4) Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus vaalirahoituksen
valvonnasta vuoden 2009 europarlamenttivaaleissa
Matti Ahde /sd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies!
Puhemies:
Hetkinen, arvoisa edustaja, anteeksi. (Hälinää — Puhemies
koputtaa) Täällä esitellään
nyt tarkastusvaliokunnan mietintöä. — Olkaa
hyvä.
Herra puhemies! Käsiteltävänä on
nyt ensimmäinen uuden lain perusteella tapahtunut Valtiontalouden
tarkastusviraston tarkastus ja siitä annettu kertomus vaalirahoituksen
valvonnasta vuoden 2009 europarlamenttivaaleissa.
Tämä uusi lakihan lähtee ehdokkaan
vaalirahoituksesta, ja sitä sovellettiin ensimmäisen
kerran siis 2009 eurovaaleissa. Lain tavoitteena on lisätä vaalirahoituksen
avoimuutta sekä tietoa ehdokkaiden mahdollisista sidonnaisuuksista.
Lain perustelujen mukaan säätelyn keskeinen tavoite on
ehkäistä korruptiota ja taata riittävät
voimavarat poliittisen järjestelmän toiminnalle.
Ilmoitusvelvollisuus lisää julkista tietoa ehdokkaiden mahdollisista
sidonnaisuuksista, ja sen odotetaan myös rajoittavan ehdokkaiden
vaalikampanjoiden kulujen kasvua.
Tämä valvontaa koskeva säätely
pohjautuu äänestäjien kykyyn arvioida
oikein ehdokkaita, kun äänestäjät
ensin saavat riittävästi tietoa ehdokkaiden sidonnaisuuksista
ja esimerkiksi sitoumuksista vaalikampanjansa kampanjakattoihin.
Lain tarkoitus ei ole myöskään vaikeuttaa ehdokkaiden
saamista mukaan vaaleihin tai vaikeuttaa tarpeettomasti vaalivarainhankintaa. Vaalirahoituslakiin
ei sisälly sellaista raportointivelvollisuutta, josta voisi
tosiasiallisesti muodostua este ehdokkaaksi asettumiselle.
Vaalirahoitusvalvonta on sinänsä tärkeä asia, ja
hyvin toteutettuna sillä on mahdollisuus vaikuttaa kansalaisten
luottamuksen parantumiseen vaaleja ja ehdokkaita kohtaan. Online-tietojärjestelmän
käyttö jo itsessään lisää läpinäkyvyyttä ja avoimuutta
kansalaisten suuntaan. Mahdolliset kommentit, jotka aikaisemmin
on esitetty oikeusministeriölle, nyt tämän
uuden lain jälkeen esitetään Valtiontalouden
tarkastusvirastolle.
EU-vaalien osalta valvonta ei toteutunut vielä kaikessa
laajuudessaan, se ei ollut kaikessa laajuudessaan edes vielä käytössä,
ja ilmoitusvelvollisiakin oli ainoastaan 19. Siis tästä nyt
suoritetusta valvontaraportista ei voida vetää vielä kovin
pitkälle meneviä johtopäätöksiä tämän
keissin pohjalta. Suurin eurovaaleihin käytetty läpi menneen
tai varajäseneksi tulleen ehdokkaan vaalikampanja maksoi
177 000 euroa ja pienin 5 200 euroa. Tässä voidaan
havaita, että ehdokkaitten välillä varojen
käytössä on suuria eroja.
Valtiontalouden tarkastusviraston osalta kyse tässä ja
aika pitkälti jatkossakin on ilmoitusvelvollisuuden noudattamisen
valvonnasta, siis ilmoitusvelvollisuuden noudattamisen valvonnasta.
Haasteena on tällöin sisällöllisten
virheiden löytäminen tarkastusviraston toimesta.
On toki mahdollista, että esimerkiksi kanteluiden avulla halutaan
myös näihin sisällöllisiin vaalirahoituskysymyksiin
saada vastauksia. Muutoin se on vaikea toteuttaa.
Valvontatehtävä on Valtiontalouden tarkastusvirastolle
uusi tehtävä, ja siihen sisältyy eräitä ongelmia,
voisiko puhua jopa vaarasta. Se saattaa hankaloittaa Valtiontalouden
tarkastusviraston perustuslaissa virastolle annettujen tehtävien suorittamista,
jos ei huolehdita samalla Valtiontalouden tarkastusviraston resursoinnista.
Valtiontalouden tarkastusvirasto on arvioinut, että tämän
uuden tietojärjestelmän rakentaminen maksaa noin
700 000 euroa ja sen toimintakäyttöikä on
noin 4 vuotta. Vuosittain ylläpitokustannukset sekä palkattavista
lisähenkilöistä aiheutuneet kulut on
arvioitu tarkastusvirastossa noin 500 000 euroksi.
Vielä tämän lisäksi tulevat
puoluelakiin liittyvät valvontatehtävät
sekä paikallistasolle ulottuvat valvontatehtävät,
joiden suuruusluokka on jo ihan toista. Muistaakseni 10 000—15 000
paikallisyhdistystä joutuu tämän ilmoitusvelvollisuuden
kautta Valtiontalouden tarkastusviraston valvonnan kohteeksi. Se
tarkoittaa sitä, että tämän
tehtävän suorittaminen asiallisesti ei ole mahdollista
ilman lisäresursointia, josta eduskunnan mielestäni
on huolehdittava samassa yhteydessä, kun eduskunta käsittelee
Valtiontalouden tarkastusviraston budjettia. Muuten todellakin on
suuri vaara käydä niin, että tarkastusviraston
työt enenevässä määrin
keskittyvät ei perustuslaissa annettujen tehtävien
valvontaan ja tarkastukseen vaan valtiontalouden näkökulmasta kuitenkin
selvästi pienempään asiaryhmään
kuin vaalirahoituksen valvonta- ja tarkastustehtäviin. Mutta
tähän varsinaiseen esitykseen eduskunta palaa
käsitellessään omaa budjettiaan vuodelle 2011.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuten valiokunnan puheenjohtajan äskeisestä mietinnön
esittelytekstistä kävi hyvin ilmi, meillä on
Suomessa Valtiontalouden tarkastusvirasto, jonka tehtävänä on
tarkastustoimen hoito, mutta se käsittelee nyt meidän
tahdostamme asioita, joissa sillä ei ole tarkastusoikeutta.
Tämä kuulostaa hiukan persoonalliselta, kieltämättä. Elikkä siis
toisin sanoen eräässä hätätilanteessa — kun
ei muuta varmaan keksitty oikeusministeriössä oikeusministerin
johdolla — keksittiin, että Valtiontalouden tarkastusvirasto
näitä ilmoituksia rahankäytöstä ottaa
vastaan, mutta sitten tavallaan ei huomattu, mikä onkaan
tämän instituution varsinainen tehtävä,
ja siitä saattaa aiheutua sitten jopa perustuslaillinen
ongelma. Kun kuitenkin asiassa on perimmäinen kysymys siitä, että tämä vaalirahoittaminen
on mahdollisimman avointa, niin tässä katsannossa
jännityksellä odotamme, minkälaisen mietinnön
kohta saamme tänne arvioitavaksi. Ehkä se johtaa
joihinkin johtopäätöksiin.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Tarkastusviraston valvonta käsittää käytännössä vaalirahoituslain
5—8 §:ien muodostaman kokonaisuuden,
ja valtion valvontatehtävä painottuu ilmoitusvelvollisuuden
noudattamiseen valvonnassa. Nämä EU-vaalit menivät
tältä osin hyvin, ja paria huomautuksen jälkeen
tapahtunutta korjausta lukuun ottamatta ongelmia ei käytännössä esiintynytkään.
Siinä mielessä tämä oli kyllä vaalirahoituksen
kannalta aivan hyvä ratkaisu, että tarkastusvirasto
tämän tehtävän hoiti. Niin kuin puheenjohtaja
Ahde totesi, jatkossa pitää huolehtia, että tarkastusvirastolle
osoitetaan riittävät resurssit vaalivalvonnan
ja vaalirahoituksen tehtävän hoitoon, koska seuraavissa
vaaleissa tämä tulee olemaan huomattavasti isompi
tehtävä ja tämä on myös
sitten sen mukaisesti resursoitava.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tarkastusvaliokunnan mietinnössä tuodaan
esille Valtiontalouden tarkastusviraston huomio siitä,
ettei Euroopan parlamenttivaalien ehdokkailla ole kirjanpitovelvollisuutta
vaalikampanjansa kuluista ja rahoituksesta ja ettei tarkastusvirastolla
ole tarkastusoikeutta tai muutoinkaan mahdollisuuksia perehtyä ehdokkaan
järjestämään omien kampanjakulujensa
ja rahoituksen järjestämisen sisäiseen
valvontaan eikä menettelyihin, jotka liittyvät
ilmoitusvelvollisen toimintaan ja rahoituksen hallinnoinnin järjestelyihin.
Tämä on mielenkiintoinen kommentti, jos tätä verrataan kansainvälisiin
trendeihin yrityksen kirjanpitovelvollisuudesta. Nythän
meilläkin esitetään näkemyksiä,
joissa esitetään kirjanpitovelvoitteen poistamista
melko isoiltakin yrityksiltä. Tilintarkastusvelvoitehan
on jo poistettu kymmeniltätuhansilta yrityksiltä.
Arvoisa herra puhemies! Saattaisi kampanjakulujen erittelyn
kannalta olla tärkeätä, että ehdokkailla
olisi kirjanpitovelvollisuus, joka kirjanpito sitten annettaisiin
Valtiontalouden tarkastusvirastolle. Yhtä tärkeätä voisi
olla, että Valtiontalouden tarkastusvirastolla olisi oikeus perehtyä ehdokkaiden
kampanjakulujen valvontaan. Näin poistettaisiin viimeinenkin
epäily näihin kampanjarahoihin liittyvistä hämärähommista.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä Valtiontalouden tarkastusviraston
arvio Euroopan parlamenttivaalien vaalirahoituksesta on perusteltu,
ja on tärkeätä korostaa vaalirahoituksen
läpinäkyvyyttä ja avoimuutta. Se on ydinseikka.
Haluaisin tarkastusvaliokunnan puheenjohtajan hyvän
esittelyn jälkeen kysyä häneltä kysymyksen,
kun hän pohdiskeli sitä, että europarlamenttivaaleissa
varainkäytössä oli suuria eroja. 170 000
oli suurin budjetti ja pienin oli 5 200. Tämä kertoo
ei nyt ainoastaan siitä, että meillä on eroja
vaalirahoituksessa eri ehdokkaiden välillä, vaan
minulla on kysymys siitä näkökulmasta, että vähintäänkin
kahden suurimmilla äänimäärillä lävitse
menneen ehdokkaan vaalibudjetit olivat pienimpiä. Epäilen
jopa, että tuo 5 200 euroa oli yhdellä suurella äänimäärällä läpi
menneen ehdokkaan vaalibudjetin taso, ainakin lehtitietojen mukaan.
