7) Hallituksen esitys eduskunnalle ampumaratalaiksi sekä laeiksi
ampuma-aselain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Muutama sana ampumaratalakialoitteesta sekä ampuma-aselain
muutoksista.
Kun lueskelin näitä lausuntoja, joita tänne
eri organisaatiot ovat antaneet, niin kyllä siellä pari asiaa
mielestäni nousi aika lailla ykkösenä esille. Eli
kun puhutaan siitä, että vähäisen
ampumaradan määritelmä on se, että se
on 10 000 laukausta vuodessa, niin sitä rajaa
pidettiin selkeästi näissä lausunnoissa
liian pienenä, eli sen pitäisi olla korkeampi.
Toinen asia, joka täältä tuli sitten,
kun metsästäjät ja ampuma-aseharrastajat
noin yleisesti ottaen ja erityisestikin ottaen ovat erittäin
vastuullista väkeä, useassa lausunnossa joka tapauksessa
esille, oli se, että kun niitä aseita pitää sitten säilyttää lukitussa
kaapissa, mikä sinällään on ihan
hyvä asia, niin epäillään, että huolimatta
tästä viiden vuoden siirtymäajasta näistä aiheutuu kohtuuttomiakin
kustannuksia jossain tilanteessa.
Enkä malta lopuksi olla Suomen Metsästäjäliiton
lausunnosta lainaamatta, eli he lähtevät siitä,
että aseturvallisuuden parantamisessa tulisi jatkossa keskittyä enemmän
näihin laittomiin aseisiin, mikä on kyllä ihan
oikein, sekä syrjäytymisen ehkäisyyn
ja henkisen hyvinvoinnin edistämiseen. Sitten vielä lopuksi
he puhuvat siitä, että aselakia tulisi muuttaa
siten, että aseen vaihtamisessa uuteen olisi nykyistä yksinkertaisempi lupamenettely,
ja se on — tunnen Imatralta komisarion, joka näitä asioita
pyörittää — kyllä vähintäänkin
kohtuullisen raskas, ja ne ovat ruuhkautuneet todella pahasti.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ampumaratalain ja aselain kiristykset
ovat asioita, jotka vaikuttavat erittäin monen suomalaisen
arkeen. Metsästys ja reserviläistoiminta ovat
harrastusmuotoja, jotka ovat äärimmäisen tärkeitä niin
yhteiskunnan turvallisuuden kannalta kuin tietysti myös
metsästäjien osalta luonnon hoidon kannalta. Tämä lakiesitys
koskee erityisesti näitä kahta harrastaja- ja
väestöryhmää, jotka ovat hyvin
monilta osin toiminnassa myös päällekkäin,
eli samat ihmiset harrastavat sekä metsästystä että reserviläistoimintaa.
Herra puhemies! Haluan nostaa esiin muutamia huolenaiheita erityisesti
vapaaehtoisen maanpuolustuksen ja reserviläisten kannalta.
Reserviläisjärjestöillä on yhteensä noin
80 000 henkilöjäsentä, kun otetaan
suurimmat maanpuolustusjärjestöt tässä huomioon.
Ampumatoimintaa harrastetaan erityisesti järjestöjen
yhteisliiton eli Reserviläisurheiluliiton kautta. Reserviläisurheiluliiton
asema urheilujärjestönä Suomessa on tunnustettu,
ja se toimii myös aktiivisesti muiden maiden reserviläisurheilujärjestöjen
kanssa. Se tuottaa jäsenjärjestöilleen
monipuolisia liikuntapalveluja, joiden joukossa reserviläisammunnat
ovat merkittävä, yksi keskeisimmistä osa-alueista.
Kilpailutoimintaa järjestetään vuoden
ympäri eri puolilla Suomea, ja aktiiviset jäsenet
valmistautuvat kilpailuihin harjoittelemalla säännöllisesti
oman alueensa ampumaradoilla.
Herra puhemies! Valtakunnallisia kilpailuja järjestetään
vuorovuosin eri puolilla Suomea ja järjestelyvastuuta kierrätetään
jäsenjärjestöjen kesken, niin että kilpailut
olisivat kaikille jäsenille myös kohtuullisen
matkan päässä.
Herra puhemies! Reserviläisjärjestöillä,
aivan kuten metsästäjilläkin, on tarve
valtakunnalliselle ampumarataverkostolle, johon kuuluu lukumääräisesti
riittävä määrä ampumaratoja
eri puolilla Suomea — siis riittävä määrä ampumaratoja eri
puolilla Suomea. Ratojen ylläpito ja viranomaisten kanssa
asiointi hoidetaan tällä hetkellä pääsääntöisesti
vapaaehtois- ja talkoovoimin, minkä on oltava mahdollista
myös jatkossa.
Nythän ollaan näiden asioiden suhteen erittäin
suurien haasteiden edessä, sillä puolustusvoimauudistuksen
ja varuskuntien lakkauttamisen myötä hyvin moni
ampumarata on Puolustusvoimien käytöstä luonnollisesti
poistumassa, ja mikä näiden jatko tulee olemaan?
Niitä tarvitaan myös jatkossa.
Tämä nyt käsittelyyn tullut ampumaratalaki
ja erityisesti sen vaikutukset yhdessä olemassa olevan
rakennus- ja ympäristölupasääntelyn
kanssa ovat aivan keskeisiä kysymyksiä myös
vapaaehtoisen maanpuolustustoiminnan kannalta.
Herra puhemies! Suomen puolustuksen perusta pohjautuu yleiseen
asevelvollisuuteen ja reserviin pohjautuviin sodanajan joukkoihin.
Sodanajan joukkojemme määrästä yli
95 prosenttia on valmiutta kohotettaessa reserviläisiä.
Reservissä omaehtoinen taitojen ylläpito on tärkeää ja
jopa välttämätöntä puolustuksemme
kannalta. Ampumatoiminta on yksi keskeisimmistä osattavista, tarvittavista
taidoista.
Reserviläisjärjestöt tuottavat vähäisillä taloudellisilla
panoksilla reserviläisen kenttäkelpoisuuden ylläpitoon
tähtääviä palveluita, joiden avulla
reserviin kuuluvat voivat harjoitella maanpuolustustaitoja valtakunnallisesti,
niin kuin asevelvollisuutta koskeva lainsäädäntö edellyttää.
Herra puhemies! Tämän lakiesityksen voimaantulo
ei saa aiheuttaa sitä, että nykyinen ampumarataverkosto
muuttuvan lainsäädännön johdosta
joutuisi lakkautusuhan alaiseksi. Uuden lain on pikemminkin parannettava
mahdollisuuksia perustaa uusia ampumaratoja sinne, missä asuu
eniten ihmisiä — myös tänne
pääkaupunkiseudulle sekä sinne, mistä Puolustusvoimien ampumaradat
puretaan pois varuskuntien sulkemisen seurauksena. Valtakunnallisen
rataverkoston ylläpito ja pääkaupunkiseudun
uusien ampumaratojen rakentaminen on turvattava.
Herra puhemies! Kun tästä lakiesityksen sisällöstä on
keskustellut eri aktiivitoimijoiden kanssa, tulee useita käytännön
seikkoja esiin. Päällimmäisenä on
tämä vähäisen ampumaradan laukausmäärä.
Se on aivan liian alhainen. Esimerkiksi yksi huipulla oleva tai
sinne pyrkivä kaveri voi ampua yksin noin 20 000—30 000
laukausta vuodessa. Nyt esitetty laukausmäärä on
vain 10 000 vähäiselle ampumaradalle.
Sen verranhan nyt ampuu yksi vähänkin aktiivinen
ampuja tai metsästysporukka. Eli määrät
ovat liian pieniä, ja vähäisen ampumaradan
laukausmäärä tulisi nostaa vähintään
50 000 laukaukseen.
Herra puhemies! Asianmukainen ja turvallinen ja kattava rataverkosto
olisi pyrittävä takaamaan naapurustoa ja ympäristöä unohtamatta. Niin
kuin on todettu, ammunta on yksi niistä vapaaehtoisen maanpuolustuksen
tärkeimmistä toimintamuodoista. Ja jotta näitä toimintamuotoja pystytään
säilyttämään, se vaatii riittävän
kes-kusampumarataverkoston, esimerkiksi Helsinkiin suursisähallin
rakentamisen, josta suunnitelmat on olemassa, ja Keuruun, Keski-Suomen alueelle
ampumaurheilukeskuksen, mistä myös hankesuunnitelma
on olemassa. Eli etäisyys radalle ei saa muodostua esteeksi,
kun ammuntaa harrastetaan.
Kehityskohteena lainsäädäntöä tarkistettaessa pitäisi
olla myös aseen vaihto vastaavaan samanlaiseen, eli sen
pitäisi olla helpompaa ja edullisempaa kuin ensimmäistä asetta
ostettaessa. Tämä koskee varsinkin paljon kilpailevia
ampujia, joilla välineiden pitää olla
kunnossa ja kilpailukykyisiä. Aseiden säilytys
ja ampujan edellytykset omistaa aseita ovat asioita, joissa pitää olla tiukat
mutta ei mielivaltaiset säädökset. Aseiden joutuminen
vääriin käsiin on kaikin keinoin pyrittävä estämään,
mutta sen maalaisjärjen pitää olla mukana.
Muistutan siitä, että rehelliset ampumaharrastajat
eivät ole se ongelma. Se, joka haluaa tuhoa kylvää tässä maassa,
löytää siihen keinot kyllä muutenkin.
Herra puhemies! On keskusteltu myös epävirallisesti
automaattiaseiden kieltämisestä. Toivon, että tätä asiaa
ei tulla ottamaan vakavasti, sillä jos tämä tapahtuu,
niin silloin hyvin suuri osa myös niin siviili- kuin reserviläislajeistakin tulisi
poistumaan tästä maasta, ja se olisi järkyttävää meidän
suomalaisten ampumataidon kannalta.
Pääasia on kuitenkin se, että kaikki,
joilla edellytykset ovat, pystyisivät aseen hankkimaan ja
sillä turvallisesti, kohtuullisen matkan päässä kotoaan
harjoittamaan ampumataitoaan. Reservin sodanajan joukkojen ja ylipäätään
suomalaisten ampumataito on meidän kaikkien suomalaisten
etu.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Otetaan tähän väliin ministeri Räsäsen
ikään kuin esittelypuheenvuoro. — Olkaa
hyvä.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa puhemies! Pahoittelen, että työmatkani
vuoksi en ennättänyt aivan niitä ensimmäisiä puheenvuoroja
kuulemaan, ja kiitän mahdollisuudesta esitellä tämän
lakiesityksen, jossa siis ehdotetaan säädettäväksi
ampumaratalaki sekä muutettavaksi ampuma-aseita koskevaa lainsäädäntöä.
Tätä esitystä on valmisteltu laaja-alaisessa työryhmässä ja
työn eri vaiheissa on kuultu lukuisa joukko eri sidosryhmiä.
Mielestäni tätä koko esitystä on
valmisteltu poikkeuksellisen hyvässä hengessä,
jos vertaa vaikkapa siihen, miten monenlaisten ristiriitojen sävyttämiä nämä ampuma-aseita
koskevat lainsäädäntökeskustelut
ovat aikaisemmin olleet.
Tämän esityksen tavoitteena on aseturvallisuuden
parantaminen yleensä ja myös turvallisen ampumaharrastusmahdollisuuden
edistäminen. Tavoitteena on myös tukea kattavan
ampumarataverkoston kehittämistä ja ylläpitämistä.
Voimassa oleva ampumaratoja koskeva säätely
on vuodelta 1915, keisarillinen asetus, ja se on hyvin suppea ja
vanhentunut.
Esityksen mukaan ampumaradan perustaminen ja ylläpitäminen
edellyttäisivät ampumaratalupaa lukuun ottamatta
vähäisen ampumaradan perustamista ja ylläpitämistä,
jotka olisivat ilmoituksenvaraisia toimia. Ampumarataluvan saamisen
edellytyksiä olisivat, että luvan hakija olisi
sopiva radan pitäjäksi ja että rata on
turvallinen. Ampumaradalle tulisi myös vahvistaa järjestyssääntö.
