Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Katainen,
teidän hallituksenne lupasi suomalaisille nuorille töitä ja
opiskelupaikkoja, siis parempaa tulevaisuutta. Todellisuudessa ongelmat
pahenevat. Nuorisotakuu on epäonnistunut. Nuorisotyöttömyys
on lisääntynyt koko nuorisotakuun voimassaolon
ajan kaikilla mittareilla mitattuna. Nuorille annetut lupaukset
on petetty. Miten te selitätte tämän
suomalaisille, ja mitä te vastaatte niille nuorille, joilla
ei ole työtä eikä opiskelupaikkaa? Vai
onko kyse siitä, että tässäkin
asiassa te väännätte mustaa valkoiseksi, kun
sanotte, että Suomen asiat menevät hyvään suuntaan
ja hallituksen työt on tehty? Eivät mene. Pääministeri
Katainen, oletteko todella sitä mieltä, että nuorisotakuu
on onnistunut?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Itse asiasta vastaava ministeri ei ole nyt paikalla.
Hän osaisi varmaan tuohon vastata vielä paremmin.
(Välihuutoja) Asiat ovat menneet nuorisotakuun osalta hyvään
suuntaan mutta eivät varmasti riittävän
hyvään suuntaan. Yksi keskeinen haaste on se,
että Suomen talous muun muassa ulkopuolisista tekijöistä johtuen
ja Suomen teollisesta rakenteesta johtuen on mennyt huonompaan suuntaan
kuin mitä täällä olevista puolueista
yksikään ennusti vielä muutama vuosi
sitten. Näin ollen työpaikat eivät ole
lisääntyneet samassa tahdissa kuin mitä kaikki
täällä ovat olettaneet. Tämä on
yksi tekijä.
Mutta nuorisotakuussa on monia muitakin ulottuvuuksia, joissa
on päästy eteenpäin. Tämä on
varsin uusi hanke. Suomessa ei ole koskaan aikaisemmin yksikään
hallitus vastaavaa edes yrittänyt tehdä. Nyt se
on tehty ja asiat kulkevat parempaan. Mutta ehkä opetusministeri
voi omalta osaltaan opetuspuolelta sanoa.
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minun täytyy kyllä sanoa, että missään
päin Suomea, kun olen kiertänyt, kukaan ei ole
tullut siihen tulokseen, että nuorille ihmisille ei haluttaisi
tarjota opiskelupaikkaa ja työtä. Ensimmäistä kertaa
tämä hallitus haluaa kantaa siitä vastuun,
että jokainen nuori voisi saada itselleen ja elämälleen
suunnan. Siksi minä kyllä hämmästelen
hirvittävän paljon sitä, että keskusta
ei pidä onnistuneena nuorisotakuun käynnistämistä tällä hallituskaudella.
Nuorisotakuu on vuoden vanha laki, jonka pohjalta me olemme pystyneet
muuttamaan koko suomalaisen ajattelun siinä, että jokaiselle
nuorelle pitäisi järjestää kohtuullinen
tie eteenpäin. Minä pidän kyllä mahdottomana
niin ajattelemista, että nämä alkuvaiheen
kokemukset eivät olisi positiivisia. Meidän täytyy
myös muistaa, kuinka vaikeassa taloudellisessa tilanteessa
me olemme, ja antaa myös armoa sille, että kaikille
nuorille ei ole ihan vielä töitä järjestynyt.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat tästä aiheesta
esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan
nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Arvoisa pääministeri, en
tiedä, oletteko lukenut sitä raporttia, jossa
eilen tuli tietoa siitä, mitä nuorisotakuulle
on tapahtunut. Jos ette, minä kerron sieltä muutaman
kohdan: Alle 25-vuotiaiden työttömien lukumäärä kasvaa.
25—29-vuotiaiden valmistuneiden työttömyys
kasvaa. Nuorten työttömyys on kasvanut kaikilla
koulutusasteilla. Alle 25-vuotiaita työttömiä on
yhä enemmän 3, 6 tai 12 kuukauden pitkässä työttömyysjaksossa.
Sama koskee 25—29-vuotiaita. Siis kaikki mittarit menevät
heikompaan suuntaan. Eihän tässä nyt
niin voi ajatella, että kaikki on hyvin, että mennään
tällä tavalla, vaan tarvitaan nopeasti toimenpiteitä.
Nuoret itse sanovat, että he eivät ole edes nähneet
tuota takuuta, koska he eivät seuraa tiedotusvälineitä.
Sehän on suorastaan sydäntäsärkevää nähdä.
Mihin toimiin te, pääministeri, aiotte ryhtyä,
että nuorisotakuu aidosti toteutuu?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Se, että Suomeen ei synny työpaikkoja tällä hetkellä suhdanteesta
ja Suomen rakennemuutoksesta johtuen, on surkeaa. Siitä kärsivät sekä nuoret
työtä hakevat että sitten vanhemmat työtä hakevat
ihmiset.
