Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Korruptio, sekä taloudellinen
että poliittinen, on suomalaisia koskeva vakava tosiasia.
Hämärämiesten junailema vaaliraha monille
vanhojen puolueiden ehdokkaille vuoden 2007 eduskuntavaaleissa oli
merkittävää ja omalta osaltaan vaikutti
vaalitulokseen sekä puolueiden välillä että puolueiden
sisällä. Tämän vaaliraharappion
laineet vellovat maassamme edelleen. Korruption pesiytyminen rakennustoimintaan
harmaana taloutena ja kuittikauppana sekä paikalliseen
poliittiseen päätöksentekoon kaavoitusta
myöden on nyt etenkin kuntavaalien alla vakava kysymys.
Miten vakavana hallitus näkee taloudellisen ja poliittisen
korruption?
Vuosi sitten eduskunta torpedoi mitä ilmeisimmin kokoomuksen
ja vihreiden johdolla rikoslakimuutoksen, jolla olisi kriminalisoitu
vaikutusvallan kauppaaminen. Mitä hallitus ja oikeusministeri
aikovat tehdä korruption kitkemiseksi?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Asia on hyvin ajankohtainen ja erittäin
tärkeä. Viime vaalikaudella tehtiin uusi lainsäädäntö puoluerahoituksesta
ja myös vaalirahoituksesta ja silloin otettiin tärkeitä askeleita eteenpäin.
Se myös näkyy tämän päivän
toiminnassa, ja tämä on erittäin tärkeätä,
että tämä eduskunta on päättänyt
siitä, että meillä pitää olla avoin
järjestelmä, jokaisen pitää ilmoittaa,
mistä on vaalirahansa saanut, ja tätä meidän
pitää jatkaa.
Minä luulen, että myös se kysymys,
minkä edustaja Soini täällä esitti,
on kysymys, jota meidän kannattaa pohtia tulevaisuudessa:
mitä tehdään vaikutusvallan väärinkäyttämisen
osalta. Siihen meidän kannattaa vielä palata.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on vasemmistoa myöten
raivokkaasti puolustanut suursäätiöiden
verovapautta. Samaan aikaan kun hallitus nostaa arvonlisäveroa
ja maksattaa tätä kautta jopa ruualla ja lääkkeillä korkeita
veroja, suursäätiöt porskuttavat verovapaina.
Tiedotusvälineissä on julkaistu tietoja muun muassa
säätiöiden junailemista hulppeista asuntoeduista
sisäpiireilleen.
Voiko tämä olla oikein, että suursäätiöiden suosiossa
ja suojassa kukkivat verovapaat etuisuudet? Eivätkö edes
tuoreet ja kiistattomat tosiasiat saa hallitusta muuttamaan kantaansa
verovapaiden suursäätiöiden suhteen?
Tämä asia koskee useampaa hallinnonalaa. Mikä on
oikeusministeriön kanta ja hallituksen linja?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Nykyinen säätiölaki
on vuodelta 1931, elikkä se on aika vanha. (Timo Soini: Alkaisi
olla aika!) Meillä on tänä päivänä noin 2 800
erilaista säätiötä meidän
hyvässä maassamme. Säätiörekisteriä pitää ja
säätiölain ja sääntöjen
noudattamista valvoo Patentti- ja rekisterihallitus. Tällä hetkellä on
vireillä säätiölain uudistaminen.
Oikeusministeriö on asettanut työryhmän,
joka on aloittanut työnsä, ja tämä työryhmä on
saanut tehtäväkseen uudistaa säätiölakia
niin, että se soveltuu tämän päivän
yhteiskuntaan. Kuitenkaan tämän työryhmän
tehtäväksi eivät kuulu verotuspuolen
asiat, vaan ne kuuluvat valtiovarainministeriöön
ja valtiovarainministeriön tontille.
Juha Väätäinen /ps:
Herra puhemies! VVO ja muut yleishyödylliset rakentajat
nauttivat valtion rakennusrahaston miljoonatukia. Näin
on tarkoitus pitää vuokrat kurissa. Viimeksi Viikissä vuokra
oli 13 eurossa neliö. VVO perii 20 euroa per neliö.