Nyt tulee sitten se vakavampi kysymys. Me tarkastamme näitä vaalirahoitusbudjetteja
ja niiden läpinäkyvyyttä ja niillä aikaan
saatua julkisuustilaa. Onko se julkisuustila muodostunut siitä,
että nämä kyseiset ehdokkaat ovat kaikkein asiantuntevimpia,
Eurooppa-politiikassaan vahvimpia, vai onko siinä vaikuttamassa
joku muu, esimerkiksi medianäkyvyys? Onko meillä olemassa
itse asiassa tässä yhteiskunnassa valtakeskittymä,
joka vaikuttaa poliittiseen prosessiin, henkilövalintoihin,
sekä nostoihin että laskuihin, ohitse tämän
muun keskustelun, mitä me käymme politiikan sisällöistä ja
siitä, millä tavalla ihmiset kampanjoitaan rakentavat?
Onko tämä valtakeskittymä tässä saman
tyyppisessä arviossa nyt mukana, kun pohdimme sitä,
millä tavalla viesti menee aidosti, oikeudenmukaisesti,
totuudenmukaisesti lävitse ja sananvapautta käytetään
siihen, mihin se on tarkoitettu, eli kansalaisten oikeuteen saada
totuudenmukaista tietoa, informaatiota, ja todellisuuskuva muodostuu
oikeutetuksi?
Matti Ahde /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Halusin mainita tämän tarkastusviraston
kertomuksessakin olleen suurimman ja pienimmän ilmoituksen
sen takia, että voidaan selvästi nähdä,
että hyvin erilaisia panostuksia vaaleihin osallistuvat
ehdokkaat a) käyttävät tai b) voivat
käyttää, riippuen heidän tilanteestaan. Keitä nämä henkilöt
olivat, nyt en edes sitä muista, mutta sen muistan, että kumpikaan
näistä kahdesta mainitusta ehdokkaasta ei tullut
valituksi EU-parlamenttiin, ei tällä pienimmällä eikä tällä suurimmalla
vaalibudjetilla.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä odotin koko ajan, milloin ed.
Kiljunen esittää, että medianäkyvyyskin pannaan
verolle, elikkä sekin lasketaan vaalikuluihin, tai että medianäkyvyys
kielletään. Ed. Kiljunen, ei teillä ole
mitään huolta medianäkyvyydestä,
sitä kyllä on. (Ed. Kimmo Kiljunen: On havaittu!)
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Suomen hallitus on nyt parasta, mitä rahalla
saa — näin saatettiin vuoden 2007 eduskuntavaalien
rahoittajien kuten Kehittyvien maakuntien Suomen ja sen kaltaisten
toimesta todeta. Siitä johtuu, arvoisa puhemies, myös
se, että on ryhdistäydytty myös oikeusministeriössä ja
saatettiin sitten europarlamenttivaaleissa jo soveltaa vaalirahoitusvalvontaa
uudella tavalla.
Tähän valvontaan ja tarkastukseen liittyy myös
verkkosivujen avaaminen, ja siellä varsin moni ehdokas
etukäteen ennen vaaleja osoitti, mikä hänen
rahoituksensa tila oli. Mielestäni on tarpeellista äänestäjien
oikeusturvan kannalta nähdä ja saada selville,
mikä oli tämä hänen harkitsemansa
ehdokkaan rahoituksen lähde, sen suuruus jne. Se on tärkeää.
Toinen asia on se, että entä sitten vaalirahoittajat — kuuluisiko
heidänkin todella omassa tilikertomuksessaan, tilinpäätöstiedoissaan,
tuoda tämä esille? Ed. Laxell viittasi tuohon
suuntaan. Olisin sitä mieltä, että näin
tulisi tapahtua. On olemassa aika kollektiivisia rahoittajia, jotka
rahoittavat laajalti esimerkiksi omassa hallinnossaan olevia henkilöitä,
kuten on tehnyt muun muassa Tradeka. Mielestäni se pitäisi
tällaisen rahoittajan avoimesti ennen vaaleja — ennen
vaaleja! — kertoa, mieluummin myös ennen ennakkoäänestystä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Itse olen sitä mieltä, että minusta
Valtiontalouden tarkastusvirasto on väärä paikka
tähän tehtävään. Eikö tässä pitäisi
ottaa pakkia ja tehdä sillä tavalla, että oikeusministeriön
alla olisi elin, joka hoitaisi tämän tehtävän,
eikä sitä liitettäisi Valtiontalouden
tarkastusviraston alaisuuteen. Tässä mietinnössähän
todetaan kuitenkin sillä tavalla, jotta tarkastusvirastolla
ei ole edes mahdollisuutta tehdä tämmöisiä tarkistuksia,
ja silloin jotenkin jää niin kuin vajaaksi tämä kysymys.
Kysehän on tässäkin tapauksessa myös
harmaasta taloudesta, eli kaikki ei välttämättä tule julki,
ja minusta vaalirahoituksen pitää olla julkista
kamaa. Tällä hetkelläkin on tutkinta
käynnissä tuolla poliisien toimesta. Se kuvaa
eduskuntavaalien osalta, miten paljon siellä on rahaa liikkunut,
ja nyt selvitellään, kuka on vaikuttanut mihinkin.
Jos semmoinen elin olisi, joka pystyy tutkimaan suoraan, pyytämään
lisätietoa sieltä ja tarkistamaan nämä asiat,
niin eikö semmoinen pitäisi luoda tähän
eikä tällä tavalla tehdä järjestelmää,
joka ainakin tuossa puheenjohtajan lausuman mukaan tässäkin
systeemissä tulee aika kalliiksi?
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Tähän asiaan on syytä kyllä pysähtyä.
Nimittäin oikeuskanslerin kertomuksen yhteydessä kovin
vähän käytiin täällä ja
julkisuudessa keskustelua siitä, mitä oikeuskanslerin
tarkastus jo toi esille vaalirahoituksen ilmoitusvelvollisuudesta.
Eduskuntavaalien osalta oli voimassa olevat selkeät määräykset,
mutta valtaosa ministereistäkin antoi väärät
tiedot, joita korjattiin julkisuuden paineessa. Myös oikeuskanslerin
johtopäätös on siitä, että oikeusministeriö ei
ollut riittävästi valvonut lainmukaisia ilmoituksia
oma-aloitteisesti, ja myöskään se ei
ole tullut julki, että oikeuskanslerin mielestä oikeusministeriö taitaa
olla vähän jäävi elin seuraamaan
vaalirahoitusta hallituksen ministerin johdolla. Tämä on
asia, joka on todella syytä avata.
Vakavaa on myös se, että tällä hetkellä tätä asiaa
perusteellisemmin tutkii keskusrikospoliisi, joka viime kesän
Nova Groupiin liittyneiden ilmiöiden seurauksena on syventänyt
tutkimuksiaan. Harmaa talous, osin järjestäytynyt
rikollisuus, on rakennusalalla. Mutta se on vakavaa, että Suomessa
voidaan puhua, että jo hallinnon ja politiikan rakenteisiin
alkavat pureutua tällaiset taloudelliset toimijat. Hallituksen
pöydissä istuu siis sellaisia tahoja, joita ei
ole sinne valittu ja joista vaaleissa kansa ei tiedä, että he
ovat saattamassa vallan kammareihin sellaisia toimijoita, niin kuin
Merisalo ykkösen hallituksen yhteydessä olemme
tutustuneet.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäelle voisi huomauttaa,
että kun pitää puheita, niin täytyy
muistaa sitten, mikä on se oma pesä. Kyllä 1970-luvulla,
1980-luvulla suurimmat vaalirahoittajat ja hallituksen pöydässä istujat
olivat korporatiiveja. Korporatismi hallitsi silloin. (Ed. Zyskowicz: Älkää unohtako
KGB:tä!) — No,
sekin on mahdollista, Kgb. — Mutta korporatiivit istuivat,
SAK ja muut ammattiliitot ja tietenkin toiselta puolelta toiset
liitot. Elikkä kyllä tämä on
hyvin vanhaa perua.
Tämä vaalirahoituslaki sinänsä,
mikä oli viime eduskuntavaaleissa voimassa, ei ole oleellinen
asia — kyllä sitä nyt jokainen lukutaitoinen olisi
osannut vaalirahailmoituksen kunnolla täyttää,
jos olisi vähän viitsinyt ja vaivautunut. Ei se nyt
sen kummoisempi ollut, eikä tämä uusikaan tuo
siihen sillä tavalla muutosta. Kysymys on jokaisen omasta
moraalista, miten sen täyttää ja miten
rehellisesti sen täyttää. Mutta siinä mielessä tietenkin
tämä revohka, mikä tässä on
ollut käynnissä, on erittäin hyvä,
että nyt saadaan puhkaistuksi kaikki ne mahdolliset kytkökset
ja paiseet, mitä tässä vaalirahoituksen
yhteydessä on ollut.
Mutta minä vaan muistutan siitä, että ei
siellä kannata olla kovin, miten minä sanoisin,
suutuksissa, koska teillä on omat puutteenne teilläkin
ja teidän rahoituksessanne. 400 000 euroa tuli SAK:lta
SDP:lle, että paukkui, viime vaaleissa. Täytyy
muistaa myös se, että jotkut aikaisemmin ovat
sanoneet, että jos sinä, kansanedustaja se ja se,
et tee oikein, äänestä oikein, niin seuraavissa vaaleissa
ei tipu vaalirahaa. Kyllä tämmöisiä on tapahtunut,
joten ihan turha minulle tulla puhumaan, koska minä tiedän
ja olen tutkinut niitä silloin aikanaan, kun olin toisissa
hommissa kuin täällä.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkola nosti esille SAK:n vaalirahoituksen.
Eurovaaleissa olin yhtenä ehdokkaana ja olen julkisesti
lukuisissa yhteyksissä ennen vaaleja ja vaalien aikana
kertonut sen, että SAK ja ammattiliitot tukevat minun vaalikampanjaani,
ja olen ollut soppatykeillä, julkisesti olen näyttänyt
sen, että nimenomaan palkansaajien asialla tässä ollaan,
ja sitä kautta luontevasti se vaalirahoituskin on läpinäkyvää ja tiedetään.
