Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Eläkkeiden indeksikorotuksen leikkauksessa hallitus
iskee kirveensä kiveen, koska työeläkkeiden
osalta indeksin leikkaus ei vaikuta valtiontalouteen — se
vaikuttaa vain pienituloisen eläkeläisen toimeentuloon.
Sitä paitsi noin 90 prosenttia eläkkeistä on
työsuhteissa karttunutta työeläkettä,
ja tästä johtuen suurimman osan maksavat yksityiset
työeläkeyhtiöt. Eläkkeiden indeksikorotusten
leikkauksien taloudellinen hyöty ei siis ohjaudu valtion
kassaan vaan yksityisille eläkelaitoksille ja sitä kautta
myös eläkepomoille, joilla on jo nyt käsittämättömän
suuret palkkiot. Hallitus on monilla päätöksillään
heikentänyt eläkeläisille tarkoitettuja
palveluita. Kysynkin nyt asianomaiselta ministeriltä: miksi olette
eläkeläisten kimpussa kurjistamassa heidän
elämäänsä tällä toimenpiteellä,
joka on täysin merkityksetön valtiontalouden kannalta?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuossa pari viikkoa sitten hallitus teki kehysriihipäätöksessään
lukuisia menoleikkauksia ja verojen korotuksia, ja ne kohdistuvat
käytännössä kaikkiin suomalaisiin
jossakin muodossaan. Me emme pystyneet välttämään
sitä tilannetta, että emme olisi kajonneet etuuksiin.
Kun pienennämme indeksitarkistusta kaikissa etuuksissa,
se silloin tarkoittaa, riippuen inflaatiosta, muutaman kymmenen
sentin tai euron vuotuista menetystä. Näissä talkoissa
ovat myös eläkkeensaajat mukana. Kaikkein suurituloisimmat
kansalaiset, jotka eivät ole etuuksien varassa, maksavat
korkeampia veroja. Näin ollen jokainen näistä yksityiskohdista,
jotka sinänsä ovat ikäviä, on perusteltu
sen takia, että valtiontalouden velkaantuminen pitää saada
taittumaan. Jos se halutaan vakavasti tehdä, se vaatii
konkreettisia tekoja.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Vielä tähän
lisään, kun viittasitte siihen, että näitä myöskin
yksityisiin eläkkeisiin tulee, niin kyllä, aivan
totta, ja sitten kun viittasitte siihen, että niillä nyt
sitten kerrytettäisiin työeläkelaitosten
palkkoja ja johtajien palkkoja, niin ei todellakaan. Nämä kaikki
valmistellaan yhteistyössä ensiksikin työmarkkinajärjestöjen
kanssa, ja aivan varmasti näillä kaikilla toimilla
pyritään nimenomaan siihen, että me pystyisimme
säästämään, ja sitten
me myöskin pystymme tällä tavalla tekemään
eläkkeisiin näitä puskureita enemmän,
että meillä ei olisi painetta nostaa näitä erilaisia
eläkemaksuja.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat tästä aiheesta
esittää jatkokysymyksiä, ilmoittautumaan
nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tuskinpa hallitus pystyy sitä päättämään,
miten työeläkeyhtiöt rahojaan siellä sisällä käyttävät. Mutta
hallituksen luovuus kehysriihipäätöksissä urautuu,
ja se osuu sekä sattuu useassa kohdassa kasvavaan kansanosaamme:
eläkeläisiin. Heitä verotetaan moninkertaisesti.
