monessa mielessä arvokas,
mutta minusta siihen sisältyi yksi pieni lapsus, ja haluaisin
sen lapsuksen korjata. Hän totesi, että kun olemme
Etyjin tehtävissä, parlamentaarisen yleiskokouksen
tehtävissä ulkomailla, meillä olisi poissaolo
eduskuntatyöstä. Hän käytti
tätä termiä. Todellisuudessa me olemme
eduskuntatyössä ollessamme näissä Etyjin tehtävissä.
Meillä tapahtuu tietysti poissaolo salityöskentelystä.
Sitä te tietysti tarkoititte, ymmärsin sen hyvin,
mutta haluaisin sen selkeästi oikaista, koska liian usein
tiedotusvälineissä ja muualla annetaan ymmärtää,
että emme ikään kuin olisi eduskuntatyössä,
kun olemme näissä tehtävissä.
Lopuksi ed. Kokkosen osalta: Hän pohdiskeli Lähi-idän
tilannetta ja siihen mahdollista vaikuttamista. Siltä osinhan
meillä on nyt Etyjin parlamentaarisessa yleiskokouksessa
Välimeri-työryhmä, jonka eräänä osaulottuvuutena
on kieltämättä myöskin Lähi-idän
tilanne. Mutta varmasti on paikallaan se, että painottaisimme
sitä painavammin, koska siinähän on myöskin
Pohjois-Afrikka yhtenä osa-alueena. Voisi olla ihan paikallaan,
että Lähi-idän konfliktin nyt ollessa näinkin
herkässä ja vaikeassa vaiheessa siihen paneuduttaisiin
entistä enemmän.
Gunnar Jansson /r:
Värderade talman, arvoisa rouva puhemies! Muutama huomautus
ed. Laakson ajatuksesta Ahvenanmaan itsehallintojärjestelmän
käyttökelpoisuudesta — mielenkiintoinen
ajatus, joka osittain jo elää. Ed. Kiljunen on
käyttänyt sitä menestyksellisesti Moldovassa
ja Transnistriassa, ja se toimi jatkuu. Euroopan neuvoston poliittisessa
komiteassa on vireillä tämmöinen
hanke, jossa tutkitaan menestykselliset itsehallintojärjestelmät
ympäri Eurooppaa, jossa Ahvenanmaan järjestelmä on
aika näkyvässä paikassa. Valitettavasti
se hanke on nyt jäänyt hieman muiden, tärkeämpien
asioiden jalkoihin, mutta tietääkseni prosessi
jatkuu.
Kolmanneksi, silloin kun tasavallan nykyinen presidentti Tarja
Halonen toimi ulkoministerinä, hänen aloitteestaan
pystytettiin niin kutsuttu kontaktiryhmä ulkoasiainministeriön
ja Ahvenanmaan viranomaisten välille, ja sen tehtävänä juuri
on markkinoida Ahvenanmaan itsehallintojärjestelmää,
järjestelmää, joka toimisi, mutta samalla
ei tähtäisi itsenäistymiseen. Sellaisia
järjestelmiä kaivataan kipeästi muun
muassa Euroopassa. Ryhmä toimii hyvin, kokoontuu säännöllisesti,
sillä ei ole parlamentaarista ulottuvuutta. Sen takia ed.
Laakson idea on vielä mielenkiintoisempi, juuri siitä syystä.
Kontaktiryhmän tehtäviin kuuluu järjestää seminaareja
tästä asiasta. Sellaisia on pidetty tässä eduskunnassa
kaksi vuotta sitten, sen jälkeen Tukholmassa samana vuonna,
sen jälkeen vuosi sitten New Yorkissa YK:ssa. Viimeinen
oli helmikuussa tänä vuonna Brysselissä,
ja seuraava järjestetään mitä ilmeisimmin
Berliiniin. Elikkä tämä nyt on vireillä.
Mutta palaan vielä siihen ideaan, pitäisikö tässä hankkeessa
olla parlamentaarinen ulottuvuus. Olen henkilökohtaisesti
ehdottomasti sitä mieltä, että pitää olla,
ja totta kai eduskunta on oikea toimija siinä suhteessa.
Materiaalia on, mutta koottua, yksiin kansiin sisältyvää materiaalia
ei ole, mutta sekin on helposti järjestettävissä.
