Jyrki Katainen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Maassa on ollut ylioppilastutkinnon
rakennekokeilu nyt muutamia vuosia käynnissä.
Parisenkymmentä koulua on kokeillut vaihtoehtoista muotoa
järjestää ylioppilastutkinto.
Haluaisin kysyä ministeri Raskilta näkemystänne
tämän rakennekokeilun vakinaistamisesta: Oletteko
sen kannalla?
Toisaalta, minkälainen on näkemyksenne reaalikokeen
uudistamisesta? Esillä on ollut vaihtoehto, että siirryttäisiin
niin sanottuun ainereaaliin, jossa kokelas voisi suorittaa reaalikokeen yhden
aineen kysymyksiin vastaamalla. Vai oletteko edelleen yleissivistävän
reaalikokeen kannalla?
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa rouva puhemies! Ylioppilastutkinnon rakennekokeilu
on käynnissä. On tarkoitus ehkä tämän
kevään aikana tehdä päätöksiä siitä,
että kokeilu jatkuu. Olen kokeilun kannalla ollut aina
sen tähden, että ne uhkatekijät, joita
on pelätty, esimerkiksi ruotsin kielen valinnan vähäisyys,
eivät ole toteutuneet ja rakennekokeilukouluissa on esimerkiksi matematiikkaa
valittu enemmän kuin normaaleissa tavallisissa lukioissa.
Rakennekokeilua ei tulla tämän hallituksen aikana
vakinaistamaan, se on päätetty, mutta kokeilua
on tarkoitus jatkaa.
Reaalikoetta on tarkoitus uudistaa. Työryhmän
yksimielinen ehdotus oli, että siirryttäisiin niin
sanottuun ainereaaliin. Minusta se on hyvä vaihtoehto,
joka mielestäni ei vähennä yleissivistävyyttä,
koska tälläkin hetkellä (Puhemies koputtaa)
opiskelijalla on jo mahdollisuus keskittyä itse oman päätöksensä mukaan
lukemaan vain jonkin aineen opintoja. Ainereaali tarkoittaisi (Puhemies
koputtaa) sitä, että täytyisi olla ainakin
kaksi päivää aikaa suorittaa reaalikoe.
Jyrki Katainen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Jos ajatellaan, että lukiokoulutuksen
perustehtävänä jatkossakin on olla nimenomaan
yleissivistävä koulutus ja toisaalta johtaa jatko-opintoihin,
niin eikö voitaisi ajatella niin, että yhdistettäisiin
ainereaali ja yleisreaali siten, että mikäli joku
kokelas haluaa käyttää erityisosaamistaan hyväkseen
pyrkiessään johonkin jatko-opintoihin, hän
voisi suorittaa ainereaalikokeen, mutta sitä ennen hänen
tulisi osoittaa yleissivistystä ja kokonaisuuksien hallintaa
suorittamalla yleisreaalin? Tällöin lukiokoulutus
säilyisi vahvasti yleissivistävänä eikä romuttuisi
pelkästään yhden kapean osaamisen väyläksi.
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni väite
siitä, että ainereaali jollakin tavalla vähentäisi
yleissivistystä, on väärä. Jo
70-luvulta on ollut ylioppilaskokelaille mahdollista vastata vain
yhden aineen kysymyksiin. On voinut keskittää lukemisensa
uskontoon, historiaan tai johonkin muuhun. Nyt mielestäni
voi sanoa, että yleissivistys ehkä lisääntyy
sen tähden, että opiskelija tietoisesti ajattelee kirjoittavansa
esimerkiksi kolme tai neljä reaalikoetta. Mielestäni
tämä ainereaali on silläkin tavalla tärkeä,
että se tuo tasa-arvoa oppiaineiden kesken, koska tällä hetkellähän
eri kieliä voi kirjoittaa lukemattomia määriä,
mutta reaali on tällä hetkellä vain yksi
koe.
Annika Lapintie /vas:
Rouva puhemies! Ylioppilaskirjoituksissa on ihmettelyä herättänyt myös
se, että niihin osallistuvilta peritään
maksu. Sinänsä tämä maksu ei
varmaan ole kenellekään kynnyskysymys, mutta koulun
perusajatuksena tulisi olla taata kaikille opiskelijoille yhtäläiset
mahdollisuudet ja yhtäläiset mahdollisuudet myös
jatkokoulutukseen.
Milloin ja millä tavoin ylioppilaskirjoitusten maksullisuus
aiotaan poistaa?
