3) Hallituksen esitys laeiksi lääketieteellisestä tutkimuksesta
annetun lain ja lääkelain muuttamisesta
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Kun matkaesteen takia olin estynyt asian
ensimmäisen käsittelyn yhteydessä, niin
katson valiokunnan puheenjohtajana tarpeelliseksi ihan muutamin
osin selvittää tätä asiaa sosiaali-
ja terveysvaliokunnan näkökulmasta.
Niin kuin tästä esityksestä ilmenee,
näillä muutoksilla pantaisiin täytäntöön
Euroopan unionin parlamentin ja neuvoston direktiivi kliinisistä lääketutkimuksista.
Lääketutkimusdirektiivin tarkoituksena on yhdenmukaistaa
kliinisiä lääketutkimuksia koskevat säännökset
ja käytännöt Euroopan unionissa ja samalla
parantaa tutkittavien henkilöiden suojelua erityisesti
silloin, kun tutkimuksen kohteena on alaikäinen tai vajaakykyinen
henkilö.
Valiokunnan kannanotoissa todetaan yleisperusteluiden osalta,
että hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Näin ollen valiokunta puoltaa
lakiehdotuksen hyväksymistä muutosehdotuksin ja
huomautuksin, jotka on sinne mietintöön kirjoitettu.
Haluan kuitenkin muutamin osin tätäkin kommentoida.
Ensinnäkin laki lääketieteellisestä tutkimuksesta
annetun lain muuttamisesta: Valiokunta toteaa, että eettisten
toimikuntien lausunnoille ehdotetut määräajat
merkitsevät tarvetta toimikuntien työn uudelleenorganisointiin.
Valiokunnan käsityksen mukaan on tärkeää,
että komission tulevissa ohjeissa ja kansallisissa tutkimusohjeissa otetaan
huomioon mahdollisuudet tutkimuksen mahdollisimman joustavaan toteuttamiseen.
Sen lisäksi sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää esitystä osin
tutkimuksen kannalta ongelmallisena. Valiokunta ei kuitenkaan ole
pitänyt lääketutkimusdirektiivin perusteella
mahdollisena sellaista vaihtoehtoa, että esimerkiksi hoitoyksikön henkilökuntaan
kuuluva henkilö tai eettinen toimikunta voisi antaa suostumuksen
eräisiin tutkimuksiin.
Valiokunta korostaa, että potilaan asemasta ja oikeuksista
annetun lain 8 §:n mukaan tajuttomana hoitoon tuotavalle
potilaalle tulee aina antaa hänen henkeään
ja terveyttään uhkaavan vaaran torjumiseksi tarpeellinen
hoito, vaikka potilaan tahdosta ei tajuttomuuden tai muun syyn vuoksi voida
saada selvitystä.
Laki lääkelain muuttamisesta: Valiokunta korostaa,
että oikeusturvakeskuksen voimavaroissa on otettava riittävästi
huomioon terveydenhuollon ammattihenkilöihin kohdistuvan
lääkemarkkinoinnin valvontaan liittyvät
tehtävät.
Yksityiskohtaisissa perusteluissa valiokunta ehdottaa 1. lakiehdotuksen
6 §:n 1 momenttia täsmennettäväksi
ja 27 §:ää muutettavaksi. Valiokunta
ehdottaa myös voimaantulosäännöksiä muutettavaksi
niin, että lait tulisivat voimaan 1.5.2004. Sen takia valiokunta
ehdottaa tämän jättämistä avoimeksi,
että on epävarmaa, ehditäänkö lait
vahvistaa ja saattaa voimaan ehdotettuun päivään
mennessä.
Näillä saatesanoilla, arvoisa puhemies, lopetan
puheenvuoroni.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Minäkin käytän
puheenvuoron vasta nyt, koska samasta syystä kuin valiokunnan
puheenjohtaja minun ei ollut mahdollista osallistua ensimmäiseen
käsittelyyn.
Vaikka tämän lakiesityksen käsittely
on valiokunnassa sujunut asiallisesti ja hyvässä yhteisymmärryksessä,
jouduin kirjoittamaan tähän esitykseen yhden pykälän
osalta vastalauseen, johon lähes koko muu oppositio myös
yhtyi. Se ei ole protesti valiokuntaa kohtaan, vaan oikeastaan protesti
hallituksen esitystä kohtaan, ja ymmärrän
hyvin, että valiokunnan enemmistö ei voinut lähteä tässä asiassa
toiselle linjalle kuin minkä esittelevä ministeri
on ottanut. Mutta esittelevä ministeri olisi toki voinut
ottaa toisen linjan.
