2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kuluttajansuojalain
7 luvun, eräiden luotonantajien rekisteröinnistä annetun
lain sekä korkolain 2 §:n muuttamisesta
Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Talousvaliokunta puoltaa pikaluottoja koskevan
hallituksen esityksen mukaisten lainsäädännön
tiukentamisesitysten hyväksymistä muuttamattomana
ja lakialoitteiden ja toimenpidealoitteiden hylkäämistä.
Käsittelyssä siis on paljon puhuttu pikavippilaki
ja siitä eduskunnan lopulliset ratkaisut. Myös
lausunnon antaneet perustuslakivaliokunta ja lakivaliokunta ovat
puoltaneet tämän lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Tämän uuden sääntelyn merkittävin
muutos on luoton koroille ja kuluille asetettava korkokatto. Lain
voimaantulon jälkeen myönnettyjen alle 2 000
euron pienten luottojen korkein todellinen vuosikorko voi olla enintään
viitekorko lisättynä 50 prosenttiyksiköllä.
Muutos nykytilaan, jossa vuosikorko on saattanut lähennellä 1 000:ta
prosenttia, on siis huomattava. Samoin tiukennetaan luotonantajan
velvollisuuksia arvioida kuluttajan luottokelpoisuutta.
Todettakoon, että esityksestä erillisenä on
tulossa voimaan perintälainsäädännön
muutos, joka osaltaan parantaa velallisen asemaa kohtuullistamalla
perintäkustannuksia.
Tämä esitys on jatkoa vuosina 2009 ja 2010
jo tehdyille sääntelyn tiukennuksille. Pikaluottojen aiheuttamista
velkaongelmista ei ole kerätty systemaattista tilastoaineistoa,
mutta valiokunnan useista lähteistä keräämät
tiedot antavat kuitenkin yhdensuuntaisen kuvan ongelmien lisääntymisestä.
Pikaluotot ovat yksinomaisena tai osasyynä huomattavasti
luotto-osuuttaan suuremmassa määrässä perintään
joutuneita asioita. Lisäksi pikavippien määrä kasvaa
huomattavasti muuta luottokantaa nopeammin.
Yksittäisten pikaluottojen lainamäärät
ovat kasvaneet, takaisinmaksuajat ovat pidentyneet ja ennen kaikkea
vuosikorot nousseet siis aivan kohtuuttomalle tasolle, mistä tuo
1 000 prosenttia kertoo selvää viestiä.
Vaikka vuosikorko ei parhaalla mahdollisella tavalla kuvaakaan normaalitilanteessa
lyhytaikaiseksi luotoksi tarkoitetun pikalainan kulurasitetta, antaa
se kuvan siitä, miten ylivelkaantumistilanteessa kuluista
koituva rasite nopeasti moninkertaistaa otetun lainamäärän,
ja tämähän se varsinainen ongelma tässä kaikessa
on. Myös pieniin, alle 300 euron suuruisiin lainoihin kohdistuvien
velkomustuomi-oiden määrän räjähdysmäinen
kasvu, ulosotoista saadut tiedot ja ylivelkaantuneiden asioita hoitavien
viranomais- ja avustustahojen tiedot antavat samansuuntaista näyttöä pikavippien
kasvussa olevista yhteiskunnallisista haitoista.
Sanon sen selvällä suomen kielellä:
monet eri tilastot kertovat selvää kieltä siitä,
että ongelmat ovat lisääntyneet aivan
räjähdysmäisesti. 300 miljoonan euron
verran luottoja vuodessa myönnetään,
ja kun kotitalouksien velkamäärä on 114 miljardia,
nämä 300 miljoonan euron myöntämisestä aiheutuvat
erilaiset ongelmat ovat moninkertaiset ja -vertaiset verrattuna
siihen 114 miljardin euron suuruiseen normaaliin luottokantaan,
ja tämä kuvaa ja kertoo mielestäni selvää kieltä siitä,
minkälaisen ilmiön kanssa ollaan tekemisissä silloin,
kun puhutaan näistä pikavipeistä.
Arvoisa puhemies! Korkeiden kulujen vuoksi laina on siis aina
kallista ja voi johtaa nopeasti tilanteeseen, jossa lainakulut nousevat
moninkertaisiksi lainan pääomaan verrattuna. Harkitsemattomasti
otettu pikaluotto voi johtaa myös niin sanottuun vippikierteeseen,
jossa vanha pikaluotto maksetaan pois lainapääomaltaan
koko ajan suuremmalla uudella pikaluotolla. Luottoja ehditään
ottaa useita ja velkamäärät saattavat nousta
useisiin tuhansiin euroihin ennen kuin ensimmäiset maksuhäiriömerkinnät
siitä kaikesta syntyvät.
Myös vaihtoehtoisia sääntelytapoja
harkittuaan talousvaliokunta katsoi, että kokonaisuutena arvioiden
tämä esitys on nyt sitten omiaan edistämään
vastuullista luotonantoa ja luotonottoa. Koska kyseessä on
merkittävä muutos nykyiseen sääntelyyn,
on tavanomaistakin tärkeämpää seurata
sääntelyn vaikutuksia. Myös lausunnon antaneet
valiokunnat ovat kiinnittäneet tähän — siis
seurantaan, sen tarpeeseen — hyvin paljon huomiota.
Valiokunta on myös pitänyt tärkeänä oikeusministeriön
käynnistämää selvitystä niin
sanotusta positiivisesta luottorekisteristä. Jotta kotitalouksien
kasvavaa velkaantumiskehitystä voitaisiin tarkastella nykyistä täsmällisemmän
tiedon pohjalta ja harkita myös kattavasti erilaisia velkaantumisen
hillitsemiskeinoja, valiokunta esittää, että eduskunta
hyväksyisi lausuman, jonka mukaisesti hallituksen tulee
kehittää keinoja kotitalouksien velkaantumisen
syiden ja kehityksen seurantaan ja ryhtyä tarvittaessa
lainsäädännöllisiin ja muihin
tarvittaviin toimenpiteisiin.
Arvoisa puhemies! Tässä pääkohdat
siitä, mistä itse asiassa on kysymys, hyvin pelkistäen
sanottuna ja vähän sitä pohdintaa, mitä itse
asiaan liittyen talousvaliokunta tästä asiasta
kävi. Haluan tämän lisäksi ottaa
tässä nyt ihan kansanedustajana ja ehkä nyt
sitten myöskin valiokunnan puheenjohtajana esille kaksi
seikkaa, jotka mielestäni jatkoa silmällä pitäen
on pidettävä tarkassa harkinnassa. Pitäisikö siis
noiden nyt kohta esille ottamieni asioiden osalta sitten vielä jatkossa
tehdä joitain tarkistuksia itse tähän
lainsäädäntöön? Seuranta,
se velvoite, nyt tulee hallitukselle, ja jos tuo seuranta näyttää aihetta
vielä puuttua, niin kaksi asiaa silloin mielestäni
on erittäin vahvasti otettava esille.
Ensimmäinen liittyy kysymykseen, siihen periaatteelliseen
kysymykseen, pitäisikö pikavipit ihan kaiken kaikkinensa
ja totaalisesti kieltää. Me pohdimme tätä asiaa
valiokunnassa aika pitkään ja perusteellisesti.
Siinä tuli monia sellaisia seikkoja, jotka eivät
niin kuin ilman muuta tee siitä hyvää eikä välttämättä edes
hyväksyttävääkään
ratkaisua.
Meillä on elinkeinovapaus. Toisekseen, sen seikan määrittäminen,
mikä sitten ihan oikein on sellainen pikavippi, mikä pitää kokonaan
ja totaalisesti kieltää, ja mikä on jotain
muuta, on vähän vaikeaa; tai jos se yritetäänkin
ja pystytäänkin jollakin kielellisellä ilmauksella
tekemään, ovatko sellaiset esteet ja estimet olemassa,
joilla voidaan estää sen kiertäminen,
sellaisen säädöksen kiertäminen,
joka säädös pyrkii täydelliseen kieltoon.
Tämäntapaisia asioita on, joittenka selittäminen
ja selvittäminen vaatii vielä paljon työtä,
ja tästäkin syystä mielestäni
tämä askel, mikä nyt tässä otetaan,
on hyvä, mutta jatkossa mielestäni — nyt
puhun omissa nimissäni — totaalikiellon mahdollisuutta
täytyy tarkistaa.
Toinen ja viimeinen huomio, jonka teen, liittyy sitten tähän
14 §:ään. Tämä koskee
sitä vaihetta, jolloin luoton myöntäjä myöntää sen
pikavipin. Nykyisessä lainsäädännössä lähdetään
siitä, että luotonantaja on siis velvollinen arvioimaan
tämän luotonhakijan edellytykset saada luottoa:
"Arviointi on tehtävä riittävien tietojen perusteella
ottaen huomioon luoton määrä ja muut
olosuhteet." Näin sanotaan tällä hetkellä.
Nyt uudessa laissa sanotaan näin — siis uuden
lain 14 §:ssä — tuosta arvioinnista,
siis luotonottajan edellytyksistä saada luottoa: "Arviointi
on tehtävä kuluttajan tuloja ja muita taloudellisia
olosuhteita koskevien riittävien tietojen perusteella."
Pieni problematisointi tähän liittyy: kuinka on
mahdollista, että se luoton myöntäjä voi
tehdä riittävän arvion luotonhakijan
todellisesta tilanteesta, taloudellisesta tilanteesta ja todellisesta
tilanteesta? Hän ei näe tuota luotonhakijaa, hän
ei tiedä tämän tuloja, minkälaiset
tulot sillä luotonhakijalla todellisuudessa on, hänen
ei tarvitse tietää siitä elämäntilanteesta
oikeastaan yhtään mitään. Tuolla
luoton myöntäjällä ei ole mitään
edellytyksiä saada selville, kuinka velkaantunut, paljon
tai vähän, tämä luotonhakija todellisuudessa
on. Käytännössä tämä 14 §,
joka pyrkii hyvään ja ottaa pienen pienen askeleen
oikeaan suuntaan, jättää siis edelleenkin
varsin epämääräiseksi sen luoton
myöntäjän tilanteen. Luoton myöntäjä ei
toden totta pääse tarkkaan selville, mikä sen
luotonhakijan, siis sen kuluttajan, joka kuluttaja luotonhakijana
hakee lainaa, elämäntilanne on. Tämä on
pulma, jonka voittaminen ja selvittäminen vaatii mielestäni
myöskin erityistä tarkastelua, löytyisikö sellaisia
teknisiä tai muita konsteja.