VVO kahmii 27 miljoonan vuosivoitot. Kuka omistaa VVO:n? 67-prosenttisesti poliittinen
ay-liike. Kyseessä on räikeä yleishyödyllisyyslain
rikkominen oman edun tavoitteluna. Onko kyseessä poliittinen
korruptio vai pelkkä rikos? Köyhä vuokralainen
maksaa, poliittinen ay-liike lihoo. Miten oikeus- ja kuntaministeri
panevat nämä rikolliset toimijat kuriin?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! On tietysti yhteiskunnan kannalta äärettömän
tärkeää, että lainsäädäntöä noudatetaan,
ja aina, jos havaitsemme, että lainsäädännössä on
tältä osin puutteita tai epäjohdonmukaisuuksia,
hallitus ryhtyy luonnollisesti toimiin näiden epäkohtien
korjaamiseksi. (Pertti Virtanen: Oletteko ryhtyneet?)
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Oikeusministeri, totesitte, että viime
vaalikaudella tehtiin muutoksia, joilla toimintatavat muuttuivat,
ja nyt kun meillä on takana yhdet eduskuntavaalit, niin
kysynkin teiltä: onko oikeusministeriössä tehty
johtopäätöksiä, ovatko nämä muutokset vaalilakiin
ja tämä toimintatapa, jossa läpinäkyvyys
on lisääntynyt, lisänneet politiikan
luottamusta ja ovatko ne lisänneet kansanvaltaa?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Ilman muuta, edustaja Kalli, minun käsitykseni
on se, että nämä toimenpiteet ovat lisänneet
läpinäkyvyyttä ja ovat myös
myötävaikuttaneet siihen, että kansalaiset
voivat paremmin kuin aikaisemmin luottaa siihen, että se tapa,
millä rahoitetaan vaaleja, on rehellistä. Sen takia
ne toimenpiteet olivatkin erittäin tärkeitä. Se
on sitten eri asia, mihin Vtv elikkä tarkastusvirasto päätyy,
koska se nyt valvoo tätä lainsäädäntöä.
Se ei ole enää oikeusministeriön tehtävä, ja
sekin on hyvä asia, että se on siirretty oikeusministeriöstä pois.
Tällä linjalla ja tällä suunnalla
on hyvä jatkaa. Avoimuutta pitää lisätä myös tulevaisuudessa.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Vuoden 2007 vaalien alla Kehittyvien maakuntien Suomen
ryhmittymä julkilausutusti tavoitteli oikeistohallituksen
syntymistä rahoituksellaan. (Matti Saarinen: Se onnistui!)
Tässä tavoitteessa onnistuttiin, mutta toimintatavathan
eivät kestäneet tarkempaa tarkastelua — siitä ennennäkemätön
määrä muun muassa kansanedustajia rikostutkinnan
kohteena epäiltynä rikoksista.
Nyt erittäin vakava kysymys tässä on
se, niin kuin Nova Group, Rovaniemen tapaus, kaavoitusratkaisut
ja muut ovat osoittaneet, että harmaa raha ja tällaiset
taloudelliset toimijat ovat jossain määrin pureutuneet
hallintoon ja politiikan rakenteisiin. Tässä mielessä tämä on
myös demokratian kannalta vakava asia, jos pöydissä vaikuttaa
sellaisia tahoja, joita ei ole sinne valittu ja joista kansa ei
vaaleissa tiedä. Miten tämän perusasetelman
eli harmaan talouden ja myöskin näiden toimijoiden
osalta on tutkintaa ja poliisin voimavaroja vahvistettu?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Harmaan talouden osalta hallitus on varannut
20 miljoonaa euroa vuosittain. Valitettavasti nyt sisäministeri
Räsänen ei ole paikalla, hän voisi vastata
poliisien määrärahoista. Ainakin oikeuslaitoksen
osalta on lähdetty siitä, että koska
harmaan talouden kitkeminen on erittäin tärkeä hanke,
myös meidän oikeuslaitos tulee panostamaan siihen,
että entistä terävämmin voidaan
puuttua talousrikollisuuteen. Mutta tietysti se tilanne on se, että jotta
