4) Hallituksen esitys muutoksenhakua käräjäoikeudesta
koskevaksi lainsäädännöksi
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys muutoksenhakua käräjäoikeudesta
koskevaksi lainsäädännöksi pyrkii
hovioikeusprosessin lyhentämiseen. Teen rinnakkaisaloitteen,
jonka tarkoituksena on edelleen vahvistaa tätä pyrkimystä käyttämällä uusimpia
teknisiä mahdollisuuksia hyödyksi.
Aloite lähtee siitä, että hovioikeus
voisi arvioida käräjäoikeuksissa esitettyjä todistajalausuntoja
videotallenteiden perusteella. Tästä olisi se hyöty,
että todistajaa ei tarvitsisi kutsua uudellaan kuultavaksi
muuta kun erityistapauksissa. Samoin olisi se hyöty, että todistajalausunto
ei muuttuisi hovioikeudessa huonon muistin tai painostuksen vuoksi.
Lisäksi on tapauksia, joissa todistaja ei enää saavu
lainkaan hovioikeuteen, mikä vaikeuttaa jutun asianmukaista
käsittelyä. Aloitteesta olisi erinomainen hyöty
erityisesti suurissa talousrikos- ja huumejutuissa, joissa
nykyään joudutaan käymään
koko prosessi hovioikeudessa uudestaan. Järjestelmästä olisi
kiistatta kustannuksia, mutta se säästäisi
itsensä takaisin säästyneiden asianajopalkkioiden
ja todistelukustannusten muodossa.
Erityisesti syyttäjien työ helpottuisi. Tällä hetkellä he
joutuvat tekemään työn kahteen kertaan suurissa
jutuissa samalla, kun uudet jutut odottavat heidän työpanoksiaan.
He eivät saa siitä palkkalisää.
Asianajajat tietysti nostavat palkkaa myös toisesta, saavat
suuria palkkioita molemmista käsittelyistä.
Lakivaliokunta ehdottaa lakialoitteen hylkäämistä samalla,
kun lähes kaikki sen hylkäysperusteet ovat lakialoitteen
kannalta myönteisiä. Ainoaksi kielteiseksi perusteluksi
jää, että asiaa ei ole valmisteltu oikeusministeriössä.
Tämäkin peruste on virheellinen, koska aloite
perustuu alkuperäiseen muutoksenhakutoimikunnan mietintöön,
josta lakivalmistelun yhteydessä videotallenteen osalta
yllättäen luovuttiin.
Lähetekeskustelussa minua moitittiin lisäksi siitä,
että koko ajatus aloitteen jättämisestä perustui
mielipidekirjoitukseen. Myönnän kerronnaisesti,
että ajatus aloitteesta syntyi talousrikossyyttäjän
Marita Vilkon kirjoituksesta "Hovioikeusmenettely on tehoton" Helsingin
Sanomissa 24.5.2009. Tosin olen sitä mieltä, että käytännön elämän
asiantuntijoita tulee kuunnella täällä eduskunnassakin.
Voin vakuuttaa, että lakialoite on tehty parhainta
lainvalmistelukokemusta omaavien ihmisten toimesta. Vakuudeksi siitä mainittakoon,
että muun
muassa edustajat Kimmo Sasi ja Ben Zyskowicz ja Tero Rönni
ovat allekirjoittaneet aloitteen. Valiokunta on käsitellyt
näitä esityksiä viime syyskuusta lähtien,
joten oikeusministeriössä olisi ollut hyvää aikaa,
seitsemän kuukautta, tarkistaa ja kehittää lakialoitteeseen
sisältyvää ehdotusta, jos sillä olisi
ollut asiaan myönteinen asenne.
Aloitteen sisältämä uudistus noudattaa — aivan
kuten hallituksen esityskin — Ruotsissa toteutettua uudistusta.
Julkisuudessa on myös tuotu esille Ruotsin lehdistössä olleet
kielteiset arviot siellä toteutetun uudistuksen toimivuudesta. Suurimpana
syynä arvosteluun on ollut muutamien hovioikeudenneuvoksien
kielteinen asenne videotallenteiden seuraamiseen. He haluisivat mieluummin
seurata elävien ihmisten esiintymistä oikeussalissa
pohtimatta sitä, että tavalliselle ihmiselle päivät
oikeudessa ovat usein epämiellyttäviä ja
sen lisäksi haittaavat pahoin heidän omaa elämäänsä.
Mitä kustannuksiin tulee, säännökset
aloitteessa on kirjoitettu niin, että Suomessa voitaisiin
järjestelmän käyttöönotossa
miettiä myös sen kustannusvaikutuksia. Toisaalta,
jos Suomen kolhiintuneen maineen puhdistaminen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa
vaatii kustannuksia, meidän on ne kannettava.
Arvoisa puhemies! Pahinta mielestäni valiokunnan kielteisessä kannassa
on se, että siitä paistaa läpi välinpitämättömyys
siihen kansalliseen häpeään, jonka Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen Suomelle antamat jatkuvat langettavat
tuomiot aiheuttavat. Eit on antanut Suomea vastaan noin 50 tuomiota,
joissa on todettu, että oikeudenkäynti ei ole
tapahtunut kohtuullisessa ajassa.
Lisäksi lukuisia Suomea koskevia oikeudenkäynnin
pituutta koskevia juttuja on sovittu, jotta valtio välttäisi
oikeudenkäynnin. Muissa Pohjoismaissa tällaista
ilmiötä ei käytännössä esiinny
ollenkaan. Jos lakialoite olisi hyväksytty tai hyväksytään,
niin se on erityisen merkittävä lyhentämään
talousrikos- ja huumerikosjuttuja todella merkittävällä tavalla.
Arvoisa puhemies! Olisin sitten kiinnittänyt huomiota
siihen, että oikeusministeri ei ole paikalla. Hänellä on
hyvä syy, koska lentoyhtiöt eivät ole
pelanneet. Mutta se, että lakivaliokunnan puheenjohtaja
ei vaivaudu esittelemään istunnolle näin
tärkeätä periaatteellista uudistusta
eikä lähetä ketään
muuta tilalleenkaan on kyllä ennenkuulumatonta. Ei voi
muuta kuin todeta, että surkea juttu.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Jos ennenkuulumatonta on se, että valiokunnan
puheenjohtajaa ei näy eikä ministerikään
päässyt paikalle lentoyhteyksien vuoksi, (Ed.
Pulliainen: Ei se paljon todista!) niin minusta kyllä ennenkuulumatonta
on myös se, että täällä on
ainoastaan yksi hallituspuolueen edustaja, joka toki on viisas mies,
hän varmasti kyllä omalta osaltaan saa hallituspuolueidenkin
näkökulmaa vähän paremmin hahmotettua.
Mutta sen totean, että kyllä nyt on merkittävästä asiasta
kysymys. Nimittäin tämä hallituksen esitys
muutoksenhakua käräjäoikeudesta koskevaksi
lainsäädännöksi on erittäin
merkittävä uudistus, ja minusta sen läpikäyminen
olisi kyllä vaatinut pikkuisen enemmän poliittista
huomiotakin.
