18) Suomen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka 2012
jatkui
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Turvallisuus- ja puolustuspolitiikka on niin
tärkeä asia Suomelle, että siitä on
syytä vielä muutama sana sanoa.
Tässä selonteossa on, aivan oikein, laaja
turvallisuus- ja puolustuspoliittinen näkökulma. Niin
se pitää pienellä maalla ollakin. Tämä näkökulma
ja yhteinen tahtotila ovat tienneet vuosikymmenten aikana sitä,
että meidän asemamme kansainvälisessä yhteisössä on
sellainen, niin kuin se tällä hetkellä on,
elikkä vakaa ja ennustettava. Siksi onkin hyvä,
että tämä selonteko ei tuo mitään
yllättävää eikä käänteentekevää,
koska vakaus on se päällimmäinen ja tärkein
asia siltä osin, mikä koskee meidän turvallisuuttamme
ja puolustustamme, maanpuolustustamme.
Mutta laajaan turvallisuusnäkökulmaan kuuluu
erittäin monta seikkaa. Yksi perusseikka on kuitenkin se,
että meidän puolustushallinnollamme, Puolustusvoimillamme
täytyy olla riittävät määrärahat,
jotta ne pystyvät uskottavalla ja tehokkaalla tavalla huolehtimaan
tehtävistään. Siksi ihmettelen kyllä sitä,
että meillä kahdesta pääluokasta
valtion budjetissa hallituksen myötävaikutuksella
on leikattu kaksinkertainen määrä suhteessa
muihin pääluokkiin, ja ne ovat puolustusministeriö ja
maa- ja metsätalousministeriö. Molemmat ministeriöt
ovat keskeisessä asemassa meidän laajassa maanpuolustuksessamme ja
meidän laajassa turvallisuuspolitiikassamme. Siksi osin
ristiriitaiselta vaikuttaa selonteko tältä osin,
ja toivonkin, että tähän pikaisesti muutos tulee.
Vain riittävällä resursoinnilla pystymme meidän
turvallisuutemme takaamaan, koko maata puolustamaan ja pitämään
kiinni myöskin yleisestä asevelvollisuudestamme.
Herra puhemies! Laajaan turvallisuuskäsitykseen, turvallisuusnäkökulmaan
kuuluu ruoka, siihen kuuluu sähkönsiirto, siihen
kuuluu muu infra, siihen kuuluu meidän energiamme. Kaikkein
eniten tässä luettelossa meillä on korjattavaa
ja parannettavaa energian osalta. Valtaosa Suomessa käytettävästä energiasta
on tuontienergiaa, ja meillä kuitenkin itsellämme
on valtavat raaka-ainevarat tässä maassa, erilaisia
energiapotentiaaleja. Niitä on meidän pystyttävä käyttämään
hyväksemme paremmin kuin tällä hetkellä.
Se on yksi tae sille, että me pystymme pitämään
tästä laajasta turvallisuusnäkökulmastamme
huolta.
Sen lisäksi, että se on turvallisuusnäkökulma, huoltovarmuusnäkökulma,
se on myöskin erittäin merkittävä taloudellinen
näkökulma. Energian osalta on päivänselvää,
että myös sen kotimaisuuden lisääminen
on selkeästi nopein keino kohentaa meidän vaihtotasettamme,
elikkä sen vaikutukset ovat moninkertaiset. Ne eivät
vielä rajoitu näihin kolmeen tekijään,
vaan siihen mukaan tulee myöskin tuotekehitys ja tutkimus, joka
tuo uutta voimavaraa ja mahdollisuuksia ja yrittämisen
ja työnteon paikkoja, ja ilmastovaikutukset. Elikkä se
on hyvin monialainen asia ja ratkaisevan tärkeä siinä tilanteessa,
jossa meillä ei apua ole tulossa muualta tai energiatoimitukset
syystä taikka toisesta häiriintyvät,
olkoon se syy sitten mikä tahansa, sillä ei ole
väliä, pääasia, että me
pystymme huolehtimaan omasta energiantarpeestamme mahdollisimman
pitkälle omin voimavaroin, omin raaka-ainein ja omalla työllämme.