tämä koko ketju toimii, on tärkeätä,
että poliisillakin on tarvittavat resurssinsa, ja näin
olen ymmärtänyt, että heillä nyt
on juuri tämän harmaan talouden torjuntaohjelman
ansiosta.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vuosikymmenten aikana laillisuusvalvojamme
vuosikertomukset ovat herättäneet kansalaisten
epäilyt laillisuusvalvontamme tilasta. Valtionyhtiöiden
huippuviroissa olevat virkahenkilöt tiennevät,
että epäeettisen raja on häilyvä ja
toiminnasta vastuuseen joutumisen todennäköisyys
on pieni. Rohkaiseeko tämä valtionyhtiöissä hallintoon
osallistuvia ottamaan vastaan käsittämättömän
suuria palkkioita? Mitä hallitus aikoo tehdä,
jotta laillisuusvalvonta saatetaan perustuslain edellyttämälle
tasolle ja järjelle käsittämättömän
suuret palkkiot kohtuullistetaan valtionyhtiöissä,
joissa tappioita tekevät yhtiötkin maksavat suuria
sitouttamispalkkioita?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Hautala, joka nyt ei ole paikalla,
vastaa näistä valtionyhtiöistä, mutta
tiedän sen, että hän valmistautuu kaiken kaikkiaan
siihen, että näitä palkkioitakin käsitellään,
koska hän on järjestämässä siitä neuvonpidon.
Laillisuusvalvonnasta ministeri Henriksson voi sanoa, jos haluaa,
mutta ministeri Hautala todella ei ole nyt paikalla.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Oikeusministeri kertoi vähän
aikaa sitten, että säätiölaki
on vuodelta 1931. Samoin kertoi hän myös, että on
asetettu työryhmä, että sitä uudistetaan.
Mikä on sen uudistuksen aikataulu, milloin se tulee eduskuntakäsittelyyn
ja laki saadaan nykyaikaiseksi?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriön työryhmä on
saanut tehtäväkseen antaa ehdotuksen uudeksi säätiölainsäädännöksi
vuoden 2013 maaliskuun loppuun mennessä, elikkä ehdotus
tulee noin vuoden kuluttua, sitten tulee lausuntokierros, ja sen
jälkeen on tarkoitus tuoda säätiölaki tänne
eduskuntaan niin nopeassa tahdissa kuin mahdollista, mutta niin,
että tämä valmistelutyö tehdään
huolellisesti.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Työmarkkinoiden eräs
harmaan talouden laillistettu muoto on yritysten ja heidän
järjestäytyessään työnantajaorganisaatioksi
heidän bulvaaniensa välillä solmitut
työehtosopimukset. Näissä mainosjakelijoita
koskevissa työehdoissa alistetaan työntekijä 2—5
euron tuntipalkkaan, ja se on mukamas Suomessa sopimuksen mukaista, koska
näin menetellään. Tämä ala
käyttää lapsityövoimaa erityisen
räikeästi hyväkseen ja polkee näin
kaikkia työmarkkinoilla olevia pelisääntöjä.
Kysynkin ministeriltä: tulisiko työehtosopimuslakia
muuttaa siten, ettei tällainen työnantajien ja
heidän bulvaaniensa välillä solmittu
työehtosopimus saisi normaalisitovaa muotoa? Kysyn työvoimaministeriltä myös:
onko tunnistettu hallituksessa tämä räikeä työmarkkinoiden
riisto?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kyllä olemme tietoisia tämäntyyppisistä haasteista
ja ongelmista ja olemme ministeriössä tehneet
sellaisen selvitystyön, mitä tämäntyyppinen
tilanne edellyttäisi lainsäädäntöpuolella.
Mutta ensisijaisesti minä toivoisin, että tämmöisissä asioissa
kyettäisiin työmarkkinaosapuolten välisissä sopimuksissa
pelisäännöt ratkomaan sen vuoksi, että yleensä vähimmäistyöehdot
määritellään kunkin alan työehtosopimuksissa.