Arvoisa puhemies! Joitakin huomioita. Aloitan sillä,
että otan nyt esiin sen, mikä tässä vasemmistoliiton,
demareiden ja perussuomalaisten vastalauseessa on se kaikkein keskeisin,
kiveen hakattu totuus. Nimittäin me olemme sitä mieltä,
että emme voi allekirjoittaa näkemystä siitä,
että näissä keskeisissä rikosasioissa
valittamisoikeus, siis muutoksenhaku käräjäoikeudesta
hoviin, ei toteutuisikaan enää sillä tavalla,
kuin Euroopan ihmisoikeustuomioistuinkin on linjannut.
Avaan tätä kysymystä hiukan sillä,
että hallituksen esityksessä lähdetään
siitä, että esimerkiksi — otetaan nyt
nämä kaikki tapaukset esiin — riita-asiassa
annettaisiin jatkokäsittelylupa, jos käräjäoikeuden
ratkaisu on asianosaiselle vastainen vain saamisen osalta eikä kysymyksessä oleva
rahasumma ole enempää kuin 10 000 euroa.
Lisäksi rikosasioissa vastaaja saisi jatkokäsittelyluvan,
jos häntä ei ole tuomittu ankarampaan rangaistukseen
kuin 4 kuukautta vankeutta. Tähän, puhemies, tulen
vielä palaamaan.
Lisäksi tätä jatkokäsittelylupaa
määritellään niin, että myös
sellaisissa tapauksissa, joissa virallinen syyttäjä ja
asianomistaja haluaisivat jatkolupaa, kyseessä pitäisi
olla sellainen tapaus, että "valitus koskee rikosta, josta
ei ole syytteessä mainittujen seikkojen vallitessa tehtynä säädetty
ankarampaa rangaistusta kuin sakko tai enintään
kaksi vuotta vankeutta". Näin näistä jatkokäsittelylupaa
koskevista kolmesta tapauksesta tämä keskimmäinen
eli rikosasioita koskeva jatkokäsittelylupa on nyt se asia,
joka minua tässä eniten nyppii.
Olemme tulleet siis tilanteeseen, jossa valiokunnan enemmistö on
sitä mieltä, että jatkokäsittelylupa
annetaan jatkossa vain sellaisiin tapauksiin, joissa tekijää ei
ole tuomittu ankarampaan rangaistukseen kuin 4 kuukautta vankeutta.
Me olemme esittäneet, että meidän pitäisi
katsoa sitä Euroopan ihmisoikeussopimuksen seitsemättä lisäpöytäkirjaa,
jonka artiklan kappaleessa mainitaan siitä, minkälaisia
tulkintoja vähäisten ja vakavampien rikosten erottelussa
voidaan tehdä. Siellä selkeä kanta on
ollut se, että vähäisenä rikoksena
ei voi pitää sellaista tekoa, josta on tuomittu
ehdotonta vankeutta. Näin ollen minä ainakin henkilökohtaisesti
katson, että teon, josta on tuomittu ehdottomaan vankeuteen,
pitäisi olla jo niin vakava rikos, että sellaisen
rikosepäilyn kohdistuttua tekijään siitä pitäisi
saada kuitenkin jatkossa valittaa.
Mutta valiokunnan enemmistö päätyi
sille kannalle, että eroa ehdolliseen ja ehdottomaan tuomioon
ei haluttu tehdä. Tämä oli siinä suhteessa
myös aika suuri ennakkotapaus. Nimittäin tässä käveltiin
perustuslakivaliokunnan kannan yli mennen tullen, perustuslakivaliokunta
kun tutki lausunnossaan tätä seikkaa. Lakivaliokunta sai
siis viestin perustuslakivaliokunnasta, että ehdottomat
vankeusrangaistukset pitäisi sulkea tämän
enemmistön kannan ulkopuolelle. Se kertoo minusta nyt siitä,
että olisi ollut syytä saada myös hallituspuolueiden
kansanedustajia tänne illan salikeskusteluun mukaan.
Näin ollen, arvoisa puhemies, totean, että jatkokäsittelylupa
tarvittaisiin ehdottomasti niissä tapauksissa, jotka ovat
opposition vastalauseen mukaisia.
Sitten vielä toisena näkökulmana
haluan esittää, että tähän
koko prosessiinhan hallitus lähti siitä, että on
katsottu, että meidän oikeudenkäymiskaarta
on muutettava siksi, että meidän oikeutemme ovat
ruuhkautuneita. No, se on selvää. Meillä on
50 tuomiota napsahtanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta pelkästään
siitä, että oikeudenkäynnit ovat viivästyneet,
ja meillä on myös lukuisia sovintoja tehty näissä tapauksissa,
jotka ovat koskeneet oikeudenkäynnin pituutta.
Kyllä minun mielestäni olisi pitänyt
lähteä tätä vyyhtiä purkamaan
jostain muusta päästä kuin siitä,
että me muutamme ihmisten valitusoikeutta näistä tuomioista.
Kyllä minusta olisi pitänyt katsoa, mitä muuta
voidaan tehdä oikeudenkäymiskaaren nopeuttamiseksi.
Mutta niitä ehdotuksia, joita on esitetty, ei kuitenkaan
haluttu ottaa tämän hallituksen esityksen pohjaksi.
Niin kuin me tiedämme, ed. Söderman on tehnyt
erittäin kannatettavan lakialoitteen siitä, että me
olisimme ottaneet nämä kaikki uudet mahdollisuudet
käyttöön tuomioistuinkäsittelyssä. Valitettavasti
kuitenkin tämä lakialoitteessa esitetty käsitys
siitä, että todistelutarkoituksessa kuultujen
henkilöiden lausunnoista voitaisiin tehdä kuva-
ja äänitallenne, jota sitten myöhemmin
hovissa voitaisiin käyttää uskottavuusarvioinnin
perusteena, ei valitettavasti ottanut tulta alleen. Nyt me olemme
siinä tilanteessa, että ministeriö torppasi
kaiken tämän uuden.
Minä kysyn nyt kyllä vaan, minkälaiseen
tilanteeseen me joudumme, jos me täällä vielä vuoden
ihmettelemme, että näitä uusia keinoja
ei oteta käyttöön, niin kuin on otettu
esimerkiksi Ruotsissa. Sitten me vielä neljä vuottakin
käymme keskustelua siitä. Emmekä me myöskään
saaneet tähän kunnollista lausumaa, joka olisi
vaatinut, että nämä uudet keinot otetaan
käyttöön seuraavalla hallituskaudella.
On tämä kyllä ihmeellistä. Minulla
omatunto koputtaa siitä, että me kyllä olemme
valmiita rajaamaan muutoksenhakua mutta samaan aikaan me emme olleet
valmiita tekemään mitään todellista,
jotta nämä oikeudenkäymiskaaret oikeasti
lyhentyisivät.
