15) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ihmisen elimien, kudoksien
ja solujen lääketieteellisestä käytöstä annetun
lain muuttamisesta
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys liittyy EU:n elinsiirtodirektiivin toimenpanoon, mikä tapahtuu
nykyiseen kudoslakiin tehtävillä muutoksilla.
Direktiivin tavoitteena on varmistaa elinsiirtojen laatu ja sitä kautta
elinsiirtopotilaiden turvallisuus. Direktiivi ei koske elinten saatavuutta, eikä se
ole siten tuomassa olennaisia muutoksia nykytilanteeseen.
Suomessa ei ole ongelmia elinsiirteiden laadussa ja turvallisuudessa.
Sen sijaan meillä on ongelmia kuolleilta luovuttajilta
saatavien elinten tunnistamisessa ja vähyydessä.
Maassamme on 21 elinluovutussairaalaa, mutta niistä vain
5 sairaalassa elinluovutuksia kuolleilta luovuttajilta oli viimeisten
10 vuoden aikana yli maan keskitason eli yli 17 luovuttajaa miljoonaa
asukasta kohden.
Luovuttajasairaalat eivät pysty vastaamaan vaatimuksiin
riittävästi, jos niille annetaan vastuu mutta
ei lisätä niiden resursseja tehdä vaativia
muutoksia. Lakiluonnoksen mukaan elinsiirtotoiminta jatkuu erikoissairaanhoidon
osa-alueena eikä sitä kustanneta valtion varoista.
Toiminnallisen vastuun lisäksi myös talouden vastuu
jää edelleen voimavaroiltaan hyvin eritasoisten
sairaanhoitopiirien vastuulle. Käytännössä luovuttajasairaaloilla
ei ole resursseja täyttää kansallisen
viranomaisen vaatimuksia, joita kudoslain muutosesitys asettaa.
Esityksessä arvioidaan, että direktiivin toimeenpanosta
ei aiheudu merkittäviä kustannuksia. Luovuttajasairaaloille
syntyy kustannuksia aivokuolleen, potentiaalisen luovuttajan hoitamisen
edellyttämän tehohoitopaikan käytöstä ja leikkaussalin
käytöstä elimiä irrotettaessa.
Henkilökunnan koulutus ja päivystystyönä tehtävä elinten
irrotustoimenpide ovat isoja kustannuksia, joihin luovuttajasairaalat
tarvitsisivat kohdennettuja resursseja.
Direktiivi pyrkii elinluovutuksia ja elinsiirtoja koskevalla
toimintasuunnitelmalla lisäämään kansalaisten
tietoisuutta elinten luovutuksista ja erityisesti kehittämään
mekanismeja, joilla helpotetaan elinten luovuttajien löytymistä kaikkialta
Euroopasta.
Tehtyjen elinsiirtojen määrää ei
ole pystytty lainkaan lisäämään
nykyisen kudoslain puitteissa. Lakiluonnoksessa ei kuitenkaan oteta
kantaa siihen, miten elinluovutuksia, kansalaisten tietoisuutta
sekä eläviltä luovuttajilta tehtäviä elinsiirtoja
lisätään Suomessa. STM:n arvion mukaan elinsiirtotoiminta
Suomessa vastaa nykyisellään pitkälti
direktiivin vaatimuksia eikä direktiivin toimeenpanosta
arvioida aiheutuvan taloudellisia kustannuksia. Potilasjärjestöt
ja elinsiirtokirurgit ovat kuitenkin huolissaan siitä,
kuka korvaa luovuttajasairaaloille aiheutuvat ylimääräiset
kustannukset esimerkiksi koulutuksesta, elinluovuttajien hoidosta,
elinten talteenotosta ja palkkakustannuksista.
Arvoisa herra puhemies! Elinsiirrot tuovat kustannussäästöjä yhteiskunnalle.
Elinsiirron saaneet henkilöt pystyvät yleensä jatkamaan
normaalia aktiivista elämää ja palaamaan
työelämään. Kansalaisten tietoisuuden
lisääminen elinluovutusten tärkeydestä kansalaisten
keskuudessa vaatii resursseja ja ohjeistusta. Suomeen tulisikin
perustaa kansallinen elinluovutusorganisaatio, joka tulisi olemaan
erillinen yksikkö varsinaisen elinsiirtotoiminnan ohella.
