Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Sähkö ja energia ovat elinehto
täällä Pohjolassa. Valitettavasti moni
ihminen on viime vuosina saanut kokea, mitä elämä on
ilman sähköä, kun esimerkiksi lumi on
katkonut puita sähkölinjoille. Liian usein ihmiset
ovat paukkupakkasilla joutuneet odottamaan sähkön
palautumista useita päiviä.
Moni suomalainen on ihmetellyt sähkön hinnan
ja etenkin sen siirron kustannuksia sähkölaskussa.
Fortumin sähköjohdon päässä on
yli puoli miljoonaa yritystä ja kotia. Fortumin päätökset koskevat
miljoonia suomalaisia. Nyt valtion enemmistöomistama yritys
esittää myyvänsä sähkön
siirron. Kuinka tämä on mahdollista ilman keskustelua
Fortumin neuvottelukunnan kanssa? Fortum on perustellut myyntiaikeitaan niin
sanotun kohtuullisen tuoton alentumisella. Arvoisa ministeri, miten
aiotte varmistaa, että mainitut myyntiaikeet eivät
koidu kuluttajien, suomalaisten veronmaksajien, vahingoksi sähkön
hinnan korotuksen muodossa?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Minusta on erittäin hyvä,
että tämä asia otetaan esille, sen takia,
että on täysin oikeutettua kysyä, onko
tällä Fortumin aikeella myydä sähkönjakeluverkkonsa
vaikutusta todellakin suomalaisten sähkönsaannin
varmuuteen, hinnoitteluun ym. Ensimmäinen asia, jonka tietysti selvitytin,
kun minulle kerrottiin tämä suunnitelma, joka
on siis vasta suunnitelma, on se, että katsomme, onko tässä huoltovarmuusnäkökohtia,
ja minä uskon, että ministeri Ihalainen haluaa
osallistua tähän keskusteluun ja kertoa ne näkökohdat
tarkemmin.
Mutta sähkömarkkinat ovat hyvin säänneltyjä sillä tavalla,
että esimerkiksi rajoitetaan sitä, kuinka paljon
yksittäinen toimija sähkönjakelussa voi
omistaa. Se on rajoitettu todellakin enimmillään
25 prosenttiin. Tämä on luonnollinen monopoli,
sen tuottoa myöskin rajoitetaan siihen 8 prosenttiin. No,
sehän on normaalille sijoittajalle varmaankin aika hyvä ja
tasainen, varma tuotto, ja uskon, että jos yhtiön
hallitus sitten päätyy tekemään
sen ratkaisun, että he myyvät tämän
sähkönjakeluverkkonsa, niin ihan turvallisia kotimaisiakin
sijoittajia löytyy. Onpa jopa keskusteltu siitä,
olisiko tämä myös piensijoittajaa (Puhemies
koputtaa) kiinnostava sijoitusmuoto.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Hieman pelottavan sävyisin tuntein
kuuntelin omistajaohjauksesta vastaavan ministerin vastausta siitä,
että jos yhtiö pyrkii ja päättää myydä sitä.
Me olemme tässä tämän eduskunnan
kuullen monesti kuulleet, että ministeri ei voi ohjata yksittäisen
yrityksen toimintaa. Nyt on kysymys siitä, haluaako ministeri
vaikuttaa tämän yhtiön toimiin. Valtiolla
on yli 50 prosenttia omistusta. Voiko ministeri mielestään
kieltäytyä ohjeistamasta, että valtion
hallitukseen nimeämät henkilöt vaikuttavat
yhtiön päätöksentekoon ja siten turvaavat,
että tämä yhtiö voi edelleen
toimia ja tuottaa suomalaisille hyvinvointia?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Ilman muuta on niin, että tässä asiassa
omistajaohjausministerillä ja valtiolla omistajana on merkittävä mahdollisuus
vaikuttaa. Juuri sen takia on keskusteltu etukäteen tästä suunnitelmasta,
että varmistetaan kaikki ne tekijät, jotka voivat
sitten estää tällaisen ratkaisun tekemisen
kansallisen edun tai nimenomaan huoltovarmuuden näkökohdasta.