Tässä mietinnössä viitataan
positiiviseen luottorekisteriin, joka voisi olla yksi sellainen
keino, mutta sekään ei ole kovin yksiselitteinen
keino. Se, että alettaisiin pitää sellaista
rekisteriä meistä itse kustakin kaikesta, joka
rekisteri kertoo, että Pekkarisella nyt on kyllä ressukalla
noin paljon lainaa jnp. — jolloin olisi sitten periaatteessa aika
laajassa tiedossa Pekkarisen lainat tai joidenkin muiden lainat — ei
välttämättä, vaikka sillä voi
olla periaatteessa pohjimmaisia hyviä pyrkimyksiä,
ole niin kuin sen kokonaisuuden kannalta hyvä, mihin kokonaisuuteen
se liittyy, vaikka se kenties joissakin yksittäisissä pikaluottojen
myöntötilanteissa voisikin jonkun verran auttaa
asiaa.
Arvoisa puhemies! Siis myös tätä seikkaa
on syytä aivan erityisesti tarkastella jatkossa, kun lain
toimivuutta arvioidaan, antoiko tämä lakiesitys
todellisuudessa paremmat edellytykset luoton myöntäjälle
kuin tällä hetkellä arvioida kuluttajan
asemaa, tilaa selviytyä luotosta kunniallisella tavalla.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia talousvaliokunnalle erittäin
tärkeän yhteiskunnallisen asian hyvästä käsittelystä,
myös perustuslakivaliokunnalle ja lakivaliokunnalle.
Vippaa mulle viitonen -periaate oli aikaisemmin terve,
se maksettiin samana vitosena takaisin. Nyt tämä pikavippikehitys
on johtanut todellakin siihen, että on syntynyt ylikiskontaa,
johonka ihmiset ovat langenneet ja joutuneet taloudellisiin vaikeuksiin.
Tässä mielessä tämä asian
käsittely perusteellisesti eduskunnassa on ollut paikallaan.
Se, tuleeko totaalikieltoa joskus, mihin talousvaliokunnan puheenjohtaja,
edustaja Pekkarinen viittasi, on hyvä arvioida myöhemmin. Erityisen
hyvää on tämä juuri, että valiokunnan lausumassa
on, että velkaantumisen kehityksen hillitsemiseksi asiaa
selvitetään, tutkitaan ja seurataan.
Arvoisa puhemies! Tämä ylivelkaantuminenhan
on koko meidän Euroopan ja tietyllä lailla maailmankin
ongelma. Se vain näyttäytyy sitten jokainen ihminen
kerrallaan, myös yritysten, valtioiden, kaikkien tasolla.
Ei tietysti lainaamista voida lopettaa, mutta pelisäännöt
pitää olla, ja nyt mennään kyllä selkeästi
parempaan suuntaan. Ja kuten nähtiin, (Puhemies koputtaa)
pikaluottojen suuri osuus näistä velkomustuomioista käräjäoikeuksissa
kertoo sen, että yhteiskunnallinen ongelma on ollut ja
nyt sitä pystytään korjaamaan.
Lenita Toivakka /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt todella mennään hyvään suuntaan
näiden pikavippiongelmien hoitamiseksi. Viime vuonnakin,
ihan viimeisen puolen vuoden aikana, pikavippien määrä lisääntyi
29 prosenttia. Samaan aikaan maksuajat pidentyivät, ja
sehän kertoo siitä, että edelleen suuri
joukko ihmisiä on saattanut joutua vaikeuksiin näiden
takia. Erityisesti nuoret miehet kärsivät tästä ongelmasta.
Nyt on todella tärkeää, että me saamme
puututtua niihin ydinongelmiin tämän asian hoitamiseksi.
On hyvä, että nyt korkokattoa nostetaan, mutta
tässä on monia asioita, joita vielä täytyy
seurata sen myötä, kun laki astuu voimaan: juuri
tämä, mitä edustaja Pekkarinenkin sanoi,
eli se, miten selvitetään luotonottajan todellinen
tilanne, se, että hän todella kykenee tämän
lainan kantamaan ja kantokyky siihen riittää.
Mutta toinen asia, mikä on myös noussut julkisuudessa
keskusteluun, on pikavippiyhtiöiden ja perintäyhtiöiden
kytkökset. Jo nyt on ollut kirjoittelua siitä,
että siihen saattaa syntyä erilaisia kiertomahdollisuuksia.
(Puhemies koputtaa) Tähän täytyy kyllä jatkossa
puuttua, ja tätä täytyy seurata.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan muutama sana tästä totaalikiellosta.
Valiokunnan kuulemisissa tästä tosiaan puhuttiin
todella paljon ja puntaroitiin näkökohtia. Siellä on
yksi peikko, joka tuli asiantuntijakuulemisessa selkeästi
esille: Jos tulee totaalikielto, niin tämä pikavippien
antaminen siirtyy täysin harmaille markkinoille, oikeastaan,
voi sanoa, mustille markkinoille. Anonyymejä inter-netosoitteita — sitä kautta
sitten ihmisiltä viedään rahat. Siellä ei
ole sitten minkäännäköistä korkosääntelyä eikä mitään
muuta, se on täysin meidän kaikkien ulottumattomissa.
Eli tämä oli yksi argumentti sen eteen, että totaalikielto
ei tullut tähän asiaan, mutta tätä täytyy
seurata erinomaisen tarkasti.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikea on uskoa tätä edellistä edustaja
Kärnän esittämää argumenttia,
että tämän johdosta sallitaan tämä jossain
määrin oleva kiskonta edelleenkin, koska pelätään,
että tämä menee maan alla olevaksi toiminnaksi.
Mielestäni tämmöiset yhtälöt
eivät ole kyllä kovin perusteltuja.
Mutta olisin kysynyt talousvaliokunnan puheenjohtajalta, minkä vuoksi
te ette sinne lakiesitykseen tehneet mitään tiukennuksia
sen suhteen, että velallisen maksukyky arvioitaisiin. Jos tulee
nyt tämmöinen hämärä raja,
niin kuin itse mainitsitte äsken, niin miksi te tämmöisen
lakiesityksen päästitte läpi tänne
eduskuntaan? Olisihan tämä todella tärkeä asia
erityisesti nuoria ajatellen, että heidän maksukykynsä tarkistettaisiin kunnolla.
Toisekseen kysyisin, mistä löydettiin tämmöinen
yhteinen korkomäärä, joka on se 12 prosenttia
plus 50 prosenttiyksikköä korotusta siihen viitekorkoon.
Mistä tuli tämä 18 prosentin korotus? Onko
tämä myös joku summa (Puhemies koputtaa)
jostakin yhtälöstä? Haluaisin kuulla
sen.
Sinuhe Wallinheimo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallitukselle, talousvaliokunnalle, mutta
erityisesti edustajille Toivakka ja Kataja tulee antaa kiitokset
tärkeän asian nopeasta hoitamisesta. On hyvä,
että pikavippien yhteen tärkeimpään
ongelmakohtaan eli kohtuuttomiin korkoihin päästään
vihdoin myös lainsäädännöllä puuttumaan.
Silti työ tässä asiassa ei saa jäädä tähän.
Aivan kuten lausuntonsa antaneet valiokunnat toteavat, nyt on tärkeää seurata
tehtyjen päätösten seurauksia. Jos tarpeen on,
lisätiukennuksia lakiin on voitava tehdä. Kannatan
muun muassa talousvaliokunnan tekemää ehdotusta
selvittää pikaluottojen mainontaan liittyviä ongelmakohtia.
Markku Mäntymaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Paljon on puhuttu tuosta sosiaalisesta luotonannosta,
ja on helppo yhtyä talousvaliokunnan kantaan siinä,
että myös muut yhteiskunnan toimet, kuten juuri
tämä sosiaalisen luotonannon lisääminen,
toimeentulotuen saatavuuden turvaaminen sekä talous- ja
velkaneuvonnan tehostaminen, ovat tarpeen. Myös nuorisolle
suunnattua tiedottamista ja kouluissa tapahtuvaa oman talouden hallinnan
opetusta on aiheellista tehostaa.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä esille nousi tuo luotonottajan
arviointi. Positiivinen luottorekisteri olisi siihen erinomainen
keino, ja tätäkin valiokunnan puheenjohtaja käsitteli.
Se on käytössä EU:ssa jo kymmenissä maissa,
Ruotsissa muun muassa ollut 20 vuotta. En oikein ymmärrä sitä, minkä takia
ei positiivista luottorekisteriä voitaisi Suomessa ottaa
käyttöön. Nythän tämäkään lainsäädäntö,
joka lähti liikkeelle edustajien Toivakka ja Kataja lakialoitteista,
ei turvaa sitä tilannetta, että joku pienituloinen
taikka varaton ottaa kymmeniä ja kymmeniä pikavippejä ja
pystyy pitämään yllä illuusiota,
että hänellä on maksukykyä.
Lopulta korttitalo romahtaa, ja me tiedämme, mitkä seuraukset
sillä on.
Kysyisin nyt oikeastaan vielä valiokunnan puheenjohtajalta,
eikö tässä olisi pitänyt ottaa
määrätietoisempi ote ja viedä tämä positiivinen
luottorekisteri maaliin. Meillä on paljon autorahoitusta
ja muuta, jossa se auttaisi myös luotonantajia.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Olen merkinnyt vastauspuheenvuoron edustaja Pekkariselle. Onko
muita halukkaita, vai joko riittää? — Näyttää vielä olevan.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä on tullut erittäin hyviä kannanottoja,
ja olen myöskin sitä mieltä, että esimerkiksi
tuohon mainontaan on syytä puuttua, mutta talousvaliokunta
katsoo, että ehkä on syytä, että tällä kertaa
ei lavenneta tätä lainsäädäntöä,
että saadaan se vietyä maaliin. Itse juuri tuota
asiaa esitin samoin kuin tätä ulosottotapojen
tutkimista ja ihan kirjaamista lainsäädäntöön.
Ainakin se huhu, mikä tuolla kentällä kuuluu,
on, että nämä perintätavat eivät
kestä päivänvaloa ja ovat kytköksissä luotonantajiin.
