6) Laki elintarvikelain 56 §:n muuttami-sesta
Anne Kalmari /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viime viikolla käsittelimme täällä elintarviketurvallisuutta
koskevaa selontekoa ja keskustan eduskuntaryhmä kyseenalaisti sen,
että maahamme voidaan tuoda elintarvikkeita, joiden tuottamiseen
on voitu käyttää aineita, jotka meillä on
vaarallisiksi todettu ja kielletty.
Siispä käytännön tekoihin.
Olen tehnyt lakialoitteen parakvatin avulla tuotettujen elintarvikkeiden
maahantuonnin kieltämiseksi.
Suomessahan tämän parakvatin käyttö torjunta-aineena
on ollut kielletty jo vuodesta 1985, ja torjunta-aine parakvatti
kiellettiin koko EU:ssa vuonna 2007. Kuitenkin maahamme tuodaan elintarvikkeita,
joiden tuottamiseen tätä kyseistä torjunta-ainetta
on käytetty. Parakvatti on kielletty sen akuutin myrkyllisyyden
ja puuttuvien hoitokeinojen takia. Parakvatti on luokiteltu erittäin myrkylliseksi
aineeksi akuutin hengitystiemyrkyllisyyden takia, ja aine on akuutisti
erittäin myrkyllistä suunnilleen kaikille eliöryhmille
nisäkkäät mukaan lukien. Aineelle ei
ole vastamyrkkyä tai hoitokeinoa.
Parakvatti on pysyvä ja voi kertyä maahan, josta
se kulkeutuessaan voi aiheuttaa pitkäaikaisia haittavaikutuksia
vesistöihin. Aine on myrkyllistä vesieliöille
jo hyvin pieninä pitoisuuksina. Se voi jo pieninäkin
annoksina aiheuttaa vakavia terveyshaittoja ja jopa kuoleman sekä ihmisille
että eläimille. Myrkkyä ruiskutettaessa
on käytännössä mahdotonta välttää luonnonvaraisten
lintujen ja nisäkkäiden altistumista. Aine säilyy
luonnossa pitkään. Kenttäkokeissa puolet
aineesta oli jäljellä maassa vielä 7—8
vuoden kuluttua.
Parakvatin tappavan annoksen arvioidaan olevan ihmisellä noin
20—40 milligrammaa ruumiin painokiloa kohden. Näin
ollen vajaan ruokalusikallisen verran parakvattia sisältävää torjunta-ainetta
riittää tappamaan aikuisen noin 70 kiloa painavan
ihmisen. Korkeilla annoksilla kuolema seuraa yleensä muutamien
päivien kuluessa altistuksesta. Kuolleisuus on yleensä varsin
huomattavaa lievemmissäkin myrkytystapauksissa.
Parakvattia käytetään hyvin yleisesti
brasilialaisen gemosoijan viljelyyn, ja voikin sanoa, että emme
piittaa brasilialaisen soijanviljelijän terveydentilasta
vähääkään, jos emme
tällä aineella tuotettujen elintarvikkeiden maahantuontia
kiellä.
Olen tehnyt elintarvikelain 56 §:ään
muutosehdotuksen. Siellähän on jo olemassa kielto: "Valvontaviranomainen
voi kieltää elintarvikkeen alkutuotannon, valmistuksen,
maahantuonnin, maastaviennin, kaupanpidon, tarjoilun tai muun luovutuksen
taikka käytön elintarvikkeen valmistuksessa, jos
elintarvike tai siitä annetut tiedot, elintarvikkeen tuotanto-,
jalostus- tai jakeluvaihe taikka elintarvikehuoneisto, alkutuotantopaikka
tai niissä harjoitettava toiminta ovat sellaiset, että ne
aiheuttavat tai niiden voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan
vakavaa terveysvaaraa eikä terveysvaaraa voida muilla tavoin
estää."
Halusin tähän lisäyksen: "Koska kasvinsuojeluaine
parakvatti on luokiteltu erittäin myrkylliseksi, maahantuonti
niiltä elintarvikkeilta, joiden tuottamiseen on käytetty
parakvattia, kielletään."
Ruotsissa parakvatti on aiheuttanut ison kohun, ja toivoisin,
että tästä keskusteltaisiin enemmän
myös meillä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä aloite on erinomaisen
paikallaan, siitä voimme olla todella samaa mieltä,
ja kaikki sekin, mitä ed. Kalmari äsken kertoi,
varmasti pitää paikkansa.