Ampumaradalle nimettäisiin ratavastaava, jonka tehtävänä on
valvoa, että rata on turvallinen. Vähäisen
ampumaradan perustamisen edellytykset vastaisivat nykyisiä ampumaradan
perustamisen edellytyksiä.
Myös ampuma-aselakiin esitetään uusia
aseturvallisuutta lisääviä säännöksiä.
Tehokkaimmat ilma-aseet ehdotetaan sisällytettäviksi
ampuma-aselain soveltamisalaan. Tehokkaiden ilma-aseiden hallussapito
olisi luvanvaraisuuden sijasta ilmoituksenvaraista, jos hallussapitäjällä olisi
ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava lupa.
Markkinoille on viime vuosina tullut teholtaan ampuma-aseita
vastaavia ilma-aseita, ja yleisen järjestyksen ja turvallisuuden
ylläpitämiseksi ja johdonmukaisuuden vuoksi nämä on syytä saattaa
ampuma-aseita vastaavan säätelyn piiriin.
Ampuma-aseen säilyttämistä koskevia
säännöksiä ehdotetaan tiukennettaviksi
ja tarkennettaviksi. Ampuma-aseen säilytyspaikat ehdotetaan
määriteltäviksi laissa. Tällä uudella
lailla ehdotetaan siis poistettavaksi mahdollisuus säilyttää ampuma-aseita
osiin purettuina ilman, että mikään osa
on lukittuna. Se myös tarkoittaa, että tätä velvollisuutta
säilyttää ampuma-asetta hyväksytyssä turvakaapissa
laajennettaisiin nykyisestä eli aseen haltijalla tulee
jatkossa olla turvakaappi aina, jos henkilöllä on
säilytettävänä yli viisi asetta.
Nyt tällä hetkellä vain tietyntyyppiset
aseet lasketaan tähän. Tällä hetkellä tähän
turvakaappivelvollisuuden piiriin kuuluu joitain tuhansia henkilöitä.
Jatkossa velvoite koskisi arviolta 68 000:ta henkilöä,
eli tämä on ehkä tämän lakiesityksen
merkittävin muutos.
Turvakaapin hankkimiseen tulisi viiden vuoden siirtymäaika
lain voimaantulosta. Tällä siirtymäajalla
halutaan turvata se, että kaappeja ehdittäisiin
saamaan markkinoille riittävä määrä, kaikilla
olisi tosiasiallinen mahdollisuus hankkia kaappi eikä sitten
taas tuo kaappien niukkuus nostaisi kaappien hintaa kohtuuttoman
korkealle. Uutena säilytysmuotona annettaisiin myös mahdollisuus
järjestää kaupallista säilyttämistä elinkeinona.
Näillä ehdotetuilla muutoksilla, joissa siis poistuisi
tuo mahdollisuus säilyttää aseita osiin purettuina
ilman lukitusta, pyritään ehkäisemään asunnossa
säilytettävien aseiden päätyminen asunnossa
oleskelevien lasten tai muiden, joilla ei ole asianmukaisia lupia,
käsiin.
Sitten ampuma-aselain lääkärin ilmoitusvelvollisuutta
koskevaan pykälään ehdotetaan myös tehtäväksi
muutoksia. Ilmoitusvelvollisuutta on tarpeen täsmentää niin,
että lääkärille on selvää, milloin
ilmoitus on tehtävä. Lääkärin
ilmoitusvelvollisuus ehdotetaan rajattavaksi kahteen tilanteeseen,
joista toinen koskee oikeuslääketieteellisiä tutkimuksia
ja toinen itsemurhayrityksen jälkeistä tahdosta
riippumattomaan hoitoon määräämistä.
Lääkärillä olisi jatkossa muun
terveydenhuollon ammattihenkilön tapaan oikeus tehdä ilmoitus
henkilöstä, jos hän on potilasasiakirjojen
ja henkilön tapaamisen perusteella lääkärin
mielestä sopimaton ampuma-aseen, aseen osan, patruunoiden
tai erityisen vaarallisten ammusten hallussapitoon.
Ehdotus poliisin oikeudesta säilyttää ilmoituksia
kolmen vuoden ajan parantaisi järjestelmän tehokkuutta
ja lisäisi niin ikään aseturvallisuutta.
Tällä hetkellähän tämän
lain mukaan tuo ilmoitus, lääkärin ilmoitus,
täytyy saman tien tuhota, kun poliisi on sen katsonut.
Sen vuoksi voi tulla tilanteita, joissa henkilöllä ei
sillä hetkellä vielä ole aseen hallussapitolupaa,
ja sitten jos hän muutaman kuukauden kuluttua sitä hakee,
niin poliisi ei ole tietoinen tästä lääkärin
ilmoituksesta henkilön sopimattomuudesta tämän
aseluvan haltijaksi.
Vielä haluan täsmentää,
kun en ole aivan varma, arvoisa puhemies, sanoinko oikein siinä kohdassa,
kun puhuin näistä vähäisen ampumaradan perustamisen
edellytyksistä. Tässä lakiesityksessä on
siis tarkoituksena, että tuon vähäisen
ampumaradan perustamisen edellytykset vastaisivat ylipäänsä ampumaradan
perustamisen edellytyksiä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kiitoksia, ministeri Räsänen. — Muutamaan
vastauspuheenvuoroon avataan mahdollisuus.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On aivan totta, niin kuin ministeri sanoi,
että aiempi ampuma-aselain kokonaismuutos oli aika lailla
värikäs näytelmä, eikä mikään
ihme, kun se esityskin oli monelta osin perustuslain vastainen,
ja sitä lakia jouduttiin lähestulkoon uusiksi
kirjoittamaan täällä eduskunnassa.
Kysyisin näistä turvakaapeista ja niiden standardeista.
Onko tässä nyt Poliisihallitus lausunnossaan 14.10.2010
antanut ristiriitaista tietoa? Minun käsittääkseni
tämä suomalainen standardi on perua Ruotsista,
ja ne ovat tiukempia kuin tämä eurooppalainen
turvakaappistandardi, ja vaikka niissä ei tämän
materiaalin paksuudessa ole kuin millin ero, niin esimerkiksi kuuden aseen
kaapissa se millin ero tekee painossa 46 kiloa. Tavoitteenhan pitää olla,
että kaikilla, jotka näitä turvakaappeja
myyvät, on yhtäläiset ohjeet ja kilpailuasetelmat,
mutta onko näin, että tämä Poliisihallituksen
lausunto sitten mahdollistaa sen, että myyntiin tulee sellaisia
turvakaappeja, jotka eivät täytä näitä suomalaisia
standardeja?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Olen merkinnyt tänne seuraavat vastauspuheenvuoropyynnöt:
edustajat Soukola, Savola, Hautala. Oliko muita halukkaita? Edustaja
Kari ja edustaja Östman — merkitään.
Sitten siirrytään tämän jälkeen
puhujalistaan.
Ismo Soukola /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Pari kysymystä ministerille.
Ensinnä: minkä takia ampumaradat ovat yhtäkkiä muodostuneet
turvallisuusriskiksi, niin että tätä lakiesitystä ja
sen hyvinkin pitkälle meneviä säädöksiä tarvitaan?
Meillä on vielä muutamia ajoratoja, moottoriurheiluratoja,
ja niissä vastaavanlaista säädöstä ei
katsota tarpeelliseksi. Meillä kuitenkin liikenteessä kuolee
jokusenmonta ihmistä verrattuna ampuma-aseella tehtyihin henkirikoksiin.
Toinen kysymys: kun tässä laissa ollaan olevinaan
niin hirveän tiukkoja ja tarkkoja, niin miten sinne pääsee
tämmöinen sana kuin "sopiva", kun puhutaan ampumaratahakemuksista
tai luvanhaltijan ominaisuuksista? Kyllä se pitäisi
määritellä jollain tavalla selkeämmin
ja vähemmän tulkinnanvaraisesti.
Mikko Savola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Haluan palata tähän
vähäisen ampumaradan määritelmään.
Mistä ihmeestä tämä 10 000
laukausta tulee? Sehän on määrä,
jonka yksi aktiiviampuja helposti pystyy vuodessa ampumaan. Yksi
aktiiviporukka ampuu helposti 10 000 laukausta. Yksi huippu-urheilija
ampuu 20 000—30 000 laukausta vuodessa.
Mistä tuli tämä 10 000 laukausta?
Se on aivan liian matala. Kyllä sen olisi jo esityksessä pitänyt
olla korkeampi, vähintään 50 000
laukausta sen määritelmäksi. Nyt se on
hyvin alhainen.
Arvoisa ministeri, haluaisin kysyä myös tämän
turvakaappimääritelmän osalta kysymyksen.
Jos omistaa kaksi asuntoa ja omistaa kuusi asetta, tarvitaanko silloin
kaksi turvakaappia, jos säilyttää molemmissa
asunnoissa kolmea asetta? Eli tuleeko tästä harrastajalle
myös niin sanotusti tuplakustannukset?
Lasse Hautala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan samaan asiaan kiinnitin huomiota
kuin edustaja Savola tuossa äsken, näitten vähäisten
ampumaratojen määritelmään.
Tuntuu tosiaan alhaiselta tämä 10 000 laukauksen
määrä.
Toinen kysymys koskee sitä, kun te, ministeri, mainitsitte äsken
nämä tehokkaat ilma-aseet. Mitkä siinä ovat
tehokkuuden rajat? Millainen on määritelmä tehokkaasta
ilma-aseesta?
Turvakaappien osalta sen verran, että nythän on
jo tällä hetkelläkin niin, että vastuulliset
aseharrastajat ovat joko hankkineet turvakaappeja tai tehneet itse
erittäin vankkarakenteisia lukittuja asekaappeja, jotka
soveltuvat heidän käyttöönsä.
Miten on nyt sitten tällaisten itse valmistettujen kaappien
laita jatkossa? Käyvätkö ne, vai pitääkö aseharrastajien
ryhtyä hankkimaan nyt sitten uusia, teollisesti valmistettuja
turvakaappeja?
Mika Kari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kysyisin ministeriltä: Tähän ampuma-aselakiin
ehdotetaan nyt kahta lääkärien ilmoitusvelvollisuutta
koskevaa muutosesitystä. Tästä edellisen
ampuma-aselain jälkeen syntyneestä tilanteesta
mieleeni on jäänyt muun muassa se, että lääkärit
ovat useaan eri otteeseen tuoneet esiin, että on ollut
hyvin vaikeaa välillä vetää linjaa
siitä, onko henkilö kykenevä saamaan
asetta käyttöönsä vai ei. Kysyn
ministeriltä: kuinka lääkäreiden
osaaminen ja koulutus tässä lainuudistuksen yhteydessä varmistetaan,
niin että tämmöinen rajanveto aseen myöntämisen yhteydessä tulisi
lääkärille helpommaksi kuin se tällä hetkellä ehkä on?
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Tällä esityksellä tavoitellaan
sekä parempaa turvallisuutta ampumaradoilla että myöskin
parempaa aseturvallisuutta.
Kiinnitin huomiota siihen samaan asiaan kuin edustaja Mustajärvi:
tosiasia on niin, että SFS-standardin laadinnan pohjalla
on aikoinaan ollut ruotsalainen SS 3492 -standardi. Täyttääkseen standardivaatimukset
kaappi on valmistettava vähintään 4 millin
vahvuisesta teräspellistä. Mutta Suomessa on kuitenkin
jo vuonna 2010 Poliisihallitus hyväksynyt eurooppalaisen
turvakaappistandardin EN 14550. Tällainen kyseinen Gyttorpin
kaappi on valmistettu 3 millin teräspellistä,
ja esimerkiksi kuuden aseen kaappi painaa ainoastaan 79 kiloa, kun
taas tämän SFS 5870 -normin, siis suomalaisen
normin, mukainen vas-taavan kokoinen kaappi painaa 125 kiloa. Sehän on
näin, että kaapin murtovarmuus korreloi luonnollisesti
massaan, ja mitä kevyempi kaappi, sitä helpompi
siihen on murtautua. Minun tulkintani mukaan Poliisihallituksen
lausunto madaltaa lain laatijan asettamia vaatimuksia hyväksytylle
asekaapille ja vääristää myöskin
kilpailua.