Sitä asiaa olisi syytä selvittää samoin
kuin viedä velkaneuvontapisteitä lähelle
kuluttajia, esimerkiksi ostoskeskuksiin.
Mutta on tärkeää, että tätä lainsäädäntöä seurataan.
Ja vaikka itse toimenpidealoitteessani olin sitä mieltä,
että pikavipit pitää kokonaan kieltää,
niin en toki lähtenyt vastustamaan tätä asiaa,
vaan otan sen tyytyväisenä vastaan. Katsotaan
sitten, jos tämäkään vielä ei
riitä, niin kuin (Puhemies koputtaa) ei se ensimmäinen
lainsäädäntö riittänyt,
niin otetaan uusi kierros.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Nyt täällä on ylhäällä vastauspuheenvuorot
edustajille Kiuru, Kärnä ja sitten Pekkarinen,
ja tässä taitaa olla... — Anteeksi, Torniainen
oli ensimmäinen. Torniainen, Kiuru, Kärnä ja
Pekkarinen, ja edustaja Pekkariselle 2 minuuttia ja muille 1.
Ari Torniainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä asia on todellakin
hyvä, että tämä etenee tässä muodossa,
ja on hyvä seurata sitä jatkossa myöskin,
mitkä ovat ne konkreettiset seuraukset tästä.
Tulee myöskin muistaa, että edustaja Kalmari on
aikanaan tehnyt jo tästä toimenpidealoitteen,
niin että kyllä uskon, että kaikki puolueet
ovat olleet aktiivisia tässä asiassa.
Todellakin pikaluotoista aiheutuvat ongelmat ovat lisääntyneet
huomattavasti viime vuosina, ja tällä hallituksen
esityksellä nyt mennään oikeaan suuntaan.
Mutta ihan niin kuin talousvaliokunnan puheenjohtaja Pekkarinen
kertoi, niin asiaa tulee seurata tiiviisti ja mahdollisesti myöskin
reagoida sitten asiaan, jos tarve vaatii. Täällä jo
tuli esille myöskin se, että tulee myöskin
kiinnittää jatkossa huomiota tähän
pikavippien tarjontaan ja siihen aggressiiviseen tarjontaan, jota nämä harjoittajat
ovat tehneet.
Pauli Kiuru /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä on oikean suuntainen
esitys, ja mennään aivan oikeaan suuntaan. Kiitos
edustajat Kalmari, Kataja ja Toivakka, jotka ovat olleet tässä aktiivisia,
ja nyt tuli tämä hallituksen esitys. Tällaiset
lähes 1 000 prosentin vuosikorot ovat suoraan
sanoen minun mielestäni koronkiskontaa ja niissä käytetään
hyväksi ihmisten hädänalaista tilaa.
Tietysti ihmisillä on itselläänkin vastuu,
mutta kaikki eivät sitä vastuuta kaikissa tilanteissa
sitten ilmeisesti osaa käyttää.
Asia, joka erityisesti huolestuttaa, on pikavippiyhtiöiden
ja perintäfirmojen kytkentä ja epäselvät
perintätavat. Totean nyt tähän, että tämä sääntelyn
vaikutusten seuraaminen on tärkeätä, niin
kuin perustuslaki- ja lakivaliokunta ovat todenneet. Tähän
on nyt lyhyen ajan kuluessa pari lakimuutosta tullut aikaisemmin.
Mikäli tämä nyt ei rupea tehoamaan, niin
en pitäisi mahdottomana ja itse olisin valmis myös
ajattelemaan totaalikieltoa, jos asioita (Puhemies koputtaa) ei saada
sille mallille, että se toiminta on hyväksyttävää.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan vielä kerran korostaa sitä,
että selviä merkkejä myöskin
on siitä, että tämä pikavippikuvio
on mahdollisesti menossa maan alle silloin, jos totaalikielto tulee.
Totta kai tätä pitää seurata.
Pitää kansalaisia valistaa ja nimenomaan sitten
kouluissa myöskin tätä asiaa viedä eteenpäin,
kertoa siitä, mistä on kysymys jnp.
Tämä mainonta, jota tuolla tienvarsilla on:
Eri kaupungit ja kunnat ovat osittain myöskin tapauskohtaisesti
kieltäneet pikavippien mainonnan. Mielestäni myöskin
tulevaisuudessa kannattaa siis koko maan osalta katsoa sitä,
millä tavalla tämä mainonta sitten rehottaa.
Sehän on aika mielenkiintoista, että pahimmat
ovat suurin piirtein sanasta sanaan näin, että "kuluta
nyt, maksa joskus". Kyllähän tähän
heikkohermoinen kansalainen sortuu, valitettavasti, tuhansia, kymmeniätuhansia
ihmisiä on sortunut, eli tämä on monitahoinen
asia, ja jos me emme saa tätä yhteiskunnan haltuun,
(Puhemies koputtaa) niin tämä menee maan alle.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten edustaja Pekkarinen, 2 minuuttia, sen jälkeen
puhujalistaan.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olin alun alkaen sitä mieltä,
että kyllä täyskielto pitäisi
saada aikaiseksi, mutta mitä enemmän tätä problematiikkaa
on joutunut käymään läpi, on
joutunut tulemaan kasvokkain näiden asioitten kanssa, joihin
muun muassa edustaja Kärnä tässä kiinnitti huomioita.
On niin monia tapoja ensinnäkin kiertää tällainen
totaalikielto, jos sellaista yritettäisiin. Toisekseen
nämä pimeät markkinat, kansalliset ja
kansainväliset, kyllä keksivät aina omat väylänsä.
Ja sitten kun ne väylät pääsevät
markkinoille, niin se jälki siellä varmasti on
vielä paljon pahempaa kuin jollakin tavalla säännellyssä markkinassa,
mistä nyt kuitenkin on kysymys tällä lainsäädännöllä.
Tämä on syy, minkä takia ainakin toistaiseksi
tätä vielä kannatan, mutta mielestäni
pitää todella seurata ja katsoa, miten tämän
asian kanssa käy.
Mitä tulee positiiviseen luottorekisteriin, niin minäkin
olen sitä mieltä, että se on ihan hyvä idea ja
sitä pitää viedä eteenpäin.
Se, että siitä saadaan toimiva rekisteri: minä ehkä turhan
takia vähän parodisoin äsken tätä omalla
esimerkilläni, mutta semmoinen toimiva rekisteri siitä pitää saada,
niin että se on rekisterinä hienosti sanottuna
validi, että se mittaa sitä, mitä sen
pitäisi mitata. Sitähän tarkoittaa validius.
Ja nyt sellaisen rekisterin aikaansaaminen vie oman aikansa, ennen
kuin siihen tekniset edellytykset syntyvät.
Mitä sitten tulee viimeisenä vielä tähän 14 §:ään,
niin kyllä tämä on, se täytyy
kyllä sanoa, pulmallinen pykälä. Kun
se luoton myöntäjä myöntää sille
kuluttajalle luotonhakijana luottoa, niin nyt tässä sanotaan,
että hänellä luoton myöntäjänä pitäisi
olla joku arvio tämän kuluttajan tuloista. Ei
luoton myöntäjällä ole mitään edellytyksiä tosiasiassa
saada selville sitä, mikä on todellinen tilanne
tämän luotonhakijan tulojen osalta. Yleensä kun
luottoa myönnetään, niin luoton myöntäjän
pitää ihan oikein tietää, onko tällä luotonhakijalla
tuloja. Kun pankissa menet hakemaan lainaa, sinä joudut
jonkun todistuksen siitä antamaan, tai luottokannastasi
ja entisistä veloista, mutta käytännössä tämän
kaiken kontrolloiminen jää kyllä enemmän
tai vähemmän kuolleeksi kirjaimeksi.
Minä ainakin koko tämän asian käsittelyn
ajan yritin ja eri kohdilta yritettiin löytää tapaa
ja keinoja, millä tätä parantaa niin,
että kuitenkaan se pikalainan idea ei kokonaan muuttuisi
tiskilainaksi, koska käytännössä sitten,
jos mennään aukottomaan järjestelmään äsken
sanotuissa asioissa, niin se käytännössä menee
ja vie melkein tällaiseen niin sanottuun tiskilainaan,
ja tiskilainalla minä tarkoitan myöskin näillä sähköisillä vempaimilla
myönnettäviä lainoja, joihin kuitenkin tarvitaan
dokumenteiksi sitten ne asiat, mitä tässä edellytetään,
ja ne eivät sitten enää täytä välttämättä pikalainan
edellytyksiä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen puhujalistaan.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän prosessin aikana,
kun talousvaliokunnassa asiaa käsiteltiin, on valitettavasti
tullut muutamia sellaisia vastaan, jotka vastustavat näitä pikavippejä koskevia
kiristyksiä. Sellainen on ollut lähinnä näitä pikavippifirmoja
edustava Pienlainayhdistys, ja heidän viestinsähän
oli sillä tavalla yksinkertainen, että tämä rajoittaa
elinkeinovapautta eikä vippien myöntäminen
aiheuta sosiaalisia ongelmia. No, tästä sosiaalisten
ongelmien aiheutumisesta meillä on niin selkeää näyttöä eri
viranomaisilta, että se ei todellakaan ole totta. Ja asiantuntijoitten
viestihän tässä on ihan toisenlainen.
He antavat täyden tukensa tälle kiristykselle.
Ehkä vähän liian... No, kyllä se sopii
oikein hyvin tähän, että koronkiskonta
ja heikomman hyväksikäyttäminen ei kyllä sovi suomalaiseen
sielunmaisemaan, ja olen asiantuntijoiden ja ihmisten kanssa täsmälleen
samaa mieltä.
Kun tätä lakialoitetta pikavippien täyskiellosta
käsiteltiin viime vuonna, meitä edustajia lähestyttiin
moneltakin taholta, muun muassa Pienlainayhdistyksen kirjeellä,
jossa se vertasi näitä pikavippifirmoja bangladeshilaiseen
Grameen-pankkiin ja sen perustajaan Muhammad Yunukseen, jotka saivat
yhdessä vuoden 2006 Nobelin rauhanpalkinnon pitkäaikaisesta
työstä mikrolainojen myöntäjänä.
Tämä seuraava on suora lainaus Pienlainayhdistyksen
kirjeestä: "Lähes identtinen toimintamalli nostaa
kehitysmaissa tekijät Nobel-korkeuksiin, kun meillä parhaansa yrittävät
työntekijät rinnastetaan terroristeihin." Aika
veikeää puhetta.