Mutta muutama näkökohta siitä, onko
tämä asia nyt aivan uusi täällä keskustelukysymyksenä:
Se ei suinkaan, arvoisa puhemies, ole uusi asia. Täällä Suomessa
käytiin asiasta kymmenkunta vuotta sitten erittäin
kova keskustelu. Kuluttajajärjestöt olivat liikenteessä tämän
asian tiimoilta, ja syynä oli se, että Välimeren
alueella parakvattia oli ryhdytty käyttämään
lasinalaisviljelyksessä kasvinsuojeluaineena. Elikkä toisin sanoen
kun sieltä tuotiin tomaattia ja muuta sellaista Suomeen,
niin sitten samalla tuotiin tänne Suomeen myöskin
parakvattia.
Silloin heräsi täällä keskustelu — siinä oli
varmaan joku tapaus, joka toi tämän asian voimallisesti
päivän keskusteluun — ja silloin vaadittiin erittäin
voimakkaasti kansainvälisiä toimia niin, että vaikutetaan
siellä Välimeren alueella tähän parakvatin
käyttöön. Ja mikä oli aivan
erityinen syy, oli se, että työntekijät
olivat Afrikasta tuotuja pimeitä työntekijöitä,
joita ei suojeltu millään tavalla tältä myrkyltä.
Senhän, mistä siinä on kysymys, ed. Kalmari
jo kertoi.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nimenomaan ympäristöjärjestöt
ja moni muukin taho tekivät hyvin voimakasta työtä EU:hun
päin, että parakvatti saatiin EU:ssa kiellettyä.
Ruotsi oli erittäin aloitteellinen, mutta Suomi teki myös
hienoa työtä. Kiitoksia niille henkilöille,
jotka ovat tässä mukana olleet aikanaan. Seuraava
askel olisi koko maailmassa sama asia.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suomi ja Pohjoismaat ovat perinteisesti vetäneet
kasvinsuojeluaineasioissa erittäin tiukkaa linjaa ja lainsäädäntöä.
Eurooppa ja muu maailma on tullut hieman perässä.
Ongelma on kuitenkin hyvin usein valvonnassa. Hyvin paljon erityisesti
tuoretuotteita tänäkin päivänä Suomeen
tulee sen kaltaisia tuote-eriä, joissa jäämäpitoisuudet
ovat liian korkeita. Tämä asettaa tietysti meidän
valvontaviranomaisillemme erittäin suuria paineita. Kuluttajahan
ei juuri näihin pysty reagoimaan muutoin kuin ehkä keskittämällä ostoksensa
kotimaisiin tuotteisiin. Mutta tämä lakialoite
on varmasti hyvin hyvä ja omalta osaltaan nostaa juuri
ongelmat kasvinsuojelulainsäädännössä oikealla
tavalla esille.
Haluan kuitenkin painottaa juuri tätä valvonnan
osuutta. Maa- ja metsätalousministeri Anttila vastasi osaltaan
kirjalliseen kysymykseen mansikan alkuperämaan merkitsemisestä hyvin hyvällä tavalla,
jonka haluan tässä todeta: "Maa- ja metsätalousministeriö tulee
kehottamaan Eviraa kohdentamaan kesä—heinäkuun
tarkastusresurssejaan mahdollisimman paljon mansikan merkintöjen
tarkastamiseen. Lisäksi maa- ja metsätalousministeriö kehottaa
Eviraa viemään kaikki todetut väärennystapaukset
eteenpäin poliisille ja syyttäjäviranomaisille
huolimatta siitä, että esitutkintakynnys ei mahdollisesti
ylity."
Tämä liittyy, arvoisa puhemies, siihen, että meille
tuodaan eri maista tuotteita, jotka Suomessa väärennetään
kotimaisiksi, pakataan uudelleen suomalaisiin laatikoihin ja myydään
sitten kuluttajille suomalaisina. Se on selvä väärennys.
Tässä mielessä, kun tuossa äsken
pohdittiin vaalirahoitusta ja sitä, kuinka Valtiontalouden tarkastusviraston
resursseja tulee lisätä, tässä on myös
saman tyyppinen kysymys: onko Eviralla sitten oikeasti niitä resursseja,
jotta se pystyy valvomaan vaikkapa tämän lakialoitteen
kaltaisten tuotteiden, parakvatin, käyttöä tai
jäämäpitoisuuksia ylipäätänsäkin
tai sitten näitä väärennystapauksia,
joita meillä yhteiskunnassa tapahtuu.
Sen takia tämä on tärkeä kysymys,
että kuluttajalla pitää olla luottamus
siihen, että meidän toreilla ja vähittäiskaupassa
myös kesäaikana tapahtuva myynti on luotettavaa
ja ne tuotteet ovat sellaisia, että niitä voi
tarjoilla huoletta lapsille, vanhuksille tai myös niille
henkilöille, joilla on erityyppisiä sairauksia
ja tätä kautta saavat sitten helposti myös
tiettyjä allergioita ja reaktioita.
