Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys julkisen työvoimapalvelulain muuttamiseksi
ja nimenomaan palkkatukisäännöksiä koskevat
muutokset merkitsevät suomalaiselle hyvinvointijärjestelmälle,
jossa kolmannella sektorilla on hyvin keskeinen merkitys, perustavaa
laatua olevia ongelmia ja muutoksia.
Lainmuutoksella, mikäli se nyt toisessa käsittelyssä hyväksytään,
tultaisiin vaikeuttamaan merkittävästi nykyistä palkkatukijärjestelmää ja järjestöjen
työllistämismahdollisuuksia. Esimerkiksi sosiaali-
ja terveysjärjestöt ovat tärkeä vaikeasti
työllistettävien ihmisten työllistämismahdollisuus.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan käsittelyssä valiokunnan
enemmistö päätyi korostamaan, etteivät
tukipaikat lainmuutoksen seurauksena vähene. On kuitenkin
vaikea ymmärtää, miten tämä voitaisiin
estää, jos tämä hallituksen
esitys nykymuodossaan hyväksytään.
Tämä oli myös keskeisten asiantuntijatahojen ja
kuultujen lausuntojen yksiselitteinen johtopäätös.
Tämä merkitsee satojen, tuhansien työpaikkojen
vaarantumista. Pahimmillaan tämä lainmuutos merkitsee
sitä, että kasvava määrä ihmisiä,
jotka voisivat työllistyä nykyisen käytännön mukaisesti
järjestöihin, jäisivät täysin
tyhjän päälle. Eli nämä palkkatukimuutokset
vaarantaisivat tuhansia työpaikkoja. Järjestöt
ovat laajalti vastustaneet lakiesityksen palkkatukisäännöksiä,
eivätkä yrityksetkään ole ainakaan
laajemmin katsoneet nykyjärjestelmän vääristävän
kilpailua. Järjestöjen toimintaedellytysten rajaaminen
samalla, kun työttömyys on kääntynyt
voimakkaaseen kasvuun, on huonoa politiikkaa.
Euroopan unionin tasolla, arvoisa puhemies, Lissabonin sopimus
luo mahdollisuuksia nykyistä paremmin ottaa huomioon perusoikeudet
sisämarkkinavapauksien rinnalla. EU:n valtiontuki- tai
muistakaan kilpailu- ja sisämarkkinasäännöistä ei
voi johtaa suoraan tulkintaohjetta ""puhtaan" yleishyödyllisen
toiminnan eikä yleishyödyllisen taloudellisen
toiminnan määrittelylle". Siten kansallisella
tasolla on täysin mahdollista hyväksyä myös
yleishyödylliselle elinkeinotoiminnalle erilainen asema
ja kohtelu kuin muulle liiketoiminnalle.
Arvoisa puhemies! Kukin EU:n jäsenvaltio saa ensisijaisesti
omalla lainsäädännöllään
ja omilla ratkaisuillaan edelleen määrätä,
mikä on yleishyödyllistä palvelua tai
yleishyödyllistä taloudellista palvelua, johon
sovelletaan kilpailu- ja sisämarkkinasääntöjä,
ja mikä sitä ei ole. Yleishyödylliset
järjestöt eivät pyri toiminnassaan voittoon
myöskään silloin, kun järjestöjen toiminta
liittyy elinkeinotoimintaan, koska "tulokset" ohjautuvat takaisin
toimintaan. Myös yleishyödyllisten järjestöjen
taloudelliseksi määriteltävään
toimintaan liittyy poikkeuksetta ei-taloudellisen toiminnan tunnusmerkkejä.
Ainakin yleishyödyllisten järjestöjen
erityisaseman tunnustamiselle lakiesityksen palkkatukiratkaisuissa
olisi löytynyt hyviä perusteita.
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraatit ja koko oppositio, näin
ymmärrän, työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa vaativat näitä palkkatukisäännöksiä uuteen
valmisteluun. Lakiehdotuksen perusteluihin sisällytetyt
ylimalkaiset kommentit EU:n perustamissopimuksen keskeisten artiklojen
sisällöstä antavat sen kuvan, ettei niissä ole sen
paremmin tulkinnan kuin joustamisenkaan varaa. Tämä kuva
on virheellinen, sillä kumpikin on mahdollista. Nykyjärjestelmän
säilyttämistä ei ole kuitenkaan edes
haluttu yrittää. Lakiesityksen palkkatukisäännökset
on palautettava uuteen valmisteluun. Työ- ja elinkeinoministerin
tulee yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön
kanssa valmistella perustelut palkkatukijärjestelmän
ilmoittamiselle etukäteen EU:n komissiolle eli niin sanotulle
notifioinnille.
Sitten, arvoisa puhemies, asia, mikä on jäänyt liian
vähälle huomiolle juuri tässä yhteiskunnallisessa
tilanteessa, on se, että myös EU:n komission taantumaan
liittyvät poikkeussäännöt antavat
mahdollisuuden kansallisiin joustoihin yritystuissa. Komissio on
hyväksynyt Suomen väliaikaisen yritystukiohjelman,
joka on voimassa vuosina 2009 ja 2010. Sen tavoitteena on elvyttää reaalitaloutta
yritysrahoituksen saatavuutta parantamalla ja turvata työllistämistä talouskriisin
olosuhteissa. Tämäkin antaisi, ja antaa, mahdollisuuden
lykätä valmisteltua lakimuutosta ja hakea tosiasiallisesti
tähän aikalisää.
