6) Laki nuorten työpajatoiminnasta
Arto Seppälä /sd:
Arvoisa puhemies! Suomalaisen työllistämisen
todellinen menestystarina on nuorten työpajatoiminta, joka
erityisesti 90-luvun alun lamavuosina osoitti tehokkuutensa ja tarpeellisuutensa.
Kymmenen vuoden aikana työpajojen toiminnassa on tapahtunut
melkoinen muutos, sillä nuorisotyöttömyyden
pienentyessä jäljelle on jäämässä niin
sanottu kova ydin. Tähän kovaan ytimeen kuuluvat
nuoret ovat niitä, joiden työllistäminen
on kaikkein vaikeinta ja joilla on kasautuvasti erilaisia ongelmia,
kuten päihteiden väärinkäyttöä ja
elämänhallinnan vaikeuksia. Näille nuorille
koulumaailman sekä työelämän
työkyky- ja tehokkuusvaatimukset ovat aivan liian korkeita.
Heillekin olisi löydettävissä oma paikkansa
yhteiskunnassa, mutta siihen tarvitaan erityisiä toimia.
Työpajoilla voidaan antaa kartta ja kompassi sen paikan
löytämisen avuksi. Nuorten työpajoilla
on paitsi ammatillisia taitoja hallitsevia ohjaajia myös
esimerkiksi nuoriso- tai sosiaalityön ammattilaisia. Pajalla nuori
saa kokonaisvaltaista tukea elämänsä järjestämiseen
ja työllistämisen tukemiseen.
Meillä on sellaisia pudokkaita, jotka eivät
pärjää ammattioppilaitoksissa, vaan he
oppivat nimenomaan työn ja tekemisen kautta. Ammattioppilaitoksen
kohtuullinenkin teoreettinen opetus on heille liikaa. Näille
nuorille työpaja on paikallaan. Pajakoulu voi antaa uuden
mahdollisuuden myös niille nuorille, joilta jo peruskoulu
on jäänyt kesken.
Toinen erityinen kohderyhmä työpajoille on ne
nuoret, jotka eivät ole vielä hakeutuneet koulutukseen
epävarmoina siitä, mikä kiinnostaa ja mihin
on edellytyksiä.
Arvoisa puhemies! Nuorten työpajojen toiminnassa on
vuosittain mukana noin 10 000 nuorta sekä heitä varten
noin 800 työntekijää. Eri lähteistä,
muun muassa kuntien ja työvoimahallinnon kansallisista
määrärahoista, Esr-tuista sekä OPM:n
kehitysrahoista, saatava rahoitus on ollut vuositasolla noin 300
miljoonaa markkaa. Viime syksynä valmistunut Leinosen ja
Pekkalan opetusministeriössä tekemä tutkimus
"Kannattaako työpajatoiminta?" rohkaisee uskomaan pajojen
hyvään tulevaisuuteen.
Yksi työpajatoiminnan vahvuuksia on sisäinen
vuorovaikutus. Ohjaajakokemukset ovat läheisiä ja
toimivia ja sosiaalinen tuki onnistunutta. Rahoittajana toimivan
yhteiskunnan kannalta työpajatoimintaan kohdistuneet panokset
ovat olleet mielekkäitä, kun arvioidaan saavutettuja sisältötuloksia
sekä sitä, mikä on toteutuneiden kustannusten
lisäys verrattuna tilanteeseen, että työpajatoimintaa
ei olisi. Jos toimintaa ei olisi, yhteiskunnan kustannukset olisivat
noin 60 prosenttia nettokustannuksista. Tässä tilanteessa
ei kuitenkaan saavutettaisi asiakkaiden kokemia myönteisiä muutoksia
elämänhallinnassa ja työllistämis-
tai kouluttautumismahdollisuuksissa. Noin puolet työpajanuorista
sijoittuu niin sanottuihin aktiivitoimiin pajajakson jälkeen,
ja noin kolmasosa palaa työttömyyteen. Resurssien puutteen
vuoksi pajoilla on ollut hyvin vaihtelevasti mahdollisuuksia seurata
asiakkaittensa sijoittumista pajakauden jälkeen ja vaikuttavuuden
arviointi on hyvin kirjavaa. Luotettavimmat tulokset on saatu erilaisin
kyselytutkimuksin. Kuten aloitteen perusteluosassakin mainitaan, tulisi
pajatoimintaseurantaa kehittää pitkäjänteisemmäksi.
Lain myötä pajoilla olisi velvoite seurata nuorten
sijoittumista pajajakson jälkeen.
Kaikesta tutkimuksin osoitetusta tuloksellisuudesta huolimatta
työpajat ovat siis kuitenkin koko olemassaolon ajan olleet
riippuvaisia erilaisista projektirahoista, joita on myönnetty
aina vuodeksi tai kahdeksi kerrallaan. Kovin pitkään tämä ei
enää voi toimia. On perusteltua kysyä, jaksavatko
pajojen työntekijät kehittää työtapojaan
ja toimintaansa, jos tulevaisuus on säännöllisin
välein vaakalaudalla.
