3) Hallituksen esitys osasairauspäivärahaa koskevaksi
lainsäädännöksi
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Koetan lyhyesti käydä lävitse,
mitä valiokunta kannanotossaan on tästä hallituksen
esityksestä sanonut.
Ensinnäkin täytyy tyydytyksellä todeta,
että hallitus on aikaansaanut tällaisen esityksen,
jolla voidaan edistää nimenomaan osasairauspäivärahan
kautta ihmisten elämäntilannetta silloin, kun ei
työkyky ole kuitenkaan täysimääräinen.
Näistä hallituksen esityksen kohdista on kirjoitettu tänne
omat tekstinsä, jotenka siihen en sen enempää puutu.
Totean vain valiokunnan kannanottona, että sosiaali- ja
terveysvaliokunta edellytti jo vuonna 2003 kuntoutuslainsäädännön
hyväksymisen yhteydessä hallituksen selvittävän
edellytykset muuttaa lainsäädäntöä siten,
että sairauspäiväraha tai kuntoutusraha
voitaisiin myöntää osittaisena silloin,
kun työntekijän työkyky ei mahdollista
kokoaikaista työskentelyä — sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietintö 48/2002 vp —ja
nyt on edetty siihen pisteeseen, että sosiaali- ja terveysministeriön
asettama työryhmä huhtikuussa 2003 on asian valmistellut
ja se on eduskunnan käsittelyssä.
On syytä vielä todeta, että valiokunta
pitää uudistusta erittäin tarpeellisena
ja puoltaa sen hyväksymistä. Valiokunta pitää myönteisenä,
että uudistus koskee työntekijöiden ohella
myös yrittäjiä. Järjestelmän
rajauksista haluan todeta, että on perusteltua, että niissä tilanteissa,
jolloin työntekijä omaehtoisesti haluaa kokeilla
työhön paluuta osa-aikatyön kautta, lainsäädäntö mahdollistaa
asiasta sopimisen työpaikalla, jos lääketieteellinen
selvitys puoltaa paluuta työhön. Lähtökohtaisesti
tässä on siis kysymys työntekijän omaehtoisuudesta
ja sitten lääketieteellisen selvityksen kautta
puollosta osallistua tällä tavoin työelämään.
Valiokuntakäsittelyssä monet tahot ovat pitäneet
tarpeellisena, että osasairauspäivärahaan olisi
oikeus jo sairastamisen aikaisemmassa vaiheessa. Nythän
lakiesitys pitää sisällään
sen, että sairausloma on jatkunut 60 päivää,
jonka jälkeen vasta tulee kysymykseen tämän
lain käytäntöön saattaminen.
Valiokunta pitää sinänsä kiistattomana,
että eri sairausryhmissä sairastuneen toimintakyvyn palautuminen
vaihtelee siinä määrin, ettei yhtä tiettyä aikamäärää voida
pitää lääketieteellisesti perusteltuna
ajankohtana osittaiselle työhön paluulle. Monissa
tapauksissa paranemista voisi edistää jo aiemmin
aloitettu osa-aikainen työskentely tai työskentely
jopa heti sairausloman alusta alkaen.
Hallituksen esityksessä ehdotettu 60 päivän ajanjakso
perustuu lähinnä siihen, että Kansaneläkelaitoksen
velvollisuus potilaan kuntoutustarpeen arviointiin alkaa nykylain
mukaan viimeistään 60 sairauspäivärahan
jälkeen ja työnantajan palkanmaksun velvollisuus
jatkuu useilla aloilla suunnilleen samaan ajankohtaan. Lisäksi 60
päivän aikaraja on katsottu järjestelmän
käynnistämisvaiheessa tarpeelliseksi.
Valiokunta katsookin, että on perusteltua aloittaa
järjestelmä hallituksen esittämällä tavalla
rajoitettuun ryhmään kohdistuvana ja vakiinnuttaa
sen käyttö työpaikoilla. Työelämässä ei ole
valmistauduttu laajamittaiseen osa-aikaiseen työskentelyyn
ja sijaisjärjestelyihin. Mikäli lyhyetkin sairauslomat
voisi pitää osa-aikaisena, merkitsisi uudistus
suuria muutoksia järjestelyihin työpaikoilla.
Sen takia on syytä edetä tätä tietä.
Haluan vielä todeta työkykyisyyden arvioinnista,
että valiokunta tähdentää, että osittaisen työskentelyn
sairausloman aikana tulee aina perustua potilaan hoitoon ja kuntoutukseen
liittyviin näkökohtiin eikä esimerkiksi
potilaan työtehtävien hoitoon liittyviin syihin.
Näin sairauslomalla tehtäväksi sovittujen
työaikajärjestelyjen tulee ensisijaisesti tukea
potilaan kuntoutumista. Valiokunta tähdentää myös
työnantajapuolen vastuuta siitä, ettei osa-aikaisesti työskentelevältä edellytetä
sovittua
suurempaa työpanosta. Valiokunta korostaa työterveyshuollon
asiantuntemuksen merkitystä sen arvioinnissa, pystyykö työntekijä terveyttään
ja toipumistaan vaarantamatta hoitamaan osan työtehtävistään.