Heidän verotuksensa on muun muassa korkeampaa lähtökohtaisesti kuin
palkkatyöläisen verotus. Sen lisäksi
sähkön hinta, kiinteistöverot, autonkäyttökustannukset, sairauksien
hoito, korvauksien leikkaus, kaikki nämä, vain
nousevat, ja ne kaikki käyvät eläkeläisen
kukkarolle. Eläkeläisten tilinauhaan ei plusmerkkistä väriä varmasti
tule koskaan. Eläkeläisiä köyhdytetään
kylmän silmän katseessa ja pohjoisen puhurituulen
puhaltaessa. Kysynkin ministeriltä: Miksi hallitus on ottanut
pienituloisen eläkeläisen valtiontalouden sopeuttajaksi, Suomen
talouden pelastajaksi? Olisiko eläkkeiden ostokyvyn leikkaamisen
sijaan kiinnitettävä huomiota niihin rahavirtoihin,
jotka valuvat maamme rajojen ulkopuolelle, kuten Kreikka-paketteihin
ja verovaroihin, jotka virtaavat veroparatiiseihin?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin tuossa aikaisemmin totesin, jokaista
leikkauspäätöstä voidaan perustella
ihan hyvin argumentein. Jos hallitus ottaisi huomioon eduskunnan
kaikki mielipiteet eli kaikki ne ajatukset, mitä leikkausta
ei saa tehdä, ja kaikki ne mielipiteet, joissa sanotaan,
että tätä veronkorotusta ei saa tehdä,
niin silloin me tietäisimme, että Suomi tukehtuu
ylivelkaan. Me olemme tämän vaalikauden aikana
sopeuttaneet taloutta eli leikanneet menoja, nostaneet veroja noin
7 miljardin euron edestä, ja näin suuri summa
tuntuu — se tuntuu ihan jokaisen suomalaisen elämässä.
Eli ymmärrän hyvin sen huolen yksittäisen
ihmisen kohdalla, kun joku vero kiristyy tai etuudet eivät
nouse samassa tahdissa kuin aikaisemmin, mutta toivon vain, että jokainen
meistä ymmärtää, että velkaantumista
ei taiteta vain puhumalla vaan se taitetaan vain ja ainoastaan tekemällä (Puhemies
koputtaa) konkreettisia päätöksiä ja
aikaansaamalla uutta kasvua.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Huolestuttavia uutisia vanhusten vuokrien
korotuksista on ollut toistuvasti esillä. Korotukset ovat olleet
palveluasunnoissa jopa kymmeniä prosentteja kerralla.
Olen jättänyt aiheesta myös kirjallisen
kysymyksen. Saadussa vastauksessa todettiin muun muassa seuraavaa:
"Jos palvelutalossa tehtävät vuokrankorotukset
eivät pysy lain edellyttämän kohtuullisuuden
rajoissa, vuokralainen voi viedä asian tuomioistuimen tutkittavaksi.
Vuokralaisella on myös mahdollisuus viedä asia
kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi."
Sekä: "Voimassa oleva huonevuokralainsäädäntö antaa
vuokralaisten käyttöön oikeusturvakeinot
vuokranantajan tekemiä kohtuuttomia vuokrankorotuksia vastaan."
Pienituloisen eläkeläisen kynnys lähteä käräjille
ja ottaa kuluriskiä prosessista on suuri, puhumattakaan
prosessin kestosta. Monessa kunnassa palveluasunto voi muutoinkin
olla se yksi ja ainoa asuinpaikka, jota vastaan pitäisi
lähteä oikeuteen taistelemaan, mutta toisaalta
pitäisi sitä samalla pitää myös
kotinaan. Kysynkin ministeriltä: sälytättekö te
nyt kaiken vastuun tässä asiassa eläkeläisille
ja tuomioistuimille?
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa herra puhemies! Tämä on tärkeä kysymys
siinä mielessä, että kaiken kaikkiaan
tänä päivänä asuminen
on kallista ja vuokrat monesta syystä nousevat kovasti.
Mielestäni on tärkeää huomioida,
että esimerkiksi valtion tukeman asuntotuotannon osalta
näitä vuokria, omakustannusperiaatetta, valvoo
Ara, ja on hyvin tärkeää, että vuokrien
korotukset noudattavat yhteisesti sovittuja raameja. Tietenkin sitten
sellaisissa asunnoissa, missä näitä valtion
tukia ei ole, monta kertaa erilaiset elämisen ja asumisen
kustannusten nousut vaikuttavat näihin vuokriin ikävällä,
nousevalla tavalla.