Elikkä tämä idea on ilman muuta sellainen,
johon pitää panostaa, ja jatkaa yhteistyötä juuri
eduskunnan mukanaolon merkeissä juuri siitä syystä,
että kaikki tiedämme Etyjissä, Euroopan
neuvostossa ja muualla, että Euroopassa on paljon enemmän
kansoja kuin valtioita. Euroopan rajat on vedetty vähän
umpimähkään toisen maailmansodan jälkeen,
ja jokaikisessä Euroopan maassa on enemmän tai
vähemmän vähemmistöongelmia lukuun
ottamatta ehkä Islantia. Sen takia kyllä kannattaa
panostaa tähän.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Ajattelin tässä keskustelun
virkistämiseksi esittää yhden epäpyhän
ajatuksen, joka ei ole sinänsä uusi. Sekä Euroopan
neuvostolla että Etyjillä on pitkät perinteet,
mutta kun ajatellaan tarvetta kehittää yhteistyötä,
kriisien ennaltaehkäisyä ja siviilikriisinhallinnan
välineitä, joita EU:ssakin on kehitteillä,
niin näkisin kyllä tarpeelliseksi, että pitemmällä tulevaisuudessa
Euroopan neuvosto ja Etyj pystyisivät yhdistämään
toimintaansa, jotta nämä molemmat aspektit, jotka
ed. Kiljunen otti esiin, siis turvallisuusaspekti Etyjin puolelta
ja ihmisoikeudet Euroopan neuvoston puolelta, saisivat yhteensä sellaisen
vahvuuden, että demokratia ja ihmisoikeudet kehittyisivät
samanaikaisesti näillä eri menetelmillä,
joita molemmat järjestöt sinänsä arvokkaasti
kehittävät ja vievät eteenpäin
ja joissa on parlamentaarikkojen vahva toiminta mukana tuomassa
sitä informaatiota myös Suomen kansalaisyhteiskuntaan.
Kansallisvaltiokysymys on näissä asioissa
tietenkin yksi tärkeä asia, ja minusta ed. Laakson idea
materiaalipaketista on varmaan paikallaan. Se tuskin saa erilaisilta
vähemmistöiltä yksinomaan positiivista
vastakaikua, mutta tämä keskustelu siitä,
mikä on kansallisvaltion merkitys, täytyy tietysti
jokaisen vähemmistön ja kansakunnan itse käydä läpi,
onko kansallisvaltio tavoitetila vai ovatko sitä erilaiset
autonomiamallit. Sen kehityksen edistämiseksi keskustelua käydään
rauhanomaisesti ja kuitenkin valppaasti, ja on hyvä, että on
olemassa tämä positiivinen esimerkki Ahvenanmaasta.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Ed. U. Anttila sanoi ottavansa esille epäpyhän
ajatuksen Euroopan neuvoston ja Etyjin toiminnan yhdistämisestä.
Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että tällä hetkellä on
kysymys kahdesta erilaisesta järjestöstä,
joilla on erilainen toimenkuva.
Euroopan neuvoston toiminta perustuu Euroopan ihmisoikeussopimukseen,
joka jokaisen Euroopan neuvoston jäsenmaan on hyväksyttävä ehtona
jäsenyydelle, ja Euroopan ihmisoikeussopimus on myös
ratifioitava. Sen perustalta taas toimii Euroopan ihmisoikeustuomioistuin,
johon jokaisella Euroopan neuvoston jäsenmaan kansalaisella
on oikeus tehdä valitus, joka käsitellään,
ja tuomioistuin tekee Euroopan neuvoston jäsenmaita langettavia
päätöksiä.
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestöllä ei
ole tämän kaltaista mekanismia, ja niin kauan kuin
Yhdysvallat on Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
jäsen — ja me tietenkin toivomme, että Yhdysvallat
pysyy myös tulevaisuudessa järjestössä,
vaikka Yhdysvallat onkin lähtenyt pois monesta järjestöstä — me
emme voi kuitenkaan olettaa emmekä näe edes tulevaisuudessa
sellaista tilannetta, jossa Yhdysvallat olisi sitoutumassa Euroopan
ihmisoikeussopimukseen tai Euroopan ihmisoikeussopimuksen kaltaiseen
järjestelmään, puhumattakaan siitä, että Yhdysvallat
antaisi muiden maiden kansalaisille oikeuden esimerkiksi kääntyä ihmisoikeustuomioistuimen
puoleen ja hyväksyisi sen, että tällainen
ihmisoikeustuomioistuin tekee Yhdysvalloille langettavia päätöksiä.