Potilaan itse tai työnantajan on vaikea objektiivisesti
tunnistaa työntekijän todellista työkykyä,
jolloin epäonnistuminen liian varhaisessa tai epärealistiseen
terveydentilan arvioon perustuvassa työn aloittamisessa
johtaa helposti vain sairauden pitkittymiseen.
Arvoisa puhemies! Uudistuksen toteutus vaatii valiokunnan mukaan
erityisesti työterveyshuollon henkilöstön
kouluttamista, mutta koulutusta on annettava myös muille
kuin työterveyslääkäreille.
Pitkiä sairauslomia määräävät
yleisesti myös psykiatrit, mielenterveystoimistojen lääkärit
sekä ortopedit. Sairauslomien myöntökäytäntöjen
arviointi ja lääketieteellisten kriteereiden kehittäminen
siihen, milloin eri tyyppisissä sairauksissa ja kiputiloissa
osa-aikaista työtä voidaan soveltaa, voisi auttaa
löytämään potilas- ja työntekijäryhmät,
joille osa-aikaisuussairauspäivärahajärjestelmä parhaiten
soveltuu. Uudistusta koskevassa lääkäreiden
koulutuksessa tulisikin erityisesti kiinnittää huomiota
osasairauspäivärahan hakemiseen vaadittavan lausunnon laatimiseen.
Eläke-etuuksien kertymisestä vielä.
Hallituksen esitykseen ei sisälly ehdotusta siitä,
miten osasairauspäivärahan ajalta karttuvia etuuksia, kuten
eläkettä, lasketaan. Yksityisten alojen työeläkelainsäädäntö uudistuu
vuoden 2007 alusta. Osasairauspäivärahajärjestelmä aiheuttaa
tarpeen muuttaa muun muassa eläkkeen karttumista koskevia
säännöksiä. Eläkelakeihin
tarvittavat muutokset on tarkoitus antaa erillisellä hallituksen
esityksellä, ja valiokunta pitää tärkeänä,
että nyt hyväksyttyjä työsopimuslain
muutoksia vastaavat järjestelyt toteutetaan myös
valtion virkamiesten osalta.
Arvoisa puhemies! Tähän on esitetty vastalauseet
1 ja 2, joita en käy tarkemmin kommentoimaan. Uskon, että vastalauseen
esittäjät pitävät omalta osaltaan
siitä huolen.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minä nyt sitten ryhdyn pitämään
huolta siitä, mitä valiokunnan puheenjohtaja tuossa äsken esitti,
eli olen jättänyt tähän esitykseen
vastalauseen siltä osin kuin kysymys on siitä,
että tämä osasairauspäivä ei
kartuta työttömyysturvalain mukaista työssäoloehtoa.
Se, kuten erityisesti työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
kuulemat asiantuntijat ovat todenneet, johtaa tämän
nyt kyseessä olevan lainsäädännön
ymmärrettävyyden ja selkeyden kannalta vähän
arveluttaviin tilanteisiin.
Hallitus ei nimittäin ole omassa esityksessään
perustellut loogisesti ja johdonmukaisesti sitä, miksi
näin tehdään. Pikemminkin tuntuu siltä,
että tämä on ikään
kuin tiputettu jostain erityisestä, vähän
käsittämättömästäkin
syystä tähän. Sinänsä sekä työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan lausunnossa että sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietinnössä on
kyllä perusteltu tätä sillä,
että nyt voimassa olevan lainsäädännön
vallitessa tämä käytäntö joissain tilanteissa,
tai siis se, että tämä karttumaehto olisi
voimassa, saattaisi johtaa itse asiassa tämän työttömän
osalta, jos hän olisi oikeutettu
tähän osapäivärahaan,
huonompaan kokonaislopputulokseen, ja tämä sinänsä pitää paikkansa.
Mutta kuten sekä ed. Mustajärven työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan lausuntoon jättämässä eriävässä mielipiteessä että omassa
vastalauseessani todetaan, niin samanaikaisesti tietenkin pitäisi
saattaa voimaan työttömyysturvalain 6 luvun 4 §:ssä osa-aikatyöjärjestelmiä koskeva
erityissäännös, jonka mukaan ansiopäivärahan
perusteena oleva palkka määräytyy esimerkiksi
osa-aikaeläkkeellä, osittaisella hoitovapaalla
taikka osa-aikalisällä olevan osalta eläkkeen
tai muun etuuden alkamishetkellä vallinneen tilanteen mukaan,
jolloin tämä potentiaalinen edun menetysmahdollisuus
poistuisi. Tällä tavalla päästäisiin
tilanteeseen, jossa nyt tämä karttumaehdon puuttuminen
ei saattaisi työttömiä eriarvoiseen asemaan,
johon he kiistatta tässä tilanteessa joutuvat,
mitä ei tietenkään voi pitää oikeudenmukaisena,
koska ei ole olemassa sellaisia syitä, joiden vuoksi työttömiä pitäisi
kohdella huonommin kuin työssä olevia, mikä olisi perustuslainkin vastaista.
