4) Hallituksen esitys laiksi valtion korvauksesta eräille
Neuvostoliiton partisaani-iskujen kohteeksi joutuneille henkilöille
jatkuu:
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Sodat aiheuttavat siviileille vakavia vaurioita, kärsimyksiä.
Partisaanisodan uhrien osalta ollaan nyt pääsemässä eteenpäin,
kun korvauksia ruvetaan maksamaan. Valitettavasti vain nyt ehdoksi
on laitettu sairaus, joka pitää myös
todeta. Se on liian byrokraattinen, liian vaikea prosessi, ja minä olen
siis esittämässä, että lähtökohdaksi otetaan
koettu kärsimys. Olen tämän mukaisen esityksen
myös tänne saliin jakanut ja tulen sen mukaisesti
myös yksityiskohtaisessa käsittelyssä ehdotuksen
tekemään.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Eilen käytiin tästä ihan
hyvä, asiallinen keskustelu. Ehkä vähän
valotan sitä kuitenkin uudestaan ennen kuin sanon mielipiteeni
ed. Tennilän tekemästä muutosesityksestä.
Tämähän on asia, joka eräässä mielessä on
poliittinen, hallituksen esitys asioihin, jotka tapahtuivat 60 vuotta
sitten ja joista poliittisista syistä nyt halutaan saada
korvausta, ja kun sitä ei voi saada sotilasvammalain perusteella
sen takia, että kysymyksessä ei ole fyysisistä vammoista oleva
haitta, vaan psyykkisestä järkytyksestä ja kärsimyksestä ja
siihen liittyvistä seikoista, niin nyt hyvin monien mutkien
jälkeen me olemme tässä tilanteessa katsomassa,
miten tälle hallituksen esitykselle käy.
Tämähän on erityislaki. Se kohdentuu
oikeastaan ihan miniatyyriväestöryhmään
Suomessa. Se käsittää noin 1 500
ihmistä, jotka ovat elossa, ja tulee arvioiden mukaan koskemaan
heistä noin 700:aa henkilöä. Tämä kohderyhmä alun
perin toivoi kunnollista kuntoutusta vuosittain, mutta hallituksen
esitys lähtee siitä, että tämä on
kertakorvaus.
Kun näin on ja tämä on näin
pieni ihmisryhmittymä ja tämä asia on
näin selkeä, tämä on budjetillisesti
kehysten sisällä, kaikki on toteutettavissa, niin
silloin yritin jo valiokuntakeskusteluissa saada aikaan sitä,
että miksi tässä täytyy meidän
terveydenhuoltokoneistomme todeta, että näillä ihmisillä on
sairaus, diagnoosi, joka kumpuaa 60 vuotta sitten tapahtuneista
asioista. Silloin itse asiassa valiokunnan kuultavissa olevat asiantuntijat
olivat myös, kun kysyin heiltä, taipuvaisia ajattelemaan,
että tämän kärsimys-sanan käyttö olisi
tässä vähintäänkin
kohtuullista tai mahdollista, he sanoivat sen näin. Muun
muassa Saksassa on tähän liittyvää lainsäädäntöä.
Kuitenkin sitten käsittelyn yhteydessä valiokunta
pyysi puheenjohtajansa avulla ministeriön kannan tähän
asiaan, koska kysymyksessähän olisi ollut lainmuutos
tältä osin. Ministeriön kannanoton jälkeen
valiokuntakäsittelyssä päädyttiin
siihen, että hallituksen esitystä ei suostuta muuttamaan
eli sanaa sairaus 1 §:ssä ei suostuta muuttamaan
kärsimykseksi. Olen henkilökohtaisesti edelleen
kuitenkin sitä mieltä, että näissä psykosomaattisissa
oireissa, joita nämä asiat ovat, pitäisi
kärsimys-sanaa käyttää eikä sairaus-sanaa.
Mutta ed. Tennilä, teidän aloitteessanne on semmoinen
minusta, miten sen nyt sanoisi — on hyvä, että te
tämän asian otitte tällä lailla
esille, siinä ei ole mitään pahaa, mutta
tämä laki tulisi nyt epäloogiseksi, jos
tämä menisi läpi. (Ed. Tennilä:
Se korjataan aina, jos se on epälooginen!) Nimittäin
3 §:n 2 momentti pitää sisällään
myöskin sairaus-sanan ja 3 §:n 2 momentissa edelleen on
vaatimus lääkärinlausunnon kirjoittamisesta tästä asiasta.
Minusta tälle kohderyhmälle olisi vähintään jonkinlaisen
kunniavelan hoitamista se, että he anoisivat kertakorvausta
itselleen, kertoisivat miten heille kävi, minä päivänä jnp.,
koska heidän henkilötietonsakin ovat jo tiedettävissä.
Sen jälkeen Valtiokonttori sen suoraan myöntäisi
ilman mitään lääketieteellistä käsittelyä,
sillä tällä seudulla, missä suurin
osa näistä ihmisistä asuu, on vielä vaikeuksia
terveyskeskuslääkärivirkojen täyttämisen
kanssa. Pelkään itse lääkärinä sitä,
että osa lääkäreistä ei
oikein sisäistä tätä potilaiden
kysymystä, että heillä on jokin sairaus, joka
lähti liikkeelle 60 vuotta sitten. Minulla on myöskin
semmoinen käsitys, että osa yli 80-vuotiaista
veteraaneista ei lähde tällaisista sairausoireistoista
enää missään puhumaan.
