Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jokaisella suomalaisella, jokaisella kansalaisella on
oikeus hyvään ikääntymiseen,
joka tarkoittaa hyviä palveluita ja hyvää hoivaa.
Te, ministeri Guzenina-Richardson, otitte tänään
vastaan ohjausryhmän esityksen tästä vanhuspalvelulaista. Tässä pitkin
matkaa vuosien ajan sekä ikäihmiset itse että heidän
omaisensa ovat olleet erittäin huolestuneita siitä,
onko siellä hoivatyössä riittävästi
käsipareja, onko riittävästi ammattitaitoista pätevää henkilöstöä.
Me tiedämme tässä salissa ja varmaan
laajemminkin, että te olette pitänyt sydämen
asiana sitä, että tämä henkilöstömitoitus
tulee kirjoitettua tähän lakiin, olette monesti täällä suullisella
kyselytunnilla sen todennut. Nyt kun olen tutustunut tuohon esitykseen,
niin sitä henkilöstömitoitusta ei siellä todellakaan
ole. Kysynkin sitä teiltä: miksi siellä sitä ei
ole, ja aiotteko te sen sinne lisätä?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Kiitos hyvin tärkeästä kysymyksestä.
Todellakin tuo ohjausryhmän lakiesitysluonnos minulle tänään aamulla
luovutettiin ja sieltä nämä henkilöstömitoitukset
puuttuvat. Viime keväänä, kun edellinen
lakiluonnosesitys lähti lausuntokierrokselle, niin siitä tuli
palautetta peräti 330 sivua melkein 150 eri taholta, ja
kolmannes tuosta palautteesta koski juuri tätä henkilöstömitoitusasiaa.
Ja itsekin, niin kuin edustaja totesi, olen peräänkuuluttanut
ja todennut, että ne henkilöstömitoitukset pitäisi
sinne saada. Tämä tänään
luovutettu lakiesitys on hyvin monipuolinen, hyvin laaja-alainen,
ja on äärimmäisen tarpeellista, että se
lähetetään vielä lausuntokierrokselle,
niin kun hyvään lainsäädäntötyöhön
kuuluu, ja tehdään siitä sitten arvio.
Ja aivan erityisesti toivon, että tähän esitykseen
paneudutaan oikein huolella, ja toivon palautetta etenkin niiltä tahoilta,
jotka ovat, niin kuin minäkin, näitä henkilöstömitoituksia tähän
lakiin halunneet kirjattavaksi.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Te, ministeri, ette vastannut tähän
kysymykseen, ajatteko te niitä henkilöstömitoituksia
tähän lakiin vai ette. Se jäi meille
kaikille epäselväksi. Te viime viikolla sanoitte,
että tästä laista tulee erittäin
upea laki, ja nyt, kun itse olen siihen tutustunut tänään,
niin minusta vähän näyttää siltä,
että siitä on tulossa vesitetty versio rahanpuutteen vuoksi.
Nyt kysyisinkin teiltä: minkä verran hallitus
on sitoutunut laittamaan tämän vanhuspalvelulain
toteuttamiseen, ja liittyykö se juuri tähän
kysymykseen, että sen takia henkilöstömitoitusta
ette enää ajakaan, kun rahaa on liian vähän käytettävissä?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Niin, edustaja kyllä hieman tuossa liioitteli, kun
puhui vesittämisestä. Täällä on
kyllä pykälätasolla hyvin tiukasti määritelty
sitä, millä tavalla sitä henkilöstöä täytyy
olla paitsi määrällisesti niin myöskin
osaamisen näkökulmasta. Täällä on
myöskin määritelty se, kuinka laajasti
kunnan on pystyttävä vastaamaan siihen palveluntarpeeseen,
joka siellä kunnan alueella on, ja millä tavalla
täytyy huomioida se palveluntarpeen muutos yhden yksittäisenkin
ihmisen kohdalla ja ottaa se huomioon, oli se hänen asumismuotonsa
mikä tahansa, oli se palveluasumisessa tai sitten kotona.
Kun meillä sitä painopistettä on kovasti
haluttu siirtää sinne kotona asumisen tukemiseen,
niin tähänkin tässä laissa todella
intensiivisesti on pykälätasolla paneuduttu.