Hyvät edustajakollegat, sanoin sen viime vuonna ja
sanon sen nyt: Nämä tuntuvat ja maistuvat Pienlainayhdistyksen
suusta lausuttuna kyllä krokotiilin kyyneleiltä.
Me kaikki tiedämme sen, mikä on tämän
asian oikea laita. Ei ole kyse mikrolainojen myöntämisestä pienyrittäjille,
vaan kyse on taloudellisessa epävarmuudessa elävien
ihmisten hyväksikäytöstä. Loppujen
lopuksi se on yhteiskunta, joka maksaa tämän toiminnan
kustannukset velkaneuvontana, toimeentuloturvana ja käräjätuomioina.
Arvoisa puhemies! Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen selvitys
tukee tätä käsitystä. Sen mukaan
nykyisin yli puolella tavallisen velkaneuvonnan asiakkaana olevista
velallisista leijonanosa velkataakasta koostuu pikavipeistä.
Selvityksen mukaan asiakkaalla on keskimäärin
15 velkaa. Lähes poikkeuksetta velalliset ovat pienituloisia
työssäkäyviä ihmisiä,
eläkeläisiä, opiskelijoita ja työttömiä.
Takuu-Säätiön tietojen mukaan joka kolmas
Velkalinjalle soittanut oli ottanut pikaluottoja hoitaakseen erääntyneitä kulutusluottojaan.
Kuluttajansuojalakiin on viime vuosina tullut joitain tiukennuksia,
kuten velvollisuus ilmoittaa mainonnassa todellinen vuosikorko ja
luotonantajan velvollisuus todentaa lainanhakijan henkilöllisyys
huolellisesti. Tämä tarkistaminen on jäänyt
kuolleeksi kirjaimeksi. Toivottavasti se ei jää nyt,
tämän lakimuutoksen jälkeen. Samassa yhteydessä pikaluotoille
on annettu aikarajoituksia, joiden ylittyessä pikavippi
maksetaan seuraavana päivänä.
Muutama sana koroista, todellisista vuosikoroista: Keskiarvo
niissä on 920 prosenttia. Jommassakummassa iltapäivälehdessä olleen
taulukon mukaan, johon oli listattu pikavippiyrityksiä,
200 euron lainalle kuukauden ajaksi alin vuosikorko oli 460 prosenttia
ja korkein 2600 prosenttia ja risat, niin että onhan siinä varsalle kuormaa.
Tämä mainontakaan ei kaikilta osin ole ihan rehellistä.
He mainostavat toimintaansa keskiluokkaisille hyvin toimeentuleville
nuorille, jotka voisivat luoton varoin rahoittaa esimerkiksi harrastustoimintaansa
ennen sen palkkatilin saapumista, mutta kuten Oikeuspoliittisen
tutkimuslaitoksen selvityksestä käy ilmi, todellisuus
on kuitenkin kaukana tästä. Keskiluokkainen luottokelpoinen
ihminen kun saa halvempaa luottoa muualtakin, tai hänellä on
hyvät sosiaaliset verkostot, joilta ja joista voi vipata
tarpeen tullen. Pikaluotot ovat siis suurimmaksi osaksi ylivelkaantuneen
tapa hoitaa talouttaan, ja ainoa tapa katkaista tämä kierre
on rajoittaa näitä pikaluottoja.
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi näitä tiukennuksia,
sillä sellainen lyhytjänteinen yritystoiminta,
jonka tarkoituksena on kerryttää pääomaa
heikommassa asemassa olevien ihmisten kustannuksella, ei ole missään
nimessä suomalaisten arvojen mukaista, eikä sitä tule
hyväksyä.
Äsken puhuttiin paljon tästä totaalikiellosta, täyskiellosta,
ja käytin siinä jo puheenvuoron siitä,
että se mahdollisesti ja todennäköisesti
johtaisi sitten pimeisiin markkinoihin, jotka eivät ole kenenkään
käsissä. Se ei ole todellakaan kannatettava asia.
Mutta tätä asiaa täytyy seurata erinomaisen
tarkasti, koska nämä kaksi edellistä kiristystä eivät
tuottaneet tarpeellista tulosta näitten pikavippien osalta.
Eli yhteenvetona voi sanoa, että ei pikavipeistä ole
suomalaisille uudeksi Nokiaksi. Ainoa, kenen työllisyysnäkymiä kulutusluotot
parantavat tässä muodossa kuin ne nyt ovat, ovat
tuomarit, juristit ja syyttäjät. Käräjäoikeudet
ovat nykyään niin kovin ruuhkautuneita näistä velkomiskanteista.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Maria Lohela /ps:
Herra puhemies! Talousvaliokunnan mietinnöstä käy
ilmi huolestuttavia seikkoja sen osalta, miten hurjan paljon pikavippejä otetaan,
mietinnön mukaan vuositasolla jopa 1,5 miljoonaa kappaletta.
Euromäärien prosentuaalinen kasvu on ollut myös
huomattavaa lyhyessä ajassa, ja kokonaislainakannasta pikavippien
osuus on kasvanut nopeasti.
Pikavipit ovat minun mielestäni huolestuttavia siksi,
että ne ovat niin monille yksi tapa hoitaa omaa talouttaan,
kun sitä pitäisi jokaisen kyetä tässä yhteiskunnassa
hoitamaan työnteolla, vastuullisella rahankäytöllä ja
tietenkin tarvittaessa yhteiskunnan tuen kannustamana.
Hienoa, että pikavippitoimintaa pyritään
nyt sääntelemään luotonantajien
osalta vastuullisempaan suuntaan. Mutta kyllä tässä on
edelleen todella paljon tekemistä sen osalta, ettei luoda
helpon rahan ja lyhyen tähtäimen harhakuvaa rahansaantikeinoissa
erityisesti nuorille, joiden mietinnössäkin mainitaan
olevan erityisen ongelmallisessa tilanteessa pikaluottojen käytössä.
Tiedon antaminen ja kouluissa annettavan talous-opetuksen lisääminen
on todellakin tarpeen, mutta vanhempien vastuuta ei tässäkään
asiassa voi unohtaa.
Mietinnössä kerrotaan myös, ettei
pikaluottojen velkaongelmista ole kerätty systemaattista
tilastoaineistoa. Kenties näin olisi syytä tehdä,
jotta perusteet reagoida olisivat suoraviivaisemmat sitten, jos
nämäkään lainmuutokset eivät
saa aikaan suotuisaa kehitystä.
Sampsa Kataja /kok:
Arvostettu puhemies! Koen, että kaikkien suomalaisten,
erityisesti meidän kansanedustajien, on puututtava vääryyksiin ja
epäoikeudenmukaisuuksiin, jotka ympäristössämme
havaitsemme. Aina se ei ole yksinkertaista, ja joskus tulee lunta
tupaan, mutta lämmöllä se lumikin sulaa.
Niin on käynyt tämänkin esityksen kohdalla.
Pikavippiyhtiöiden bisnes on perustunut siihen, että käytetään
hyväksi ihmisen hätää ja heikkoa
harkintakykyä. Ongelmat eivät toki koske kaikkia,
mutta liian montaa. Joskus enemmistön, vahvemman enemmistön,
on joustettava heikompaa suojellakseen. Kukaanhan ei tosiasiassa tarvitse
pikavippejä. Jos ei voi saada muuta lainaa, ei ole varaa
pikavippeihinkään. Ja jos taas on varaa pikavippeihin,
voi saada myös halvempaa lainaa.
Pikavippien rajoittamista on vastustettu vetoamalla perustuslakiin.
Usein on vain niin, että kun järkiargumentit loppuvat,
haetaan tuo kirja esiin. Politiikka on kuitenkin sitä,
että yritämme muuttaa maailmaa paremmaksi samalla,
kun maailmakin muuttuu. Elinkeinovapaus ei voi tarkoittaa sitä,
että kaikki, mille on kysyntää, olisi
sallittua. Tähän myös perustuslakivaliokunta
on päätynyt. Tämä on vastuullista,
sosiaalista markkinataloutta.
Arvoisa puhemies! Lakien valmisteluvaiheessa Pienlainayhdistyksen
edustaja totesi, että tämän lain myötä nykyisenlainen
pikavippibisnes loppuu. Jos näin käy, olemme onnistuneet
tavoitteessamme. Kiitos talousvaliokunnalle, joka on tätä tavoitetta
tukenut.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan hallituksen esitystä tässä pikavippiasiassa.
Haluan kiittää myöskin edustajia Kataja,
Toivakka ja Kalmari, että olette asiaa esille ottaneet.
Haluan peräänkuuluttaa myös sitä,
että nuorten ihmisten henkilökohtaisen talouden
hallinnan tulisi olla kansalaistaito. Tämä on
peruslähtökohta, mutta käytännössä monilta
nuorilta tämä taito on täysin hukassa.
Ellei pikavippejä kielletä kokonaan, niin
suuri parannus esityksen mukaan on se, että kun luoton
todellinen vuosikorko on nykyisessä keskimääräisessä pikaluotossa
noin 920 prosenttia, niin se esityksen mukaan saisi olla enintään
51 prosenttia. Pikaluotoista voisi näin ollen periä korkoa
ja muita kuluja huomattavasti nykyistä vähemmän.
Lakivaliokunnassa saadun selvityksen perusteella pidetään
ilmeisenä, että pikaluotoista aiheutuvat ongelmat
eivät ole vähentyneet vaan pikemminkin lisääntyneet.
Arvoisa puhemies! Muistan lukeneeni lehdestä otsikon,
jonka perusteella yrittäjyys on tuttua vain joka toiselle
nuorelle. Yksi reseptivapaa lääke nuorten talousosaamisen
parantamiseksi on Taloudellisen tiedotustoimiston Yrityskylä,
joka on kuudesluokkalaisille suunnattu yhteiskunnan, työelämän
ja yrittäjyyden oppimisympäristö. Yrityskylässä oppilas
työskentelee itse valitsemassaan ammatissa, josta hän
saa palkkaa, sekä toimii kuluttajana ja kansalaisena osana
yhteiskuntaa. Yrityskylässä oppilas saa muun muassa
tehdä ostoksia ja käyttää pankkikorttia
ansaitsemallaan palkalla, mikä opettaa rahankäytön
vastuullisuutta. Yrityskylä tavoitti viime vuonna maanlaajuisesti
16 000 oppilasta eli neljäsosan koko ikäluokasta.
