Täysistunnon pöytäkirja 39/2014 vp

PTK 39/2014 vp

39. TORSTAINA 10. HUHTIKUUTA 2014 kello 16.02

Tarkistettu versio 2.0

EU-maiden verokilpailu

Annika Lapintie /vas:

Herra puhemies! Olemme lehdistä saaneet lukea, että Ruotsi on saanut viime jouluna Suomelta joululahjaksi miljonääri Björn Wahlroosin. (Jukka Gustafsson: Iso paketti!) Eli tästä voidaan päätellä, että Wahlroos on ilmeisesti imenyt jo kaiken Suomesta, mitä imettävissä on, ja tunnetusti ahneellahan ei ole mitään rajaa. (Eduskunnasta: Sillä on tietynlainen loppu!)

Mutta, hyvä hallitus, tässä nousee esille iso ongelma EU:n alueella: tarkoittaako EU:n alueen talousyhteys sitä, että maat alkavat kilpailla verotuksella, siis että kuka alhaisemman verotuksen pystyy tekemään, niin kuin tässä tapauksessa, kun väitetään, että muutto johtuu nimenomaan siitä, että Ruotsin porvarihallitus on poistanut perintöveron. Kysyisin: millä tavalla meidän, Suomen, hallitus aikoo puuttua siihen, että EU-alueella maat eivät keskenään kilpaile verotuksessa?

Pääministeri Jyrki Katainen

Arvoisa puhemies! Se oli Ruotsin sosialidemokraattinen hallitus, joka poisti perintöveron.

Hallituksella ei ole ollut sellaista Eurooppa-poliittista linjaa, jossa rakennettaisiin liittovaltiota, jossa EU päättäisi verotuksen tasosta. Me siis vastustamme edustaja Lapintien liittovaltioajatusta, jossa jäsenvaltiot eivät saisi itse päättää verotuksesta. Tälläkin hetkellä jäsenmaat päättävät itse ja Suomessa kansanedustajilla on oikeus päättää, mitä verotetaan ja kuinka paljon verotetaan, ja minusta se on ihan hyvä periaate myös jatkossa.

Jokaisella kansalaisella tässä maassa ja Euroopassa pitää olla oikeus muuttaa siihen maahan, missä haluaa asua eri syistä johtuen.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Pyydän niitä edustajia, jotka tästä aiheesta haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.

Annika Lapintie /vas:

Olen nyt todella hämmennyksissäni, hyvä herra pääministeri, koska hallitusohjelmaan on kirjoitettu, jos te ette ole sitä vielä ehtineet muuttaa, että tämä hallitus on eturintamassa suitsimassa veroparatiiseja ja epätervettä verokilpailua EU:n alueella. (Välihuutoja — Naurua) Mitä ihmettä tämä nyt on? Tämähän nimenomaan tarkoittaa, että me muka suosisimme veroparatiiseja. Suositteko te esimerkiksi sitä, että terveydenalan yritys Mehiläinen täällä Suomessa hoitaa potilaita ja sitten kotiuttaa ne voittonsa sinne veroparatiisiin EU:n alueelle? Mitä sille hallitusohjelman kirjaukselle on tapahtunut, että Suomi eturintamassa alkaa suitsia EU-alueen verokilpailua? Missä menee esimerkiksi esitys siitä, että siirrytään maakohtaiseen kirjanpitoon, jolla voidaan tällaiset veroketkuttelut estää?

Pääministeri Jyrki Katainen

Arvoisa puhemies! Ruotsi on varmaan jonkunlainen maanpäällinen veroparatiisi, (Naurua) jos sitä mittaa verojen korkeudessa. Joko Suomi, Ruotsi tai Tanska kilpailee asemasta Euroopan kireimmän verotuksen maana, eli me kuulumme siihen samaan paratiisikastiin kaikki. (Vasemmalta: Kaikki hyviä maita!)

Mutta edustaja Lapintie otti nyt esiin kaksi eri asiaa, veroparatiisi ja kansallinen verotusoikeus ovat kaksi eri asiaa. Veroparatiisit ovat niitä maita, joissa ei käytännössä veroteta juuri lainkaan tai verotetaan hyvin alhaisella tavalla pääomien liikkeitä. Tässä työssä hallitus on ollut aktiivinen — edellinenkin hallitus itse asiassa oli hyvinkin aktiivinen. Teimme kahdenvälisiä verosopimuksia viime vaalikaudella ja tällä vaalikaudella, ja olemme tehneet erittäin tiivistä yhteistyötä muun muassa OECD:n piirissä, jotta pystymme välttämään sitä, että pääomat liikkuvat pois niistä maista, missä niitä kuuluisi verottaa.