Mutta kysyisin ministeriltä: kun katson tätä lain
106 §:ää, kun puhutaan säilyttämisestä,
niin tässä ei puhuta mistään
standardeista vaan se on poliisiviranomaiset, jotka hyväksyvät,
ja viimeisessä lauseessa on kirjoitettu, että turvakaappia
ei kuitenkaan edellytetä, jos aseiden säilytyspaikan poliisilaitos
on hyväksynyt säilytystilat.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kysyn edustaja Östmanilta, oliko tämä hänen
vastauspuheenvuoronsa vai myöskin varsinainen puheenvuoronsa.
Kelpaa varmaan ryhmäpuheenvuoroksi. (Naurua)
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Siis ei tarvitse merkitä uutta puheenvuoroa tänne? Okei,
kiitos. — Ja nyt ministeri, olkaa hyvä, vastaukset
näihin napakoihin kysymyksiin. Voitte tulla tänne
puhujakorokkeelle.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Tuossa edustaja Östman asiantuntevasti
tätä turvakaappikysymystä jo käsittelikin, ja
kyllä tässä todellakin lähtökohtana
on se, että nimenomaan poliisiviranomainen on se, joka
hyväksyy. Poliisihallitus hyväksyy sitten nämä turvakaapit,
tähän tarkoitukseen soveltuvat turvakaapit. Ja
toki hallintovaliokunta varmasti tätä asiaa voi
myös omalla mietinnöllään olla
sitten ohjaamassa.
Tämä ampumaratoja koskeva lainsäädäntö on täällä herättänyt
nyt useammankin kysymyksen ja puheenvuoron, ja kyllä tässä laissa
todellakin on lähtökohtana se, että pääsääntöisesti
ampumaradan perustaminen ja ylläpitäminen edellyttäisivät
ampumaratalupaa, ja sitten on jätetty vain tämä hyvin
vähäisen ampumaradan perustaminen ilmoituksenvaraiseksi.
Tarkoituksena siinä nimenomaan on, että on kysymyksessä vähäinen ampuminen.
Kyllä se oli varsin hyvin tiedossa, että tuo laukausmäärä saattaa
tulla jo hyvinkin pienistä määristä.
(Mikko Savola: Miksi sitten näin?) — Sen takia,
että siis tässä on tarkoituksena se,
että meillä ampumaratatoiminta olisi jatkossa
luvanvaraista, ei ilmoituksenvaraista vaan luvanvaraista, lukuun
ottamatta tätä aivan vähäistä harrastusta.
Sitten tästä ilma-aseesta haluan todeta, että ilma-aseiden
teho on ratkaisevaa tämän sääntelyn
kannalta. Tätä tehoa ei voi helposti esimerkiksi
kenttävalvonnassa mitata, mutta se on sidoksissa aseen
kaliiberiin, ja siksi juuri tuo kaliiberi on otettu tässä käyttökelpoiseksi
ratkaisuksi. Järjestyslaissa meillä on ilma- ja
jousiaseita koskevia säännöksiä,
jotka edelleenkin ovat jatkossakin voimassa, eli niiden hallussapito
yleisellä paikalla on kiellettyä ilman hyväksyttävää syytä ja
niiden luovuttaminen alle 18-vuotiaalle on kiellettyä ilman
huoltajan suostumusta, ja nämä koskevat siis kaikkia
ilma- ja jousiaseita. Näissä ilma-aseissa todellakin
on kyse yli 6,35 millimetrin kaliiberin aseista, jotka tulevat tämän
lupa- ja ilmoitusmenettelyn piiriin. Vaikka sitten vähän
vähemmän tehokkaat ilma-aseet ovat edelleenkin
tehokkaita, esimerkiksi 4,5—6,35 millimetrin ilma-aseet,
niin niiden teho ei vastaa varsinaisen ampuma-aseen tehoa. Ilma-aseilla
kaiken kaikkiaan tehtyjen henkirikosten tai muiden vakavien väkivaltarikosten
määrä on hyvin pieni. Sen vuoksi on ajateltu,
että tuo edellä mainitsemani järjestyslain
säätely on niiden kannalta riittävä ja
valvontaresursseja on myös tarkoituksenmukaisempaa käyttää muuhun
asevalvontaan.
Sitten vielä tästä lääkärin
ilmoitusvelvollisuudesta. Tämä nykyinen voimassa
oleva lainsäädäntö on todellakin
ollut lääkärikunnan kannalta varsin hämmentävä sen
takia, että siinä on kyseessä lääkärin
kohdalla velvollisuus kaikissa tilanteissa tähän
ilmoituksen tekemiseen eikä sitten nykyisessä laissa,
sen pykälässä, ole edes tuota asetuksenantomahdollisuutta,
jolla voitaisiin säädellä tarkemmin ne
tilanteet, joissa se varsinainen ilmoitusvelvollisuus laukeaa. Se
on jäänyt hyvin epämääräiseksi,
ja sen takia lääkärit ovat myös
hyvin eri tavoin — riippuen siitä, mikä itse
kustakin on nyt sopivalta tuntunut — tätä soveltaneet.
On katsottu, että sekä lääkärin oman
oikeusturvan että sitten sen potilaan oikeusturvan kannalta
on tärkeää, että laki on tarkkarajainen
nimenomaan tuon ilmoitusvelvollisuuden suhteen, kun ottaa vielä huomioon,
että lääkäri—potilas-suhteessa
luottamuksellisuus ja myös vaitiolovelvollisuus ovat hyvin
tärkeitä lähtökohtia tälle
hoitotyölle. Silloin täytyy olla hyvin tarkkarajaisesti
myös määritelty, missä tilanteessa
se ilmoitusvelvollisuus tulee.
Tässä on nyt todellakin löydetty
kaksi kohtaa, joissa se ilmoitusvelvollisuus on selkeä myös lääketieteellisesti
arvioiden. Silloin voidaan varmuudella tietää ja
lääkärikin voi hyvin suurella todennäköisyydellä tai
varmuudella arvioida, että tämä henkilö todellakin
on sopimaton asetta pitämään. Mutta sen
lisäksi lääkärille jää kaikissa
tilanteissa kyllä se oikeus sitten oman harkintansa, lääketieteellisen
asiantuntemuksen pohjalta tehdä tuo ilmoitus, mikä on
mielestäni hyvä. Nimittäin kategorisesti
ei voi asettaa mitään sairauksia, ei masennusta,
ei Alzheimerin tautia, ei oikeastaan mitään sairauksia,
niin kuin ehdottomasti sellaiseksi, että henkilö on
täysin sopimaton pitämään asetta
tai että hän on täysin sopiva pitämään
asetta, ja sen takia siinä täytyy aina olla sitä lääketieteellistä harkintaa
sitten mukana näiden erilaisten sairauksien kohdalla.
Kaiken lisäksi vielä sen haluan todeta, että palautetta
on siitäkin tullut aika paljon, että periaatteessahan
tuo lääkärin ilmoitusvelvollisuus koskee
kaikkia tilanteita, jopa hyvin lyhyttä vastaanottoa. Ja
oikeusturvan kannalta voi olla aika hankala sitten jälkikäteen
selittää, miksi lääkäri
ei tehnyt tuota ilmoitusta — vaikka hänellä ei
siinä lyhyessä ajassa ole mitään
mahdollisuutta arvioida aseen hallussapidon edellytyksiä.
No, tämä lääkäreiden
osaaminen ja koulutus ei ole tietenkään sisäministeriön
vastuulla, vaan sitten lääkärikoulutuksesta
vastaavien viranomaisten vastuulla. Mutta tiedossani on kyllä,
että tähän on kiinnitetty huomiota ja
pyritään lääkärin peruskoulutuksessa
jo siihen kiinnittämään huomiota ja on
myös täydennyskoulutettu lääkäreitä näitä tilanteita
arvioimaan ja harkitsemaan.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Meillä on puhujalistassa pieni virhe. Siellä on edustaja
Soukola ensimmäisenä, mutta oikeasti siellä pitäisi
olla edustaja Immonen, joka näin ollen aloittaa tämän
puheenvuorokierroksen. Olkaa hyvä.
Olli Immonen /ps:
Kiitoksia, herra puhemies! Nykyinen ja edellinen hallitus ovat
viime vuosina toimillaan systemaattisesti vaikeuttaneet rehellisten
ja vastuullisten suomalaisten aseharrastajien ja metsästäjien
toimintaa maassamme. Näillä ehdotetuilla uusilla
lainsäädännöllisillä tiukennuksilla
sama kehitys jatkuu. Voidaankin sanoa, että toimillaan
nykyhallitus jatkaa edelleen sekä aseharrastajien että koko
aseharrastuksen ajamista entistä ahtaammalle. On täysin
selvää, ettei aseita tule säilyttää leväperäisesti.
Kuitenkin hallitus haluaa nyt lisätä byrokratiaa
niin ampumaratojen perustamisessa ja ylläpidossa kuin aseiden
hankinnassa sekä säilytyksessä ja tehdä näin
rehellisten suomalaisten aseen omistamisesta ja ampumataitojen ylläpidosta
entistä vaikeampaa.
Jo nykyisellään ampumaratoja ylläpitävät
seurat ovat vastuussa ratojen turvallisuudesta sekä niissä tapahtuvasta
toiminnasta. Ampumarata tarvitsee aina ympäristönsuojelulaissa
ja -asetuksissa määritellyn ympäristöluvan,
jossa puolestaan määritellään
lupaehdot, kuten esimerkiksi sallitut ampuma-ajat ja -päivät
ja ampumarata-alueen aitaaminen. Näiden lupaehtojen noudattamisesta
vastaa luvanhakija eli yleensä metsästys- tai
ampumaseura. Tämän vuoksi erillisen ampumarataluvan
hankkimisen säätäminen on turhaa byrokratian
kasvattamista ja harrastuksesta aiheutuvien kulujen lisäämistä.
Näillä ainoastaan hankaloitetaan aseharrastusta
ja seurojen toimintaa entisestään. Ampumaradoilla
tapahtuvan toiminnan suhteen ei ole ilmennyt tähän mennessä mitään
erityisiä turvallisuusongelmia. Näenkin, ettei
eduskunnalla ole mitään syytä säätää erillisestä ampumarataluvasta
tai lisätä poliisin työtaakkaa sysäämällä ratojen
turvallisuuden valvontaa heidän harteilleen.
Arvoisa herra puhemies! Aseharrastajien keskuudessa tilanne
koetaan erittäin tuskastuttavana. Esimerkiksi eräs
pitkän linjan reserviläistoimija toi vastoittain
esille, miten hallitus on pettänyt kaikki lupauksensa ampuma-asetaitojen
ylläpidon mahdollistamisesta maassamme. Hallituksella näyttää todellakin
olevan aikomuksena asteittain ajaa koko ampuma-ase- ja metsästyshar-rastus
alas ja tehdä mahdottomaksi tavallisten ihmisten mahdollisuudet
hankkia ja omistaa ampuma-aseita. Nämä käsittelyssä olevat
toimet kertovat karua kieltä juuri tällaisista
tavoitteista. On muistettava, että rehellisillä ja
vastuullisilla aseharrastajilla tai metsästäjillä ei
ole mitään tekemistä kouluampumisten
tai rikollisuuden kanssa eikä näillä ehdotetuilla
muutoksilla tartuta todelliseen ongelmaan eli laittomiin aseisiin
ja niiden käyttämiseen rikoksentekovälineenä.
Nämä toimet ainoastaan lisäävät
kuluja ja byrokratiaa niin lajin harrastajille kuin valtiollekin.
Kohtuuttomat lupamaksut ja luvanvaraisuuden lisääminen eivät
lisää turvallisuutta tai vähennä rikollisuutta.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Puhujalistan sämplääminen
pitää kansanedustajatkin hereillä täällä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Joo, ja ei kannata pyrkiä listalla ekaksi, koska sieltä poistetaan.
Näin on, kiitoksia. — Arvoisa herra puhemies!