Työpajaohjaajan merkitys on suuri paitsi tietenkin
ammatillisessa ohjauksessa myös muussa nuoren ohjaamisessa.
Työpajaohjaaja on monelle nuorelle läheinen, jopa
läheisin aikuinen, joka tukee nuorta tämän
kasvussa. Työpajatoimintaa tutkittaessa on kehittämistarvetta
nähty eniten juuri ohjaajien taidossa tukea nuorten elämää. Näitä taitoja
lähtee pajoilta paljon pois sen vuoksi, että työsuhteet
ovat määräaikaisia ja usein vielä tukityöpaikkoja,
jolloin jatkoa ei ole mahdollista saada. Pajaohjaajalta vaaditaan
myös kykyä hallintokuntarajat ylittävään
toimintaan.
Hyvän verkoston syntymisen edellytyksenä on
keskeinen luottamus, joka voi syntyä vain ajan kanssa.
Jos työpajaohjaajat vaihtuvat puolen vuoden tai vuoden
välein, ei luontevia ja luottamuksellisia välejä esimerkiksi
työvoimahallinnon, sosiaalitoimen ja koulutoimen suuntaan
voi syntyä. Pajaohjaajia tulisi voida palkata vakituisiin
työsuhteisiin, jotta arvokasta osaamista ei valuisi työpajoilta
muualle.
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vielä aloitteen sisällöstä.
Työpajojen tarkoitus on tarjota toimintoja 15—25-vuotiaiden
nuorten osaamisen, elämänhallinnan ja elämänlaadun
sekä omaehtoisuuden lisäämiseksi ja parantaa
heidän suorittautumismahdollisuuksiaan koulutuksessa, työelämässä ja
koko yhteiskunnassa. Tarkempaa määritelmää ei
monimuotoisesta työpajatoiminnasta oikeastaan voikaan tehdä,
sillä nyt olemassa olevat pajat pitävät
sisällään toimintoja metalli- ja autotekniikasta
teatteriin ja uusmediaan.
Aloitteessa lähdetään siitä,
että kunnilla olisi melko vapaat kädet järjestää nuorten
työpajatoimintaa kunnan kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla.
Mielestäni tärkeintä on se, että nuorilla olisi
eri kunnissa tasavertaiset mahdollisuudet päästä mukaan
työpajatoimintaan.
Lain myötä pajoilla olisi jatkossa velvoite
laatia jokaiselle nuorelle yhdessä tämän
kanssa yksilöllinen toimintasuunnitelma ja seurata sen
toteutumista. Toimintasuunnitelma parantaisi molempien osapuolten,
erityisesti kuitenkin nuorten, oikeusturvaa, sillä kirjallisesta
toimintasuunnitelmasta olisi helppo aina tarkistaa, mitä oikeastaan
on sovittu.
Lyhytaikaisten avustusten ja projektitukien varassa olevien
nuorten työpajojen on ollut vaikea suunnitella strategiaansa
kovin pitkälle aikavälille. Tulokselliseen työhön
nuorten tukemisessa tarvitaan vakaat resurssit kuten muissakin
kuntoutus-, koulutus- ja ohjauspalveluissa. Nuorten työpajoille
on asetettu niiden nykyisiin resursseihin nähden hyvin
korkeat vaatimukset. Siksi rahoitusta onkin tarpeellista lisätä ja
vakauttaa. Nuorten työpajalain myötä pajatoiminta vihdoinkin
vakiintuisi, kun perusrahoitus saataisiin turvattua. Toivon, että tämä lakialoite
lähtee myönteisesti liikkeelle tässä talossa.
Mirja Ryynänen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. A. Seppälän aloitteen
hyviin tavoitteisiin nuorten työpajatoiminnan kehittämisessä on helppo
yhtyä. Tietysti kunnan velvoitteesta järjestää sitä ja
tätä on aina helppo puhua, mutta heti perään
on kysyttävä, saavatko kunnat tähän myöskin
voimavaroja. On ihan totta, että resursseja tähän
toimintaan tarvitaan lisää ja tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja
tarvitaan vaikuttavuuden arviointia, ihan niin kuin aloitteessa
esitetään. Seuranta on varmasti puutteellista.
On monenlaista korjattavaa, vaikka meillä onkin tavattoman
paljon hyviä esimerkkejä ja kokemuksia työpajatoiminnasta
ja sen toimivuudesta.
Mutta se, mitä minä hiukan epäilen
ja kyselen aloitteesta, on se, että ohjaajille asetuksella
säädettäisiin tietty pätevyysvaatimus.
Mielestäni tähän tehtävään
työllistetyt monet henkilöt, jotka eivät
täytä suurempia pätevyysvaatimuskriteereitä muodollisesti,
voivat olla erittäin ammattitaitoisia juuri tähän
tehtävään, siihen hyvin soveltuvia ja
hyvin motivoituneita, ja se varmasti on tässä asiassa
tärkeintä. Kun työpajatoimintaa tarvitaan
niin kipeästi, niin minusta millään byrokraattisilla
vaatimuksilla ei ainakaan saisi esteitä luoda sen laajemmalle
toteuttamiselle.