Ja haluan teille sanoa, että minusta on kyllä pyhäinhäväistys,
että mitään muuta todellista ei saatu
aikaan kuin se, että perusoikeuksia rajattiin.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu, hallituksen
esitys, siitä tehty mietintö ja mietinnön
vastalause osoittavat hyvin todeksi sen vanhan lauseen, että politiikka
on mahdollisen taidetta.
Tässähän on se tilanne, että Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin on siellä toisella puolella ohjaamassa
meitä ja pyrimme taipumaan siihen suuntaan kuin Eit toivoo
ja sitten toisella puolella myöskin. Eli tämän
lakiesityksen ja mietinnönkin taustana on se, että Suomi
on saanut, niin kuin täällä on hyvin
kuvattu, tuomioita siitä, että meidän
prosessimme ovat liian pitkiä. Minkä takia prosessit
ovat liian pitkiä, johtuu siitä, että hovioikeudet
ovat ruuhkautuneet, ja sen takia jotakin tälle asialle
pitää tehdä. Mutta jos tehdään liian äkkinäinen
korjausliike, käy niin, että kansalaisen oikeusturva
nimenomaan muutoksenhaun osalta joutuu uhanalaiseksi, ja sen takia
tässä nyt on haluttu tehdä tällainen
vastalause ja katsoa, ettei se heiluri heilahda sinne toiselle puolelle
liian pitkälle.
Taustana on se, että hovioikeuksista oikeudenkäyntien
painopistettä, prosessien painopistettä, siirretään
käräjäoikeuksiin. Nyt ovi käräjäoikeuksista
hovioikeuksiin on koko ajan suurin piirtein auki, niin että hovioikeudesta
voi lähteä aina muutosta hakemaan, jos ei ole
käräjäoikeuden tuomioon tyytyväinen;
ovi on auki, sinne vaan lähdetään, ja
kun paperit saadaan tehtyä, hovioikeudessa asia tutkitaan
uudelleen. Sen takia tämä on mennyt mahdottomuuksiin
hovioikeuksissa, vaikka jotakin seulontamenettelyä tässä on
ollutkin välillä käytössä.
Siitä huolimatta hovioikeudet tekevät töitä liian
suuren ruuhkan keskellä.
On tarpeen, että joissakin asioissa tehdään niin,
että ovi ei olekaan auki kokonaan, vaan pitää koputtaa,
ja sitten kun oveen koputtaa, siellä oven takana pohditaan,
onko tämä koputtaja, tämä asia,
sellainen, että ovi on syytä avata. Osa näistä vapaasta
oviaukosta kulkijoista joutuu nyt sitten koputtelemaan ja voi päästä ovesta
eteenpäin sinne muutoksenhakuun tai sitten voi olla, että prosessi
pysähtyy siihen. Tästähän on
kysymys. Jatkokäsittelylupamenettely siis tarkoittaa sitä,
että ovi ei ole kaikissa asioissa auki. Joissakin pitää pyytää erikseen
lupa, että ovi avataan, joissakin asioissa ovea ei avata
ollenkaan. Tämä käy hyvin ilmi mietinnön
sivulta 3, jossa kerrotaan: "- - hallituksen esityksen
keskeisin ehdotus on, että nykyinen seulontamenettely korvataan jatkokäsittelylupajärjestelmällä,
jossa asian täysimittainen käsittely hovioikeudessa
edellyttää lupaa laissa tarkasti määritellyissä asioissa.
Ne asiat, joissa jatkokäsittelylupaa ei vaadita, käsitellään
tavanomaisessa hovioikeusmenettelyssä." Eli niissä asioissa
ovi on auki.
Jatkokäsittelyluvan myöntämisen perusteet säädetään
laissa, ja niiden täyttyminen tutkitaan kirjallisen aineiston
perusteella. Jos lupaa ei myönnetä, käräjäoikeuden
ratkaisu jää pysyväksi. Siis koputtaa
voi, mutta ovi pysyy kiinni siitä huolimatta niissä asioissa,
joista säädetään sitten erikseen.
Eli kun ovi on kiinni, niin sitten hovioikeuden tilanne tietysti
helpottuu ja sillä tavalla me lähestymme sitä tavoitetta,
jonka Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on asettanut: meidän pitää saada
nopeampia oikeudenkäyntejä.
Asian toinen puoli on se, että käräjäoikeudessa
tuomion saaneen henkilön oikeusturva voi vaarantua silloin,
kun sitä ovea ei avata, vaikka sitä käydään
koputtelemassa. Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt
huomiota tähän asiaan, jota täällä on
jo tuotu esiin. Perustuslakivaliokunta lausunnossaan esittää,
että "lakivaliokunta harkitsee vielä, tulisiko
käsittelylupajärjestelmän alaa supistaa
rikosasioiden osalta esimerkiksi siten, että ehdottomat
vankeusrangaistukset suljettaisiin sen ulkopuolelle, ja miten se
vaikuttaisi hovioikeusmenettelyn tarkoituksenmukaisuuteen ja tehokkuuteen".
Eli perustuslakivaliokunta on tällä tavalla opastanut
lakivaliokuntaa, mutta siitä huolimatta valiokunnan enemmistö on
sitä mieltä, että tämmöistä erityistä ehdottoman
vankeusrangaistuksen erottamista ei tarvitse tässä ottaa
huomioon, vaan raja on siinä neljässä kuukaudessa.
Me olemme tästä eri mieltä. Meidän
mielestämme ehdoton vankeusrangaistus on aina sen luokan vakava
tilanne, että pitää ilman tämmöistä erillistä oveen
koputtamista päästä kulkemaan ja hakemaan
muutosta hovioikeudesta. Tässä on meidän
linjaeromme, ja kysymys on siitä, että pyritään
tältä toiselta reunalta ihmisoikeustuomioistuimen
suosituksia noudattamaan.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä muutoksenhakuasiaa
on käsitelty aikaisemminkin, ja olin silloin mukana jo
2002, kun sitä lakivaliokunnassa käsiteltiin ensimmäisen
kerran. Silloin suurimpana riitana nousi lain nimike, minun mielestäni,
esiin siellä valiokunnassa. Silloin puhuttiin, että ei
tämmöistä kuin seulontamenettely voi
missään tapauksessa sanoa suomen kielessä eikä sitä voi
ottaa sinne lakitekstiin, että sehän tarkoittaa
jotain mullan taikka soran seulontaa. Sinänsä siitä päästiin
ihan oikeaan, hyvään käsitykseen, että seulonta
koskee myöskin tätä asiaa.
Sen piti olla toimiva järjestelmä, joka saatiin, mutta
sitten eräitten kommervenkkien jälkeen — taisi
olla muun muassa joku korkeimman oikeuden päätös
vai mihin liittyen — sitä ei sitten otettukaan
käyttöön oikeastaan missään
ja se ei toiminut. Niillä perusteilla sitten ruvettiin
tätä uutta asiaa vääntämään
ja uudella tavalla tätä seulontaa tekemään.