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva lakiesitys
johtaa parhaimmassa tapauksessa siihen, että pikavipeillä ei
enää paikattaisi velkaantumista. Tämä on
kaikkien kannalta paras lopputulos. Velallisen ja yhteiskunnan kannalta
on parasta, että ongelmia ei kasvateta ottamalla lisää luottoa.
Silti kannattaa pitää mielessä ongelmien
perimmäinen syy, joka on nimenomaan henkilökohtaisen talouden
hallinnan taito.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on erittäin hyvä askel oikeaan suuntaan siihen
nähden, mikä tilanne tällä hetkellä pikaluotto-,
pikavippimarkkinoilla on. 50 prosentin korkokatto on erittäin
hyvä lähtötilanne siihen, mikä nyt
on, että monet maksavat jopa 1 000 prosenttia
ja yli olevia korkoja ja kuluja. Kuitenkin olisin toivonut, että tässä lakiesityksessä
olisi
selkeästi kirjoitettu se ei pelkästään korkoasiana
vaan myös kaikkina kuluasioina. Täällä on
nyt erikseen mainittu kuluna muun muassa tämä tekstiviestipalveluhomma,
ettei sieltä enää voitaisi periä kuluja,
mutta siellä on erikseen mainittu myös se, että voidaan
soittaa, esimerkiksi puhelut vastaanottaa, ja niistä voidaan periä kulua.
Minä pahoin pelkään, että tekevätkö jotkut
pikavippiyritykset sen kaltaista temppua, että on pakko
soittaa ja varmistaa esimerkiksi jokin asia, kuten olen kuullut
tämänhetkisen lainsäädännön mukaan.
Monet nuoret ovat kertoneet, että jopa kolme tekstiviestiä piti
lähettää, ennen kuin sai sen pikavipin
tilille, ja jokaisesta tekstiviestistä piti maksaa 5—6
euroa kappale. Tämmöisiä yrityksiä on
myös markkinoilla. Aina kun tehdään tämmöinen
lainsäädäntö, pitäisi
miettiä tarkoin se, ettei sinne jää semmoisia
porsaanreikiä, joissa petolliset yrittäjät
pääsevät taas kiskomaan vähävaraisilta
voittoa.
Arvoisa puhemies! Köyhille raha jostain syystä on
aina ollut kalliimpaa. Vähävarainen työtön tai
vähätuloinen kun ei saa pankista esimerkiksi luottokorttia,
on pikavippi usein ainoa vaihtoehto taloudelliseen hätään
tai hetkellisen mielijohteen mukaiseen törsäämiseen.
Lasten vanhemmat myös kohtaavat pikavippitoiminnan silloin, kun
huomaavat nuoren joutuneen pikavippikierteeseen eikä hän
selviä niiden maksuista.
Mielestäni nykyinen pikavippitoiminta ei eroa juuri
rikollisjärjestön harjoittamasta kiskonnasta muulla
tavoin kuin toimittamalla perinnän inhimillisemmin. Sormien
katkomisen sijasta pikavippiloukkuun jäänyt haastetaan
käräjäoikeuteen nyljettäväksi,
useimmiten vieläpä samojen pikavippiyritysten
omistamien perintäfirmojen toimesta. Tämän
johdosta tämä hallituksen esitys on hyvä askel
vähävaraisen pikavippejä ottavan tai
heidän vanhempiensa takaisinmaksua ja oikeusturvaa ajatellen.
Toivottavasti lakimuutos saa aikaiseksi myös sen, että tällä alalla
röyhkeimmin vähävaraisia riistäneet
yrittäjät poistuisivat luottomarkkinoilta ja pikavippiala
saisi arvostetumman mielikuvan kansalaisten keskuudessa. Minä en
vain voi hyväksyä sitä, että luottoyritykset
kiskovat viimeisetkin eurot niiltä, jotka eniten tarvitsevat apua,
enkä voi hyväksyä sitä, että taloussuunnitteluun
kykenemättömille nuorille tarjotaan mahdollisuus
ylivelkaantumiseen. Elikkä tässä kohden
olisin toivonut sitä luottokelpoisuuden tarkistamista,
jota tämä lakialoite ei nyt tällä hetkellä käytännössä sisällä.
Tällä hetkellä vain reilut parikymmentä kuntaa
myöntää sosiaalista luottoa. Hallituksen
tulisikin etsiä uusia keinoja, jotta esimerkiksi kaikki
kunnat lähtisivät mukaan sosiaaliseen luototukseen.
Tällä tavoin hallitus ja valtio osallistuisivat
aidosti köyhien ja vähävaraisten ihmisten taloudelliseen
tukemiseen, jos ne antaisivat panoksia esimerkiksi kunnalle toimia
mukana tässä asiassa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kehu työkaveri päivässä -viikkoa
vietetään, ja kyllä tänään
kehut täytyy antaa edustajille Toivakka, Kataja ja Kalmari.
Tämä on hyvä osoitus siitä,
että asioihin ja ongelmiin kansanedustajat voivat puuttua
ja niitä myös viedään eteenpäin.
Pikavippien koroille ja kuluille tulee siis tämän
lainsäädännön myötä katto
uudessa pikavippilainsäädännössä,
ja se tulee voimaan nyt tämän lain myötä.
Alle 2 000 euron pienluottojen korkein todellinen vuosikorko
saa tulevaisuudessa olla enintään viitekorko lisättynä 50
prosentilla. Laki tulee tiukentamaan myös luotonantajan velvollisuuksia
arvioida kuluttajan luottokelpoisuutta. Samalla tullaan kieltämään
lisämaksullisten tekstiviesti- ja muiden vastaavien viestipalvelujen
käyttäminen, ja tämä on hyvä,
mutta näistä puheluista ja niiden ketjuttamisesta
on toki myös olemassa merkkejä ja esimerkkejä,
joissa luotonhakija on soittanut ensin yhteen numeroon, josta hänelle
ei ole myönnetty lainaa, on ohjattu soittamaan toiseen
numeroon ja vielä ehkä kolmanteenkin numeroon,
ja kaikki nuo soitot ovat sitten erikseen olleet maksullisia.
Pikavipit ovat syynä erittäin suureen osaan
perintään joutuneista asioista. Erityisen haitallisiksi
ne ovat osoittautuneet vailla säännöllisiä tuloja
oleville nuorille ja pienituloisille. Itse asiassa Helsingin talous-
ja velkaneuvonta arvioi jossain lehtijutussa, että jopa
noin 80 prosentilla alle 25-vuotiaista asiakkaista on pikaluottoihin
liittyviä ongelmia, eli kyllä tämä ongelma
on aivan käsin kosketeltava.
Arvoisa puhemies! Tämä positiivinen luottorekisteri
oli asia, joka omassa puheenvuorossani on se tärkein kärki,
jonka haluan esille nostaa. Itse olen pohtinut myös sitä,
olisiko pikavipit pitänyt kieltää kokonaan.
Välttämättä en sitä näe oikeaksi
ja järkeväksi ratkaisuksi. Osittain pikavippejä käyttävät
myös ihan hyvin toimeentulevat ihmiset hetkittäisenä lisärahan
tarpeen täyttäjänä, eikä heillä ole
mitään ongelmia tulla näiden pikavippien
kanssa toimeen. Sen takia ehkä tuo täydellinen
kieltäminen ei veisi tätä oikeaan suuntaan.
Pankki tuollaisen lyhytaikaisen nopean pienen lainan saamisessa
on usein varsin jäykkä toimija.
Mutta tämä positiivinen luottorekisteri olisi ollut
sellainen, mikä minun mielestäni olisi pitänyt
tämän lainsäädännön
rinnalla tuoda eteenpäin. Sitä ovat myös
nämä pikavippifirmat pitäneet tärkeänä.
Silloin kaikki lainatiedot kerättäisiin yhteen
rekisteriin ja se vähentäisi ylivelkaantumista,
ja näin päästäisiin meilläkin
samanlaiseen käytäntöön, joka
on ollut Ruotsissa jo 20 vuotta käytössä ja
kymmenissä EU-maissa Ruotsin tapaan.
Meidän nykyinen maksuhäiriöiden kirjaaminen
ei paljasta nimittäin sitä riskiä, joka
usein piilee näissä pienissä pikavipeissä taikka
muussa lainan ottamisessa. Voi syntyä tilanteita, että ihminen
hankkii kymmeniä kulutusluottoja, ja illuusio maksukyvystä voi
kantaa hyvinkin pitkään. Lopulta sitten korttitalo
romahtaa esimerkiksi tilanteessa, kun ihmisellä on 60 pikavippiä ja
tonnin tulot tai sitten autorahoitusta ja tämäntyyppisiä kulueriä lisäksi.
Itse toivonkin, että tämä positiivinen
luottorekisteri saataisiin käyttöön.
Se kertoisi, kuinka paljon ihmisillä on lainaa, ja on todettu,
että Ruotsissa ja näissä maissa, joissa
positiivinen luottorekisteri on käytössä,
se on vähentänyt 40 prosenttia maksuhäiriöitä.
Eli kannustan hallitusta viemään tätä asiaa eteenpäin.
Kimmo Sasi /kok:
Kunnioitettu varapuhemies! Kun meillä oli vuonna 2008
finanssikriisi ja meillä oli hyvin paljon ylivelkaantuneita, muistan,
kuinka silloin sanottiin, että lainan antaminen on pahasta
ja semmoista ei pitäisi hyväksyä ja lainajärjestelmä pitäisi
lopettaa kokonaisuudessaan. Me jokainen tiedämme: kasvuyhteiskunnassa
kehitys perustuu lainan antamiseen, lainoihin. Tarvitaan pääomia
sinne, missä jotakin pitää rakentaa.
Sen lisäksi meillä on ihmisillä elämässä tilanteita,
joissa täytyy hankkia lainaa, jotta voidaan tehdä jotakin,
suurimpana esimerkkinä asuntolaina jokaisen meidän
omassa elämässämme.
No, mitä tulee pikavippeihin, niin meillä jokaisella
on tarve elämässä pyrkiä sopeuttamaan taloudellista
tilannettamme. Meillä melkein jokaisella on luottokortti,
jota me käytämme hyvin joustavasti, ja velkaannumme
usein kuukauden aikana ja maksamme jälkikäteen
näitä velkoja. Tämän joustavuuden
lisäksi meillä on niin sanottua plus-joustavuutta,
joka on pikavippejä, ja tietysti niistä nyt tällä kertaa
sitten erityisesti on kysymys. Niille on erilaisia tarpeita, on
hankintatarpeita tai sitten ihan elämän kuluttamistarpeita.