Nyt täytyy sanoa, että vesittäminen
on tässä kyllä aika hurja superlatiivi,
nimittäin kun eduskunnan entinen oikeusasiamies Paunio
on tässä työryhmässä ollut,
Sirkka-Liisa Kivelä, vanhusasioista erittäin
ansioituneesti ääntä pitänyt professori
on tässä työryhmässä ollut,
ja he ovat muotoilleet tätä lakia ja todenneet
tänään aamulla lehdistötilaisuudessakin,
että tämä laki menee itse asiassa pidemmälle
siinä velvoittavuudessa, (Puhemies koputtaa) millä tavalla
kunnan täytyy se henkilöstömääränsä turvata
sinne iäkkäiden ihmisten turvaksi, huomattavasti
pidemmälle kuin vain se yksiselitteinen henkilöstömitoitus.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
No niin, ja täällä yleensä pyritään
pysymään tässä minuutissa.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Ikäihmisten hyvän hoidon
lähtökohta on oikea asenne. Kun meillä yhteiskunnassa
on asenne kunnossa, niin silloin myöskin ikäihminen
saa erittäin hyvän hoidon. Tässä aikaisemmassa
ministeri Risikon lakiesityksessä ja luonnoksessa oli pykälässä ihan
tämä hyvä kohtelu, sekä ikäihmisen
että myöskin hänen omaisensa hyvä kohtelu.
Kysyisinkin: onko tässä uudessa esityksessä tätä samaa
hyvää kohtelua, ja miten se asennemuokkaus näkyy
tässä ehdotuksessa?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Työryhmä todellakin
juuri tätä puolta painotti tänään
aamulla tiedotustilaisuudessa. Se löytyy täältä lakipykälistä,
ja se löytyy myöskin lain perusteluista, tämä ikääntyneiden
ihmisten kunnioittaminen, heidän itsemääräämisoikeutensa
kunnioittaminen, heidän kuulemisensa silloin, kun arvioidaan
heidän palveluntarvettaan. Tässä yhteydessä itse
asiassa haluaisin esittää kiitoksen sanat edeltäjälleni,
ministeri Risikolle, joka hyvin ansiokkaasti laittoi tämän
lain alulle omana aikanaan viime hallituskaudella. Ilman tätä työtä nimittäin
me emme olisi tällä hetkellä tässä pisteessä tässä lainsäädännössä.
Nyt on työryhmä jatkotyöstänyt,
ja tämä laki tosiaan lähtee vielä lausuntokierrokselle,
ja syksyllä eduskunta saa tämän sitten
poliittiseen käsittelyyn.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Suurimpia haasteita tulevaisuuden sosiaali-
ja terveyspalvelujen ja erityisesti ikäihmisten palveluiden
kannalta ovat muistisairauksien hoidon ennaltaehkäisy,
sairauden varhainen diagnosointi, asianmukainen hoito ja kuntoutus. Samalla
kun ikäihmisten määrä lisääntyy,
myös muistisairautta sairastavien henkilöiden
määrä lisääntyy. Muistisairaita
voidaan hoitaa ja kuntouttaa. Muistiasiakkaan ja potilaan eheää hoitoketjua
kuvataan pian valmistuvassa kansallisessa muistiohjelmassa. Käsittääkseni
tämä työ ministeriössä on
ihan loppusuoralla. Ministeri Risikko osaa varmaan vastata siihen,
milloin kansallinen muistiohjelma valmistuu. Mutta erityisesti haluaisin
kuulla: onko muistiohjelmaa ja ikälakia työstetty
rinnakkain?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Ministeri Risikkokin varmasti mielellään
tähän vastaisi, nimittäin hänen
aikanaan tämä alulle laitettiin. Todellakin ministeriössä se
on tällä hetkellä aivan viittä vaille
valmis, ja kyllä, rinnakkain. Kaikki sellainen, mikä liittyy
meidän ikääntyneeseen väestöön,
on tässä laissa huomioitu erittäin ansiokkaasti.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Haluaako ministeri Risikko vastata?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Herra puhemies! Todellakin, tänä päivänä on saatu
yksi askel kohti vanhuspalvelulakia, ja minä olen todella
iloinen siitä, että se ryhmä on saanut
siihen uusia askeleita, ja tästä sitten lähtee sellainen
sosiaali- ja terveysministeriön sisäinen kierros.
Ensin katsotaan, mitä siitä tuumataan, ja varmasti
siinä vielä muutamia fiilauksia on, mutta sitten
se lähtee lausunnoille ja toivottavasti myöskin
joskus eduskuntaan.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on surun päivä vanhuksille,
hoitajille, heidän omaisilleen. Te esitätte siellä kiitosta
ja luottamusta ja onnittelette toinen toisianne tästä lakiluonnoksesta.
Tästä puuttuu kaikkein tärkein: hoitajamitoitus.
