13) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vuosilomalain muuttamisesta
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Hallitus on antanut eduskunnalle käsiteltäväksi
esityksen vuosilomalain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
vuosilomalain kuukausipalkkaisia työntekijöitä ja
virkamiehiä koskevaa lomapalkan laskentasääntöä tilanteessa,
jossa henkilön työaika tai vastaava palkka muuttuvat
lomanmääräytymisvuoden aikana. Lisäksi
tässä esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
säännöstä työntekijöiden
oikeudesta saada vuosilomansa tai sen osan siirretyksi vuosiloman
aikaan sijoitetun työkyvyttömyysjakson vuoksi.
Ehdotukset säännösmuutoksiksi perustuvat itse
asiassa Euroopan unionin tuomioistuinpäätöksiin,
joilla on tulkittu työaikadirektiivin vuosilomaa koskevaa
artiklaa numero 7. Suomen on saatettava siis nämä direktiivin
asettamat vaatimukset osaksi kansallista lainsäädäntöä ja
viime kädessä valtion vahingonkorvausvastuun uhalla.
Tuomioistuin on ratkaisussaan katsonut osa-aikatyötä koskevan
puitesopimuksen vastaiseksi sellaiset kansalliset säädökset,
jotka johtavat siihen, että kokoaikaisena työntekijänä ansaittu loma
joudutaan työajan muuttuessa osa-aikaiseksi pitämään
osa-aikaisena tai osa-aikatyön palkalla. Näin
ollen se, että työaika muuttuu ja erityisesti
vähenee siirryttäessä kokoaikaisesta
osa-aikatyöhön, ei saa vähentää kokoaikaisena
ansaitun vuosilomaoikeuden ja loman ajalta maksettavan palkan määrää.
Voimassa olevan vuosilomalain 10 § johtaa siihen,
että kuukausipalkkaisen lomapalkka lasketaan lomallelähtöhetken
työajan ja siihen perustuvan palkan mukaan myös
silloin, kun loma on ansaittu tekemällä pidempää työaikaa.
Vuosilomalain viikko- ja kuukausipalkkaisten työntekijöitten
vuosilomapalkan laskentasäännöt ehdotetaan
muutettavaksi juuri näissä tilanteissa. Tämän
muutoksen jälkeen kaikki työntekijät
olisivat palkkausmuodosta riippumatta keskenään
samassa asemassa lomapalkan määräytyessä ansaintavuosien,
työajan ja palkan mukaan. Siis olisi tässä mielessä tasa-arvoiset
lähtökohdat.
Toinen ehdotusmuutos koskee niin sanottuja karenssipäiviä työntekijöiden
sairastuessa vuosilomansa aikana. Voimassa olevan lain mukaan, jos
työkyvyttömyys alkaa vuosiloman tai sen osan aikana,
ensimmäiset 7 päivää ovat niin
sanottuja karenssipäiviä, jotka eivät
siis ole siirrettävissä myöhempään
aikaan. Tässäkin tapauksessa Euroopan unionin
tuomioistuimen mukaan työaikadirektiivin 7 artikla on kuitenkin
esteenä sellaisille kansallisille säännöksille,
joiden mukaan työntekijä, joka on tullut tilapäisesti
työkyvyttömäksi palkallisen vuosilomansa
aikana, ei saa myöhemmin pitää sitä osaa
vuosilomastaan, joka osuu siis kyseiselle työkyvyttömyysjaksolle.
Edellä viitatun tuomioistuimen päätöksen
johdosta työsopimuslain 25 §:n 1 momentti
ehdotetaan muutettavaksi siten, että se koskisi sekä vuosiloman
alkaessa että sen aikana sairaudesta, tapaturmasta tai
synnytyksestä johtuvaa työkyvyttömyyttä.
Näin ollen oikeus saada vuosiloma siirretyksi koskisi loman
ajankohtaan sijoitettuja sairauspäiviä. Siirto
siis edellyttäisi työntekijän nimenomaista
pyyntöä loman siirtämiseksi ja tietysti
luotettavia selvityksiä siitä työkyvyttömyydestä.
