Täysistunnon pöytäkirja 4/2002 vp

PTK 4/2002 vp

4. TORSTAINA 7. HELMIKUUTA 2002 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Valtion osallistuminen Vuosaaren sataman rahoittamiseen

Erkki Pulliainen  /vihr:

Arvoisa puhemies! Lehdissä oli tänä aamuna, että talouspoliittinen ministerivaliokunta on ryhtynyt pohtimaan sitä, että Helsingin kaupunkia avustettaisiin Vuosaaren sataman liikenneinfrahankkeissa 50 prosentilla kustannuksista ja lisäksi niin, että tuo piikki on avoin tulevia mahdollisia kuluja varten.

Onko hallituksen piirissä päädytty siihen arvioon, että Helsingin kaupunki, joka on tässä tekemässä "bisnettiä" satamalla, on niin huonossa taloudellisessa tilanteessa, että ei pysty tällaisia liikenneinfrahankkeita itse rahoittamaan?

Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi

Arvoisa puhemies! Valtion tehtävänä on rakentaa radat ja tiet, ja lähtökohtana on se, että valtio rakentaa ne sataprosenttisesti. Käytäntö myöskin tähän mennessä on ollut se, että kun satamiin rakennetaan teitä, valtio rakentaa ne tiet.

Tällä kertaa poikkeuslähtökohtana on se, että siinä neuvonpidossa, joka on käyty liikenne- ja viestintäministeriön ja Helsingin kaupungin kesken, on sovittu siitä, että jako-osuudet ovat 50 ja 50 prosenttia. Mutta erittäin tärkeätä on se, että eilen, kun talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa keskusteltiin asiasta, lähtökohtana oli se, että valtio voi jalostaa omaa maa-aluettaan Keski-Pasilan alueella, ratapiha-alueella, ja tarkoituksena on, että ratapiha-alueelta valtio saa tulona sen summan, joka on tuota 50:tä prosenttia vastaava osuus väyläkustannuksista. Eli käytännössä se tarkoittaa sitä, että Helsingin avustuksella me rahoitamme kokonaisuudessaan nuo kustannukset ja siitä ei jää valtiolle kustannuksia.

Erkki Pulliainen  /vihr:

Arvoisa puhemies! Tässä tietysti tulee kysymykseen se, onko mietitty ylipäätään tämän hankkeen tarpeellisuutta. Mikäli liikennevaliokuntaan oikeaa tietoa on tullut, niin nämä satamapalvelut ovat saatavissa jo olemassa olevista satamista ja tätä satamaa ei lainkaan tarvita.

Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi

Arvoisa puhemies! Hankkeen tarpeellisuutta on hyvin perusteellisesti selvitetty hyvin pitkän aikaa ja on todettu, että nykyinen satamakapasiteetti ei riitä, laituripaikkoja tarvitaan lisää, ja sen lisäksi kustannustekijät puoltavat sitä, että Helsingissä olevat kaksi satamaa yhdistetään yhdeksi satamaksi. Myöskin ympäristöpoliittiset seikat puoltavat sitä, että Helsingin kaupungin keskustasta saadaan raskasta liikennettä raiteille ja myös kumipyörille, jotka eivät kulje kaupungin keskustan lävitse. Hanke on taloudellisesti ja yhteiskuntataloudellisesti kannattava.

Haluan myöskin korostaa sitä, että sataman sataprosenttisesti, itse sataman, rakentaa Helsingin kaupunki.

Antero Kekkonen /sd:

Arvoisa rouva puhemies! Huoleni on suurin piirtein sama kuin ed. Pulliaisella hetki sitten.

Pitääkö, ministeri Sasi, paikkansa se tieto, joka täällä eduskunnassa liikkuu, että Vuosaaren ratkaisun takana olisi kytkös eräisiin tiehankkeisiin Hämeessä? (Naurua)

Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi

Arvoisa puhemies! Toivon, että näin olisi, mutta valitettavasti näin ei ole. Mitään kytköksiä ei ole tiehankkeisiin ei Hämeessä eikä Kotkassa eikä myöskään Oulussa.

Klaus Bremer /r:

Arvoisa rouva puhemies! Ministeri Sasin ja hallituksen tiedossa täytyy olla, että Vuosaaren satamaa perustellaan ministeriön selvityksellä L8, jossa on tiedossa oleva 3 miljardin markan laskuvirhe useiden pienempien virheiden lisäksi. L8-selvitys perustuu vuoteen 95, minkä jälkeen Vuosaaren satamahankkeen kaikki vaikuttavimmat taloudelliset perustekijät ovat muuttuneet ratkaisevasti. Hintakin on noussut viisinkertaiseksi eikä kattoa näy, minkä lisäksi Vuosaaren sataman valtiontaloudellista tarkoituksenmukaisuutta suorastaan kieltäydytään selvittämästä kilpaileviin vaihtoehtoihin, Hankoon, Inkoon, Pikkala—Sompaan, Sköldvikiin, Kotka—Haminaan nähden, minkä lisäksi kukaan ei tiedä, mitä EU:n valmisteilla oleva tunnelidirektiivi ja rautateille muutenkin asetettavat vaatimukset tulevat lopulta Vuosaaren kohdalla maksamaan maassa, jossa jo ennestään on rankka ylitarjonta satamakapasiteetista.