Voi olla aika kova haaste saada kiinni joka ikinen suomalainen
nuori ja selittää heille, mitä nuorisotakuu
tarkoittaa. Mutta siihenkin yritys on kova. Niin kuin tässä kuultiin,
nuorisotakuu on ollut voimassa vasta vuoden. Suomessa ei ole koskaan
ollut mitään vastaavaa. Ja tämän
aikana on tavoitettu valtaosa suomalaisista nuorista ja pyritty
löytämään nuorelle joko opiskelupaikka tai
joku muu hänelle paremmin soveltuva paikka, että hän
ei olisi täysin tyhjän päällä.
Sellaisten nuorten, alle 25-vuotiaiden, lukumäärä,
jotka eivät ole opiskelijoita, jotka ovat puhtaasti työttöminä,
joista me kaikki olemme ehkä kaikkein eniten huolissamme,
on ehkä noin 10 prosenttia ikäluokasta. Se on
paljon, mutta kun nuorisotyöttömyydestä puhuttaessa
yleensä käytetään vielä suurempia
lukuja, niin täytyy huomioida, että niissä luvuissa
ovat myös opiskelijat mukana.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Oppivelvollisuutta ollaan pidentämässä vuodella
ja syrjäytymistä yritetään myös
sillä ehkäistä. Miten tämä vuosi
on ajateltu suunnitella niin että siitä olisi
todellista hyötyä nuorelle? Harva nuori haluaa
pelkästään päntätä päähän
lukuja, moni haluaisi tehdä jotain käsillä,
jotain ammattimaista. Miten on mietitty tämä lisävuosi?
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Niin, arvoisa puhemies, minä kiitän Elomaata hyvästä kysymyksestä,
että käydään keskustelua siitä,
voisiko muitakin vaihtoehtoja olla kuin toisen asteen perinteinen
lukio tai ammatillinen koulutus, ja osuitte minusta juuri oikeaan
kohtaan. Meidän täytyy myöntää,
että siitä nuorten joukosta, jotka heinäkuuhun
mennessä vuosittain tippuvat — noin 4 000—8 000:kin
nuorta vuosittain jää toisen asteen koulutuksen
ulkopuolelle — osa on nuoria, jotka eivät kykene
syystä tai toisesta aloittamaan toisen asteen koulutusta.
Olemme pyrkineet oppivelvollisuudessa ottamaan juuri sen huomioon,
että rakennetaan kahdenlaista väylää:
niille, jotka pystyvät jo aloittamaan lukion tai ammatillisen
koulutuksen, oppisopimuksen ja niin edespäin, ja sitten
niitä nuoria ajatellen, että on valmentavaa, valmistavaa koulutusta,
johon mennään hakemaan elämälle edellytyksiä jatkaa
opinnoissa eteenpäin. Tällöin kaikki
vaihtoehdot tulevat nyt kysymykseen. Eli laajalla rintamalla tulemme
ottamaan myöskin perusasteen lisäopetuksen eli
kymppiluokan vaihtoehdoksi mukaan, myöskin ammattistartin, maahanmuuttajille
lukion valmentavan koulutuksen (Puhemies koputtaa) ja lopulta myöskin kuntoutuksen
ja työpajat oppimisympäristöinä.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin tähän
oppivelvollisuusiän pidentämiseen. Ministeri maalaili
tuossa hienoja kuvia siitä, kuinka se toteutetaan, mutta
tosiasia on se, että hallituksen sisällä ei
olla vieläkään yksimielisiä siitä,
millä tavalla tämä toteutus tapahtuu,
kenttä on edelleen sekaisin, ketkä saavat järjestää tätä koulutusta,
ja olisi mielenkiintoista tietenkin tietää, millä rahasummalla
se aiotaan tehdä.
Arvoisa puhemies! Vielä tähän nuorisotakuuseen.
Keskustan mielestä tämä malli oli tosi
hyvä, mutta nyt on ilmennyt tuloksista päätellen, että se
on kyllä työllistänyt virkamiehiä mutta
ei suinkaan niitä nuoria, joille tämä malli
oli tarkoitettu. (Välihuuto: Ohhoh!) On kysymys liian sektoroituneesta
mallista liian pienellä rahasummalla tai väärin
suunnatulla rahasummalla, ja tästä johtuu se,
että nuoret eivät ole pystyneet hyödyntämään
tätä nuorisotakuun mahdollisuutta. Kysymykseni
kuuluu: olisiko järkevämpää kuitenkin
työllistää ja kouluttaa nuoria (Puhemies
koputtaa) kuin työllistää virkamiehiä tässä mallissa?
