7) Laki sotilasvammalain 6 ja 17 §:n muuttamisesta
Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni koskee sotilasvammalaissa määriteltyjä asioita
ja asiaa, joka on arvokysymyksenä ainakin itselleni ja
uskoakseni tässä eduskunnassa myös hyvin
monelle — uskoisin, että kaikille — hyvin
tärkeä arvokysymys, siis se, millä tavalla
me mahdollistamme yhteiskunnassamme veteraaneille ne palvelut, mitkä he
omaan elämäänsä tarvitsevat
sen jälkeen, kun he ovat tätä isänmaata
palvelleet sillä tavalla, että ovat mahdollistaneet
paljon hyvää koko yhteiskunnalle. Eli me olemme,
tämän ajan ihmiset, paljon heille velkaa.
Sotainvalideille ja veteraaneille korvattavien palvelujen ehtoja
on kyllä hiljalleen parannettu, mutta mielestäni
tämä tahti ei ole ollut riittävä. Sotiemme
veteraanien keski-ikä on jo 90 vuotta, ja heidän
joukkonsa vähenee nopeasti, jopa noin 15 prosenttia vuodessa.
Tällä hetkellä sodissa palvelleita on
tilastojen mukaan jäljellä noin vähän
yli 30 000, sotainvalideja vain muutama tuhat. Kun vielä vuonna
2000 rintamalisän saajia oli lähes 150 000,
on heitä ensi vuonna arvioitu olevan enää jopa
alle 23 000.
Päätöksillä heidän
tilanteensa parantamiseksi, palvelujen saamisen parantamiseksi on
mielestäni kiire. Tiukassa taloustilanteessakin — valtionvelka
on tietysti kova — arvokysymyksenä näen,
että meidän tulee huolehtia kaikesta siitä, mitä veteraanit
ovat meille tehneet, ja nyt me olemme kiitollisuudenvelassa meidän
veteraanejamme kohtaan.
Parhaan hoidon ja huolenpidon takaaminen heidän viimeisille
elinvuosilleen on vähintä, mitä voimme
tehdä. Erityisesti kotona selviämistä edistäviä palveluja
on syytä parantaa. Merkittävä ongelmakohta
on ollut se, että kaikki veteraanit eivät ole
olleet tietoisia heille tarkoitetuista palveluista eivätkä kunnat
toisaalta ole voineet saada Kelalta rintamalisän saajien
yhteystietoja tietosuojaan liittyen.
Nyt tilanteeseen on toiveiden mukaan tulossa parannusta, näin
olen ainakin saanut tietoja, ja uskon, että se tulee aika
nopeallakin aikataululla. Samalla kun tuet tulevaisuudessa toivottavasti
tavoittavat kaikki veteraanit, on heidän korvattavien sosiaali-
ja terveydenhuollon avopalvelujensa prosenttirajat nostettava arvioinnin
kohteeksi. Veteraanipoliittisen ohjelman 2012—2015 tavoitteet,
kuten laitoshoidon korvattavuuden laajentaminen, on hallitusohjelman
mukaisesti saatava ensi vuoden budjettiin. Veteraanien poistuman
tuomat säästöt on käytettävä täysimääräisesti
palvelujen kehittämiseen.
Hyviä toimintamuotoja on synnytetty, kuten Sotainvalidien
Veljesliiton merkittävältä osin omin
voimin kustantama avustajatoimintaprojekti, joka osaltaan paikkaa
haitta-asteprosenttijärjestelmän jättämiä aukkoja
kuntoutuksessa. Palvelujen perustuminen palvelutarpeen arviointiin,
kuten vanhuspalvelulaissakin, on hyvä toimintatapa mutta
edellyttää kunnille riittävää rahoitusta
palvelujen järjestämiseen. Kunnat voivat tukea
kotona asumista vaikkapa ateria-, siivous- ja asioimispalveluin,
ja myös näiden mallien kehittämiseen
on varattava riittävä rahoitus.
Rintamaveteraanien kotihoitomallin avulla voidaan räätälöidä yksilöllisempää kuntoutusta.
Samalla
on hyvä muistaa, että vaikka Valtiokonttorin ohjeen
mukaan puolet Valtiokonttorin kuntien kautta tukemista kuntoutuksista
tulisi järjestää avo- ja päiväkuntoutuksena,
on veteraanien oma toive erityisesti yksinäisyyden lisääntyessä päästä nimenomaan
laitoskuntoutukseen. Näkisinkin, että veteraanien
kohdalla erityisesti huomioitaisiin niin sanotut yksilölliset
tarpeet ja niihin vastaaminen, kun palvelumuotoja arvioidaan.