Te olette, arvon ministeri Guzenina-Richardson, vastannut kyllä kirjalliseen
kysymykseen, että tämä hoitajamitoitus
on keskeinen asia tässä koko laissa. Näin
ei ole. Täällä puhutaan omavalvonnasta.
Minä ymmärrän sen ravintoloissa ja keittiötoiminnassa,
mutta kirjoitetaanko sinne jotakin sellaista, että tänään
vaihdettiin vaippa kerran ja eilen jäi vaihtamatta? Entä sitten
vanhusneuvosto? Onko se joku päättävä elin?
Sielläkö päätetään
vanhusten asioista kunnassa? Missä viipyy vanhusasiamies?
Nämä ovat ne asiat, joiden täällä luonnoksessa
olisi suonut olevan. Miksi ne eivät siellä ole?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Todellakin nyt tässä työryhmässä muun
muassa on istunut Sirkka-Liisa Kivelä, joka on tätä vanhusasiamiestä ollut
ajamassa, mutta on päädytty siihen, että sitä ei
tässä esitetä. Tämä lähtee
nyt lausuntokierrokselle.
Mutta jälleen, nyt minä näkisin enemmänkin surun
päivänä sen, ettei ymmärrettäisi,
että tästä tämä kehittämistyö jatkuu.
Tässä laissa, niin kuin ministeri Risikkokin totesi,
me poliittisesti myöskin olemme valmiita viilaamaan. Tänään aamulla
työryhmäkin totesi, että tässä on
varmasti sellaisia kohtia, joita täytyy vielä tarkentaa.
Totean, että täällä on henkilöstöstä todettu näin:
"Iäkkäälle henkilölle sosiaali-
ja terveyspalveluja tarjoavassa toimintayksikössä on
oltava henkilöstö, jonka määrä,
asiantuntemus ja tehtävärakenne vastaavat iäkkäiden
asiakkaiden lukumäärää ja heidän
toimintakykynsä edellyttämää palveluntarvetta
ja joka turvaa heille laadukkaat palvelut." Tämä on
ainoastaan yksi pykälä, jossa viitataan tähän.
Täällä on myöskin viittaukset
sanktioihin, eli jos ei hyvää hoivaa ole saatavilla
jossain yksikössä, niin voidaan sanktioilla siihen
puuttua. Täällä on myöskin tässä lakiesityksessä asetuksenantovaltuus
eli se perälauta, jolla voidaan hyvin nopealla, ripeällä aikataululla
ne henkilöstömitoitukset säätää sinne
niin, että ne ovat velvoittavammat kuin tänä päivänä sitten
tässä suosituksen tasolla.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Vanhusten hoitoon ja hoivaan tarvitaan ilman muuta
uusia vaihtoehtoja. Vanhusten perhehoidosta voisi tulla erittäin
varteenotettava vaihtoehto nimenomaan muistisairaille vanhuksille
ja vanhuksille, jotka kokevat turvattomuutta omissa kodeissaan kotipalveluista
huolimatta. Myös omaishoitajien lomitus onnistuu lyhytaikaisen perhehoidon
avulla, ja onneksi tämä onkin jo vähän
lisääntynyt. Mutta nyt tarvitaan, ministeri Guzenina-Richardson,
sitä perhehoitolain kokonaisuudistusta, jonka te olette
luvannut tällä kaudella ja joka on myös
hallitusohjelmassa mainittu. Koska te tuotte tämän
perhehoitolain kokonaisuudistuksen eduskuntaan, jotta muun muassa
perhehoitajien sosiaaliturvaa voitaisiin vihdoin laittaa kuntoon?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Kuten olen edustajalle aikaisemminkin
todennut, niin se perhehoitolain valmistelu siellä ministeriössä kyllä etenee,
ja toteaisin sen, että tässä lakiesityksessä on
myöskin viittauksia omaishoitoon, josta toivottavasti sitten
omaishoitajien monet tukijat löytävät
itselleen myöskin sellaista hyvää. Täällä todetaan
muun muassa, että vastuutyön tekijä on
tarpeen erityisesti silloin, kun iäkäs henkilö saa
runsaita ja säännöllisiä kotiin
annettavia palveluita, ja hänen vastuullaan on myöskin
katsoa, että omaishoidon tuella olevien asema on turvattu
ja heille on riittävät tukipalvelut sitten annettu.