Ehdotuksella on työantajalle ilman muuta arvioitu myös
kustannusvaikutuksia. Niiden tarkka arviointi on vaikea tehdä riippuen
siitä, kuinka paljon näitä tapauksia
on, mutta totta kai tällä on myös taloudellisia
merkityksiä. Tätä ehdotusta arvioitaessa
on näitä laskelmiakin tehty.
Arvoisa puhemies! Tämä on hallituksen esitys,
ja me toivomme, että tässä tapauksessa
myös Euroopan unionin aloitteesta ja säädöksistä johtuen
Suomen lainsäädäntö saatettaisiin
näiden linjausten tasalle.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen tavoitteet
toteuttaa Euroopan unionin oikeutta ovat kannatettavia. Ehdotettu
prosenttiperusteinen lomapalkan käyttöä koskeva
säännös merkitsee nykytilanteeseen nähden
merkittäviä lomaetujen parannuksia sellaisissa
tapauksissa, kun kokoaikaisena työskennellyt työntekijä on
siirtynyt osa-aikaiseksi ennen sen loman alkua. Tällaisia
tilanteita syntyy esimerkiksi silloin, kun työntekijä on
lomakaudella osittaisella hoitovapaalla tai hän siirtyy
ennen lomalle jäämistään osa-aikaeläkkeelle.
Vuonna 2011 osa-aikaeläkkeelle siirtyi 6 750 henkilöä ja
osa-työkyvyttömyyseläkkeelle jäi
4 715 henkilöä. Osittaista hoitorahaa
maksettiin 2011 noin 22 000:lle osittaista hoitovapaata
käyttävälle henkilölle ja osa-sairauspäivärahaa
sai puolestaan 6 900 henkilöä.
Koska juuri naiset käyttävät miehiä enemmän muun
muassa osittaista hoitovapaata, säännösmuutos
parantaisi erityisesti naisten asemaa työmarkkinoilla.
Suomessa naisen euro on valitettavasti edelleen vain 80 senttiä,
joten tämä säännösmuutos
kannattaa siksikin toteuttaa. Tämä hallitus kuten
myös työmarkkinajärjestöt ovat
sitoutuneet siihen, että naisten ja miesten palkkaeroja
kavennetaan.
Unionin oikeuden mukaan työaikadirektiivin 7 artikla
estää sellaisen kansallisen säännöksen, jonka
mukaan työntekijä, jolla on tilapäinen
työkyvyttömyys vuosiloman aikana tai sen alkaessa,
ei saa myöhemmin pitää sitä osaa
vuosilomastaan, joka osuu sairastamisjaksolle. Vuosilomalain 25 §:n
mukaan: jos synnytyksestä, sairaudesta tai tapaturmasta
johtuva työkyvyttömyys alkaa vuosiloman tai sen
osan aikana ja jatkuu yhtäjaksoisesti yli seitsemän
kalenteripäivää, tämän
ajan ylittävää osaa samalle vuosilomajaksolle
ajoittuvasta työkyvyttömyysajasta ei pidetä vuosilomana.
Tältä osin vuosilomalain 25 § on siis
ristiriidassa yhteisön oikeuden kanssa.
Tämä ehdotettu muutos siitäkin huolimatta, että se
kasvattaa joidenkin työnantajien kustannuksia, on oikeudenmukainen.
Loma on tarkoitettu työntekijän rentoutumiseen
ja työstä palautumiseen, eivätkä sairauspäivät
korvaa sitä, jalka paketissa tai kovassa flunssassa kun
on kovin vaikea lomailla. Seitsemän päivän
karenssi onkin tarkoittanut sitä, että osa työntekijöistä,
joilla on ollut epäonni sairastua juuri loman alussa, on menettänyt
mahdollisesti jopa neljänneksen vuosilomastaan.