Erkki Kanerva /sd:
Herra puhemies! Ed. A. Seppälän ja lukuisien
muiden aloite työpajatoiminnan vakiinnuttamisesta oli se
syy, jonka takia peruutin lentolippuni ja siirsin matkani huomiseksi.
Nimittäin koin velvollisuudekseni välittää lähetekeskustelun
kautta valiokuntakäsittelyyn yhden kokemuksen työpajaprojektista,
minulle ja muutamille nuorille hyvin merkittävän kokemuksen.
Olen seurannut nuorten syrjäytymistä leipätyöni
kautta 35 vuotta ja oikeastaan koko 80-luvun lopun ja 90-luvun alun
mietin, onko siinä työssä, mitä teen,
loppujen lopuksi lopputuloksen kannalta mitään
järkeä. Meillä on nimittäin 13 000
häkkihoidokkia sillä tavalla laskettuna, että otetaan
mukaan ne, jotka ovat olleet vähintään
kahdesti vankilassa ja hakeutuvat sinne 20 seuraavan kuukauden
aikana uudelleen. Monissa tapauksissa häkkihoitokierre
on alkanut hyvin nuorena. Tutkimaton kokemus on se, että jos kierre
alkaa ennen asevelvollisuusikää, se ei katkea
ennen kuin krematoriossa tai vähän ennen sitä.
Tätä problematiikkaa olin pohdiskellut tykönäni
monta vuotta.
Sitten syksyllä 92 matkustin muutaman viisaan naisen
kanssa rikosasioitten sovittelijoiden koulutukseen tänne
Helsinkiin, ja matkalla tuli puheeksi se, että nämä matkakumppanit
olivat tehneet saman havainnon. Joku oli vapaaehtoisen lastensuojelujärjestön
ohjelmasihteeri, joku oli oman kuntani raittiussihteeri, toinen
oli jengityöntekijä jne. Heillä oli saman
suuntainen kokemus. Tuossa jossakin Vuoksenniskan, Imatran, Lappeenrannan
paikkeilla aloimme kelata nimiä niistä, jotka
siinä kylässä sinä syksynä olivat tämmöisen
syrjäytymiskierteen alussa. Kun jonkin sorttisia virkamiehiä tai
joka tapauksessa etiikkamme kautta vaitiolovelvollisia olimme, puhuimme
ihan oikeilla nimillä ja sormin laskien saimme kasaan 17
nuorta, joitten syrjäytymisen vaarasta olimme yksimieliset.
Totesimme, että nyt jonkun pitäisi tehdä jotakin
perinteistä poikkeavaa, jotakin muuta kuin tätä sakkoa,
ehdollista, ehdollista ja vankeutta.
Kun Hakaniemessä tuijotimme kaljatuopin yli toinen
toisiamme, totesimme, että se joku olemme me, sinä ja
minä, tuskin siinä kylässä oli
ketään muuta. Sovimme, että emme hukkaa
tätä ideaa, ennen kuin löydämme
siihen ratkaisun. Kirjoitimme 17 nuorelle kirjeen, että heidän
yölliset harrastuksensa, lähinnä tämmöisiä ajattelemattomuudesta
tai pätemisen tarpeesta tehtyjä autovarkauksia,
on havaittu, ja kysyimme, että jos tarjottaisiin apua hyväksyttävämpään
harrastukseen, olisiko kiinnostusta. Kuusi ensimmäistä,
kuusi aktiivisinta siinä harrastuksessa, tuli ensiksi ja
heidän myötään sitten rohkaistuivat muut,
ja perustimme tämmöisen pajan tietämättä ollenkaan,
mihin sillä pyritään, kunhan saatiin pojat
valvomaan päivällä ja nukkumaan yöllä.
Ensimmäisenä kävi ilmi, että vankeudeksi muunnettuja
sakkoja oli 30 000 markkaa. Ne piti ensin maksaa pois,
jotta voitiin tehdä sitä pajatyötä.
Ne maksettiin pois tekemällä erilaisia rautarakenteita
ja sillä tavalla päästiin alkuun. Seuraava
ongelma oli asuminen. Jääkaapissa oli lappuja,
että tämä on isäpuolen ostama,
tähän ei Heikki tai Hate tai Jouni tai Jyrki saa
koskea. Ei ollut sellaista kotia, jossa olisi voinut turvallisesti
elää, josta olisi tukea saanut. Seuraava vaihe
oli auttaa näitä nuoria etsimään
itselleen asunto. Sitä seuraava vaihe oli peruskoulun loppuun
saattaminen. Kahdella nuorella oli peruskoulukin jäänyt
kesken. Kaikenlaista tämmöistä sosiaalista auttamista
riitti yhdeksi vuodeksi. Siis pois oppiminen siitä elämäntavasta,
joka 14—17-vuotiaana oli jo omaksuttu ja jota nyt ei yhteiskunta
voinut mitenkään hyväksyä, pois
oppiminen siitä vei noin vuoden tai vähän
yli.
Rahoitus oli juuri niin ongelmallinen kuin ed. Seppälä tässä toteaa.