Teidän, ed. Tennilä, kokeneena valtiopäivämiehenä olisi
pitänyt huomata, että 3 §:kin olisi pitänyt
muuttaa tältä osin. Silloin se olisi toisin. Minä yritin
sitä tänään tehdä,
mutta vähän liian myöhään,
kello oli jo käynyt sen verran pitkälle, että en
päässyt siinä asiassa enää eteenpäin.
Tärkeintähän tässä loppujen
lopuksi on se, että tämä asia toteutuu.
Tämä on kuitenkin toissijainen asia, tämä anomuksen
hakeminen, verrattuna siihen, että tähän
saadaan nyt piste. Kohderyhmäkin on kuitenkin tähän
taipuvainen olemaan tyytyväinen, ja se on sinänsä hyvin
tärkeää.
Olen iloinen, että tämä monimutkainen
polku on nyt loppuun kuljettu. Vähän jää vaivaamaan, että liian
paljon byrokratiaa tässä nyt näyttää olevan
mukana.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Eilisessä täysistunnossa
käytiin samantyyppinen keskustelu, enkä halua
enää näin illan myöhäistunteina viivästyttää eduskunnan
istuntoa. Haluan kuitenkin sosiaali- ja terveysvaliokunnan puolesta
todeta, että jos keskustelu tässä asiassa
on pelkästään käsittelyä kärsimyksestä,
järkytyksestä tai sairaudesta, niin helposti sitten
kokonaisuus unohtuu, niin kuin tässä nyt vähän
semmoiseen johtopäätökseen on tullut,
että kaikki kiteytyy siihen, käytetäänkö järkytys-,
sairaus- vai kärsimys-sanaa.
Mitä muuten tulee tämän lakiesityksen
sisältöön ja esimerkiksi ed. Akaan-Penttilän
esittämään huoleen kuntoutuksesta, niin
eihän kuntoutusjärjestelmää tällä heikennetä,
päinvastoin. Entiset kuntoutusjärjestelmät
ovat kaikkien käytössä, ja tämähän
on tarkoitettu näiden partisaanien ynnä muiden
tällaisten vastaavanlaisten joukkojen aiheuttamien haittojen
korjaamiseen pelkästään.
Mitä tulee huoleen siitä, että tämä ruuhkauttaisi
terveyskeskukset, niin voi tietysti ajatella kukin omalla tavallaan,
mutta haluan vain muistuttaa eduskuntaa siitä, että valiokunta
nimenomaan sen jälkeen, kun todettiin ministerin vastaus
siihen, mitenkä tämä 1 § ja
3 §:n 2 momentti pitää muotoilla, kirjoitti
tekstin, joka lähtee siitä, että mahdollisimman
joustavasti voidaan nämä asiat hoitaa, turhaa
byrokratiaa välttäen. Sitten vielä lähdettiin
siitä, että ministeriö tekee tällaisen
ohjeistuksen, joka mahdollisimman helposti voidaan tarkastuksessa
hoitaa ja sillä tavoin viedä eteenpäin.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy hyvin pitkälle yhtyä ed.
Akaan-Penttilän esittämiin käsityksiin.
Kun lukee 1 §:n 1 momentin, niin kyllä valitettavasti
ainakin allekirjoittanut, joka ei ole ollut valiokunnassa kuulemassa asiantuntijoita,
saa sellaisen käsityksen, että kyllä tässä nyt
käsittämätöntä byrokratiaa
tulee, kun puhutaan niistä sairauksista, joita aikoinaan
näissä tapahtumissa vuosina 39—45 on
tapahtunut. Kyllä noin periaatteellisesti voi sanoa näin,
että ed. Tennilän esitys on hyvä siltä osin,
että 1 momentti muutetaan, nimenomaan kun otetaan huomioon
myöskin se, että kyse on 1 500 euron
kertakorvauksesta ja lukumääräisesti
hallituksen esityksessä puhutaan muutamasta sadasta, kaiken
kaikkiaan 600—700 henkilöstä, joita arvioidaan
kuuluvan tähän piiriin. Tuntuu siltä,
että tehdään tämä mahdollisimman
yksinkertaisesti ja sillä tavoin, että kun on
kertakorvaus ja tällainen kärsimys, jonka henkilö pystyy
osoittamaan, että hän on joutunut tällaisten
partisaanien uhriksi, niin siitä vaan maksetaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! On todella tärkeää,
että tämä asia nyt saadaan vihdoin hoidettua.
Kesti kohtuuttoman kauan, mutta oikeutta sitten lopulta on tulossa.