Näin se totta kai tietysti on, että tässä valtiolla
on huomattava mahdollisuus tähän vaikuttaa. Ja
uskon, että nyt olisi varmaan mielenkiintoista kuullakin
sitten tarkemmin tästä huoltovarmuusnäkökohdasta.
Mutta ymmärrän sen, että Fortum haluaa myöskin
saada investointeja tähän liiketoimintaansa, joka
liittyy päästöttömään
energiantuotantoon. Minulle on kerrottu, että he haluavat
lisätä maailmalla yhdistettyä sähkön-
ja lämmöntuotantoa, joka on tietysti myös
energiataloudellisesti erittäin järkevä ja
ympäristöystävällinen tapa tuottaa
energiaa. Ja myöskin vesivoima: nimenomaan maailmalla on
Fortumilla aika hyvät näkymät tässä.
Eli pidän tätä kuitenkin ihan järkevänä,
että tämmöistä asiaa yhtiön
hallitus pohtii, eivätkä he tee tätä ratkaisua,
jos tässä valtio-omistajan intressi on toisensuuntainen.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Mikäli Fortumin aikeet toteutuisivat
ja mikäli joku ulkolainen ostaja ostaisi Fortumin siirtoverkot,
jakeluverkot, oltaisiin kohta aika lähellä tilannetta,
että puolet Suomen siirtoverkoista olisi ulkolaisessa omistuksessa.
Tämä on erittäin vaarallinen kehityssuunta,
mikäli tähän suuntaan annetaan asioitten
edetä. Nyt mielestäni on myös huoltovarmuuslain
perusteella katsottava tämä asia, ennen kuin Fortumille
sallitaan tällainen ratkaisu. Laki ulkomaalaisomistuksesta
Suomessa on toinen laki mielestäni, joka velvoittaa nyt hallituksen
olemaan tässä tarkkana.
Kysynkin nyt hivenen selkeämpää vastausta hallitukselta:
eikö pitäisi antaa selvä viesti Fortumin
johdolle, että tämä asia jäihin,
kunnes vähintäänkin on katsottu, miten
esimerkiksi näiden kahden lain valossa tämän
asian kanssa pitäisi menetellä? Mielestäni
siirtoverkot pitää pitää selkeästi
suomalaisessa omistuksessa.
Kehitysministeri Heidi Hautala
Puhemies! Ehkä haluan vain korjata sen, että nythän Fortumilla
on noin viidennes sähkönjakeluverkosta. Haluan
nyt vielä kerran todeta sen, että tässähän
varmasti kaikki ymmärtävät, ettei puhuta kantaverkosta
vaan sähkönjakeluverkosta. On arvioitu, että jos
tämä sähkönjakeluverkko, joka Fortumilla
on siis noin 20 prosenttia, siirtyisi ulkomaiseen omistukseen, mitä epäilen — se
on totta kai mahdollista, mutta sitten tulee se laki, josta ministeri
Vapaavuori vastaa, ja hän varmasti kertoo, miten voi rajoittaa
ulkomaalaisomistusta tarvittaessa — niin tämä ulkomaalaisomistus tällaisen
teoreettisen kaupan jälkeen voisi nousta kolmannekseen
sähkönjakelusta Suomessa. Ja todellakin tähän
on mahdollista puuttua, jos katsotaan, että ulkomaalaisomistus
vaarantaisi intressien hoitamisen.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu on kyllä monestakin syystä tarpeen,
myös huoltovarmuuden näkökulmasta katsottuna.
Olennaista tietysti on, että runkoverkko on sillä tavalla
varmistettu mutta myös jakeluverkko. On 83 yhtiötä,
jotka tällä alueella toimivat, 25 niistä muodostaa
80 prosenttia meidän jakeluverkosta, ja Fortum on niistä suurin, niin
kuin kaikki tiedämme.