He kyllä joutuvat sen huonommuuden, lainausmerkeissä tai
ilman, kohtaamaan ihan ilman tämmöisiä erityisiä säännöksiäkin.
Arvoisa puhemies! Tässä sanotuista syistä johtuen
tulen asian yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään
vastalauseessa n:o 2 esitetyt muutosesitykset.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä puheenvuoro, minkä ed.
Virtanen käytti — ja hän viittasi myös
ed. Mustajärven eriävään mielipiteeseen — on
hyvin perusteltu tämän lain sisällön
kohdalta. Muuten viitaten myös juuri käytyyn laajaan
keskusteluun, jossa valitettavasti kansanedustajan puheenvuorot
oli typistetty kolmeen tai kahteen minuuttiin, tuli ilmi, että sairauspäivärahalla
oleminen on oleellinen kokonaisyhteiskunnallinen menoerä,
jolla on myös se luonne, että se on usein tarpeettoman
pitkä aika, jonka henkilö joutuu olemaan päivärahan
varassa joko ennen toimenpidettä tai sen jälkeen. Kaikkein
kalleinta terveyden- ja sairaanhoitoahan on odottaminen. Sen on
muun muassa Kuopiossa professori Vohlonen aikoinaan Kuntaliiton
toimesta tekemissään tutkimuksissa osoittanut,
ja näin ollen tämä sairauspäivärahan
kehittäminen esimerkiksi tähän suuntaan,
että on mahdollisuus madalluttaa kynnystä sairauspäivärahan
ja työssäolon välillä, on positiivista.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Puhun tästä asiasta
lähinnä vastalause 1:n kannalta. En omien matkojeni
takia voinut olla mukana tässä valiokunnan kokouksessa,
mutta olen samaa mieltä tässä vastalauseessa
esitetyistä asioista ja tulen sen mukaisen pykälämuutoksen
sitten varsinaisessa pykäläkäsittelyssä tekemään
pykäliin 11 ja 12.
Mutta muutama havainto nyt tästä vielä ehkä sitten
aikaisempien, sinänsä aivan asiallisten puheenvuorojen
lisäksi. Tässä on sillä lailla
mielenkiintoinen tilanne, että ellei nyt aivan idean äiti niin
yksi ainakin voimakkaasti tähän äitinä osaa ottanut
edustaja istuu tässä salissa, eli ed. Perho on
laittanut ministeriaikanaan käsittääkseni
liikkeelle tämän asian, ja se osoittaa, miten
huolellista valmistelua tässä nyt sitten on tehty,
kun se vasta nyt tämän hallituskauden lopulla
tulee meille tänne.
Ainoa kiistanalainen kohta, tai ei edes kiistanalainen, vaan
kohta, josta eriäviä mielipiteitä esitettiin,
on se, mistä vaiheesta eteenpäin voitaisiin tätä osasairauspäivärahaa
ruveta katsomaan, miten se toimii. Hallituksen esityshän
on 60 sairauspäivää, ja niin kuin valiokunnan
puheenjohtaja kertoi, siihen on tietyt hallinnolliset syyt, toisaalta
Kelan kuntoutusarvio, jossa täytyy pitempien sairauslomien
tarve siinä vaiheessa viimeistään tarkastella
potilaskohtaisesti, ja toinen on sitten työnantajan palkanmaksuvelvollisuuden muuttuminen.
Tämä on tietysti hallinnollinen kriteeri ja sillä lailla
ymmärrettävä, mutta kyllä minusta
olisi ollut syytä ottaa huomioon vähän paremmin
se, mitä valiokuntakuulemisessa sanoivat Kuntoutussäätiön
edustajat, Työterveyslaitoksen edustajat ja elinkeinoelämä,
siis EK. On tiedettävissä vielä muukin
medisiininen kokemus, että jos asia pitkittyy, niin se
mutkistuu, ja tämä kolme kuukautta näkyy
olevan semmoinen kummallinen maaginen raja hyvin monissa asioissa.
Amerikassa valmistui jo 20 vuotta sitten tutkimus, jossa todettiin,
että jos sepelvaltimotautipotilas oli kolme kuukautta sairauslomalla,
niin ei hän oikeastaan sen jälkeen enää töihinsä tullutkaan
takaisin. Hän hospitalisoitui, vaikka sinänsä tauti
olisi hoidettu. Ihminen ottaa uuden roolin ajan kanssa ja tottuu
voimassa olevaan tilanteeseen, vaikka se ei olisi hänelle
eduksi pitkässä juoksussa, ja työntekijän
ja potilaan omasta edustahan tässä ensisijaisesti
on kysymys ilman muuta.
