10) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maantielain 5 ja 42 §:n
muuttamisesta
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Hyvät edustajat! Jokainen teistä varmaan
muistaa vuoden 2012 joulukuun erittäin voimakkaat talvimyrskyt,
jotka aiheuttivat valtavan laajoja ja pitkiä sähkökatkoksia
erityisesti haja-asutusalueilla ja maaseutujen taajamissa. Tämän
jälkeen onneksemme työ- ja elinkeinoministeriö asetti
hyvin laajan ja aktiivisen työryhmän laatimaan
tarvittavat toimenpide-ehdotukset sähkönjakelun toimintavarmuuden
parantamiseksi. Viime vuoden maaliskuussa julkaistuissa ehdotuksissa
keskeisessä roolissa oli maakaapeloinnin edistäminen,
jota varten nyt tämä lainsäädäntö sitten meiltä liikenne-
ja viestintäministeriöstä tänne eduskuntaan
on tullut.
Jos mietittäisiin arviot siitä alkuperäisestä kuviosta,
Energiamarkkinaviraston esittämät arviot ja pohdinta
siitä, mitä keski- ja pienjänniteverkkojen
maakaapelointiasteen nostaminen 60—80 prosenttiin maksaisi
tässä maassa, niin hintahaarukka on 5—6,7
miljardia euroa. Jokainen meistä ymmärtää,
että ne ovat sellaisia summia, että kaiken kattavasti
veronmaksajille ja sähkönkuluttajille tulisi keskimäärin
4—9 prosentin korotukset kokonaissähkölaskuun
10 vuoden aikana.
Maakaapeloinnin kustannukset vaihtelevat kuitenkin huomattavasti
maasto-olosuhteiden mukaan, mutta maakaapelin sijoittaminen maantien
varteen on keskimäärin noin 30 prosenttia edullisempaa
kuin sen sijoittaminen muualle. Elikkä käytännöllisesti
katsoen kokonaiskustannus tästä 5—6,7
miljardista saadaan tällä maanteiden varteen kaapeloinnilla
laskemaan reilulla 30 prosentilla, ja se on todella iso summa koko meidän
yhteiskunnalle mutta myös sähkön käyttäjille,
kuluttajille.
Tien suunnitteluvaiheessa olisi jatkossa tarkoitus nykyistä paremmin
ottaa huomioon sähkö- ja viestintäjohtojen
sijoitustarpeet, elikkä tässä on tehty
hyvin vahvaa yhteistyötä liikenne- ja viestintäministeriössä sekä viestintäpolitiikan
että liikennepolitiikan
osastoilla ja eritoten Liikennevirastossa.
Yhteisesti on päädytty siihen ratkaisuun,
että pidemmän aikavälin toimenpiteinä sovittiin,
että sähköyhtiöt edellytetään
laatimaan vastuualueillaan suunnitelmat kaapelireiteiksi ja suunnitelmissa
otetaan huomioon kriittiset matkaviestinverkon tukiasemat ja lisäksi
edellytetään, että sähköyhtiöt
ja teleyritykset sovittavat paremmin yhteen reittisuunnitelmansa
kustannusten säästämiseksi. Elikkä jatkossa
meidän tulee entistä vähemmän
nähdä sitä työtä, että ensin
vetävät teleyritykset, sen jälkeen vetää joku
muu, vaan kaikki nämä hankkeet ovat siinä yhteistyössä ja
prosessit koordinoidaan ja säästetään
yhteisiä euroja järkevällä toiminnalla.
Samalla vähennetään myös tieliikenteen
toimintaa häiritseviä ja hankaloittavia kaivauksia
tiealueilla.
Maantielakia sovittiin tässä yhteistyössä muutettavan
niin, että kaapelien sijoitustarpeet voidaan paremmin ottaa
huomioon sekä vanhojen että uusien teiden osalta.
Tässä lakiehdotuksessa maantien tiealueen muodostavaa
aluetta laajennettaisiin niin, että siihen kuuluisivat
myös tiehen välittömästi liittyvät
alueet, jotka uuden tien tekemisen tai tien parantamisen yhteydessä tarvitaan
yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämättömien
rakenteiden, rakennelmien ja laitteiden sijoittamista varten.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Myrskyt ovat riepotelleet maatamme viime
vuosina poikkeuksellisen rajusti, ja riskinä on, että säiden ääri-ilmiöt
lisääntyvät myös tulevaisuudessa.
Myrskyt aiheuttavat puiden kaatumisia sähkölinjojen
päälle ja aivan liian pitkiä sähkökatkoksia.