Huoltovarmuusnäkökulmasta minunkin mielestäni
on hyvä katsoa huoltovarmuuslainsäädännön
näkökohdat ennen näitä päätöksiä.
Edustan tätä näkemystä. Ja siihen
liittyy kaksi riskiä huoltovarmuuden kannalta, jotka pitäisi
selvittää. Toinen on se, kun kehittämisinvestoinnit
ovat aika merkittäviä, että jos lähdetään
myymään, käykö niin, että niitä ei
enää tehdä samalla tavalla kuin aikaisemmin.
Ja toinen liittyy siihen, että kunnossapitolaiminlyöntiriskit
ovat kuitenkin monenlaisia. Tässä on tämmöisiä näkökohtia hyvä pitää silmällä.
Ja totta kai sitten pitäisi lähteä siitä,
että tämmöinen sinivalkoinen lippu on pystyssä,
jos mietitään jotain uusia omistajia, eikä sitten
mene kansainvälisille sijoitusyhtiöille.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Jaan tämän huolen edustaja Pekkarisen
kanssa. Jos tämä menisi kokonaan ulkomaiseen omistukseen,
olisimme tilanteessa, että ei nyt ihan 50:tä prosenttia
mutta noin 40 prosenttia kuitenkin meidän jakeluverkosta
olisi ulkomaisessa omistuksessa, ja tämä ei varmaankaan
ole tavoiteltava eikä toivottava tilanne.
Täällä itse asiassa sekä ministerit
Hautala että Ihalainen ovat jo tätä juridiikkaa
käyneet läpi, mutta jos vielä toistan
tämän juridiikan, niin meidän lainsäädäntö ei
mahdollista puuttumista tähän mahdolliseen kauppaan,
mikäli se myydään EU- tai Eta-alueen
sisäpuolella oleville yrityksille. Sen sijaan jos puhe
on sitten niin sanotuista kolmansista maista, niin silloin tämä laki,
jonka tarkka nimi on kai Laki ulkomaisten yritysostojen seuraamisesta,
joka tuli voimaan siis kesäkuussa 2012, mahdollistaa sen
pohtimisen huoltovarmuusnäkökulmasta, ja mikäli
silloin on riittäviä perusteita, mahdollistaa
myös puuttumisen tähän asiaan.
Mehän emme ole aivan ensimmäistä kertaa
tämäntyyppisen tilanteen edessä. Siitä ei
ole kovinkaan kauaa, kun toinen merkittävä toimija
eli Vattenfall myi omansa, ja sehän meni pääosin
ulkomaisille omistajille kuitenkin siten, että siinä oli
suomalaista eläkevakuuttajaa mukana. Ilmarinen taisi olla
siinä merkittävällä panoksella.
Kyllä minäkin uskon, kuten ministeri Hautala tässä, että Fortum
varmasti, sikäli kuin myyntiaikeisiin saakka lähtee,
ottaa nämä asiat huomioon ja että myös
Suomesta löytyy aidosti kiinnostuneita toimijoita, jotka
haluavat tässä olla mukana.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jatkamme tätä keskustelua hiukan yli viiden.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Minä olen huolissani lähinnä sähkön
siirtohinnan tulevaisuuden kehityksestä. Nythän
hallitus on päättänyt niin, että nämä sähkölinjat
kaivetaan maahan, ja on ilmeisesti tarkoitus, että yhtiöt
hoitavat tämän. Meillä on erilaisia yhtiöitä:
esimerkiksi Järvi-Suomen Energia ja verrokkina sitten Helsingin
Energia. Järvi-Suomessa näitten linjojen pituus
on kymmenkertainen Helsinkiin verrattuna ja yli 90 prosenttia on
maan pinnalla. Helsingissä taas ovat prosentit toisinperin:
täällä yli 90 prosenttia on jo valmiiksi
maan alla.