Jokelan ja Kauhajoen tapahtumien jälkeen ampuma-aseisiin
liittyvää lainsäädäntötyötä ovat
enimmäkseen ohjanneet tunteet, sen sijaan järjen
käyttö on valitettavasti tullut välillä hyvinkin
kaukana perässä. Säätelyn perimmäinen
tavoite, ampuma-aseiden väärin käsiin
joutumisen estäminen, ei ole toteutunut, mutta sen sijaan
lakia noudattavien ja vastuullisesti aseiden kanssa toimivien ampumaurheilun
harrastajien sekä metsästäjien mahdollisuuksia
ampuma-aseen hankkimiseen ja käyttämiseen on heikennetty,
puhumattakaan, että kokonaisen elinkeinon harjoittaminen
on tehty jos ei nyt aivan mahdottomaksi niin ainakin erittäin
vaikeaksi.
Käsittelyssä olevan ampumaratoja koskevan esityksen
peruslähtökohtana tulisi olla ensisijaisesti kattavan
ja asianmukaisen ampumarataverkoston rakentaminen maahamme. Puolustusvoimauudistuksessa
lakkautettavien varuskuntien myötä häviää suurelta
harrastajakunnalta mahdollisuus ampumataitojensa kehittämiseen
ja ylläpitämiseen. Kunnat eivät ole halukkaita
ottamaan entisiä Puolustusvoimien ratoja kontolleen, ja
ylimitoitetut, jopa tarkoitushakuiset ympäristölupavaatimukset
puolestaan estävät pieniä ja vielä keskisuuriakin
ampumaurheilu- ja metsästysseuroja ottamasta näitä Puolustusvoimien
ratoja haltuunsa tai rakentamasta korvaavia ratoja käyttöönsä.
Ampumaratojen perustamiseen esityksen mukaan luvan antaisi Poliisihallitus.
Se, että aluehallintovirastot eivät ole halukkaita
tehtävää itselleen ottamaan, ei saisi
määritellä, minkä viranomaisen
kontolle mitäkin asioita sysätään.
Ampumarata-asiat ovat kaavoitus- ja ympäristökysymyksiä,
jotka kuuluvat aluehallintovirastojen vastuualueisiin.
Arvoisa puhemies! Lakiesityksen tarkoituksena on myös
varmistaa yleinen järjestys ja turvallisuus ampumaradoilla.
Kuinka monta sellaista tapausta tunnetaan, jossa ohjatun, lupaehtojen mukaisena
ajankohtana tapahtuneen ampumaharjoittelun aikana olisi ollut yleiseen
järjestyksen ylläpitoon liittyviä ongelmia?
Veikkaan, että ei kovinkaan monta. Ongelmia sitä vastoin
saattaa tulla ratojen aukioloaikojen ulkopuolella tapahtuvasta luvattomasta
toiminnasta, jolloin on kysymys vähintään
hallinnan loukkauksesta, vahingonteosta tai ampuma-aserikoksesta,
mutta nämä ovat eri asioita.
Lakiesityksen 11 §:ssä poliisi velvoitetaan
valvomaan ampumaratojen turvallisuutta. Perusteluissa ilmenee, että poliisi
valvoisi myös yleistä järjestystä ampumaradoilla
ja niiden lähialueilla. Termi "yleinen järjestys"
tarkoittaa nimenomaan järjestystä yleisellä alueella.
Ampumaradat ovat kuitenkin yksityisiä alueita, joilla ei
yleistä järjestystä poliisi voi valvoa.
Ei voi olla perusoikeuksien mukaista, että poliisi voi
tulla kotirauhan piiriin tai muulle yksityiselle alueelle pelkästään hallinnollisin
perustein. Mutta poliisilaki kuitenkin mahdollistaa riittävät
oikeudet mennä ampumaradalle, jos siellä tapahtumat
sitä edellyttävät.
Ampumaradoille esitetään myös järjestyssääntöä,
jollainen itse asiassa on olemassa jo lähes jokaisella
ampumaradalla ja suurimmassa osassa myös niistä,
joita tässä lakiesityksessä kutsutaan
vähäisiksi ampumaradoiksi. Lakiesityksessä järjestyssäännön
sisältö tulisi olemaan pitkälti sama
kuin mitä voidaan jo lupaehdoissa määritellä.
Onko siis tarpeen tämän takia lisätä byrokratiaa
ja ratojen perustamiskustannuksia?
Arvoisa herra puhemies! Hallitus esittää myös muutoksia
ampuma-aseita koskevaan lainsäädäntöön.
Korkein oikeus linjasi taannoin, etteivät kaasusumuttimet
ole ampuma-aseita. Näin ollen ampuma-aselakiesityksen 1 §:stä tulisi poistaa
nämä "maustesumuttimet" — sitaatit ovat
minun omani — taikka sitten ottaa mukaan ampuma-aseiksi
myös kaikki spraypurkit, maalipurkit ja deodorantit.
Mutta vakavasti puhuen jälleen kerran rehellistä ja
vastuullista ampuma-aseiden haltijaa kuritetaan kiristyvillä säädöksillä aseiden
säilytyksestä ja kuljetuksesta. Enää ei
olisi mahdollista säilyttää asetta purettuna
siten, että eri osat säilytettäisiin
eri paikoissa. Nykyisen käytännön ei ole
osoitettu aiheuttavan mitenkään erityistä riskiä.
Lisäksi lakiesityksessä rinnastetaan kaikki aseen
osat ja toimiva ase toisiinsa. Pitäisi olla aika selvää,
että kiväärin lukolla voi aiheuttaa vahinkoa
vain lyömällä tai heittämällä,
sen sijaan toimivalla kiväärillä voi
tappaa ihmisen useamman sadan metrin päästä.
Tässä taas yksi esimerkki siitä, kuinka
tunnepohjalta näissä asioissa mennään.
Säilytyksen osalta vielä pahempaa seuraa lakiesityksen
119 §:ssä, jossa annetaan valtuudet asetuksella
säätää muun muassa lukitukseen
käytettävien lukkojen ominaisuuksista. Näin
mahdollistetaan se, että asetuksella voidaan määritellä lukkojen
ominaisuudet sellaisiksi, etteivät niin sanotut tavanomaiset,
kaupasta saatavat lukituslaitteet olisi riittäviä.
Ampuma-aseiden väliaikainen säilytys ja kuljettaminen
kulkuneuvoissa tulisi lakiesityksen mukaan tehdä siten,
että aseen olisi oltava ikkunattomassa takatilassa. Esimerkiksi
metsästyksessä käytetään
paljon maastokelpoisia henkilöautoja, joissa on ikkunalliset
tavaratilat. Tämän lain voimaan tulemisen jälkeen
metsälle voisi aseen kanssa mennä jatkossa vain
porrasperäisellä henkilöautolla, jossa
on umpinainen tavaratila. Metsästystä vähänkään
harrastaneet tietävät, kuinka epärealistinen
tuollainen vaatimus on.
Arvoisa herra puhemies! Luvattomissa käsissä oleva
ase, oli tämä ase sitten luvallinen tai luvaton
itsessään, on aina uhka turvallisuudelle, ja tätä uhkaa
on pyrittävä kaikin keinoin torjumaan. Tämä lakiesitys
ei tähän torjuntatyöhön kykene,
mutta onpahan tämä joillekin päättäjille taas
paikka pestä kätensä, pistää päänsä pensaaseen
ajatellen, että näin se maailma pelastuu. Se nyt
ei vain pelastu näin.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Östman, vastauspuheenvuoro äskeisen puhujan
esittämiin mielipiteisiin.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiinnitin huomiota vain siihen edustaja Soukolan
mainintaan tavanomaisista lukoista, että jos niitä nyt
ei kelpuutettaisi, niin kyllä se on ihan ymmärrettävää.
Voin sanoa, että 20 vuoden kokemus alalta on osoittanut
sen, että kuluttajankaan ei kannata aina luottaa siihen, mikä se
tavanomainen lukko on, vaan siinä pitää olla
tietty standardi ja tietyt testitulokset, jotta se kestää myöskin
mahdollisia murtoja.
Maria Lohela /ps:
Herra puhemies! Hallituksen esityksen mukaan vähäisen
ampumaradan määritelmä on sellainen paikka,
jossa ammutaan vain 10 000 laukausta vuodessa. Laukausmäärä kuulostaa
varsin alhaiselta. Käytännössä tämä johtaa
siihen, että kaikki ampumaseurat joutuvat hakeutumaan ampumaradoille
tai hakemaan lupaa varsinaiselle omalle ampumaradalle ja sen ylläpitoon
Poliisihallitukselta. Näin tulee käymään,
koska 10 000 laukausta tulee täyteen jo, kun vaikkapa
viisi henkilöä käy pari kertaa kuussa
treenaamassa ja ampuu vajaa sata laukausta kerrallaan. Sadan ammuksen
harjoitukset eivät silti tee mestariampujia. Tällaisilla
viiden hengen ampumaseuroilla ei ole mahdollisuuksia ampumaradan
ylläpidon vaatimiin velvoitteisiin.
Lakiesityksen kiristykset vaikeuttavat vain vastuullisten ampumaharrastajien
asemaa. Mitä näillä muutoksilla siis
tavoitellaan? Esityksen mukaan ampuma-aselaista ehdotetaan poistettavaksi
mahdollisuus säilyttää ampuma-asetta
siten, että aseen osaa säilytetään
ampuma-aseesta erillään ampuma-aseen ja sen osan
ollessa säilytettyinä siten, että ne
eivät ole helposti anastettavissa. Tämä on
heikennys, koska ennen on riittänyt, että jokin
pieni, toiminnan kannalta oleellinen osa, kuten lukko, on irrotettu
aseesta ja laitettu pieneen kaappiin. Nyt uusi laki velvoittaa kaikki
yli viiden aseen omistajat hankkimaan standardoidun kaapin, johon
koko ase mahtuu. Tämä aiheuttaa kaapinhankintavelvollisuuden noin
60 000 luvanhaltijalle, ja kaapin hinta on arvioitu ainakin
400 euroksi, kuten esityksessä arvioidaan. Myöskin
käsite "säilytys" on jätetty epämääräiseksi
ja tulkinnanvaraiseksi, jos asekaappi löytyy esimerkiksi
pääasialliselta asunnolta mutta ei kesämökiltä,
jonka lähellä metsästystä harrastetaan.
Aseen säilyttäminen osissa ja osien piilottaminen
ehkäisee riitatilanteissa ja äkkipikaistuksissa
tehtyjä vahinkoja aivan yhtä hyvin kuin kokonaisen
toimintakuntoisen aseen säilyttäminen vain yhden
lukon takana.
Tehokkaita ilma-aseita ehdotetaan jatkossa luvanvaraisiksi.
Jos luvanhakijalla on kuitenkin jo ampuma-ase, ilma-aseen hankinta
olisikin vain ilmoitusvelvollisuuden piirissä. Koska aselupien saantia
on jo edellisessä aselakiuudistuksessa hankaloitettu huomattavasti,
siirtyisivät nämä ongelmat koskemaan
tätä kautta jo ilma-aseharrastajiakin. Kun tällainen
ilmoitusvelvollisuuskäytäntö tulisi lain
toteutuessa mahdolliseksi, sitä voitaisiin laajentaa myös
tavallisiin aselupiin. Jos aseen hankkijalla on jo lupa tietyntyyppiseen
aseeseen, esimerkiksi käsiaseeseen, pistooliin tai revolveriin,
kivääriin, haulikkoon tai vastaavaan, seuraavan
samantyyppisen aseen hankinta voisi olla vain ilmoitusvelvollisuuden piirissä.
Tämä keventäisi lupabyrokratiaa ja kustannuksia.
Nykyisinkin uudet luvat on lähtökohtaisesti myönnettävä,
ellei ole jotain erityistä syytä niitä evätä.
Tämän takia luparumbaa pyöritetään
ensimmäisen luvan jälkeen lähinnä muodollisuuden
vuoksi.