Kun Sampo Oy tai joku firma tukee joitain muita puolueita, olisi
yhtä lailla tärkeätä, että sitten
kerrottaisiin, että me olemme tämän pankkiliikkeen
tuettavina tässä kampanjoimassa, ja silloin se
on läpinäkyvää kaikille kansalaisille,
keiltä ovat ne tuet siellä taustalla. Tämä SAK:n
nostaminen tällä tavalla esille on minusta epäkelpoa,
koska me olemme julkisesti sen tuoneet esille.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Ukkolan puheenvuoron johdosta haluan todeta,
että siinä etujärjestöt ajavat
jäsenistönsä asioita. Ei kai siinä mitään
pahaa, on se sitten EK:ta, MTK:ta, SAK:ta, mitä kirjainyhdistelmiä tahansa.
Siellä asianomaisen organisaation johtaja ei aja omaa henkilökohtaista
asiaansa, niin kuin näissä viime vaaleissa tapahtui.
Siinä oli mafiameininki. Ministeri Vapaavuori on tämän
myös omalta osaltaan todistanut, mitenkä virkamieskuntaa
on uhkailtu. Siinä on kysymys aivan tämmöisestä härskistä,
täysin henkilökohtaiseen oman edun tavoitteluun
tähtäävästä toiminnasta
sammutetuin lyhdyin. Tästä on kysymys, ja tällaista
ei ole kyllä aikaisemmin ollut. Se on luonnollista, että järjestöt
lobbaavat tavoitteitaan ja työskentelevät jäsenistönsä hyväksi.
Niinhän niiden pitää tehdäkin,
mutta siellä ei ole mitään henkilökohtaista
intressiä pelissä.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun täällä niin
kiivaasti puolustellaan ammattiliittojen, etujärjestöjen antamia
vaalitukia ja halutaan ne asettaa jotenkin arvokkaampaan asemaan
kuin esimerkiksi yrittäjien antamat vaalituet silloin,
kun ne yrittäjien antamat vaalituet ovat avoimia ja laillisia
ja pelisääntöjen mukaisia, niin haluan
kuitenkin muistuttaa, että ammattiliitoissa on kymmeniätuhansia,
satojatuhansia jäseniä, jotka eivät kannata
vasemmistopuolueita. Kuitenkin ammattiliitot käytännössä antavat
lähes kaiken vaalitukensa nimenomaan vasemmistopuolueille
ja nämäkin jäsenet ja veronmaksajat,
kaikki veronmaksajat, siis jäsenmaksun verovähennysoikeuden
myötä osallistuvat näiden vaalitukien
rahoittamiseen. Siis, ed. Kimmo Kiljunen, te ja minä ja
kaikki muut osallistumme ammattiliittojen antamien vaalitukien rahoittamiseen.
Onko se oikein?
Arja Karhuvaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lisäksi vaalikauden aikana on myöskin
ilmeisesti tapana, että ammattiyhdistysliike paitsi antaa
mahdollisuuden halvempiin asuntoihin lisäksi maksaa ravintola-
ja kahvilalaskuja ja kaiken maailman muita kuluja. Itse toivoisin,
että nekin näkyisivät näissä vaalikauden
aikaisissa tuissa. Lisäksi juuri äsken, kuten
ed. Zyskowicz sanoi, on täysin törkeää käyttää valtion
varoja ammattiyhdistysliikkeiden kautta nimenomaan yhdensuuntaisen
puoluetoiminnan tukemiseen ja edustajien tukemiseen.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! SAK:n suuri vaalituki oli minulle todella
yllätys, ja sehän tuli yhdessä televisio-ohjelmassa.
Ette te sitä mitenkään aikaisemmin ilmoitelleet
vielä viisi vuotta sitten, kymmenen vuotta sitten, kaksikymmentä vuotta sitten,
päinvastoin piditte sen hyvin tiiviisti salassa. Se, mitä te
sanotte, että ammattiliitot ovat jotenkin puhtaampia kuin
jotkut yrittäjät, ei pidä paikkaansa.
SAK:n Ihalainen sanoi, ennen kuin päätti puheenjohtajuutensa,
yhdessä haastattelussa: Meille kuuluu, siis SAK:lle, kaikki
paitsi ulkopolitiikka. — Ja sekin kuuluisi, ellei siellä olisi
SAK:n entinen lakimies.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on ero olemassa yritystoiminnan
ja etujärjestöjen välisessä tuessa.
Toinen on kollektiivista etua, toinen ajaa rajatumpaa etua.
Ed. Zyskowicz sanoi siitä, että yritystuki,
jos se on avointa, on ihan laillista, ja niin onkin. Minä en
lähde sitä kiistämään
lainkaan, että se avoimuus tässä oli
se avainkritiikki silloin, jos se pidetään piilossa.
Mutta, ed. Zyskowicz, kun te viittaatte siihen, että ammattiliitoissa
on muitakin jäseniä kuin vasemmistopuolueiden
jäseniä, niin Sampo Oy:ssä on osakkeenomistajia,
jotka ovat muitakin kuin kokoomuksen kannattajia minäkin
mukaan luettuna, tai tiedän ihmisiä, jotka ovat
siinä ehdottomasti muita kuin kokoomuksen kannattajia.
Siitä huolimatta Sampo Oy rahoittaa ainoastaan kokoomusta.
Tässä on aivan sama intressiristiriita silloin sen
jäsenpohjaan, omistuspohjaan nähden, kuin te viittaamalla
tähän ammattiliittojen rahoitukseen toitte esille.
Minusta olennaisin kysymys on avoimuus. Avoimesti te kerrotte, että te
olette jonkun yrityksen tukemia ehdokkaita, tai kuka tahansa me
kerromme, ja me myöskin kerromme, mitkä etujärjestöt
meitä tukevat. Läpinäkyvyys, avoimuus
on äänestäjien kunnioittamista. Se on
avainasia.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olin semmoisessa firmassa töissä, jossa
työnantaja ei kysynyt sitä, rahoittaako hän jotain
porvariehdokasta. Minun työni tuloksella se tulos siellä tehtiin,
mutta se firma vielä vähensi kaiken lisäksi
vähennyksenä nämä määrätyt mainokset,
kun maksoi niitä. Siinä tapauksessa ihan sama
juttu, ettei tässä mitään sen
kummempia. Minä kyllä odotan, jotta jos tämmöistä keskustelua
käydään, niin jatkossa pitää duunareilta kysyä,
saako se porvarityönantaja antaa jollekin porvariehdokkaalle
vai eikö saa sitä lisäarvoa, jonka minä niillä omilla
käsilläni tein.
Puhemies:
Kun tässä nyt on tarkoitus puhua lähinnä vaalirahoituksen
valvonnasta viime europarlamenttivaaleissa, niin myönnän
enää vastauspuheenvuorot edustajille Tiusanen,
Söderman, Laukkanen, Zyskowicz, Kantola, Vuolanne ja Pulliainen,
ja sitten mennään asiaan.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensiksi tuohon asiapuolelle. Tunnustaudun
siksi henkilöksi, jolla on ollut tuo kaikkein alhaisin
rahoitus EU-vaaleissa eli tuo vähän yli 5 000
euroa.
Mutta tähän keskusteluun. Kyllä ministeri
Vapaavuoren suoraselkäisyydelle on syytä nostaa hattua
nimenomaan siinä, että hän on julkisesti pitänyt
pintansa myöskin vaalirahoittajia vastaan. Liikemies Sukarihan
on todennut, että hän tuntee myös muita
ministereitä hallituksessa, mutta ministeri Vapaavuoren
linja ei ole tässä maakuntakaavan soveltamisessa
lainkaan notkunut, ja se on erittäin tärkeätä.
Toisaalta, kun ed. Ukkola viittasi SAK:n vaalitukeen, niin kyllä SAK:n
vaalituki oli kaikkein voimakkainta nimenomaan oikeistopuolueille sen
televisiomainoksen tuloksena, minkä SAK maksoi.
Jacob Söderman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun täällä niin
usein puhutaan tästä SAK:n verovapaudesta, niin
tilannehan syntyi sillä tavalla, että silloin
kun Hetemäki oli STK:n puheenjohtaja, niin hän
sopi Niilo Hämäläisen kanssa siitä,
että ajetaan läpi sellainen uudistus, että molempien
jäsenjärjestöjen, siis SAK:n liittojen
ja STK:n työnantajajärjestöjen, jäsenmaksut
tulevat verovapaiksi. Näin meneteltiin, ja heidän
ajatuksensa oli sillä tavalla luoda kaksi luotettavaa osapuolta,
jotka pystyvät tekemään pitäviä sopimuksia.
Unto Hämäläisen kolumnin mukaan Helsingin
Sanomissa molemmat ovat jakaneet suurin piirtein yhtä paljon
vaalirahaa, työnantajat sen rahaston kautta — oliko
se nyt, minä en sen rahaston nimeä muista mutta
sen voin tarkistaa — kokoomukselle ja sitten työntekijäliitot
vasemmistopuolueille. Minusta tästä ei nyt kannattaisi niin
hirveän paljon mekkalaa pitää. Ongelmahan on
ollut, että se on tehty salaa, ja nyt uudistusten kautta
se tulee julkisuuteen.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Voin tunnustaa, AKT osallistui minun
erääseen vaaliseminaariini, MTK taas ei.
Mutta, ed. Kimmo Kiljunen, kun te olette täällä nyt
avoimella tuulella tänään, haluan kyllä muistuttaa,
että kun lukee tällaista aviisia nimeltä Kiljusen
herrasväki, joka ilmestyy aina silloin tällöin
erityisesti vaalien alla, niin kyllä siellä niiden
juttujen väliin on mahtunut kovin paljon ilmoituksia, jotka
eivät ole ammattiyhdistysliikkeen ilmoituksia vaan nimenomaan
rakennusliikkeiden ilmoituksia, kaikkien merkittävien rakennusliikkeiden,
jotka Pääkaupunkiseudulla toimivat. (Välihuuto) — Kyllä,
mutta ammattiyhdistysliike ei niitä omista.
Voin kyllä kysyä myöskin tässä keskustelussa,
jossa puhutaan vaalirahoituksen ja poliittisen päätösvallan
välisistä suhteista ja vaikutusyrityksistä.
Te olette myöskin ollut keskeinen kuntapoliittinen päättäjä Vantaalla
ja vaikuttamassa myöskin kaavoituspäätöksiin,
joten eiköhän näilläkin rakennusyrityksillä ole
ollut joku tarkoitus sillä, että ne ovat halunneet
ilmoitella teidän vaalilehdessänne ja sen kautta
tukea teidän valintaanne eduskuntaan ja keskeisiä tehtäviä myöskin
Vantaan kunnallispolitiikassa? (Ed. Kimmo Kiljunen: Vihjailetteko,
ed. Laukkanen?) — En vihjaile, vaan tämä on
suora kysymys, koska halusitte olla tänään
avoimella tuulella.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Avoimuus on tärkeintä, kunhan
ei mennä niin pitkälle, että täällä pitää olla
sponsorin lippis ja haalari päällä.