Ehkä tässä nyt sitten ihan oikeasti asiassa
on syytäkin tehdä päätöksiä tähän
suuntaan, mutta millä tavalla. Ed. Kantola tuossa osaltaan
ja ed. Kiuru aikaisemmin puuttuivat tähän 6 §:ään
tässä jatkokäsittelyluvan kohdassa, jossa
puhutaan ehdottomasta vankeudesta tai ehdollisesta vankeudesta.
Mutta se pääasia, missä minä ensimmäisenä allekirjoittajana
olen tässä vastalauseessa, on tämän
rinnakkaislakialoitteen käsittely ja siinä olevat
pykälät. Kuunneltiin valiokunnassa asiantuntijoita
lähes 20, taisi olla 17, joista jopa yli puolet kannatti
suoraan, että tämä lakialoite pitäisi
ottaa käyttöön mitä pikimmin.
Tarvettahan tälle on.
Me olemme käyneet lakivaliokunnan kanssa muutaman kerran
hovioikeudessa, ja kerran meille piti järjestää ensimmäisen
seulontakäsittelyn jälkeen käynti muistaakseni
2003, tai joku tämmöinen vuosi, Vaasan hovioikeudessa,
niin että varmaan on käsittelyssä pari
idioottivarmaa juttua, joista piti varmasti toisen ainakin toteutua,
mutta niin vaan, kun me siellä olimme, todettiin, että ei
kumpikaan toteutunut. Valittajat olivat poissa kummastakin oikeudenkäynnistä,
jolloin nähtiin selkeästi, että tarve
tähän suuntaan menevään on.
Tämä voitaisiin nyt hoitaa tämän lakialoitteen
perusteella myöskin niin, että tapahtuisi ihan
oikeasti jotain, jota tässä nyt on peräänkuulutettu.
Pari semmoista oikein kunnon kommenttia näistä asiantuntijoista,
jotka meillä kävivät, minun mielestäni
kiteytyy parin eri asiantuntijan esityksiin. Tässä on
professori Juha Lappalaisen asiantuntijalausunto, josta lainaan
pienen pätkän ihan suoraa tekstiä: "Lakialoite
tavallaan paikkaa sitä ’aukkoa’, joka
hallituksen esitykseen on jäänyt sen vuoksi, ettei
hallituksen esityksessä — eikä myöskään
sen pohjana olevassa komiteanmietinnössä — sanallakaan
viitata Ruotsissa hiljattain voimaan tulleeseen uudistukseen, jonka mukaan
käräjäoikeudessa vastaanotettu suullinen
todistelu saatetaan lailliseksi todistusaineistoksi hovioikeudessa
käräjäoikeustodistelusta syntynyttä videotallennetta
hyödyntämällä. Herättääkin
ihmetystä, miksi näin tärkeä naapurimaan
uudistus on jätetty kokonaan huomiotta." Näin
professori Lappalainen.
Sitten ehkä suorasukaisesti puhui myöskin
erikoisasioiden sovittelija lautamies, ekonomi Heikki Siikaniva
Ylöjärveltä, joka erittäin ansiokkaasti
on tästä asiasta myöskin kirjoittanut paikalliseen
Aamulehteen ja aivan selkeästi toi esiin sen, että hän
lautamiehenä ollessaan on nähnyt, että nämä asiat
eivät parane vuosien kuluessa, kun sitä ruvetaan
muistelemaan. Hän oli selkeästi sitä mieltä,
että alioikeuden istunnot pitäisi videoida kokonaisuudessaan
asianosaisten sisääntuloa myöten. Tämä menettely
on helppo toteuttaa nykytekniikalla. Investoinnit eivät
ole kovin suuria. Tätä materiaalia käytetään
hyväksi, mikäli joku osapuoli valittaa ylempiin
oikeusasteisiin.
Sitten on näitä todennuksia siitä,
että todistajanlausunnot muuttuvat yleensä, kun
tulee aikaa lisää, käsittelyyn on monta
kuukautta, saattaa olla vuosikin aikaa, ja sitten tässä tulee
todistajien uhkailu ja kaikki muu, mikä meillä on
monessa paikassa tullut esiin. Kyllähän tilanne
on se, että näitä järkiasioita
pitäisi ehdottomasti ottaa käytäntöön.
Sinänsä asiantuntijoista vain pari kappaletta oli
sellaisia, jotka suhtautuivat kielteisesti tämän lakialoitteen
käyttöönottoon. Semmoisia pikkuisen empiviä ja
tarkennusta vaativia oli muutama, ja suurin osa kannatti vilpittömästi,
että pitäisi ottaa. Minusta tämä oli
kuitenkin niin iso asia, että jos reilusti puolet kannattaa
asian käsittelyn viemistä eteenpäin,
niin se kyllä vaatisi, että sitä käytetään.
Mutta oikeusministeriössä tuntuu olevan niin, että siellä ei
nyt näihin asioihin niinkään paneuduta.
Siellä on hätä käsillä,
mutta rahaa maksetaan sitten valittajille, jotka ovat joutuneet
liian pitkään olemaan tuomiolla Eit:ssä ja
muualla. Siihen suuntaan on menty. Toivottavasti me emme saa enää toista
kertaa tällaista ministeriä kuin tällä hetkellä on.
Kaikkien vähemmistöjen asiat ja niitten oikeudet
tuntuvat olevan huomattavasti tärkeämpiä,
ja niitä pitää viedä eteenpäin. Kun
ihan oikeasta asiasta olisi kyse, sitten tökkää ja
meille tullaan sanomaan, että ei ehditä tekemään
ja ei tätä voi tehdä eikä tätä voi
tehdä.
Mutta, puhemies, tulen tekemään sitten yksityiskohtaisessa
käsittelyssä selkeät pykälänmuutosesitykset,
ja perusteluna on, että pääosa näistä muutosesityksistä tulee
olemaan tähän taltiointiin liittyviä asioita,
mutta mukana on myöskin tämä 6 §,
jonka ed. Kantola tuossa äsken esitteli, ja myöskin
ed. Kiuru otti siihen asiaan kantaa. Näillä lauseilla
lopetan ja myöskin sillä, että perustuslakivaliokunnan
lausunto ei kyllä mielestämme ole tullut huomioitua
tässä käsittelyn yhteydessä riittävästi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täytyy kyllä nyt heti alkuun
myöntää, että omassa henkilökohtaisen
elämän suunnittelussani en ollut ottanut lainkaan
huomioon sellaista mahdollisuutta, että joudun olemaan
tällä hetkellä sekä oikeusministerin
että lakivaliokunnan puheenjohtajan vikareeraajana tässä asiassa.