Täällä todetaan myöskin,
että kiireellinen apu saattaa ilmetä myöskin
omaishoitajien tilanteessa. Jos omaishoitaja sairastuu, silloin
hänelle pitää tämän
uuden tämän lakiesityksen puitteissa turvata myöskin
ne nopealla aikataululla saatavat tukipalvelut niin, että omaishoidettava
ei joudu vaikeaan asemaan. Tässä esimerkiksi juuri tämä lyhytaikainen
perhehoito on yksi niistä muodoista, jonka nämä vastuuhenkilöt
pyrkivät löytämään
sieltä kunnan palvelurepertuaarista.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Edustaja Paloniemi kysyi juuri näistä sijaishoitajista,
ja todella viime kaudellahan tehtiin laki siitä, että perhehoitajan
sijainen voisi sijaistaa tällaisella toimeksiantosopimuksella.
Tehtiin tähän omaishoitolakiin myöskin
tällainen muutos. Siihen edustaja Paloniemi oli valtavan
suuri vaikuttaja, että tällainen saatiin eteenpäin.
Haluan nyt vain näin julkisesti sanoa, että tämä asia
on edennyt, ja se on nyt käytössä kunnissa,
ja se on iso juttu. On hyvä asia, että meillä on
mahdollisuus myös tällaiseen, että sijaishoitaja
menee kotiin, että ei tarvitse sitä omaistaan
viedä, koska monesti omaishoitajalla jää käyttämättä vapaapäivät
siitäkin syystä, että ei malta lähteä ja
viedä sitä omaistaan minnekään.
Mutta nyt tulee kotiin hoitaja. Hieno juttu. Tämä työ jatkuu
tietysti kaiken kaikkiaan perhehoitolain valmistelussa, ja se on
hallitusohjelmassa sovittu.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Vuosikausia olemme saaneet kuulla tilanteesta, jossa
vanhuspalvelujen laatu ja henkilöstömäärä eivät
ole olleet kohdallaan eikä palveluja välttämättä ole
ollut tarpeeksi saatavillakaan. Tämän vuoksi vasemmistossa
olemme vuosikausia vaatineet erillistä vanhuspalvelulakia,
jolla turvataan tasa-arvoisesti palvelut joka puolella maata. Onneksi
tämä saatiin hallitusohjelmaan, ja tänään
on siinä mielessä hieno päivä,
että tämä lakiluonnos oikeasti on valmis
ja se oikeasti on luovutettu. Puheista on tullut nyt jotain tekoja.
Hienoinen pettymys oli kuitenkin se, että siellä ei
ole lakipykälää, joka turvaa henkilöstömitoituksen,
mutta siellä on kuitenkin asetuksenantovaltuus. Kysyisinkin nyt
peruspalveluministeriltä: aiotaanko asetuksella turvata
riittävä henkilöstömäärä ja
onko asetus tarpeeksi voimakas keino ohjata kuntien henkilöstömäärää vanhuspalveluissa?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Edelleen painottaisin, että tämä on
vasta ohjausryhmän esitys, joka tästä lähtee
vielä lausuntokierrokselle. Se varmasti tästä nykyisestä muodostaan
vielä tarkentuu, muokkautuu, ja sitten me vielä hallituksessa
kuuden puolueen kesken käymme läpi ne kriittiset
kohdat, jotka joka ikisessä puolueessa sitten mahdollisesti
nousevat sellaisiksi. Sen jälkeen hallituksen esitys tänne
eduskuntaan tuodaan, ja siinäkin vaiheessa vielä,
kun eduskunta sitä käsittelee, voidaan niitä viilauksia
tehdä, jos niikseen tulee. Pidän äärimmäisen
tärkeänä ja hyvänä lainsäädäntötapana
sitä, että kaikissa vaiheissa se saatu palaute
otetaan ihan vakavasti huomioon, ja sitten valiokunnassa, kun asiantuntijoita
kuullaan, toivottavasti siinä vaiheessa laki on muotoutunut
sellaiseksi, että asiantuntijatkin voivat sanoa, että tämä on
hyvä laki, pistäkää vaan eteenpäin.
Ulla-Maj Wideroos /r:
Herr talman, arvoisa puhemies! Det är säkert
så att det är bra att vi har kommit så här
långt att vi har en arbetsgrupps förslag på vårt
bord.
Mutta toivon, että ministeri tekee sen, mitä hän
on nyt luvannut, elikkä kehittää vielä tätä ehdotusta,
mikä meillä nyt on. Kysyisin kuitenkin, kun on
ollut puhetta siitä, että velvoitettaisiin kuntia
tekemään niin sanottuja hoitosuunnitelmia jokaiselle
80 vuotta täyttäneelle ihmiselle, mitä mieltä ministeri
on siitä. Eikö tämä olisi hyvä asia
tälle ihmiselle mutta myöskin kunnan näkökulmasta
siinä mielessä, että kunta silloin voisi
ennakoida, mitä tuleman pitää?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Kiitos tästä kysymyksestä.