Tähän ei sovi se suunnitelma, mitä Fortum
on nyt julkisuuteen kertonut, että se harkitsee sähkönsiirtonsa
myymistä, varsinkin tilanteessa, jos se myytäisiin
ulkomaiseen omistukseen. Tätä ei pidä missään
tapauksessa sallia, vaan hallituksen on määrätietoisesti
estettävä tällaiset hankkeet. Tällainen
tärkeä infra, joka meillä käytössämme on,
joka on kaikelle toiminnalle täysin välttämätöntä,
pitää olla meidän omissa käsissämme.
Samoin myöskin muiden keskeisten toimijoiden osalta kyllä omistamisella
on väliä, ja mitä enemmän omistajuutta
on meillä itsellämme ja omissa käsissämme,
sen varmempaa se on ja sen vähemmän siihen pystyvät
vaikuttamaan täällä olevat omistajatahot
joillain muilla kriteereillä.
Siksi maanpuolustus, turvallisuuskysymykset on hyvä pitää mielessä näin
laaja-alaisella tavalla, niin kuin hallitus on omassa selonteossaan tehnyt.
Mutta se miinuspuoli, jonka jo mainitsin, on se, että määrärahat
eivät ole oikeassa suhteessa siihen tahtotilaan, jota selonteossa
esitetään ja asetetaan. Siksi niitä on
väistämätöntä kohentaa.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelin selontekoa jo eilen puheenvuorossani,
mutta kun tilaisuus tuli, niin vielä ihan lyhyesti pariin
asiaan.
Tämä selontekohan huomioi tietyllä tavalla myös
sen, että tällaisen turvallisuustermin alle ei kuulu
pelkästään niin sanottu sotilaallinen
turvallisuus, vaan se arvioi myös niin sanottua laajaa turvallisuuskäsitettä,
joka pitää sisällään
luonnonkatastrofit, tautiepidemiat, eriasteisen terrorismin jnp.
Ulkoinen ja sisäinen turvallisuus kuuluvat vahvasti yhteen,
josta syystä niitä koskevat peruslinjaukset on
muodostettava saman kokonaisarvion pohjalta. Tähän
edellisen selonteon yhteydessä muun muassa hallintovaliokunnassa puututtiin
hyvin vahvasti, ja esitimme silloin, että sisäisen
turvallisuuden asiakokonaisuus tulee käsitellä vastaisuudessa
selontekomenettelyssä tasaveroisena suhteessa puolustuspolitiikkaan.
Eilisessä keskustelussa useammassakin puheenvuorossa
nostettiin esille tämä laaja turvallisuuskäsite
siinä muodossa, että selonteko käsittelee
tätä laajaa turvallisuuskäsitettä erinomaisen hyvin.
Rohkenen olla hiukan eri mieltä siltä pohjalta,
mitä hallintovaliokunta edellisen selonteon käsittelyn
yhteydessä kaiken kaikkiaan lausui.
Puhemies! Sitten ihan lyhyesti toinen, itse asiassa varsinainen
asia, minkä takia halusin vielä jotain sanoa.
Se liittyy yleiseen asevelvollisuuteen. On selvää,
että nykyisen reservin määrä laskee,
mutta määrän laskemisessa on syytä kuitenkin
olla maltillinen. Reservihän kertoo ulospäin myös
sen tärkeän viestin, että Suomi on päättänyt
puolustaa itsenäisyyttään koko kansan
voimalla.
Jos puhemies sallii, ihan puoli minuuttia tästä vielä. — Itse
näen niin, että on syytä toimia sillä tavalla,
että koko kenttäkelpoinen miespuolinen ikäluokka
koulutetaan puolustamaan isänmaata kaikissa tilanteissa.