Se oli kerjättävä sieltä täältä pieninä murusina.
Suurimman summan antoi oikeusministeriön vankeinhoito-osasto,
48 000 markkaa. Loppu oli ykköstonneja sieltä ja
täältä ja paikallisen talouselämän
tämmöistä sponsorirahaa. Tietysti siinä paloi
meiltä kaikilta aika paljon omaakin rahaa.
Sitten havahduimme jokainen vuorollaan siihen, että eiväthän
nämä pojat voi tähän jäädä.
Ei tähän pajalle voi perhettä perustaa.
Tämän pitää johtaa johonkin.
Yksi kerrallaan houkuteltuina pojat suostuivat, pojat, joilla oli
erinomaisen paha kouluallergia, suostuivat siihen, että jos koulu
tulee tänne meidän pajalle, käydään
koulua, mutta me emme mene kouluun. Koulua ollaan jo kurkkua myöten
täynnä. Koulu tuli sinne pajalle, ja pojat suorittivat
autoalan ammattitutkintoja.
Viime elokuussa yksi näistä pojista tunnisti autoni
tuolla kuutostiellä ja soitti ja pyysi ajamaan neljä vihanneskeikkaa
rekka-autolla, kun hänellä on kaikki piirturin
kiekot punaisella ja hänellä oli huoli siitä,
että hänen työnantajansa menettää Keskon
ajot, jos vihannekset ja einekset eivät kulje. Siis hän
kantoi työnantajansa murhetta. Tapasin hänen työnantajansa
marraskuussa Tartossa. Kysyin, mikä se Heikin asema teidän
talossanne on. Hän sanoi, että se on meidän
semmoinen isäntärenki, meidän talon paras mies.
Huomenna yksi näistä pojista myy minulle kesärenkaat
tuossa Pitäjänmäellä.
Tällä tavalla nämä nuoret
ovat selviytyneet elämän syrjään
kiinni. Minä olen itse sanonut — niin kuin havaitsemme,
minulla on viimeinen väri parrassa — että tämä tulee
jäämään minun aktiivi-ikäni
onnistumisen elämyksenä päällimmäiseksi.
Toki muitakin onnistumisen elämyksiä on.
Mutta myöskin on se havainto täältä käytännön
kautta, minkä ed. Seppälä toi esille,
että jos tähän pajatoimintaan hiipii
tämmöinen virkamiesmäinen byrokratia,
niin se loppuu erittäin nopeasti. Nimittäin tämähän
alkoi 92 syksyllä. Meidän vapaaehtoisten, jotka
teimme sitä vapaa-aikanamme, voimat loppuivat joskus siellä 96 keväällä todistustenjakotilaisuudessa.
Se homma jäi virkamiesten haltuun. 99 syksyllä ovessa luki,
että tilat vuokrattavana. Minä soitin ammattikoulun
rehtorille, mitä on tapahtunut. Hän sanoi, että kysy
uudelta rehtorilta. Uusi rehtori sanoi, että kysy vanhalta.
Sitten soitin johtokunnan puheenjohtajalle. Hän sanoi,
että olisiko se loppunut. Sitten tapasin sen hankkeen sosiaaliohjaajan.
Hän sanoi, että niin pian kuin vapaaehtoiset siitä ympäriltä häipyivät,
sekä opettaja että hän sosiaalityöntekijänä olivat
enää kustannustekijä ja ei semmoisessa
työpaikassa voinut olla.
Toisin sanoen yritän tällä henkilökohtaisella kokemuksella
todistaa, että tämmöinen koulusta poikkeava
tavoitteellinen pajatoiminta ehdottomasti ansaitsee yhteiskunnan
rahoituksen. Työ sinänsä vaatii niin
paljon, että markkojen etsiminen katkaisee jo selkärangan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Edellinen esimerkki oli sen verran
hyvä, että sen jälkeen kaikki on liikaa,
mitä sanotaan. Mutta aion keskittyä muutamaan
asiaan tästä paikaltani.
Minusta ei ole kyse sillä tavalla siitä, tuleeko valtio
apuun tällaiseen toimintaan, vaan kunnan pitäisi
tajuta, miten hyvä asia tämä on, koska edellisestä esimerkistä kävi
ilmi, että hoitamattomana ne nuoret todennäköisesti
olisivat häkissä. Sitten se vasta olisi kallista
yhteiskunnalle, valtiolle sekä kunnille. Sosiaalitoimi
maksaisi monessa mielessä paljon enemmän ja kaikennäköisinä kustannuksina.
Sen takia minusta tämä on kaiken kaikkiaan aloitteena
hyvä, että tämä asia tulisi
lakisääteisemmäksi. Välttämättähän
kaikki kunnat eivät edes tällä hetkellä tajua
työpajan merkitystä. Ihan hiljattain, olisiko
kaksi viikkoa sitten, Nurmijärveltä soitettiin
ja eräs nuori sanoi, että heillä ei tämmöistä ole.
Minä yllytin menemään paikalliseen kunnantoimistoon
puhumaan tästä hommasta. Sen jälkeen
ei ole kuulunut mitään soittoa, liekö onnistunut,
mutta aikaisemmin siellä oli puuhattu tämmöistä työpajatoimintaa.
