Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys koskee Sosiaali-
ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen eli Stakesin
tilastotointa. Esityshän on ollut erittäin pitkän
valmistelun alla, ja nyt olemme tässä pisteessä.
Kun hallituksen esitys tuli valiokunnan käsittelyyn,
huomasimme, että se herätti erittäin
laajaa kiinnostusta. Ennen kuin me olimme saaneet osuutemme valmiiksi
valiokunnassa, myös lehdistö kiinnostui tämän
hallituksen esityksen tiimoilta. Jouduimme dementoimaankin julkisuudessa
liikkuneita vääriä tietoja siitä,
mitä oikeastaan tuleman pitää. Maalattiin
nimittäin sellaista orwellmaista kauhukuvaa, että hallituksen
esitys tulee muuttamaan kaiken ylösalaisin ja tämän jälkeen
kaikki suomalaiset mitä arkaluonteisimpien tietojensa osalta
ovat tunnistetiedoin eri rekistereissä ja ties missä,
joita rekistereitä kuljetettaisiin hyvinkin vapaamuotoisesti.
Siinä oli aika paljon vastaan taisteltavaa, kun tosiaan
julkisuuden tiedot olivat vääriä, eivät
pelkästään liioiteltuja, vaan myös
vääriä.
Tässähän on nyt esillä sellainen
esitys, jossa saatetaan lain tasolle asioita, jotka tänä päivänä on
hoidettu ilman lain tukea ja turvaa. Laki koskee sosiaalihuoltoa
ja terveydenhuoltoa kuvaavan lukumäärätiedon
sekä sosiaalihuollon toimintaan liittyvän tunnistemuotoisen
tiedon käsittelyä tilastotarkoituksissa siltä osin
kuin tilastoja tuottaa ja julkaisee Stakes. Lailla saatetaan tutkimus-
ja kehittämiskeskuksen tiedonkeruuta koskeva lainsäädäntö vastaaman
tilastotointa sekä henkilötietojen käsittelyä koskevia
vaatimuksia. Mikä tärkeintä, tilastotarkoituksessa
tapahtuva tietojen kerääminen ei laajenisi.
Asian käsittelyä ehkä hankaloitti
ihan asiantuntijakuulemiseen saakka se, että toiset asiantuntijat
antoivat lausuntojaan ainoastaan tilastotoimesta käsittelemättä lainkaan
hallituksen esityksen perusteluja siltä osin, mitä tutkimuksen tuottaminen
Suomessa edellyttää.
Aika vähälle huomiolle jäi myös
se historiallinen tosiseikka, että Suomessa on paremmin
kuin monessa muussa maassa kerätty tilastoja vuosisatoja,
vuosikymmeniä. Me olemme olleet eräänlaisia
tiennäyttäjiä. Tämä jäi
kovin vähälle huomiolle kuin myös se,
että jo se, että Suomessa on laaja julkinen palveluverkosto,
ikään kuin tuo tilastotoimeen paljon enemmän
tavaraa kuin tapahtuu sellaisessa maassa, jossa toiminta on vapaaehtoiselta
pohjalta ponnistelevaa taikka yksityistä toimintaa. Meillä on
tällainen vahva historia.
Käsitteellisesti myöskin ehkä itse
koin, kun entisessä elämässä on
joutunut tilastojen ja rekisterien kanssa tekemisiin, miten vaikeata
oli saada perille, mitä rekisterin käsite tarkoittaa.
Siellä olevien tietojen ei voida ajatella olevan samassa asemassa
kuin esimerkiksi niiden tietojen, joita henkilöstä kerätään
tapahtumapaikalle esimerkiksi hoitolaitoksiin, joissa tiedot käytetään
suoraan potilaan hoitotapahtuman hyväksi. Rekisteritieto
on määritelmänsäkin mukaan tieto,
jota ei voida tunnistaa, ja oikeastaan tieto, josta ei olla yksityisen
henkilön tasolla edes kiinnostuneita. Kun näitä ehkä vääriäkin
käsityksiä saatiin oiotuksi, esityksen käsittely
vähitellen helpottui valiokunnassakin.