Mutta olemme tiedostaneet tämän asian, meidän
puoleemme on käännytty tässä,
ja ilman muuta tähän asiaan halutaan palata. Mutta sitä reittiä,
miten tätä lähestytään,
onko se lainsäädäntötie loppujen
lopuksi vai ensisijaisesti sopimustie, kannattaa kyllä tässä vielä huolella
harkita.
Pentti Kettunen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa on ajauduttu kyllä nyt
ihmeelliseen tilanteeseen, ja tämä tilanne on
kai jatkunut jo melko pitkään. Lahjonta ja korruptio
rehottavat.
Herra puhemies! Voin ilmoittaa, että minullekin henkilökohtaisesti
on kaksi kertaa tarjottu lahjomaa eli korruptiota. Olen molemmilla
kerroilla jyrkästi kieltäytynyt. Kysynkin asianomaiselta
ministeriltä: onko mitään tehtävissä,
että voitaisiin todella ennakolta ehkäistä näitä tällaisia
tilanteita ja että Suomi säilyisi todella vähimmin
korruptoituneena maana ja jopa niin, että meillä olisi
nollakorruptio?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Se on varmasti niin, että tässä jokainen
kansalainen voi itse omalla käytöksellään
myötävaikuttaa siihen, että tämä maa
on sellainen maa tulevaisuudessa, jossa korruptiota ei esiinny.
Se, mitä viime kaudella tehtiin vaalirahoituksen osalta,
on tuottanut tulosta jo. Oikeastaan voi sanoa näin, että mitä paremmin
pystytään ennalta ehkäisemään
rikoksia, niin tietysti sen paremmin. Ennalta ehkäisevässä mielessä kiinnijäämisriski
on syytä pitää korkealla. Juuri sen takia
tarvitaan riittävät resurssit niin poliisille kuin
myös syyttäjille ja tuomioistuinlaitoksille.
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa kaikki vaalit ovat vahvasti henkilövaaleja, ja
tämä on merkinnyt sitä, että yksittäiset
ehdokkaat satsaavat joskus hyvinkin paljon vaaleihin. Tämä aiheuttaa
tietysti epätasa-arvoa ehdokkaitten välillä ja
myöskin sitä, että saattaa olla, että tämä on
yksi syy siihen, että näitä epäterveitä piirteitä suomalaisessa
politiikassa on. Kun on tätä tehtyä vaalilakia
tarkasteltu, onko nähty tarpeelliseksi tehdä siihen
jotain muutoksia, esimerkiksi vaalirahakatto?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Minun tietooni ei ole tullut, että sellaista
keskustelua nyt käytäisiin. Tämä on asia,
josta päätettiin viime hallituskaudella, ja silloin
arvioitiin sitä, onko hyvä säätää katto
vai ei. Päädyttiin siihen, että ei säädetä kattoa.
Tällä hetkellä hallituksessa ei ole vireillä sentyyppistä hanketta.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Useimmiten korruptio samaistetaan lahjontaan. Korruptio
on kuitenkin enemmän kuin pelkkä lahjusten tarjoaminen
tai vaatiminen. Korruptiota on myös yhteiskunnallisiin
päätöksentekotapoihin tai päättäjiin
vaikuttaminen siten, että yhteisiä varoja ja omaisuutta
suunnataan sekä poliittisten että taloudellisten
tarkoitusperien ajamiseen. Esimerkkejä tällaisista
korruptioepäilyistä tulee päivänvaloon
kaavoitusasioissa ja yksityisiä palveluntuottajia kilpailutettaessa
jatkuvasti eri puolilta Suomea.
Kysyn: mihin toimiin hallitus on ryhtynyt tai ryhtyy kunnallisissa
päätöksentekoprosesseissa ilmenevien
niin sanottujen vaarallisten yhdistelmien poissulkemiseksi, jotta
kansalaisten luottamus päättäjiin ei
heikkenisi?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Yksi merkittävä ja suuri
lainsäädäntöhanke on käynnistymässä juuri
nyt kesän korvalla, kun tarkoitus on uudistaa koko kuntalainsäädäntö.
Kuntalakihan sinänsä ei ole mikään
erityisen vanha, se on tuolta 90-luvun puolivälistä,
mutta siihen on sen jälkeen jo tehty niin useita eri muutoksia,
että on katsottu tarpeelliseksi uudistaa koko kuntalaki.