Kaikki tämä, mitä Euroopan neuvosto nyt
tekee, on ristiriidassa sen suuntauksen kanssa, joka valitettavasti
on vahvistumassa Yhdysvaltain politiikassa. Tältäkään kannalta
katsoen ei ole mahdollista näiden kahden järjestön
yhdistäminen.
Jos puhumme sitten toiminnan yhdistämisestä,
minä luulen, että ed. Anttila tarkoittaa kuitenkin
yhteistyöstä ja työnjaosta sopimista
nykyistä paremmin eikä niinkään
toimintojen yhdistämistä, koska näillä järjestöillä on
erilaiset toiminnot. Sanon aivan suoraan, että en pidä hyvänä sitä, että Euroopan
turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön parlamentaarinen
yleiskokous on ottamassa toimenkuvaansa ihmisoikeuksiin ja oikeusvaltioperiaatteisiin
liittyviä kysymyksiä, koska sillä ei
ole asiantuntemusta, ei ole apparaattia, ei ole asiantuntijaverkostoa
sillä tavalla kuin Euroopan neuvostolla näissä kysymyksissä on.
Juuri nämä ovat sellaisia kysymyksiä,
missä pitäisi sopia yhteistyöstä ja
työnjaosta.
Esimerkiksi Euroopan unionin kanssa olemme kyenneet sopimaan
siitä, että monet sellaiset kysymykset, joissa
Euroopan unionilla ei ole asiantuntemusta,
esimerkiksi juuri ihmisoikeuskysymyksissä, se asiantuntemus
ostetaan Euroopan neuvoston taholta eli käytetään
olemassa olevaa asiantuntemusta ja rakennetta hyväksi eikä luoda
jotakin uutta ja rinnakkaista.
Ongelma kansainvälisten järjestöjen
osalta Euroopassa on juuri se pelko, että syntyy jotakin rinnakkaista,
päällekkäistä, turhaa, sellaista
toimintaa, jonka joku on jo tehnyt ja vieläpä paremmin
kuin se järjestö, joka aikoo ottaa omaan ohjelmaansa
tällaiset toimenpiteet.
Eli, ed. Anttila, kyllä ajatus näiden järjestöjen yhdistämisestä on
kuolleena syntynyt, vaikka perustuu varmaankin hyvää tarkoittavaan
tavoitteeseen, jonka lähtökohtana on se, että pitää tehostaa
kansainvälisen yhteisön ja siellä toimivien järjestöjen
keskinäistä yhteistyötä ja työnjakoa. Mutta
silloin me olemme hyvin konkreettisissa kysymyksissä aina:
mitä tehdään, miten tehdään, mikä järjestö tekee
parhaiten? Esimerkiksi vaalitarkkailussa olemme kyenneet sopimaan,
että Etyj on johtava järjestö. Tässä ei
ole minkäänlaista ongelmaa eikä minkäänlaista
kissanhännänvetoa. Näin on, ja näin
pitää myös Euroopan neuvoston käsityksen
mukaan olla, koska Etyjin organisaatioon kuuluu järjestelmä,
jossa on parempi asiantuntemus näissä kysymyksissä kuin taas
Euroopan neuvostolla on.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Olin poistumassa tästä salista,
kun kuulin ed. U. Anttilan epäpyhän ehdotuksen,
ja itse asiassa ed. Laakson puheenvuoron jälkeen ei minulla
ole kovin paljon enää lisättävää tähän.
Kannattaa tietysti muistaa se, että järjestöillä on
aina oma perinteensä ja oma historiansa, oma rakenteensa.
Etyj, niin kuin ed. Laakso totesi, on Euroopan ulkopuolisiakin maita
käsittävä järjestö,
ja erityisesti Yhdysvallat, niin kuin ed. Laakso totesi, näyttelee
merkittävää roolia Etyjissä.
Ei ole ehkä kovin todennäköistä,
että ed. Anttilan epäpyhä ehdotus voisi tulla
vakavasti huomioon otetuksi ainakaan tällä hetkellä.
Ehkä, kun vuodet kuluvat, voi olla, että maailma
muuttuu, niin kuin se varmasti tekee.
Mitä Euroopan neuvoston rooliin tulee, niin näkisin
enemmänkin ehkä tällaisen tulevaisuudenvision,
että Euroopan unioni lähestyy Euroopan neuvostoa
jäsenmäärältään;
samat maat alkavat kuulua Euroopan unioniin kuin Euroopan neuvostoon.
Mutta, puhemies, siihenkin kuluu vielä pitkä aika.