Se osoitti vain, että vaikka tarvetta olisi, jo suoraan
nuorten toimesta pyydetty, ei välttämättä toimintaa
saada aikaan.
Tähän liittyen kaikki nuoret, kaikki ihmiset, vanhemmatkaan,
eivät ole kouluimmeisiä niin kuin nuoret sanovat,
että heistä ei koulun penkillä istumiseen
ole ja he haluavat suoraa toimintaa. Työpaja tarjoaa sitä toimintaa
nimenomaan. Se tarjoaa elämystä ja kokemusta,
että omilla käsillä osataan tehdä ja
oppia elämään, kun kodissa ei välttämättä huolenpitoa
ja oppia ole ollut. Monessa paikassa kodit (Puhemies koputtaa) ovat rikkinäiset
eikä tajutakaan sitä, mitä pitäisi
nuorelle antaa.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Työpajatoiminta, kuntouttava työtoiminta,
ovat hyvin merkittäviä välineitä nuorten
syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Ed. E. Kanerva hyvin
selvästi osoitti omalla puheenvuorollaan, mitä tällä vaivannäöllä saadaan
aikaan. Kyllä työpajatoiminnassa tarvitaan ihan
samanlaista sisäistä kipinää ja
hehkua, mitä tarvitsevat ruokapankeissa olevat vapaaehtoiset
ja työntekijät, jotka auttavat vuodesta toiseen
toimeentuloturvalla tai toimeentulon minimillä tai sen
alla eläviä ihmisiä. Tästä toiminnasta,
kun tätä raporttia "Kannattaako työpajatoiminta?",
lukee, hyvin selvästi tulee vakuuttuneeksi tämän
toiminnan mielekkyydestä ja tarpeellisuudesta, siitä,
miten nuorille saadaan tukevaa pohjaa jalkojen alle ja mitkä myöskin
ovat ne merkittävät säästöt
yhteiskunnalle pitkällä tähtäimellä.
Eräs kysymys kotipuolessa on ollut siinä,
kun itsekin olen käyttänyt pajamestarien palveluita vanhan
Talbotini korjauksessa, että osa yksityisistä yrittäjistä vähän
protestoi sitä, että siellä on hinta
vähän alhaisempi kun toisella sektorilla. Siinä on
yksi sellainen kysymys, mikä tässä asiassa
tietenkin pitää huomioida ja tasapainottaa. Ehkä ed.
A. Seppälä vielä loppupuheenvuorossaan
viittaa tähän kysymykseen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoite 31 näillä valtiopäivillä nuorten työpajatoiminnasta
on erittäin hyvä. Olen yksi tämän
aloitteen allekirjoittajista. Sen on ed. Arto Seppälä valmistanut.
Työpajatoiminta on todella semmoista, mitä tarvitaan
kaikilla paikkakunnilla. Missään sitä ei
ole liikaa, vaan sitä kaikkialla tarvittaisiin syrjäytymisen
ennaltaehkäisemiseksi ja estämiseksi nykyistä enemmän.
Olin 80-luvun lopulla Lahdessa eräässä seminaarissa
Keuruun kaupungin lähettämänä.
Siellä esiteltiin työpajatoiminnan ideaa. Kun
tulin kotipaikkakunnalle, tein tästä aloitteen.
Se oli paras aloite, jonka olen tehnyt, ja se syttyi todella. Sillä oli
innokkaita kannattajia, jotka vauhdittivat asiaa, ja pian oli työpaja
ja on onneksi yhä edelleen, vaikka pahimman kuntatalouden
laman aikana, joka ikävä kyllä vieläkin
jatkuu, oli niitä paineita, mihin nuorten työpajaa
tarvitaan, kun sieltä ei oikein rahallista tulosta tule.
Sinne vain joudutaan antamaan rahaa. Mitä tulosta sieltä tulee
ja mitä nämä nuoret osaavat? Tämmöisiä kysymyksiä oli.
Minusta nuorten työpajatoiminta tulee nähdä tietyllä tavalla
itseisarvona, jonka tehtävä on ennaltaehkäistä ja
samalla myös estää jo toteutunutta syrjäytymistä.
Kun kotipaikkakunnallani olen myöskin joutunut etsimään
rahaa nuorten työpajalle, kyllä siinä on
yksi vahva lause ollut: Mitä maksaa yhteiskunnalle syrjäytynyt
nuori? Se todella maksaa. Siitä voidaan esittää markoissa
hyvinkin kalliita hintoja. Työpajan idea on se, että siinä autetaan kiinni
arjen elämän syrjään, aivan
kuten ed. Esa Lahtela toi esille, tarjotaan elämyksiä ja
kokemusta. Todella hän toi sen esille, että kotona
näin ei aina ole. Entisajan maaseutuyhteiskunta tarjosi
kotona monenlaista työtilaisuutta enemmän kuin
nykyajan lapsuuden- ja nuoruudenkodit tarjoavat. Siellä oli
pakko tehdä työtä. Vanhemmat opettivat
sen luonnollisena asiana, ja työntekoon jokainen kasvoi.