Täällä todellakin lain 2 luvussa 3 §:ssä juuri
tähän asiaan viitataan. Se on liian pitkä teksti
luettavaksi, mutta tässä kunnan on laadittava
suunnitelma toimenpiteistään ikääntyneen
väestön hyväksi, ei ainoastaan siitä,
millä tavalla hoito ja hoiva taataan, vaan laajemminkin
siellä kunnan alueella eri sektoreilla hallinnonrajat ylittävällä tavalla
pitää ottaa se huomioon, ja myöskin järjestötoiminta
pitää pystyä ottamaan siihen ikääntyneiden
ihmisten hyvän ikääntymisen ajan turvaksi.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Hallitusneuvotteluissahan me saimme hallitusohjelmaan
erittäin hyvän kirjauksen, että nimenomaan
lailla — ja vielä suluissa siellä oli,
että vanhuspalvelulailla — turvataan iäkkäiden
henkilöiden oikeus laadukkaaseen ja tarpeenmukaiseen hoivaan.
Miten se nyt taataan, tämä laadukas ja tarpeenmukainen
hoiva? Olemme tässä salissa moneen kertaan odottaneet
näitä mitoituksia, ja nyt niitä ei siellä ole.
Kysymykseni vielä haluaisin kohdistaa erityisesti siihen,
että nyt tässä luonnoksessa ei määritellä myöskään
sitä, minkä ikäisiin henkilöihin lakia
sovelletaan. Siitä keskusteltiin hallitusneuvotteluissa
erityisesti sen yhteydessä, kun keskusteltiin rahoituksesta.
Nyt huoleni on, että kun ei ole tätä määrittelyä,
niin miten turvataan, että todella nämä monipuolisuudet
ja laaja-alaisuudet toteutuvat, kun se rahoitus ei edes sille (Puhemies
koputtaa) ikäryhmälle, joka aikaisemmin oli keskustelussa,
ollut riittävä. Tätä kysyisin.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Todellakin tämä oli yksi
niistä keskusteluista, joita hallitusneuvotteluissa käytiin.
Oikeusministeriö omassa lausunnossaan silloin, kun palautekierros
tästä käytiin, totesi, että tämmöinen
eksakti ikäraja on täysin mahdoton säätää.
Se olisi syrjivä, ja ihmisen hoivan tarve ei voi määräytyä ikärajan
perusteella. Sen vuoksi se ikäraja on täältä lakiluonnoksesta
otettu pois, ja työryhmä on tehnyt myöskin
aika mittavaa työtä kustannusten laskemisessa.
Tässä työryhmässähän
on Kuntaliitto ollut myöskin mukana, tässä on
ollut valtiovarainministeriön edustaja myöskin
mukana, ja on arvioitu, että tämä laki
tällaisessa muodossa kuin se nyt täällä on
kirjattuna tulisi maksamaan noin 100— 200 miljoonaa. Se
200 miljoonaa on Kuntaliiton arvio, sosiaali- ja terveysministeriön
arvio on noin 100 miljoonaa, ja sitten valtiovarainministeriön
arvio on siitä puolestavälistä, noin 150
miljoonaa.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä ehdotus
saadaan eduskuntaan viimein, tai oikeastaan saadaan nyt eteenpäin lausuntokierrokselle
ja toivottavasti pian myös eduskuntaan käsittelyyn.
Mutta täytyy sanoa, että tämä ohjausryhmän
esitys on herättänyt hieman kysymyksiä ja
hämmennystä, kuten olemme kuulleet. Hallitusohjelmaan
kirjattiin, että tällä lailla tultaisiin
takaamaan ikäihmisille oikeus, nimenomaan oikeus, laadukkaaseen
hoivaan sekä ikäihmiselle oikeus palvelusuunnitelmassa
tähän hoivaan. Miten nämä kirjaukset
nyt näkyvät tässä esityksessä,
ja onko tarkoitus, että näitä tavoitteita
tullaan jatkossa edistämään?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Todellakin, siis tämä on
työryhmän esitys, ja työryhmä totesi tänä aamuna,
että joitain kohtia on syytä tarkentaa ja viilata.
Huomaan, että tässä lakiesityksessä 14 § on
tällainen tulkinnanvarainen. Tässä puhutaan
nimenomaan palvelusuunnitelmasta ja siitä, mihin se palvelusuunnitelma
oikeuttaa. Täällä kyllä on aika
vahvasti todettu, että viivytyksettä pitää suunnitelman
mukaiset palvelut tälle iäkkäälle
ihmiselle antaa. Jos se vaatii vielä tarkennusta, jos tässä on
tulkinnanvaraa, sitten toki tässä sitä viilausta
tullaan tekemään.