Näistä sähkö- ja energiakatkoksista kärsivät
erityisesti asukkaat haja-asutusalueilla, missä on paljon
maatiloja ja yritystoimintaa. He tarvitsevat koko ajan sähkö-
ja tietoliikenneyhteyksiä pystyäkseen normaaliin
ammatinharjoittamiseen ja asumiseen.
Myrskyjen ja niistä aiheutuneiden ongelmien vuoksi
tarvitaan lisääntyvää maakaapelointia, jonne
sähkö- ja tietoliikennelinjat siirretään. Kaapelien
ja johtojen teiden varsille siirtämisen helpottamista varten
tarvitaan lainsäädäntöä,
jota tällä hallituksen esityksellä ollaan
tekemässä.
Maakaapelointi on ilmakaapelointia kalliimpaa, mutta toimintavarmuuden
takia uudet linjat tulisi rakentaa ja mahdollisuuksien mukaan myös vanhat
siirtää pääsääntöisesti
maahan. Kuten ministeri Kyllönen äsken kertoi,
maakaapelin sijoittaminen maantien varteen on arviolta noin 30 prosenttia
edullisempaa kuin sen sijoittaminen muualle maastoon.
Siksi hallituksen esitys on kannatettava, sillä tiet
vievät suoraan asumusten ja niiden rakennusten luo, joissa
sähköä ja energiaa tarvitaan. Sekä teknisesti
että maanomistajien kannalta on järkevintä,
että uusien maakaapelointien vetäminen tapahtuu
tieverkkoa ja sen lähipiiriä mahdollisimman paljon
hyväksi käyttäen. Myös haja-asutusalueilla
ja maaseudulla on turvattava sähkön ja energian
saanti kaikissa sääolosuhteissa.
Mutta sitten haluaisin kysyä arvoisalta ministeriltä seuraavaa:
Tässä asian valmistelun yhteydessä on
tullut eräissä lausunnoissa esille, että on tarvetta
edistää jatkossa johtojen ja kaapeleiden sijoittajien
yhteistoimintaa. Se on todella tärkeää.
Miten tätä konkreettisesti aiotaan tehdä?
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy kiittää hallitusta,
että se on näinkin nopeasti saanut tämän
tärkeän asian lain muotoon, koska tämä maakaapelointi
nyt näyttää etenevän ja on hyvin
tärkeää nimenomaan tämä edellisen puhujan
mainitsema yhteistyö, jotta me näitä kokonaiskustannuksia
pystymme säästämään.
Täällä kyselytunnilla oli Fortum
esillä, ja näyttää siltä,
että Fortum meinaa myydä nämä omat
siirtoverkkonsa kahden syyn takia: sen takia, että Energiamarkkinavirasto
kuristaa koko ajan sitä tuottoa, mitä niistä voidaan
ottaa, ja toinen syy on tietysti nämä maakaapeloinnit,
jolloin isojen investointien ja Energiamarkkinaviraston toimesta
tapahtuva linjaus aiheuttaa sen, että niistä kannattaa
luopua. Se on toinen asia. Mutta tämä maakaapelointi
sinänsä tulee lisäämään
siirtohintaa, sähkön hintaa, ja kun Fingrid tekee
isoja investointeja myös, mikä lisää sähkön
siirtohintaa, niin minun mielestäni kannattaisi olla aika
lailla huolissaan suomalaisten pienyritysten, maatilojen ja muitten
kilpailukyvystä, kun sähkön hinta väistämättä nousee.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Eestilä otti tuossa esille
todella tärkeää asiaa, jota en enää lähde
toistamaan. Sen sijaan totean, että ne tukiasemat, jonne
tätä kaapelointia ei tulla tekemään,
olisi tärkeää varustaa varavoimalla niin,
että tiedonsaanti sähkökatkojen aikanakin
toimisi. On aika hurjan tuntuista, että neljän
tunnin jälkeen ei voi soittaa edes hätäkeskukseen
silloin, kun kriisi on päällä.
Mutta se, minkä takia kysyin puheenvuoroa, on nimenomaan
ministeri Kyllösen tontilla. Onko jotain perää siinä huhussa,
jossa pelätään, että nämä tienvieret
ikään kuin voi läänittää jollekin
tietylle yhtiölle? Meillä tuolla pohjoisessa Keski-Suomessa
Kuuskaista-osuuskunta olisi tekemässä sitä laajakaistakuituverkkoa,
mutta ilmeisesti voi olla niin, että ei saakaan lupaa vetää sitä maantien
varteen, koska siellä on jo kuntia yhdistävä Soneran
verkko, jota ei kuitenkaan sitten voi hyväksi käyttää tässä,
sitä kuitua, tässä sadan megan laajakaistahankkeessa,
ja jotenkin toiselle puolelle Nelostietä sitten ei voisi
vetää. Siis kysymys kuuluu: mahtuuko sinne tiensivuun
monien eri firmojen kuituja ja sähkökaapeleita,
vai onko ne varattu jollekin tietylle firmalle?