Mutta kun, arvoisa puhemies, näin kohtaloni taas muuttui,
niin kuin yleensä aina muuttuu —minulla ei koskaan
tahdo onnistua niin tämä elämän
suunnittelu kuin olen hartaasti aikonut — niin yritän selviytyä tästäkin
tehtävästä. Olen tätä varten hankkinut
tukiopetusta oikeusministeriöstä ja tukeudun tähän
tukiopetukseen, koska henkilökohtainen juridinen kompetenssini
ja elämänkokemukseni eivät riitä näin
merkittävän lakialoitteen murjomiseen, mitä tässä nyt
pitäisi tehdä.
Minulle on saatettu tietoon seuraavaa:
Ensimmäinen havainto on tietysti semmoinen, johon minä voin
itsekin yhtyä, että tällä hetkellä käräjäoikeuksissa
ei ole välineistöä videotallenteiden
tekemiseksi. Se kulttuuri pitäisi ajaa läpi, niin
kuin Ruotsissa nyt kuitenkin on tapahtunut. Ruotsissa selvityksen
mukaan tämä operaatio maksoi 275 miljoonaa Ruotsin
kruunua. Mutta sellaista selvitystä ei oikeusministeriön mukaan
ole käytettävissä, mitä se meillä tulisi maksamaan.
Tässä lausunnossa, jonka olen saanut, todetaan,
että ministeriön virkamiesten mukaan tässä yhteydessä pitäisi
arvioida tämän muutoksen vaikutus käräjäoikeuksien
tuomiopiirien laajuuteen ja se mahdollisuus, että se johtaisi
rikosoikeudenkäyntien keskittymiseen käräjäoikeuksien
päätoimipaikkoihin, ja näitä selvittelyjä,
joita pitäisin erittäin tarpeellisina, ei ole
ehditty tehdä. Siis tämä raha on auki,
ja se toiminnallisuus Suomessa ja sen vaikutukset ovat auki.
Sitten, nopeuttaako tämä tallenteiden katsominen
oikeudenkäyntiä hovioikeudessa? Siinä näyttävät
tämän selvityksen mukaan olevan näkemykset
jonniin verran ristiriidassa. Tässä viitataan
professori Virolaisen lausuntoon, joka on sitä mieltä,
että Ruotsin järjestelmä on todella johtanut
tämänlaatuiseen tulokseen, mutta sitten kotimaisilla
tahoilla on kiinnitetty huomiota, että näin ei
saattaisi kuitenkaan täällä kotimaassa
nyt ihan vikavälleen tapahtua. Oikeusministeriö katsoi
lausunnossaan, että Ruotsissa käyttöön
otetun menettelyn toimivuutta pitäisi selvittää.
Se on erinomaisen paikallaan oleva asia. Se vie nyt kuitenkin aikaa.
Tästä tarvittavan ajan pituudesta on Ruotsin oikeusministeriöstä pyydetty
lausunto, ja siinä katsotaan, että se aika on
vähintään kaksi vuotta, ja minä kun
en ymmärrä yhtään mitään
koko asiasta, niin minä luotan täydellisesti oikeusministeriöön.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ajattelin käyttää pienen
puheenvuoron paikaltani, mutta ed. Pulliaisen puheenvuoro herätti
joitakin kysymyksiä, joten ehkä en olisi kahteen
minuuttiin ehtinyt tuoda omaa näkemystäni esille.
Herra puhemies! Ensimmäinen asia pitää varmasti
paikkansa, mitä ed. Pulliainen totesi. Tällä hetkellä ei
välineistöä ole alioikeuksissa, mutta toisaalta
on todettava se, että tämän vuoden alussa
tuomiopiirejä yhdistettiin, keskitettiin, käräjäpaikkoja
lopetettiin, vähennettiin. Koko ajan sillä puolella
on menty siihen suuntaan, minkä lausunnon ed. Pulliainen
oli käsitykseni mukaan ministeriöstä saanut.
Mutta vielä suurempaa keskittymistä ilmeisesti
ministeriössä halutaan ja on mitä ilmeisimmin
ollut suunnitteillakin, mutta viimeinen uudistus nyt ei niin kovin
radikaali loppujen lopuksi sitten ollut. Joillakin paikkakunnilla
vielä säilytettiin käräjäpaikkoja
lähinnä sen johdosta, että asianosaisille,
asianomistajille ja todistajille ei tulisi turhia kustannuksia,
kun julkista liikennettäkään ei ole käytettävissä.
Mutta, herra puhemies, itse näkisin kyllä tämän
vastalauseen mukaisen käytännön erittäin tarpeelliseksi
myös nimenomaan jouduttamaan oikeuskäsittelyä,
hovioikeuskäsittelyä. Olen keskustellut aika paljon
syyttäjien kanssa, ja he pitävät nykyistä menetelmää täysin
käsittämättömänä.
Toki tämä hallituksen esitys ja valiokunnan mietinnössä oleva
valiokunnan enemmistön kanta tästä muutoksenhaun
rajaamisesta edesauttaa varmasti sitä käytäntöä,
mihin suuntaan käsitykseni mukaan sekä hovioikeuden
jäsenet että syyttäjät haluavat
asian menevän. Mutta ainakin ne syyttäjät,
joitten kanssa olen keskustellut, ovat olleet kovin turhautuneita
siihen, että todistajia turhaan juoksutetaan hovioikeuksissa — niin kuin
täällä todettiin, oliko ed. Rönnin
puheenvuorossa — vuoden, puolentoista päästä siitä tapahtumasta.
Väli-Suomen sanomalehdissä oli noin vuosi sitten
sivun mittainen artikkeli erään jutun käsittelystä.
Siinä oli haastateltu todistajaa ja asianomistajaa, joita
oli juoksutettu — en muista tarkalleen, kuinka monta kertaa — oikeuteen,
kun vastaajia ei ollut tullut, ja sitten vielä Vaasan hovioikeuteen.
Kyseessä oli jostakin Keski-Suomesta pieneltä paikkakunnalta
oleva henkilö, joka oli ollut todistamassa jotakin pahoinpitelyä, ja
hän totesi, että tämän jälkeen
hän ei näe enää koskaan mitään.
Tämä vaara on olemassa silloin, jos pitkän
ajan jälkeen pienissäkin jutuissa muutoksenhakua
halutaan käyttää, saattaa olla, että tällainen
todistajien ilmaantuminen vähenee, ja myöskin
on myönnettävä se, että asianomistajien
halukkuus tehdä ilmoitus tapahtuneesta rikoksesta kyllä vähenee,
ja silloin tietysti tilastoja saadaan kaunisteltua tältäkin
osin.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni silloin, kun kuva-
tai äänitallenteet otettaisiin alioikeudessa,
hovioikeuden jäsenet, jos se valitus menee sinne ja muutoksenhaku
on vireillä, voisivat periaatteessa katsoa sen nauhan ja
silloin päätellä, onko mitään
tarvetta mahdollisesti lisäkysymysten esittämiseen
sen perusteella myöskin sitten, mitä valitusasiakirjoissa
on esitetty. Uskoisin näin, että paljon uutta
ei hovioikeudessa useinkaan enää ainakaan normaalijutuissa,
pienehköissä jutuissa, tule esiin.