Tärkeät painopisteet siinä tulevat
nimenomaan olemaan kuntien hallinnon, talouden ja johtamisen kysymykset,
toisaalta demokratian vahvistamiseen liittyvät kysymykset,
ja tänä päivänä yhä tärkeämpi
teema, johon edustajakin viittasi, on nimenomaan kunta ja markkinat:
se, kuinka kunnat pystyvät hallitsemaan yhä kasvavaa
markkinaa, toisaalta se, kuinka kunnat osaavat toimia vastuullisesti
ja veronmaksajan kannalta parhaalla mahdollisella tavalla ostaessaan erilaisia
palveluita ja tuotteita, niin että kuntalaiset ja kansalaiset
voivat luottaa siihen, että päätökset
on tehty parhaan mahdollisen tiedon valossa ja mahdollisimman asiantuntevasti.
Tuohon kuntalain uudistukseenhan on tarkoitus kutsua mukaan
koko eduskunta parlamentaarisen seurantaryhmän muodossa,
ja sitä kautta toivon, että kaikki eduskuntaryhmät
tuovat niitä omia tärkeitä näkemyksiään
tuon lain valmisteluun.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomalaisen yhteiskunnan kaikkein pyhintä on kansanvalta.
Juuri vapaa mielipiteenmuodostus ja vapaat rehelliset vaalit ovat
minun käsittääkseni se pohjoismaisen
yhteiskunnan menestyksen ydinsalaisuus. Tähän
yhtälöön sopii erittäin huonosti
minkäänlainen, pieninkään epäilys
lahjonnasta tai korruptiosta.
Suomalainen vaalijärjestelmä korostaa kuitenkin
erityisesti yksilöiden välistä kilpailua
myös puolueiden sisällä, johon täällä edustaja
Myller jo viittasi. Tämä johtaa väistämättä,
ja on johtanut, rahankäyttöön, joka on
mielestäni mennyt jo yli äyräittensä,
ja voi olla myös yksi syy keskustelulle vaalirahakohusta.
Ruotsissahan on toisenlainen vaalijärjestelmä,
jossa on yhdistetty tämä henkilövaalijärjestelmä tähän
listavaaliin, ja siellä puolueet käyvät
kilpailun vaaleissa, eivät niinkään saman
puolueen sisällä yksilöt. (Puhemies koputtaa)
Kysyn tässä nyt ministeriltä: onko
tätä vaalijärjestelmää mietittäessä ajateltu
tätä? Ruotsissa vaalien äänestysprosentti
on parikymmentä prosenttia korkeampi kuin Suomessa tästä erilaisesta
järjestelmästä huolimatta (Puhemies koputtaa) — tai
onko se juuri sen takia.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Tästä myöskään
ei ole nyt hallituksessa keskusteltu, eikä tästä ole
hallitusohjelmassa minkäänlaista kirjausta. (Ben
Zyskowicz: Ei ole syytäkään!) Me olemme
tottuneet siihen, että Suomessa on suorat vaalit ja että kansalaiset
saavat itse päättää, ketä he
haluavat äänestää. Me olemme
halunneet, että kansalaiset, eivätkä puolueet,
päättävät, ketkä istuvat
tässä eduskunnassa. Sen takia itse en olisi kannattamassa
näitä pitkiä listoja, mitä Ruotsissa
on, koska uskon, että se ei ainakaan tällä hetkellä sovi
tähän suomalaiseen järjestelmään.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Kuntien valtuustoissa ja lautakunnissa istuvat
tekevät veronmaksajan kannalta merkittäviä talouteen
ja kaavoitukseen liittyviä päätöksiä.
Tämän johdosta kotikaupungissani Vantaalla on
tulossa ainakin kaupunginvaltuutetuille vapaaehtoinen ilmoittautumismahdollisuus
omista sitoumuksista. Vuosia jatkuneen vaalirahakohun opettamana kysyisin
asianomaiselta ministeriltä: olisiko tarpeen, että hallitus
valmistelisi lain, jossa jokainen merkittävässä tehtävässä oleva
luottamushenkilö velvoitettaisiin päätöksenteon
avoimuuden lisäämiseksi ilmoittamaan sitoumuksensa?