Silloin kun annetaan lainaa, pitää toimia
asianmukaisesti, ja tärkeintä on se, että silloin
arvioidaan riskiluottokelpoisuus. Tietysti yhteiskunnan perusvelvollisuus
on, jos meillä on sääntöpohjainen
yhteiskunta, että se luottokelpoisuus voidaan arvioida.
Siihen tarvitaan yksi keino, joka on positiivinen luottorekisteri.
Nyt tilanne on se, että yhteiskunta ei huolehdi perusvelvollisuuksistaan,
jotta se, joka antaa lainaa jollekin henkilölle, voisi
tarkastaa, kykeneekö henkilö maksamaan takaisin
nämä velkansa. Tässä on markkinataloudella
erittäin suuri puute, joka johtuu nimenomaan lainsäätäjästä.
Sen jälkeen kun arvioidaan tuo luottokelpoisuus, luotonantaja
tietysti voi arvioida, että hyvä on, ei kykene
maksamaan, ei anneta luottoa, riski on liian suuri. Jos on pieni
riski, silloin voidaan antaa, koska pienessä riskissä kuitenkin
suurten lukujen laki toteuttaa sen, että se riski on kaiken
kaikkiaan kohtuullinen. Nyt sitten kun on arvioitu näitä ratkaisumalleja,
niin sinänsä on yllättävää,
että sitä perusratkaisua, jonka pitäisi
olla itsestään selvä, ei ole tarjottu
edes vaihtoehtona, vaan mennään mielestäni
tapoihin, joittenka oikeellisuudesta on syytä vakavasti
keskustella.
Sitten on toinen asia, joka on kohtuullisuus kaikessa elinkeinotoiminnassa.
Mitä tulee lainaamiseen, on tietysti kaksi asiaa. On korko: meillä koronkiskonta
on kielletty tällä hetkellä, ja lainsäädäntö estää sen.
Sitten meillä on kulut, joita peritään,
ja meillähän on myöskin kulujen osalta
lainsäädäntöä, jossa
pyritään pitämään huolta
siitä, että kulut ovat kohtuullisia. Sillä tavalla
kukaan ei voi kenenkään hädänalaista
asemaa hyödyntää. Tältä osin
lainsäädäntö on olemassa, ja
kulujen osalta sitä on oikeastaan tiukennettu myöskin
jonkin verran viime aikoina.
Nyt jos me katsomme tätä hallituksen esitystä,
niin siinä on viitekorko plus 50 prosenttia, ja sen jälkeen,
jos katsomme, tänä päivänä se
korkohan on, onko se nyt, 1,5 prosenttia, vai mitä se kaiken
kaikkiaan on. No, kun laskin, kun keskimääräinen
laina on 206 euroa, jos on kuukauden laina, niin se tarkoittaa sitä,
että sille tuo korko ja perintäkulut ovat 8 euroa
76 senttiä. Tästä lainanantajan pitäisi
sitten maksaa sähköisen tunnistamisen kustannukset,
luottotietokyselyn kustannukset, väestörekisterikyselyn
kustannukset, varainhankintakustannukset, henkilöstön
palkat jne. Jos me yritämme katsoa jollakin järkevällä tavalla
tätä yhtälöä, niin
minä en kyllä oikeastaan voi päätyä mihinkään
muuhun kuin siihen, että toiminta ei voi näillä edellytyksillä olla
kannattavaa, eli tältä osin voidaan sanoa, että elinkeinotoiminnan
ei täydellisestä mutta osittaisesta kieltämisestä kaiken
kaikkiaan tältä osin on kysymys. Tietysti tämä johtaa
sitten siihen, että pienten luottojen osalta luotonanto
saattaa loppua kokonaisuudessaan, mistä sitten seurauksena
helposti on se, että tarjotaan suurempia luottoja, jotta
tuotto on suurempi, ja ylivelkaantuminen tämän
johdosta saattaa jossain määrin kasvaa.
Kuten edustaja Kärnä täällä totesi,
me tiedämme viime vuosisadalta, että mafian eräs
kaikkein tehokkaimpia rahoituskeinoja on ollut pimeitten lainojen
myöntäminen ja sitten niitten perinnässä erilainen
kiristystoiminta. Kaikkein pahinta, mitä luotonannossa
voi tapahtua, on se, että meille syntyy harmaat markkinat,
joita kukaan ei kontrolloi, ja se täytyy kaikin keinoin
ehdottomasti pyrkiä estämään.
Sukulaisiin vielä voi luottaa, mutta silloin, kun aletaan
käyttää moottoripyöräjengejä,
täytyy sanoa, että ollaan aika huonolla tiellä,
ja se pitää ehdottomasti estää.
Sellaista tilannetta meillä ei luottomarkkinoilla missään
tapauksessa saa syntyä. Siitä syystä on
erittäin tärkeätä, että seurataan,
mitä nyt markki-noilla tapahtuu, hyvin tiiviisti, tarkasti,
ja jos on näin, että syntyy todella merkittäviä ongelmia, niin
hyvin nopeasti pitää reagoida, että ei
jouduta erittäin hankalaan tilanteeseen.
Puhemies! Lopuksi haluan vielä todeta — täällä on
puhuttu, edustaja Katajallakin on totaalikieltoa koskeva lakiesitys — että meillä
on
kuitenkin Suomessa vielä elinkeinovapaus ja meillä on
myöskin sopimusvapaus. Jos se, että joku henkilö haluaa
lainata toiselle rahaa, kiellettäisiin, niin se olisi tietysti
markkinatalouden fundamentteja vastaan kaiken kaikkiaan ja sopimusvapautta
vastaan. Täytyy sanoa, että tietysti kaikkeahan
toimintaa voidaan kieltää, mutta silloin täytyy
kysyä, ollaanko enää demokraattisessa yhteiskunnassa
vai jossakin muussa yhteiskunnassa.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä edustaja Sasin
kanssa siitä, että tämä seuranta
on todella tärkeätä, että nyt
ei synny pimeitä eikä harmaita markkinoita tälle alalle
näiden muutosten seurauksena. Mutta meidän on
nyt hyvä jotenkin suhteuttaa tätä ongelmaa,
mitä tässä on muutaman vuoden sisällä tapahtunut.
Vuonna 2005 näitä alle 300 euron suuruisten pikaluotoksi
kutsuttavien velkojen velkomustuomioita annettiin alle 3 000
kappaletta, kun vastaava luku viime vuonna oli yli 80 000.
Sitten toinen jotenkin hätkähdyttävä luku
on se, että Helsingin talous- ja velkaneuvonta on arvioinut,
että noin 80 prosentilla alle 25-vuotiaista asiakkaista
on pikaluottoihin liittyviä ongelmia. Eli puhutaan kyllä todella
merkittävästä ongelmasta, jolla on vaikutuksia
erityisesti nuorten perheiden ja nuorten aikuisten arkeen ja siihen, miten
he jatkossa pärjäävät elämässään,
kun näiden pikavippien takia ovat joutuneet vakaviin maksuhäiriöongelmiin.
Haluan tässä yhteydessä erityisen
paljon kiittää ministeri Henrikssonia siitä,
että hän on ripeästi vienyt tätä hallituksen
esitystä eteenpäin, myös talousvaliokuntaa
hyvästä työstä, mutta erityisesti
edustaja Katajaa siitä, että hän on aktiivisesti
lähtenyt viemään tätä asiaa
eteenpäin ja olemme nyt tosiaankin näin pitkällä.
Tämä ei ole vielä täydellinen.
Täällä on vielä monta kysymysmerkkiä,
jotka tämän seurannan myötä toivottavasti
sitten kertovat meille, että asiassa kuitenkin päästään
eteenpäin. Itse, kuten tuossa äsken puheenvuorossa
sanoin, olen edelleen huolestunut siitä ongelmasta, joka
on noussut jo muutamien lehtienkin kirjoituksissa esille, että näitä pikaluottoyhtiöiden
ja perintäyhtiöiden suoria ja välillisiä omistussuhteita
on paljon ja niiden avulla vielä pystytään
varmasti kiertämään sitten näitä maksukattorajoituksia.
Toinen asia, jonka vielä täytyy myöskin
omasta mielestäni olla jatkotarkastelussa, on tämä aggressiivinen
mainonta, joka tähän pikavippitoimintaan sisältyy.
Muun muassa tämäntyyppistä mainontaa
on ollut, että nuorille, jotka ovat festareilla, on aivan
kohdistetusti suunnattu tekstiviestejä ja tällä tavalla
on saatu nopeasti kännykällä tilattua
lisää rahaa. Eli silloin, kun harkintakykyä ei
ole, voi olla, että tehdään aivan järjettömiä päätöksiä,
ja näistähän tietenkin kaikki haluamme
päästä eroon.
Mutta olen erittäin tyytyväinen, että tämä asia etenee
ja nämä meidän lakialoitteemme on otettu vakavasti.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Pikavipithän rantautuivat Suomeen
2005, ja jos mietimme tätä keskustelua nyt, niin
tämä kyllä kertoo sen, miten nopeasti
maailma muuttuu.
Tässä on paljon keskusteltu siitä,
pitäisikö pikavipit kieltää kokonaan.
Se mielestäni kuulostaa silloin, kun ei ole perehtynyt
asiaan, hyvältä ajatukselta. Mutta mitä enemmän
on yrittänyt perehtyä asiaan, sitä kysymysmerkimmäksi
tämä täyskielto tulee sen vuoksi, että jos
ajatellaan, että meillä otetaan vuositasolla 1,5
miljoonaa pikavippiä ja näistä lisääntyneistä velkomustuomioistakin
huolimatta kuitenkin noin 80 000 niistä päätyy
oikeuteen, niin se kertoo siitä, että suuri osa
kuitenkin huolehtii pikavippinsä aivan asiallisesti ja
ne ovat saattaneet auttaa ihmistä siinä elämäntilanteessa,
jossa hän on tuota pikavippiä tarvinnut.