Sitten kiireettömät palvelut: Täällä todetaan, että ne
täytyy tehdä vähintään
kolmen kuukauden aikana. Eli kyseeseen tulee esimerkiksi palveluasumispaikka.
Sen löytäminen ei välttämättä onnistu
ihan heti, mutta vähintään kolmessa kuukaudessa.
Sitten on näitä aikarajoja myöskin:
on velvoitettu kunnat raportoimaan puolivuosittain siitä, kuinka
nopeasti on päästy palveluiden piiriin. Nämä raportoinnit
sitten toimivat paitsi itseohjaavina myöskin vanhusneuvostolla
työkaluina ja valtuustolla työkaluina.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan toisin kuin edustaja Juvosella, tämä on
minun mielestäni meille kaikille ilon päivä.
Me olemme pitkään odottaneet vanhuspalvelulakia, ja
nyt se on näin pitkälle valmisteltu. Haluaisin vielä kysyä ministeriltä,
että lähteehän tämä laki siitä,
että kuullaan ikäihmisten palveluntarpeesta, otetaan
omaiset mukaan tähän hoitotyöhön, hoitoprosessiin,
ja myös tehdään tarkkaa seurantaa tästä annetusta
hoidosta.
Haluaisin vielä kiinnittää siihen
huomiota, mistä ministeri puhui, että oikealla
asenteella pystytään hoitamaan näitä ikäihmisiä ja
pystytään luomaan tästä yhteiskunnasta
ikäihmisille ystävällisempi. Ja sen kautta
varmasti saadaan myös ikäihmisille sitä kunnioitusta,
minkä he ansaitsevat, ja se näkyy varmaan sitten
niissä toteutettavissa hoitopalveluissakin.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksen pykälässä todetaan,
että iäkkään henkilön ja
tarvittaessa hänen omaistensa ja läheistensä kanssa
on neuvoteltava. Myöskin siinä vaiheessa, kun
tarjotaan erilaisia palveluita, on neuvoteltava niistä vaihtoehdoista
kokonaisuuden muodostamiseksi, ei ainoastaan yhden osa-alueen suhteen,
vaan myöskin laajemmin, minkälaista tukea tarvitaan
siellä iäkkään ihmisen selviytymisen
edellytysten parantamiseksi.
Ja tätä todellakin seurataan. Tässä on
kerran vuodessa raportointi, joka kattaa laajasti kaikki kunnan
palvelut, resursoinnit, se, millä tavalla se vaikuttavuus
on siellä tapahtunut. Se kaikki täytyy nyt tilastoida
kunnissa tästä eteenpäin. Kuntaliitto
ei ole tästä kovin kiitollinen, mutta tämä on
välttämätöntä, jotta
pystymme kehittämään näitä palveluita
eteenpäin.
Tämä on todellakin aivan uudentyyppistä lakitekstiä siinä mielessä,
että tähän sisällytetään huomattavasti
laajemmin tämä ikääntyneiden terveyden
edistäminen, hoito, hoiva, omaisten osallisuus, liikkumismahdollisuudet,
harrastusmahdollisuudet, osallisuuden mahdollisuudet. Kannattaa
perehtyä tähän lakiesitykseen. Tämän vuoksi
tämä lausuntokierros tulee olemaan pitkä,
kuusi viikkoa pitkä, jotta kaikki mahdolliset tahot, jotka
haluavat tähän kommentoida, pääsevät
osallisiksi.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sinänsä se oikeastaan
yllättää, että te ette tuoneet
tähän tätä henkilöstömitoitusta
sitovaksi, sillä viime kaudella hallitus linjasi kunnille,
että yli 75-vuotiaista vain 3 prosenttia voi olla laitoshoidossa,
ja tätä on nyt lähdetty orjallisesti kunnissa
toteuttamaan. Tässä tuleekin mieleen, että onko
teillä halu lisätä yksityisiä palvelumarkkinoita,
sillä nämä jonot laitoshoitoon ovat pitkät,
ne ovat kasvamaan päin, ja maaseudulla esimerkiksi kotihoidon
hinta on aika kallis, kun se on hyvin hajanaista se asutus, joten
kyllä laitoshoito puoltaa paikkaansa.