Kaj Turunen /ps:

Arvoisa puhemies! Olen täysin samaa mieltä pääministerin kanssa siitä, että verotus on sellainen kansallinen asia. Kun teemme näitä kansallisia päätöksiä, myös verotuksella voidaan ohjata tiettyä käyttäytymistä. Nyt on meneillään kuitenkin verottajalla tämmöinen hanke kuin syventävän verotuksen ohje. Eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pienten yrityksien palvelujen myynti silloin, kun ne toimivat alihankkijoina, pistetään ansiotulon piiriin eli verokirjalle, ja käytännössä tämä voi johtaa siihen, että jopa sadattuhannet työpaikat ovat vaarassa Suomessa. Jos tämmöinen hanke menee läpi, niin se käytännössä tarkoittaa sitä, että tämmöinen pienten yritysten alihankintatoiminta loppuu kokonaan, koska sillä yrityksellä, joka käyttää alihankkijoita, ei välttämättä sitä tarvetta ole siihen jatkuvaan työsuhteeseen (Puhemies koputtaa) vaan lyhyempään. Oletteko kuullut tästä hankkeesta, ja jos olette kuullut, mitä aiotte tehdä?

Pääministeri Jyrki Katainen

Arvoisa puhemies! Nyt en muista, olisinko kuullut tästä asiasta. Nyt valtiovarainministeri ei ole paikalla, mutta seuraavan kerran kun hän on, varmaan voidaan jatkaa tästä keskustelua sitten enemmän.

Lasse  Männistö /kok:

Arvoisa puhemies! Nyt en ihan tiedä, millaisessa maailmassa edustaja Lapintie elää, niin monta asiavirhettä ja käsitysvirhettä hänen kysymykseensä sisältyi. Suomi ei ole lahjoittanut mitään kenellekään, vaan Suomi on osa vapaata maailmaa, jossa kukin meistä voi onneksi päättää, missä maassa asuu. Toisaalta verokilpailu maiden välillä on fakta. Niin kuin pääministeri totesi, jokainen maa päättää verotuksestaan itse, ja on vain fakta, että mekin joudumme huomioimaan, mitä muualla päätetään. Kolmanneksi, Ruotsin, joka on pohjoismaisena hyvinvointiyhteiskuntana kenties se Suomen kaikkein helpoin mallimaa, väittäminen veroparatiisiksi on mielestäni ihan täysi farssi. Meidän kannattaisi katsoa, mitä Ruotsissa on tehty ja mitä ehkä Suomessakin kannattaisi tehdä tai harkita, jotta Suomesta ei muutettaisi Ruotsiin, oltiin suuri- tai pienituloisia.

Itse kysyisin pääministeriltä yritysten sukupolvenvaihdoksiin liittyen, joka on ehkä se hankalin kohta (Puhemies koputtaa) perintöverotuksen suhteen: kannattaisiko...

Puhemies Eero Heinäluoma:

Ja nyt aika on täynnä.

Puhuja

...meidän harkita perintöverotuksesta siirtymistä myyntivoittoverotukseen, kuten Ruotsissa?

Pääministeri Jyrki Katainen

Arvoisa puhemies! Juuri tällä hetkellä se on vaikeaa toteuttaa, johtuen tästä julkisen talouden tilasta. Moni on esittänyt ihan hyvin argumentein tuota vaihtoehtoa, että perintöverosta luovuttaisiin ja kiristettäisiin sitten myyntivoittoverotusta, mutta kun ne eivät mene ihan päikseen: myyntivoittoverot saadaan perittyä silloin, kun jotakin myydään, mutta kun perintöverosta luovutaan, niin silloin se tuotto putoaa sinä vuonna sitten kokonaan. Tämä perintövero on ongelmallisin varmasti juuri sukupolvenvaihdostilanteissa: monet yritykset ovat erittäin vaikeassa tilanteessa, ja käytännössä joissakin tapauksissa yritys joudutaan myymään sitten ulkopuolelle, jos ei ole varaa maksaa niitä perintöveroja. Mutta meidän lähtökohtamme on ollut se, että tässä tilanteessa, kun ei voida tehdä kaikkea, satsataan siihen, että uusi kasvu olisi mahdollista. Yhteisöveron alennus on siihen tähtäävä toimenpide, ja itse asiassa toinen on nyt tämä noin 600 miljoonan euron kasvupaketti, joka tämän kehysriihen yhteydessä julkistettiin.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Tämä kysymys on tällä erää käsitelty.