Se, mikä on tärkeää myös,
on se, että me pystymme turvaamaan ihmisille riittävästi
asuntoja. Jos meillä on kylliksi kohtuuhintaisia asuntoja, se
myös omalta osaltaan ehkäisee hintojen nousua
pilviin. Tästä asiasta meillä on myönteistä kerrottavaa
riihestä. Tulemme lisäämään
valtion tukia kohtuuhintaisten asuntojen, ihmisten kotien, rakentamiseen
sekä lisäämme tukea erityisryhmien palveluasumiselle,
muun muassa juuri (Puhemies koputtaa) näille vanhusten,
ikäihmisten asunnoille.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tilanteessa, jossa budjetin alijäämä on
miljardiluokkaa, tarvitaan päätöksiä.
Mutta pelkkä sen hokeminen, että päätöksiä on
tehtävä ja vaikeita päätöksiä on
tehtävä, ei riitä, koska ne vaikeatkin päätökset
vaikuttavat ihmisten arjessa, kun mennään sinne
takuueläkkeen, kansaneläkkeen saajan tasolle.
Tunnistamme keskustassa täysin sen, että helpot
päätökset on tehty. Vaikeat päätökset ovat
aina arvovalintoja. Te olette nyt tehneet ratkaisuja, jotka muuttuvat
todellisuudeksi tilanteessa, jossa lait ovat eduskuntakäsittelyssä:
mitä se, että indeksejä on jäädytetty
tai pienennetty, todellisuudessa tarkoittaa. Arvoisa hallitus, perusturvan
varassa olevilla ihmisillä ei ole juurikaan mahdollisuuksia
omaa elintasoaan parantaa tilanteessa, jossa nämä indeksit
on jäädytetty tai niitä ollaan jäädyttämässä.
Mihin toimenpiteisiin, arvoisa hallitus, te ryhdytte siinä tilanteessa,
että leipä maksaa liikaa tai maitotölkkiä ei
ole varaa (Puhemies koputtaa) ostaa?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tässä varmaan kannattaa
laittaa asia mittasuhteisiin. Meistä aika moni tuolla toreilla
kiertäessään on saanut vastaansa kysymyksiä — kun on
tullut indeksikorotus johonkin etuuteen, vaikkapa eläkkeeseen — että minulle
tuli indeksikorotus, joka on 80 senttiä, mitä minä nyt
tällä teen. Eli ihmiset ovat olleet pettyneitä,
että se täysi indeksikorotus on ollut esimerkiksi
80 senttiä. Ja nyt se tulevana vuonna onkin vaikkapa 40
senttiä. Tästä tässä on
kysymys. Eli se 80 senttiä jonakin vuonna muuttuu 40 tai
20 sentiksi. Näin suuresta, tai näin pienestä,
asiasta on kysymys.
Mutta tosiasia on se, että me emme enää halunneet
leikata valtionosuuksia eli heikentää palveluja,
jotka kohdistuvat sekä lapsiin että vanhempiin
ihmisiin. Jotta saisimme riittävästi säästöä aikaiseksi,
tällä kertaa meidän piti (Puhemies koputtaa)
jäädyttää myös etuuksien
indeksit.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministeri ja muukin
hallitus on moneen otteeseen kertonut, että kun on vaikeat
ajat, niin silloin kaikilta täytyy ottaa, ja periaatteessahan
se on juuri noin. Se tässä kuitenkin ihmetyttää,
että kun te nyt kerrotte, että näitä etuuksien
indeksejä ei täysimääräisesti
koroteta, niin miksi ihmeessä te sitten kohtelette yhtä etua
eri tavalla. Eli kun muut indeksit ainoastaan jäädytetään
eli etuudet eivät nouse, niin miksi te kohtelette lapsiperheitä sitten
toisella tavalla ja heiltä leikkaatte?