Hallintovaliokunta antoi hallituksen esityksestä lausuntonsa
meille. Siinä ei ollut muita muutosesityksiä kuin
muutama viittaustekninen kysymys, jotka otimme huomioon.
Valiokuntamme kuulemisessa tuli esiin Kansaneläkelaitoksen
asema. Sitä koskeva pieni lisäys tuli 2 §:n
1 momenttiin. Sen jättämistä pois hallituksen
esityksestä perusteltiin sillä, että ilmeisesti
sitä ei ehkä tarvittaisi, koska nämä suhteet
sujuvat muutenkin, mutta sehän ei ole tapa, johon voidaan
lainsäädäntöä perustaa,
niin hyvä kuin se onkin, että suhteet pelaavat.
Tietosuojavaltuutetun toimisto oli ehkä kriittisin
lausunnossaan. Kriittisiä lausuntoja antoi myös
Kuluttajaliitto, ja lisäksi oli erään
tiedemiehen laaja arvio esityksestä. Valiokuntatyöskentelyn
aikana saimme mielestäni erittäin hyvät
vastineet ministeriöstä kulloiseenkin asiantuntijalausuntoon.
Aika mielenkiintoista oli, kun tietosuojavaltuutettu heitti ehdotuksen,
että laki hyväksyttäisiin vain määräaikaisena.
Nyt tullaan mielestäni sellaiseen kohtaan, että tämän
tyyppiseen lakiin, joka mielestäni on selkeä hallinnollinen
laki ja jossa tilastojen luonteen huomioon ottaen pitää arvostaa
pitkiä aikasarjoja, ei mielestäni oikein määräaikaisuus
sovi, joten tätä ehdotusta ei sitten otettu huomioon.
Valiokunta oli yksimielinen lopputuloksesta, mutta tämä oli
vähän vaikea synnytys ja käytimme siihen
ehkä tavallista enemmän aikaa johtuen siitä,
että siinä oli uskomattoman suuri intressi myöskin
Kuntaliiton puolelta ja suurimpien kuntien puolelta. Itsekin olin
kyllä kiinnostunut lisäselvittämään,
mikä siis tapahtuikin, esimerkiksi sen mahdollisuuden,
voitaisiinko tunnistetiedot kryptoida eli muuttaa ei-tunnistettavaan
muotoon jo tapahtumapaikalla. Saatuamme selvityksen kävi
ilmi, ettei se ole mahdollista, koska oikeastaan koko tunnistetieto
on se avain ja ydin, jolla tietoja voidaan yhdistää,
mikä, jos ajatellaan tutkimusta, mahdollistaa pitkittäistutkimuksen
näistä henkilötiedoista.
Kaikkein pahin virhe, mikä esiintyi julkisuudessa,
oli se, että annettiin käsitys, että tunnisteellisia
tietoja liikutellaan vapaasti. Kuitenkin esimerkiksi 4 §:n
2 momentin viimeisessä virkkeessä kategorisesti
jo hallituksen esityksessä lukee, että myös
tutkimustarkoitukseen käytettävien tietojen tunnistetiedot
tulee muuttaa 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. Siis ne on aina muunnettu,
ja se, joka ne muuntaa, on Stakes. Kelle se voi luovuttaa muutettuja
tietoja, riippuu siitä, onko Stakesin tutkimuseettinen
toimikunta esimerkiksi hyväksynyt sellaisen tutkimuksen tarkoituksen,
johon pyydetään näitä tietoja.
Mutta tietoja ei luovuteta pyytäjälle niin, että hänelle luovutettaisiin
eri rekistereitä ja pyytäjä yhdistäisi
niitä, vaan Stakes tuottaa tutkijan pyytämän koosteen
näistä tilastoista. Kun kooste annetaan, siitä on
hävitetty kaikki tunnistetiedot. Meille moneen otteeseen
vakuutettiin, että näin todellakin on. Mikä tärkeintä,
nykytilanteeseen siis ei ole tulossa muutoksia ainakaan henkilön
osalta huonompaan suuntaan, vaan lain tasolle saattaminen on päinvastoin
parannus.