Esityksessä todetaan ampumaratojen osalta muun muassa
seuraavaa: "Rataa ei saisi ottaa käyttöön
ilman ratavastaavan hyväksyntää. Hänellä olisi
myös oikeus keskeyttää radan käyttö, jos
siitä aiheutuisi vaaraa terveydelle tai sivullisten omaisuudelle."
Vastuullisten aseenomistajien mielestä on kaikkien velvollisuus
keskeyttää radan käyttö, jos
siitä on vaaraa terveydelle, sivullisille tai omaisuudelle.
Vain Suomen kaltaisessa holhousvaltiossa tämä mahdollisuus
pitää kirjata lakiin.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitykseen sisältyy
ampumaratalaki, jolla korvataan aiempi asetustasoinen säätely.
Perusteluosiossa, samoin kuin sisäministeriön
aiheeseen liittyvässä tiedotuksessa, korostetaan
toistuvasti sitä, että aiempi säätely
on vanhentunut, koska se on tsaarin aikainen. Korjattakoon sen verran,
että vuoden 1721 jälkeen Venäjän
hallitsija ei ollut tsaari vaan imperator eli keisari. Oleellisempaa
kuitenkin on, että säätelyn vanhentuminen
on arvioitava sisällön eikä voimaantuloajankohdan
perusteella. Yleinen ja yhtäläinen äänioikeus
on aivan samalla tavalla tsaarin aikainen kuin ampumarata-asetuskin,
itse asiassa 10 vuotta vanhempi, mutta ei kai tämä tee siitä vanhentunutta.
Maailma toki on muuttunut, mutta ampuma-aseet ja niiden asettamat
edellytykset ampumaradoille ovat muuttuneet itse asiassa hyvin vähän.
Hallituksen esityksessä mainitaan yleinen järjestys
ja turvallisuus yleisperusteluna tähän kaikelle.
Esityksen mukaan muulle kuin vähäiselle ampumaradalle
on haettava lupa. Luvanhaltijan puolestaan on asetettava ampumaratavastaava, joka
vastaa paitsi radan turvallisuudesta rakenteiden ja suunnittelun
osalta myös siitä, että radan käyttäjät
noudattavat sääntöjä.
Esityksen perusteluissa todetaan, että ampumaradoilla
ei esiinny järjestyshäiriöitä.
Ampumaradoilla ei liioin juuri tapahdu onnettomuuksia. Silti esityksen
perusteluissa todetaan, että "ampumaratavastaavan tehtävä radan
turvallisuuden omavalvonnassa on niin keskeinen, että ampumarata
ei voi olla pitkää aikaa ilman ratavastaavaa".
Mitenköhän sitten tähän asti
on ollenkaan pärjätty? Mikä on se turvallisuusvaje,
johon ratavastaavan nimittämisellä vastataan?
Esityksessä todetaan, että ratavastaava toimii vapaaehtoispohjalta
ja että hänen on oltava fyysisesti paikalla riittävästi,
jotta valvonta voidaan turvata. Laissa ei kuitenkaan kerrota, kuinka usein
on "riittävästi" ja kuka valvoo ja miten, että ratavastaava
hoitaa tehtäväänsä, ja mitä siitä seuraa,
jos hän ei hoida valvontatehtäväänsä.
Esityksen mukaan radan perustaminen olisi luvanvaraista, jos
radalla ammutaan muuten kuin satunnaisesti yli 10 000 laukausta
vuodessa. Kuten useammat edustajat ovat todenneet, tällainen määrä on
kovin pieni, etenkin jos kyse on toiminnallisista ammunnan lajeista.
Laukausmäärän ylärajaa pitäisi
nostaa ainakin viisinkertaiseksi.
Edelleen ongelmallista on se, että omalla maalla tapahtuvan
satunnaisen ammunnan ja vähäisen ampumaratatoiminnan
raja jää erittäin hämäräksi.
Kansalaisen kannalta riski on siinä, että poliisi
ja tuomioistuin takautuvasti tulkitsevat omalla maalla tapahtuvan
toiminnan ampumaradan ylläpitämiseksi, josta olisi
pitänyt tehdä ilmoitus ja jonka suhteen olisi
pitänyt huolehtia muistakin ampumaradoille säädettävistä velvoitteista.
Ampumaratojen perustamista ei pidä millään tavalla
nykyisestä vaikeuttaa. Reserviläistoiminta, metsästäminen,
urheiluammunta edellyttävät harjoittelupaikkoja.
Kun rataverkko lisätiukennusten myötä harvenee,
ajaudutaan kierteeseen, jossa harrastajamäärät
pienenevät harrastuspaikkojen puutteen vuoksi ja kysynnän
vähenemisellä perustellaan se, että verkkoa
supistetaan entisestään. Tämä on
tietysti joidenkin tahojen tarkoituskin.
Toinen merkittävä kysymys hallituksen esityksessä on
aseiden säilyttäminen. Laista poistuisi mahdollisuus
säilyttää asetta siten, että se
on hajotettu osiin ja osat piilotettu esimerkiksi eri puolille asuntoa.
Muutoksen jälkeen kaikki aseet tulisi säilyttää turvakaapissa,
lukitussa paikassa tai esimerkiksi liipaisinlukolla varustettuna.
Tämä esitys perustuu ilmeisesti väärinkäsitykseen
aseen osien vaarallisuudesta ja siitä, miksi ne ovat luvanvaraisia.
Suomessa yksittäiseen aseen osaan, kuten piippuun, patruunapesään
tai revolverin rullaan, vaaditaan hankkimis- ja hallussapitolupa
aivan kuten kokonaiseen aseeseenkin. (Markus Mustajärvi:
78 euroa!) Tämä ei kuitenkaan johdu siitä,
että piippu, patruunapesä tai rulla olisivat vaarallisia.
Niitä voi käyttää korkeintaan
lyömäaseena, mutta siinäkin tehtävässä ne
ovat huonompia kuin esimerkiksi tiiliskivi. Ne ovat luvanvaraisia
siksi, että ampuma-aseiden luvanvaraisuutta ei voitaisi
kiertää ostamalla aseliikkeestä irrallisia
lupavapaita osia ja kokoamalla niistä toimiva ase.
Maallikko helposti ajattelee, että jos ase on 90-prosenttisesti
kokonainen, niin se on 90-prosenttisesti vaarallinen. Näin
ei kuitenkaan ole. Jos aseesta puuttuu yksikin toiminnan kannalta keskeinen
osa, se on 0-prosenttisesti vaarallinen, koska sillä ei
voi ampua. Lisäksi aseen osat sopivat vain yhteen nimenomaiseen
asemalliin, usein vieläpä vain yhteen nimenomaiseen
aseyksilöön. Jos murtovaras siis saa käsiinsä vaikkapa pistoolin
piipun tai piiputtoman pistoolin, on äärimmäisen
epätodennäköistä, suorastaan
mahdotonta, että hän onnistuisi jostakin muualta
hankkimaan varastamalla loput tarvittavat osat ja kokoamaan toimivan
ampuma-aseen.
Asekaappi on monessa suhteessa hyvä ratkaisu sikäli,
että se pitää aseet turvassa satunnaiselta
murtomieheltä ja etenkin kotona asuvilta lapsilta. Siinä on
kuitenkin myös ongelmansa. Ensinnäkin, asekaappi
on helposti tunnistettavissa ja houkuttelee murtautujaa kuin hunajapurkki kärpästä.
Toiseksi, murtovarkaat ovat yhä useammin ammattilaisia,
joilla on kaappien tuhoa-miseen tarvittava osaaminen ja työkalut.
Jos sen sijaan ase on hajotettuna kolmeen osaan, joista yksi
on kätketty vaimon pikkuhousulaatikkoon, toinen ontoksi
kaiverrettuun virsikirjaan ja kolmas pianon sisälle, varkaan
tehtävä on täysin toivoton. Hän
ei voi mistään päätellä, että asunnossa
ylipäätään on asetta, puhumattakaan
siitä, että hän löytäisi
kaikki sen komponentit.
Lisäksi on muistettava, että asianmukaisesti säilytettyjä aseita
varastetaan Suomessa hyvin harvoin. Ongelma on se, että nykyistäkään
lakia ei noudateta riittävän hyvin. Aseita viedään muun
muassa siksi, että niitä riiputetaan hirven-sarvissa
kesämökillä. Se, että voimassa
olevia säädöksiä ei noudateta,
on ongelma, mutta tämä ongelma ei ratkea sillä,
että säädöksiä tiukennetaan.
Aseturvallisuus on kaikkien etu, mutta hallituksen esitykseen
sisältyvät säilytysmääräysten tiukennukset
tuskin lisäävät aseturvallisuutta. Sen
sijaan niillä velvoitetaan noin 60 000 suomalaista
hankkimaan tietyt standardit täyttävä tai poliisin
erikseen hyväksymä säilytysratkaisu.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ampuma-aseen
kaupallinen säilyttäminen tulisi yhdeksi asealan
elinkeinon harjoittamisen muodoksi. Lailla pyritään
selkeästi edistämään yksinomaan
tähän toimintaan erikoistuneiden asehotellien
syntymistä, sillä mikäänhän
ei nykyäänkään estä esimerkiksi
asekauppiasta ottamasta aseita säilytykseen. Asehotellit
olisivat merkittävä turvallisuusriski, koska ne
houkuttelisivat kovan luokan rikollisia. Kysyntä tällaisille
laitoksille olisi todennäköisesti olematonta,
koska harvalla aseenomistajalla on tarvetta tai mielenkiintoa säilyttää aseitaan
missään muualla kuin kotonaan.
Kauhajoen kouluampumisen jälkeen tietyt tahot, varsinkin
vihervasemmalla, vaativat äänekkäästi
aseiden kotisäilytyksen kieltämistä.
Nämä ehdotukset kilpistyivät varsinkin
siihen, että mitään yhteissäilytystiloja
ei ole olemassa. On ilmeistä, että hallituksen
esitykseen sisältyvällä asehotellipykälällä pyritään
synnyttämään markkinoille palveluita,
jotka voidaan sitten jossakin myöhemmässä vaiheessa
määrätä pakolliseksi.
Arvoisa herra puhemies! Nostan hallituksen esityksestä vielä esille
ilma-aseisiin kohdistuvat uudet määräykset.
Niin sanotuista tehokkaista ilma-aseista, yli 6,35-millisistä,
tulisi osittain luvanvaraisia. On jälleen vaikea nähdä,
mitä turvallisuusvajetta tässä ollaan
täyttämässä. Tällaisia
aseita on markkinoilla ja yksityisten käsissä varsin
vähän, ja kuten hallituksen esityksessäkin todetaan,
ei ole tiedossa niillä tehtyjä henkirikoksia,
ei luultavasti muitakaan rikoksia. Tehokkaiden ilma-aseiden luvanvaraisuus
ei olisi välttämättä kovin suuri
ongelma ammunnan harrastajille, paitsi tietenkin lisääntyvän
paperinpyörityksen ja lupamaksujen muodossa, mutta sillä olisi
mahdollisesti merkittäviä seurauksia yrittäjille,
jotka ovat erikoistuneet tällaisten aseiden maahantuontiin
ja myyntiin. Heistä tulisi lakimuutoksen myötä asealan
elinkeinonharjoittajia.
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva hallituksen
esitys on suurimmaksi osaksi joko haitallinen tai tarpeeton. Perussuomalaiset
tulevat valiokuntakäsittelyssä suhtautumaan siihen erittäin
kriittisesti.
Edustajat Savola ja Lohela ja ehkä joku muukin nostivat
esiin sen, että vaihdettaessa asetta lupamenettelyn tulisi
olla kevyempi kuin se on nykyään. Olen tästä samaa
mieltä ja ilmoitan edustaja Savolalle, että olen
tehnyt juuri tätä nimenomaista asiaa koskevan
lakialoitteen vuosi sitten ja tulen pyytämään
sen ottamista hallintovaliokunnan käsittelyyn tämän
hallituksen esityksen yhteydessä, (Puhemies koputtaa) ja
toivon, että saamme tälle lakialoitteelle myös
keskustan tuen. — Kiitoksia.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä nykyisessä aselupakäytännössä on aika
lailla mittasuhdeharhaakin. Tulee mieleen ihan tosi esimerkki tuolta
pohjoisesta. Kyseessä on aktiivinen metsästäjä,
entinen aktiiviupseeri, nykyinen kunnanjohtaja. Kun hän
haki — en tiedä, kuinka monta asetta oli ennestään — pistoolille
lupaa, oli kauheat kuulustelut ja lupaprosessit, mutta tällä kyseisellä henkilöllä
oli
samaan aikaan paitsi oikeus, lisenssi, kouluttaa myöskin ampua
panssarintorjuntaohjuksilla. Jos näitä asioita
laittaa rinnan, niin kyllä, jos henkilöllä on tuommoinen
oikeus, lupakäytännöt ainakin siinä suhteessa
voisivat olla vähän kevyempiä.