Mutta haluan vastauksen siis siihen, hyvä ministeri,
oletteko te nyt tosiasiassa edellisen hallituksen linjaa tässä jotenkin
jatkamassa. Haluatteko te lisätä yksityistä palvelutuotantoa,
vai mikä siinä on, että te ette tuoneet
tätä henkilöstömitoitusta sitovaksi?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Pidän hyvin tärkeänä,
että tässä lakiluonnoksessakin tämä perälauta
on. Nimenomaan työntekijätahot ovat tätä edellyttäneet
ja omissa lausunnoissaan pitäneet myöskin hyvänä.
Esimerkiksi Tehyn tämänpäiväinen
kannanotto on puuttunut juuri tähän asiaan, ja
siellä todetaan, että ollaan tyytyväisiä siihen,
millä tavalla tässä lakitekstissä on
määritelty se riittävän henkilökunnan
määrä ja sitten se riittävä monialaisuus,
miten eritasoisia ja eri ammattikuntaan kuuluvia osaajia sinne tarvitaan, jotta
nämä palvelut aidosti, täysimääräisesti
toteutuvat.
Täytyy tässä sanoa, että ehdottomat
kannat ovat hyvä renki mutta huono isäntä.
Silloin kun eteen tuodaan todella perusteellinen lakiteksti, minun
mielestäni siihen täytyy pureutua ennakkoluulottomasti
ja katsoa, saattaisiko se kenties olla parempi kuin se eksakti numeerinen
henkilöstömitoitus. Mutta juuri tästä asiasta
toivon sitä keskustelua ennakkoluulottomasti, ja tätä varten tämä palautekierroskin,
lausuntokierros, on minun mielestäni äärimmäisen
tärkeä tehdä hyvinkin kattavasti.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Te, peruspalveluministeri, vastaatte nyt tästä vanhuspalvelulain
esitetystä versiosta. Te toivotte ja haluatte tehdä siihen
viilauksia ja höyläyksiä, ja totta vieköön
niitä tarvitaan. Juuri tästä vanhustenhoidon
henkilöstömitoituksesta kaikki asiantuntijat lähestulkoon
ovat antaneet jo nyt lausunnon, että se pitäisi
asettaa lain tasolle. Nykyiset suositukset henkilöstön
määrästä eivät ole riittäviä,
ja tämä viesti on tullut varmasti jo teillekin
selväksi. Kunnat saavat myös uusia velvoitteita,
ja palaan siihen kysymykseen: kuinka iso hintalappu kunnille tästä vanhuspalvelulaista
tulee?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Tässä työryhmässä,
joka tämän lakiluonnoksen on tehnyt, on todella
laajaa osaamista ollut. Siinä ovat olleet Sirkka-Liisa
Kivelä, professori, Riitta-Leena Paunio, oikeustieteen
lisensiaatti, entinen eduskunnan oikeusasiamies, Arja Ojala Eläkkeensaajien
Keskusliitosta, EKL:stä ja Eetu ry:stä ja Vappu
Taipale, joka on puheenjohtajana Vanhus- ja lähimmäispalvelun
liitossa. He ovat päätyneet siihen, että tätä henkilöstömitoitusta
ei tarvita. Nyt minä en sano, tarvitaanko sitä vai
ei, vaan minä peräänkuulutan sitä,
että ennakkoluulottomasti me kaikki nyt pureudumme tähän
lakiehdotukseen ja katsomme sen ihan aidosti läpi, kun
se sinne lausuntokierrokselle nyt lähtee. Sitä saa
sitä palautetta antaa, ja se palaute täytyy myöskin
herkällä korvalla ottaa vastaan.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Silloin on syytä olla iloinen,
kun siihen on aihetta, ja kyllä tänään
on syytä olla iloinen. 2004 vasemmistoliitto teki lakialoitteen
vanhuspalvelulaista, ja tänään se menee
taas yhden pykälän eteenpäin. Totta kai
siellä on ongelmia sisällä. Varmaan sitä korjattavaa
sinne jää, ja siihen pitää suhtautua
vakavasti.
Mutta kysymys kuuluu tietenkin kahdelta osin. Me olemme kuulleet
nyt, että ministeri sanoi, että sitä korjaushalukkuutta
hallituksessa on, ja näin minä luotan, että sitä on,
että pystytään tätä viemään
parempaan suuntaan siitä, mitä tämä pohjaesitys
on. Mutta tämä resurssikysymys on todella ison
luokan kysymys ja se, onko hallitus nyt valmistautunut siihen, että me
voimme riittävästi resursoida, kun tämä laki
astuu voimaan. Onko se valmius meillä nyt olemassa? (Timo
Soini: Pistäkää suursäätiöt
verolle, niin on!)