Suuri osa veteraaneista on pienituloisia, eikä heillä ole
varaa palvelujen omavastuuosuuksiin. Heille on turvattava mahdollisuus
näihin palveluihin omavastuuosuuksia pienentämällä siltä osin
kuin veteraanilisä ei riitä palvelujen saantiin.
Arvoisa puhemies! Kysymys on siis tämän haitta-asteprosentin
laskemisesta vain 5 prosenttia. Mielelläni jo tässä olisin
esittämässä siitä haitta-asteesta
kokonaan luopumista, mutta tietoisena sen summan suuruudesta ja
valtion taloudellisen tilanteen kovuudesta esitän tällaista
astetta, että nyt tämä haitta-aste alennettaisiin
10 prosenttiin, ja näin päästäisiin
edes vähän vastaamaan heidän tarpeeseensa.
Veteraanien tuen tarve lisääntyy, vaikka heidän
määränsä vähenee. Siis
nimenomaan heidän terveydentilansa usein jo ikääntymisenkin
myötä on heikentymässä. Siksi
sotaveteraanien ja -invalidien tukia on kiireesti parannettava ja
laajennettava.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan antaa tukeni edustaja Rauhalan lakialoitteelle.
Maassamme on edelleen noin 6 000 sotainvalidia, joiden
keski-ikä on noin 90 vuotta, niin kuin edustaja Rauhala
esille toi. Yhteiskunnallamme on siis käsillä viimeiset
vuodet tukea heidän vanhushuoltoaan ja -hoitoaan ja osaltamme osoittaa
heille kiitollisuutta siitä uhrauksesta, jonka he ovat
aikanaan isänmaamme eteen tehneet.
Sotainvalideista suurin osa asuu edelleen kotona, ja tämän
ovat mahdollistaneet yhteiskunnan tarjoamat palvelut sekä riittävä tuki.
Kotona asumista tukee kattava yhteiskunnan tarjoama palveluverkko,
josta erityisesti sotainvalidien ja heidän puolisoidensa
sekä leskiensä osalta kuntoutus on merkittävä tekijä.
Lisäksi kiireellinen uudistustarve koskee sotilasvammalain
nojalla korvattavien sosiaali- ja terveydenhuollon avopalveluiden
prosenttirajan poistamista. Tälle siis tukeni.
Sotainvalidit ovat saaneet valtion tukemia palveluita sotainvalidin
työkyvyttömyysasteesta riippuen. Järjestelmässä on
nähty nyt ongelmaksi moniportainen asteikko, joka asettaa
sotainvalidit sekä heidän leskensä täysin
eriarvoiseen asemaan. Suurimmaksi ongelmaksi arjessa on koettu 10
prosentin sekä 15 prosentin haitta-asteen sotainvalidisuus,
joka vaikuttaa merkittävästi työkykyyn
ja elämänlaatuun mutta ei kuitenkaan oikeuta palveluihin.
Pienimmillä invalidin haittaprosenteilla olevia on noin
2 000 elossa olevista 6 000 sotainvalidista. Nämä 2 000
sotainvalidia eivät pääse myöskään
niiden noin 30 000 jäljellä olevan sotaveteraanin
etuuksien piiriin. He ovat täydellisesti väliinputoajia.
He ovat siis nykyjärjestelmässämme täydellisiä väliinputoajia.
Tämän lisäksi vaikeavammaisten sotainvalidien
puolisot ja lesket joutuvat jonottamaan kuntoutukseen pääsyä keskimäärin
yli vuoden, minkä vuoksi tarkoitukseen varattua määrärahaa
tulisikin korottaa. Sotainvalidien vuotuinen poistuma supistaa sotilasvammakorvauksien
määrärahaa, ja tästä koituvilla
säästöillä voitaisiin rahoittaa
useita edellä mainittuja palveluja.
Olen jättänyt kirjallisen kysymyksen, jossa olen
esittänyt, että pienimmistä haitta-asterajoista
luovuttaisiin ja tähän ryhmään
kuuluvat liitettäisiin 20 prosentin haitta-asteen korvaustason piiriin.
Tämä takaisi sen, että saisimme sotainvalideista
myös nämä väliinputoajat näiden
palveluiden piiriin. Olen tästä jättänyt
joulukuussa viime vuonna kirjallisen kysymyksen ministerille ja toivon,
että tämä asia nyt etenee.