Asevelvollisuuden sisältöä pitää jatkuvasti
kehittää, jotta motivaatio uusien ja muuttuvien
ikäluokkien keskuudessa säilyy korkealla. Palveluskelpoisuutta
arvioitaessa tulee lähteä siitä, että varusmiespalvelu
kuuluu kaikille nuorille miehille, niillekin, joiden fyysiset tai
psyykkiset edellytykset eivät ole parhaimmasta päästä.
Heillekin tulee luoda sopiva palvelusmuoto. Näin toimittaessa
paitsi varmistetaan laaja ja monipuolinen reservi sotilaallisten
ja muiden kriisien varalle myös ehkäistään
syrjäytymistä, parannetaan nuorten miesten fyysistä kuntoa
ja, mikä ehkä tärkeintä, vahvistetaan
kansallista yhteenkuuluvuutta.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän selonteon paras puoli
on se, että se on täysin yllätyksetön
ja omalla tavallaan ennalta arvattu.
Monesti meidän puolustuksessa puhutaan uhkakuvista,
ja ne ovat varmaan vuosien saatossa aika lailla muuttuneet sen takia,
että Venäjä on tänä päivänä meidän
merkittävä kauppakumppani ja Venäjän
intressit Eurooppaan ja maailmalle ovat kauppapoliittisia, ja näin
ollen Itämeri on tänä päivänä enemmänkin
kauppameri kuin se olisi jonkinlainen uhka, mikä entisinä aikoina
sen todettiin olevan.
Joskus entisinä aikoina puhuttiin Tanskan salmien sulkemisesta,
ja jotkut niitä ovat vieläkin julkisuudessa nostaneet
esille. Mutta kaiken todennäköisyyden ja järjen
mukaan tämä ei voi olla minkään
näköinen uhka, sillä kenenkä intresseihin
voi tänä päivänä enää liittyä Tanskan
salmien sulkeminen? Sen takia kauppapolitiikka ja laajentunut kauppa
maailmassa on yksi suurimpia rauhan takeita isojen merkittävien
valtioiden kohdalla, ja toivotaan, että tämä kehitys
jatkuisi, ja sitähän Euroopan unioni on mitä merkittävimmässä määrin
ollut eteenpäin viemässä. Tämä on rauhanjärjestö,
ja tämä on kauppapoliittinen järjestö.
Sen verran haluaisin kuitenkin arvioida tätä tilannetta,
kun haemme pohjoismaista yhteistyötä monessa eri
mielessä, että se on strategisesti tärkeä linjaus,
ja koska kuulumme Eurooppaan ja Euroopan unioniin, niin aina kun
me puhumme yhteisestä turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta, me
väistämättä törmäämme
silloin Natoon ja Nato-järjestelmiin ja Nato-yhteensopiviin
järjestelmiin.
Ensi kesänä Euroopan unionin 28 jäsenmaasta
22 on Nato-maita, ja jos me puhumme missään määrin
yhteisestä puolustuslinjauksesta tai yhteisistä materiaalihankinnoista
tai järjestelmistä, niin väistämättä törmäämme
Natoon. Ja se on täysin ymmärrettävää,
että meidän suhtautumisemme Natoon on ristiriitainen,
koska suurin osa suomalaisista vastustaa Natoon liittymistä,
enkä itsekään kuulu Nato-intoilijoihin,
eikä tämä puhe tarkoita sitä,
että meidän pitäisi suoraan liittyä Natoon,
mutta aivan oikein tämänkin mahdollisuuden pitää ainakin
keskusteluissa olla esillä, vaikka tämä hallitusohjelma
ei sitä tule eteenpäin millään
tavoin viemään.
Sen verran vain tästä Natosta, että kun
sitä pidetään huonona monessa mielessä ja
joka kerta nähdään uhkakuva, mennäänpä sitten
harjoittamaan yhteistä ilmavalvontaa Islantiin, mitä tahansa,
niin joskus voisi arvioida ja julkisesti puhua myös jostakin
positiivisesta, mitä Nato tuo tullessaan. Se on taannut
monella tavalla erinäköisiä rauhanprojekteja,
ja siinähän Suomen pitää olla
mukana sekä EU:n että YK:n kanssa Nato-yhteensopivien
koulutusten ja harjoitusten myötä.
