Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Laki ei saa olla kohtuuton, ja annan
yhden esimerkin varsin kohtuuttomasta lain pykälästä.
On kaksi yhtä suurta tuloa saavaa. Toinen henkilö ajaa
ylinopeutta 19 kilometriä tunnissa, ja seuraus on 700 markkaa
sakkoa. Viereisessä asunnossa asuva yhtä suurta
tuloa saava ajaa 25 kilometriä ylinopeutta ja
saa 700 000 markkaa sakkoa. Tämä on kohtuuton
laki. Valitettavasti olen itse ollut mukana säätämässä (Puhemies
koputtaa) tätä lakia, mutta haluan tässä sanoutua
irti siitä ja kysyn oikeusministeriltä:
Pidättekö te tätä lakia
kohtuullisena? Jos ministeri pitää sitä kohtuullisena,
muutosta ei tule, mutta jos hän pitää sitä kohtuuttomana,
niin ainakin kristillisdemokraattinen ryhmä odottaa, että tulee
pian muutosesitys saliin.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tämä asia oli kovasti esillä silloin,
kun tätä lakia säädettiin. Hallituksen
esityksen esitteli ministeri Järventaus edellisen hallituksen
aikana. Sitä täällä eduskunnassa
puntaroitiin pitkään lakivaliokunnassa ja sitten
suuressa salissa ja pidettiin hyvänä, että siirrytään
nettotuloperiaatteeseen. Sen jälkeen on tässä ympärillä yhteiskunnassa
tapahtunut muun muassa se, että on tullut näin
valtavan isoja tuloeroja. Näin isoja eroja ei varmaan 90-luvun
puolivälin tienoilla ollut tai ainakin se joukko, jota
ne koskevat, oli huomattavasti pienempi kuin tämän
hetken Suomessa. Nyt sitten tämmöisen yksittäisen
tapauksen perusteella katsotaan, että koko järjestelmä on
täysin perusteeton ja kohtuuton, niin kuin kristillisdemokraattien
puheenjohtaja juuri teki.
Kuitenkin vuosikymmenet ja oikeastaan vuosisadankin verran Suomessa
on katsottu, että päiväsakkorangaistus
on oikein ja kohtuullista mitoittaa henkilön tulojen mukaan.
Kun tavallaan yhtä lailla halutaan rangaista kahta henkilöä,
niin viedään sama osuus hänen tuloistaan
yhteiskunnalle, ja tämä periaate varmaan edelleenkin
tyydyttää suurinta osaa suomalaisista.
Näihin yksittäisiin kohtuuttomuuksiin päästään
pureutumaan sillä, että katsotaan sitten useamman
vuoden vakiintunutta tulotasoa eikä yhden vuoden satunnaisten
huipputulojen perusteella rangaista. Tämänhän
voi tehdä tällä hetkellä jo
oikeuskäytännön perusteella vahvistusvaiheessa
syyttäjä tai sitten viimeistään
alioikeus valituksen kautta.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri Koskinen viittasi ministeri
Järventaukseen, joka on ilmoittanut, että jos
hän olisi tiennyt, että seuraamukset ovat nämä,
hän ei olisi tällaista esitystä tehnyt.
(Naurua) Minä kysyin ministeri Koskiselta, ja ministeri
Koskinen vastasi ja totesi, että periaatteessa tämä laki
on hyvä ja oikea, että on päiväsakkojärjestelmä.
Olen samaa mieltä, mutta vaikka siitä periaatteesta
löytyisi paljonkin hyvää, siitä löytyy
nyt valitettavasti myöskin jotakin kohtuutonta. Olisi erittäin helppo
muuttaa se kohtuuttomuus kohtuulliseksi. Me odotamme todellakin,
että ministeri tuo sellaisen esityksen saliin.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Olen muidenkin lakien tulkinnassa koettanut
viestittää, että vanha tuomarinohje "mikä ei
ole oikein ja kohtuullista, ei voi olla lakikaan" on yleisenä ohjeena
lakeja sovellettaessa ja niitä tulkittaessa.
Rikoslain osalta tietysti ollaan sidottuja lain kirjaimeen paljon
voimakkaammin kuin monen muun lain osalta eikä voida kovin
pitkälle venyttää lain kirjainta. Tässä tapauksessa
on aika osuva ratkaisu löytynyt oikeuskäytännön
kautta, mutta se on syytä kirjoittaa lakiin. Oikeusministeriö on
valmis esittelemään sen. Mutta kun meillä on
samaan aikaan sovittu, että uuden sakkouudistuksen toteutumista
seurataan useamman vuoden ajan ja tehdään tieteellistä tutkimustakin
siitä, olisi kai luontevaa, että tehdään
sitten tällaiset yksittäiset muutokset, yhden
pykälän ja momentin oikaisut, siinä yhteydessä,
kun koko lakia tarkistetaan.