Mutta sitten kun luin tähän hallituksen esitykseen
liittyvät puolueitten lausunnot, niin täytyy kyllä miettiä,
onko vasemmistoliitolla ja vihreällä liitolla
ollut yhteinen ropellipäitten työryhmä miettimässä näitä lausuntoja,
niin kaukana arkielämästä esimerkiksi
vasemmistoliiton linjaukset ovat. En ymmärrä,
että jos ihminen on jo metsästänyt vaikka
kymmeniä vuosia, hänellä on viisi asetta
ja hankkii kuudennen, niin siinä menisi ehdoton raja. Minä en
ymmärrä, että jos on ennestään
jo viisi asetta, niin minkä takia se kuudes ase olisi vaarallinen.
Aivan sama asia on, jos ilma-aseitten hankintaan pitäisi
tulla samanlainen hakuprosessi. Siinäkin tapauksessa, jos
on ennestään jo ampuma-aseita, jos henkilöllä on vaikkapa
hirvikivääri ja se haulikko, mitkä ovat ihan
perusaseita, niin ottaako semmoinen ihminen, jos hän lähtee
kauhutekoja tekemään, sen kiväärin
vaiko haulikon vaiko sitten halpahallista ostetun kiinalaisen ilmakiväärin?
Aseitten säilytys kaiken kaikkiaan: Ovat olleet ihan
järjettömiä ne vaatimukset, että on
keskitetyt säilytyspaikat. Se on ihan sama kuin pankista
jätesäkkiin ottaisi rahaa, veisi takapihalle ja sanoisi,
että siellä on rahaa mutta siihen ei saa koskea.
Aivan yhtä hyvä kohde olisivat ammattirikollisille
nämä keskitetyt säilytysjärjestelmät.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tietyt järkyttävät
tapahtumat ovat johtaneet tähän lainsäädännön
uudistamisprosessiin, kuten kouluampumiset, Sellon tapaus, Hyvinkää ja
taparikollisten laittomat käsiaseet, jotka tunnetaan mutka-nimellä alamaailmassa,
sekä tietysti aika ajoin rikollisryhmien keskinäiset
välienselvittelyt. Tällaiset asiat eivät
saisi johtaa rehellisten ja vastuullisten ampumaharrastajien ja
metsästäjien syyllistämiseen. Muistaakseni
viimeisen kouluampumistapauksen jälkeen sisäministerin
ensimmäiset kommentit koskivat aseita, niiden hankkimista
ja säilyttämistä. Siitä kimposi
useita vuorokausia kestänyt mediarumba, joka syyllisti kaikki
rehelliset ammunnan harrastajat ja metsästäjät.
Lakisääteiset toimet kohdistettiin jatkossa ensisijaisesti
heihin.
Vasta viikkojen päästä tapahtuneesta
alettiin keskustelemaan mahdollisista syistä, jotka johtavat
joukkomurhiin. Kysyn: mitä toimenpiteitä ollaan
konkreettisesti tehty näissä asioissa psyykkisellä tasolla?
Hyvin vähän. Se, että kaikella tavalla
hankaloitetaan ammunnan ja metsästäjien harrastustoimintaa
ja uusien harrastajien rekrytointia, ei ole oikea tie tässä asiassa,
vaan oikea asia on riittävä valistustyö ja
riittävä puuttuminen erityisesti nuorten mielenterveyshäiriöihin. Onko
puututtu riittävästi? Mielestäni ei.
Aseenkantoluvan hankinnan vaikeuttaminen on johtanut ikävällä tavalla
myös siihen, että ikämiehet eivät
enää uskalla hankkia uutta asetta. He näet
pelkäävät, että poliisin palikkatestissä epäonnistuminen
johtaa vanhojenkin aseiden poisottoon. Näin ollen asesepät
ovat joutuneet sepittämään huonokuntoisia
pyssyjä joka syksy entistä enemmän. He
eivät anna takuuta pössäkän
turvallisuudesta. Onko tällainen kehitys oikea tie, voidaan
myös kysyä.
Menettely avaa ovea myös luvattomien aseiden hankintaan.
Aselain tiukennukset koskevat myös aseseppiä.
Vanhat puretut aseen osat on saatettu luvanvaraisiksi heidän
tietämättään. Ei ole valistettu
näitä riittävästi. Moni vanha
aseseppä on saanut laittaa lapun luukulle poliisin kiihkomielisen
ratsauksen jälkeen, aseen osia kun ei ole ratsaajan mielestä säilytetty
oikein. Vaikka hallinto-oikeus onkin useassa tapauksessa palauttanut
aseet ja osat sekä toimiluvan, niin kukaan ei ole korvannut
menetettyä työaikaa ja toimeentuloa. Onko tällainen
kehitys oikea tie, voidaan taas kysyä.
Perin epäoikeudenmukaiselta tuntuu se, että poliisi
lähes poikkeuksetta takavarikoi perämetsän
mieheltä metsästysaseet lievänkin rattijuopumuksen
yhteydessä. Sitten ihmetellään, miten miehestä tuli
vielä enemmän viinaan menevä ja räyhääjä.
Eihän sellaiselle voi aseita kortin kanssa palauttaa. Ei
ymmärretä, että mieheltä vietiin myös
hänen ainoa ja rakas harrastuksensa. Miksei metsänhoitoa
harrastavalta mieheltä takavarikoida moottorisahaa, raivaussahaa,
vesuria tai kirvestä, puukoista puhumattakaan? Eikö niilläkin
voi toista vahingoittaa kuolettavasti? (Jussi Halla-aho: Hyvä kysymys!)
Tietääkseni valtaosa kuolemaan johtavista
väkivaltarikoksista tehdään keittiöveitsillä.
Kehityskulttuuri, joka eduskuntakaudelta seuraavalle johtaa aina
vain tiukkeneviin aseiden saantia ja säilytystä koskeviin
normeihin, ei tule koskaan vähentämään
aseilla tehtyjä henkirikoksia tai niiden yrityksiä,
päinvastoin. Kieltolaki on oiva esimerkki sellaisesta kehityksestä niin
meillä kuin muuallakin.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lähetekeskustelussa olevan
lakiesityksen tarkoituksena on edistää turvallista
ampumaharrastusta ja parantaa aseturvallisuutta. Salissa tuskin
on yhtään edustajaa, joka asettuisi näitä tavoitteita
vastaan. Tässä on käytetty monta hyvää puheenvuoroa
aseitten säilytyksistä ja hankkimisista, minä kiinnitän
omassa puheenvuorossani huomiota lähinnä tähän
säilytyspuoleen.
Esityksessä todetaan, että aseiden säilytyksestä annettuja
säännöksiä tarkennetaan ja tiukennetaan.
Enää ei ampuma-aseen säilyttäminen
olisi mahdollista siten, että aseen osaa säilytettäisiin muusta
aseesta erillään niin, ettei irrallaan säilytettävä osa
eikä muu osa aseesta olisi lukittu. Aika monimutkaista
tekstiä. Tämä lienee tulkittavissa niin,
että asetta saa säilyttää vain
kasattuna ja lukittuna taikka yhden aseen osan, ei kuitenkaan äänenvaimentimen,
on oltava lukitussa paikassa ja muun osan aseesta sellaisessa tilassa, josta
sitä ei löydetä ja voida anastaa.
Erityisen mielenkiintoinen tilanne tulee silloin, kun luvanhaltijalla
on säilytettävänä erityisen
vaarallinen ampuma-ase tai yhteensä enemmän kuin
viisi ampuma-asetta. Nämä aseet olisi säilytettävä hyväksytyssä turvakaapissa
tai poliisilaitoksen hyväksymissä säilytystiloissa.
Tilanne on selkeä, jos aseet omistaa yksi henkilö.
Tällä henkilöllä on asekaapin
avain hallussaan, ja hän vastaa aseistaan itse. Tilanne
mutkistuu, mikäli samassa ruokakunnassa asuu useampi aseita käyttävä henkilö,
joilla on rinnakkaisluvat toistensa aseisiin. Asekaapissa saattaa
olla vaikka yli kymmenen asetta, mutta jollakin henkilöllä on rinnakkaislupa
vain yhteen niistä. Aselupien päähaltija
voi olla vaikka työmatkalla, viikon poissa kotoaan, ja
viikolla joku tarvitsee yhtä asetta esimerkiksi metsästykseen.
Ongelma on siinä, että jos aselupien varsinainen
haltija pitää asekaapin avaimet itsellään,
kukaan muu ei hänen poissa ollessaan pääse
ottamaan kaapista asetta. Jos hän antaa sen väliaikaisesti
jollekin rinnakkaisluvan omaavalle, on tällä pääsy
kaikkeen asekaapin sisältöön.
Toinen mielenkiintoinen tilanne tulee ampuma-aseen säilyttämisestä kulkuneuvossa.
Lakiesityksen mukaan ampuma-asetta saisi säilyttää kulkuneuvossa
vain väliaikaisesti aseen käyttöön
tai kuljetukseen liittyen. Tällöin asetta tulisi säilyttää lukitussa
paikassa tai muutoin lukittuna siten, että ampuma-ase ei
ole havaittavissa kulkuneuvon ulkopuolelta.
Arvoisat kollegat, arvoisa ministeri, minä kyllä tunnustan
nyt aivan rehellisesti ja avoimesti, että minä en
kyllä ymmärrä, mitä tällä tarkoitetaan.
Väliaikainen säilyttäminen on päivänselvä juttu,
sen minäkin ymmärrän. Mutta miten kuljetetaan
asetta nykyaikaisessa autossa tai ajoneuvossa niin, että asetta
ei voi havaita auton tai ajoneuvon ulkopuolelta? Jos todellakin
tarkoitetaan, että asetta ei saa nähdä auton
ulkopuolelta, käsitykseni mukaan ainoat kysymykseen tulevat ajoneuvot
taitavat olla ikkunattomia umpipakettiautoja. Normaali farmarimallin
auto ja erilaiset maastoajoneuvot eivät tässä tapauksessa
kävisi aseiden kuljettamiseen lainkaan. Arvoisa herra puhemies!
Mielestäni tätä kohtaa on syytä miettiä ja
tarkentaa, sillä käsitykseni mukaan lainlaatijan
tarkoituksena ei voi olla se, että ampuma-aseiden laillinen
kuljettaminen olisi mahdotonta henkilö- ja farmariautoissa.
Muutama sana lääkärin ilmoitusvelvollisuudesta:
Lakiesityksessä todetaan, että lääkärillä olisi kahdessa
tapauksessa velvollisuus ilmoittaa poliisille henkilöstä,
joka on sopimaton ampuma-aseen, aseen osan, patruunoiden tai erityisen
vaarallisten ammusten hallussapitoon. Molemmat kohdat koskevat mielenterveyspotilaita.
Mielestäni nämä ovat hyviä tarkennuksia
lakiesitykseen.
Sen sijaan kolmas kohta: "Lääkärillä tai
muulla terveydenhuollon ammattihenkilöllä olisi
oikeus tehdä ilmoitus henkilöstä, jonka
hän potilastietojen ja henkilön tapaamisen perusteella
katsoo perustellusta syystä olevan terveydentilansa tai
käyttäytymisensä perusteella sopimaton
pitämään hallussaan ampuma-asetta." Tämä niin
sanottu kaatopaikkapykälä hämmentää ainakin
minua. Mikäli tällainen mahdollisuus lääkäreille
ja terveydenhuollon ammattihenkilöille jätetään, tulee
ehdottomasti laatia täsmällisemmät ja
selkeät ohjeet siitä, mitä tällä perustellulla
syyllä tarkoitetaan.
