Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskitalven myöhäisenä iltana
kolmivuotias lapsi taapertaa napa paljaana pienessä T-paidassa
ja painavissa vaipoissa pitkin helsinkiläisen lähiön katuja.
Poika etsii äitiään. Naapurit tietävät,
että kerta ei ole ensimmäinen, kun yksinhuoltajaäiti on
viinanhimon iskiessä jättänyt lapsen
yksin ja lähtenyt omille teilleen. Poliisi korjaa pienen
kolhitun ihmisen talteen, ensin turvakotiin, sieltä todennäköisesti
pitkien viranomaisselvittelyjen jälkeen lastenkotiin tai
sijaisperheeseen. Huostaanotto on lapsen ainoa mahdollisuus.
Lastensuojeluviranomaisille Iltalehden tammikuussa kertoma tapaus
ei ole mitenkään merkillinen. Viime vuosina lasten
pahoinpitelyt ja heitteillejätöt ovat muuttuneet
yhä räikeämmiksi. Tänäkin
päivänä yli 7 000 lasta elää huostaanotettuina
erossa vanhemmistaan erilaisissa laitoksissa ja sijaisperheissä.
He ovat kurjuuden ja syrjäytyneisyyden hiljaisia maksumiehiä,
joilta ei pahemmin kysellä, missä ja millaisen
lapsuuden he haluavat viettää.
Vuonna 1999 viranomaiset ottivat yhteiskunnan huostaan yli 1 300
lasta. Huostassa olevien lasten määrä on
15 viime vuoden aikana noussut tasaisen varmasti. Syvimmän
laman ja työttömyyden aikana viime vuosikymmenen
puolivälissä tahti tosin hidastui. Lasten kohtelu
ei suinkaan parantunut, vaan syynä oli kuntien armoton rahapula.
Tosin laman vaikutusta yleensä liioitellaan lastensuojeluongelmista
puhuttaessa. Se on liian helppo selitys, sillä pelkästään
työttömyyden ja köyhyyden takia lapsia
ei tarvitse ottaa vanhemmiltaan. Tilastojen mukaan huostaanotot
johtuvat joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta vanhemman päihdeongelmista,
mielenterveyssairauksista, väkivallasta, rikollisuudesta
ja luonnehäiriöistä. Lastensuojelussa
huostaanotot ovat vain jäävuoren huippu. Toissa
vuonna kodin ulkopuolelle sijoitettuja lapsia oli 12 370, heistä noin
5 500 tilapäisesti.
Jos ajatellaan, miten tämä ongelma Suomessa kärjistyy,
se näkyy suurissa kaupungeissa erityisesti. Helsingissä lastensuojelun
piirissä viime vuonna oli noin 7 300 lasta. Huostaanotettuja heistä oli
1 603. Eniten kasvoi 7—15-vuotiaiden huostaanotettujen
määrä. Huostaanoton syy oli 13—15-vuotiaan
kohdalla yleensä nuoren oirehtiminen ja päihteiden
käyttö. Äärimmäisen
vaikeasta tilanteesta kertoo se, että kiireellisesti otettiin
huostaan 222 lasta. Määrä kasvoi 10 prosenttia
edellisvuodesta. Mielestäni Helsingin esimerkki on kuvaava
tälle asiantilalle. Vaikeuksia on ollut löytää myöskin
sopivia hoitopaikkoja huostaanotetuille, erityisesti juuri huumeongelman
takia huostaanotetuille.
Mistä nämä kiireelliset huostaanotot
kertovat yhteiskunnassa? Ne kertovat siitä, että lasten avuntarvetta
ei havaita ajoissa. Se havaitaan vasta sitten, kun kriisi on jo
puhjennut ja tilanne saattaa olla jo käsistä riistäytynyt.
Kierre olisi pysäytettävä heti, kun huomataan
esimerkiksi neuvolassa, että lapsi ei saa asianmukaista
huolenpitoa tai jää jopa heitteille. Luulisi,
että ongelmat paljastuisivat neuvolassa ja päivähoidossa
ja koulussa aiemmin kuin ne nyt tilastojen valossa näyttävät
paljastuvan.
Johtuipa lasten laiminlyönti vanhempien avuttomuudesta
tai mielenterveysongelmista, päihdeongelmista ym., asiaan
on puututtava tukevasti ja tarvittaessa vanhempia pitää ohjata
kädestä pitäen tajuamaan lapsen tarpeet
ja asettamaan niistä huolehtiminen omien pyyteidensä edelle.
Jos opastus ja neuvonta eivät tuota tulosta, silloin pitää tehdä päätelmät,
jotka lastensuojeluviranomaiset tekevätkin. Sitten nuorten
rikoskierre todella huolestuttaa.
Näitten asioitten valossahan eduskunta sääti viime
kaudella Lastensuojelun suurten kustannusten tasausrahaston. Sen
pontimena oli se, että pienet kunnat eivät lähetä lastensuojelutapauksia eteenpäin
hoitoon, koska niillä ei ole rahaa. Näin ollen
tehtiin tämä lainsäädännöllinen
muutos, jolla perustettiin tasausrahasto. Nyt on käynyt niin,
että ongelma on muuttunut täysin päinvastaiseksi.