Jos vaikka entisaikana koulunkäynti ei aina tahtonut pojille
maistua — miksei tytöillekään — kotona
oli jotain semmoista, missä saattoi näyttää,
jos ei muuta, vaikka halonhakkaaminen, pöllien parkkaaminen
tai jotain muuta, että tämän minä osaan
ja tulosta tulee. Siinä todella oli se kokemus, että minä osaan
ja pystyn johonkin. Nyt ei ole nuorille kuin muutamille tämmöisiä mahdollisuuksia
kotona. Meidän hyvin teoreettinen peruskoulumme, jossa
on todella näitä kieliäkin painolastina
kieltenopettajien taakaksi ja harmiksi kaikille kovat määrät,
tekee sen, että nuoret turhautuvat kouluun — hiukan provokatorisesti
sanoin noista kielistä — eivät jaksa,
ja turhautumisen jälkeen on paljon helpompi tarttua kaljoittelemiseen
tai jopa huumeisiin. Pitäisi olla elämässä myönteisiä kokemuksia.
Ihan semmoisia, mitä omilla käsillä saa
aikaiseksi ja joissa vaikka vähän kädet
menevät likaiseksi, että tarvitsee sitten vaikka
pestä ja vähän kokea hikeä,
ja näkee, että joku toinen ei tätä osaa,
mutta minä tämän osaan. Jos joku osaa
paremmin jotain algebran kaavoja jne. tai jotain ulkomaan kieliä,
niin eipähän mokoma osaa tätä konetta
rassata. Siinä pitää olla tuommoinen
käytännön hieno kokemisen tunne. Silloin
kun ihminen kokee jotakin osaavansa, se on niin mahdottoman motivoiva
asia. Silloin turhat ja vahingolliset asiat jäävät
pois, ja sitten voi tulla tarve oppia niitä teoreettisempiakin
asioita sen myötä.
Tällä aloitteella halutaan tähdätä juuri
siihen, että nuoret voisivat löytää osaamista
elämäänsä. Todellakin tämä työpajatoiminta
on hyvin vaihtelevilla tavoilla järjestettynä eri
paikkakunnilla. Yleensä se on jollakin tavalla kunnallisen
toiminnan syrjässä kiinni. Mutta todellakin se
on, kuten aloitteen tekijä Arto Seppälä toi
esille, aina hyvin tuommoisten melkein tilapäisvippien
ja lyhyiden projektirahojen varassa. Sitten todellakin, mikä pahinta,
henkilöt vaihtuvat alituiseen. Jos minä ajattelen
oman paikkakuntanikin työpajan toimintaa, työpajan
kärkihenkilö ja vastuuhenkilöt ovat jatkuvasti
vaihtuneet. Kun yhden kanssa on saatu jotakin sovittua ja suunniteltua, niin
eikös mitä, siinä on hetken päästä taas
projektin päätyttyä uudet henkilöt.
Kyllä siinä tietyllä tavalla toiminta
kärsii eikä kaikilla ole samanlaista kontaktipintaa
nuoriin. Helposti tulee myöskin virkamiesmäisyyttä,
jota tämä toiminta ei ainakaan liiallisessa määrin
kestä.
Näen, että aloite on hyvä. Juuri
tällä toiminnalla voitaisiin paljolti torjua niitä kielteisiä asioita,
joihin monella tavalla tässäkin salissa muiden
asioiden yhteydessä olemme joutuneet puuttumaan. Vanha
sanonta on: aina kun jotakin tekee, niin jotakin saa. Se pätee
tässä työpajatoiminnassa erinomaisen
hyvin.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Arto Seppälän lakialoite
on mielestäni tärkeä. Työpajatoiminnasta
meillä on hyviä kokemuksia. Me tiedämme,
että nuorisotyöttömyys on edelleen vaikea
ongelma koko maassa. On tärkeää, että nuoret
saadaan työn tekemisen ja itsensä kehittämisen
piiriin. Tiedämme myös, että suuri joukko
nuorista keskeyttää ammatillisen koulutuksen.
Jos he jatkaisivat vasten tahtoaan koulutusta, rahoitus järjestyisi
koulutuksen ylläpitäjälle. Tästä syystä mielestäni
olisi hyvin perusteltua, että pitkäjänteinen
rahoitus järjestyisi myös työpajatoiminnan
osalle, kuitenkin ilman muuta byrokratiaa.
Esimerkiksi ammattikoulutuksen keskeyttäneille työpajatoiminta
on nähtävä tärkeänä.
Teoria- ja koulumuotoinen opiskelu ei välttämättä tuossa
iässä tunnu kaikkia kiinnostavan. Se on vaikeaa.
Nuoret haluaisivat tekemisen pariin. Tässä mielessä työpajatoiminta
on nähtävä oikeana toimintana, kuten
täällä muun muassa ed. E. Kanerva mielestäni
hyvin asiaa valaisi. Voi olla, uskon niin, että nuori oppii
myös tiedon hankkimisen, itsensä kehittämisen,
oman elämän hallinnan perusteet tässä toiminnassa
iän myötä varttuessaan ja saadessaan
todella tuntuman oikeaan työhön ja myös
oikeaan sosiaalistumiseen hyvässä seurassa. Ed.