Jos tämän työn kustannus laitetaan
sähkön siirtohintaan ja niin, että se
yhtiöille tulee, se käytännössä tarkoittaa
sitä, että se sähkön siirtäminen
jossain tuolla maakunnassa, Järvi-Suomessa esimerkiksi,
maksaa kymmenkertaisesti pääkaupunkiseutuun verrattuna.
Minä olisin tästä kysynyt ministeriltä:
onko tämä uhkakuva todellinen, vai millä tavalla
tämä aiotaan hoitaa?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Hallitus ei ole päättänyt,
että ne pitää kaivaa maahan, mutta totta
kai on selvää, että varsinkin toissavuoden
tapaninpäivän myrskyjen johdosta on tullut yhä ilmeisemmäksi,
että tätä kaapelointia pitää varmasti
eri puolilla Suomea olennaisesti edistää. Tähän
liittyen hallitus on valmistelemassa lainsäädäntöä,
joka tulee eduskunnan käsittelyyn aivan lähiviikkoina,
varmasti viimeistään maaliskuussa, jossa sitten
tosiaan tämän tapaninpäivän
myrskyjen jälkeisen keskustelun pohjalta esitetään
lainsäädäntöä, jolla
tätä toimitusvarmuutta olennaisesti eri puolilla
Suomea pyritään parantamaan. Myös eduskunnan
tahtotila kävi ilmeiseksi sen myrskyn jälkeen,
että tässä pitää ryhtyä toimiin.
Kysymys on kuitenkin aika monimutkaisesta ja moniulotteisesta
asiasta. Siihen tulee pitkiä siirtymäkausia ja
erilaisia vaihtoehtoja tätä toimitusvarmuutta
edistämään. Yksi keskeinen tarkoitus
on nimenomaan turvata se, että nämä hinnat
eivät pääse liikaa eriytymään
eri puolilla Suomea.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllähän sähköverkko
on meidän toimintojemme elinehto. Se on ihan selvä,
että se on saatava pidettyä Suomessa tavalla tai
toisella. Siinä, miten se hoidetaan, varmaan hallituksella on
erilaisia keinoja puuttua asiaan, ja jäädään odottamaan,
mitä tässä tapahtuu.
Huoltovarmuuteen ei liity pelkästään
se, mikä on päätösvalta ja mikä on
toiminta ja omistus sähköverkoissa. Siihen liittyy
nimenomaan myöskin tämä toimintavarmuus.
Ei ole oikein, että osa Suomesta, on se pieni tai iso osa,
on ilman sähköä, koska me olemme sähkön
perässä kaikkialla.
Ministeri Vapaavuori tuossa jo vähän ilmaisikin
siitä, että tänne eduskuntaan olisi tulossa
laki, joka liittyy nimenomaan tähän, millä tavalla tätä toimintavarmuutta
voidaan lisätä. Olisin vielä tarkentanut,
että onko tulossa lakiesitystä, jonka avulla voitaisiin
saada eri toimijat yhteen ja näitä sähköverkkoja
esimerkiksi maanteiden varteen, jossa niiden toiminta ja huolto
toimisivat huomattavasti paremmin.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Laki tästä toimitusvarmuuden lisäämisestä eli
sähkömarkkinalain muutos on tulossa tänne
helmi—maaliskuussa, ja siinä yhteydessä tätä asiaa
käsitellään. Mutta ehkä sen
verran voin jo sanoa siitä, että se perusfilosofia
on senkaltainen, että asetetaan määräyksiä sille, kuinka
pitkiä katkoksia korkeintaan saa olla. Sen jälkeen
jokainen yhtiö itse arvioi, miten sen parhaiten toteuttaa.
Siinä on tietenkin useita eri vaihtoehtoja ja kohtuullisen
pitkä siirtymäkausi.