Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tammikuussa 2001 valtioneuvosto hyväksyi
pitkän litanian liikenneturvallisuuden parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä.
Lista taitaa olla noin puolisensataa erilaista ehdotusta käsittävä. Niin
sanotusta kuripaketista, niin kuin lehdistö sitä kutsui,
on eduskuntaan tullut käsiteltäväksi yksi
ainoa asia, ja se on nyt juuri täällä mietintövaiheessa
oleva kännykän käyttökielto
ajaessa. Kovin suurella vauhdikkuudella nämä asiat
eivät ole edenneet.
Tällä näkökohdalla kuitenkin
oli valiokunnan työskentelyn kannalta se merkitys, että ei
voitu ajatellakaan, että tähän hankkeeseen
sinänsä suhtauduttaisiin kielteisesti. Sellainen
ratkaisu olisi ollut tosi kurja signaali tilanteessa, jossa liikenneturvallisuuden
indikaattorit osoittavat liikenneturvallisuuden heikentymistä maanteillä eikä suinkaan
parantumista, niin kuin tavoitteena on ollut. On otettava huomioon
se, että liikennekuolemien määrä ehti
jo pudota alle 400:n ja pomppasi viime vuonna jo selvästi
yli 400:n jälleen. Tavoitteenahan oli vain 250 kuollutta
liikenteessä, mikä sekin on hyvin paljon.
Tämä hallituksen esitys ei todellakaan ole maailmanlaajuisesti
pilottityötä. Hallituksen esityksen perusteluosasta
käy selville, että silloin oli olemassa kännykän
käyttökielto jo viidessätoista valtiossa
ja lisäksi yhdessä valtiossa, Virossa, oli taajama-alueilla
käyttökielto. Sinä aikana, kun eduskunta
on hallituksen esitystä käsitellyt, Australia
on ilmoittanut saattavansa käyttökiellon voimaan
ja edelleen Irlanti. Vielä on sellainen hauska yksityiskohtasattuma,
että Irlannin parlamentti käsitteli liikenneturvallisuusasioita täsmälleen
samaan aikaan, kun Suomen eduskunta kävi liikenneturvallisuusasioista
debatin vuosi sitten, elikkä tässä olemme
Irlannin kanssa samassa vauhdissa.
Tänä aikana on myöskin valmistunut
brittitutkimus, jossa tutkittiin sitä, millä tavalla
matkapuhelimeen puhuminen vaarantaa liikenneturvallisuutta. Tutkimuksessa
käytettiin apuna ajosimulaattoria ja tutkittiin ajajan
reagointinopeutta toisaalta hänen puhuessaan matkapuhelimeen,
toisaalta, kun hän keskittyy ajamiseen, ja vielä kolmas
vaihtoehto oli, että ajaja oli alkoholin vaikutuksen alaisena.
Brittein saarillahan tuo promilleraja on 0,8. Tulos oli sellainen,
että kädessä puhelinta pitäen
auton pysäyttämiseen tarvittiin 45 metriä,
kun normaali reagointinopeus antoi tuloksen 31 metriä,
ja tämä tapahtui vauhdissa, joka oli 112 kilometriä tunnissa.
Toisin sanoen tämäkin osoitti selvästi,
että reagointinopeuteen kännykkään
puhuminen ajon aikana vaikuttaa.
Näin ollen oli hyvä, että kuusitoista
valiokunnan jäsentä päätyi yksimielisyyteen
koko paketista. Vastalause koskee vain voimaantulosäännöstä ja
siinä olevaa erästä hidastusta. Olemme kirjanneet
mietintöön eräitä olennaisia
määritelmiä ja selvennyksiä,
jotka puuttuivat hallituksen esityksestä. Edelleen totean
sen lisäksi sen jälkeen käytäväkeskusteluissa
esitettyihin kommentteihin muutaman näkökohdan.
Ensinnäkin hälytysajoneuvoilla on omat verkkonsa
ja siten ne ovat ulkopuolella tämän, mutta jos
käyttävät kännykkää,
tietysti tämä koskee silloin hälytysajoneuvojakin.
Edelleen on kysytty: Entäs ratikat, koskeekos kännykkään
puhuminen ratikan kuskeja? Siihen vastaus on, että heitä koskee
24 a §:n 1 momentti, siis yleismomentti, mutta ei 2 momentti,
koska se koskee moottoriajoneuvojen kuskeja. Elikkä tähänkin
on olemassa ihan looginen ratkaisumalli.
Tuo mainittu, nyt mukana oleva 24 a § on 1 momentin
osalta saman sisältöinen kuin voimassa olevan
asetuksen 1257/1992 8 §, joka on nyt siis siirretty
perustuslain uudistuksen mukaisesti asetuksesta lakiin, jolloinka
se asia on tullut harvinaisen selväksi.
Entäs mitä tässä tulee sanktiona,
jos narahtaa kiinni puhumisesta? Saapi rikesakon, ja kun erikseen
ei ole mitään määritelty tai
säädetty, se on 50 euroa per nakki. Niitähän
voi päivässä hankkia monta kappaletta,
jos on monta puhelua, elikkä siinä sitten ruvetaan
jo harkitsemaan, mitä muita mahdollisia toimenpiteitä olisi
tarpeen asianomaisen kuskin kohdalla.
Sitten tähän voimaantulosäädökseen.
Jos jostakin, niin tästä valiokunnassa käytiin
harras ja pitkä keskustelu. Päivämääriä oli
almanakassa aika monta tälle vuodelle vielä, oli
1.6., 1.9., 1.10. ja 1.1.2003. (Ed. Vistbacka: Ja vielä muita päiviä!) — Ed.
Vistbacka, ei saa häiritä puhujaa, puhemies kohta
huomauttaa teille siitä. — Me päädyimme
kuitenkin sitten, jotta ei markkinahäiriöitä syntyisi
ja jotta tästä ei tulisi todellinen myyjien markkinatilanne,
siihen että tarkoituksenmukainen päivämäärä on
1.1.2003. Se on liikenneturvallisuuden kannalta arveluttavaa, mutta
se on käytännön syistä ja erikoisesti,
kun tämän pitää tulla käytännössä kaikkien
hyväksymäksi, lain hyväksyttävyyden
kannalta perusteltua.
Edelleen oli käynyt sillä tavalla, että kutsujoukkoliikenteessä ja
taksiliikenteessä on olemassa tilanteita, joissa tarvitaan
parin vuoden siirtymäaika, kutsujoukkoliikenteessä erikoisesti
sen takia, että Sonera oli kehittänyt jo markkinoille
kännykkään perustuvan tiedonsiirtojärjestelmän,
ja nyt on varsin kohtuullista, että sen kustannukset kuoletetaan
ja sitten edelleen hankitaan rahat uuden järjestelmän
käyttöönottoon. Tästä emme
siis olleet yksimielisiä, vaan varapuheenjohtaja Lapintie
jätti asiaan vastalauseensa.