Meillä on tässä talossa tunnetusti
suuri joukko lakiesityksiä. Varsinkin lakivaliokunta on
työllistettynä. Toivoisin, että mietittäisiin,
miten työtaakkaa voidaan jakaa siten, että isot
sisällä ja tulossa olevat esitykset saadaan käsiteltyä näillä valtiopäivillä.
Jos lakivaliokunta haluaa, kyllä me tämänkin
esityksen tuomme sinne työn lisäykseksi
ja pinon päälle.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Oli minusta yllättävää kuulla
se, että kristillisdemokraattien suurin huoli on suurituloisten
ylinopeusrikoksista saamat sakot. Kysyisin ministeriltä:
Eivätkö itse asiassa kohtuuttomia ole juuri keski-
ja pienituloisten saamat sakot suhteessa hyvätuloisiin,
koska vapaa käytettävissä oleva tulo
sakon maksun jälkeen on huomattavasti pienempi? Olen saanut
tietää oikeuslaitoksesta lautamiehiltä,
että sakon muuntoja juuri pienituloisille tulee eli jos
he eivät pysty maksamaan näitä sakkoja,
he joutuvat sitten kärsimään vapausrangaistuksen.
Eikö pitäisi asiaa katsella myös tältä suunnalta?
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Sakonmuuntorangaistuksissa on sitten uusi
kohtuullistamiskohta. Siellä voidaan vapauttaa rangaistuksesta,
jos se on kohtuuton. Siitä huolimatta vankilaan määrättäviä muuntorangaistuksia
on tullut lisää. Niiden määrä on
kasvanut noin 30 prosentilla. Nehän ovat hyvin kalliita
yhteiskunnalle. Varmasti on myöskin syytä pohtia,
mitä voitaisiin tehdä toisin. Tosiaan rikesakon
lisääminenhän on usein tuotu ratkaisumalliksi.
Nyt 700 markan rikesakko vie esimerkiksi työttömyysperuspäivärahalla,
työmarkkinatuella olevalta lähes puolet kuukauden
nettoansioista. Se on todella raju rangaistus verrattuna
siihen, mitä tavalliselle palkansaajalle päiväsakkona
isommasta ylinopeudesta määrättävä sakkorangaistus
merkitsee.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kallikselle voisin todeta, että kun
olisi ajanut 19 kilometriä ylinopeutta tunnissa niin kuin
naapurinsa, olisi sitten välttynyt siltä kohtuuttomuudelta,
josta sanoitte tässä. Kannattaa vähän
kaasujalkaa varmaan hillitä. Mutta haluaisin kysyä ministeriltä:
Onko ministeriössä tiedossa jo tällä hetkellä, millaisia
yhteiskunnallisia vaikutuksia juuri tällä sakkouudistuksella
on ollut pieni- ja keskituloisiin? Olin nimittäin viime
kaudella siinä lakivaliokunnassa, joka käsitteli
tämän sakkouudistuksen, jonka yhteydessä siirryttiin
nettotuloihin eikä päädytty sakkokattoon
juuri sen vuoksi, että tuossa yhteydessä nousi
pieni- ja keskituloisten sakkorasitus, jolla katettiin nettotuloperusteisuuteen
siirtymistä. Eli tämä oli kysymykseni:
Onko tästä vielä minkään
näköisiä arvioita olemassa?
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Minimipäiväsakko 40 markkaa — nyttemmin
se putosi 6 euroon — on huomattavasti korkeampi kuin aikaisempi
20 markan minimirangaistus. Se on johtanut siihen, että minimitasoa
sovelletaan suurempaan joukkoon, lähes kaksinkertaiseen
osaan sakotetuista. Siinähän otetaan huomioon
myös elatusvelvollisuudet ja muita tekijöitä,
minkä takia jo lähes keskituloisetkin saattavat
ison perheen elättäjinä tulla pudotetuiksi
minimipäiväsakon joukkoon. Tässä mielessä tämä ikään
kuin haitari päiväsakon määrän
suhteen on kaventunut, että minimisakkoa sovelletaan entistä isompaan
osaan sakotetuista.