Arvoisa puhemies! Nämä muutokset yhteisön oikeudessa
ovat kokonaisuudessaan kannatettavia; ne parantavat työntekijöiden
oikeuksia ja tasa-arvoistavat työmarkkinoita. Erityisesti
arvostan sitä, että asia on valmisteltu kolmikantaisesti.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt lähetekeskustelussa oleva vuosilomalain
pykälä on erittäin hyvä ja kannatettava.
Hallitus esittää tehtäväksi
muutoksia vuosilomalain loma-ajan palkkaan ja vuosiloman sairausajan
karenssiin. Tästä ei voi olla kuin yhtä mieltä.
Tuossa edellä edustaja Kärnä toi hyvin
tämän sukupuolisen tasa-arvon, ja sitä kautta
tämän lakiesityksen perusteluissa myös
olisi voitu ehkä vielä voimakkaammin mainita myös
se, että tällä on myös sukupuolten
väliseen yhdenvertaisuuteen erittäin suuri merkitys
ja sitä olisi hyvä enemmänkin korostaa.
Kun tällä hetkellä kokoaikatyöstä siirtyneiden loma-aikapalkka
lasketaan niin sanotusti sillä hetkellä, kun lomalle
siirrytään, aiheuttaa se pahimmillaan sitä,
että kun kuukausipalkkalainen työntekijä,
joka on ajanjakson 1.4.—31.3. työskennellyt kokoaikaisesti,
siirtyy osa-aikaiseksi, eläkkeelle, hoitovapaalle tai osa-aikaiselle
työkyvyttömyyseläkkeelle, tämän
lomanmääräytymisvuoden jälkeen
siirtyy vaikkapa huhtikuun 15. päivä osa-aikaiseen
työsuhteeseen, niin kun hänen lomansa sitten alkaa
ja loma-ajan palkka lasketaan, tarkoittaa se todella sitä,
että se lomanmääräytymisvuoden
aikana ansaittu ansio on erittäin epätasapainoisessa
tarkastelussa juuri suhteessa tuntipalkkalaiseen työntekijään,
jolloin tämä kuukausipalkkalainen saa sen lomapalkkansa
vain juuri sen voimassa olevan työsuhteen perusteella.
Tämä lakiesitys on erittäin kannatettava
juuri siltä osin, että tämä myös
toki toimii toisinpäin. Se tekee tästä erittäin
oikeudenmukaisen, että nimenomaan asioita tarkastellaan
sen koko lomavuoden aikana olevan työsuhteen perusteella
ja sen aikana ansaitulla rahalla. Tätä ei voi
olla kannattamatta, mutta josko enemmänkin kuin pieni kauneusvirhe,
haluaisin, että eduskunta tätä lakiehdotusta
käsitellessään huolehtisi myös
siitä, että osa-aikaiseen siirtyvällä olisi
oikeus myös lomapäivien pitoon siinä suhteessa,
mitä työntekijä on lomanmääräytymisvuoden
aikana työskennellyt kokoaikatyössä.
Lähes poikkeuksetta osa-aikaeläkkeelle siirtyvät
sitä haluavat ja pitävät erittäin
epäoikeudenmukaisena, etteivät he voi pitää lomarahaa
vastaavia lomapäiviä.
Pahimmassa tapauksessa tämä voisi aiheuttaa osa-aikaeläkkeelle
siirtyvälle liikaa ansiotuloja suhteessa siihen, mitä osa-aikaeläkkeellä saa
ansaita, eli siirtymävuoden osalta on erittäin
tarkoin määritelty, paljonko ansioita voi olla
vuoden aikana. Siinä mielessä, jos siirtymävaiheessa
eli lomanmääräytymisvuoden loppupuolella ihminen
siirtyy osa-aikaeläkkeelle, hänelle tulee lomapalkkaa
ja sitä kautta lomarahoja kokoaikatyöstä,
mutta hänellä ei kuitenkaan ole lomankäyttöoikeutta
kuin vain sen osa-aikaisuuden perusteella. Ja itse katson, että totta
kai työnantajan pitäisi tästä huolehtia,
mutta kun se on työntekijän vastuulla, tämä voi
jäädä pahimmassa tapauksessa huomioimatta,
ja se tarkoittaa, että osa-aikaeläke katkeaa,
koska vuoden ansiot ovat liian suuret.