Ihan pieni esimerkki vain siitä, mitä tämä saattaa
pienille, ehkä muuttotappioista kärsiville maakunnille
merkitä, on Rissalassa alkava Nato-joukkojen NRF-toimintaan
liittyvä koulutus. Sitaatti täältä lehdestä:
"Ensimmäisen kerran ilmavoimien historiassa kansainvälisiin
tehtäviin koulutetaan henkilöstöä jo
varusmiespalveluksen yhteydessä. Tämä koulutus
koskee Karjalan lennostossa tammikuussa aloittaneita varusmiehiä. — Heillä on
mahdollisuus saada nyt ensimmäisen kerran kansainvälisesti
yhteensopiva koulutus."
Minusta tämä on hyvin positiivinen ja iloinen uutinen
Itä-Suomelle, että tällaistakin tapahtuu, ja
Nato on tietyllä tavalla osasyyllinen siihen, että Karjalan
Lennosto johtaa ja suunnittelee valmiusyksikön koulutuksen.
Asian valmistelu tosin on vielä kesken. Valmiusyksikköön
tulee neljä Hornet-hävittäjää.
Henkilöstön vahvuus on 200—250. Karjalan
Lennosto, Siilinjärvi ja Pohjois-Savo kiittävät.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Tämä vapaamielisyys tässä ajan
mittaamisessa johtuu tällä kertaa siitä,
että täällä ei ole varsinaista
tungosta puheenvuoroissa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Puolustuspoliittinen selonteko on hyvin
rakentunut, ja se on laajapohjaisesti valmisteltu. Sen lukemisesta
ja sen esittelystä voidaan olla tavallaan montaa mieltä.
Ehkä siinä, mitä itse raportti ja selonteko
sinällään tuo esille, rauta on kuitenkin
päällimmäisessä. Erityisen tärkeäksi turvallisuuspoliittisessa
selonteossa tuotiin esille niitä muita suomalaisen turvallisuuden
kannalta tärkeitä asioita. Tässä jo
edellisessä edustaja Korhosen puheenvuorossa tuotiin taudit,
terroristit, tietoverkot, mutta erityisesti ympäristö,
ja näihin oikeastaan haluaisin keskittyä, ja tietysti tässä,
jos yli menee, niin pieni vastine maatalousvaliokunnan arvostamalleni
jäsenelle Eestilälle.
Joka tapauksessa tässä meillä on
hirvittävän suuri potentiaali kehittää meidän
omaa itsenäistä puolustustamme, ja tässä on
myös se, että me tuomme siviilipalveluksen lähemmäksi
meidän maamme puolustusta. Meidän siviilipalvelusmiehemme
tällä hetkellä tekevät enemmänkin
jotakin muuta kuin maanpuolustuksellista työtä. Meidän
pitää huomioida se, että meillä tämä turvallisuuskenttä on
huomattavasti enemmän uhattuna eri sektoreilta. Meidän
pitää tarjota siviilipalvelusihmisille mahdollisuus
olla isänmaallisia ja tuoda heidät tähän
meidän omaan Suomen turvallisuuspolitiikkaamme puolustamaan
maatamme, avata linjoja, kanavia. Kunnioitettavaa on vanhustenhuolto-,
terveydenhuoltopisteissä toimiminen, mutta kyllä näen
henkilökohtaisesti paljon tärkeämpänä sen,
että meillä jokainen suomalainen osallistuu maanpuolustuksellisesti maan
puolustamiseen. Se, että ei tartu aseeseen, ei tarkoita,
etteikö olisi isänmaallinen, ja sitä kautta
olisi tosi tärkeää, että luodaan
ne kanavat.
Samoin meidän pitää asepalvelusta
kehittää siten, että meillä tämä työurakeskustelu
lähtee jo sieltä. Eli meidän asepalveluksemme
voi edistää työssäoppimista.