Tämän perusteella hämmästelen
sitä, jos tilanne on ollut näin, mitä täällä valiokunnan
jäsenet ovat kertoneet. Itse en ole valiokunnan jäsen,
joten en tiedä, mitkä ovat sitten käsittelyn
aikana olleitten asiantuntijoitten kannanotot, mutta tunnen jollakin
tavoin professori Lappalaisen, joka on perehtynyt jo parisenkymmentä vuotta
sitten prosessioikeuteen. Jos hän on tällä tavoin,
mitä ed. Rönni täällä siteerasi,
todennut, niin kyllä minä itse ottaisin sen näkemyksen
erittäin vakavasti. En tiedä, saattaa olla tietysti,
että oikeusministeriössä nämä henkilöt,
jotka ovat tämän lausunnon ed. Pulliaiselle antaneet,
eivät ole jostakin periaatteellisesta syystä sitten
halunneet nähdä ihan sillä tavoin kuin
tässä vastalauseessa on esitetty. Toivoisin vaan
sitä, että se lausunto ja kannanotto eivät
perustuisi siihen, että tämä lakialoite
on tehty oppositiossa olevan kansanedustajan toimesta.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Tietysti on vähän hankala
väitellä ed. Pulliaisen kanssa, kun en ihan varma
ole, oliko hän täysin vakuuttunut näistä oikeusministeriön
huomautuksista.
Mutta minä olisin vaan sanonut kustannusten osalta,
että niitä varmaan syntyy, mutta ministeriöllä on
ollut hyvin paljon aikaa selvittää niitä, koska
ensimmäinen esitys tästä tuli jo varmaan kolme
neljä, ehkä viisi vuotta sitten ministeriön työryhmässä.
Jatkovalmistelusta yllättäen luovuttiin. Nyt tämä on
ollut vireillä, tämä lakiesitys ja tämä aloite,
täällä seitsemän kuukautta, niin
että jos olisi vilpitöntä halua vaikuttaa
näihin pitkiin oikeudenkäynteihin, niin tämä olisi ehditty
hyvin selvittää.
Kun muutenkin näissä tuomioistuimissa näistä videoneuvottelu-
ja muistakin syistä joudutaan tekniikkaa haalimaan, niin
kyllä se on tarpeen. Minusta kannattaisi nyt vähän
uhratakin siihen, kun tällä hetkellähän
me olemme oikeuspoliittinen pelle Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa.
Minä en usko, että on mitään
muuta maata, joka saa niin paljon kielteisiä tuomioita per
capita, kuin Suomi. Minusta se on kyllä semmoinen juttu,
että siihen kannattaisi keskittyä. Tämä ei
ole mikään ansio vihreälle liikkeelle, että se
tapahtuu vihreän ministerin aikana. (Ed. Pulliainen: Se
menee mun piikkiin nyt, ja sillä ei ole silloin merkitystä!) — Joo,
no, anteeksi nyt, minä vähän innostuin.
Sitten minä sanon, että ne, jotka eniten kaipaavat
tätä uudistusta, ovat suurten talousrikollisten ja
huumejuttujen syyttäjät. Nythän meidän
pitäisi päästä oikeusvaltiossa
semmoiseen tilanteeseen, että ottelu käydään
kerran kunnolla alioikeudessa ja muutoksenhakuistuimissa sitten
katsotaan ehkä oikeudellista kysymystä, ehkä osatodisteita,
mutta ei missään nimessä käydä koko juttua
uudestaan. Kun nämä syyttäjät
joutuvat käymään koko tämän
jutun uudestaan, se vie heiltä valtavasti työaikaa
ja seuraavat jutut ovat jonossa, mikä tekee sen, että näitä talousrikosjuttuja
on koko ajan myöhässä. Ja talousrikosjutut ovat
nimenomaan ne, jotka vievät meidät koko ajan Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimeen, ja ne, jotka saavat korvauksia, ovat
aina silloin tällöin tunnettuja talousrikollisia.
Sitten ongelma itse tämän totuuden kannalta, että kyllä kai
todistaja on parhaimmillaan silloin, kun häntä kuullaan
ensimmäisen kerran. Huumejutuissahan on sitten vielä niin,
että ensimmäisellä kerralla tekijät
ovat poliisin huostassa, sitten he pääsevät
ulos ja hovioikeudessa todistaja ei enää ilmaannu
tai hän ei enää muista mitään.
Ihmiset muutenkin unohtavat todistettaessa. Eli tämä menettely,
jossa todistajat kuullaan uudestaan, ei tarkoita sitä,
että totuus paranisi, vaan se on melkein päinvastoin.
Silloin kun oli tämä lähetekeskustelu,
niin ministeri Braxhan oli vähän loukkaantunut
tästä aloitteesta. Hän oli hyvin loukkaantunut
siitä, että se perustui siihen, että minä olin
lukenut jonkun mielipidekirjoituksen. Semmoisia ei saa tehdä.
Minä sanoisin niin, että arvovaltasyistä tehdään
yleensä suurimmat tyhmyydet, koska tämän
esityksen hyväksyminen tai sitten sen jalostaminen ministeriössä niin,
että se voidaan hyväksyä, olisi yksinomaan
hyvä, ja jos rahaa ei heti löydy, niin varmaan
se pienemmillä kustannuksilla voitaisiin toteuttaa kuin
Ruotsissa, ja niin ne rahat kannattaisi sitten löytää.
Arvoisa puhemies! Minä pyysin oikeastaan puheenvuoron
toisesta asiasta. Silloin kun perustuslakivaliokunta antaa mietinnön,
niin se panee tärkeimmät jutut käsittelyjärjestyksen
taakse, josta pitäisi sitten huomata, että ne
pitää huomioida. Mutta ihmisoikeussopimusten loukkaamisia
ei voi panna käsittelyjärjestyksen taakse, koska
käsittelyjärjestys ei poista ongelmaa, koska jos
se on ihmisoikeussopimuksen vastaista, niin silloin eduskunnan ei
pitäisi sitä hyväksyä.
Nyt tähän mietintöön, niin
kuin lakivaliokunta sen esittää, jää kaksi
hyvin tulkinnanvaraista kohtaa. Valiokunnan mietinnössä on
muutama asia, joissa lakivaliokunta ei ole halunnut noudattaa ihmisoikeussopimusta
ja sen lisäpöytäkirjaa.
Ensimmäinen kysymys on siitä, mitä tarkoitetaan
Euroopan ihmisoikeussopimuksen 7. lisäpöytäkirjan
2 artiklan toisessa kappaleessa vähäisten ja sitä vakavampien
rikosten välillä tehdyllä erolla. Tällä erolla
on siis merkitystä muutoksenhakuoikeuden turvaamisen kannalta.
Perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan henkilö,
joka on tuomittu ehdottomaan vankeuteen, ei ole voinut syyllistyä vähäiseen
rikokseen. Perustuslakivaliokunta esitti mietinnössään,
että tämä otettaisiin huomioon lakiehdotusta
käsiteltäessä. Lakivaliokunta päätti
toisin. Eli jos te hyväksytte tämän,
niin te katsotte, että vähäisestä rikoksesta
voidaan tuomita ehdottomaan rangaistukseen, mikä nyt on
loogisestikin ihan mahdottomuus.
Toinen asia on sitten se, että perustuslakivaliokunta
esitti erääseen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
tuoreeseen päätökseen viitaten, että tulisi
harkita, pitäisikö vastapuolella olla mahdollisuus
antaa vastaus ennen jatkokäsittelyluvan myöntämistä.
Lakivaliokunta ei, tulkiten siis tätä Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen päätöstä toisella
tavalla, huomioinut tätäkään
ehdotusta. Lisäksi lakivaliokunta jostain syystä ei lähettänyt
koko rinnakkaisaloitetta perustuslakivaliokuntaan lausunnolle ollenkaan.
Arvoisa puhemies! Koska perustuslakivaliokunnan tehtävänä on
antaa lausuntonsa lakiehdotusten perustuslainmukaisuudesta sekä suhteesta kansainvälisiin
sopimuksiin, ehdotan, että tämä lakiehdotus
aloitteineen lähetetään perustuslakivaliokuntaan
uutta lausuntoa varten.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta otti huomioon kaikki nuo ed.
Södermanin puheenvuorossa esiin tulleet näkökulmat. Se
otti huomioon myös tuon videotallenteen käytön
laajentamisen hovioikeuksiin, ja tuossa kysymyksessähän
ei ole sinänsä mitään perustuslaillista
ongelmaa, joten tämän vuoksi tuota asiaa ei ole
perustuslakivaliokuntaan lähetetty.
Asia sinänsä on, aivan oikein, syytä huolellisesti
käydä läpi ja valmistella ja myös
valmistautua siihen, että käräjäoikeuksissa
ja hovioikeuksissa on edellytykset tuon lain pikaiseen toimeenpanemiseen
sitten, kun siihen asti päästään. Uskon,
että tuohon kyllä mennään, mihin
laki-aloitteessa on tähdätty, mutta asia pitää valmistella
ja antaa myös valmistautumisaika tuomioistuimille siihen,
että asiat toimivat. Kuten sanottu, niin tuossa kysymyksessä ei
mitään perustuslaillista ongelmaa ole, joten vastustan
tuota esitystä, minkä ed. Söderman teki.
Mutta sitten tämä perustuslaillinen kysymys siitä,
mitä on pidettävä vähäisenä ja
vakavampana rikoksena ja mikä on rangaistuslaji, ehdoton vai
ehdollinen vankeus. Nyt näyttää siltä,
että vastalauseen tehnyt oppositio on unohtanut sen, että meillä rangaistuksen
päälajit ovat siis vankeusrangaistus ja sakkorangaistus.
Ja vankeusrangaistuksen täytäntöönpanomuoto
on sitten ehdoton tai ehdollinen.
Tämä peruskysymys unohtuu. Ei siis ole kyse siitä,
että määrättäisiin
ehdolliseen vankeuteen tai ehdottomaan vankeuteen, vaan määrätään vankeuteen,
jonka täytäntöönpano tapahtuu
sitten jompaakumpaa reittiä. Ja tuo teon ankaruus, rangaistuksen
ankaruus, se kannanotto käsitellään siinä vaiheessa,
kun otetaan kantaa siihen, onko tuo rangaistus vankeutta jossakin
muodossa vai sakkoa vai ei rangaistusta ollenkaan.
Ja myös arkitodellisuus, minkälaisia asioita hovioikeuksissa
käsitellään, kannattaisi tässä kysymyksessä muistaa.
Nimittäin suurin osa hovioikeuksien tutkittavaksi tulevista
valitusasioista on nimenomaan rikosasioita, joten tämä jatkokäsittelylupajärjestelmän
toimivuuden kannalta rikosasioiden soveltamisalan määrittäminen
on keskeistä. Ja esityksen mukaan rikosasioissa vastaaja
tarvitsee jatkokäsittelyluvan, jos häntä ei ole
tuomittu ankarampaan rangaistukseen kuin neljä kuukautta
vankeutta.
Kuten todettu, perustuslakivaliokunta katsoo, että rikosta,
josta tuomitaan enintään neljän kuukauden
vankeusrangaistukseen, ei voida pitää vähäisenä.
Ja perustuslakivaliokunta vielä harkitsi, tai pyysi lakivaliokuntaa
harkitsemaan, tulisiko tuon jatkokäsittelylupajärjestelmän
alaa supistaa esimerkiksi niin, että ehdottomat vankeusrangaistukset
suljettaisiin pois tuosta järjestelmästä.
Mutta lain mukaan määräaikainen, enintään
kahden vuoden vankeusrangaistus voidaan määrätä ehdolliseksi,
jollei rikoksen vakavuus, rikoksesta ilmenevä tekijän
syyllisyys ja tekijän aikaisempi rikollisuus edellytä ehdottomaan
vankeuteen tuomitsemista. Myös rangaistuksen pituudella
on vaikutusta, sillä mitä pitempi vankeusrangaistus
on, sitä enemmän tulee olla muita perusteita rangaistuksen
ehdollisuudelle.
Rangaistuslajin valinnassa on edellä esitetyn mukaisesti
otettava huomioon hyvin moninaisia tekijöitä,
ja kyse on muustakin kuin rikoksen vähäisyydestä.
Lakivaliokunta katsoo, että ehdollisen ja ehdottoman vankeuden
asettaminen jatkokäsittelyluvan kannalta eri asemaan ei
siten ole yhteensopiva rangaistuslajin valinnasta noudatettavien
periaatteiden kanssa Suomessa.
Sen selvityksen perusteella, mitä saatiin, lyhyehköjä,
ehdottomia vankeusrangaistuksia tuomitaan käytännössä verraten
paljon, erityisesti rattijuopumuksesta, ja kyseessä on
usein henkilö, jolla on rikostausta. Koska nämä jutut
ovat usein varsin selviä, niiden tulisi jo tämän
perusteella kuulua lupajärjestelmän soveltamisalaan.
Sen sijaan ensikertalaiselle tuomitut vankeusrangaistukset ovat
käytännössä lähes aina
ehdollisia.
Perustuslakivaliokunnan esittämän toteuttaminen
tarkoittaisi näin ollen sitä, että vastaaja tarvitsisi
jatkokäsittelyluvan, vaikka hänet on tuomittu
pitkäänkin ehdolliseen vankeusrangaistukseen.
Sen sijaan sellainen vastaaja, jolla on pitkä rikostausta
ja joka olisi vähäisestä rikoksesta tuomittu
aikaisemmin rikollisuutensa perusteella hyvinkin lyhyeen ehdottomaan
vankeusrangaistukseen, ei lupaa tarvitsisi. Näin ei varmaan
ole oikein.