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Edustajan kysymys oli kaksiosainen, ja ensinnäkin
totean siihen ensimmäiseen osaan, että itselläni
on se hyvä puoli, että kuulun tähän
hallituksen joukkueeseen ja tiimiin, jossa on sovittu noin 17-sivuisen
muistion pohjalta, miten oppivelvollisuusikää tullaan
pidentämään. Ja niin kuin olen julkisuudessa
todennut, tulemme hallituksen esityksen antamaan lähiaikoina
julkiseen keskusteluun kuulemiskierrokselle.
Toinen kysymys kosketteli sitä, ollaanko nuoria työllistetty
vai niitä ihmisiä, jotka nuorten kanssa toimivat.
Minun täytyy sanoa, että kyllä maalataan
hyvin erikoinen ja surullinen kuva, jos nuorten aikuisten ja nuorten
kanssa työskentelevät ihmiset eivät pidä sitä kohtuullisena,
että niitä työskentelytunteja tulee.
Sehän on nuorisotakuun parasta helmeä, että täällä istuu
valtava rivi nuorisotakuusta vastaavia ministereitä, (Välihuutoja
keskustan ryhmästä) jotka omalla sektorillaan
tulevat viemään eteenpäin tätä moniammatillista
yhteistyötä. Ja sen takia lopuksi totean, että melkein
77 prosenttia (Puhemies koputtaa) nuorista, alle 25-vuotiaista,
on löytänyt työn, koulutuksen tai palvelun
kolmessa kuukaudessa. Kyllä se kertoo, että hyvin
menee.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Totta kai nuorisotakuun toteutumista saa
ja voi arvostella. Se on kuitenkin hallitukselta merkittävä,
kunnianhimoinen yritys. Siihen on varattu hallitusohjelmassa 60
miljoonaa euroa joka vuosi. En ole lukenut sitä eilistä raporttia
mutta muistan ulkoa tuoreeltaan, että yli 16 000
nuorta on saanut Sanssi-kortin kautta tai tukityöllistettynä työpaikan.
Ilman tätä panostusta tämä määrä ei
olisi saanut työpaikkaa. Älkää nyt,
keskustapuolue, vähätelkö sitä,
että lähes 20 000 nuorta on kuitenkin
saanut työpaikan.
Sitten kysymys ministeri Vapaavuorelle. Nimittäin näitä Sanssi-kortteja
on jaettu työvoima- ja elinkeinotoimistojen kautta noin
40 000, ja 9 200 nuorta on työllistynyt
niillä, ja nyt tavallaan kysymys kuuluu: mitä te
ajattelette tai (Puhemies koputtaa) mitä voisi tehdä vielä enemmän,
että pienet ja keskisuuret yritykset työllistäisivät
nuoria, kun he saavat 700 euroa (Puhemies: Aika!) kuukaudessa kymmenen
kuukauden ajan?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Täällä ministeri
Kiuru hetki sitten totesi, että nuorisotakuu kuuluu monen
ministerin vastuualueelle. Se pitää paikkansa.
Mutta taidan kuulua niihin harvoihin, joiden vastuualueelle se ei
suoraan kuulu. (Jukka Gustafssonin välihuuto) Itse asiassa
tämä kysymys, jonka esititte, kuuluu hyvin selkeästi
ministeri Ihalaisen vastuualueelle, hän tosin nyt ei ole
täällä paikalla.
On ihan selvää, että kun esimerkiksi
Suomen arvokkaimmalla keskusteluareenalla eduskunnassa puhutaan
nuorisotakuusta ja kun ymmärretään sen
iso merkitys, niin tätä kautta välittyy viesti
myös monille suomalaisille pk-yrityksille, jotka omalta
osaltaan tekevät joka päivä arjessa ratkaisuja.
Uskon, että tätä kautta, asennemuokkauksen
kautta, välittämällä oikeata
viestiä, myös suomalaiset pk-sektorin yritykset
omassa ahtaassa raossaan kantavat sen vastuun, jonka pystyvät.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuhansia nuoria joutuu vuosittain työkyvyttömyyseläkkeelle
varsinkin mielenterveysongelmien vuoksi. Nuorisotakuu ei näitä nuoria
pysty auttamaan. Tarvitaan täsmätoimia kaikkein
vaikeimmassa asemassa oleville ja ehdottomasti lisää voimavaroja
esimerkiksi oppilashuoltoon ja mielenterveyspalveluihin.
Nyt hallitus on siis päättänyt nostaa
oppivelvollisuusikää. Se edustaa mielestäni
samaa epäonnistunutta politiikkaa kuin nuorisotakuukin. Kokoomuksessakin
oppivelvollisuusiän pidentämistä kritisoidaan.
Esimerkiksi edustaja Sarkomaa on kutsunut sitä raadoksi,
joka on syytä haudata. Pääministeri Katainen,
luovutteko oppivelvollisuusiän nostosta ja kohdennatteko
apua ja tukea aidosti sitä eniten tarvitseville?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hallitus on omat päätöksensä tehnyt,
ja siltä osin kuin asiat ovat vielä neuvoteltavissa, niistä neuvotellaan,
ja muuten mennään eteenpäin.