Ja tämä ei ole ensimmäinen kerta,
kun te olette lapsiperheitten kimpussa, arvoisa pääministeri.
Jo aiemmin te jätitte pienimmät isyys-, äitiys- ja
vanhempainpäivärahat jälkeen, kun työttömyysturvaa
oli vielä varaa nostaa, ja kotihoidon tukeen suunnittelette
leikkauksia. Miksi te kohtelette yhtä väestöryhmää eri
tavalla kuin muita etujen saajia?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin tässä olen useampaan
kertaan todennut, me tarvitsemme myös menojen leikkauksia.
Pelkästään veroja korottamalla ei ole
mielekästä tasapainottaa taloutta. Kun menoja
leikataan, silloin leikataan käytännössä kaikkialta.
Aiemmin on tehty varsin merkittäviä valtionosuussäästöjä,
jotta menoja saadaan alas. Nyt leikataan ihan jokaiselta hallinnonalalta,
mukaan lukien etuuksista.
Jos ajatellaan sitten lapsiperheitä: Jos me olisimme
valinneet sen, että nostetaan arvonlisäveroa,
niin se olisi iskenyt aivan samalla tavalla niin lapsiperheisiin
kuin vanhempiin. Tai jos olisimme nostaneet palkkaveroa, niin se
olisi kohdistunut niihin, jotka palkkaa saavat, muun muassa pienten
lasten vanhempiin.
Eli semmoista politiikkaa ei ole, joka ei suoraan tai välillisesti
koskettaisi ihmisiä. Jos menoja leikataan, joku saa vähemmän
tai teitä rakennetaan vähemmän. Jos veroja
korotetaan, joku maksaa enemmän. Tässä suhteessa
kehyspäätös on kohtuullisen tasapuolinen,
eli kaikki ovat omalla tavallaan talkoissa mukana.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen pääministerin kanssa
täsmälleen samaa mieltä, että sellaista
leikkausta ei ole, mikä ei kohdistu ihmisiin, mutta en
minä sitä kysynyt, vaan minä kysyin,
miksi te leikkaustilanteessa pistätte ihmiset eriarvoiseen
asemaan. Jos saa eläkettä tai jotain muuta etuutta,
jonka indeksikorotus nyt sitten ei tule täysimääräisenä,
niin hyvä, se on sensuuntainen menetys näille
ihmisille, (Ben Zyskowicz: Ei se Rehulan mielestä ollut hyvä!)
mutta minkä ihmeen takia te lapsiperheiltä, kun
te aiemmin jo jäädytitte indeksin, nyt tiputatte
lapsilisää? Te kohtelette eri tavalla lapsilisiä kuin
muita etuuksia. Oikeudenmukaista olisi se, että kaikkia
etuuksia kohdellaan samalla tavalla. Miksi eriarvoisuus?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Lapsilisän kohdalla on kysymys noin
8 euron leikkauksesta. Se on paljon joidenkin kohdalla, ja taas
toisten perheiden kohdalla sillä ei ole suurta merkitystä.
Kuten tuossa olen useampaan kertaan todennut, menoleikkauksia ei
saada riittävässä mittakaavassa tehtyä,
ellei niitä tee niin kuin me olemme nyt tehneet. (Eduskunnasta:
Rahat menee Kreikkaan!) Minä haluan ihan mielelläni
kuulla keskustan vaihtoehdon siihen, kun te olette sanoneet, että veroja
ei pidä korottaa, eli kaikki pitää tehdä menoleikkauksina.
Nyt te tiedätte, mitä hallitus on tehnyt. Me olemme tehneet
varsin merkittävän sopeutuspäätöksen, jolla
pystymme helpottamaan tulevaisuuden suomalaisten velanmaksutaakkaa.