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jossakin vaiheessa jopa Suomessakin
virkakunnan taholta vastattiin, että on mahdotonta toimia
näin. No, hyvin tiedämme, että maailmassa
ei ole mikään mahdotonta, varsinkin jos se voidaan
lainsäädännöllä hoitaa
kuntoon. Tässä suhteessa kyllä tämä esitys
nimenomaan siitä, että meidän tienpenkat,
tienvierustat ovat käytettävissä sitten
tähän kaapelointiin, on järkevä.
Miten se sitten teknisesti toteutetaan ja estetään muun
muassa ne epäilyt, että tietyissä liikenneonnettomuuksissa
sieltä voi tulla sitten muuta haittaa, on sitten jo enemmän
tekniikkaa. Mutta tässä lainsäädäntö mahdollistaa,
ja tämä on erittäin hyvä asia,
ja tästä täysi tunnustus.
Sitten on tietysti aivan toinen asia, kun liittyy tähän
sähkönjakeluverkkoon. Kaiken kaikkiaan nämä toimitusvarmuuskriteerit
ja muut tulevat kyllä ihan eri esityksessä. Siinä,
millä aikataululla ja millä velvoitteilla lähdetään
sähköyhtiöille toteuttamaan tätä niin
sanottua kaapelointipakkoa, pitää tietysti olla
erittäin tarkkana, koska on varmasti paljon Suomessa, laajassa
maassa, niitä jakeluyhtiöitä, jotka joutuvat
sitten todella kovien kustannuspaineiden alle, mikä varmasti
heijastuu hyvin helposti myös sinne sähkölaskuun eli
kuluttajan kukkaroon lopuksi.
Näiden asioiden punnitseminen on kyllä tärkeää.
Kun hallitus tuo esityksensä eduskuntaan, niin eduskunnan
pitää tarkastella näitä asioita ihan
samalla lailla, kuin tänään aiemmin päivällä on
käsitelty tätä niin sanottua pikavippikysymystä.
Eduskunta siihenkin on tehnyt omia merkittäviä viilauksiaan,
ja tätä asiaa on voitu viedä sitten eteenpäin.
Siinä mielessä toivon samalla lailla niin tälle
lakiesitykselle kuin myös sitten pidemmälle meneville
sähkönjakeluverkon asioille ja niille kriteereille
sellaista harkintaa, että tervettä järkeä käytettäisiin:
huomioidaan sekä turvallisuustekijät, hintatekijät,
varmuustekijät ja kaikki mahdollinen, mitä asioihin
liittyy.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kannattaa muistaa, että tämä maakaapelointiin siirtyminen
maksaisi itse asiassa suomalaiselle sähkönkäyttäjälle
juuri saman verran kuin tuossa hetki sitten tekemämme sähköveron
korotus. Siitä voi hakea hivenen tuota suhteutusta siihen,
eli puhutaan noin 10 prosentin hinnankorotuksesta. Se, että siirtäisimme
sähköverkkoa määrätietoisesti
ilmakaapeloinnista maakaapelointiin, vähentäisi
sitten myös myrskytuhojen kustannuksia ja olisi tätä kautta
järkevää.
Maassammehan on tuollainen reilut 370 000 kilometriä jakeluverkkoa.
Se on pääasiassa tehty 60- ja 70-luvuilla, ja
se on uusintaiässä 50 vuoden päässä rakentamisesta,
eli aivan tässä lähivuosina valtaosa
tuosta verkosta tulee uusimistarpeeseen, ja on järkevää tehdä tuo
uusinta siinä vaiheessa. Ilmassa edelleen tästä meidän
verkostamme kulkee valtaosa, noin 300 000 kilometriä.
Kysyisin ministeriltä, että nyt kun tämä esitys lähti
liikkeelle Tapani-myrskyn ja Hannu-myrskyn jälkeen silloisen
elinkeinoministerin Jyri Häkämiehen aktiivisesta
otteesta, millä tavalla tässä tienvarren
käyttämisessä on nyt otettu huomioon
se — en tuosta laista sitä itse löytänyt — mahdollistaako
se tuon edullisimman paikan eli tien niin sanotun sisäpenkan
käyttämisen tässä maakaapeloinnissa.
