8) Laki rikoslain 24 luvun muuttamisesta
Pauliina Viitamies /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen rikoslain 24 luvun
muuttamisesta. Lakialoite käsittelee vainoamisen kriminalisointia.
Psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi ja koskemattomuus on jokaisen
kansalaisen perusoikeus. Fyysinen koskemattomuus on suojattu hyvin Suomen
rikoslainsäädännössä.
Sen sijaan psyykkinen hyvinvointi ja koskemattomuus eivät
toistaiseksi ole saaneet saman kaltaista lain suojaa.
Vainoamisella tarkoitetaan tarkoituksenmukaista toiseen henkilöön
toistuvasti kohdistuvaa ei-toivottua käyttäytymistä,
joka aiheuttaa pelkoa tai jota perustellusti voidaan pitää pelottavana.
Kun vainoaminen heikentää olennaisesti uhrin psyykkistä ja
fyysistä hyvinvointia, se rikkoo tätä perusoikeutta.
Monet vainoamiseen liittyvät teot ovat Suomessa jo nykyisin
rangaistavia. Vaikka uhkaaminen tai kotirauhan rikkominen on erikseen
kielletty laissa, se ei anna uhrille riittävää suojaa.
Suomessa on vuodesta 1999 lähtien ollut käytössä myös
uhria suojaava lähestymiskielto. Uusien lähestymiskieltojen
määrä on merkittävä. Lähestymiskielloista
80 prosenttia liittyy parisuhteeseen. Nykyinen lähestymiskielto
ei aina riitä pitämään uhkaajaa
loitolla. Vaikka lähestymiskieltoon määrätty
henkilö ei saa tavata suojattavaa henkilöä,
ottaa häneen yhteyttä, seurata tai tarkkailla
häntä, kieltoa rikotaan yli kolmanneksessa tapauksista.
Häirintä kestää tutkimusten
mukaan keskimäärin kaksi vuotta.
Suuri osa vainoamisista liittyykin parisuhteeseen, missä ne
myös jatkuvat pisimmän aikaa. Muita vainoamistapauksia
ovat esimerkiksi vanhempien ja lasten väliset ongelmat
tai ammatin tuomat tilanteet.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
pakko todeta, että myös tässä talossa
monet kollegat ovat kokeneet joutuneensa tietyn tyyppisen pitkäkestoisen
vainon kohteeksi, ja siksi ihmettelenkin, että tämä asia
ei tässä vaiheessa käsittelyä nyt
kollegoita kiinnostanut tämän enempää, kun
sali näyttää kovin tyhjältä.
Arvoisa puhemies! Vainon kohteeksi joutuminen on uhrille erittäin
stressaavaa, ja useimmat saavat sen johdosta psyykkisiä oireita.
Yli puolelle vainoamisen kohteeksi joutuneista henkilöistä kehittyy
posttraumaattiseen stressireaktioon kuuluvia oireita. Australialaisessa
väestöpohjaisessa kyselytutkimuksessa pitkäkestoiselle
vainoamiselle altistuneista henkilöistä 36 prosentilla
todettiin elämänlaatua olennaisesti rajoittavia
psyykkisiä oireita ja 12 prosenttia ajatteli toistuvasti
itsemurhaa.
Tällä hetkellä avun hakeminen vainoamiseen lähestymiskieltoa
hakemalla on uhrin oman aktiivisuuden varassa. Lähestymiskielto
ei rankaise juridisesti uhkaajaa. Vainoamisen kriminalisointi osoittaisi,
että sitä pidetään vääränä ja
tuomittavana käytöksenä.
Vainoamisesta koituu uhrille yleensä huomattavia taloudellisia
kuluja, muun muassa puhelinliittymän vaihtaminen, asuinpaikan
muutos, lähestymiskiellon hakeminen, turvajärjestelmien hankkiminen,
terveydenhuoltokulut. Vainoamisen kriminalisointi mahdollistaisi
vahingonkorvauslain mukaisesti korvauksen hakemisen aiheutuneista
kuluista.