Tällä hetkellä kuitenkin puhutaan Euroopan
unionista ehkä 27 maan järjestönä.
Euroopan neuvostossa on jo 44 maata, joten tässäkin
on vielä pitkä matka näittenkin järjestöjen
ehkä jonkinlaiseen sulautumiseen, jos sellainen on mahdollista.
En usko, että sekään on mahdollista.
Ed. Anttila, hyvä ehdotus, mutta ei kovin realistinen.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! En aio tehdä tästä toimenpidealoitetta
kylläkään, mutta mitä tulee
tähän kysymykseen, niin tietysti on kiinnostavaa
kuulla näitä argumentteja. Tietenkin toivon ja
luultavasti ed. Laaksokin toivoo, että Yhdysvallat ryhtyisi
kannattamaan myös kansainvälistä rikostuomioistuinta,
ja varmaan sekin päivä on vielä aika
kaukana tulevaisuudessa.
Mutta ajan takaa äskeisellä puheenvuorollani myös
sitä, että kun mietitään siviilikriisinhallintaa
ja laajaa turvallisuuskäsitettä ja kaikkia niitä monitorointimuotoja
ja kun EU:kin on nyt kehittämässä omia
apparaattejaan, niin kyllähän näitä päällekkäisiä toimintoja
pitää pyrkiä aivan ehdottomasti minimoimaan.
Osittain kyllä minusta organisaatiot voisivat toimia niin,
että ne olisivat kenties johdettuja hieman ristiin, mutta
ne toimisivat jopa saman katon alla. Toivon, että suomalaisilla
edustajilla on ennakkoluulottomuutta sen suhteen, että ei
ylläpidetä instituutioita niiden itsensä vuoksi,
vaan katsotaan tarkoituksenmukaisuutta.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. U. Anttilan ehdotus oli omalla
tavallaan raikas. On ihan hyödyllistä, että me
pohdiskelemme sitä mahdollisuutta, että näissä kansainvälisissä järjestöissä,
jotka karkeasti ottaen toimivat samoilla toimialueilla sekä maantieteellisesti
että sisällöllisesti, pyrittäisiin
miettimään, mikä on se työnjako
todellisuudessa.
Kuten näissä esityksissä on tässä vaiheessa kuitenkin
tullut jo esille, Etyjillä ja Euroopan neuvostolla on sekä jäsenpohja
keskeisiltä osin poikkeava että myös
mandaatissa on selkeitä eroja. Siinä suhteessa
järjestöjen yhdistäminen ei ole kovin
tarkoituksenmukaista. Sen sijaan on ollut jo aikaisemmin puhetta
siitä, olisiko parlamentaaristen yleiskokouksien tasolla
mahdollista yhdistyä. Tämähän
oli esillä jo silloin, kun vuonna 1990 perustettiin Etyjin
parlamentaarinen yleiskokous, onko tarvetta perustaa erillistä parlamentaarista
yleiskokousta Etyjin puitteisiin vai voisiko Euroopan neuvoston
parlamentaarinen yleiskokous ikään kuin ottaa
sen valvontatehtävän suhteessa Etyjiin.
Jo silloin tuli selväksi, johtuen juuri Yhdysvaltain
roolista ja eräistä muista tekijöistä,
että tämä ei ollut mahdollista eikä tarkoituksenmukaista.
Myöskin Venäjän tilanne oli silloin toisen
tyyppinen. Silloin perustettiin erillinen parlamentaarinen yleiskokous
Etyjille, ja nyt tietysti näille kullekin elimelle on tullut
tavallaan oma institutionaalinen historiansa, joka niitä ylläpitää,
ja myöskin selkeästi erityyppisiä tehtäviä,
joten edes tällä tasolla ei ehkä ole
mahdollisuutta ainakaan lyhyellä jännevälillä päästä sellaiseen tilanteeseen,
että nämä yhdistyisivät.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Haluan lyhyesti vielä todeta, että juuri
näiden päällekkäisyyksien purkamiseksi
ja uusien päällekkäisyyksien luomisen
estämiseksi Euroopan neuvoston johto neuvottelee säännöllisesti
sekä europarlamentin johdon että myöskin
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestöjen
parlamentin johdon kanssa. Nämä keskustelut, joita
on nyt parin vuoden ajan käyty säännöllisesti,
ovat olleet hyödyllisiä, ja niissä on
nimenomaan kyetty sopimaan yhteistyöstä ja työnjaosta.
Keskustelu päättyy.