Jos on vakavissaan velkaantumisen taittamisen suhteen, silloin pitää olla
kykyä ja rohkeutta tehdä myös vaikeita päätöksiä.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Eläkeläisten lisäksi
leikataan myös työttömiltä ja opiskelijoilta
perusturvasta. Jos ajatellaan kolmea vuotta, jotka hallitus on tähän
asti tehnyt työtä, jokaisena vuonna, vaikka on
tehty yli 5 miljardin sopeutukset, on pystytty huolehtimaan siitä,
että perusturvaa ei heikennetä — päinvastoin,
perusturvaa on parannettu. Esimerkiksi työmarkkinatukeen
ja peruspäivärahaan tehtiin 100 euron tasokorotus.
Nyt hallitus tekee selkeän muutoksen siinä politiikassa,
jossa keskeistä on ollut tuloerojen kaventaminen ja se,
että perusturvasta ei leikata. Arvoisa pääministeri,
ei ole niin, että tämä on ainoa vaihtoehto,
että mistään muualta ei enää olisi
voinut sopeuttaa, että oli pakko leikata myös perusturvasta.
Menosopeutus — eli leikkaukset — on 900 miljoonaa,
veronkorotukset 700 miljoonaa. Jos olisi tehty arvovalinta, korotettu
hivenen enemmän veroja, oltaisiin voitu säästyä indeksileikkauksilta.
(Puhemies koputtaa) Miksi teette enemmän menoleikkauksia
kuin veronkorotuksia?
Pääministeri Jyrki Katainen
Kun katsotaan koko 7 miljardin sopeutuskokonaisuutta, se on
puolet ja puolet -periaatteella, mutta tulevien vuosien uusien sopeutuspäätösten
painopiste on jossakin määrin menopainotteisempi
ja vähemmän veropainotteisempi. Miksi näin?
Siitä syystä, että me tarvitsemme tähän
maahan uutta talouskasvua. Tässä on perustellusti
erilaisia poliittisia mielipiteitä. Toiset uskovat siihen,
että verotusta voidaan nostaa ihan kuinka korkealle vain ja
kassa vain kilisee. Pääsääntöisesti
taloutta tuntevat ihmiset eivät usko tuohon ideologiaan.
Me emme saa tukahduttaa tätä yhteiskuntaa siihen, että työnteko
ei kannata, yrittäminen ei kannata, vaan päinvastoin
meidän pitää kannustaa ihmisiä siihen.
Tästä syystä johtuen, samaan aikaan kun
kiristämme joitakin veroja, me laskemme muun muassa pienten
palkkatulojen verotusta ja myös perusturvan varassa elävien
ihmisten verotusta. Siinä on sosiaalinen puoli, mutta siinä on myös
kannustavuuspuoli. Ei kannata kuvitella, että vain veroja
korottamalla tämä yhteiskunta (Puhemies koputtaa)
kasvaa ja menestyy.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Jos ajatellaan, mistä meidän
pitää huolehtia, niin meidän pitää huolehtia
siitä, että meillä on kestävää taloudellista
kasvua, joka tulee siitä, että meidän
teollisuutta saadaan uudistettua ja vienti saadaan vetämään.
Mutta sitä odotellessa meidän pitää huolehtia
kotimarkkinoiden kysynnästä, ettemme tapa sitä ostovoimaa,
sitä kehitystä, jolla on pystytty huolehtimaan
työllisyydestä kotimarkkinoilla. Silloin kun mietitään
veronkorotuksia ja leikkauksia, niin mitkä ovat kaikkein pahimpia
ostovoiman kannalta? Leikkaukset perusturvaan. Ne eläkeläiset,
opiskelijat, työttömät, jotka elävät
perusturvan varassa, käyttävät jokaisen
euron ja jokaisen sentin kotimaiseen kysyntään,
luovat kotimaassa työpaikkoja. Miksi te siis, jos haluatte
huolehtia työllisyydestä ja talouskasvusta, leikkaatte
nimenomaan perusturvaa, joka palautuu suoraan talouteen niin verotuloina
kuin palveluiden ja muiden käyttäminä (Puhemies
koputtaa) työpaikkoina?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kannattaa pistää taas asiat
mittasuhteisiin. Jos puhutaan nyt vaikkapa näistä etuuksien leikkauksista,
niin niiden arvo on joissakin sadoissa miljoonissa. Jos ajatellaan,
että ne olisi jätetty tekemättä,
olisi tehty leikkaukset jostakin muualta, niin minkähänlaista
tuhoa se olisi saanut aikaiseksi kasvun ja tulevaisuuden kannalta. Nämä leikkaukset,
niin kuin tuossa totesin, ovat kuukausitasolla ehkä noin
muutamien kymmenien senttien, ehkä euron kohdalla. (Paavo
Arhinmäki: Euroja!) Näin ollen en usko, että tällä on
kovin suurta vaikutusta kotimarkkinakysyntään.