Arvoisa puhemies! Vainoaminen aiheuttaa kuluja myös
yhteiskunnalle. Uhri tarvitsee terapiaa, muita terveyspalveluja,
turvakotia, sosiaalitoimen ja poliisin apua.
Ruotsissa vuonna 2006 tehdyn tutkimuksen tulosten pohjalta Suomessa
arvioidaan yli 100 000 ihmisen altistuvan vuosittain vainoamiselle.
Muut ulkomaiset tutkimukset osoittavat, että väestöstä satunnaisesti
valituista naisista 12—16 prosenttia ja miehistä 4—7
prosenttia on altistunut vainoamiselle elämänsä aikana.
Vainoamiseen liittyvää eurooppalaista lainsäädäntöä on
selvitetty kahdessa EU-hankkeessa vuosina 2005 ja 2006. Keväällä 2007
julkaistun komission raportin ja sitä vuonna 2009 seuranneen
tiedeartikkelin mukaan vainoaminen on kriminalisoitu kahdeksassa
Euroopan unionin jäsenvaltiossa — Itävallassa,
Belgiassa, Tanskassa, Saksassa, Irlannissa, Maltalla, Hollannissa
ja Isossa-Britanniassa — sekä kaikissa Yhdysvaltain
osavaltioissa, Australiassa, Uudessa-Seelannissa, Japanissa ja Kiinassa.
Näiden maiden lisäksi laki vainoamisesta on valmisteilla
ainakin Ruotsissa, Islannissa ja Etelä-Afrikassa. Kaikissa
näissä edellä mainituissa Euroopan unionin
jäsenvaltioissa on myös laki lähestymiskiellosta. Käytännössä on
havaittu, että lait lähestymiskiellosta ja vainoamisen
kriminalisoinnista tukevat toisiaan. Vainoamisen kriminalisointi
on todettu toimivaksi, vainoamisen määrittelyä ei
ole koettu vaikeaksi, ja laki on vaikuttanut myös ennalta ehkäisevästi.
Arvoisa puhemies! Ehdotankin siis, että muutetaan rikoslain
24 lukua siten, että siihen lisätään
uusi 2 a § seuraavalla tekstillä yksityisyyden,
rauhan ja kunnian loukkaamisesta: "Joka harjoittaa toista henkilöä kohtaan
vainoa ja epäasiallisesti ja toistuvasti seuraa, tarkkailee,
ottaa yhteyttä tai yrittää sellaista
ei-toivottua käyttäytymistä, joka aiheuttaa
pelkoa tai jota perustellusti voidaan pitää pelottavana,
on tuomittava vainoamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi
vuodeksi."
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä käsittelyssä oleva
ed. Viitamiehen ehdotus rikoslain 24 luvun muuttamiseksi on hyvin
tärkeä. Kuten ed. Viitamies tässä totesi,
niin psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi sekä koskemattomuus ovat
jokaisen kansalaisen perusoikeus. Fyysisen koskemattomuuden puolesta
on tehty toimenpiteitä Suomen rikoslainsäädännössä,
sen sijaan nimenomaan tämä psyykkinen hyvinvointi
ja koskemattomuus eivät ole saaneet saman kaltaista suojaa.
Tänä päivänä naisiin
kohdistuva väkivalta on erityisen vakava ongelma. Yleisimmin
naiset joutuvat väkivallan kohteeksi pari-, lähi-
tai tuttavuussuhteissa. Perhe- tai parisuhdeväkivalta on hyvinkin
moniulotteista, fyysistä, seksuaalista, henkistä,
taloudellista tai uskonnollista. Väkivallan tekijä voi
olla mies tai nainen tai molemmat, ja väkivalta saattaa
kohdistua puolisoon tai lapseen. Kyse on kuitenkin samasta asiasta,
väkivallasta, joka on rikos myös perheen sisällä.
Kun vainoaminen heikentää olennaisesti uhrin
psyykkistä ja fyysistä hyvinvointia, se rikkoo perusoikeutta.