Kysymys koskee tätä tapausta, jossa tutkitaan lääkettä,
joka annetaan tajuttomalle potilaalle. Nyt lääkettä ei
voida hyväksyä käyttöön,
ellei sen vaikuttavuudesta ja turvallisuudesta ole tehty asianomaisia
tutkimuksia. Sinänsä on ymmärrettävää,
että normaalitapauksessa tutkimukseen osallistumiseen tarvitaan
potilaan suostumus, mutta jos kysymys on esimerkiksi aivoinfarktipotilaasta,
jolla tutkitaan liuotushoidon tuloksellisuutta, niin potilaalta
ei voi pyytää suostumusta kuin jälkikäteen.
Nyt tässä lakiesityksessä otetaan
se kanta, että mikäli tutkitaan nimenomaan lääkkeen
vaikuttavuutta, niin tätä tutkimusta ei saa tehdä,
jollei potilaalta ole etukäteen saatu suostumusta. Lääketehtaalta
saadun ilmoituksen mukaan tämä lopettaa tämmöisten
asioitten selvittämisen ja kehittämisen tyystin,
koska lääkeyhtiön tehtävä ei
ole edistää kansanterveyttä vaan liiketoimintaa,
ja jos he katsovat, että joutuvat oikeudellisesti hyvin
kiistanalaisiin tilanteisiin kehittäessään
lääkkeitä, joita annetaan tajuttoman
potilaan hoitoon, niin he eivät sitten kehitä.
On tietysti eettisesti hiukan hankalaa alistaa potilasta kokeeseen
ilman hänen suostumustaan, mutta niin kuin valiokunnan
mietinnöstä ja valiokunnan puheenjohtajan esityksestäkin
kävi ilmi, potilaalle saa kyllä tämmöistä kokeiltavaa
hoitoa antaa, mikäli on syytä olettaa, että se
hoito on parempaa, mutta näin saatuja tuloksia ei saa käyttää kuitenkaan
hyväkseen sitten tutkimuksessa, jossa selvitetään,
oliko tämä lääke turvallista
ja hyödyllistä jne. Tämä on
hiukan erikoinen tilanne, ja osoituksena siitä, että Suomessa
olisi lähdetty lainsäädännössä toiselle
tielle, mikäli direktiivi ei olisi tätä kieltänyt,
on se, että saman pykälän 1 momentissa
sallitaan tämmöinen tutkimus kyllä, mikäli
kysymys ei ole uudesta lääkkeestä vaan
uudesta hoitotavasta, jos ei ole kyse kliinisestä lääketutkimuksesta,
vaan tutkitaan vain hoitotapaa, ilman että on tutkittu
aina uutta lääkemolekyyliä. Samat eettiset
kysymykset tietysti liittyvät molempiin tutkimuksiin.
No, oliko sitten hallituksen kädet täysin
sidottu, kun direktiiviin oli tullut tämän kaltainen
vaatimus? Ymmärtääkseni ne eivät
olleet täysin sidottuja. Nyt tämän direktiivin
ovat toistaiseksi implementoineet ainoastaan Ruotsi ja Belgia, ja sen
lisäksi on olemassa Ison-Britannian lakiesitys. Ruotsi
lähti samalle partiopoikamaiselle linjalle kuin Suomikin,
mutta Belgia ja Iso-Britannia taas ovat yrittäneet parhaan
järkensä ja kykynsä mukaan soveltaa tätä direktiiviä niin,
että siitä aiheutuva haitta tieteelliselle tutkimukselle ei
olisi niin suuri kuin tässä on. Minusta tälle
tielle olisi pitänyt nytkin ryhtyä.
Sen takia tuossa lakiesityksessä, joka ensimmäisessä käsittelyssä on
jo käsitelty, lähdettiin siitä, että kirjataan
lakiin oikeus soveltaa parasta mahdollista hoitoa myös,
vaikka on vasta tutkittavasta lääkkeestä kysymys,
ja että jälkikäteen, jos saadaan potilaalta
tai hänen omaisiltaan lupa, näin kertynyttä tietoa
saadaan käyttää hyväksi tutkimuksessa.
Minusta se ei olisi potilaan oikeutta niin kovasti vahingoittanut
verrattuna siihen, että häneen vaan saatetaan
lääkettä soveltaa, mutta ei lääkettä tutkia.
Valiokunnan mietinnössä sanotaan, että parasta
mahdollista hoitoa voidaan antaa, mutta tämä ei
ole kyllä koko totuus, koska sitä ei tietenkään ole
tarjolla. Jos lääketehdasta estetään
kehittämästä uutta lääkettä,
niin silloin mitään uutta sovellettavaa lääkettä ei
myöskään ole olemassa, ja vaikka lääketehdas
sitten Belgiassa ja Isossa-Britanniassa tutkisikin, niin se ei tietenkään
anna tätä tutkittavaa lääkettä Suomeen,
jos sen tutkiminen Suomessa on tosiasiassa kielletty sen takia,
että kaupan sitä lääkettä ei
siinä vaiheessa ole, kun se on vasta tutkimuksen alaisena.