Jos taas halutaan lisätä kotimaista ostovoimaa,
niin tuloveronkevennys olisi sitä tuonut. Minä en
usko, että sekään olisi ollut kovin järkevää tässä tilanteessa,
jossa meidän täytyy vakavasti pystyä osoittamaan,
että me taitamme velkaantumisen. Näin ollen me
tarvitsemme yhdistelmän menojen leikkauksia ja verojen
korotuksia. Vain toisen instrumentin valitsemalla emme pärjää.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun oppositio, edustaja Tolppanen,
aloitti tämän kyselytunnin, niin kysymys kuului:
miksi leikkaatte työeläkeläisiltä?
Sen jälkeen edustaja Arhinmäki kysyi, miksi leikkaatte
kansaneläkeläisiltä, opiskelijoilta ja
vielä työttömiltä. Sen jälkeen
edustaja Tiilikainen kahteen kertaan sanoi, että miksi
te leikkaatte vain lapsiperheiltä. Eikö tämä nyt
jo osoita, että kaikilta leikataan, kaikki osallistuvat
tavalla tai toisella näihin yhteisiin talkoisiin, jotta
lapsemme ja heidän lapsensa eivät joutuisi niin
paljon velkaa maksamaan? Minun mielestäni tämä näkyy
myös siitä, että suunnilleen kaikki eturyhmät
ovat arvostelleet tätä hallituksen kehysratkaisua,
että väärin leikattu. Mutta kysyn: jos
leikkauksia ei olisi voinut tehdä lapsiperheisiin, ei eläkeläisiin,
ei opiskelijoihin, ei työttömiin, ei perusturvalla
eläviin, niin mikä olisi ollut suunnilleen niiden
suomalaisten määrä, joihin näitä leikkauksia
olisi voitu kohdentaa, ja kuinka paljon olisikaan silloin pitänyt leikata
(Puhemies koputtaa) per nenä?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Silloin tietysti leikkaukset olisivat kohdistuneet
ihmisryhmistä hyvin, hyvin pieneen joukkoon. Pitää huomioida
silloin myös se, että suurituloisimmathan eivät
ole etuuksien varassa, eli suurituloisimmat olisivat olleet leikkausten ulkopuolella.
Heille tulee korkeampia veroja. Sitten nämä äsken
mainitut ihmisryhmät olisivat olleet leikkausten ulkopuolella.
En tiedä, jääkö siihen väliin
nyt sitten vielä... Ehkä semmoiset niin kuin keskituloiset
ihmiset (Ben Zyskowicz: Joilla ei ole lapsia!) olisivat tavalla
tai toisella voineet jäädä siihen väliin,
ja heitä olisi sitten pitänyt rokottaa entistä kovemmalla
kädellä. Tai sitten toinen vaihtoehto: olisimme
suunnanneet leikkaukset palveluihin, terveyspalveluihin, päiväkotipalveluihin,
kouluihin. Tätäkö täällä halutaan?
(Välihuutoja) Ei varmasti.