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa rouva puhemies! Ei ainakaan tämän
hallituksen aikana. En aio sellaista ehdotusta tehdä, koska
mielestäni se maksu, jonka opiskelijat maksavat ylioppilastutkinnon
kokeista, on kyllä pieni verrattuna siihen, mitä maksetaan
oppikirjoista ja kaikesta muusta lukioon sisältyvästä.
Opetus on maksutonta.
Mielestäni pitäisi enemmänkin olla
huolissaan niistä maksuista, joita ylioppilailla on sen jälkeen,
kun he saavat valkolakin päähänsä ja lähtevät
hakeutumaan yliopistoihin ja maksavat valintakokeisiin valmistavista
kursseista tuhansia markkoja.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Ainakin eräässä vaiheessa
lukuvuoden aikana pitkän espanjan lukijat olivat epävarmuudessa
sen suhteen, järjestetäänkö pitkän
espanjan ylioppilaskoetta ollenkaan. Tiedustelenkin:
Onko tämä ongelma ratkennut? Miten ylipäätään
ylioppilaskokeessa tulevaisuudessa aiotaan ottaa huomioon se, että globalisoituvassa
maailmassa Suomessa pitäisi olla mahdollisuus myös ylioppilaskokeessa
kirjoittaa muitakin kieliä kuin ne, mitkä ovat
meillä perinteisesti opiskeltuja?
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa rouva puhemies! Suomessa on todella mahdollisuus kirjoittaa
hyvin monia kieliä, mutta, rouva puhemies, minun on pakko
sanoa, että tähän pitkän espanjan
ongelmaan en pysty nyt vastaamaan. Otan sen selville.
Margareta Pietikäinen /r:
Fru talman! Allmänbildningen blir allt viktigare
och det har man konstaterat i olika sammanhang. Därför
tycker jag och många andra att modellen med både
en allmän real och en ämnesreal skulle vara den
riktiga.
Olen tietoinen siitä, että hyvin moni opettaja- ja
oppilasjärjestö on ottanut kantaa sen puolesta, että meillä olisi
sekä ainereaali että yleisreaali. Kysynkin ministeriltä:
Millä tavalla on otettu huomioon näitä kannanottoja?
Ymmärsin äskettäisestä vastauksesta,
että ollaan menossa nyt ainereaaliin, mikä on
valitettava asia, mikäli näin on.
Opetusministeri Maija Rask
Ärade talman! Arbetsgruppen som tog ställning
till studentexamen var enhällig. Den tyckte att det skulle
vara en allmän real, att den skulle vara en real med flera
prov, alltså inte en allmän real och något
annat till. Det var arbetsgruppens enhälliga åsikt.
Mikko Elo /sd:
Arvoisa puhemies! Me tiedämme kaikki ja ministeri Rask
tietää, että rakennekokeilu on jatkunut
varsin pitkään. On herännyt epäilys
siitä, että rakennekokeilua aiotaan jatkaa sen
takia, että ruotsin kielen asema on hyvin herkkä.
Kuitenkin on osoittautunut, että yli 90 prosenttia ikäluokasta
on valinnut ruotsin vapaaehtoisena kielenä.
Ministeri Rask, pitääkö tämä epäilys
paikkansa, että rakennekokeilua halutaan jatkaa, koska
ei pystytä päättämään
ruotsin kielen pakollisuudesta ylioppilaskirjoituksissa?
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa puhemies! Haluan korjata edellisen vastaukseni käännöstä:
Työryhmä otti nimenomaan kannan ainereaaliin,
ei yleisreaaliin. Det var så spännande att prata
svenska, kanske var det så att jag inte gjorde mig förstådd.
Rakennekokeilua halutaan jatkaa sen tähden, että siitä on
tehty kysely rehtoreilta ja suurin osa rehtoreista on sitä mieltä,
että he haluaisivat koulunsa pääsevän
rakennekokeiluun mukaan; voi olla, että jotkut haluavat
juuri sen tähden, että ei olisi pakko kirjoittaa
ruotsia.
Ehkä tässä on syytä todeta
myös se, mitä rakennekokeilu on. Se tarkoittaa
sitä, että opiskelijan olisi valittava pakollisena
ainoastaan äidinkieli ja sen lisäksi neljästä kolme,
joten pieni mahdollisuus on siihen, että ruotsin kieltä ei
valittaisi. Tämän poisvalinnan on tehnyt vähän
yli 10 prosenttia, ei sen suurempi ryhmä. Itse ajattelen,
että kun 90 prosenttia vapaaehtoisesti haluaa opiskella
ruotsia ja kirjoittaa sen, se on hyvä saavutus. Muutenkin
rakennekokeilusta saadut tulokset ovat puhuneet sen puolesta, että tämä olisi hyvä
vaihtoehto.