Mikä panee liikenneministeri Sasin ja hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan näistä huolimatta ajamaan Vuosaaren satamahanketta valtion rahoituksella vastuuttomasti pakkomielteen tapaan?

Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi

Arvoisa puhemies! Haluan ensinnäkin todeta sen, että koko tuon rahoituksen tuohon hankkeeseen valtio tulee saamaan Helsingin kaupungilta suoraan ja välillisesti.

Mitä tulee kustannuslaskelmiin, ne on tehty erittäin huolellisesti. Kun väylät on jouduttu hyvin perusteellisesti selvittämään tunnelivaihtoehtojen vuoksi, tiedämme kustannukset erittäin tarkkaan. Voin vakuuttaa, että niissä ei ole mitään epäselvää. (Ed. Bremer: Ei pidä paikkaansa!) Voin myöskin sanoa sen, että vertailuja on tehty muun muassa Pikkalan sataman osalta. Pikkalan osalta kuitenkin tilanne on se, että sinne ei toimijaa ole löytynyt ja laituripaikkoja ei ole riittävästi rakennettavissa Pikkalan satamaan, joten tästäkin syystä toimivaa vaihtoehtoa Vuosaaren satamalle ei ole löydettävissä.

Virpa Puisto /sd:

Arvoisa puhemies! Turun kaupungissa on ollut noin 800 vuotta satama. Ilahduin todella suuresti kuullessani liikenneministerin lupaavan, että vihdoinkin tieyhteydet valtion kustannuksella hoidetaan näihin satamiin. Uskon, että nopeasti Pääkaupunkiseudulta tulee tie Turun satamaan.

Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi

Arvoisa puhemies! Rakennamme parasta aikaa Eurooppa 18:aa Helsingistä Turkuun. Siinä on se teidän lahjanne.

Katja  Syvärinen  /vas:

Arvoisa puhemies! Tämä koskee myös valtatie 2:ta Porin ja Rauman satamien osalta. Haluaisin kysyä:

Jos Helsingin kaupunki todella maksaa tie- ja ratahankkeet, tarkoittaako tämä, että tulevaisuudessa esimerkiksi tasoristeyksen poistamiset ja perusrataverkon kehittäminen eivät vaarannu tästä hankkeesta? Itse olen siitä vähän toista mieltä.

Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi

Arvoisa puhemies! Haluan korostaa sitä, että valtio saa rahoituksen tähän hankkeeseen sekä suoraan että välillisesti Helsingin kaupungilta. Odotan mielenkiinnolla muitten satamakaupunkien tarjouksia silloin, kun niille joudutaan rakentamaan infrastruktuuria, että ne sataprosenttisesti rahoittaisivat kaikki infrahankkeet tältä osin. Varmasti harkitsemme kaikkia rakennushankkeita hyvin vakavasti ja nopeasti, jos tämän tyyppisiä tarjouksia tulee. Voin vain todeta, että niitä ei ole mistään muualta tähän mennessä tullut.

Kari Rajamäki /sd:

Arvoisa puhemies! Asiaa on käsitelty valtiovarainvaliokunnassa useita vuosia. Jo 90-luvun puolivälissä valtiovarainvaliokunnan edellyttämä selvitys myös satamavertailusta suoritettiin. Olemme myös olleet tukemassa sitä, että tässä tapauksessa Vuosaaren osalta tehdään Suomen kaupunkien osallistumisennätys eli se 50 prosenttia vähintään kustannuksiin. Olisin kysynyt ministeri Sasilta:

Ollaanko pitämässä kiinni tästä prosentista varautuen nimittäin siihen, että kustannusarviot eivät pidä paikkansa?

Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi

Arvoisa puhemies! Luotamme siihen, että kustannusarviot pitävät paikkansa. Ne on erittäin huolellisesti ja tarkkaan selvitetty. Täytyy myöskin muistaa se, että eduskuntahan aikanaan tulee tekemään viime kädessä asiasta päätöksen myöntäessään valtuudet ratkaisujen tekemiseen ja tietysti valtuuksien osalta määritellään enimmäismäärä, mihin valtuudet ulottuvat. Tietysti ne ajavat myöskin hallituksen toimintavaltaa.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.