Valiokunnassa emme kyllä pitäneet siitä,
että me jouduimme taas käsittelemään
tämän tyyppistä asiaa niin, että terveydenhuolto
ei ole koko painollaan mukana kuvioissa. Vain lukumäärätietojen
osalta kyllä, mutta terveydenhuollosta meillä on
oma vastaava lainsäädäntömme.
Me joudumme nyt odottamaan, että saisimme vastaavan ajan
tasalle laitetun esityksen myöskin terveydenhuollon puolelta.
Vielä kiinnitettiin huomiota sellaiseen seikkaan, että monien
näistä tiedoista väitettiin olevan epäluotettavia
ja että siitä syntyy erityinen ongelma henkilön
yksityisyydelle, jos hänestä liikkuu vääriä tietoja.
Vastasin jo tähän, että kun on rekisteritiedoista
kysymys, silloin ei ole kysymys yksityisestä tiedosta,
jolloin siihen ei ole mitään kiinnostusta, kukaan
ei ole rekisterissä kiinnostunut kenenkään
henkilöstä.
Mitä tulee tilastojen laajempaan paikkansapitämättömyyteen,
on tietenkin sanottava, että silloin, kun mitä tahansa
tietoa joudutaan lajittelemaan, niin tämmöisiä ongelmia
voi ilmetä, että kaikki vastaajat eivät
ymmärrä niitä kysymyksiä samalla
tavalla, eivät trimmaamisesta huolimattakaan.
Kun itse kävin Tilastokeskuksen primääriaineistoa
läpi opiskelujeni loppuvaiheessa, niin huomasin, että historiallisiin
tilastoihin saattoi luottaa sen takia aika hyvin, että lomakkeet
oli kirjoitettu samalla käsialalla, eli kylissä oli
sama skribentti käynyt jokaisen suutarin luona kysymässä ne
asiat, jolloin se, mitä kysyttiin ja mitä piti
kertoa, oli tämän kirjanpitäjän
hallussa, yhden henkilön hallussa aika laajalla alueella,
toisin kuin tänä päivänä.
Eihän tarvitse olla kummoinenkaan kaavake, ei tarvitse
puhua viranomaisen tilastoista, joka kansalaiselle työnnetään
nenän eteen, kun syntyy moninaisia kysymyksiä siitä,
osaako siihen vastata tarkoitetulla tavalla. Se on aina jonkinlainen
ongelma, mutta tilastotutkijat toteavat, että se ei ole
kuitenkaan ylipääsemätön ongelma.
Tämä virhemahdollisuus otetaan huomioon tilastoihin
tai rekistereihin perustuvassa tutkimuksessa.
Kaiken kaikkiaan yhteiskunnallinen päätöksenteko
on se arvo an sich, joka menee muiden arvojen yli tässä jostain
syystä. Tämän tyyppistä toimintaa
Suomessa on suotavaa harjoittaa jatkossakin ja, kuten sanottu, aikaisempaa
paremmalla säädännöllisellä pohjalla
kuin ennen. Kyllä tietysti täytyy toivoa, että Stakes
osoittautuu myös jatkossa sen luottamuksen arvoiseksi,
mitä valiokunta on halunnut tässä osoittaa,
huolimatta laajoista paineista muuttaa hallituksen esitystä.
Edustajat M. Salo ja Saarinen merkitään
läsnä oleviksi.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys n:o 5 laiksi tilastotoimesta
Stakesin ympärillä on tärkeä,
periaatteellinen asia monella tavalla. Se näytti aluksi
lähes rutiiniluontoiselta, jo aikaisemmin tehdyn käytännön
soveltamiselta lain mukaiseen muotoon, mutta koin itse sen niin,
että onneksi tästä tuli hyvin seikkaperäinen
ja monipuolinen keskustelu valiokunnassa.
Kun laki periaatteessa koskisi sosiaalihuoltoa ja terveydenhuoltoa
kuvaavan lukumäärätiedon ja sosiaalihuollon
toimintaan liittyvän tunnistemuotoisen tiedon käsittelyä ja
kaikki tämä tilastotarkoituksessa niin, että tietojen
kerääminen ei laajenisi, niin sillä laillahan
tämän asian varmaan monessa mielessä pitäisi
olla melkein läpihuutojuttu. Kun julkisuutta saimme tähän
mukaan, kerrottiin vielä lisää, että lakiehdotus
koskee vain niitä henkilötunnuksellisia tietoja,
joita Stakes voi kerätä sosiaalitoimen osalta.