Ed. Kimmo Kiljunen, jäsenet ammattiliitoissa, jotka
eivät kannata sitä, mihin vaalitukea liitto antaa,
ja osakkeenomistajat yrityksissä, jotka eivät
kannata sitä, mihin yritys vaalitukea antaa, voidaan rinnastaa.
Mutta verovähennysten osalta tilanne on huomattavan paljon
ongelmallisempi nimenomaan ammattiliittojen kannalta. Koska ammattiliittojen
jäsenmaksut ovat verovähennyskelpoisia, niin jokainen
veroja maksava suomalainen itse asiassa osallistuu ammattiliittojen kautta
lähinnä ja pääasiassa vasemmistopuolueille
menevän vaalituen rahoittamiseen. Sen sijaan yritys, joka
antaa vaalitukea, ei voi lain mukaan vähentää,
ed. Lahtela, tätä antamaansa tukea, ja näin
ollen tuon yrityksen muut tahot eivät osallistu siihen,
mitä omistajat rahoillaan tekevät.
Antti Vuolanne /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä kokoomus
on kovalla suulla arvostellut sitä, että suomalainen
yhteiskunta haluaa tukea palkansaajien järjestäytymistä omiin
liittoihinsa. Sillä on hyvin paljon yhteiskunnallista arvokasta
merkitystä, että työmarkkinoilla on järjestäytynyttä toimintaa.
Se on osa meidän sopimusyhteiskuntaa. Samoin on MTK ja
työnantajaliitot ja niillä on samanlaiset verovähennysmahdollisuudet
ja ne tukevat usein sitten taas maalaisliittoa tai suurpääomapiirejä edustavia
kansanedustajaehdokkaita.
Nyt ymmärrän, että kadehditte tätä,
mutta kysymys on kansalaisjärjestöistä.
Antaa heidän päättää itse.
He itse osaavat arvioida, (Ed. Zyskowicz: Entäs ne veronmaksajat?)
ketkä yhteiskunnalliset vaikuttajat eniten ajavat palkansaajien
oikeuksia ja työelämän kehittämistä.
Sitä on tehnyt sosialidemokraattinen työväenliike,
ja siksi se on ansainnut palkansaajaliikkeen luottamuksen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos tästä tarkastusvaliokunnan
mietinnöstä haluaa poimia jonkun johtoajatuksen
ja sanoman, niin sehän on yksinkertaisesti avoimuutta,
avoimuutta ja avoimuutta, ja sen peräänhän
koko tämä keskustelu, joka nyt on käyty,
on myöskin huutanut aivan viimeiseen saakka. Se koskee
sekä salin oikeata reunaa, keskustaa että vasenta
reunaa aivan yhtä lailla. Minusta on erinomaisen hieno
asia, että tästä on päästy
yksimielisyyteen.
Puhemies:
Ja ed. Kiljuselle vielä vastaus.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä yhdyn juuri siihen, mitä ed.
Pulliainen sanoi. Ed. Zyskowicz, me varmasti olemme samaa mieltä siitä,
että avoimuus on tässä se ydinasia. Vaalirahoituksen
läpinäkyvyys on se ydinasia. Verovähennysoikeuskeskustelu
liittyy kokonaan toisiin aiheisiin. Etujärjestöillä on
erilainen luonne kuin yrityksillä. Te viittaatte ammattiliittojen
verovähennysoikeuksiin. Miksi ette viittaa työnantajaliittojen
vastaaviin verovähennysoikeuksiin? Nämä ovat
rinnasteisia etujärjestöjä. Siinä suhteessa
se on oma messunsa.
Ed. Laukkanen yllättäen ottaa Kiljusen herrasväki
-lehden tässä esille, joka ilmestyy kaksi kertaa
vuodessa, on jo 20 vuotta ilmestynyt kaksi kertaa vuodessa, ei siis
vaalien alla. Siellä on, aivan totta, ammattiliittojen,
erilaisten yritysten mainoksia, kaupallisia mainoksia. Ja vihjailuun siitä,
synnyttääkö se sidonnaisuuksia vai ei:
sidonnaisuudet tulevat hyvin vaikeiksi, kun kilpailevat yritykset
ilmoittelevat samassa näkyvässä mediajulkaisussa.
Tässäkin on kyse avoimuudesta ja läpinäkyvyydestä.
Näkyy koko ajan, mitkä yritykset missäkin
muodossa ovat mukana.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Varmaan kaikki ovat samaa mieltä nyt
siitä, että läpinäkyvyys on
kaikkein tärkeintä silloin, kun on kysymys niin
suurista lahjoituksista, että ne voivat aiheuttaa sidonnaisuuksia,
ja pitää pitää huolta siitä,
että se läpinäkyvyys käytännössä myöskin
toimii. Silloin, kun valvonta oli oikeusministeriössä,
oikeusministeriö ei halunnut puuttua valvontaan. Siinä oli
selviä puutteita, ja voimme olla erittäin tyytyväisiä,
että valvonta tällä hetkellä on
Valtiontalouden tarkastusvirastossa ja, kuten tässäkin
kertomuksessa ja mietinnössä käy ilmi,
on nyt varsin hyvin hoidettu.
On hyvä, että tarkastusvirasto pyysi kahdelta ehdokkaalta
lisäselvityksiä ja vastaukset on saatu ja tällä tavalla
valvonta nyt käytännössä myöskin
toimii. Kuitenkin haasteita on paljon. Kun katsoin näitä ilmoituksia,
niin siellä oli kyllä mielestäni näitä niin
sanottuja tukiryhmiä, jotka olivat keränneet rahaa
ja summa ilmoitettiin vain tukiryhmän tukena kampanjaan.
Mielestäni tämä tukiryhmäproblematiikka
kannattaa Valtionta-louden tarkastusvirastossa kuitenkin käydä vielä aika
tarkkaan lävitse, niin että ne alkuperäiset lahjoittajat
tulevat kaikissa yhteyksissä myöskin läpinäkyviksi.
Kuitenkin täytyy sanoa, kuten tässä jo
todettiin, että on joitakin, jotka ovat panostaneet hyvin
paljon kampanjaan ja jotka eivät ole tulleet valituiksi
europarlamenttivaaleissa ja joilla ei ole tilintekovelvollisuutta
tai raportointivelvollisuutta. Tämä on semmoinen
asia, jota kannattaa kyllä jonkin verran pohtia; ei välttämättä niin,
että kaikki ilmoittaisivat, mutta ne, jotka ovat esimerkiksi
tietyn rajan ylitse käyttäneet rahaa kampanjaan,
tai sitten ainakin muutama niitten lisäksi, jotka ovat
tulleet valituiksi, voisi ilmoittaa. Jossain määrin
kattavampi kontrolli sen suhteen, mistä rahaa on tullut
ja missä määrin, olisi varmasti varsin
hyödyllistä.
Mikä on sinänsä hyvä, nyt
eduskunnassa olevassa ehdotuksessahan kielletään
ulkomaisen lahjoitustoiminta, ja tietysti tämä ei
ole isku SDP:tä tai Skp:tä kohtaan, jotka ovat
aikanaan olleet tämän tyyppisen rahoituksen varassa,
mutta tältä osin on hyvä, että tällainenkin
säännös tulee, ja on tärkeää,
että sitä valvotaan erittäin huolellisesti.
Lopuksi täytyy todeta, että suurin osa kansanedustajista
on toiminut asianmukaisesti lain pykälien mukaan, ja on
sääli, että ne, jotka ovat toimineet
virheellisesti, leimaavat nyt koko eduskuntaa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Mitä sitten tulee siihen, kuka maksaa
ja kenen tahdon vastaisesti maksellaan tai ei maksella, niin ihmisethän
voivat myöskin äänestää jaloillaan.
Jos asiakasta ei tyydytä, että pankki rahoittaa
jotain puoluetta, hän voi vaihtaa pankkia. Jos ammattiyhdistysliike
ei toimi jäsenensä haluamalla tavalla, viime kädessä voi
omia etujaan polkea silläkin lailla, että lähtee
sitten lätkimään siitä liitosta eikä osallistu
sellaiseen. (Ed. Zyskowicz: Eli pitääkö sen
veronmaksajan vaihtaa maata?) — No, sitten tullaan tähän,
että jos työnantaja kuuluu johonkin järjestöön,
niin hän saa kyllä järjestön
jäsenmaksun vähentää verotuksessaan
ja sitten veronmaksajat maksavat tämän aukon.
Totta kai verovähennykset katetaan jotakin kautta. Kyllä nekin
vähennyskelpoiset jäsenmaksut sieltä kiertyvät
veronmaksajien maksettavaksi aivan niin kuin ammattiyhdistysliikkeen
jäsenmaksut. (Ed. Zyskowicz: Edustaja on väärässä!)
Täällä ed. Jacob Söderman todisti
tämän asian syntyhistorian, että jäsenmaksut
ovat vähennyskelpoisia sekä että.
Sen sijaan täällä on aika vähälle
jäänyt se huoli, että ehdokasasettelu
osoittaa aneemisuutta aika monella suunnalla. On selvästi
syntynyt kynnys asettua esimerkiksi vaaleissa ehdokkaaksi monesta
eri syystä. Voi olla huono imago koko politiikalla, mutta
ennen kaikkea eduskuntavaaleissa ja sitten näissä EU-vaaleissa
taloudelliset edellytykset ovat niin vaikeat, ettei ole varaa lähteä vaaleissa
ehdokkaaksi, ja tästä meidän pitäisi kantaa
huolta. Lauri Tarasti esitti kampanjakattoa. Se äänestettiin
täällä nurin, ja se oli mielestäni
takaisku. Tämä rahoituskynnys ja sen kasvaminen
on vakava uhka demokratialle, koska se ohjaa siihen suuntaan, että vain
miljonäärit voivat jatkossa sitten asettua ehdolle.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Minä oikeastaan pyysin puheenvuoron
sen vuoksi, että minusta tämä raportti,
jonka Valtionta-louden tarkastusvirasto on antanut, ja tämä tarkastusvaliokunnan
mietintö osoittavat sen, että se oli onnistunut
ajatus aikoinaan, että tämä vaalirahoituksen
valvonta annettiin Valtiontalouden tarkastusvirastolle. Heillähän
on nyt paljon käytännön ongelmia, ja
he varmaan pelkäävät tätä uutta
lainsäädäntöä, mutta
kyllä minusta heidän otteensa on sellainen, että tähän
valvontaan tulee nyt täsmällisyyttä ja
järkeä.
Valitettavasti minä nyt vielä sanoisin ed.
Zyskowiczille, että minun vakaa käsitykseni on
se, että työmarkkinajärjestöjen
jäsenmaksut sekä työntekijöillä että työnantajilla
liittoihinsa ovat verovapaita, ja myös se, että molemmat
osapuolet ovat antaneet vaalirahaa suurin piirtein saman verran,
mistä siis Unto Hämäläinen kirjoitti.