Arvoisa puhemies! Sen takia olen hyvin pahoillani, että Suomi
tässä ryhtyi näin tiukkapipoiselle linjalle.
Olisi ollut mahdollista silloin, kun parlamentti on tehnyt ikään
kuin selvän virheen, yrittää soveltaa
sitä ei nyt äärimmäisyyteen
vieden vaan mahdollisimman liberaalisti, niin kuin näyttävät
eräät muut maat tekevän.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Varsinaisen puheenvuoroni käytin
viime kerralla tästä asiasta ja haluan vain kerrata
nyt lyhyesti kolme seikkaa, jotka tässä pitäisi
huomioida.
Ensimmäinen on se, että kyllä tässä byrokratia
hivenen jälleen vaikeuttaa tutkimustyötä,
ja vaikka onkin asiallisia perusteita, niin asia ei helpotu, vaan
hivenen vaikeutuu. Kun ajattelen esimerkiksi omaa väitöskirjaani,
jonka tein 79—81, niin nykyisen kudoslain voimassa ollen
sitä tutkimusta ei olisi voinut silloin tehdä ollenkaan. Kyllä tiedemaailma
näistä asioista, ikävä kyllä, on
vähän huolissaan.
Mitä tulee tajuttoman potilaan hoitoon, ed. Soininvaara
aivan hyvin selitti sen ja se on se syy, minkä takia kokoomuksen
valiokuntaryhmä yhtyy vihreiden vastalauseeseen.
Kolmas asia on sitten Teon voimavarat. Syntyi aika mielenkiintoinen
tilanne siinä, että Teo katsoi, ettei ollut tarpeellista
tämmöistä valvontaa suorittaa, jossa
ministeriö oli kuitenkin toista mieltä, ja siitä he
eivät olleet keskenänsä neuvotelleet
ennen valiokuntakäsittelyä. Mutta direktiivin
luonteesta johtuen valiokunta ei tähän puuttunut,
muuten kuin että katsoi, että Teolle täytyy
tarpeelliset voimavarat saada.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Soininvaaran ensimmäisenä allekirjoittama
vastalause on todella täysin perusteltu koskien tajuttomien
ja muiden tehohoitopotilaiden lääketutkimusta,
joka nyt tulee täysin mahdottomaksi, jolloinka näitä potilaita
ei voida enää hoitaa nykyaikaisin keinoin, jos
ei näitä lääkkeitä voida
tutkia. Tämän vuoksi olemme allekirjoittaneet
tämän vastalauseen.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan kommentoin ja totean mielihyvällä sen
ed. Soininvaaran sanoman, että tätä ei
ole valiokunnan enemmistöä vastaan tehty, vaan
tämä on ihan toisista syistä. Sen takia
keskustelu on sitten tullutkin tälle asiapohjalle. Täytyy
todeta, että saman tyyppisiä ajatuksiahan sisältyy
valiokunnan päätökseen. Niin kuin aikaisemmin
jo totesin, sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää esitystä tältä osin
tutkimuksen kannalta ongelmallisena. Se tietenkin sillä tavoin
tunnustetaan, mutta lähtökohdaksi valiokunnassa
otettiin se, että tämä direktiivi hoidetaan
sillä tavoin, ettei siitä seuraa jälkiseuraamuksia,
niin kuin näyttää seuraavan Belgian ja
Ison-Britannian osalta. Samalta pohjalta varmaan ed. Soininvaarankin
mainitsema Ruotsi on hallituksensa esityksen tehnyt. Tässä on
varmasti tämmöisiä asioita, jotka täytyy
tietysti ottaa myöhemmin selvitettäväksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Lääketieteelliseen tutkimukseen
liittyvät kysymykset menevät kyllä aika
vähin puhein monesti eduskunnassa ja myöskin sillä lailla,
että niiden ongelmallisuuteen ehkä liittyen mietinnöt
ovat kohtuullisen suppeita. Tässäkin näin
on. Tosin tiedän, että valiokunnassa on asiasta
laajalti keskusteltu; tämä tuli ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä esille. Toisaalta totean
sen, että ed. Soininvaaran tekemä esitys, joka
hävisi äänestyksessä, on erittäin
hyvä. Näin ollen en usko, että se direktiivi
nyt niin tiukka panta on, että sen kovasti pitäisi
otsaa puristaa. Kyllä siinä tiettyä järkeä voisi
käyttää.
Keskustelu päättyy.