Lupajärjestelmän soveltamisalan rajaaminen ehdollisiin
rangaistuksiin ei siis välttämättä johtaisi
siihen, että järjestelmä tulisi sovellettavaksi vain
vähäisiin rikoksiin. Sen sijaan se voisi rajata
järjestelmän ulkopuolelle juuri ne valitukset, joihin
sitä on tarkoituksenmukaista soveltaa. Ja näin
ollen ehdottomia vankeusrangaistuksia ei ole perusteltua rajata
tämän lupajärjestelmän ulkopuolelle.
Joten näillä perusteilla tämä lakiesitys
on syytä tällaisenaan hyväksyä.
Ja mitä tulee tuohon videotaltiointiin, niin perehtymisen
jälkeen asia varmaan tänne tulee, mutta tässä vaiheessa
ei ole syytä sitä enää perustuslakivaliokunnan
kautta kierrättää.
Krista Kiuru /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuulemisissahan oltiin kovin montaa mieltä siitä,
onko tämä lakivaliokunnan kanta, jonka ed. Kataja
tässä nyt perusteli, enemmistön kanta,
onko se tosiasiallisesti oikea vai ei. En lähde siitä sen
enempää kinaamaan, koska tämä keskustelu
käytiin jo lakivaliokunnassa ja sen pöydän äärellä,
mutta selvää on se, että kyllä tässä nyt
mennään siihen menettelyyn, että siihen
todelliseen ongelmaan, miksi oikeudenkäynnit viivästyvät,
ei puututa: siihen, että näitä käsittelyitä ei
pystytä järjestämään
ja lähes enemmistö meidän oikeudenkäynneistämme
on pitkälti yli vuoden pituisia. Tämä on
se ongelma, joka myöskin toimenpidekertomuksessa 2009 käy ihan
selkeästi esille.
Arvoisa puhemies! Minusta se kertoo jotain, että Euroopan
neuvosto joutuu tekemään Suomesta esimerkiksi
maaraportin. Kun meillä viimeksi käsiteltiin Euroopan
neuvoston asioita, toin sen esille, että me olemme yksi
harvoista pohjoisista ja Keski-Euroopan maista, joista tehdään
maaraportti (Puhemies: Minuutti!) sen takia, että meidän
oikeudenkäyntimme ovat näin viivästyneitä.
Jacob Söderman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä sopimuksen lisäpöytäkirja
lähtee vain siitä, että muutoksenhakuoikeuden
rajoittaminen on mahdollista silloin, kun on kysymys vähäisestä rikoksesta.
Minä kyllä edelleen lähden siitä,
että missään maassa ei vähäisestä rikoksesta
tuomita ehdottomia vankeusrangaistuksia.
Ed. Kataja kyllä hyvin lahjakkaasti selitti, että ehdollisessa
ja ehdottomassa rangaistuksessa ei ole mitään
eroa, mutta sen jälkeen hän toi esille, että näitä ihmisiä,
joilla on rikostaustaa, tuomitaan ehdottomiin rangaistuksiin, eli
hän teki kuitenkin sen eron. Mutta minä haluaisin
nyt sanoa hänelle senkin, että on erittäin
arveluttavaa, jos hän lähtee siitä, että ihmisiä pitää käsitellä oikeuden
edessä eri tavalla riippuen siitä, onko heillä rikostaustaa
vai ei. Ehkä tuomarit tekevät niin, mutta oikein
se ei ole.
Minä en lähde ennakoimaan perustuslakivaliokunnan
kantaa, mutta minusta tässä olisi hyvin tärkeää hankkia
se.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En tiedä, mistä tuo väärinymmärrys
ed. Södermanille tuli. Nimenomaan korostin sitä,
että kun rangaistusta määrätään,
vankeusrangaistus joko määrätään
tai sitä ei määrätä,
ja sen jälkeen otetaan sitten kantaa näihin täytäntöönpanotapoihin
nimenomaan henkilöstä johtuen. Tuon jälkeen
tehdään valitus tai anotaan valituslupaa, jos
sellainen tilanne tulee.
Ed. Kiuru toi esiin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisut
Suomea koskien. On vaan kovin ristiriitaista, että kun
meillä nyt tässä on selkeä esitys
siitä, miten me pystymme nopeuttamaan tuomioistuinkäsittelyjä,
saada lopulliset ratkaisut aikaan, niin kuitenkin sitä sitten
vastustetaan. Täytyisi toimia niin kuin opettaa.
Krista Kiuru /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Minä tässä olen yrittänyt
jo perustella omassa puheenvuorossani aikaisemmin, minkä takia
oikeudenkäyntejä voidaan lyhentää monin
muin tavoin paljon paremmin. Meillä on tässä toimenpidekertomuksessa myöskin
hyviä vinkkejä — joita tänään
käsiteltiin täällä jo aikaisemmin — siitä,
miten me voisimme tehdä.
Me olemme esittäneet tässä salissa
ja myöskin lakivaliokunnassa ed. Södermanin aloitteen pohjalta
sitä, että oikeudenkäyntejä voidaan
vähentää erityisesti sillä,
että otetaan nämä uudet menetelmät
käyttöön. Lisäksi pitää huomata,
että hovioikeuksissa ei ole sellaista sumaa kuin meillä on
käräjäoikeuksissa. Niihin käräjäoikeuksiin meidän
pitäisi myöskin puuttua vielä toisin
toimenpitein. Eli minä olisin toivonut vähän
muunlaisia ratkaisuja siihen, jos oikeudenkäyntejä halutaan
todella nopeuttaa, ja sitähän me kaikki haluamme.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa tähän äskeiseen
keskusteluun, että kun juristit keskustelevat keskenään,
niin siinä tahtoo tämmöiseltä maalaistollolta
mennä niin kuin yli hilseen aika korkealta, ei aina tapaile.
Tähän voisi kertoa myöskin elävän
esimerkin oikeudenkäynnistä muutamien vuosien
takaa: Kun paikallinen pikkukonna tuli käräjäoikeudesta
siihen kuppilaan ja kaveri kysyi siltä, että paljonko
sait, niin hän sanoi, että viisikymppiä ja pullon
kossua; asianajaja antoi viisikymppiä rahaa ja pullon kossua.
Ehdollinen tuomio ei merkinnyt mitään. Sillä ei
ollut mitään merkitystä, jos hän
oli saanut muutaman kuukauden ehdollista. Tässä on
tämä, miten nämä kokevat tämän ehdollisen
ja ehdottoman kuvion.
Mutta se ed. Katajalle, että emme me ole hylkäämässä tätä emmekä ole
missään tapauksessa sen puolesta olleet, vaan
ehdotamme vain pieniä tarkennuksia.
Nyt, puhemies, kannatan ed. Södermanin esitystä siitä,
että tämä koko mietintö palautetaan perustuslakivaliokunnan
arvioitavaksi ja sen jälkeen palataan asiaan.