Meidän tavoitteenamme on luoda semmoinen Suomi, joka
perustuu työnteolle — se tarvitsee talouskasvua — ja
tasa-arvolle, jota tuotetaan ensi sijassa hyvien julkisten palvelujen
kautta. Sitten kun ihmiset ovat joutuneet työelämän
ulkopuolelle tai eivät saa työtä, heitä autetaan
tulonsiirroilla. Mutta tässä leikkaus-, tasapainotuspolitiikassa
(Puhemies koputtaa) on nyt jouduttu käymään
ihan meidän jokaisen kukkarolla.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Hieman tautologiaa koskien puoltatoista miljoonaa
eläkeläistä, joiden toimeentulo viimeisten vuosikymmenien
varrella on merkittävästi heikentynyt ansiotuloihin
nähden. Tätä heikentää sekin,
että hallitus viisaudessaan on leikkaamassa eläkeläisten
eläkeindeksiä 75 prosenttia, jolloin se jää tasolle
0,4 prosenttia. Tänä vuonna inflaatio etenee 1,5
ja ensi vuonna 1,7 prosenttia, eli kyllä heikennystä tapahtuu
voimakkaasti. Ja niin kuin täällä on
todettu, vaikutus valtion kassaan on hyvin minimaalinen, koska useimmat meistä eläkeläisistä
saavat
vaatimattoman eläkkeen erilaisilta eläkeyhdistyksiltä.
Kysyn tässä ja nyt: koska hallitus aikoo — jos
aikoo — lopettaa eläkeläisten kurittamisen,
varsinkin kun eläkeläiset ovat se kansanryhmä,
joka on ollut luomassa tämän päivän
hyvinvointi-Suomea?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalainen puolue näyttää olevan
kiinnostunut vain työeläkeläisistä mutta ei
kansaneläkeläisistä. Kun me päätimme
leikata perusetuuksien indeksiä — siis indeksiä ei
täysin jäädytetä, mutta se tulee
samalle 0,4:n tasolle kuin oli palkansaajien peruskorotus — niin
olisiko ollut oikein sitten, että kansaneläkeläisiltä olisi
tämä leikkaus tehty mutta työeläkeläisiltä ei? (Ben
Zyskowicz: Sitäkö Tuupainen haluaa?)
Kun me olemme tämmöisessä tilanteessa,
jossa Suomen julkinen talous pitää saada kuntoon, jotta
meillä on palveluja ja varaa maksaa tulonsiirtoja ja varaa
satsata tuleviin työpaikkoihin, silloin se vaatii konkreettisia
toimenpiteitä. Minä tiedän, että jokainen
yksittäinen leikkauskohde saa tässä salissa
arvostelua, mutta ajatelkaapa, jos me tottelisimme teitä.
Miten tälle maalle sitten kävisi?
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Eläkkeensaajien ja kaikkien pienituloisten
toimeentulo pitää turvata, ja me pienennämme
indeksejä, mutta kuitenkin niitä korotetaan sen
verran kuin työmarkkinaratkaisussa yleinen taso on eli
0,4 prosenttiyksiköllä. Mutta henkilön
toimeentulon ratkaisee se, mikä on etuuden koko, ja myös
se, paljonko sitä verotetaan. Hyvä oppositio,
tässä kehysratkaisussa verotetaan sillä periaatteella,
että hyvätuloiset kantavat isomman taakan kuin
pienituloiset eli suurituloisten verotus kiristyy ja pienituloisten
verotus kevenee. Me kevennämme perusvähennystä ja
ansiotulovähennystä yhteensä 100 miljoonalla,
mikä kohdistuu nimenomaan kaikkein pienituloisimpiin.