Kanerva totesi mielestäni hyvin, että nuoret pitää saada
kiinni työn ja elämän syrjään.
Tämä on oikea tavoite.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! On syytä yhtyä niihin puheenvuoroihin,
joita täällä on käytetty ed.
Arto Seppälän aloitteen puolesta puhumiseksi koskien
nuorten työpajatoimintaa. Me tunnemme nuorten ongelmat
ja ne vaikeudet, mitä nuorilla on päästä kiinni
koulutukseen ja työelämään.
Työpajatoiminta on ollut sitä toimintaa, joka
on tähän saakka ollut kuntien järjestämää,
toki tilapäisrahoituksen turvin toimivaa. Kuitenkin se
on osoittanut tarpeellisuutensa ja perusteensa niiden kokemusten
näkökulmasta, joita me olemme saaneet. Useinhan
käy näin, että toiminta, joka vapaaehtoistyön
kautta koetaan hyväksi, aikanaan saa yhteiskunnan tuen ja
tulee sitä kautta myöskin varsinaiseksi yhteiskunnan
toiminnaksi. Valitettavasti vain nuorten työpajatoiminnassa
näin ei ole vielä käynyt. Minusta ed.
Arto Seppälä on oikealla asialla tässä,
ja hän on perustellut erittäin hyvin tämän
lakialoitteensa. Toivon sille myönteistä menestystä.
Mutta yhteen asiaan tässä haluaisin vielä kajota.
Ed. Seppälä lähtee lakialoitteessaan
siitä, että tämä on kuntien
toimintaa. Kunnat on hyvä ja perusteltu organisaatio tätä ylläpitämään,
mutta silloin, kun rahoitus tulee sosiaali- ja terveydenhuollon
suunnittelusta ja valtionosuuksista annetun lain kautta, minusta
tätä pitäisi viedä hiukan pidemmälle
siten, että saataisiin yksikköhinnat ja perusteet.
Sitä kautta tähän tulisi selvät
perusteet ja näkisin, että kunnat olisivat halukkaampia
tämän toiminnan vielä ottamaan huostaansa.
Tätä kautta voisimme viedä tämän
asian eteenpäin.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ed. Arto Seppälän lakialoite
on hyvä ja tarpeellinen, kuten täällä jo
useammissa puheenvuoroissa on todettu. Työpajatoiminta
on monilta osin vakiintunut, mutta vakiintumista leimaa edelleenkin väliaikaisuus,
eli kerran vuodessa periaatteessa tehdään kuntien
talousarviokäsittelyssä ratkaisut, joilla määrärahat
työpajatoiminnalle myönnetään.
Usein aikaisemmin vielä näihin pyrittiin saamaan
myöskin, ehkä nytkin vielä, EU:n projektirahoja.
Valitettavasti usein päätökset tehtiin niin,
että jos ei projektirahoja saada, työpajaakaan
ei perusteta. Tästä tietenkin kärsivät
ennen kaikkea ne nuoret, jotka ovat osittain jo syrjäytyneet.
Omassa kotikunnassani työpajatoiminnasta on saatu erinomaisen
hyviä tuloksia. Senpä johdosta myös kunta
on siihen sijoittanut hankkimalla uudet ja asianmukaiset tilat työpajalle.
Näin ollen pitäisikin päästä tällaisesta
lyhytjänteisestä työstä työpajatoiminnan
osalta pitkäjänteiseen, suunnitelmalliseen työhön
nuorten hyväksi, jotta heidät saataisiin kiinnostumaan opinnoista
tai sijoittumaan esimerkiksi oppisopimuskoulutukseen, työharjoitteluun
ja muuhunkin järjestäytyneeseen toimintaan. Työpajatoiminnalla
tässä on saatu erinomaisen hyviä tuloksia.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan myös muutamalla sanalla tervehtiä ed. Arto
Seppälän lakialoitetta nuorten työpajatoiminnasta.
Pidän tätä aloitetta erinomaisen hyvänä ja
hyvänä osoituksena siitä, että ed.
Seppälä on ymmärtänyt yhden
aikamme suurimmista uhkista, nuorten ja lasten syrjäytymisen,
ja nimenomaan syrjäytymisvaarassa olevat nuoret ja heidän
tarpeensa. Näin ollen tämä lakiesitys
nousee tarpeesta.
On näin, että oman elämän
hallinta on hyvin tärkeä ja sen ymmärtäminen,
että elämän merkitys syntyy erilaisten
suhteiden kautta, joissa ihmissuhteet, luonnollisesti, suhde työhön
ja ympäröivään yhteiskuntaan
muodostavat pohjan ja perustan. On myös tärkeää muistaa
se, että arvottomuudesta nouseva väkivalta kasvaa
koko ajan meidän yhteiskunnassamme ja se tuottaa hyvin rujoa
jälkeä. Sen vuoksi oman arvon tunteminen on tärkeää,
ja niin kuin me tiedämme, oman arvon tunteminen syntyy
vasta vastuun ottamisen kautta. Tässä nuorille
syrjäytymisuhkan alla oleville tarjotaan mahdollisuutta
ottaa vastuuta omasta elämästään
ja sitä kautta kokea oman elämänsä arvoa
ja merkitystä.