Pienet kunnat maksavat nyt suurten kuntien huostaanottoja. Helsingin
tapauksessa, jonka äsken luin esimerkiksi, pätee
seuraava tilastojen valossa: Helsingin sosiaaliviraston 4,5 miljardin
käyttömenoista kolmannes menee lasten päivähoitoon — ajatelkaa:
kolmannes lasten päivähoitoon — ja vajaa
viidennes vanhuspalveluihin. Talousarvio ylitettiin noin 30 miljoonalla markalla.
Ylityksestä noin 11 miljoonaa meni lastensuojeluun, ja
valtion lastensuojeluun korvamerkittyä tasausrahaa kaupunki
sai 23 miljoonaa markkaa.
Arvoisa puhemies! Tämä Helsingin esimerkki
kertoo juuri siitä, että pienet kunnat maksavat suurten
kuluja. Meillä on myöskin Varsinais-Suomessa hyviä esimerkkejä,
esimerkiksi Salon ympäristökunnat maksavat ja
Salo on saamamiehenä. Tällainen on viesti — Salon
kaupunki on saamamiehenä, anteeksi, ed. M. Salo — että tässä on
todellakin kääntynyt päälaelleen
se tarkoitus, joka alunperin tällä lailla oli.
Jos siihen on luottaminen, mikä hallituksen esityksessä sanotaan,
niin tällä muutoksella, joka nyt on käsittelyssä,
olisi osin merkittäviäkin vaikutuksia kuntien
keskinäiseen maksurasitukseen, joka niille tasausjärjestelmästä aiheutuu. Jos
tämä pitää paikkansa ja tällä pystytään
sitä oikaisemaan, niin hyvä on. Itse epäilen,
että koska tällä esityksellä ei
ole valtiontaloudellisia vaikutuksia, tällä ei
saavuteta sitä lopputulemaa, että lapset saisivat
lastensuojelutoimenpiteitä ja että ne eivät
tulisi liiaksi pienten kuntien maksettaviksi koko maan tasolla.
Me odotamme valiokuntakäsittelyä, ja katsotaan
sitten, mitä tapahtuu. Valtiovarainvaliokunnan sosiaali-
ja työjaostossa tähän varmasti tullaan
kiinnittämään huomiota, koska tämä on
useiden edustajien siellä jo esille ottama asia.
Arvoisa puhemies! Huostaanottoproblematiikkaan haluaisin tuoda
perheiden vastuun. Helsingin tapauksessakin päivähoito
nielee niin paljon kustannuksia, että varoja ei enää riitä oikein sosiaalitoimessa
muuhun ennalta ehkäisevään toimintaan,
etsivään sosiaalityöhön ja näin
edespäin. Tässä pitäisi kyllä kotihoitoon
panostaa enemmän ja mielestäni katsoa sitä kokonaisvaltaisesti.
Kotona tehtävän hoito- ja hoivatyön tukeminen
varmasti estää lastensuojelutapausten syntyä osaltaan,
ei kokonaan, mutta osaltaan. Silloin pitäisi katsoa kokonaisuutena
päivähoidon subjektiivista oikeutta ehkä siten,
että se olisi tarjolla vain työssä oleville
ja opiskelijoille. Samaan aikaan pystyttäisiin tällä ylimääräisellä rahamäärällä,
joka sieltä jää, kehittämään
kotihoitoa, tukemaan sitä, ja myöskin kotona tapahtuvan
hoito- ja hoivatyön sosiaali- ja eläketurvaa samassa
paketissa pitäisi silloin käsitellä.
Näin tämä olisi ehkä sitten
osaltaan lasten turvattomuutta poistamassa.
Arvoisa puhemies! Liedon kunnassa, josta itse olen, on 14 000
asukasta ja taannoin kunnallisessa päivähoidossa
oli 50 lasta, joiden jompikumpi vanhempi tai molemmat vanhemmat
olivat kotona. Se tarkoittaa, että kunnan päivähoidossa
on päiväkodillisen verran lapsia, joiden vanhemmilla
olisi periaatteessa mahdollisuus hoitaa kotona lapsia kotonaolon
takia. Tässä on nyt hämärtymässä vanhemmuuden
raja ja vastuu. Siitä osaltaan mielestäni nämä runsaat
lastensuojelutapaukset kertovat.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hyssälä käytti
erittäin asiantuntevan ja laajan puheenvuoron. Haluan vahvistaa
hänen käsitystään nimenomaan
pienten kuntien näkökulmasta. Pohjois-Pohjanmaan
erityishuoltopiirin tilastot kahdelta vuodelta kertovat, että lastensuojelun
suurten kustannusten tasausjärjestelmä merkitsee
valitettavasti sitä, että pienet, 2 000—3 000
asukkaan kunnat joutuvat suhteessa nettomaksajiksi ja suurimmat
kaupungit, meidän tapauksessamme Oulu, ovat nettosaajia.
Idea tasata kustannuksia nimenomaan niin, että kaikilla
kunnilla olisi tasavertaiset edellytykset selviytyä kuluista,
ei valitettavasti toimi.
Näin ollen lakiesitystä pitäisikin
tarkentaa valiokuntakäsittelyssä tältä osin,
jotta alkuperäinen idea toimisi ja näiden erityisryhmien
palvelut voitaisiin turvata kaikille kuntalaisille kunnan koosta
riippumatta ja niin, että maksurasitus ei ainakaan näinpäin
menisi kuin nyt, että pienet kunnat joutuvat maksajiksi.
Keskustelu päättyy.