Nykytilaa arvioitaessa ylivoimaisesti suurin ryhmä,
851 ilmoitusta, perustui siihen, että henkilö on
muulla perusteella katsottu sopimattomaksi pitämään
hallussaan ampuma-asetta. Lääkärille
ja terveydenhuollon ammattihenkilölle ei saa tällä lailla
antaa oikeutta henkilökohtaisten sympatioidensa taikka
antipatioidensa perusteella pyrkiä rajoittamaan jonkun
henkilön oikeutta saada ampuma-aseen hankkimis- ja hallussapitolupaa.
Jokaiseen niin sanottuun ilmiantoon pitää löytyä riittävät,
tosiasioihin pohjaavat tiedot. Pelkkään mututuntumaan
ilmoitusoikeutta ei saa perustaa. Jos näin tehdään,
on myös syytä seurata, tekevätkö samat
hoitajat taikka samat lääkärit tällä samalla
perusteella enemmän ilmoituksia kuin heidän kollegansa.
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kivelä otti puheenvuorossaan
esille tärkeän kohdan puhuen tästä mielenterveystyöstä.
Minä ajattelen niin, että ase ei ole vaarallinen,
ase on puuta, ase on terästä, ase voi olla muovia
ja bakeliittia. Ase ei ole vaarallinen vaan käsi, joka
asetta pitelee. Aselakien kiristäminen on seurausten hoitamista.
Me hoidamme seurauksia, kun tulisi puuttua syihin. On helpompi poistaa
henkilöltä toisen henkilön vahingoittamisen
halu kuin henkilön vahingoittamiseen sopivat välineet.
Terveydenhuolto ja mielenterveystyö: siinä on
turvallisuuden avain. — Kiitoksia.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
käyty nyt hyvää keskustelua tästä ampumaratalaista
ja ampuma-aselaista ylipäätään.
Kyllähän tässä keskustelussa
on tullut hyvin paljon itse alan harrastajien näkökulmia esiin,
ja tietysti sopii hieman ehkä ihmetelläkin sitä,
kuinka paljon näitä näkemyksiä on
tässä ministeriössä olleessa
valmistelussa otettu huomioon, koska kyllähän
nämä käytännön seikat
poikkeavat nyt hyvin paljon siitä, mitä esitetään.
Eli byrokratia nyt kyllä ajaa käytännön
edelle hyvin monilta osin.
Herra puhemies! Haluan nyt vielä korostaa ylipäätään
ampumaharrastuksesta ja ampumaradoista sitä, että se
on liikuntaharrastus, se on harrastus siinä missä moni
muukin. Voihan niitä vahinkoja sattua moottoriradoilla
tai jäähalleissa tai golfkentillä tai
pesäpallostadioneilla. Niissäkin käytetään
semmoisia välineitä, joilla voidaan toiselle vahinkoa
aiheuttaa, jos niin halutaan. Kaikessa meillä on vastuu,
ja se, että on vastuuta, tarkoittaa sitä, että pitää olla
myös tiettyjä vapauksia.
Herra puhemies! Haluan vain todeta sen, että nyt kun
valiokuntakäsittely tästä alkaa hallintovaliokunnassa,
niin on tärkeää, että siellä otetaan hyvin
laajasti nyt sitten huomioon asiantuntijalausunnot, pyydetään
sinne niin metsästäjät kuin reserviläisjärjestöt,
maanpuolustustahot kuultaviksi, kuullaan näitä käytännön
seikkoja siihen liittyen, mitä nämä laissa
olevat eri kohdat nyt sitten tarkoittavat. Samoin myös
on tärkeää, että puolustusvaliokunnalta
tähän pyydetään lausunto, koska
se niin olennaisin osin vaikuttaa myös sitten suomalaiseen
vapaaehtoiseen maanpuolustukseen. Uskon, että näin
hallintovaliokunta tulee tekemäänkin.
Joka tapauksessa hyvä keskustelu mielestäni on
ollut tässä vaiheessa tästä asiasta,
ja toivon todella, että näitä keskustelussa
otettuja seikkoja otetaan jatkokäsittelyssä huomioon.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On helppo yhtyä niihin puheenvuoroihin,
joissa on korostettu kattavan ampumarataverkoston merkitystä.
Ampumaurheilu, reserviläistoiminta ja metsästys
ovat kaikki tärkeitä harrastusryhmiä ja
myöskin kilpailua tietyssä mielessä.
Tässä mielessä kattavan ampumarataverkoston
säilyminen jatkossa on äärettömän tärkeää.
Itse myöskin kiinnitin huomiota tähän
vähäisen ampumaradan määrittelyyn,
10 000 laukauksen määrään.
Toivoisin, että valiokuntakäsittelyssä tätä voitaisiin
juuri näitten käytännön esimerkkien,
mitä täälläkin on esille tullut,
valossa nostaa. Mikä se uusi määrä olisi — se
pitäisi arvioida, kuitenkin niin, että se on oleellinen
tekijä siinä, että tämmöinen
kattava ampumarataverkosto meillä tulee säilymään.
Herra puhemies! Edellinen hallitus sääti nyt voimassa
olevan aselain näitten dramaattisten koulusurmien jälkitunnelmissa.
Varmasti oli niin, että siinä tehtiin eräitä ampuma-aselain
kiristyksiä, tiukennuksia, aseensaannin kiristyksiä,
joita voitaisiin nyt arvioida uudelleen. Minulle on tullut paljon
viestiä niin sanotun soveltuvuustestin vaikutuksista. Se
teettää paljon poliiseilla töitä.
Myöskään poliisijohdon arvion mukaan
sillä ei ole sitä vaikutusta, mitä ehkä ajateltiin,
kun arvioidaan aseluvan myöntämisen edellytyksiä.
Tässä yhteydessä se soveltuvuustesti
voitaisiin poistaa ja keventää tätä byrokratiaa
ja samalla tavalla muutoinkin arvioida, onko siinä aselaissa
sellaisia kysymyksiä, jotka nyt hivenen rauhallisemmissa
ja ei niin dramaattisissa tunnelmissa voitaisiin arvioida vähän
kylmäpäisemmin, jotta voidaan turvata aseharrastajien ampuma-aseen
luvansaanti ja kaikki ne edellytykset, koska kyse on todella rehellisestä suomalaisesta
joukosta, joka harrastaa tätä sydämestään,
ja sille pitäisi olla kaikki edellytykset.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Suomessa on metsästäjiä,
jotka ovat metsästyskortin lunastaneet, kaiken kaikkiaan
vähän yli 300 000. Siihen kun laskee
mukaan reserviläiset, ampumaurheilua harrastavat ja asekeräilijät,
niin päästään helposti puoleen
miljoonaan kansalaiseen. Se on sitten hallinnolle aikamoinen rahasampo,
kun hankkimis- ja hallussapitolupa yhteen aseeseen on 78 euroa.
Kun harrastajalla on useampia aseita, siinä on maksamista.
Kysyn ministeriltä, kun se on erillisen asetuksen varassa,
onko mahdollista tehdä niin, että kun nuorten
metsästäjien ja ampujien tilannetta vaikeutettiin
edellisessä uudistuksessa aivan liikaa, niin helpotettaisiin
kuitenkin tällä maksupuolella. Nythän
esimerkiksi 15—18-vuotias nuori saa harrastaa mutta ei
saa hankkia eikä omistaa sitä asetta, vaan hänen
pitää hakea sivusta se aseen ostaja, joka taas
saa omistaa mutta ei harrastaa sillä aseella — aivan
nurinkurinen asetelma. Mutta sitten kun hän täyttää 18
vuotta, hän joutuu, jos haluaa siirtää ne
aseet, joita on jo kolme vuotta käyttänyt laillisesti,
virallistaakseen sen omistuksensa maksamaan toisen kerran sen hankkimis-
ja hallussapitoluvan. Olisiko mahdollista, että asetuksessa
määrättäisiin niin, että koska
kyse on samoista aseista, niin luovuttaisiin tuplamaksuista? Minusta
se hoituisi ihan asetuksen tarkennuksella, ja se olisi minusta hyvä vastaantulo
näille nuorille, jotka muutenkin joutuvat maksamaan enemmän
harrastusta aloittaessaan.
Toinen asia on sitten se, onko ministeriössä pohdittu
sitä, mistä syistä jo olemassa olevat, laillisesti
hankitut ja hallussa pidetyt aseet voidaan perua. Minulle tulee
mieleen yksi tarina, jossa naapurimiehet istuivat iltaa ja kavereitten kesken
tuli riita. Talon isäntä itseään
puolustaakseen taltutti päällekäyvän
kaverin huonekalulla yhden kerran lyömällä,
ja sen jälkeen tilanne rauhoittui. Kuitenkin siihen sivullinen
tilasi poliisit, ja lopputulos oli, että vaikka nämä kaverit
sopivat asian ja ovat vieläkin hyviä kavereita,
niin häneltä vietiin nämä aseet.
Siitä on kulunut jo monta vuotta, eikä vielä ole
puhettakaan, että hän saisi aseet takaisin.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
erittäin hyviä puheenvuoroja näistä asioista.
Tietysti peruslähtökohta on ollut, että aselakia
on tarkisteltu, niin kuin on jo monessa puheenvuorossa puhuttu.
On ollut näitä koulusurmia ja muutamia muitakin
tapauksia. Varmasti näiden taustalla on monennäköisiä asioita
ja ennen kaikkea nämä mielenterveyteen liittyvät
asiat. Olisi varmasti ollut aihetta jo siinä vaiheessa ja
ennen sitä tehdä panostuksia sille puolelle, ja myös
jatkossa mielenterveysasiat on otettava vakavalla mielellä huomioon,
että näitä onnettomuuksia ei tapahdu.
Sitten haluan tässä ottaa näihin
ampumaratoihin kantaa. Nyt kun puolustusvoimauudistus on tehty ja
Puolustusvoimat on lakkauttanut ratoja ja noin poispäin
ja kuitenkin ammunnan harrastajia on erittäin laaja joukko,
niin kuin on käynyt täällä ilmi,
niin tähän seikkaan kannattaisi kiinnittää huomiota.
Esimerkiksi meillä Pohjois-Karjalassa Rajavartiosto on
nyt lakkauttamassa sillä tavalla toimintojaan, että se
on näille harrastajille tekemässä stopin
tälle asialle, ja näkisin, että tätä seikkaa
sen pitäisi miettiä uudelleen näissä asioissa.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri toi tuossa omassa puheenvuorossaan esille
tämän lääkärin vaikeuden
selvittää ampuma-aseluvan hakijan mielenterveyttä.
Vähän samaa minä epäilen koskien
tätä niin sanottua palikkatestiä, mikä poliisin
tehtäviin kuuluu, että onko sillä niin
iso merkitys, että sitä kannattaa vielä tässä prosessissa
pitää. Edustaja Rantakangas tähän
jo viittasi omassa puheenvuorossaan, ja minä olen hänen
kanssaan aika lailla samaa mieltä, että se enemmänkin
on poliisin resurssien tuhlaamista kuin riittävää hyötyä antavaa.
Arvoisa herra puhemies! Minä kysyn: oliko tarkoitus,
että tämä asia lähetetään
hallintovaliokuntaan, jolle perustuslakivaliokunta antaa lausunnon,
vai miten tämä puhemiesneuvoston esitys meni?
Tässä nimittäin edustaja Savola teki esityksen,
että myös puolustusvaliokunta antaisi lausunnon,
ja minä kyllä kannatan tätä esitystä lämpimästi.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Tähän kysymykseen vastaus täältä puhemiehen
korokkeelta: todella, lähtöesitys on, että hallintovaliokunta,
jolle perustuslakivaliokunta antaa lausuntonsa, mutta jos hallintovaliokunta
asiaa käsitellessään katsoo tarpeelliseksi
pyytää lausunnon vaikkapa puolustusvaliokunnalta,
niin se kyllä järjestyy minun mielestäni
ihan normaalikäytäntöjen mukaisesti.