Se on se paikka, jota nimenomaan kaikissa tutkimuksissa on pidetty
selkeästi edullisimpana paikkana tuo maakaapelointi tehdä,
mutta sitä tuo laki ei yksiselitteisesti ainakaan minulle
kertonut. Toivoisin, että liikenneministeri Kyllönen
tähän antaisi vastauksen. Pystymmekö käyttämään
sitä jo valmiiksi helppoa pehmeämpää maa-aineista
olevaa tien sisäpenkkaa maakaapelointiin?
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! On hyvä, että sellaisia lakiuudistuksia
tehdään niin kuin tämä, joka
nyt on kysymyksessä, joilla kohennetaan sähkön
syöttövarmuutta. Se on meidän kaikelle
toiminnalle ja yhteiskunnan toiminnalle äärimmäisen
tärkeää, että meidän
inframme myös tältä osin toimii. Nyt
loppuu vihdoin viimein sitten se keskustelu, saako sinne tienpenkkaan
tai tien varteen — varmaan kohta kuullaan tarkempia selvityksiä siitä,
mihin kohtaan — sitten laittaa tuon kaapelin vaiko ei.
Tämä keskustelu on myös ollut aika kiusallistakin
itse asiassa tilanteessa, jossa suomalaiset ovat olleet erilaisten luonnonmullistuksien
jäljiltä päiväkausia ilman sähköä,
päiväkausia ilman puhelinyhteyttä, ilman
mahdollisuutta ottaa yhteyttä minnekään, jos
vaikka hätä tulee. Näin ei voida jatkaa,
ja siksi on hyvä, että tehdään
tällaisia ratkaisuja ja uudistuksia niin kuin nyt on tässä meillä esillä.
Toinen asia on se, että meidän pitää myös
yhteensovittaa näitä kysymyksiä niin,
että silloin kun me olemme vetämässä maakaapelia,
vesijohtoa, viemäriä, muita kaapeleita, laajakaistaa, valokuituja
jne., niin ne tehdään yhdessä. Se asia on
tietenkin useamman ministeriön osalta jo tietenkin lävitse
käytävä ja raja-aidat ylitettävä siinä,
mutta se on sitä yhteiskunnan tehokkuutta, jotta samalla
saamme sitten useamman eri hyödyn, ja se maali on meillä yhteinen.
Puhemies! Viimeisenä asiana: Tämän
sähkönsyötön osalta tänään
olivat esillä Fortumin aikeet. Se liittyy välillisesti
tähän kysymykseen, mutta vaarana on se, että tässä poimitaan
rusinoita pullasta, ja jälleen haja-asutusalueella, maaseudulla
asuvat ovat ne, jotka joutuvat siirrosta maksamaan enemmän.
Varmasti on myös niin, että jos myyntiaikeita
on, joita pidän käsittämättöminä,
niin nimenomaan ne taajama-alueella hyvin suppealla alueella olevat
käyttäjät, joita on paljon, muodostuvat
kiinnostavammaksi kohteeksi — nyt se meni oikein se sana — kuin
haja-asutusalueella olevat. Siksi on tärkeää pitää huolta
siitä, että haja-asutusalue ei jää nopen
osaan, niin kuin se jäi tässä televiestinnän
uudistuksessa. Uskottiin, että markkinat hoitaa. Ei hoitanut, ja
siksi on tärkeää, että se otetaan
lainsäädännössä huomioon.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä edustaja Eestilä, ja ministeri valmistautuu sisäpenkkakysymyksiin.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä kysymys ei ole sisäpenkka-
eikä ulkopenkkakysymys, mutta kun täällä on
hallituksesta kaksi ministeriä paikalla, niin minä hieman
jatkan tuosta, mihin edustaja Leppä lopetti.
Sähköyhtiöitä on erilaisia,
ja nämä verkot ovat erilaisia, ja totta kai, missä on
sitten enemmän pitkiä johtoja, siirtohinnat ovat
korkeampia. Sen takia on tärkeätä käydä joskus
periaatteellista keskustelua ja samalla tietenkin kehua tätä lakiesitystä,
koska tämä on oikealla linjalla.
Mutta sitten kun me saamme jonkin ajan kuluttua ja hallituskin
saa vielä käsiteltäväksi tämän
varsinaisen maakaapelointiasian, niin täytyy muistaa, mihin
se hyvin helposti johtaa. Se johtaa siihen, että siirtohinnat
merkittävästi nousevat tietyillä sähköyhtiöillä varsinkin
metsäisillä alueilla. Sen jälkeen se
johtaa siihen, että me joudumme nostamaan perusmaksua,
millä tarkoitan sitä, että vaikka ihminen
ei käytä sähköverkkoa, niin
hän joutuu silti maksamaan isot maksut vuosittain. Se saattaa
johtaa sähköliittymien purkautumiseen, eli tämä on
iso ja vakava elinkeinopoliittinen asia, ja tähän
ei pidä suhtautua keskimääräisillä luvuilla,
jotka äkkiä näyttävät
aika pieniltä.