Silloin luulisi, että tässä kaikella
tällä tiedolla ja muulla vastaavalla esimerkiksi
30 vuorokautta olisi voinut olla tämä raja. Yksikään
asiantuntijoista ei ehdottanut tarkkaa rajaa, mutta nämä edellä mainitut
kyllä ilmoittivat, että lyhyempi aika varmaan
olisi kannatettava ja sen takana on kuntoutuksellinen näkökohta,
ei tämä 60 vuorokauden pakollinen kuntoutusarviorajakohta
vaan potilaskohtainen kuntoutusarvio, jossa lähdetään
siitä, että yksilökohtaisesti hoitava
lääkäri miettii potilaansa kanssa, josko
tässä olisi mahdollista turvallisesti yrittää entisiin
töihin oloutua niin pian kuin se nyt terveyden puolesta
antaisi periksi. Se olisi tämmöistä kokeilua,
sparrausta, oikeastaan aika modernia medisiinaa. Tiedän
kollegoita ja itse olen joskus tätä potilaitteni kanssa
harrastanut. Se toimii motivoitujen potilaiden kanssa aivan hyvin,
ja sen takia on vähän sääli,
että hallitus ei tässä sitten rohjennut
lähteä vähän reippaampaan hallinnolliseen
leikkaukseen, ja sikälikin tämä on vähän
ehkä noloa potilaiden kannalta, että tässä hallitus
on kyllä perustellut asian nyt selvästi niin,
että se olisi ollut hallinnollisesti vaikea muutos. Se
olisi ollut iso muutos korvausjärjestelmän sisällä.
Kysynpä vaan, miten se nyt niin vaikea tämmöisenä atk-aikana
voi olla? Kyllä kaikkien näiden seikkojen pitäisi
olla potilaslähtöisiä pro primo ja vasta
järjestelmä tulisi sitten perässä.
Tässä on ihan avoimesti myönnetty, että kolmikanta on
näin päättänyt ja järjestelmän
kannalta tämä on helpompi versio. Tässä ei
ole mitään riskiä, vaikka se olisi ollut
puolet vähemmän, 30 vuorokautta. Sen takia kokoomuksen
valiokuntaryhmä on ihan yksimielisesti sillä kannalla,
että ainakin tässä salissa äänestytetään
nyt sitten näistä rajoista ja jääpähän
se pöytäkirjoihin. Minä luulen, että kun
vähän aikaa menee eteenpäin, niin jos
hallinto hyvin toimii, niin tämä automaattisesti
muuttuu alemmaksi.
Puhemies! Tähän loppuun sanoisin sen, että jos
ei se jollain juoksulla muutu alemmaksi, niin silloin tässä on
ihan vääristä ajatuksista kysymys. Silloin
näistä hallinnon rajoista, mitkä tätä 60:ta
sairauspäivää tässä koskevat,
on tullut joku itsetarkoitus, ja silloin sillä ei ole mitään
kuntoutuksellista aspektia sen potilaan henkilökohtaiseen
tarpeeseen ja joskus aika nopeaankin toipumiseen takaisin työkykyiseksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän mietintöön
liittyy pari lausuntoa, ja työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausuntoon taas liittyy eriäviä mielipiteitä,
ja niistä ykkösessä todetaan sitten näin:
"- -työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
olisi tullut esittää, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta harkitsisi vakavasti osasairauspäivärahan
myöntämisedellytyksenä olevan 60 sairauspäivärahapäivän
vähimmäismääräajan
lyhentämistä."
Sitten kun mennään tänne itse mietintöön,
niin sieltä käy selville sitten, että tämä harras
toivomus ei nyt sitten ole kuitenkaan toteutunut itse tässä mietinnössä,
ja sitten siihen toteamattomuuteen ovat kolme kansanedustajaa reagoineet sillä tavalla,
että ovat jättäneet vastalauseen 1, jossa
tämä lyhentäminen on ehdotettu tapahtuvaksi
30 arkipäivän kuluttua sairausloman alkamisesta.
Tätä esitystä on erittäin hyvin
perusteltu, niin kuin aina perustella pitääkin,
ja todetaan, että kysymys on työntekijän
ja työnantajan yhteisestä edusta, ja on pohdiskeltu
tätä 60 päivän, kolmen kuukauden,
jakson merkitystä yksilön kannalta ja kummankin
kannalta, siis työnantajan ja työntekijän
kannalta.