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi tätä aloitetta.
Tänä iltana täällä on
pidetty hyviä puheenvuoroja, ja uskon näin, että ed.
Arto Seppälä tulee vielä tästä finaalissa
puhumaan ja kiteyttämään oleelliset ja
tärkeät asiat, mutta haluaisin myös omalta
osaltani yhden pienen painotuksen tähän loppuun
tehdä, sen, minkä jo ed. Nousiainen omassa perustellussa
puheenvuorossaan teki, eli on huolehdittava myöskin rahoituspohjasta,
että tämä ei jää yksin
kuntien päälle vaan myöskin valtion kautta
tullaan tähän mukaan ja sitä kautta saadaan
huolehdittua siitä, että rahoituspohjan perusteet
ovat kunnossa ja tämä hyvä ja tarpeellinen
toiminta saadaan pikaisesti käyntiin.
Arto Seppälä /sd:
Arvoisa puhemies! Muutamia vastauksia niihin kysymyksiin, mitä salissa
tuli, haluan käydä läpi.
Ed. Ryynänen nosti esille pätevyysvaatimuksien
asettamisen ohjaajille. Katsoin, kun valmistelin tätä,
ja taustajoukko myöskin katsoi, että pajatyö on
todella vaativaa ja siihen tarvitaan ammatillista osaamista. Tänä päivänä voi
sanoa, että hyvin suurella osalla ohjaajista on nuoriso-
ja sosiaalityön koulutus olemassa. Siinä mielessä se toteutunee
jo tänäkin päivänä,
mutta haluttiin varmistaa, että tämäkin
osa tulee huomioitua, koska opetus ja ohjaus on vaativaa työtä.
Ed. Seivästö tiedusteli, miten yrittäjäkenttä suhtautuu
työpajojen toimintaan. On totta, että eräillä paikkakunnilla
meillä on ollut ongelmia yrittäjien kanssa, mutta
niistä on selvitty sillä, että toiminnasta
on kerrottu muun muassa yrittäjäjärjestöille
ja käyty kertomassa läheisesti näistä asioista
ja toiminnasta, mitä työpajoilla tehdään,
tuotteista, hinnoittelusta ja työn hinnasta. Sitä kautta
on syntynyt yhteisymmärrys, eikä sen jälkeen
ole näillä paikkakunnilla ollut enää ongelmia.
Kyllähän tänä päivänä tuotteiden
ja työn hinta on työpajoissa jo niin sanotusti
oikealla hintatasolla. Muun muassa Helsingissä kävin
viime viikolla asiaan tutustumassa, ja kyllä siellä on ihan
sellainen hintataso, että ei se ole liian alhaisella tasolla,
että se aiheuttaisi markkinahäiriöitä tai
ongelmia markkinoilla.
Edustajat Nousiainen ja Takkula nostivat esille yksikköhinnan
ja rahoituksen. On totta, että rahoittajia on syytä saada
mukaan tietenkin laajemminkin. Kyllähän tänä päivänä valtiokin
on omalta osaltaan mukana, mutta pääasiassa rahoitus
tulee kunnista tänäkin päivänä.
Toisaalta siihen varmasti yksikköhintajärjestelmä on
syytä määritellä. Se myös
turvaa hintatason, hinnoittelun ja rahoituksen oikealla tavalla.
Haluan kiittää keskustelijoita, edustajia,
tästä hyvästä keskustelusta
ja tuesta myöskin tälle lakialoitteelle.
Mirja Ryynänen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä pätevyysvaatimuksista
todeta vain sen, että en suinkaan vastusta sitä,
etteikö pitäisi saada päteviä ohjaajia,
mutta toivoisin joustavuutta pätevyysvaatimuksiin, jos
ne asetuksella kirjataan. Pätevyyttähän
on tavattoman monenlaista, eikä kaikki pätevyys
näy papereissa. Joku kokenut ammattimies voi olla aivan erinomainen
isähahmo ja hyvä ohjaaja näille nuorille,
eli pätevyysvaatimuksissa pitäisi silloin korostaa
soveltuvuutta ja motivoitunutta asennetta tähän
työhön.
Erkki Kanerva /sd:
Herra puhemies! Tähän, mitä ed. Ryynänen
ensimmäisessä puheenvuorossaan ja nyt taas sanoi,
on helppo yhtyä. Nimittäin siinä on kysymys
siitä, että ne nuoret tarvitsevat aikuisen, tukevan
aikuisen. Näiden nuorisotyöntekijöitten
suhteen on se ongelma, että jos ihminen on rippikoulusta
lähtien tehnyt nuorisotyötä, niin hän
harvoin kasvaa aikuiseksi. Eivät nämä syrjäytymisvaarassa
olevat nuoret tarvitse ikuista nuorta, vaan tukevaa aikuista.
Keskustelu päättyy.