Toinen syy, miksi mielestäni täyskieltoon kannattaa
suhtautua varovasti, on se, mistä täällä on
puhuttu, nämä harmaat markkinat ja mustat markkinat,
että mennään ikään
kuin rikollisen lainanoton puolelle. Mutta me elämme kansainvälisessä maailmassa,
jossa sen lainan, pikavipin, voi sitten ottaa hyvin laillisesti
naapurimaasta, ja jos kuvitellaan, että ihmiset tässä tilanteessa
ymmärtäisivät paremmin, kun he ehkä vieraalla
kielellä lukevat lainaehtoja, sen, mihin he sitoutuvat,
niin luulenpa, että tietämys siitä, mikä vastuu
tuosta lainasta on, jää ohuemmaksi. Sen vuoksi
itse olen sitä mieltä, että kannattaa
edetä tätä esitettyä tietä ja
rakentaa niitä raameja, jotta nämä vipit
olisivat hallitumpia ja jotta niillä olisi pelisäännöt.
Minua kyllä myös järkyttivät
ne luvut, tai eivät oikeastaan järkyttäneet
vaan herättivät sillä tavalla ajattelemaan,
mitä meidän nuorten maailmassa tapahtuu, jos todellakin
Helsingin velkaneuvonnan nuorista 80 prosenttia on pikavippikierteessä ja
sen takia he elävät tässä maailmassa.
Tähän ei auta se, että me kiellämme
ikään kuin sen lainanoton, vaan siihen auttaa
se, että me opettaisimme nuoria ymmärtämään
rahan merkityksen ja sen, miten se käytännössä toimii. Moni
lapsi kuvittelee, että raha tulee seinästä, kun
sitä pankkiautomaatista otetaan, mutta joskus tuntuu siltä,
että nekin nuoret, joiden pitäisi jo hallita omaa
talouttansa, ajattelevat tällä samalla tavalla,
ja sen vuoksi esimerkiksi koulun merkitys talouskasvatuksessa on
mielestäni yksi tärkeä asia ennaltaehkäisyssä.
No, tässä laissa ovat hyviä elementtejä ne,
että selkiytetään pelisääntöjä ja
asetetaan tämä katto ja niin edetään.
Mutta olen miettinyt tämän täyskiellon
kautta sitä, että meillä on Suomessa
kokemusta viinan täyskiellosta ja tiedämme kaikki, mitä siitä seurasi.
Sen sijaan voisi ajatella tätä pikavippiluottosysteemiä mainonnan
puolelta samalla tavalla kuin alkoholipolitiikkaa. Me olemme pyrkineet
säätelemään alkoholimainontaa
siten, että sillä ei saa synnyttää ikään
kuin mielikuvia, jotka houkuttavat, ja kun tässä on
puhuttu näistä aika aggressiivisistakin mainonnoista,
joita täällä pikavippipuolella on, niin
mielestäni voisi ehkä ajatella mainonnan täyskieltoa,
jolloin ei synnytettäisikään niitä mielikuvia
ja hetken houkutuksia, joita pikavipeistä herkästi
syntyy.
Toinen tapa edetä on miettiä, miksi pikavippeihin
sitten silloinkin, kun ihmisillä on ymmärrys rahankäytöstä ja
omasta taloudestansa, ajaudutaan. Yksi syy on se, että ruokalasku
on maksettava ja on sellaisia tilanteita, joissa sitä rahaa ei
yksinkertaisesti ole, ja ihmisellä ei välttämättä ole
sellaisia luottotietoja, että hän voisi ikään kuin
normaalin lainan saada, ja sen vuoksi hän turvautuu pikavippeihin.
Tässä varmasti yksi vastaantulokeino on se, että me
todellakin lisäisimme sosiaalisen luototuksen määrää.
Se tulisi vastaan niitä ihmisiä, jotka painivat
oikeasti talouden ahdingossa, mutta toisi ehkä pidemmän aikavälin
maksuvalmiutta.
Toinen syy on se, että meidän pitäisi
miettiä meidän sosiaaliturvajärjestelmäämme
uudelleen. Itse esimerkiksi kun teen paljon töitä pitkäaikaistyöttömien
kanssa, niin kyllä yksi syy pikavippiin on se, että se
työttömyysturva ei ole tullut ajallansa, kun onkin
yritetty tehdä välissä töitä tai
joku muu sosiaaliturvaetuus viipyy sen vuoksi, että meidän
järjestelmämme ovat liian hitaita. Elikkä tämä on
myös sellainen asia, joka kannattaa nähdä täällä taustalla.
Kaikkien kohdalla ei ole kyse siitä, että eletään
tarkoituksella yli varojen, vaan monen ihmisen kohdalla on kyse
myös siitä, että se raha, jonka yhteiskunta on
lainsäädännöllä luvannut,
ei tulekaan sinne tilille ajoissa.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Viitaten äskeiseen
pelkoon siitä, että pikavippimarkkinat valuisivat
ulkomaille kieltojen myötä, niin on kuitenkin
niin, että ulkomailta otettua Suomen kuluttajansuojalain
vastaista luottoa ei voi Suomessa panna täytäntöön,
eli tuomioistuinten tai ulosoton kautta tämä perintä ei
onnistu nykyistenkään säännösten
perusteella, jos tuo kuluttajansuojalain edellytys täyttyy.
Myös toiseen näkökohtaan haluaisin
kiinnittää huomiota. Nimittäin suomalaisessa
hyvinvointiyhteiskunnassa pikavippejä ei kyllä voi
perustella sillä, että jollakulla on nälkä tai
pesukone hajoaa. Kyllä meillä sivistysyhteiskunnassa pitää olla
tähän tilanteeseen, tällaisiin ongelmiin,
aivan toisenlaiset keinot.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! En kertaa näitä, mutta
mietinnössä tosiaan mainittiin, että pikaluottoja
on myönnetty noin 320 miljoonaa vuonna 2011. Myönteistä on,
että tämä korko, 51 prosenttia, on ehkä hyvin
inhimillinen verrattuna aikaisempaan.
Pikaluottojen aiheuttamista velkaongelmista ei ole kerätty
erikoista tilastoaineistoa. Kuten täällä mainittiin,
vuonna 2011 alle 300 euron suuruisia luottosaatavia koskevia velkomistuomioita
annettiin yli 80 000, eli ne ovat nousseet huimasti. Ja
pikaluottoja ovat tietysti ottaneet ne, joilla ei ole säännöllistä työtä.
Täällä kuulemistilaisuudessa valiokunnassa
on ollut myös Takuu-Säätiö,
ja siellä mainitaan muun muassa, että Velkalinjalla
neuvotuista soittajista 13 prosenttia on velkaantunut pääasiassa
tai ainoastaan näistä pikavipeistä ja
luku on kaksinkertaistunut 2009:n jälkeen.
Useammalla kuin joka neljännellä näistä hakijoista
oli pikaluottoja yli 10 kappaletta, tavallisimmin 20 kappaletta,
ja pikaluottoja oli noin 7 500 euroa. Eikä ollut
myöskään poikkeuksellista, että säätiöön
saapuu hakemus, jossa haetaan järjesteltäväksi
kymmeniä samanaikaisia pikaluottoja. Niillä, joilla
hakemuksissa vuonna 2011 näkyy noin 20—50 pikavippiä,
vippien euromäärä oli keskimäärin
lähes 10 000 euroa. On todella tärkeätä,
että tähän maksukyvyn riittävään
selvittämiseen kehitetään työvälineitä.
Se koituu ennen kaikkea pitkällä aikavälillä luotonottajan
hyväksi.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! On annettava tunnustus, että tähän
asiaan reagoidaan. Tämä on hyvä askel,
vaikkakin tällaisena tämä jää väkisinkin
torsoksi. Olisi todellakin tarvittu positiivinen luottorekisteri
ja lopullisena askeleena täyskielto.
Mutta pohtiessamme tätä ilmiötä on
muistettava, että ei tämä ole mikään
irrallinen saareke elämäntavassamme. Tämä kertoo
nyt, miten lukuisilla ihmisillä monet elämän
arjesta selviytymisen työvälineet ovat hukassa.
Ei ole sellaista sukupolvien ketjua, kokemusten vaihtoa sukupolvien
välillä, miten hoidetaan taloutta vastuullisesti.
Koulumaailma, opetusmaailma, ei ole riittävästi
antanut eväitä oman talouden hoitoon, vaikka pyrkimyksiä toki
on ammatillisissa oppilaitoksissa. Suomen Pankki on kiinnittänyt
huomiota talouskasvatukseen, ja edustaja Mäntymaa täällä kiinnitti
myös huomiota näihin projekteihin, jotka ovat
vuositasolla 16 000 henkilöä saavuttaneet.
Lisäksi ihmisillä on nykyisin liikaa harhaa
siitä, että oma taloudellinen tilanne pysyy stabiilina,
vaikka yllättävät muutokset ovat miltei
kenelle tahansa milloin tahansa mahdollisia. Usein näissä vipeissä on
syyttömiä maksumiehiä. Vanhemmat, isovanhemmat
maksavat, jotta ei syötäisi nuorempien tulevaisuuden
eväitä. Monenlaista tragiikkaa on taustalla, ennen
kuin on ajauduttu tähän kierteeseen.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Toisin kuin edustaja Kataja, on kyllä tunnustettava,
että kuulemistilaisuuksissa avoimesti kerrottiin, että suuri
osa siellä on aivan tavallisia ihmisiä, jotka
ovat taloutensa virittäneet niin, niin niukaksi asuntolainan
tai, sanotaanko, huonon palkkatason vuoksi ja ovat sellaisessa tilanteessa,
että kun tulee pieni yllättävä rahanmeno — katsastuksessa
todettu autonrenkaitten vaihtamispakko tai jotakin muuta sellaista,
mitä tulee, pesukone menee rikki tai joku muu hankinta, joka
sillä hankitaan — niin joutuvat lainaamaan. Siinä vaiheessa,
ennen pikaluottojen täyskieltoa, meillä pitää olla
kattava sosiaalinen järjestelmä ja luototus niissä tilanteissa,
missä ihminen tahtomattaan tai äkillisen tilanteen
vuoksi joutuu tyytymään tai joutuu lainaamaan,
olkoon se 300 euroa taikka 150 euroa, jos se talous on sellainen,
ja jos töissä käymisen esteeksi muodostuu vaikkapa
huonot renkaat, niin kyllä meillä pitäisi olla
joku järjestelmä, mutta ei ihan vielä tässä vaiheessa
kokonaan kielletä pikavippejä. Se on nyt vain
valitettavasti tässä järjestelmässä näiden
ihmisten ainoa turva myös.