Erikoisesti olen kiinnostunut siitä, että tässä on
kannettu huolta pienyrittäjien tilanteesta, joka on erittäin
vakava tilanne tällä hetkellä juuri ja nyt
sen takia, että 70 000—80 000
pienyritystä on tällä hetkellä eräällä tavalla
sukupolvenvaihdoksen kohteina ja siihen liittyvät juuri
nämä asiat, joilla voi olla aivan ratkaiseva osuus
kokonaisuuden kannalta. Meidän edustajamme Osmo Soininvaara
on ollut tässä kokoomuksen ilmiselvästi
liikkeelle panemassa vastalauseessa mukana, ja olen lämpimästi
samaa mieltä kuin Osmo Soininvaara.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Olen kyllä lämpimästi
tämän lyhyemmän vuorokausimäärän
kannalla, jota täällä ed. Akaan-Penttilä esitti,
ja siihen on lukuisia perusteluita. Ajatellaanpa nyt esimerkiksi,
niin kuin täällä ed. Kauppila sanoi,
että ei Lahdessa, vaikka siellä on yksityistetty
näitä lääkäripalveluita,
pääse lääkäriin. Luin
juuri tänään näitä erilaisia
terveysjulkaisuja, Lääkärilehteä ym.,
ja siellä oli uutinen, jossa oli, että edelleenkään
hoitoonpääsy lääkäriin
ei 20 prosentissa Suomen alueita toteudu. Eli nähtävästi
ainakin allekirjoittaneen saamien tietojen mukaan tämä pitää täysin
paikkansa, että ei Lahdessakaan kahdessa viikossa lääkäriin
pääse. Jos ajattelee tällaista osasairauspäivärahaa,
joka sinänsä on erittäin hieno ajatus,
jonka koen erittäin järkevänä,
niin tässäkin tapauksessa, kun lääkäriin
ei aluksi heti edes nykypäivänä pääse, niin
pitkittyy tämä koko hoitoketju, ja se on myös tuotannollistaloudellisesti
erittäin heikko asia. Toinen pitkittyminen on sitten tietenkin
se, että ei pääse perusterveydenhuollosta
erikoissairaanhoitoon.
Toinen asia, mitä kritisoin tässä esityksessä, on
se, että ei ole ennakoitu eläkekertymää ja
sen määräytymistä. Vastahan
näitä lakeja on uusittu, ja on varmasti ollut
tiedossa — siirryn puhujakorokkeelle — ministeriössä ja
valtioneuvostossakin, että tällainen esitys on
tulossa, niin että mielestäni se olisi pitänyt
yhtäaikaisesti hoitaa, ja tämä on mielestäni
huonoa hallintoa. Tulee vähän mieleen se, että kun
Puolustusvoimien erikoissairaanhoito lakkautettiin, niin asiantuntijat jo
totesivat kaksi vuotta aiemmin, että tarvitaan lainsäädäntöuudistus.
Sitä ei kuitenkaan uskottu ja tämä kyseinen
lainsäädäntö tehtiin sitten
jo myöhemmin, kun Puolustusvoimat ja sairaanhoitopiirit
olivat tehneet laittomia sopimuksia, ja vasta tämän
vuoden puolella kyseinen lainsäädäntö sitten
vahvistettiin. Mielestäni tällaista toimintaa
ei tule sallia ja ajantasaisuus pitää turvata,
kun asioista päätetään. Tietenkin
tämä nopea toiminta päätöksenteossa
on tyypillistä edustukselliselle demokratialle, mikä on
sinänsä hyvä, toisin kuin Sveitsissä,
jossa on suora demokratia. Mutta kyllä hyvää hallintoa
pitää kuitenkin noudattaa.
Jos me joudumme nyt purkamaan sitten tätä eläkelainsäädäntöä,
niin voisi miettiä myös samalla, että me
voisimme harkita uudelleen, mitenkä kertyy kotivanhemmuudesta,
siis kotiäidille ja koti-isälle, eläketurvaa.
Nythän se kertyy siihen saakka, kun lapsi on 3-vuotias.
Mutta olisiko siinä samalla eläkelainsäädännön
avaamisen ja uudistamisen mahdollisuus, koska kerran sitä nyt
jo ruvetaan rukkaamaan? Toivoisin myös, että lakialoitteeni,
joka hautautui rinnakkaisaloitteena näihin eläkelakeihin,
kaivettaisiin esille ja korjattaisiin se epäkohta, mikä on
niillä henkilöillä, jotka opiskeluaikana
sairastuvat ja jäävät sitten eläkkeelle
tai pois työelämästä: heidän
eläkekarttumansa on sitten aivan kohtuuttoman pieni.
Mutta kaiken kaikkiaan uskon kuitenkin, että tästä kritiikistä huolimatta
tämä ajatus osasairauspäivärahasta
on varsin tervetullut ja varmasti saa hyvän vastaanoton
ja tulee kehittymään ajan saatossa toimivaksi.