Sitten, kun ed. Sasi puhui siitä, että idästä on tullut
rahaa, niin sitä tuli kyllä huomattavasti myös
lännestä, koska ammattiyhdistysliikkeessä oli
valtava taistelu siitä, kenellä on enemmistö. Minusta
olisi todella merkittävää, jos sellainen kielto
tulisi Suomen lainsäädäntöön.
Hallitushan ei sitä esitä, vaan hallituksella
on lievennyksiä osittain tähän.
Ennen kuin ed. Zyskowicz nyt äkäisesti vastaa,
hänen kannattaisi paneutua siihen asiaan.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ajattelin rauhallisesti vastata, että on
virheellinen tämä vasemmistopoliitikkojen pyrkimys
rinnastaa ay-liikkeen jäsenmaksujen verovähennyskelpoisuus
ja sitä kautta tapahtuva kaikkien meidän veronmaksajien
osallistuminen vasemmistopoliitikkojen tukemiseen ja yritysten järjestöilleen
maksamat jäsenmaksut ja niiden vähennyskelpoisuus.
Nimittäin muistan lehdistä lukeneeni, että aikanaan
elinkeinoelämän etujärjestö,
olikohan se siihen aikaan jo TT, keräsi erikseen rahaa
sellaiseen toiseen kassaan yrityksiltä, josta kassasta
rahoitettiin eduskuntavaalikampanjoita, ja myöhemmin viranomaiset
nimenomaan totesivat, että tähän kassaan
ja tähän tarkoitukseen annetut ylimääräiset
jäsenmaksut eivät olleet yritykselle verovähennyskelpoisia,
koska ne menivät poliittisen työn tukemiseen,
joka ei ole vähennyskelpoinen meno.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on ollut hyvä keskustelu
sen vuoksi, että on todellakin aika nostaa esiin kaikki
ne rahat, jotka vaalityössä eteen tulevat. Tämä koskee myös
sitä talkootyötä, mitä muun
muassa ammattiyhdistysten henkilöstö kuukausipalkkalaisena
tekee näissä vasemmistopuolueiden vaalitilaisuuksissa.
Sillekin on olemassa hintalappu, mutta se ei tule näköjään
missään esiin.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On ensinnäkin hienoa, että tämä vaalirahoitus
europarlamenttivaalien osalta on sujunut hyvin, ja tämä antaa
toivoa myös poliittisen järjestelmän
tervehtymisestä.
Arvoisa puhemies! Jatkaisin tuosta, mitä ed. Saarinen
pohdiskeli: millä lailla myös tätä ehdokaskynnystä voitaisiin
madalluttaa. Perustuslakihan lähtee siitä, että 29 § painottaa
nimenomaan kansanedustajan riippumattomuutta. Kaikenlainen vaalituki
ja vaalirahoitus aiheuttaa riippuvuutta. Se on aivan selvä.
Entäpä jos haettaisiin vaihtoehtona myös
sitä, että kansanedustajaehdokkaan henkilökohtainen rahoituspanos
vaaleihin olisi hänen verotuksessaan vähennyskelpoinen?
Tämä edistäisi monen henkilön
mukaan lähtemistä, koska nyt on ongelma juuri
todellakin se, että ei ole rahaa lähteä mukaan.
Jos tuo panostus, minkä hän itse laittaa omista
tienaamistaan tuloista, olisi vähennyskelpoinen, kun se
kohdistuu nimenomaan julkisiin vaaleihin, tämä varmasti
edistäisi monen henkilön mukaan lähtemistä.
Monesti tulee vielä mieleen, että kyllä me
kansanedustajat jotenkin ne vaalilaskut kykenemme hoitamaan, mutta
entäpä ne, jotka jäävät
sitten valitsematta.
Jos haluamme edistää kansalaisyhteiskuntaa ja
sitä todellakin, että ehdokkaita on pyrkimässä sankoin
joukoin, on jäsenäänestyksiä,
on ehdokasehdokkaita ja sitten ehdokkaita ja lopuksi vaalit ja valinta,
niin tämä kyllä edellyttäisi
meillä tämän myös tämän
kansalaisyhteiskunnan rahoituspohjan uudelleen miettimistä.
Seuraavat vaalithan tulevat olemaan mielenkiintoiset, ne käydään
paljon pienemmillä vaalikampanjoilla. Toivottavasti silloin
käy niin, että äänestäjät äänestävät
niitä, jotka pyrkivät eduskuntaan pienimmillä kampanjoilla.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä suomalaiseen demokratiaan
ja länsimaisiin vapausoikeuskäsityksiin kuuluu
järjestäytymisoikeus ja -vapaus. Se on luovuttamaton,
ja sitä on uhattu vain erilaisissa diktatuureissa, kommunistisissa,
fasistisissa diktatuureissa. Me haluamme toimia kaikenlaista sellaista
ihmisoikeuksien ja kansalaisoikeuksien rajoittamista vastaan, jonka
ilmentymiä ovat tässäkin keskustelussa
olleet ne äänenpainot, joissa syyllistetään kansalaisjärjestöjä niiden
suvereenista, itsenäisestä päätöksenteosta.
Me emme voi Suomen kansan kansanedustajina, eduskuntalaitoksena, mennä sillä tavalla
kansalaisyhteiskunnan vapauksia rajoittamaan, että pyrkisimme
määräämään
täältä käsin sitä,
minkälaisia päätöksiä sisäisesti
erilaiset kansalaisjärjestöt tekevät.
Meillä on palkansaajaliikkeessä, ammattiyhdistysliikkeessä,
ehkä noin 1 800 000 jäsentä, jotka
ovat vapaaehtoisesti jäseniä. He ovat halunneet
vaikuttaa työelämän kehittämiseen,
oman arkensa parantamiseen, oman perheensä elatuksen varmistamiseen.
He ovat halunneet järjestäytymällä ottaa
kantaa yhteiskunnalliseen kehitykseen, ja he ovat tehneet yhdessä demokraattisilla
pelisäännöillä avoimesti
päätöksiä siitä, miten
he arvioivat, miten kukin yhteiskunnallinen liike edistää heidän
tavoitteitaan työelämän kehittämiseksi
ja parantamiseksi. Sen perusteella nämä ihmiset
ovat tehneet demokraattisia päätöksiä.
On minun mielestäni täysin sopimatonta ja huonoa
käytöstä, että me täällä lähdemme
heidän itsenäisiä päätöksiään
arvostelemaan. Jos ajatellaan esimerkiksi ... (Puhemies: Nyt 2 minuuttia
on kulunut!) — Jos ihan lyhyesti. — Jos ajatellaan
esimerkiksi pienituloisten koulujen siistijöiden, keittäjien,
alle 2 000 euroa kuussa saavien ihmisten, yhdistyksiä,
nämä yhdistykset ovat toimineet sadan vuoden ajan
juuri sitä varten, että ne vaikuttavat yhteiskunnalliseen
toimintaan. Se on aivan erilaista kuin hämärät
liikemiespiirit, jotka veroparatiiseista, konkurssipesistä,
rikostutkinnan alla olevista järjestelmistä ...
Puhemies:
Nyt, jos te vaan jatkatte ja jatkatte, teidän kannattaa
tehdä muutos työjärjestykseen.
Kiitoksia. Siksi tähän onkin hyvä päättää tämä keskustelu.
Puhemies:
Pöntöstähän saa jatkaa. — Niin,
korokkeelta, pitää sanoa.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Juuri näin.
Valiokunta on tehnyt oikein hyvän mietinnön, ja
minusta teidän valiokuntanne tärkein johtopäätös
on ilman muuta se, mihin jo ed. Söderman täällä viittasikin,
että riippumattomalla valvontatoimella on mahdollisuudet
vaikuttaa myöskin sen luottamuksen palauttamiseen, jonka
puutetta ilman muuta politiikka on nyt kokenut tässä vaalirahakeskustelun
tiimoilta viimeisen kahden vuoden aikana.
On hyvä, että tätä itsetilittävää keskustelua olemme
kaikki käyneet, ja tietysti kaikille tämä kuuluukin,
koska ei varmasti sellaista poliittista ryhmittymää löydy,
jota tämä kysymys ei kosketa. Silti on hyvä kuitenkin
muistaa, että aina se ilmoitusvelvollinen on tässä avainroolissa.
Hän kuitenkin viime kädessä vastaa vaalirahoitusilmoituksen
sisällöstä. Tarkastusviraston valvontatehtävä tulee
sitten painottumaan siihen, millä tavalla sitä ilmoitusvelvollisuutta
noudatetaan ja valvotaan. Tämä on tässä valiokunnan
mietinnössä myöskin olennaista, ja tämä ilman
muuta jättää sitten suuren haasteen,
suuren velvoitteen, tarkastusviraston työn onnistumiselle,
koska sen täytyy pystyä tunnistamaan mahdolliset
virheet, joita näissä ilmoituksissa on ollut.
Siksi on selvää, että tarkastusvirastolla
pitää tässä valvontatehtävässä olla
riittävästi myöskin resursseja. Tähän
johtopäätökseen on helppo yhtyä.
Arvoisa puhemies! Poliittinen toiminta on osa kansalaisyhteiskunnan
toimintaa, se on demokraattista toimintaa, ja tietysti meidän
täytyy puolustaa täällä demokraattista
järjestelmää, jonka keskeinen osa ovat
myöskin poliittiset puolueet. Ne ovat kansalaisjärjestöjä.
Silloin on erittäin suuri huoli ja meidän täytyy
todellakin kantaa huolta siitä, että kaikilla
tässä yhteiskunnassa on myös tasavertaiset
mahdollisuudet asettautua ehdokkaaksi.
Itse kuulun siihen ryhmään, jolle jonkinlainen vaalirahoituksen
katto olisi sopinut jollain tavalla muotoiltuna. Mutta on aivan
selvä asia, että rahoitus muodostaa tänä päivänä kynnyksen
tulla ehdokkaaksi, koska mitä sillä rahoituksella
hankitaan? Sillä hankitaan mediajulkisuutta. Ilman mediajulkisuutta
tai tunnettavuutta ei voi tulla menestystä myöskään
vaaleissa. Tämähän on aivan selvää,
koska ehdokkaan täytyy tehdä itsensä ja
omat ajatuksensa tunnetuksi, ja tämä maksaa.
Puhemies! Täällä on tullut muutamia
ehdotuksia, joita kannattaa ilman muuta myöskin pohtia tulevaisuuden
kannalta. Nyt oli kyse myöskin EU-vaaleista. Miten hyvin
vertailukelpoinen Suomen järjestelmä nyt tämän
uuden vaalilain jälkeen on muihin Euroopan unionin jäsenmaihin?