Mutta mitä tulee tähän mainontaan
ja mainonnan täyskieltoon, niin minä olen sitten
taas edustaja Filatovin kanssa siitä eri mieltä.
Haluaisin tuoda esille, että se on kuitenkin kuluttajan
ainoa tapa tietää, minkälainen on se
luotottaja ja minkälaiset ovat luottoehdot. Kuluttaja saa
sen informaation ilmaiseksi soittamatta sinne pikaluottoyhtiöön,
minkälaisilla edellytyksillä se toimii. Se toimii
informaationa, kilpailutuksen vertailuna, mutta se vastentahtoinen,
aggressiivinen mainonta pitäisi kieltää tyystin.
Minä en tekstiviestiä lähettäjälle
pysty laittamaan, viestiä, että Myllykoskelle
ei tarvitse lähettää pikavippimainoksia.
Joskus kyllä tuntuu, että sekin olisi paikallaan.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin edustaja Katajalle sanonut, että ikävä kyllä meidän
sosiaaliturvamme toimii usein niin, että ihmiset ovat pulassa
ja rahattomia, vaikka niin ei saisi olla. En suinkaan sanonut, että pikavipit ovat
siihen vastaus, vaan sanoin, että ihmiset näissä tilanteissa
turvautuvat pikavippeihin.
Minun vastaukseni on se, että meidän sosiaaliturvamme
tulee ajallansa, meillä ei tule viiveitä työttömyysturvamaksatukseen
siitä, että ihmiset esimerkiksi työttöminä ollessansa
tekevät työtä, tai meillä tietyissä riskitilanteissa,
joita edustaja Myllykoski tässä kuvasi, on esimerkiksi
sosiaalinen luototus, joka voisi helpottaa näitä tilanteita.
Tähän täyskieltoon. Edustaja Myllykoski
on varmaan oikeassa siinä, että jos on aivan täyskielto,
niin silloin tämä tiedonsaanti on hankalaa. Mutta
esimerkiksi, jos vertaamme vaikkapa alkoholilainsäädäntöön,
niin silloin voitaisiin kieltää mielikuvamainonta,
voitaisiin kieltää sellainen mainonta, joka ikään
kuin houkuttelee käyttämään
näitä pikavippejä, ja tehdä sitten
asialliset säännöt siihen, että jokainen
voi sen korkonsa seurata sieltä netistä tai jostakin
muualta.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Muistan jotenkin silloin, kun ensimmäiset
pikavipit ilmestyivät markkinoille, että sehän
tuntui hyvältä mahdollisuudelta nopeaan lainaan,
jonka voi nopeasti maksaa pois ja selvitä näin
arkisista tai yllättävistä ongelmista.
Sen jälkeen ei mennyt kauaakaan, kun alkoi tulla ensimmäisiä viestejä näistä ongelmallisista
tilanteista, mihin sitten ihmiset olivat joutuneet.
Tässä jo edellisillä hallituskausilla
on otettu monta hyvää askelta parempaan suuntaan,
kun on rajoitettu yöaikana lainan maksamista tilille, on
parannettu tunnistamista, ikärajaa, on edellytetty yhtiöiden
rekisteröitymistä ja muuta sen lisäksi.
Nämä ovat olleet hyviä askelia mutta,
niin kuin nyt on tässä tilanteessa todettu, eivät
riittäviä. Siitä syystä minun
mielestäni oli hyvin arvokasta, että valiokuntakäsittelyssä,
niin lausunnonantajavaliokunnissa kuin varsinaisessa talousvaliokunnassa,
tästä saatiin yksimielinen mietintö.
Kaikesta siitä enemmän ja vähemmän ulkoa
tulevasta painostuksesta huolimatta se lobbaus ei toiminut, vaan
tämän salin yhtenäisyys näyttäytyy
tätä ikävää pikavippiongelmatiikkaa kohden
yksimieliseltä.
Ne tilanteet, joihinka nämä perusteet lainsäädännön
muuttamiselle liittyvät, olivat mielestäni aikamoisia,
jos katsotaan sekä velkaneuvonnan määriä,
tilanteita oikeuslaitoksissa että sitten toisaalta myöskin
sitä ikävää puolta, joka on
nyt tullut ehkä enemmän esille, näitä pikavippiyhtiöitten
omia perintätoimia ja perintätapoja. Se voi olla
se seuraava, mihinkä joudutaan vielä puuttumaan
ja mitä joudutaan rajoittamaan.
Samoin tulevaisuudessa varmaan käydään
uudelleen läpi myöskin tämä äskenkin
mainittu mainontakohta, mitenkä siihen suhtaudutaan. Nythän
jo jotkut kunnat ovat rajoittaneet omista julkisten liikenneväylien
varrella olevista mainostolpistaan täysin ulos tämän
pikavippifirmojen mainostamisen.
Samoin tämä positiivinen luottorekisteri on kysymys,
joka on Ruotsissa muun muassa voimassa, mutta meillä ei
vielä sitä järjestelmää ole käytössä.
Varmaan se tulee harkittavaksi yhä edelleen.
Ja yksi kysymys on se, että jos ja kun tämä toiminta
alkaa muistuttaa yhä enemmän pankkitoimintaa,
niin pelkästään positiivinen luottorekisteri
tai muukaan rekisteri lainanottajasta ei ehkä riitä,
vaan siinä kohtaa myöskin se pankkitoiminnan luonne
valvonnan osalta pitää siirtää Finanssivalvonnan
puolelle eikä niin, että nykyinen rekisteröityminen
aviin riittää, jos ja kun siellä pyörii
suuret rahat ja ajatellaan, että tämä lainoittamismahdollisuus
on joillekin ihmisille nyt jo jäänyt vuosikausiksi
pyörimään.
Näillä ajatuksilla olen tyytyväinen,
että olemme tänään ottamassa
tätä askelta, vaikka tämä hieman
ehkä oudosti jäikin tänne helmikuun puolelle
huolimatta meidän hyvästä pyrkimyksestämme
saada se puheenjohtajan johdolla jo ennen joulua valmiiksi.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Näitä pikavippejä koskevaa
lainsäädäntöä on tiukennettu
jo aiemminkin. Helmikuussa 2010 käyttöön
otetuilla muutoksilla pyrittiin ehkäisemään pikavipeistä aiheutuvia
ongelmia, mutta siinä ei täysin ole onnistuttu.
On erittäin hyvä, että tätä lainsäädännön
jatkotyötä on tehty, ja tämä talousvaliokunnan
mietintö on erittäin hyvä tällä hetkellä.
Kannatan toki sitä.
Alun alkaen olin sitä mieltä, että pikavipit
pitäisi kieltä kokonaan. Kannatin edustaja Katajan tekemää lakialoitetta.
Mutta kun se on hyvin epätodennäköistä,
että pikavipit kiellettäisiin kokonaan, niin täytyy
olla erittäin tyytyväinen tämänhetkiseen
tilanteeseen ja siihen, mitä me olemme lainsäädännöllä saaneet
tässä muutamien vuosien aikana aikaiseksi.
Haluan vielä korostaa sitä, että tätä sosiaalista luototusta
ja taloudellista neuvontaa kehitetään kuntien
toimesta. Usein sosiaalitoimi voi olla kunnan palveluiden erityispiirteet
huomioiden varsin hyvä sosiaalisen luototuksen paikka.
Sosiaalityö on hyvin kiinteästi mukana sosiaalisen luoton
myöntämisessä, sillä miltei
aina joudutaan harkitsemaan suhdetta toimeentulotukeen ja ehkäisevään
toimeentulotukeen. Asiakkaan taloudellinen tilanne ratkaisee, onko
hänellä mahdollisuuksia esimerkiksi toimeentulotukeen
tai sosiaaliseen luottoon. Sosiaalisen luototuksen kehittäminen
ja näitten lakialoitteitten eteenpäinvieminen
ovat olleet erittäin tärkeitä asioita.
Haluan kiittää edustajia Toivakka ja Kataja näistä lakialoitteista
ja myös ministeri Henrikssonia, koska hän paneutui
tähän asiaan hyvin nopeasti ja toi meille hyvän
esityksen käsiteltäväksi.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puheenjohtaja! Jotta kiitoskierros kokonaisuudessaan
umpeutuu, niin minä haluan kiittää edustaja
Kalmaria, joka on ollut tässä asiassa aktiivinen
myös. Oikeastaan edustaja Kalmari toi valiokunnassa hyvin
esille juuri tämän vastentahtoisen ja aggressiivisen
mainonnan. En tiedä, sopisiko tässä nyt
aivan haastaa, mutta kansanedustaja Filatoville: mielelläni
olen kirjoittamassa alle tai tekemässä sellaista
lakialoitetta, missä lähdemme liikkeelle siitä,
että pikavipeissä mielikuvamainonta voitaisiin
kieltää.
Missä se raja mielikuvamainonnan osalta sitten menee?
Onko se tässä alkoholimainonnassa vai kaikessa
sellaisessa, mikä voi olla haitallista ihmiselle? Minä kun
tykkään sianlihasta, niin minun mielestäni
sitä saa kyllä mainostaa niin, että tulee
hyvä olo; missä se raja sitten kulloinkin kulkee,
mutta näissä, mistä tulee kerrannaisvaikutuksia
huomattavasti enemmän, ehkä olisi hyvä,
että eduskunnassa aktiivisesti lähdetään
toimimaan ja pikavippien osalta mielikuvamainonta ja vastentahtoinen
mainonta otetaan aloitteeksi.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy tukea Jari Myllykosken tekemää esitystä tästä mielikuvamainonnasta.
Kesällä kun olin Mikkelissä ja kävelin
sitä rantakatua, niin sehän oli aivan järkyttävää,
kun siellä oli tolppia 20 metrin välein ja jokaisessa
oli ilmoitus, että ota pikavippi, suurin piirtein kännykkä käteen
ja soita, niin saat heti rahaa. Kyllä se mielikuvamainonta
vaikuttaa ilman muuta, ja monesti ihmiset ovat herkkiä.
On todettu, että kun 11 kertaa näet jonkun mainoksen,
niin se iskostuu sinun mieleesi, ja varmasti monet nuoret ovat vielä hanakampia
tarttumaan siihen kännykkään ja ottamaan harkitsematta
niitä pikavippejä.
Yleiskeskustelu päättyi.