Toimintamalli perustuu niin sanottuun Espanjan elinluovutusmalliin,
jota noudattavissa Euroopan maissa on 30—35 elinluovuttajaa
miljoonaa asukasta kohti. 2000-luvulla Suomessa on ollut 17 elinluovuttajaa
miljoonaa asukasta kohti, mutta esimerkiksi Norjassa on vuodesta
2003 lähtien ollut 20 elinluovuttajaa ja vuonna 2011 oli
25 elinluovuttajaa miljoonaa asukasta kohti. Viime vuonna Suomessa
tilanne hieman korjaantui, mutta olemme edelleen huimasti jäljessä monista
Euroopan maista. Tähän pitää suhtautua
vakavasti, eikä tämä lakiesitys valitettavasti
korjaa tätä asiaa lainkaan.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun me puhumme elinsiirroista, niin luonnollisesti
me joudumme keskittymään elinten saatavuuteen,
koko elinsiirtojärjestelmän tehokkuuteen ja toimivuuteen
sekä elinten laatuun ja turvallisuuteen. Juuri tämä hallituksen
esitys perustuu elindirektiivin täytäntöönpanoon.
Toteaisin, että Suomen tilanne kylläkin vastaa
pitkälti tämän direktiivin vaatimuksia,
joten me tarvitsemme ainoastaan, voisin sanoa näin, pientä hienosäätöä meidän
lainsäädäntöömme. Tämä hienosäätö koskee
elinten laatua ja turvallisuutta, koskee myös henkilöstölle
annettavaa koulutusta ja leikkaussalin laatuvaatimuksia sekä myös luovutussairaaloiden
ja elinsiirtokeskuksen toimintatapoja.
Luonnollisesti meidän pitää pystyä selvittämään,
mistä elimet ovat kotoisin, eli niiden jäljitettävyys
on ensisijaisen tärkeää. Senpä takia meidän
rekisterimme pitää olla ajan tasalla. Niissä pitää olla
oikeat tiedot luovuttajasta ja vastaanottajasta, ja niiden pitää olla
tunnistettavissa jälkeenkinpäin. Lakihan edellyttää,
että nämä tiedot on säilytettävä 30
vuoden ajan, ja siinä on aivan selvästikin kysymys
potilasturvallisuudesta. Potilasturvallisuuteen liittyy myös
edellytys raportoinnista, nimittäin kaikki vaaratilanteet
ja siirtojen haittavaikutukset on myös raportoitava.
Yksi negatiivinen piirre, mikä liittyy elinsiirtoihin,
on laiton elinten kauppa. Pari viikkoa sitten Euroopan neuvoston
yleiskokouksessa oli käsittelyssä raportti laittoman
elinkaupan vastaisesta sopimuksesta. Voisin todeta, että ihmisten elinten
ostaminen kauppatavaraksi tai, vielä pahempaa, elinten
poistaminen vastoin ihmisten omaa tahtoa on aivan selvä ihmisoikeusloukkaus.
Me tarvitsemme elinkaupan torjumiseksi laajaa kansainvälistä yhteistyötä,
valtioiden välisiä sopimuksia, lainsäädäntöä ja
ennen kaikkea valvontaa.
Laittomia elinsiirtoja tehdään ja kauppaa
käydään, koska meillä länsimaissa
on jatkuva pula esimerkiksi munuaisista sekä sydän-,
maksa- ja keuhkosiirrännäisistä. Edustaja
Tainio tuossa kertoi hyvin ansiokkaasti, miten eri maissa näitä elimiä on
saatavilla laillisesti. Mielestäni paras tapa torjua elinkauppaa
ja laittomia elinsiirtoja on juuri lisätä käytettävissä olevien
siirrännäisten määrää.
Meillä Suomessahan muutettiin lakia sellaiseksi, että lähtökohtainen
olettama on, että jokainen vainaja on elinten luovuttaja,
ellei hän ole elinaikanaan sitä erikseen kieltänyt.
Tämä käytäntö, tämä olettama,
ei ole muissa Euroopan maissa yhtäläinen, ja mielestäni
Suomen periaate pitäisi ottaa näissä käyttöön.
Olin hyvin onnellinen, kun Euroopan neuvoston parlamentaarinen yleiskokous
antoi ministerikomitealle suosituksen juuri tästä periaatteesta,
kun se tekee jatkovalmistelua elinkaupasta.
Me tiedämme, että laittomien elinsiirtojen
ja elinkaupan painopiste on Euroopan ulkopuolella, mutta sitä tapahtuu
Euroopan neuvoston 47 jäsenmaan sisällä,
ja tätä on täysin mahdoton hyväksyä.
