Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Lagförslaget om fartygstrafikservice
handlar om att förbättra trafiksäkerheten
till havs. Stadganden, som till stor del redan funnits i förordningsform, förs
nu över till en lag i enlighet med grundlagens föreskrifter.
Det här styrsystemet är mera allmänt
känt under begreppet VTS-systemet.
Syftet med propositionen är att öka fartygstrafikens
säkerhet och förbättra dess effektivitet samt
att förebygga miljöolägenheter som fartygstrafiken
kan medföra. Servicen ges i form av navigationsassistens
och fartygstrafikreglering. Avsikten är att man från
land skall kunna styra trafiken och på så sätt
minska risken för olyckor. Systemet fungerar interaktivt
mellan stationerna på land och fartygen. Information ges
om farleder, om speciella tillbud, om säkerhetsanordningar
och annat.
Oljetransporterna och fartygstrafiken ökar just nu
kraftigt, de ökade oljetransporterna och transporten av
andra farliga kemikalier är ett växande problem
för Östersjöns miljö och alldeles
särskilt för Finska viken. Oljetransporterna har mångdubblats
under de senaste åren. År 2010 beräknar
man att oljetransporterna uppgår till 190 miljoner ton.
Samtidigt ökar också den tvärgående
passagerartrafiken över Finska viken och riskerna för
olyckor stiger i takt med de ökade transporterna.
Beträffande oljeskyddet, miljöskyddet och trafiksäkerheten
har ändå många förbättringar förverkligats
under de senaste åren. Bland de mest betydande förbättringarna
kan nämnas att Finland, Ryssland och Estland 2004 tog i
bruk ett obligatoriskt fartygsrapporteringssystem för Finska
viken och det gäller även för de internationella
havsområdena. Systemet stämmer överens med
VTS-systemet, som vi nu alltså har en lagproposition om.
Tack vare båda dessa system kommer också sjöräddningsverksamheten
att kunna förbättras märkbart.
VTS-styrningssystemet har under de senaste åren byggts
ut och täcker nu alla rutter som används vid Finlands
oljetransporter. Särskilt viktigt är VTS-systemet
på känsliga skärgårdsområden
där miljöolyckor kan ha ödesdigra följder. Fartygstrafiken
blir tryggare då trafikledningen kan skötas och
man får ett interaktivt system med stationerna på land.
År 2003 utsågs Finska viken till ett så kallat PSSA-område
av den internationella maritima organisationen. Det här
gjorde det möjligt att tilllämpa strängare
regler och begränsningar på trafiken i Finska
viken än på andra internationella vatten. Arbetet
med att utforma reglerna pågår som bäst
inom IMO och här gäller det naturligtvis för
Finland att aktivt driva på stränga regler för
alla farliga transporter, speciellt på Finska viken.
År 2004 godkändes en ekonomisk zon längs med
Finlands kust. Genom den utvidgades då det ekonomiska
området och genom det blir det lättare
för myndigheterna att övervaka miljöbrott
som olagliga oljeutsläpp. Det här är
ju ett problem som man har haft väldigt svårt
att komma åt. Man har också försökt
komma åt det genom att införa en obligatorisk
avgift för avfall i hamnarna, men trots det har de här
små oljespillen fortsatt. Det är rätt
att regeringen nu hittat nya lösningar för att
minska på de här problemen.
I samband med budgeten för 2005 har regeringen förbundit
sig att ta i bruk en mångfunktionell isbrytare som lämpar
sig för bekämpning av olja även vintertid.
Arbetet med att utveckla ett kunskapscentrum för oljebekämpning
pågår också som bäst och det är
miljöministeriet som leder det här arbetet.
Regeringen har alltså på flera sätt
förbättrat trafiksäkerheten till havs
och den här lagpropositionen är en viktig del
av den helhet och det arbete som krävs för att
förbättra trafiksäkerheten och minska
miljöriskerna på Östersjön.
Roger Jansson /r:
Värderade herr talman! Det tekniska trafikledningssystemet
fungerar ju redan idag på ett tillfredsställande
sätt och är väl utbyggt med de sex VTS-ledningscentraler
som finns. Så som riksdagsledamot Gestrin sade är det
här främst ett lagfästande av sådana
bestämmelser som idag finns på lägre
regleringsnivå och som enligt grundlagens 80 § måste
regleras i lag, vilket nu föreslås att göras.
Jag vill framhålla att det vore värdefullt
om trafikutskottet i sin behandling av det här ärendet också skulle
kontrollera och tillse att enbart en eventuellt utökad
byråkrati inte leder till onödiga ökade
kostnader, som i sin tur därmed skulle höja de
redan idag internationellt sett ovanligt höga farledsavgifterna,
som vi har i Finland idag. Regeringen säger i sin proposition
att så inte kommer att ske och det är skäl
att vi här i riksdagen kontrollerar att det håller.
De fördelar, som ledamot Gestrin här anförde med
det här systemet, är vi helt övenens
om.
Keskustelu päättyy.