Lakiehdotukseen on kirjattu ne toimintaperiaatteet, joita jo nykyisinkin
noudatetaan. Henkilötunnus on ainoa Stakesiin päättyvä tunnistetieto,
asiakkaiden nimet ja osoitteet ja muut tarkemmat yksityiskohdat
jäävät aina paikallisen palvelutyönantajan
tai muun työnantajan tietoon. Turvalliselta tietysti luulisi
tämän kaiken kuulostavan, ja varmaan se sitä tällä lailla
käsiteltynä minusta asiantuntijakuulemisen jälkeen
on. Laissahan rajoitetaan myös käyttötarkoitusta
näiden tietojen osalta. Ihan selvästi ohjataan,
mihin niitä tietoja saa käyttää:
vain tilasto- ja tutkimustarkoituksiin, ei mihinkään
muuhun.
Arvoisa puhemies! Nykyisin on jo pitkään tavallaan
vähän epävirallisesti mutta kuitenkin
hallinnollisesti Stakesin toiminnan kautta kerätty tietoja
toimeentulotukiin liittyvistä asioista. Niitä on
kerätty vuosikausia, samoin lastensuojeluun liittyvä tilastointia
on tehty vuosikausia. Nyt kun tämä tarkentuu tietyiltä osin
sekä sosiaalipuolella kentällä että myös
terveydenhuoltosektorilla, niin tästä itse asiassa
seuraa, että ehdot eräässä mielessä jopa
tiukentuvat aikaisempaan verrattuna.
Tämä kaikki oli minusta aivan kohdallaan, mutta
koen tämän asian silti niin, että aika
aktiivisesti valiokuntatyöskentelyssä yhdessä vaiheessa
otin kantaa tähän asiaan. En lähtenyt
epäilemään tämän prosessin
luotettavuutta sinänsä ollenkaan, vaan oma lähtökohtani
lähti siitä liikkeelle, että onko tämän
laatuinen tiedon kerääminen yleensä semmoista,
jonka täytyy tapahtua henkilötunnuksen kautta.
Tätä rajaa yritin omissa puheenvuoroissani terävöittää aika
voimakkaasti, koska minusta, jos miltä tahansa organisaation
tasolta, vaikka ihan alkulähteillä, siirretään
henkilötunnus eteenpäin, niin hoidollisessa mielessä oikeastaan
näin ei koskaan muulloin saisi tapahtua kuin silloin, kun
kyseessä on jokin toimenpide, joka hyödyttää potilaan
omaa hoitoa tai terveydentilan paranemista, täsmentää diagnoosia
tai jotakin muuta vastaavaa. Jos kysymys on tavallaan potilaan ulkopuolisesta
asiasta, niin kuin esimerkiksi tässä sinänsä täysin
luotettavassa tilastotoimessa on, niin hyvin voimakkaasti yritin
penätä sitä, miksi tällainen
kryptointi tai jokin muu sanoman salakieliseksi muuttava toimenpide
ei voisi tapahtua jo tiedon hoitolähteellä, jolloin
periaatteessa ei keskushallintoon minnekään menisi
minkäänlaisia henkilötunnustietoja.
Korostan kolmannen kerran, niin kuin valiokuntamme puheenjohtaja
sanoi, että täysin luotettavasti se kaikki tapahtuu
nyt Stakesissa. Siihen luotettavuusosaan en osoittanut mitään
kritiikkiä eikä osoittanut käsittääkseni
kukaan muukaan valiokunnan jäsenistä, vaikka eräässä vaiheessa
tuli semmoinen käsitys, että osa virkamieskunnasta
ja esittelijöistä ymmärsi asian tällä lailla.
Joko hyvin tai huonosti hoidettu, mutta yritin omasta puolestani
lähinnä saada vähän lisäselvyyttä siihen,
minkä takia henkilötunnustieto on se, jota tässä täytyy
käyttää. Tietenkin tieteellisen tutkimuksen
tason ja sen varmuuden ja päällekkäisyyksien
poistamisien ja muiden syiden perusteella voidaan sinänsä erittäin
hyvin perustella se, että pitää kerätä.