Mutta haluan vielä toistaa, että tulen sitten
toisessa käsittelyssä kannattamaan ed. Akaan-Penttilän
tekemää esitystä.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Yleensä miehet tunnustavat isyyden,
mutta ed. Akaan-Penttilä tunnusti täällä allekirjoittaneen äitiyden, ja
kiitos hänelle siitä. Todellakin ehdin kymmenen
päivää ennen hallituksen vaihtumista
asettaa tätä asiaa valmistelevan työryhmän,
ja nyt on ilo havaita, että tämä tärkeä asia
vihdoin viimein toteutuu. Sysäyksen tähän
antoivat erityisesti keskustelut mielenterveysjärjestöjä edustavien
ihmisten kanssa, jotka itse toivoivat sitä mahdollisuutta,
että he voisivat palata pikkuhiljaa työelämään,
kokeilla, joko siivet alkavat kantaa, eli heidän keskuudessaan
nähtiin tämä mahdollisuus osana kuntoutumista.
Toki oli jo kokemuksia esimerkiksi Ruotsista, jossa tämä mahdollisuus
on ollut erittäin tervetullut ja käytetty.
Täällä ed. Pulliainen viittasi yksityisyrittäjiin, joiden
kohdalla tilanne on usein se, että roikutaan väkisin
puolikuntoisena töissä tai tullaan aivan liian
aikaisin toipilaana työpaikalle, ja siitähän
voi seurata sitten hyvinkin ikäviä komplikaatioita
tai sairauden pitkittymistä tai uusiutumista.
Sairauspäivärahamenot ovat jatkuvassa kasvussa,
eli tämä uudistus toivottavasti myös
osaltaan hieman hillitsee sairauspäivärahamenojen kasvua,
eli tällä esityksellä mielestäni
voidaan ajaa sekä työntekijän, työnantajan
että myöskin valtiontalouden etua, ja siinä mielessä on
todella hienoa asia, että tämä esitys
on tänne vihdoinkin saatu.
Vastalauseista huolimatta tämä pääasia
toteutuu. Itsekin olisi mielelläni nähnyt, että tämä mahdollisuus
palata osa-aikaisesti työhön osa-aikaisella sairauspäivärahalla
olisi voinut toteutua jo 30 päivän kuluttua, kuten
tässä kokoomuksen vastalauseessa, johon vihreät
ovat yhtyneet, on esitetty.
Nämä yhteensovittamiset sitten eläkelainsäädäntöön
ja työttömyysturvalainsäädäntöön
on tarpeen ja välttämätöntä tehdä niin
pian kuin mahdollista ja vähintäänkin,
kuten valiokunta täällä on esittänyt,
seurata tämän uudistuksen toimivuutta. Joka tapauksessa
uskon, että tämä monen toipilaan kohdalla,
on se sairaus sitten mikä hyvänsä, otetaan
mielihyvin vastaan.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on oikeastaan kaksi
mielenkiintoista vastalausetta, molemmat ovat hyviä ja
sinänsä kannatettavia. Ed. Mustajärven
vastalauseesta voi sanoa, että se on kumminkin sillä lailla
asiantuntijoittenkin mukaan aika lailla harvinainen tapahtuma, jos
niin käy, että ei tämä tavoite
toteudu.
Mutta sitten tämä yrittäjäpuoli:
Täytyy muistaa, että kelakorvauksethan pyörivät
pitkissä sairauslomissa työantajan pussiin, niin
että on tässä nyt sitten jotakin porkkanaa
sinnekinpäin. Ymmärrän hyvin tämän
puolen, että niin yrittäjille kuin sitten pienten
työnantajien kustannuksissa kaikki raha on tervetullutta.
Mutta kyllä minä ymmärrän niin,
että nämä vastalauseet laajentaisivat
aika lailla, vaikkei nyt mitään hirvittäviä summia,
mutta kumminkin, Kelan menoja nimenomaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä on
minusta kuitenkin yksi hyvä avaus. Tämä hallituksen
esityshän lähtee siitä näkökulmasta,
niin kuin valiokunnan mietinnössäkin todetaan,
jotta annetaan mahdollisuus 60 päivän jälkeen
pitkällä sairauslomalla olleelle henkilölle,
siis sopien työnantajan kanssa ja tietysti lääkärin
kanssa siitä, pystyykö mahdollisesti kokeilemaan
työntekoa, palata sitten osapäiväiseen työhön
ja saada sitten tämmöistä osa-aikaista
sairauspäivärahaa.
Tässä itsekin alussa silloin, kun tätä lähdettiin käsittelemään,
olin vähän samoilla linjoilla kuin ed. Mustajärvi
tuossa vastalauseessaan, mutta sitten kyllä tulin vakuuttuneeksi,
että kuitenkin tämä perusjuju tässä on
suhteellisen hyvä ja looginen. Ajattelin käydä läpi
tässä, koska ainakin ed. Kauppila on tuolta työelämän
puolelta ja hallitsee nämä kuviot, muutaman näkökulman,
miksi tässä hallituksen esityksessä on
päädytty määrättyyn
asiaan.
Tässähän on erotettu täydellisesti
sairauspäivärahajärjestelmästä ja
samaten työttömyysturvajärjestelmästä se
aika, kun tämä ihminen on sitten osasairauspäivärahalla.
