Täysistunnon pöytäkirja 38/2003 vp

PTK 38/2003 vp

38. TORSTAINA 12. KESÄKUUTA 2003 kello 21.40

Tarkistettu versio 2.0

3) Hallituksen esitys laeiksi aravalain, aravarajoituslain 23 §:n sekä vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain 39 §:n muuttamisesta

 

Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Todella kiireellä eduskuntaan saapunut hallituksen esitys on nyt käsillä, hallituksen esitys 23. Kuitenkin eduskunnan perustuslakivaliokunta ja ympäristövaliokunta hyvällä yhteistyöllä ja molempien valiokuntien valiokuntaneuvosten venymisellä ovat saaneet tämän esityksen käsiteltyä ja mietinnön nyt tänne keskusteluun.

Asia koskee hallituksen esitystä laiksi aravalain, aravarajoituslain ja vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain muuttamisesta. Kysymyksessä on siis aravan kehittäminen, nimenomaan yhteiskunnan tukeman yleishyödyllisen rakentamisen edistäminen. Sehän oli viime vaalikaudella ajankohtainen koko vaalikauden ja vielä huipentui vaalikauden lopulla. Eduskunta varsin vahvasti halusi puolustaa kyllä nimenomaan arava- ja korkotuettua rakentamista. Tämä hallituksen esitys on siten syntynyt, tavallaan tämä on ollut valmisteilla jo edellisen hallituksen aikana.

Tämä kiire kuitenkin on ilmeisesti aiheuttanut joitakin ongelmia, muun muassa sen, että hallituksen esityksessä ei perustuslaillista näkökulmaa lainkaan huomioitu. Kuitenkin perustuslakivaliokunnalla oli muutamia erittäin tärkeitä huomioita tähän asiaan. Näin ollen ne otettiin sitten ympäristövaliokunnan mietinnössä huomioon. Ne liittyivät säädöstasoon, nostettiin asetustasolta muutama hyvin tärkeä asia lain tekstiin mukaan ja myös poistettiin valvontasäännökset tästä laista. Nämä lain tasolle nostetut asiat liittyvät muun muassa koron kohtuullisuuden määrittämiseen. Se on erityisen tärkeä asia. Edelleenkin asetuksella oli aikaisemmin ajateltu hoitaa koron lyhentämiseen ja vuosimaksun alentamiseen liittyvien erityisten syitten ilmaiseminen, mutta tämäkin asia nostettiin sitten lain tasolle.

Syy, minkä takia valvontasäännös oli syytä poistaa, on se, että perustuslakivaliokunta katsoi näiden valvontasäännösten tällä tavalla esitettyinä olevan asiallisesti perusoikeusjärjestelmän kanssa ristiriidassa, ja se oli tässä syynä.

Myöskin valiokunta mietinnössään käsittelee aravaomaisuuden myyntiin liittyviä ongelmia. Hallituksen esityksen käsittelyn yhteydessä huomiota kiinnitettiin aravarajoituslain soveltamiseen niin sanottujen holding-yhtiöiden eli aravavuokrataloyhtiöitä omistavien yhtiöiden osakekannan myynnin muodossa. Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisun mukaan edellä mainittu laki ei koske holding-yhtiötä, siis nimenomaan aravarajoituslaki, jolloin aravaomaisuutta voidaan myydä ilman rajoituksia tällaisen holding-järjestelyn kautta. Kysymyksessä siis on klassinen porsaanreikä, jonka tukkimisesta valiokunta oli erityisen yksimielinen. Näin ollen valiokunta myös muodosti täysistunnolle valiokunnan lausumaehdotuksen, joka kuuluu: "Eduskunta edellyttää hallituksen selvittävän, onko aravarajoituslakia (1190/1993) uudistettava aravavuokrataloja omistavien holding-yhtiöiden osakekannan myynnin osalta, jotta turvataan aravavuokratalojen säilyminen lain tarkoittamassa käytössä. Mahdolliset lainmuutosehdotukset tulee antaa pikaisesti eduskunnalle." Tämä on yksimielinen ympäristövaliokunnan mietintö.

Yleiskeskustelu päättyy.