Ministeri Räsänen, tuli vielä muutamia
kysymyksiä — 5 minuuttia. Sitten on vielä edustaja Hongistolla
sanansa sanottavana.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Yritän vastata kysymyksiin,
joita täällä on esitetty.
Ensinnäkin torjun väitteen siitä,
että tämä ampumaratoja koskeva ehdotettu
säätely olisi tarkoitettu jollakin tavalla rajoittamaan
tai vähentämään aseharrastusta,
ja muistutan siitä, että tälläkin
hetkellä voimassa olevassa, vuodelta 1915 peräisin
olevassa asetuksessa mahdollistetaan ampumaratojen perustaminen
ensinnäkin ainoastaan yhdistyksille ja yksityisille henkilöille,
ja siinä tuo perustaminen edellyttää lupaa.
Siellä asetuksessa sanotaan, että se edellyttää kuvernöörin
lupaa, ja tätähän on sovellettu sitten
niin, että ensin lääninhallitukset ja
myöhemmin sitten Poliisihallitus tai poliisi olisi tuon
luvan antaja. Tällä hetkellä luvan hakijan
sopivuudesta ei ole säännöksiä,
jotka nyt tässä uudessa laissa tulisivat. Mutta
korostan kuitenkin, että nytkin tuo lupakäytäntö on
olemassa, ja tällä hetkellä vielä ongelmana
on se, että koska asetuksen mukaan luvan on voinut saada
ainoastaan yksityinen tai yhdistys, lupia on jouduttu hakemaan itse
asiassa vastoin todellista asiantilaa esimerkiksi oppilaitosten
rehtorien nimiin.
Mielestäni täällä kyllä puheenvuoroissa
on jonkin verran liioiteltu tätä vähäisen,
ilmoituksenvaraisen, ja toisaalta luvanvaraisen ampumaratatoiminnan
merkitystä. Niiden välinen ero on lopulta aika
pieni. Nimittäin tuon ehdotetun lain ilmoituksenvaraisuus
tarkoittaisi käytännössä vain
perustamista koskevien viranomaismenettelyjen yksinkertaistamista.
Sen sijaan turvallisuutta koskevat vaatimukset ja valvonta vastaisivat
käytännössä aivan sitä samaa,
mitä luvanvaraisiltakin radoilta edellytettäisiin.
Täällä on annettu sellainen kuva,
että aseharrastajat vastustaisivat tätä esitystä,
ja haluan todeta, että itse asiassa siinä työryhmässä,
joka tämän koko lakiesityksen muovasi lähtökohtana se,
että pyritään parantamaan aseturvallisuutta, oli
mukana viranomaistahojen ja ministeriöiden lisäksi
myös esimerkiksi Suomen Ampumaurheiluliitto, Reserviläisurheiluliitto,
Ampumaharrastusfoorumi, Suomen ilma-aseharrastajat ry ja lisäksi
pysyvinä asiantuntijoina Asealan Elinkeinonharjoittajat,
Asekauppiaiden Liitto, Suomen Metsästäjäliitto
ja myös Suomen riistakeskus. Työryhmä oli
yksimielinen näissä kiistakysymyksissä,
jotka täällä ovat olleet esillä.
Eli tämä esitys on kyllä hyvässä yhteishengessä aseharrastajien
kanssa rakennettu.
Korostan vielä sitä, että tässä ei
olla mitään asetyyppiä kieltämässä.
Ei myöskään olla aseiden kotisäilytystä kieltämässä,
se edelleen mahdollistetaan. Siihenkin, niin kuin tiedätte
hyvin, on ollut keskustelussa paineita, mutta sellaiseen ei ole
menty. Mielestäni tuo aseiden säilyttämistä koskevan
turvallisuuden parantaminen on oikeasti tarpeen, koska meillä on
aivan liian paljon niitä tilanteita, joissa joku, esimerkiksi
perheenjäsen, on päässyt aseisiin käsiksi
ilman, että hänellä on asianmukaista
lupaa, ja sen vuoksi on syytä sitä olla parantamassa.
Sitten vielä muutamia yksittäisiä kysymyksiä:
Ihan totean, kun edustaja Kivelä täällä viittasi noihin
kouluampumisten jälkeisiin keskusteluihin: minä en
ollut siis silloin sisäministerinä enkä siinä vaiheessa
lausunut asiasta mitään.
Sitten täällä kysyttiin tästä aseiden
kuljetuksesta. Ase pitää siis kuljettaa niin,
että se ei ole näkyvissä, että se
on esimerkiksi tavarakontissa tai sitten autossa peiteltynä.
Sitten tämä lääkärin
oikeus. Mielestäni tämä lääkärin
tai muun terveydenhuoltohenkilökunnan ilmoitusoikeus tarkoittaa
nimenomaan lääketieteellistä harkintaa,
ei se tietenkään tarkoita mitään
henkilökohtaisia sympatioita tai antipatioita vaan lääkärin
lääketieteellistä harkintaa sellaisissa
yksittäisissä tilanteissa, joita ei yksinkertaisesti
edes voida asetustasolla tarkasti säädellä, ja
mielestäni on ihan paikallaan, että niissä se harkinnanmukainen
oikeus on.
Sitten täällä edustaja Mustajärvi
otti esiin tämän nuorten harrastajien niin sanotun
tuplamaksun näissä lupamaksuissa, ja otan tämän
asian selvitettäväksi.
Vielä unohdin vastata siihen, kun joku edustaja kysyi,
että jos asuu kahdessa osoitteessa, onko mahdollista ilman
tätä turvakaappia säilyttää kolme
toisessa ja kolme toisessa, niin että on itsellä kuusi
asetta. Se on mahdollista, jos nämä molemmat asunnot
ovat niin sanottuja pysyviä asuntoja, joissa on myös
valvonta, että on kysymyksessä esimerkiksi kakkosasunto
ja sitten se vakituinen asunto, mutta sen sijaan ei ole mahdollista aseita
säilyttää esimerkiksi kesämökillä,
joka on suurimman osan vuodesta valvomatta, ilman todellakaan tällaista
valvontaa.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mustajärvi otti erinomaisen
asian esille, nimenomaan tämän vajaavaltaisen
henkilön elikkä 15—18-vuotiaan henkilön
ampuma-aseen hankkimisen. Valtion maksuasetuksesta tarkastin äsken,
että tilannehan menee sillä tavalla, että vajaavaltainen
henkilö ei voi hankkia itselleen omistukseen ampuma-asetta
vaan hänen huoltajansa, täysi-ikäinen
henkilö, hankkii tämän, maksaa 78 euroa
hankkimislupaa. Sen jälkeen tämä vajaavaltainen
ottaa siihen rinnakkaisluvan, maksaa 29 euroa. Se on voimassa niin kauan,
kunnes hän täyttää 18 vuotta
ja hänelle tulee edellytykset hankkia se ampuma-ase omaan omistukseensa
ja hän ottaa siihen ihan normaalin hankkimisluvan, maksaa
jälleen 78 euroa. Tämän koko luparuljanssin
yhteenlasketut kustannukset ovat kalkyloituna 185 euroa. Edustaja Mustajärvi
puuttui erinomaisen tärkeään asiaan. Monta
kertaa tämä 185 euroa on jopa suurempi kuin tämän
hankitun ampuma-aseen arvo. Todella toivon, että ministeri
pystyy tähän puuttumaan, että ei tulisi
kohtuuttomia kustannuksia tästä edestakaisin veivaamisesta.
Toinen on se, minkä edustaja Soukola otti esille, tämän
niin kutsutun palikkatestin elikkä tämän
testaamisen, jota joudutaan käyttämään
ampuma-aseitten hankkimisissa. Olen useaan otteeseen puhunut tästä poliisiylijohtaja
Paateron kanssa. Paatero on minulle kertonut, että hän
laittaa poliisipäälliköille kyselyn,
kuinka poliisipäälliköt näkevät,
onko tämä tarpeellinen ja tärkeä asia.
No, toistaiseksi tämä niin sanottu haastattelu
tai palikkatesti on vielä voimassa, mutta tämä kuormittaa
kohtuuttomasti poliisin jo muutenkin ylikuormitettua henkilöstöhallintoa.
Toivon todella, ministeri, että voisitte vaikuttaa Poliisihallituksessa
siihen, että jätettäisiin tämä tällainen
kansalaisten mielestä täysin tarpeeton testaaminen
pois ja näin kevennettäisiin poliisihallinnon
kansliahenkilöstön kuormaa. — Kiitoksia.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Räsänen
perusteli tiukentuvia säilytysmääräyksiä sillä,
että on ollut liikaa tilanteita, joissa asiaankuulumaton
henkilö on päässyt käsiksi toisen
perheenjäsenen hallussaan pitämiin tai omistamiin
aseisiin. No, sikäli kuin muistan, esimerkiksi tässä Hyvinkään
ampumistapauksessa ongelma ei ollut niinkään siinä,
ettei aseita olisi säilytetty asianmukaisesti, vaan siinä, että asiaankuulumattomalla
henkilöllä oli pääsy tämän
asekaapin avaimiin.
Kuten omassa aiemmassa puheenvuorossani sanoin, niin ongelmahan
on se, että nykyisiäkään säilytysmääräyksiä ei
noudateta tai niihin suhtaudutaan leväperäisesti,
eikä tätä ongelmaa voida ratkaista sillä,
että määrätään
entistä kireämpiä säilytysmääräyksiä,
koska jos nykyisiä ei noudateta, niin minkä ihmeen
takia sitten entistä tiukempia määräyksiä noudatettaisiin
yhtään sen enempää?
No, sitten siihen, perustuuko lääkärin
harkinta aina lääketieteelliseen arvioon vai mututuntumaan.
Tietenkin se teknisesti perustuu aina lääketieteelliseen
arvioon, mutta ei pidä olla naiivi, lääkärikin
on ihminen, ja tietenkin hänen omat arvonsa ja mielipiteensä heijastuvat
tapaan, jolla hän tulkitsee potilasta ja potilaan käyttäytymistä. Se,
miten lääkäri suhtautuu ylipäätään
aseisiin, suhtautuuko hän niihin jyrkän kielteisesti,
neutraalisti vai lähtökohtaisen myönteisesti,
kyllä valitettavasti hyvin todennäköisesti
vaikuttaa hänen arvioihinsa.
On hälyttävää, jos kaksi
kolmasosaa lääkärien tekemistä ilmoituksista
sijoittuu kaatopykälään nimeltä "muu
peruste" eikä niihin kriteereihin, jotka on erikseen mainittu
ja täsmennetty laissa, koska "muu peruste" voi olla mikä hyvänsä.
Se voi olla nimenomaan se, että lääkäristä tuntuu siltä mutta
hän ei itsekään löydä sille
sellaista perustetta, joka erikseen mainittaisiin laissa. Tämä kyllä asettaa
kansalaisen oikeusturvan koetukselle. — Kiitos.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä on ollut ihan hyvä ja
rakentava keskustelu, mutta kyllä tässä on
ollut vähän liioittelun makua myöskin.
Nykyään minulla ei ole aikaa harrastaa metsästystä mutta
olen siis entinen metsästäjä. Olen myöskin
nuoruudessani ollut asekauppias, ihan laillinen asekauppias. Siitä näkökulmasta
katsottuna, kun tiedän, miten pyhiä nämä aseet
ovat metsästäjille ja aseharrastajille, silloin ei
puhuta mistään rahasummista. Siis ase saa maksaa
mitä hyvänsä, kunhan se on paras ase. Silloin
tällaisen turvakaappihankinnankaan ei pitäisi
olla minkäänlaisena esteenä.
Edustaja Halla-aho viittasi siihen tapaturmaan Hyvinkäällä,
että sillä tekijällä oli vahingossa
pääsy siihen asekaappiin. Kyllä tänä päivänä löytyy
sellaistakin tekniikkaa, että voidaan järjestää siten,
että kellään ulkopuolisella ei ole mahdollisuutta
päästä niihin turvakaappeihin, muun muassa
laittamalla hyväksytty koodilukko siihen.
Keskustelu päättyi.