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Tämä on todella perustavanlaatuinen
kysymys, ja itsekin kysyin sitä tänään
virkamiehiltäni, ja sitä on jumpattu myöskin
valtiovarainministeriön kanssa ja Kuntaliitonkin kanssa
ja pyritty ihan aidosti saamaan semmoinen selvyys, kuinka paljon
rahaa tähän ihan aidosti tarvitaan. Se hinta-arvio
todellakin on sen 100 miljoonan ja 200 miljoonan
välillä. Hallituksella on budjetoitu siihen 72 miljoonaa
euroa valtionosuuksiin 50 prosentin mukaisesti. Pitää myöskin
muistaa, että kaikki ei ole tässäkään
rahasta kiinni. Nimittäin toimintatapoja on muutettava,
millä tavalla siellä kohdennetaan siellä kunnassa
niitä resursseja, koska meillä on kuntia, joissa
on samalla rahasummalla saatu aivan erityisen hyvää hoivaa,
ja sitten mennään sinne jonnekin toiseen kuntaan
ja huomataan, että siellä on jäänyt
se kehittämistyö tekemättä.
Eli nyt täytyy myöskin tätä kehittämistyötä tehdä,
ja tähän on rahaa kunnille osoitettu nyt myöskin
Kaste-rahoituksen kautta. Kaste-hankkeen kautta on jo etupainotteisesti
lähdetty tietyillä paikkakunnilla (Puhemies koputtaa) alueellisesti
pilotoimaan tämän lakiesityksen joitain osia,
ja tältä osin sitten se implementointi toivottavasti
myöskin helpottuu.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri otti nämä Kaste-rahatkin
esille. Tehän leikkaatte siellä kehysriihessä ja
leikkasitte juuri näitä Kaste-rahoja. Saitte sanottua
vihdoin tämän, että 72 miljoonaa euroa
on varattu tähän hallituksen puolelta. Kyllä se
niin on, että kun katsotaan tämän lain
sisällön kehittymistä ja tätä keskustelua,
niin te olette kyllä ollut vesittämässä ja
antaneet tämän työryhmän vesittää tätä lakiesitystä.
Se on tullut esille tämän henkilöstömitoituksen
osalta. Nyt puolustaudutte ja sanotte, että perälauta
on auki, että mahdollisesti asetuksella voidaan sitten
myöhemmin laittaa näitä tarkempia säädöksiä.
Mitä sitten tulee kaiken kaikkiaan tämän
keskustelun osalta tähän, miten mennään
eteenpäin, niin minulle jäi kyllä edelleenkin
epäselvä olo siitä, mikä tästä vanhuspalvelulain
sisällöstä loppujen lopuksi tulee. Te
kerroitte, miten paljon on asiantuntemusta kaiken kaikkiaan työryhmässä, sitä ei
meistä kukaan kiistä, mutta teidän omat kannanottonne
jäivät vielä hämäriksi,
ja kysyn vielä uudestaan alkuperäisen kysymyksen:
oletteko luopunut ajamasta henkilöstömitoitusta
tähän lakiin? (Eduskunnasta: Kyllä vai
ei?)
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! En minä puolustaudu, koska
ei tässä ole mitään puolustautumisen
syytä. Kertakaikkisesti työryhmä on tehnyt
aivan erinomaista työtä. Tässä on
tehty sellaista uraauurtavaa lainsäädäntötyötä,
joka täällä tekstissä kyllä sitten
tulee vastaan, kunhan edustajat vain tähän nyt
pureutuvat, paneutuvat. Tämä lausuntokierros todellakin
järjestetään sen vuoksi, että tätä palautetta
voi antaa, ja hyvään lainsäädäntötyöhön
kuuluu se, että palaute myöskin otetaan vastaan,
niin kuin se edellisen kierroksenkin palaute otettiin, ja se laki
siitä sitten muokkautui siihen muotoon kuin se tällä hetkellä tässä on.
Mitä tulee näihin henkilöstömitoituksiin,
niin tätä minä itsekin juuri nyt pohdin,
onko tässä tekstillisesti nyt niin järeä ase.
Esimerkiksi eduskunnan entinen oikeusasiamies Paunio minulle tänä aamuna
totesi, että sinä et osannut olla riittävän
tiukka. Kun minä luulin, että minä olen
liian tiukka, niin hän sanoi, että ei, et sinä osannut olla
riittävän tiukka, nimittäin tässä mennään huomattavasti
pidemmälle kuin se yksiselitteinen henkilöstömääritelmä.