Tällä vainoamisella tarkoitetaan tarkoituksenmukaisesta
toiseen henkilöön toistuvasti kohdistuvaa ei-toivottua
käyttäytymistä, joka aiheuttaa pelkoa
tai jota perustellusti voidaan pitää pelottavana.
Vainon kohteeksi joutuminen on uhrille erittäin stressaavaa,
ja tästä monet saavat psyykkisiä oireita.
Monet vainoamiseen liittyvät teot ovat Suomessa nykyisin
rangaistavia. Vaikka uhkaaminen tai kotirauhan rikkominen on erikseen
kielletty laissa, se ei anna kuitenkaan uhrille riittävää suojaa.
Myöskään lähestymiskielto ei
aina riitä pitämään uhkaajaa
loitolla. Vaikka lähestymiskieltoon määrätty
henkilö ei saa tavata suojeltavaa henkilöä,
ottaa häneen yhteyttä tai seurata tai tarkkailla
häntä, niin siitä huolimatta tämä ei
toimi.
Arvoisa puhemies! Kuten aloitteessakin todetaan, lähestymiskieltoa
todella rikotaan yli kolmanneksessa tapauksista ja häirintä kestää keskimäärin
kaksi vuotta. Tämä heikentää ihmisen elämänlaatua
huomattavasti. Suomessa arvioidaan yli 100 000 ihmisen
altistuvan vuosittain vainoamiselle. Lapsiin ja naisiin kohdistuva
väkivalta on yksi maailman laajimmista ja vaikeimmista
ongelmista, ja Suomessa kuolee vuosittain yli 20 naista puolisonsa,
miesystävänsä tai entisen puolisonsa
surmaamina.
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä avun
hakeminen vainoamiseen lähestymiskieltoa hakemalla on täysin
uhrin oman aktiivisuuden varassa. Lähestymiskielto ei rankaise
juridisesti uhkaajaa. Vainoamisen kriminalisointi osoittaisi, että sitä pidetään
vääränä ja tuomittavana käytöksenä.
Vainoamisen kriminalisointi mahdollistaisi myös vahingonkorvauslain
mukaisesti korvauksen hakemisen aiheutuneista kuluista. Näin
on tehty monissa EU-maissa, kuten ed. Viitamies täällä kertoi.
Arvoisa puhemies! Meidän on nyt huolehdittava, että sekä väkivallan
uhreille että tekijöille järjestetään
kriisiapua, neuvontaa ja ohjausta jokaisessa kunnassa. Eduskunnan
enemmistö on allekirjoittanut julistuksen, jonka vaatimuksiin kuuluvat
muun muassa, että kaikkien väkivaltarikoksien
tulee olla virallisen syytteen alaisia ja että väkivallan
uhreille suunnatut kunnalliset auttamispalvelut kirjataan lakiin.
Julistuksessa vaaditaan lisäksi, että väkivaltaa
ei sovitella, että turvakotipalvelut nostetaan kansainvälisten
vaatimusten tasolle ja että naisiin kohdistuvan väkivallan
vastaisen toimintaohjelman toteuttamiseen varataan riittävät
resurssit. Tässä lakialoitteessa puututaan myös
siihen henkiseen puoleen, joka vetoomuksesta yhä puuttuu.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun vainoista puhutaan, niin omaan
mieleeni nousevat lähinnä kansanryhmiin kohdistuvat
vainot. Mutta tässä aloitteessa käsitellään
nyt lähinnä yksilöllistä, yksilöön
kohdistuvaa vainotilannetta, ja kun ed. Viitamies puheessaan ehkä leikillisesti
viittasi joidenkin kansanedustajien kokemaan vainoon ymmärtääkseni
lähinnä median taholta, mieleeni nousi se, miten
tässä lopulta tämä vainoaminen
määritellään ihan vakavasti puhuen,
että tätä ei käytettäisi
väärin.
Ymmärtääkseni vaino ei tässä aloitteessa
edellytä väkivaltaa tai edes välttämättä väkivallalla uhkaamista
vaan seuraamista, tarkkailua, yhteydenottoa ja sellaista ei-toivottua
käyttäytymistä, joka aiheuttaa pelkoa.