Mutta lopputulos tästä kaikesta tietysti oli se,
että jokaisella Suomen kansalaisella silloin täytyisi
olla eräässä mielessä kaksi
henkilötietoa: toinen henkilötunnusosa ja toinen
jonkinlainen tilastotunnus, jota paikallisesti käytettäisiin.
Tämmöistä tilannettahan Suomessa ei ole
tiettävästi vielä minkään kunnan
osalta. Semmoisia henkilökortteja ei ole jaettu kuin tiettävästi
muutamissa terveyspilottiprojekteissa esimerkiksi terveydenhuollon
alueella.
Tämä on se toinen puoli, arvoisa rouva puhemies,
joka tässä minusta täytyisi muistaa nyt,
kun me tämän lain hyväksymme, varsinkin
kun hallituksen esityksestähän voidaan lukea sivulta
14 semmoinen kohta, jota mielelläni vähän
siteerasin. Vaikka tämä esitys ei siis merkitse
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen, Stakesin,
tiedonkeruun lisääntymistä nykyiseen käytäntöön
verrattuna, hallitus, huom. hallitus, omassa esityksessään
sanoo: "Erityisesti henkilötunnuspohjaisen tiedon keräämistä olisi
kuitenkin syytä pyrkiä mahdollisuuksien mukaan
entisestään vähentämään."
Nyt tämä hallituksen esitys ei tässä vaiheessa
sitä tee. Tätä taustaa vasten esimerkiksi
määräaikaislainsäädäntökin
meitä kiinnosti valiokuntatyöskentelyn aikana
tietyssä määrin, jotta tähän
isoon periaatteeseen saataisiin käänteinenkin
tarve. Onneksi on niin, että tässä on
ministeriön omissa käsissä, että käyttötarkoitusta
on tarkoitus erikseen arvioida Stakesin asettamassa sosiaali- ja
terveydenhuollon tilastoyhteistyöryhmässä.
Oikeastaan tässä mielessä, arvoisa
puhemies, olen puheenvuoroani yrittänyt käyttää,
että se tulisi nyt yleiseen tietouteen, mitä mieltä itse
terveydenhuoltoalan ammattilaisena olen siitä, että henkilötunnusosa
lähtee, vaikkakin kryptattuna, kierrokselleen. Se lähtee
sinne hyvin hallitusti eikä missään vaiheessa
varmaan väärällä lailla putkahda
esille. Harkitut väärinkäytöt
ovat kokonaan eri asia. Niihin en edes teoreettisestikaan puutu.
Toivon, että tähän asiaan jossain vaiheessa
voidaan palata tuon työryhmän ansiosta, ja koska
onneksi meidän ministerimmekin istuu aitiossa, mielihyvin
kuuntelisin hänen mielipiteensä siitä,
miksi tätä lakia itse asiassa ei ollut viisasta
laittaa kuitenkaan määräaikaiseksi tätä suurta taustaa
vasten, jonka hallitus on itse kirjannut tänne sisälle,
varsinkin kun asiantuntijoista osa oli hyvin epäileväisiä.
Itse asiassa oikeusministerikään ei ollut voimakkaasti
puoltava mutta ei nyt voimakkaasti epäileväkään.
Kuluttajaliitto sanoi aivan selvästi, mitä mieltä se
oli tästä asiasta. Samaten Vantaan kaupunki, joka
on omissa projekteissaan osallistunut näiden tietojen levittämiseen,
esitti useita kommentteja, jotka olivat negatiivisia tähän
tavallaan tehdyn käytännön mukaiseen
taltiointiin. Kuntaliitto oli myöskin samalla kannalla
ja Tilastokeskus myöskin osittain painottaen sitä,
että nämä ovat arkaluonteisia asioita,
vaikkakin hyvin vähän mutta kuitenkin.
Nämä kaikki seikat halusin ottaa esille. Olen kuitenkin
tämän lain läpimenon kannalla ja pidän
valiokunnan tekemää lausuntoa tästä hyvänä.
Yleiskeskustelu päättyy.