Mutta kyllä minä pidän ed. Tennilän
muutosesitystä sikäli asiallisena, että kun
kerran tehdään, niin tehtäisiin sitten
niin kuin kertalinttulleen ja kunnolla. En epäile kenenkään
motiiveja tässä, mutta meillä Suomessa
on liian löysäniskainen kansa, että aina
jos ministeriö tai virkamies rupeaa jotain muotoilemaan,
niin sitten tehdäänkin näin. Tännehän
on valittu edustajat sitä varten, jotka sanovat, miten
tehdään, ja virkamiehet tekevät sen,
mitä edustajat päättävät.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Minä kannatan ed. Tennilän
tekemää esitystä. Tämän
hallituksen esityksen kohderyhmä on kaiken kaikkiaan pieni,
niin kuin täällä on todettu, Jatkosodan
Siviiliveteraanit ry:n tekemien luetteloitten mukaan noin 1 500
henkeä. Ja vaikka tuo korvaus, 1 500 euroa, koskisi
koko tätä ryhmää, niin kyse
ei kuitenkaan ole rahasta, vaan siitä, että tunnustetaan
tämän yksilöidyn ja kovia kokeneen väestöryhmän
kokemukset ja tunnustetaan ne kauhut, jotka he ovat siellä omissa
kylissään kokeneet. Tavoitteena kai tässä pitää olla se,
että tehdään semmoinen järjestelmä,
joka on oikeudenmukainen, syrjimätön ja selkeä.
Tuolla muutosesityksellä, joka sitten huomioidaan näissä muissakin
pykälissä vastaavasti, nämä kaikki tavoitteet
toteutuvat.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvostan kovasti ed. Tennilän
tekemää esitystä siitä, että hän
varmasti lappilaisena kansanedustajana omaa syvempääkin
kosketusta tähän problematiikkaan ja niihin ongelmiin,
mitkä 60 vuotta sitten nämä ihmiset ovat
joutuneet kokemaan, ja tämä asia saadaan nyt jollakin
lailla pois päiväjärjestyksestä.
Olen ihan samaa mieltä kuin ed. Soini täällä kertoi,
että ei välttämättä aina
hallituksen tai virkamiehen esitys ole kaikkein paras, kun otetaan huomioon,
minkälaisiin lopputuloksiin se mahdollisesti johtaisi.
Se johtaisi siihen, että yli 80-vuotiaat ihmiset joutuisivat
kulkemaan lääkärissä ja perustelemaan,
että heillä on jonkinlainen sairaus, joka on aiheutunut
60 vuoden takaisista hyvin traagisista tapahtumista, jotka liittyvät raiskauksiin,
tappoihin, murhiin ja kaikkiin muihin raakuuksiin, joita ihminen
sinä aikana vielä Suomessakin toteutti.
Luulen, että sellainen kevyempi menettelytapa on parempi,
jossa on jokin viranomaisen antama todistus siitä, että tämä ihminen
on sillä hetkellä asunut sillä alueella,
joutunut kärsimään näistä kärsimyksistä,
mitkä on helposti todennettavissa. Luulen, että mitään
väärinkäytöksenkään
mahdollisuutta ei olisi, jos päädyttäisiin
kevyempään ratkaisuun kuin siihen, että näitä vanhoja
ihmisiä kuljetettaisiin lääkärissä.
Me kaikki tiedämme, että ei julkinen lääkärihuolto
eikä yksityinenkään lääkäripalvelu
tänä päivänä ole ilmaista
palvelua. Helposti se 1 500 euroa palaa tähän
erilaiseen byrokratiaan ja ammattitaitoisten ihmisten täydelliseen
väärinkäyttöön.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin, ei enää tästä asiasta
kannata kättä vääntää.
Tämä on huomenna äänestyksessä,
ja se saa sellaisen muodon kuin eduskunta haluaa. Haluan nyt kuitenkin
korostaa, ettei sosiaali- ja terveysvaliokunta suotta kuunnellut
niitä ihmisiä, joita tämä koskee.
Kun näiltä ihmisiltä tiedustelin muun
muassa eilen, kelpaako teille tämä hallituksen
korjattu esitys, niin he sanoivat, että se on todella hyvä ja
pankaa se nopeasti täytäntöön. Tämä vain
niille, jotka epäilevät vielä jotain
tässä.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan ed. Kosken viimeiseen lauseeseen sanoisin,
että kyllä minuun on otettu puhelinyhteyttä ja
sanottu, että versio, jossa ei tarvita lääkärintodistusta
olisi heille mukavampi, parempi, helpompi, tasapuolisempi ja sillä lailla
houkuttelevampi, että todennäköisesti
suurin osa kohderyhmästä olisi taipuvaisia suoraan
anomaan tätä. Kyllä siinä tämmöinen
totuuskin takana on.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Minä olen ed. Akaan-Penttilän
kanssa samaa mieltä siitä, että tämmöinen
ihan selkeä, yhdenmukainen käytäntö kaikkien
osalta olisi paras ratkaisu. Minä itse sain toissa yönä Lokan
kylästä sähköpostia, jossa juuri
pahoiteltiin sitä, että kuinka tämä kohderyhmä,
vaikka se kaiken kaikkiaan on pieni, sitten tällä esityksellä sekin vielä jaetaan
useampaan erilaiseen ryhmään.
Yleiskeskustelu päättyy.