Se on siis täydellisesti erotettu. Se tarkoittaa sitä,
jotta jos tämä osasairauspäivärahalla
oleva henkilö on sillä sen määrätyn
ajan, mitä täällä aikoja puhutaan,
niin sairauspäivärahan enimmäislaskuriin
se ei vaikuta mitään. Niitä korvauksia
ei lasketa siihen, se on siis ulkopuolella siitä. Sitten
työttömyysturvan osalta sehän on siten,
jotta se ei kerrytä työssäoloehtoa, mutta
se ei myöskään vaikuta, jos ihminen jäisi
työttömäksi tämän jälkeen,
päivärahan suuruuteen. Sehän pienentäisi
nimittäin päivärahoja, jos se otettaisiin
siinä huomioon.
Se loogisuus, mikä tässä tulee, oikeastaan
laukeaa siinä, että jos kuvitellaan tilanne, jotta
henkilö on mennyt 60 päivän jälkeen
osasairauspäivärahalla töihin — hän
saa tietysti sitä päivärahaa ja sitten
vähän palkkaa sieltä — ja hänen työnsä sattuisi
loppumaankin sitten vaikka 20 päivän päästä,
niin hänen sairauslomansa jatkuisi siitä huolimatta.
Hän ei olisi siis työkykyinen. Minusta se kuvaa
sen tilanteen, että hän onkin ikään
kuin sairaana. Silloin tämä ei petä tätä logiikkaa
siinä, jotta minkä takia se ei vaikuta tähän
sairauspäivärahan enimmäiskestoon eikä myöskään
työttömyysturvajärjestelmään.
Se on täysin erotettu näistä molemmista.
Elikkä hän onkin sairaana oleva henkilö.
Sen takia minusta tämä aika hyvin kuvaa sen tilanteen,
jotta tässä onkin logiikka olemassa.
Sitten kokoomus ainakin työelämävaliokunnassa — en
niin tarkkaan niitä muita ole lukenut — jätti
vastalauseen siitä, jotta tämä osasairauspäivärahajuttu
pitäisi siirtää aikaisempaan vaiheeseen,
kun tässä on otettu 60 päivän
raja. Tämä on enstäinkin tietysti, kun
tämä on kolmikannassa sovittu, pitkään
hiottu systeemi, ja nyt tietysti seuranta tulee päälle
siinä. Tämä lähtee siitä,
jotta useimmissa työehtosopimuksissa maksetaan 56 päivän
ajanjakso, jos on pitempään ollut töissä,
ja silloin annettaisiin tämän olla ennallaan ja sitten
sen 60 päivän jälkeen olisi mahdollista
sitten lähteä tähän. Niin kuin
nämä asiantuntijat väittivät,
niin noin keskimäärin katsotaan, että jos
ihminen on yli 60 päivää poissa työelämästä, niin
sitten alkaa tapahtua semmoista ikään kuin jonkin
tyyppistä vieraantumista. Silloin on hyvä, että on
mahdollisuus, että annetaan paluu siihen, ja sehän
riippuu vielä työnantajasta, laskeeko tulemaan,
onko mahdollista järjestää semmoista osapäivätyötä.
Voi olla, että monessa paikassa se ei ole mahdollista.
Tämä on monen asian yhteissumma, ja toisaalta
tässä on se logiikka aina, että se ihminen voi
itse sen valita. Ei ole pakko lähteä töihin, vaan
työnantaja voi kyllä esittää sen
ajatuksen, että "oot ollunna jo 60 päevee tuossa,
että ois mahollista tulla, jos haluat"; tätä ei
ole kielletty. Mutta sitten työntekijä voi sanoa,
että "onpahan niin kipiä olo, että enpähän
lähe". Jotta se on kokonaan tästä henkilöstä itsestään
kiinni, lähteekö tähän juttuun.
Sen takia minusta nämä vastalauseet ovat minusta
turhia tähän logiikkaan verrattuna ja tähän
koko juttuun verrattuna, koska kyse on kuitenkin hyvästä,
eteenpäinmenevästä edistysaskeleesta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vaan tarkistaa ja täsmentää äskeistä puheenvuoroani.
STM ja Stakes tekivät terveyskeskusten johtaville lääkäreille
kyselyn hoitotakuun toteutumisesta helmikuussa, ja siitä oli
tämä tulos, että joka kolmas suomalainen
saa terveyskeskuslääkäriajan viikossa,
noin 20 prosenttia suomalaisista asuu alueilla, joilla lääkärin
vastaanotolle pääsy venyy yli kahden viikon. Valitettavasti, ed.
Kauppila, meillä on vielä tekemistä Lahdessa.
Sitten toinen asia: Kun täällä puhutaan
karenssiajasta, milloin pääsee osasairauspäivärahalle, ja
kun puhutaan, että siinä ovat mielenterveyssyyt
ja ortopediset syyt, niin Lääkärilehdessä oli artikkeli,
jossa esimerkiksi vakava työuupumus, sen vallitsevuus,
oli suomalaisessa aineistossa suurin korkeintaan 20-tuntisia tai
45—49-tuntisia työviikkoja tekevillä ja
pienin yli 50—54-tuntisia työviikkoja tekevillä.