Toivon, että kun tätä asiaa käsitellään,
niin otetaan tietty joustavuus huomioon ja tietyt mahdollisuudet
hoitaa sähkön toimitusvarmuus ilman, että joudutaan
mekaanisesti ja lain takia tekemään investointeja,
jotka eivät ole edes sähkön huoltovarmuuden
kannalta perusteltuja.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri Kyllönen, muutamia kysymyksiä ja
niihin tiiviit vastaukset.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa puhemies! Erittäin mielelläni vastaan
hallituksen penkkavastaavana näihin tärkeisiin
kysymyksiin.
Edustaja Torniainen nosti esille kysymyksen, millaisilla pelisäännöillä toimitaan,
niin että saadaan nämä toimijat tekemään
niin kuin tässä lakiesityksessä on ajateltu.
Lupaprosessien ehtoihin tehdään toimenpiteitä niin,
että sähköyhtiöt ja teleyritykset
aidosti joutuvat sovittamaan paremmin yhteen reittisuunnitelmat
kustannusten säästämiseksi. Tämä koskee
myös pienempiä ja isompia yhtiöitä,
mitkä edustaja Kalmari nosti esille. Tähän
astihan on ollut tämä "isomman oikeudella edelle",
mutta jatkossa pitää huomioida se, että sinne
voi olla tulossa muitakin toimijoita, ja se kokonaisuus pitää katsoa
yhtenäisesti. Tämä menee laajakaistana
tietysti ministeri Kiurun tontille, mutta toivotaan, että Krista
ei lyö käsilaukulla sitten, kun täällä vastasin
tähän kuitu- ja kaapelikysymykseen. Meillä on
ollut se perusajatus, että hyvin koordinoitu yhteistyö ja
pannaan toimijat miettimään yhdessä,
mitä sinne teiden penkkaan ollaan asentamassa. (Markku
Rossi: Samalla kerralla!) — No, mielellään
vielä samalla kerrallakin, tämä on tärkeä huomio.
Sitten kysymys siitä, mitä tämä kaikki
maksaa ja mikä on se kokonaisuus, kun ajatellaan maakaapelointia.
Toki on muistettava se, että vuositasolla vaurioitten korjaamiseen
menee myös miljardisotalla euroja ja kaiken kattavasti
veronmaksaja, sähkönkuluttaja, on aina se, joka
sitten loppupelissä on maksajana myös tässä kuviossa. Jos
tästä pystyttäisiin pääsemään
erilleen, pidemmällä aikavälillä se
myös vaikuttaa toivottavasti positiivisella tavalla sähkön
hintaan.
Tämä sisäpenkkakysymys on iso kysymys
sen takia, että tällä hetkellä näissä meidän
teissämme on erilaisia rakenteita ja erilaisia järjestelyjä. Sitä sisäpenkkaa
voidaan parhaiten hyödyntää kokonaan
uusissa tiealueissa ja uusissa järjestelyissä,
missä se kokonaissuunnittelu lähtee nollasta liikkeelle,
elikkä pystytään miettimään
jo alkutekijöissä se, että kaikki kaapelit
ja sähköjohdot ovat siinä suunnitelmassa
mukana. Vanhat rakenteet ovat haasteellisempia, ja siinä ovat tulleet
vastaan myös liikenneturvallisuuskysymykset. Mutta me koko
ajan teemme Liikenneviraston kanssa töitä tämän
asian korjaamiseksi ihan jo senkin takia, että myös
tuulivoiman edistäminen edellyttää meiltä toimenpiteitä maanteiden
ja rautateiden ympäristössä.
Sitten, olikohan vielä... Tässä on
tainnut dementia jo iskeä. — Tässä varmaan
suurin piirtein tulivat kaikki vastaukset. Minä veikkaan,
että me olemme ministeri Ihalaisen kanssa molemmat sen
verran köyhistä lähtimistä,
että me tulemme molemmat pitämään
huolen siitä, että kuluttajan sähkönhinta
ei pääse karkaamaan. Siinä työssä varmasti
olemme täysin palkein kyllä mukana, vaikka ehkä se
sähköverkkokuvio menee enemmän sinne
ministeri Vapaavuoren tontille.
Keskustelu päättyi.