Me ed. Sasin kanssa työskentelemme myös Euroopan
neuvostossa. Heitän vaan sen ajatuksen, ed. Sasi, pohdittavaksi,
että pitäisikö Euroopan neuvoston puitteissa
tätä kysymystä lähestyä,
että kaikissa EU:n jäsenmaissa — kun
kuitenkin käydään samaa parlamenttia
koskevat vaalit — pitäisi olla mahdollisimman
yhdenmukainen vaalirahoitusjärjestelmä. Nythän
näin ei ole. Kyllä tämän uuden
suomalaisen lainsäädännön kautta
me olemme ilman muuta tämän jälkeen kaikkein
avoimin ja eräässä katsannossa katsoen
myös kaikkein tiukin vaalirahoitusjärjestelmä.
Samanlaista pohdintaa olisi kyllä syytä käydä monissa
EU:n jäsenmaissa — puhumattakaan näistä uusista
Euroopan neuvoston jäsenmaista, jotka ovat sitten olleet
esimerkiksi vanhoja kommunistimaita. Ukrainan presidentinvaaleissa
menestyi, jos omisti suunnilleen yhden televisiokanavan ja takana
oli iso joukko oligarkkeja. Tämä kuuluu, totta
kai, myöskin osittain tähän vaalitarkkailujärjestelmään,
jota myös Euroopan neuvosto ja Etyj tekevät. Eli
tässä on tavattoman suuria eroavaisuuksia, ja
siksi näitä malleja tulisi pystyä aika
objektiivisesti noudattamaan myöskin kaikissa EU:n jäsenmaissa,
kun kyse on, puhemies, EU-vaaleista.
Sitten täällä on tullut ehdotuksia
verovähennysjärjestelmästä.
Minusta meidän pitäisi nyt miettiä myöskin
eteenpäin näitä malleja. Ei riitä, että me
olemme nyt tämän vaalirahauudistuksen nopeasti
tehneet. Ed. Rossi nosti täällä ihan
aiheellisesti kysymyksen siitä, että jos kerran
tämmöinen seminaarijärjestelmä on
eräällä tavalla legitiimi, mikä tarkoittaa
sitä, että yritys voi osallistua seminaariin ja
saa sen kautta 500 tai 600 euron seminaarimaksun vähennyskelpoisena eränä yrityksen
kirjanpitoon, miksei tästä nosteta kysymystä,
etteikö voitaisi luoda jokin verovähennyskelpoinen
malli myöskin yrityksille ja yksityisille henkilöille.
Jos yksityinen henkilö lahjoittaa satasen, se voisi olla
verovähennyskelpoinen, kun kyse on avoimesta lahjoituksesta
ja kyse on yleisesti hyväksyttävästä yhteiskunnallisesta
toiminnasta osana demokraattista yhteiskuntaa ja kansalaisyhteiskuntaa.
Arvoisa puhemies! Nämä ovat minun mielestäni
nyt tavallaan haasteita meille käydä jatkossa tätä keskustelua,
etsiä myöskin niitä malleja, joilla me
vahvistamme nykyisen, vastikään hyväksytyn,
vaalirahan toimivuutta edelleen.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Niin kuin puhemies totesi, tämän
lain tarkoitushan on ollut lisätä avoimuutta,
ja se on ollut pieni yritys lisätä politiikan
ja poliitikkojen uskottavuutta ja heidän kampanjoidensa
avoimuutta ja avoimuutta ja avoimuutta. Se on ollut tämän
lain tarkoitus. Sen takia varmasti on paikallaan, että kun
oikeusministeriötä kuitenkin johtaa — niin
kuin kaikkia muitakin ministeriöitä — ministeri,
poliitikko, niin valvontaviranomaistehtävien sälyttäminen tämän
kaltaiselle instituutiolle on äärettömän hankala.
Siksi oli oikein, että mietittiin, voitaisiinko siirtää oikeusministeriöstä tämä valvontatehtävä
jonnekin
muualle, ja sitten päädyttiin Valtiontalouden
tarkastusvirastoon. Tarkastusvaliokunnan näkökulmasta
huoli syntyy vain siitä, että jos tätä tehtävää ei
resursoida riittävästi, se vaarantaa tarkastusviraston
perustuslaillisia tehtäviä valvoa valtion taloutta,
joka on kuitenkin vielä huomattavasti suurempi, kuin tämä vaalitalous
parhaimmassakaan tapauksessa tai pahimmassa tapauksessa voi olla.
Sitten täällä ed. Sasi esitti sitä,
että pitäisi harkita, että tarkastusvelvoitetta
laajennettaisiin valittujen tai varavalittujen ihmisten ohi. Nyt
kun EU-vaalit, tasavallan presidentin vaalit, eduskuntavaalit ja
kunnallisvaalit kuuluvat tähän tarkastusviraston
valvontatehtävään, sehän tarkoittaa
kymmeniätuhansia ihmisiä. Tämän
koko rempan läpikäynti, kun se rulla pyörii
kuitenkin neljän vuoden aikana jatkuvasti, on niin iso
käytännön tehtävä,
että vielä palaan lopuksi siihen, kuinka tärkeää on,
että Valtiontalouden tarkastusvirasto saa riittävät
resurssit hoitaa tämän tehtävän
hyvin, ja siihen tässä tähdätään.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi nosti esille tukiyhdistykset ja
niiden könttäsummat. Nykypäivänähän
on niin, että ehdokas ei ole mukana tukiyhdistyksen toiminnassa
millään tavalla eikä ole tietoinen, mitä tukiyhdistyksen
toiminnassa tapahtuu. Ehdokas on täysin ulkopuolinen useimmiten,
jolloin voi sanoa, että voi periaatteessa jopa pestä kätensä.
Tähän olisi yksi sellainen vastaus, että me
loisimme tukiyhdistyksen toimintaan mallin, jossa me edellyttäisimme,
että ehdokas on tukiyhdistyksen jäsen tai esimerkiksi
hallitustoiminnassa mukana, jolloin myös ehdokas voi omalta
osaltaan varmistaa, että tukiyhdistys toimii asianmukaisesti.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä oli kyllä yllätys, että edustaja
puhuu tässä minun vieressäni, että hän
ei valvo omaa tukiyhdistystään. Minä en
käsitä tällaista. Minusta on itsestäänselvää,
että ehdokas katsoo tukiyhdistyksen perään:
katsoo kirjanpidon ja katsoo, mistä ne rahat tulevat, ja
avaa sen myös sinne vaalirahahommaan. Minkälainen
käytäntö teillä täällä Etelä-Suomessa
oikein on ollut? Tämä on minulle todella hämmästyttävä asia.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on yleinen asia, joka
on käytävillä ollut esillä useampaan
kertaan. Tässä kohdin on tietenkin se pohdinnan paikka,
miten me lainsäädännössä (Ed.
Ukkola: Eihän siihen lakia tarvita!) tai mietinnöissä otamme
esimerkiksi esille, että edellytetään,
että se ... — Oletteko, ed. Ukkola, itse oman
jäsenyhdistyksenne jäsen, kysyisin tässä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy todeta ed. Lauslahden puheenvuoroon,
että enpä ole pitkän poliittisen urani
aikana kuullut koskaan tällaisista tukiyhdistyksistä,
joissa ehdokas olisi ikään kuin ulkopuolinen toimija.
Tämä on ihan uusi tieto, mielenkiintoinen tieto.
Mutta näihin puheenvuoroihin. Täällä esitettiin äsken,
että vaalirahalahjoituksen saisi vähentää verotuksessa
eli se olisi vähennyskelpoinen meno. Tämä on
erittäin mielenkiintoinen näkemys ottaen huomioon,
että vuosia sitten verotusta haluttiin yksinkertaistaa
ja poistaa kaikenlaisia kansalaisille kuuluvia vähennysmuotoja. Poistettiin
esimerkiksi sairauskuluvähennykset, silmälasikuluvähennykset
verotuksessa. Eli tavalliset kansalaiset eivät saa tehdä vähennyksiä näistä pakollisista
menoistaan, jotka liittyvät terveyteen, ja nyt täällä jopa
esitetään, että jos tällaisia
lahjoituksia vaalityöhön tehdään,
niin ne olisivat verovähennyskelpoisia, mielenkiintoinen näkemys.
Europarlamenttivaaleissa 2009 oli yhteensä 241 suomalaista
ehdokasta, joista 13 valittiin europarlamenttiin ja 6 varasijalle.
Siten europarlamenttivaalien 241 ehdokkaasta vain 19 oli nykylain
mukaan ilmoitusvelvollisuuden piirissä, (Ed. Pulliainen:
Aika vähän!) kuten tarkastusviraston kertomuksen
sivulla 19 todetaan. Vastaavasti samanaikaisesti 222 ehdokasta jää kaiken
ilmoitusvelvollisuuden ja valvonnan eli kaiken kontrollin ulkopuolelle,
vaikka osalla heistä on ollut yli 100 000 euron
kampanjoita ja vaikka monet heistä ovat useiden vaalien
kestoehdokkaita kunnallisvaaleissa, eduskuntavaaleissa, europarlamenttivaaleissa
ja saavat rahoitusta samoilta tahoilta. Eikö nämä sidonnaisuudet
pitäisi saada päivänvaloon, vaikka henkilö ei
tulisi valituksi kyseiseen tehtävään
tai varasijalle? On hieno asia, että perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja on tiedostanut tämän epäkohdan
ja toi sen esille tänään. Tämä epäkohta
olisi hyvin helppo korjata pienillä pykälämuutoksilla.
Arvoisa puhemies! Tässä Valtiontalouden tarkastusviraston
kertomuksessa sivulla 18 on esillä todella vakava epäkohta
liittyen tähän lainsäädäntöön.
Siinä todetaan, kuinka tarkastusvirastolla ei ole jatkossakaan
oikeutta pyytää ilmoituksen oikeellisuuden tarkistamiseksi
selvityksiä ja lisätietoja kolmansilta tahoilta.
Näin ollen tarkastusvirastolla ei ole käytännössä oikeuksia vaatia
tai kerätä ilmoitusten oikeellisuuden tarkastamiseksi
niin sanottuja vertailutietoja. Tämä on valvonnan
ja sen tulosten tulkinnan kannalta olennainen rajoitus. Eli tässä on
oikeastaan lyhyesti ja ytimekkäästi sanottu se,
että tämä laki on ollut susi syntyessään.
(Ed. Pulliainen: Silloinhan se on hyvä juttu!) Mikään
todellinen tarkastustoiminta ei voi sujua tehokkaasti ilman, että tarkastusviranomainen
— on
se sitten verotarkastaja tai Valtiontalouden tarkastusviraston henkilö — saa
käyttöönsä vertailutietoja,
joten tämä puute, tai sanoisinko: suuren porsaan
reikä, lainsäädännössä tulee
korjata pikaisesti.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauslahdelle: Tukiyhdistyksen tilithän
käydään yleisessä kokouksessa
läpi, ja jo vanhan lainsäädännön
mukaan yhdistyksen saamat isommat summat piti eritellä vaalirahoitusilmoituksessa.