Osa-aikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle
joutuneet kokevat tulleensa epäoikeudenmukaisesti kohdelluiksi,
kun lomaoikeutta säädellään
juuri sen perusteella, mikä on loman alkaessa olevan työsuhteen
peruste. Osatyökyvyttömyyseläkkeelle
siirtyvät ansaitsevat lomanmääräytymisvuoden
aikana parhaimmillaan 12 kuukautta kokoaikatyössä,
mutta heillä ei ole kuitenkaan oikeutta käyttää kokoaikatyössä ansaittua
lomaoikeutta.
Katsonkin, että kun tämä EU-tuomioistuimen myötä nyt
meille tullut hallituksen esitys nimenomaan tarkoittaa sitä,
että meidän tulee tarkastella tätä asiaa
siltä kannalta, mikä on se karttumissuhde, niin
meidän pitää tässä kohtaa
tarkastella sitä, onko kokoaikatyössä oleva
rahankertymä erilaista kuin lomankäyttöoikeus.
Toivonkin, että tätä valmisteltaessa
työ- ja hyvinvointivaliokunta pyytäisi perustuslakivaliokunnalta
lausuntoa siitä, jättääkö tämä ristiriitaisuuden
siihen, että loma-ajan palkka kertyy tehdyn kokoaikaisen työsuhteen
osalta, mutta loman käyttöoikeus jää kuitenkin
samaan asemaan kuin tällä hetkellä, nyt
ennen tätä muutosta on kuukausipalkkalaisella
tämän lomarahan suhteen ja lomapalkan suhteen.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! En toista sitä, mitä tässä on
sanottu. Tämä on sinänsä kannatettava
laki. Kun tässä salissa usein puhutaan siitä,
että Euroopan unioni tuo tavalliselle ihmiselle vain ikäviä asioita,
niin tässä voisi sanoa, että ainakin
tavalliselle duunarille se tuo ihan positiivisia asioita, jopa niin
positiivisia asioita, että vaikka olenkin tällä vasemmalla
puolella tätä salia, niin hiukan tämä sairauspäivähomma
jo rupeaa hirvittämään, siinä mennään
niin pitkälle.
Mutta mielestäni on erittäin tärkeää se,
että erilaiset työsuhteet ovat yhdenvertaisessa
asemassa, ja tämä on nyt yksi askel siinä suunnassa, että jos
kokoaikatyö ja osa-aikatyö vaihtelevat, niin niitä työsuhteita
kohdellaan reilummin loma-ansainnan suhteen, ja toinen asia, mikä liittyy
kyllä tähän tasa-arvoaspektiin, on se,
että jos ei se siellä lain perusteluissa ole tarpeeksi
selvästi esillä, niin olen varma, että se
valiokuntakäsittelyssä kyllä nousee esiin,
koska esimerkiksi osittaista hoitovapaata käyttävät
enemmän naiset ja silloin tällä on suuri
merkitys heidän lomaetujensa määräytymiseen.
Mutta sen sijaan tämä sairauspäivärahaoikeus on
sinänsä aika hurja, ja sen vaikutukset varmaan
näemme vasta jonkun ajan päästä.
Mutta siinä mielessä ymmärrän
sitä, että jos henkilöllä on
hyvin lyhyt loma, niin silloin se muutamakin päivä voi
olla merkittävä levon kannalta. Varsinkin lyhyen
loman aikana pitäisi pystyä lepäämään
kunnolla eikä vain sairastamaan. Silloin on perusteltua,
että tätä lomaoikeutta voi siirtää.