Tulos selittynee sillä, että työmäärän
lisäksi työuupumukseen vaikuttavat muutkin työn
vaatimukset ja voimavaratekijät.
Asia on varmasti ihan niin, kun voi katsoa asia kumminkin puolin,
niin kuin asiantuntijat valiokunnassa ovat kertoneet, että työntekijä saa
päättää, koska tulee töihin
ja miten byrokratia pyörii. Mutta kyllä koen myös
sen, että helposti syrjäytyminen alkaa, jos kuunnellaan
pelkästään potilasta.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti toteaisin sen, että tämä on
sillä lailla mielenkiintoinen asia, että kun miettii
näitä tulopoliittisia sopimuksia, missä näitä sitten
haarukoidaan, niin tämähän ennakoi nyt
sitten lyhyitä työsuhteita. Minusta tämä on
perusviesti, että nyt aletaan valmistautua.
Olen aivan varma, että muutaman vuoden sisään
riippuen siitä tämä asia täytyy
perata ihan kokonaisuudessaan, ja se on aikamoinen lakivyyhti, kun
ruvetaan yhdistelemään. Liian usein ainakin minun
työhistoriassani oli niin, että kun ihminen oli
pitkällä sairauslomalla eikä kelvannut
töihin, siis ei pystynyt tekemään, niin
pitikin sopia lääkärin kanssa, että loma
keskeytetään ja menee työkkäriin
ilmoittautumaan työttömäksi, ja sitä kautta
ruvetaan puljaamaan ihmistä sitten vähän
niin kuin koulutukseen ja työvoimatoimiston kautta toiseen
ammattiin esimerkiksi. Ennustan, että tämä laki
nyt on hyvinkin väliaikainen.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kun äsken sanoin, että on
kuunneltava muutakin tahoa kuin työntekijää,
myös työnantajaa ja tietenkin kuntoutushenkilökuntaa
ja lääkäreitä ja muuta hoitohenkilökuntaa,
se perustuu siihen ihan käytännön kokemukseen,
että on kynnys tietyn ajan jälkeen palata töihin,
kun on sairastellut, ja saattaa olla, että muut siinä työympäristössä eivät
sulata sitä erilaisuutta, joka sillä palaajalla
on. Kynnys suvaita erilaisuutta on kuitenkin aika korkea, valitettavasti.
Asia, johon haluan kiinnittää vielä huomiota,
on myös sitten se, kun näitä lääkärinlausuntoja
tullaan tekemään. Jo tällä hetkellä lääkärit
pakenevat työpaikoilta liiallista byrokratiaa, ja tiedän,
että jotkut vain osaavat tehdä parempia lausuntoja
kuin toiset. On mielenkiintoista nähdä, mitenkä tämä sitten
turhauttaa työntekijöitä ja kuinka onnistuu
tämä työtilanteen kuvaaminen niin, että tämä ei
lisää esimerkiksi lääkärikunnan
katoa tietyistä työpisteistä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kauppilalle voisi todeta, että minun
käsittääkseni tämä voi
vähentää sitä tilannetta, joka
tänä päivänä seuraa,
että kun on pitkäaikaisella sairauslomalla, niin
siinä käy juuri niin kuin ed. Kauppila kuvasi,
että henkilö pikkuhiljaa kyllä potkitaan jollakin
tavalla ulos firmasta. Tänä päivänä ei edes
semmosta suojaa ole olemassa, koska siinä on ennakkopäätöksiä ollut,
että jos on pitkäänkin kykenemätön
työhön, niin pikkuhiljaa savustetaan ulos sieltä tai
irtisanotaan. Välttämättä syy ei
ole se sairausloma. Tämä antaa mahdollisuuden
kokeilla kuntoa, pystyykö siihen työtehtävään,
ja ainakin luulisi, että se mahdollisesti parantaa sen
ihmisen asemaa. En tiedä, mutta aikanaan se nähdään,
mitä tulee tapahtumaan.
Matti Kauppila /vas:
Herra puhemies! Ed. Lahtelalle totean vaan, että mietin,
mikä on osasairauspäivärahan suuruus
suhteessa esimerkiksi ansiosidonnaiseen päivärahaan.
Tässä tulee se valintatilanne jossakin kohtaa
ihmisen kannalta, ja ilmeisesti lähes aina ongelmatapaukset
ovat kuitenkin paljon sairastavia henkilöitä,
elikkä heillä on joku vika taikka vamma, jonka
takia he ovat usein pois, jonka takia tapahtuu tietty prosessi.
Silloin tulee tämä valinta, joka saattaa olla työntekijän
kannalta huonompi vaihtoehto, tämä osasairauspäiväraha.
Näinkinpäin se voi olla.
Yleiskeskustelu päättyy.