Siinä mielessä tuo Eviran resurssikysymys
on kauhean iso asia. Varmaan tässäkin on pakko
todeta, että siihen palataan sitten taas budjetin yhteydessä.
Mutta tämä on myös järjestäytyneen yhteiskunnan
kannalta niitä asioita, että ne pitää pystyä hoitamaan
niin, että kuluttajalla on aina varma tieto, että tuotteet
ovat puhtaita ja turvallisia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalmarin aloite on hyvä ja asiallinen
ja perustelut varmaan pitävät, joita hän
tuossa käytti puhujakorokkeelta. Tähän
valvontaan liittyen pyysin puheenvuoron siinä mielessä,
että kun luin tätä aloitetta, niin ajattelin,
että luonnostaan tämä parakvatti on jo,
jos Evira sen huomaa, valvonnassa, kielletty, mutta en sitä puolta
tiedä, pystyykö nyt jo käännyttämään
tämmöisen erän pois, jos se todetaan.
Mutta itse tähän tuottavuusohjelmaan. Silloin kun
gmo:sta keskusteltiin, oliko se viime viikolla, täällä eduskunnassa,
niin siinä yhteydessä käytin saman tyyppisen
puheenvuoron kuin mitä taidan tässä sanoa:
Eihän Evira yksin pysty valvomaan, vaan siinähän
ketjussa ovat kaikki, siinä on Tulli, Rajavartiolaitos,
poliisi, kuntien elintarvikevalvontasysteemit. Näidenhän
pitää olla kaikkien kunnossa ja pitää olla
riittävät henkilövoimavarat siellä.
Ja kun olen ymmärtänyt, että tuottavuusohjelma
koskee kaikkia näitä jatkossa, niin silloinhan
siinähän heikennetään tätä valvontaresurssia.
Silloin pitäisi uudelleen tarkistaa, jotta ainakaan,
mistä ed. Rossi aikaisemmin totesi, tämmöistä valvontaketjua
ei saisi siltä osin heikentää. Nythän
luotetaan vielä lisäksi siihen omavalvontajärjestelmään,
jolloin odotetaan, että kun tehdään jotain
sapuskaa tai joka tasolla välitetään
ruokia, niin sille pitää olla omavalvontasuunnitelma
ja valvontatoimia. Jos joku pettää siinä,
niin sitten joutuu tekemään selvityksen sille
viranomaiselle siitä, mikä tässä on
pettänyt, ja se käydään läpi.
Mutta jos meillä vuotaa se rajalla tapahtuva valvonta,
niin silloinhan kukaan ei enää tiedä,
mitä siellä tapahtuu, ja se, joka syö sen
ruuan, ei tiedä, mitä myrkkyjä siellä eväässä on
sitten.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomessa on kemikaalivirasto, ja tämän
kaltaisilla virastoilla on suuri rooli koko tämän
aihepiirin eteenpäinviemisessä. Siinä,
miten sitä valvontaa sitten lisätään,
meillä kaikilla on mahdollisuus. Ministeri Anttilan kanssa
on sovittu, että kun muun muassa seuraava mansikan väärennys,
siis esimerkiksi EU:n ulkopuolelta tulevan erän siirtäminen
kotimaisiin laatikkoihin tulee minun tietooni, niin soitan hänelle
ja kahdessa minuutissa tieto on myös Eviralla ja tarkastajat lähtevät
liikkeelle. Tässä mielessä näitä ketjuja pitää vaan
muodostaa, koska näitä on hirveän vaikea
löytää. Tämä valvonta
on siinä mielessä — ymmärrän,
kun viranomaisilla on kesälomat ja kaikki — hirveän
vaikea tehtävä, mutta meidän pitää auttaa
siinä.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtelalle: Hommahan toimii niin, että jos
tullitarkastuksissa on jäämäpitoisuuksien
ylitys, silloin tietenkin elintarvike-erä käännytetään
takaisin. Mutta ellei kärähdä tullissa,
ei tehdä testauksia tai sitten jäämäpitoisuudet
jäävät alle mutta tätä torjunta-ainetta
on käytetty, niin silloin tavara tulee Suomeen. Kyse on
myöskin erittäin isolta osin eettisestä ongelmasta,
siitä, katsommeko, että on oikein, että nämä viljelijät
toisaalla käyttävät aineita, joista on
erityisen suurta haittaa nimenomaan sille ruiskutuksen tekijälle.
Keskustelu päättyi.