Lisäksi haluaisin muistuttaa, että vaaleissa
valituiksi tulleet henkilöt eivät ole velvollisia
antamaan vaalirahailmoitusta, vaikka useat heistä toimivat
useissa luottamustehtävissä, kuten lautakunnissa.
Olisiko syytä puuttua myös tähän?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Nuo edustajan esiin nostamat näkökohdat
ovat todella varteenotettavia, kun lähdetään
uudistamaan kuntalakia ja pohtimaan luottamushenkilöiden
asemaa kaiken kaikkiaan. Sinänsä on hyvä,
että monessa kunnassa on jo oma-aloitteisesti lähdetty
luomaan käytäntöjä, joissa mahdollisimman
avoimesti ja läpinäkyvästi jo etukäteen
kerrotaan äänestäjille omat sidonnaisuudet,
samoin kuin kerrotaan jo ennakkoon omasta vaalirahoituksesta, jotta äänestäjillä on
se tiedossa, kun he tekevät omia valintojaan.
Itse ajattelen, että ainoastaan mahdollisimman suuri
avoimuus ja läpinäkyvyys voivat mahdollistaa sen,
että meillä luotetaan demokraattiseen päätöksentekoon,
ja nuo edustajan mainitsemat näkökohdat ovat todella
tärkeitä, kun kuntalakia lähdetään
uudistamaan.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kun henkilö tulee valituksi maan hallitukseen
ministeriksi, hän sitoutuu jättäytymään
erittäin monista tehtävistä pois keskittyen
vain ministerin tehtävään. Miten asianomainen
ministeri suhtautuu siihen, että vastaavaa logiikkaa alettaisiin
noudattaa myös kansanedustajien kohdalla, että he jäisivät
pois kaikesta muusta ja keskittyisivät vain kansanedustajan
tehtävään? Tässä olisi
paljon hyviä puolia. Ei olisi jääviysongelmia
kunta- ja maakuntatasolla, ei järjestöissä,
ei missään muuallakaan.
Sitten havaintojeni mukaan kansanedustajan työ on myös
niin vaativaa, että tässäkin talossa riittää kyllä töitä.
Ei tule varmaankaan aika pitkäksi. Jos vertaa ministereihin,
teillä on useampia avustajia ja silti jättäydytte
muista tehtävistä pois. Kansanedustajilla on vain
yksi avustaja. Tällä logiikalla pitäisi
ehdottomasti jättäytyä muista tehtävistä.
Mutta vakavasti ottaen tiedustelen, että kun kuntalakia
uudistetaan: entä jos edustajat jäisivät
pois ainakin keskeisistä kunta- ja maakuntatason tehtävistä?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Me olemme lähteneet siitä, että jokainen
suomalainen saa asettua vaaleissa ehdokkaaksi niin kuntavaaleissa
kuin eduskuntavaaleissa, ja jokainen, joka on eduskuntaan valittu,
voi itse harkita, miten hän aikaansa käyttää.
Ei ole myöskään pahaksi, että tietää,
mitä kuntakentällä tapahtuu. Elikkä näkisin,
että tässä ei ole ristiriitaa, mutta
jokainen vastaa siitä, miten omaa aikaansa käyttää tehtäviinsä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja viimeinen kysymys tähän aiheeseen, edustaja Soini.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hieman oli laihanlaiset eväät.
Toivottavasti hallitus, kun pääministeri ja varapääministeri
tulevat takaisin matkoiltaan, keskittyy todella tähän asiaan,
tekee asianmukaiset esitykset ja todella laittaa suursäätiöt
verolle, pistää tämä asian läpinäkyväksi.
Voimmeko me nyt luottaa, että teidän hyvien ministerien
kautta tämä viesti menee myös pääministerille
ja varapääministerille?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kyllä te voitte luottaa. Me
pyydämme myöskin, että he katsovat nauhoitettuna
Yle Areenalta tämän kyselytunnin, että aivan
varmasti menee. Ja kyllä ne meidänkin toimesta
hoituvat nämä asiat.