Meillä ammatillisen suuntautumisen takia voidaan ja on
mahdollisempaa valita sellaisia aselajeja ja sellaisia toimintamuotoja, jotka
tukevat sen ammatillisen kehittymisen, mutta samalla Puolustusvoimien
tarpeita, jolloin mahdolliset kertausharjoitukset tulevat tämän henkilön
suuntautumisen kautta huomattavasti tehokkaampaan ja keskittyneempään
ja ammattiosaavampaan toimintaan. Miksi hitsarin tarvitsisi olla
tykistössä, kun hänellä olisi
muuta annettavaa? Eli meidän pitää niin
kuin kokonaisvaltaisesti katsoa. Nämä ovat pieniä osia
puolustuspoliittisessa selonteossa, mutta tämän
kokonaisturvallisuuden kannalta meidän pitää uskaltaa
purkaa tätä normaalia ajattelua ja katsoa, että me
voimme niin kuin tuottaa... No, en tiedä siitä kuntoutuksesta
ja muusta, mutta hyvä on sekin osapuoli, että jos
ajatellaan, että asepalvelus tuo todellakin ihmisille myös
jatkoelämälle hyvinvointia. (Puhemies koputtaa)
Arvoisa puhemies! Pahoittelen, että vielä kerran
hengitin syvään. Toivon kuitenkin saavani pienen
mahdollisuuden. Pohjoismainen yhteistyö on hyvästä,
mutta on huomattava, että teemme Nato-maiden kanssa yhteistyötä.
Meidän tulee tarkasti harkita, mihinkä se miljoona
laitetaan, joko tässä lähempänä tehokkaammin, enemmän
lentotunteja, vai ajaa tyhjänä Islantiin ja harjoitella
siellä. Tehokkuus, meidän omien sotilaidemme ammattiosaaminen
ja puolustuskyvyn ylläpitäminen on tärkeämpi
kuin se, että me harjoittelemme jossakin muualla, ellei
se ole sitten itsestään selvästi Nato-yhteensopivaa,
(Puhemies koputtaa) mikä siellä sitten pitää olla
johtolankana, mutta sitä en hyväksy.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Nyt palataan taas tiukkoihin sääntöihin.
Paikaltaan pidetyt puheenvuorot rajoitetaan 2 minuuttiin. Edustaja
Eestilä, yritetäänpä sitä.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan vielä tästä turvallisuudesta:
luulisin, että suomalaisen yhteiskunnan ja ehkä laajemminkin Euroopan
unionin suurimpia turvallisuusuhkia tällä hetkellä ovat
syrjäytyminen, terrorismi ja sähköverkkojen
totaalinen alas romahtaminen.
Täällä on puhuttu tästä Fortumin
myynnistä ja omavaraisuudesta energian suhteen, elintarvikkeiden
suhteen, jotka ovat tärkeitä asioita, mutta ellen
aivan pahasti ole väärässä,
niin me olemme peruuttamattomalla tavalla sitoneet verkkomme jo
nyt kansainväliseen järjestelmään.
Jos Suomen rajat suljettaisiin sähköverkkojen
osalta tänä päivänä ja
meidän ydinvoimalat ovat käynnissä niin
kuin niiden pitääkin olla, niin tämä koko
järjestelmä romahtaa. Suomi ei ole enää yksin,
ja sen takia on tärkeätä huoltovarmuuden
kannalta, kuka tahansa sähköverkot omistaa, että noudatetaan
ehdottomasti sähkömarkkinalakia, jossa on kovat
velvoitteet verkon kunnossapidon suhteen ja monen muun suhteen.
Aina on tietenkin parempi, että omistus olisi sinivalkoista,
mutta me emme voi unohtaa sitä tosiasiaa, että Suomi
ei ole tässäkään mielessä yksin,
vaan me olemme erittäin vahvalla tavalla linkittyneet ulkomaailmaan
ja ulkovaltoihin, ja sen takia se pitää myös
turvallisuuspolitiikassa ottaa huomioon.
Keskustelu päättyi.