Sitten, arvoisa puhemies, tämä hallituksen
esitys pitää sisällään
myöskin merkittäviä heikennyksiä sosiaalisiin
yrityksiin. On olemassa siis laki, joka koskee sosiaalisia yrityksiä,
ja tämä on ollut minulle ja myöskin viime
kaudella työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
kaikille jäsenille oikein tämmöinen lempilapsi.
Tämä hallituksen lakiesitys on myöskin
heikentämässä sosiaalisten yritysten
toimintamahdollisuuksia siten, että yritykset voivat saada
palkkatukea pitkäaikaistyöttömän
työllistämiseksi 12 kuukaudeksi aiemman 24 kuukauden
sijaan.
Sitten, arvoisa puhemies, siunatuksi lopuksi: Tämän
hallituksen esityksen kylkeen on tuotu sinällään
myönteinen esitys, joka koskee nuorten palkkatuen ehtojen
lieventämistä. Tässä on nyt vaan
se ongelma, että tässä muodossa tämä hallituksen
esitys tältä osin koskee vain alle 25-vuotiaita,
jolloin muun muassa korkeakouluasteelta vastavalmistuneet eivät
pääse tämän palkkatuen ehtojen
lieventämisen piiriin.
Tässä yhteydessä ehkä on
syytä todeta myöskin, mikä on tämmöisen
porvarihallituksen ja ehkä sitten tämmöisen
punamultahallituksen, punavihreän hallituksen ero. Viime
vaalikaudella nimittäin yhteiskuntatakuu nuorten kohdalta
toteutui lupaavasti niin, että kolme neljästä nuoresta
pääsi sen piiriin. Tällä vaalikaudella
apua löytyy hädin tuskin joka kolmannelle nuorelle,
eli tämä nuorten yhteiskuntatakuu ei todellakaan
toteudu.
Ja tänään viimeksi työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa, kun asiantuntijoita kuunneltiin, jopa työ-
ja elinkeinoministeriön virkamies totesi, että nyt
tämän lisäesityksenkin jälkeen
vielä hallituksen määrärahat
nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyyteen
ovat alimitoitetut. Joka vielä sanoo, ettei politiikalla
ja puolueilla ole eroja, niin hänen kannattaa sitten mennä asioissa
vähän syvemmälle ja jättää iltapäivälehtien
lööppien lukeminen vähemmälle.
Sitten, arvoisa puhemies, teen ehdotuksen, että 1.
lakiehdotus hylätään vastalauseen 2 mukaisesti
ja 2.—4. lakiehdotus voidaan hyväksyä. Lisäksi
teen lausumaehdotuksen, joka kuuluu seuraavasti: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus seuraa lainsäädännön
täytäntöönpanoa ja ryhtyy tarvittaessa
pikaisesti toimenpiteisiin palkkatuen laajentamiseksi koskemaan
myös alle 30-vuotiaita nuoria."
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Gustafssonin esitystä hallituksen
esityksen mukaisen 1. lakiehdotuksen hylkäämisestä ja
samaan syssyyn heidän vastalauseessaan 2 olevaa lausumaesitystä,
jota on myöhemmin hieman muokattu, näin ymmärsin.
Samalla teen vastalauseen 1 mukaiset neljä lausumaehdotusta,
joista ensimmäinen käsittää sen,
että sosiaalisista yrityksistä tehtäisiin
jatkossa rajoitettuja osakeyhtiöitä Irlannin mallin
mukaisesti, mikä parantaa niiden työllistämismahdollisuuksia
oleellisesti. Toisessa lausumassa edellytämme, että työ-
ja elinkeinotoimistoille taataan riittävät henkilöresurssit,
niin että työ- ja elinkeinotoimistojen osalta
luovutaan valtion tuottavuusohjelman mukaisista supistuksista. Kolmannessa
vaadimme, että työ- ja elinkei-noministeriöllä on
riittävät resurssit huolehtia rakennemuutospaikkakuntien
ja poikkeuksellisen korkean työttömyyden alueista.
Ja neljäntenä vaadimme, että työ-
ja elinkeinoministeriössä aloitetaan välittömästi
lainsäädäntötyö, ettei tämä uusi
työssäkäyntialueen määrittely
rankaise niitä, jotka osallistuvat aktiivitoimiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kannatan ed. Mustajärven
ponsiesityksiä.
Sitten itse tähän asiaan. Edelliset toverit
puhuivat, ja erityisesti ed. Gustafsson pitkään
perusteli, miksi tässä laissa on huonoja asioita.
Seuraavana voisi todeta, jotta kun hallitus on kutistanut näitä aktiivisia
työvoimapoliittisia rahoja, niin tässä tehdään
kyllä karhunpalvelus kolmannelle sektorille tekemällä se,
jotta nyt eivät ihan kaikki tiedä, mikä on
mahdollista. Tällä ei ainakaan pyritä maksimaaliseen
hyödyntämiseen tässä työvoimapoliittisten
toimenpiteiden osalta. Sen takia, mitä tuossa edellä puhuttiin,
ei ole enää yhtään lisättävää,
ja odottaisin nyt, kun huomenna äänestetään,
jotta meidän ponnet saisivat ainakin riittävästi
tukea. Tosin näyttää aika heikolta, nimittäin
kuulijakunta on aika harva tässä salissa.
Keskustelu päättyi.