Samalla haluan tässä keskustelussa nostaa esille
myös sen, että toivon todella, että hallitus ei
ensi vuoden budjettia tehdessään jälleen
tee samaa, minun mielestäni jopa surullista näytelmää,
että ensin poistetaan hieman veteraanien kuntoutusrahoja
ja sitten eduskunnassa muka ollaan laupeita ja hyvää tahtovia
ja lisätään tuo sama leikattu summa takaisin.
Minun mielestäni sen summan pitää olla
ensi vuoden budjetissa automaattisesti ja tästä siihen
hetkeen asti, kunnes tämä kunniavelka on maksettu.
Meillä on veteraaneja enää noin 30 000
jäljellä ja heistä sotainvalideja 6 000,
ja näistä 6 000:sta siis 2 000
sotainvalidia on sellaisia, jotka eivät ole oikeutettuja
ei sotaveteraanien etuuksiin, ei myöskään
sotainvalidien etuuksiin. Toivon, että tämä korjaus
tehtäisiin ja luovuttaisiin näistä pienimmistä haitta-asteprosenteista
ja liitettäisiin heidät tuon 20 prosentin haitta-asteen korvaustason
piirin, ja hekin pääsisivät sitten elämänsä viimeisinä vuosina
nauttimaan näistä kuntoutuspalveluista. Uskoisin,
että siitä olisi myös heidän
jaksamisen ja kotona asumisenkin kannalta merkittävää hyötyä.
Arvoisa puhemies! Annan lämpimän tukeni edustaja
Rauhalan lakialoitteelle.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Rauhala on tehnyt erinomaisen aloitteen,
ja hän totesi tuossa aloitteen esittelyssä, että tässä on
kysymys todellakin arvokysymyksestä, jota periaatteessa
pitäisi kaikkien kansanedustajien kyllä tukea.
Omalla kohdallani: on asioita, joissa edustaja on sitoutunut
tietyn linjan mukaiseen toimintaan täällä eduskunnassa,
ja kysymys veteraaneista ja heidän elinolosuhteittensa
kohentamisesta on juuri tällainen. Erityisesti tässä tapauksessa
on syytä ottaa tämä aloite vakavasti.
Tässä on kysymys vielä sotainvalideista
ja heidän elämäntilanteensa parantamisesta.
Tuen siis lämpimästi tätä edustaja
Rauhalan tekemää aloitetta.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia näistä ajatuksista,
olin nähnytkin, että tässä salissa
eri puolueista varmasti tähän tulee kannatusta.
Tässä ovat molemmat puheenvuorot erittäin
hyvin nostaneet esiin vielä enemmän sellaisia
asioita, mitä en itse puheenvuorossani maininnut.
Mikä tässä erityisesti huolestuttaa — jos
ajatellaan, että ikääntynyt, sairas,
vammainen joutuu kuntoutukseen odottamaan, ja joukko on pieni, ja
meillä kuitenkin on näitä palvelulaitoksia
ja -paikkoja, joissa kuntoutusta annetaan — on nimenomaan
se etusija, että he pääsisivät
kuntoutukseen. Tässä on se kysymys, etteivät
esteeksi kuntoutukseen pääsemiselle ainakaan tulisi
tämmöiset mitkään haitta-asteprosentit
ja yleensäkin, että me voisimme puhua 90-vuotiaankin
ihmisen kohdalla siitä, että kaikki se hoito on
samalla kuntoutusta. Sitä, jos jotain, erityisesti nämä sotainvalidit,
sotaveteraanit tarvitsevat, sitä, että heidän
kuntonsa pysyisi edes sillä, voisi sanoa, inhimillisellä tasolla.
He vaativat vielä entistä enemmän kuntoutusta
kuin nuoremmat ja sitten vielä niitten omien vammojensa
suhteen, jotka ovat hyvin rankkoja fyysisiä vammoja ja tietenkin
henkisiä vammoja, joten sitä kuntoutusta tulee
erityisesti korostaa.
Mutta mielelläni näkisin sen saman ajatuksen, minkä edustaja
Heinonen nostatti ja mikä on näitten eri järjestöjenkin
kohdalta tullut, että tässä löydettäisiin
ratkaisu, miten nämä pienemmillä haitoilla
olevat nostettaisiin esiin niin, että heille saisi nämä samat
palvelumuodot toteutumaan. Tietysti se on rahakysymys, mutta jospa tässä kohdin
ei lähtisi määrittelemään
se raha pelkästään vaan se, miten me
hoidamme näitä ihmisiä.
Keskustelu päättyi.