Arvoisa pääministeri, joko me olemme saaneet
laskelmat valmiiksi siitä, kuinka paljon pienituloisten
toimeentulo paranee sillä, että verotusta nimenomaan
pienituloisiin kohdentuen kevennetään? (Välihuutoja)
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole muita laskelmia kuin tämän
veropäätöksen osalta. Silloin kun päätöksiä tehtiin,
nähtiin, että veroratkaisut ovat lievästi
tuloeroja kaventavia. Mutta kun jokainen päätös tehdään
sitten lainsäädännön muotoon
ja tuodaan eduskunnan käsittelyyn ensi syksynä budjetin
yhteydessä, niin silloin meillä on tarkemmat vaikutusarviot
eri toimenpiteistä.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Muistuttaisin arvoisaa pääministeriä,
että tässä maassa on 2 400 000
ihmistä, jotka tekevät töitä. Perussuomalaiset
ovat aikaisemmin esittäneet viidettä, selkeää veroluokkaa,
joka iskisi siihen ryhmään, joka tienaa yli 70 000.
Heitä on paljon.
Te olette tänään sanonut useampaan
kertaan, että kipeitä leikkauksia pitää tehdä.
Miksi te ette uskalla leikata sitten sellaisista paikoista, mistä voisi
leikata? Te hyväksyitte tammikuussa muun muassa yhdistelmälupadirektiivin,
joka aukaisee suomalaisen sosiaaliturvan EU:n ja Eta-maiden ulkopuolisille
maahan tulleille työtä tekeville ihmisille, kun
he ovat olleet maassa vain neljä viikkoa. Sen lisäksi
te maksatte 10 miljoonaa joka vuosi ihmisille, jotka eivät
ole koskaan Suomessa käyneetkään, lapsilisiä ja
kotihoidon tukia sillä perusteella, että yksi
perheestä on täällä töissä. Meillä on
ollut hyvä asumisperusteinen sosiaaliturva. Nyt te murennatte
sen työperusteiseksi ja sitä kautta virtautatte
meidän rahamme ulos tästä maasta.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! En tiedä, oliko tuossa puheenvuorossa nyt
kovinkaan paljon totta. (Pentti Kettunen: Ohhoh!) Sanon tämän
ihan vain sen takia, kun te sanoitte, että me puramme asumisperusteisen
sosiaaliturvan. Ei meillä mitään semmoisia
päätöksiä ole. Jos siitä halutaan
keskustella, niin sitä varmaan kannattaa arvioida, kumpiko
on parempi järjestelmä, mutta hallitus ei ole
mitään semmoista päätöstä tehnyt,
että asumisperusteinen sosiaaliturva puretaan.
Toiseksi, kun te mainitsitte nuo pari esimerkkiä: Jos
te haluatte sieltä leikata, niin kyllä, mutta
sen jälkeen on vielä pari miljardia leikkaamista.
Eli ei kannata sotkea pieniä asioita isoihin asioihin.
Isot purot tulevat yksittäisistä päätöksistä, ja
ne pitää uskaltaa tehdä. Semmoinen rehellinen vaihtoehtojen
arviointi on se, mitä minä toivon, että tässä salissa
käydään, puhutaan oikean mittaluokan
asioista, ja tarvittaessa valtiovarainministeriö voi tälläkin
kertaa arvioida oppositiopuolueitten toimia, mikäli niin
haluatte.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Haluan vain todeta edustajalle, että ei
missään nimessä olla asumisperusteista
sosiaaliturvaa muuttamassa työperusteiseksi. Mutta nämä kaikki,
mistä te nyt puhuitte, liittyvät siihen, että kun
aikoinansa on tehty sopimus EU:hun menosta, on tehty myöskin
sosiaaliturvan koordinaatiosopimus, ja siihen liittyy hyvin monia
sellaisia sitoumuksia, missä Suomi on. Mutta me olemme
tekemässä sellaista selvitystä, jolla
me voimme varmistaa sen, että me pystymme pitämään
siitä kiinni, mitä on sovittu, että me
voimme sosiaaliturvan puolella oman kansallisen lainsäädäntömme
itse päättää. Siitä me
haluamme pitää kiinni, ja sellaista selvitystäkin
nyt tehdään, mitä lainsäädäntömuutoksia
me tarvitsemme, että me myös pystymme pitämään
siitä kiinni.