Avoimuutta
pitäisi kuitenkin lisätä, ja mielestäni avoimuutta
olisi se, että ay-liike kertoisi, kenelle rahaa on annettu,
yksilöisi sen. Avoimuutta olisi se, että puolueet
kertoisivat, mistä heidän rahansa tulevat, ja
avoimuutta olisi esimerkiksi ennen energiapäätöksiä se,
että tiedämme, kuinka paljon ja mille puolueelle
ja keille henkilöille esimerkiksi ydinvoimayhtiöt
ovat antaneet rahoitusta.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä käsittely
on todellakin aiheellinen sen vuoksi, että europarlamenttivaaleissa
sovellettiin ensimmäistä kertaa vaalirahoituslakia,
jonka tavoitteena on lisätä avoimuutta ja tietoa
ehdokkaiden sidonnaisuuksista.
Mutta kyllä niin Euroopan unionin vaaleissa kuin eduskuntavaaleissa
edelleen demokratian kannalta mielestäni ongelmaksi jää se,
että kampanjahinnat ovat tavattoman korkeat, ja niin kuin tästä mietinnöstä näemme,
suurin vaalikampanjahinta oli näissä vaaleissa,
EU-vaaleissa, 177 000 euroa. Pidänkin harmillisena
sitä, että ehdokas- ja puoluekohtaiset kampanjakatot
jäivät pois hallituksen esityksestä,
vaikka kaikkien puolueiden yhteisessä työryhmässä tähän
päädyttiin.
Kun täällä aiemmassa puheenvuorossaan
ed. Laukkanen totesi, että Suomen lainsäädäntö olisi nyt
EU:n tiukimpia, niin ainakaan näiden kampanjakattojen suhteen
se ei pidä paikkansa. Nimittäin suurimmassa osassa
läntisiä maita säädellään
paljon tiukemmin kampanjahintoja ja myös esiintyy jopa
kieltoja ehdokkaiden ottaa vaalitukea vastaan esimerkiksi yrityksiltä.
Tiukempia lainsäädäntöjä tässä suhteessa
on esimerkiksi Britanniassa, Ranskassa ja Saksassa, ja todellakin
jos vaalikampanjahinnat laskevat, silloin useammalla on mahdollisuus
lähteä ehdokkaaksi.
Ed. Laukkanen täällä sanoi, että mediassa
ei pärjää ilman rahaa, mutta kysehän
on siitä, mikä on se ehdokkaan suhteellinen näkyvyys.
Jos lehdet ovat täynnä vaalimainoksia, niin tarvitaan aina
suurempia mainoksia, jotta sitä näkyvyyttä saadaan.
Sen takia kampanjahintojen alentuessa pienemmällekin mainokselle
tulee huomioarvoa.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ruohonen-Lerner totesi tuossa,
että tavalliset kansalaiset eivät saa tehdä vähennyksiä. Ihan
tavalliset kansalaiset, toivon mukaan, pyrkivät myös
eduskuntaehdokkaiksi, ja kysymys on siitä, asetammeko me
tälle kansalaisyhteiskunnalle — eduskunta on osa
sitä, korkein päättävä elin — sellaisia
tavoitteita, että edistämme juuri kansalaisten
mahdollisuutta lähteä ehdokkaiksi, alennamme sitä kynnystä.
Tässä suhteessa osaltani avoimesti haluaisin pohdiskella
myös sitä, mitä merkitsisi, jos ehdokkaan
oma henkilökohtainen rahoitus olisi hänen verotuksessaan
vähennyskelpoista, edistäisikö se ehdokkaaksi
tulemista, edistäisikö se kansalaisyhteiskuntaa.
Se kohtelisi samalla lailla kaikkien puolueiden ehdokkaita ja ihmisiä.
Totta kai jokaisessa asiassa on puolensa ja puolensa, mutta mielestäni
se olisi yksi tie myös siihen, että ehdokkaiden
ja kansanedustajien riippumattomuus lisääntyisi.
Tällöin olisi vähemmän niitä,
jotka voivat tulla sanomaan, että olemme olleet tukemassa
tai tämä järjestö on ollut tukemassa
ja ehdokkaan olisi hyvä toimia niin ja näin. Aikoinaan
ydinvoimaäänestyksen yhteydessä tässä talossahan
uhkailtiin erityisesti vasemmistopuolueiden edustajia sillä,
että jos eivät äänestä tietyn
ydinvoimaratkaisun puolesta, niin sitten heidän ammattiyhdistyksensä eivät
ole enää tukemassa seuraavissa vaaleissa. Kyseinen
henkilö sai kyllä porttikiellon tähän
eduskuntaa silloin ainakin ja ihan hyvä näin.
Tätä ei tule sallia. Tässä suhteessa
haluan nimenomaan miettiä sitä, löytyisikö näitä riippumattomuuteen
johtavia keinoja, ja juuri tämän kaltainen verovähennyskysymys
voisi olla yksi tällainen.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ed. Lauslahden väite oli aika erikoinen,
että ehdokas ei tiedä, miten hänen oma
tukiyhdistyksensä toimii ja puuhailee ja miten tämä tukiyhdistys
sitten niitä rahoja hankkii. Minä en kyllä ainakaan sellaista
yhdistystä tunnusta omaksi tukiyhdistyksekseni, jos minä en
tiedä, miten se toimii ja miten se rahansa hankkii. Kyllä minä ainakin
haluan tietää sen.
Täällä ed. Kalmari otti esille nämä ay-liikkeen
maksamat vaalituet. Yli 45 vuotta ay-liikkeen jäsenenä olleena
ja edelleenkin ay-liikkeen jäsenenä olevana voin
todeta, että sen muutaman sadan euron lisäksi,
jotka eduskuntavaaleja kohti olen saanut ay-liikkeeltä,
olen saanut kerran kirjoittaa puoli aanelosta liiton lehteen. Minä näen kyllä,
että tämä vaalituki siihen verrattuna,
mitä minä olen ay-liikkeelle maksanut jäsenmaksuja, on
vain murto-osa, mitä minä sieltä tukea
olen saanut. Mutta nämäkin tuet sinänsä ovat
julkisia, ja ne olen ilmoittanut. Näistä pidetään
kyllä näköjään suurta
huolta ja suurta meteliä, mutta suuret kalat uivat hyvin
sameissa vesissä, mikä on käynyt ilmi,
ja minun mielestäni nämä sameat vedet
pitää saada puhdistettua. Ihmettelen kyllä, jos
kokoomuksessa tällainen käytäntö on,
että ehdokas ei tiedä, miten hänen oma
tukiyhdistyksensä toimii.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Tukiryhmien osalta on hienoa tietää,
että täällä jokainen tietää,
mitä siellä on tapahtunut: a) kysymys oli tietenkin
moraalista, että meillä on jokaisella velvollisuus
tietää, mistä ne rahat tulevat, b) se,
jota ehdotin, oli juridinen kysymys. Niin kauan kuin ehdokas ei
ole millään jäsenyydellä tai
muulla tavoin mukana yhdistyksen toiminnassa, ehdokkaalla ei ole
minkäänlaista juridista vastuuta, ja puheenvuorossani
pyrin juuri tätä juridista vastuuta peräänkuuluttamaan,
jotta myös ehdokas pystyy kantamaan vastuun tukiyhdistyksensä toiminnasta
juridisessa mielessä.
Matti Ahde /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä ihan lyhyt kommentti. Verovähennysjärjestelmä vaalirahoituksen
suhteen on kyllä äärettömän haasteellinen.
Ylipäätänsä verovähennyksiä ei pitäisi
valtavasti suosia. Meillä maksetaan 13 miljardia tällä hetkellä verovähennyksiä ja
verotukia yhteiskunnassa, ja me emme kukaan oikeastaan tarkkaan
tiedä, minne ne menevät, miten ne tätä suomalaista
yhteiskuntaa hyödyttävät. Lähtökohtana,
kun mietitään näitä vaalirahoitukseen
liittyviä ongelmia, ei varmaankaan täältä verovähennysjärjestelmän
kautta kannata lähteä. Eivät SAK:n jäsenet
ole saaneet tätä jäsenmaksuverovapautta
sen takia, että he tukevat puolueitten vaalityötä.
Ei koskaan tämä ollut lähtökohta, vaan
lähtökohta oli sopimisessa, josta ed. Söderman
kertoi. Asialla haluttiin korottaa työntekijöitten
järjestäytymisastetta ja parantaa tällä tavalla
sopimusyhteiskunnan toimintakykyä ja sitoa ihmisiä tähän
järjestelmään mukaan, ihan järkevä ratkaisu.
Mutta vaikka se ei kuulu millään tavalla nyt käsiteltävänä olevaan
lakiehdotukseen eikä tähän tarkastusviraston
kertomukseen, en kyllä suosittelisi verovähennysjärjestelmän laajentamista
vaalirahoittajien osalta.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Verotuksen yksinkertaistaminen on ollut hyvin
pitkäaikainen tavoite. Siihen on pyritty kymmeniä vuosia.
Näkisin kyllä todella, että jos vaalikuluja
saisi verotuksessa vähentää, niin se johtaisi
nykyistä huonompaan tilanteeseen kaikkien osapuolten osalta.
Kansalaisille on erittäin vaikea perustella tällaista
uutta vähennysmuotoa ottaen huomioon sen, että kansalaisilta
on poistettu sairauskuluvähennyksiä ym. tämmöisiä tarpeellisia,
lähes pakollisia menoja, jotka aikaisemmin ovat olleet
vähennysten piirissä.
Kuten ed. Räsänen totesi, nämä kampanjakatot
olisivat olleet selkeä ratkaisu moniin ongelmiin, koska
nythän on se ongelma, että kaikissa vaaleissa
kiihtyvä kilpavarustelu aiheuttaa loputonta rahan tarvetta
useille ehdokkaille. Jos eduskuntavaaleissa olisi esimerkiksi 30 000
euron kampanjakatto joka ikisellä ehdokkaalla, voisi summan
ainakin istuvat kansanedustajat mutta erityisesti hallituspuolueiden
ministerit neljän vuoden aikana helposti säästää eli
panna sukan varteen, joten heidän ei tarvitsisi lähteä rahaa
keräämään jopa rikollisilta
tahoilta, kuten olemme viime aikoina saaneet uutisista lukea, että kaikenlaiset
talousrikolliset ovat olleet rahoittamassa valtavia kampanjoita.
Elikkä kampanjakatot on se lääke, jolla
tämä kilpavarustelu saadaan loppumaan.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ihan tähän loppuun vielä yhdyn ed.