Elinten luovutus on aina lahja elämälle. Yksikään
hallitus, sairaala, lääkäri tai kukaan
muu ihminen ei saisi käyttää luovutettuja
elimiä taloudellisen voiton tavoitteluun.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvin yleinen valituksen aihe kunnissa on
Suomessa se, että erikoissairaanhoito on kallista ja se maksaa,
ja kuntien talousvaikeudet pistetään yleensä tämän
syyksi. Minun mielestäni on näitten hallintouudistusten
seassa erittäin myönteinen asia, että me
näemme Suomen eduskunnassa tällaisen lain, joka
käsittelee ihmisten todellista hätää.
Tällä kertaa kyseessä on elinsiirtojen
turvallisuus ja laatu sekä Suomessa että tietenkin koko
EU:n alueella, koska on oletettavaa, että tämä elinsiirtotoiminta
toimii sitten jatkossa aika lailla maan rajoista välittämättä.
Kuitenkin näkisin, että johonkin meidän
täytyy ankkuroida tämä laatukysymys,
ja nimenomaan tämä laki on minun mielestäni
laatu- ja varmistinlaki. Siinä luodaan sellaiset kriteerit, millä kukin
saa toimintaa harjoittaa. Ehkä on näinkin pienessä maassa
pidettävä erittäin järkevänä sitä,
että elinsiirtotoiminta on keskitetty Hyksiin, koska on
liian paljon resursseja vievää ja liian kallista,
jos sitä ruvetaan harjoittamaan näin pienessä maassa
monessa eri paikassa.
On myös huomioitava hyvin tärkeä tässä laissa
korostettu seikka, että tämä on julkisen
tervey-denhuollon toimintaa, koska kyseessä, kun puhutaan
ihmisen kehosta ja sen osista, on hyvin arkaluontoinen asia. Silloin
on täysin oikein, että tällä seikalla
ei voida tehdä taloudellista voittoa. Näin ollen
tässä laissa on mainittu myös mainontakielto,
joka estää sen, että mainostetaan voitontavoittelutarkoituksessa.
Nämä periaatteet ovat hyvin tärkeitä muun muassa
sen takia, mihin edustaja Virolainen viittasi, että tämä toiminta
on lainmukaista ja se on erittäin vahvasti kontrolloitua,
jolloin kaikki väärinkäytökset,
joita kansainvälisillä kentillä esiintyy
paljon, pystytään Suomessa ja mielellään myös
EU:n alueella torjumaan täysin.
Haluaisin vielä sen tuoda esille puheenvuorossani,
että on hyvä, että nyt on varmistunut
Lastenklinikan uudelleenrakentamisen rahoitus, koska nimenomaan
lasten kohdalla elinsiirtotoiminta on myös erittäin
usein Suomessa tapahtuvaa, ja sen takia myös keskittäminen
tässäkin suhteessa on täysin oikea toimenpide.
Suomalainen erikoissairaanhoito ja terveydenhuolto on tietenkin
kallista, mutta ne ihmiset, jotka joutuvat sitten todelliseen hätään,
osaavat varmasti arvostaa sitä, miksi he ovat veroja maksaneet.
Tästä hallituksen esityksestä kävi
selville, että Suomessa tehdään noin
300 elinsiirtoa vuodessa ja näistä potilaista
noin 80 prosenttia on hengissä viiden vuoden kuluttua.
Kyllä se jo kuvastaa, kuinka laadukasta työtä Suomessa
tehdään ja miten tähän asiaan
on todella panostettu, koska tällaisiin lukuihin ei voida
päästä ilman, että koko tämä ketju
toimii moitteetta ja laatu on varmistettu.
Sen verran meillä on vielä parantamisen varaa,
että vaikkakin on olemassa selvä pelko, että tämä lisää erikoissairaanhoidon
kustannuksia, ja on myös pelko olemassa, että tätä kustannustaakkaa
tullaan sälyttämään kunnille,
joiden kantokyky ei kestä, niin siitä huolimatta
näen, että kun me tällä tavalla
lailla varmistamme ja noudatamme laatukriteereitä, niin
me pystymme parantamaan sitä tämänhetkistä tilannetta,
jossa 5—10 prosenttia jonoissa olevista elinsiirtoa odottavista
potilaista kerkiää kuolla. Tämä asia
on hyvä, että tämä tällä tavalla
viedään lain muodossa eteenpäin sekä Suomessa
että EU:n alueella.
Keskustelu päättyi.