Kysymys on hyvin pitkälti silloin yksilön omasta
kokemuksesta, mikä käyttäytyminen aiheuttaa
pelkoa. Ehkä lainsäädännössä voi
olla aika vaikea sitten vetää niitä rajoja,
mikä on lopulta tämän pykälän
mukaan vainoa.
Sinänsä ymmärrän kyllä sen,
että varmasti lainsäädännössä tässä suhteessa
on aukko. On tilanteita, joissa ihmiset todellakin joutuvat pelottavissa
olosuhteissa elämään ja ovat epätoivoisia siitä,
että siihen tilanteeseen ei saada apua eikä tukea.
Jotakin tämäntapaista varmasti tarvittaisiin lainsäädännössämme.
Pauliina Viitamies /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Räsäselle: Olin aivan
tosissani tässä asiassa enkä viitannut
ilmeelläkään siihen, että kysymyksessä olisi
vaino median suunnasta, kenenkään.
Tällä vainolla siis tarkoitetaan sitä,
että kuka tahansa meistä vaikkapa ammattinsa vuoksi
voi joutua ihmisen kiusanteon kohteeksi vuosikausiksi. Tätä tarkoitin
sillä, kun sanoin, että myös meidän
kollegoillamme on ikäviä kokemuksia siitä,
että joku seisoo viikkotolkulla ulko-oven pielessä kyttäämässä,
vainoamassa, tekemässä kiusaa. Se on nimenomaan
pitkäkestoista, on se sitten yhteydenottoa joko puhelimitse,
tekstiviesteillä tai sähköpostitse, epäasiallista
ja nimenomaan sellaista, että se ihminen, uhri, kokee pelkoa.
Se vainoamistermi on näissä muissa maissa, mitä luettelin,
käytetty termi nimenomaan tällaisesta toiminnasta,
joka on epäasiallista ja tarkoituksenmukaista, tietyllä tavalla
tahallista ihmisen kiusaamista, siitä on tässä kysymys.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on hyvä, että ed.
Pauliina Viitamies on puuttunut tähän vaikeaan
asiaan. Mielestäni kiusaaminen on ihan selkeästi
henkistä väkivaltaa. Ehdin työhuoneessani
etsimään internetistä yhden artikkelin,
joka on ilmestynyt Suomen Kuvalehdessä 16. päivä tammikuuta
tänä vuonna. Siinä todetaan, että useiden
kansainvälisten tutkimusten mukaan noin 10 prosenttia väestöstä altistuu
elämänsä aikana vainolle, siis joka kymmenes.
Minusta se on aika paljon.
Eilen juuri kuuntelin erään ihmisen huolia
puhelimitse, kuinka hän on tullut kiusatuksi ja kuinka
nämä, jotka häntä ovat kohdelleet
väärin, ovat liittoutuneet häntä vastaan
ja kuinka siinä voidaan toimia oikein. Se on hyvin vaikea
asia, mutta siitä huolimatta mielestäni siihen
tulee puuttua. Työpaikkakiusaaminen ja koulukiusaaminen
mielestäni kuuluvat eräällä tavalla
ihan tähän samaan aihepiiriin. Niin kuin täällä todettiin, EU-maista
jo kahdeksan on kriminalisoinut tämän vainoamisen:
Tanska, Saksa, Iso-Britannia, Irlanti, Hollanti, Belgia, Itävalta
ja Malta.
En yleensä luota Wikipediaan, mutta senkin ehdin katsoa,
ja mielestäni siellä oli aika hyvä määritelmä:
Vaino on määrätietoista ja usein pitkäaikaista
väärinkohtelua yhtä henkilöä tai
ryhmää kohtaan. Vainoa voidaan harjoittaa useista syistä kuten
uskonnon, etniseen ryhmään kuulumisen tai poliittisen
mielipiteen perusteella, ja yhtenä esimerkkinä otettiin
sitten natsismi.
Keskustelu päättyi.