Ahteen näkökulmaan verovähennyskelpoisuuden
ongelmallisuudesta. Haluan täsmentää, että osaltani
en ole puhunut laajemmalti verovähennyskelpoisuuden lisäämisestä muutoin
kuin pohdiskellut juuri ehdokkaan henkilökohtaista asemaa.
Siinäkin on ongelmia, minä myönnän sen,
mutta edelleenkin haluan nähdä sen, kuinka me
saamme tätä kansalaisyhteiskuntaa vietyä eteenpäin,
myös niin, että eivät ainoastaan ne, joilla
on mahdollisuus saada sitä rahoitusta tai sitten on omaa
varallisuutta enemmälti, pysty lähtemään
vaaleihin mukaan.
Herra puhemies! Lopuksi kyllä tähän
keskusteluun liittyen: Kun europarlamenttivaaleissa tämä haarukka
oli varsin suuri, niin toivottavasti käy nyt niin, että seuraavissa
eduskuntavaaleissa kampanjat tulevat keskimäärin
puolittumaan. Jos ne puolittuisivat, niin silloin se vastaisi myös
niihin haasteisiin, että tänne ei yksistään
ainakaan rahalla olla tulossa, vaan se vaatii sitten muutakin.
Arja Karhuvaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan näihin kampanjakattoihin, mistä ed.
Lerner sanoi. Mikäli sellaisia valmistellaan tai tehdään,
pitäisi kyllä selkeästi huomioida äänestäjäkunnan
määrä versus ehdolla olevat edustajat,
koska rahasumma, joka käytetään Helsingissä tuntemattomana
sisääntuloon on aivan erilainen kuin rahasumma,
joka käytetään jollain pienellä vähäväkisemmällä paikkakunnalla
politiikkaan tulemiseen. Jotta se katto olisi oikeudenmukainen,
siinä pitäisi asukaskunta ottaa huomioon.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan tähän ed. Rossin huoleen
kansalaisyhteiskunnan toimimisesta. Se on vakava huoli siinä mielessä, mutta
verovähennysoikeudella ei kyllä paranneta yhtään
sitä, koska kun katsoo sitä, jotta meillä on
hyvätuloisia ja on pienituloisia ihmisiä, niin verovähennysoikeudessahan
kävisi siten, jotta se pienituloinen ei kyllä siitä pätkääkään
hyötyisi eikä sillä olisi varaa edes
laittaa siihen kampanjaan yhtään rahaa. Isotuloinen
hyötyisi enemmän. Jos miettii vaikka eduskuntavaaleja,
niin jos tehdään semmoinen verovähennysoikeus, jotta
vähennetään sieltä joku summa,
niin se on progression yläpäästä,
ja silloin hyötyhän tulee totta kai kansanedustajaehdokkaalle,
joka on ollut jo kansanedustajana, olemaan kohtuullisen hyvä.
Mutta sitten joku tuommoinen ihan pienituloinen, joka on toimeentulotuella,
ei hyötyisi pätkääkään
siitä hommasta. Se ei kyllä sieltä kautta
lisää sitä kansalaisyhteiskuntaa, joka
tarkoittaa minun mielestäni terminä sitä,
jotta valituksi tulisi ihmisiä kaikista yhteiskuntaluokista, kaikilta
tasoilta, koska silloin se ääni parhaiten kuuluisi,
eikä pelkästään hyvinvoivia
ihmisiä tai hyvin pitkälle kouluja käyneitä,
niin kuin täällä eduskunnassa tahtoo
vähän olla. Seula on kyllä niin kova,
että täältä semmoinen vähempiosainen
porukka puuttuu kokonaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kyllä minä kavahdin ed.
Karhuvaaran äskeistä kannanottoa tämmöisistä kuntakohtaisista
tai vaalipiirikohtaisista kampanjakatoista ja -rajoituksista.
Aika uskomaton juttu, jos ajatellaan ihan vakavasti tätä tilannetta.
Näkee, että ed. Karhuvaara on pyörinyt
täällä Helsingissä ja ehkä ei
ole poistunut alueelta ollenkaan. Kun tullaan tuonne meidän
alueellekin Ouluun ja sitten vielä vähän
sieltä pohjoisempaan, Lappiin, niin se pyöriminen
siellä vaalikentillä on uskomaton suoritus logistisesti.
Samoin siellä on näitä lehtiä aivan
pilvin pimein. Siellä ei yhdellä Hesarilla pärjää alkuunkaan.
Elikkä siis toisin sanoen tuo lähtökohta
on hiukan "persoonallinen", ollaan ystävällisiä ed.
Karhuvaaraa kohtaan.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Olen pitkälti samoilla linjoilla äskeisen edustajan
kanssa, mutta tässä oli puhetta siitä, että Suomessa
on hyvin erilaisia vaalipiirejä. Mutta onhan se näin,
että jokaisessa Suomen vaalipiirissä on samat
pelisäännöt. Jos kussakin vaalipiirissä on
esimerkiksi 30 000 euroa maksimaalinen summa, jonka saa
käyttää tähän kampanjaan,
niin tällaisessa tilanteessa, kun edustajat maksimissaan
sen saman summan käyttävät, niin äänestäjätkin
pystyvät vähän vertailemaan sitä,
mitä sillä summalla eri ihmiset saavat aikaiseksi.
Jos etukäteen ennen vaaleja kaikki kertovat sen summan,
minkä käyttävät vaalityöhön,
ja vähän erittelevätkin rahankäyttöä,
niin äänestäjät pystyvät
silläkin tavalla vertailemaan näitä vaihtoehtoja,
minkälaista rahankäyttöä ja
taloudenhallintaa kukakin sitten osoittaa siinä kampanjan
aikana.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Verovähennysoikeus ei oo tästä maailmasta.
Varmaan se ei tuu kuulohonkaan. Sitä ei eres kansa hyväksy
eikä varmahan moraalisesti ehrokkaatkaan. Mutta ed. Pulliainen
otti mun mielestä tärkiän asian esille,
sen, että kyllähän tuolla maakunnissa
joutuu todella paljo kiertämähän. Ja
ennen kaikkea, jos otan oman vaalipiirin, Vaasan vaalipiirin, siel
on kolome suomenkielistä lehteä, sitte siel on
ruotsinkielinen lehti, ja jollakin lailla kaikis pitää mainostaa,
niin ei se oikeen tuollaanen vaalipiirikampanjakattokaan... Kyllä joku
tietty kohtuus pitää olla, ja mä luulen,
jotta erelliset eduskuntavaalit antoi hyvän signaalin sille — merian
avustamana — että vaalirahat tuloo pienenemähän,
ja kiitos siitä niille, jokkei aikanansa ilimoottanu, niin
ku piti, se on tullu läpinäkyvämmäksi,
ja lakiki on pikkusse viel täsmentyny ja uuristunu.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! En todellakaan tarkoittanut maantieteellisesti tätä kampanjakattoa,
vaan puhuin nimenomaan hinnasta per ääni. Elikkä todellinen
kampanjahintahan näkyy siinä, kuinka monta euroa
yksi ääni on maksanut tälle ehdokkaalle.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Kun puhuttiin näistä erilaisista
vaalipiireistä, niin on hyvä ottaa esille myös
se, että nämä lehti-ilmoituksethan ovat
lehdissä hyvin erihintaisia eri ehdokkaille riippuen siitä,
minkälaisia suhteita ehdokkailla on kyseisen lehtikonsernin
omistajiin ja sitten myös hallituksen jäseniin.
Tietenkin yksi ongelma, joka liittyy tähän hinnotteluun,
on, että kaikilla ehdokkailla ei ole samoja hintoja, vaan
on näitä tiettyjä alennuksia, joita annetaan
oman aateryhmän edustajille enemmän kuin toisille.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Arvoisa kollega täs vierellä kirvoitti
ottamaha viel pienen puheenvuoron. Kyllä meillä ainakin
on reilu sääntö. Oli ministeri tai edustaja
tai sitten uusi ehdokas, niin siel on tasan tarkkahan kaikilla sama
hinta Pohojanmaan leherillä, että siinä pitää olla
kyllä kiitollinen, että se on tasapuolista. En
mä usko, että siellä pärstäkerroin
ratkasoo mitään. Ehkä joku tietty paljousalennus
voi olla, mutta se on hyvin minimaalinen, jotta tähän
mä en oikein taharo uskoa, että tällaista
kähämintää maakunnan leherillä ainakaan
on.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Tuohon äskeiseen puheenvuoroon toteaisin,
että onko kyseinen edustaja päässyt näiden lehtien
kirjanpitoja tarkastamaan, että tietää,
mistä puhuu. On paljon luuloja, ja sitten ne eivät välttämättä perustu
todelliseen tietoon.
Sitten on tietenkin näitä ilmaisia puffeja
ennen vaaleja. On kaikenlaisia tällaisia gallupeja, joita
tehdään tarkoitushakuisesti, jolloin aivan selkeästi
nähdään, kenen kampanjaa halutaan edistää ja
kenen kampanjaa halutaan hankaloittaa. On monia tapoja manipuloida
myös äänestäjiä silloin
kampanjoitten aikana.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Varmasti keskustelu ylipäänsä vaalirahoituksen valvonnasta
on hyvin tärkeää. Kiinnittäisin
huomiota näihin lehtikampanjoihin, mitä viime
vaalien alla oli. Siellä oli valtavia lehtikampanjoita. Kuitenkin
ehdokkaat sanoivat, että sen kampanjan suuruus on ollut
esimerkiksi 50 000. Katin kontit, ei 80 000 riitä.
Eli täytyy kysyä ihan vakavasti, mistä nuo
rahat tulevat. Mistä tulevat ne lehti-ilmoituskampanjat?
Ja todellakin tulee mieleen esimerkiksi, ovatko esimerkiksi jotkut
firmat, joilla on vuosisopimus lehden kanssa, antaneet sieltä tietyille
ehdokkaille ilmaiseksi mainostilaa. Tämä on erittäin
iso epäkohta, jos puhutaan reiluudesta. Siinä mielessä tämä on
yksi sellainen kivi, joka myös olisi pitänyt ehdottomasti kääntää tässä vaalirahoituskeskustelussa
ja -valvonnassa.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että oon
kattonu vissiin liian pienestä reiästä avaraa
maailmaa, oon ehkä liian sinisilimäänen.
Varmahan tällaasiakin ilimenöö, mutta mun
mielestä nuo niin sanotut porsahanreijän aukot
on aika heleppo ruveta tukkimahan. Eiköhän nämä viime
vuosien keskustelut oo menny niin pitkälle, joka on saanut
hyvää aikahan, jotta kyllä tämä asia
korijaantuu, ja se on hyvä, jotta näistä puhutahan.
Keskustelu päättyi.