Mutta toivon, että suomalaiset ovat siinä mielessä kohtuullisia,
että jos on pitkä loma, niin yhtä päivää ei
ruveta muuttelemaan, koska se voi johtaa siihen, että työnantajan
kanssa suhde siitä, että joustavasti sovitaan
töistä ja lomista ja vapaapäivistä,
sitten ikään kuin tämän lakisääteisen
oikeuden vuoksi vähän turmeltuu. Mutta uskon,
että meidän työmarkkinoillamme on molemmilla
puolilla pöytää fiksuja ihmisiä,
jotka osaavat tätä lakia käyttää sen
ajatuksen kautta, miten se on rakennettukin.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Minä myös yhdyn tämän
hallituksen esityksen kiittelijöihin. Jokaisessa puheenvuorossa, mitä tästä on
käytetty, on tullut esiin sana "oikeudenmukainen", ja siitähän
tässä on kysymys, että sekä kokoaikatyöntekijät
että osa-aikaiset työntekijät saavat
sen lomapalkkansa lomanmääräytymisvuoden
ansioiden mukaan. Toinen asia, mikä tässä on
erittäin hyvää: kun tiedämme,
että naiset tekevät varsin paljon osa-aikatyötä,
niin tämä myös parantaa heidän
asemaansa.
Edustaja Myllykoski nosti esiin näitä osa-aikaiselle
eläkkeelle siirtymiseen liittyviä ongelmia. Ne
ovat varmaan sellaisia kysymyksiä, mitkä me tulemme
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuulemisissa
esittämään, ja koetamme saada sieltä niitä oikeanlaisia
vastauksia, jotta tämä teidän kutsumanne
tyylivirhe saataisiin korjatuksi.
Yhdyn myös edustaja Filatovin epäilyihin siitä seitsemän
karenssipäivän poistamisesta, että siinä saattaa
olla jonkin näköinen väärinkäytöksen
paikka, ainakin muutamia sellaisia viestejä on tullut yrittäjiltä.
Mutta kun tämä on kolmikannassa valmisteltu, niin
toivon ja uskon tosissaan näin, että pöytien
molemmilla puolilla löytyy sitä hyvää tahtoa
siihen, että tehdään töitä silloin,
kun ollaan terveitä, ja lomaillaan silloin, kun on loman
aika, ja sairastetaan silloin, kun se sairaus iskee. Kun tässähän
selvästi pitää esittää se
pyyntö ja myös todistaa se, että on sairas,
niin toivon todellakin, että niitä väärinkäytöksiä ei
tässä tule.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! On todella tärkeätä huomata,
että tämä ei poista nykyistä lainsäädäntöä siltä osin,
että on pyydettäessä tämä siirto-oikeus.
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että on henkilöitä,
jotka eivät halua siirtää lomaansa ehkä juuri
sen takia, että ollaan osa-aikaisessa työsuhteessa,
jolloin se tulotaso sen loman siirtämisen myötä sitten
vielä entisestään kapenisi. Eli tällä hetkellä lainsäädäntö kuitenkin
antaa mahdollisuuden, että henkilölle, joka sairastuu
eikä siirrä lomaansa, jää se
sairausajan palkanmaksu plus loma-ajan palkka. Eli sairausajan palkanmaksu
jää hänelle omaksi hyödykseen,
ja tämä on se suodatin, joka helposti tekee sen,
että sitä siirtopyyntöä ei tehdäkään.
Mutta kuten edustaja Filatov tuossa toi hyvin esille: jos on
vain muutama päivä karttunutta lomaa, niin on
todellakin hienoa, että henkilölle ja työntekijälle,
virkamiehelle tulee mahdollisuus siirtää se muutama
päivä sitten toiseen ajankohtaan. Tässäkin
pitää huomioida: työnantajalla on kuitenkin
se osoittamismahdollisuus, mihinkä se kohdentaa.
Keskustelu päättyi.